Na co do kina? #127 Cotygodniowy przegląd premier
Pomimo, że większość naszej redakcji jest fizycznie i emocjonalnie zaangażowana na festiwalu 5 Smaków, wyłuskaliśmy też trochę czasu na premiery nadchodzącego tygodnia. Dramat „Nie ma
Melodie z mojego podwórka – recenzja filmu “Serce Jamajki”
Słońce ledwo co wzeszło, a co sił w nogach dziarsko pomyka ku łodzi rybackiej staruszek z kiścią bananów. Nie musi już uwijać się tak jak
21st Century Women – recenzja filmu „Święta Frances” – AFF
Jak co roku na American Film Festival, sekcja Spectrum pełna jest niezależnych produkcji odległych od mainstreamu, czy to estetycznie, czy tematycznie. Zwyciężczynią tegorocznego konkursu okazała
Drogocenne wspomnienie – recenzja filmu „Amazing Grace: Aretha Franklin”
Bóg najwyraźniej kocha muzykę. Dla Niego Elvis przestawał kołysać biodrami, ponad piski podfruwajek stawiając cichy płacz w kaplicy, Little Richard schował nabrzmiałe seksualną potencją wrzeszczące
Na co do kina? #126 Cotygodniowy przegląd premier
Długie weekendy są dla dystrybutorów zazwyczaj gratką. Tym razem szansa na większą widownią w kinach będzie wypadający w poniedziałek Dzień Niepodległości. My wybraliśmy premierą tygodnia,
Ludzki dotyk – recenzja filmu „Oddział 5B” – AFF
W konkursie American Docs na tegorocznym American Film Festival startuje 13 dokumentów – wśród nich “Oddział 5B”, który wcześniej pokazywano m.in. w Cannes, podczas LA
Trzeba było (po)zostać dresiarzem – recenzja filmu „Proceder” [18+]
„Mordo, masz dla kogo żyć. Moja dupa cię słucha” – mówi stróż prawa do poszukiwanego złodzieja samochodów i rapera, który zaraz w malignie wykona skok
Pora mroku – recenzja filmu „Godzina oczyszczenia” – Fest Makabra 2019
Długie jesienne wieczory okalające Halloween to nieoceniona okazja, by sprawdzić czy słowa o renesansie filmowego horroru nie są przesadzone. Niegdyś gatunek święcący olbrzymie sukcesy artystyczne
Jak nowa, rezydencja Carów – recenzja filmu „Do domu”
Niedawno zakończyła się czwarta edycja Festiwalu Filmowego Ukraina. Zwycięzcą okazał się tegoroczny oscarowy kandydat naszego wschodniego sąsiada – „Do domu”. Czemu był to najlepszy możliwy
Dojrzewanie do umierania – recenzja filmu „Babyteeth” – WFF
Ciepło przyjęty na Festiwalu w Wenecji “Babyteeth” miał niedawno okazję zaprezentować się polskim widzom na Warszawskim Festiwalu Filmowym, gdzie zajął czwarte miejsce w plebiscycie publiczności.
Aleksander Wielki zapłakał – recenzja filmu „Bóg istnieje, a jej imię to Petrunia”
W jednym z najbardziej wymownych dialogów najnowszego filmu Teony Strugar Mitewskiej, tytułowa bohaterka, zapytana przez policjanta o wykształcenie odpowiada, że ukończyła historię. Mężczyzna nie ukrywa
Ziemia niczyja – recenzja filmu „Atlantyda” – WFF
Kiedy media całego świata informowały o rozstrzygnięciu tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji, wiadomością numer jeden stał się oczywiście zaskakujący sukces “Jokera”. W Polsce szerokim
Na co do kina? #125 Cotygodniowy przegląd premier
Strasznie, jak przystało na Halloween, prezentuje się line-up filmów jakie zostały wprowadzone od piątku do kin. Dystrybutorzy najwyraźniej zostawili hity na kolejne weekendy, dlatego po
Był czarny, czarny las – recenzja filmu “Koko-di Koko-da” – Fest Makabra 2019
Johannes Nyholm, autor nagrodzonego trzy lata temu na Warszawskim Festiwalu Filmowym “Olbrzyma” (dostępny na Netflixie!), pod płaszczykiem horroru z domieszką oniryzmu, czarnego humoru i elementów
Ten obcy – recenzja filmu „Boja” – WFF
Jedną z największych zalet Warszawskiego Festiwalu Filmowego była zawsze możliwość obejrzenia filmów z najdalszych zakątków świata. Jak zapewnia dyrektor Stefan Laudyn, w tym roku selekcja
Sny w domu wiedźmy – recenzja filmu „Dziewczyna z trzeciego piętra” – Fest Makabra 2019
Film „Dziewczyna z trzeciego piętra” udowadnia, że w odpowiednich okolicznościach z ludzi wychodzi ich prawdziwa natura. Opowieść rozgrywa się w autentycznie nawiedzonym domu, który wystawia
Pogrobowiec – recenzja filmu „Mowa ptaków”
Andrzej Żuławski zalicza się – obok Kieślowskiego, Polańskiego, Wajdy i Holland – do najbardziej kojarzonych za granicą polskich twórców filmowych. Tymczasem w kraju wciąż docenia
Jedność – recenzja filmu „Ekstaza” – Fest Makabra 2019
Gdy jakiś przegląd filmowy ma w swojej nazwie słowo „makabra”, a dodatkowo rozpoczyna się przy okazji Halloween, trudno nie oczekiwać po pokazywanym w jego ramach
Ostatnia rodzina – recenzja filmu „Przenieść grób” – WFF
Widzieliśmy to już wiele razy – z pozoru idealne, poukładane relacje między członkami rodziny podczas wspólnej podróży lub uroczystości zaczynają ukazywać swe prawdziwe oblicze. W
Mój przyjaciel twarzołap – recenzja filmu „Wspomnienia: Geneza «Obcego»” – WFF
Czterdzieści lat po premierze „Obcego – 8. pasażera „Nostromo” powstał dokument o przełomowym filmie, który odcisnął piętno na kulturze masowej, obejmując zasięgiem kilka generacji w
Poznaj mojego tatę – recenzja filmu „Zdychaj, tatulku!”
Kirił Sokołow, młody rosyjski reżyser, w debiutanckim, wchodzącym właśnie na nieliczne polskie ekrany “Zdychaj, tatulku!” postawił na bezkompromisową rozrywkę w postaci mieszczańskiej makabreski. Nieistotne, czy
Potencjalnie dobry film – recenzja filmu „Nasze matki” – WFF
O pewnych zbrodniach pamięta cały świat, inne szybko popadają w zapomnienie. Gdy myślimy o ludobójczej dyktaturze w Ameryce Łacińskiej, do głowy jako pierwsze przychodzą krwawe
Na co do kina? #124 Cotygodniowy przegląd premier
Jesień to dla nas głównie czas festiwali, dopiero co skończył się Warszawski Festiwal Filmowy, trwa Tofifest, a na horyzoncie już kolejne: American, Ukraiński, Koreański, Pięć
Piękne dzieci pięknie umierają – recenzja filmu „Polityka jednego dziecka” – WFF
Działająca w latach 1977-2015 chińska polityka jednego dziecka była chyba najsłynniejszą akcją demograficzną w historii. Działania wprowadzone przez Pekin miały na celu uratowanie rozwijającego się
Przetrwać to zbrodnia w afekcie – recenzja filmu „Malowany ptak” – WFF
Stefan Laudyn, dyrektor Warszawskiego Festiwalu Filmowego, zapowiadając pokaz “Malowanego Ptaka” określił go najważniejszym tegorocznym filmem w Europie Środkowo-Wschodniej. I chociaż taką, nie odnoszącą się do
Requiescat in pace – recenzja filmu „Van Gogh. U bram wieczności”
Julian Schnabel to uznany malarz. Jednak sztaluga i farby to dla niego za mało, skoro sięga również po inne formy wyrazu, takie jak rzeźba oraz
Krótkowidzki – recenzja filmu „Winona” – WFF
Opustoszała plaża. Cztery dziewczyny rozbijające nań swój obóz. W tle tylko czyjś samochód i dom na wzgórzu. Nie, to nie podbudowa pod kino grozy, choć
Tamte treningi, tamte balety – recenzja filmu „A potem tańczyliśmy” – WFF
Chociaż reżyser Levan Akin urodził się pod Sztokholmem, to gruzińscy rodzice zaszczepili mu miłość do kraju swojego pochodzenia, do dawnej ojczyzny. W związku z tym,
Wędrowne rewolucje – recenzja filmu „Wędrowny kucharz” – WFF
W czasach, gdy kuchnia w wielkich restauracjach często przypomina laboratorium chemiczne, a gwiazdkami Michelina obdarowywane są w dużej mierze nowoczesne, bazujące na molekularności restauracje, równie
Wściekły Koń – recenzja filmu „Walka Atbaia” – WFF
Trzeba powiedzieć bez ogródek, że stały bywalec Warszawskiego Festiwalu Filmowego Adilchan Jerżanow nie należy do apologetów obecnego systemu panującego w Kazachstanie. Każdym dotychczasowym dziełem udowadniał,
Prawdziwy romans – recenzja filmu „Pierwsza miłość” – WFF
Po premierze w Cannes Takashi Miike zapytany dlaczego zatytułował swój nowy film “Pierwsza miłość”, przewrotnie odpowiedział, że dla pieniędzy. A jednak uczucia w nim nie
Lepiej przeżyć jeden dzień jako lew – recenzja filmu „Shindisi” – WFF
Najbardziej dramatycznej perspektywy dostarcza zawsze głos świadków wojny. Film „Shindisi” pozwala widzowi wczuć się w skórę szeregowca, dzielić z nim smak i zapach pola bitwy.
Na co do kina? #123 Cotygodniowy przegląd premier
Chociaż nadchodzący tydzień nie oszałamia ilością premier kinowych, to są wśród nich prawdziwe perły, których nie można przegapić. Święcący tryumfy wszędzie gdzie się pojawia francuski
Nie damy się zamknąć w klatce – recenzja filmu “Lalka” – WFF
W ramach pokazów specjalnych Warszawskiego Festiwalu Filmowego można zobaczyć “Lalkę” w reżyserii Mounii Meddour. Reżyserka opowiada w nim z perspektywy kilku studentek jak w latach
Siła wyporu – recenzja filmu „Na powierzchni” – WFF
Kraje anglojęzyczne mają utrudnione zadanie w swojej selekcji kandydata do oscarowej rywalizacji. Muszą stawiać na realizowane za granicami koprodukcje, tudzież dokumentalne opowieści. Taki właśnie los
Wyprowadzić w pole – recenzja filmu „W wysokiej trawie”
Stephen King należy do autorów, których dzieła najchętniej odnajdują drogę na mały i duży ekran. I choć o przynajmniej połowie z owych adaptacji trudno wyrazić
Każda potwora znajdzie swego amatora – recenzja filmu „Biały wąż” – WFF
Dawno temu, za czasów chińskiej dynastii Tang cesarscy medycy wynaleźli lecznicze zastosowanie dla węży. Od tego czasu biedni chłopi polowali na nie w zamian za
Na co do kina? #122 Cotygodniowy przegląd premier
Akurat, kiedy większość redakcji przebywa już na Warszawskim Festiwalu Filmowym, dystrybutorzy przygotowali naprawdę imponujący zestaw. Oprócz polskiego kandydata do Oscara, możemy zobaczyć zwycięzcę Berlinale, czy
Spektrum – recenzja filmu „Out”
Kino nie ma bogatej historii ukazywania dobrowolnego coming-outu: większość postaci LGBT żyje w ukryciu, a w filmach z ostatnich lat coraz częściej są już ujawnione
Daniel w jaskini lwów – recenzja filmu „Boże Ciało”
Daniel wie jak postępować z dzikimi zwierzętami. W końcu sam ma niemało tej dzikości w sercu. Zabił już jako kilkunastoletni chłopiec. W poprawczaku bójki mu
Wypisani z życia – recenzja filmu „Wysoka dziewczyna”
O Kantemirze Bałagowie zrobiło się głośno w 2017 roku, kiedy jego pełnometrażowy debiut, „Bliskość”, zdobył nagrodę FIPRESCI w sekcji Un Certain Regard festiwalu w Cannes.
Na co do kina? #121 Cotygodniowy przegląd premier
Jesienna aura za oknem sprzyja wizytom w kinie. W tym tygodniu znaleźliśmy jeden film, na który nie wypada nie pójść. Na rodzime ekrany trafia bowiem
Iluminacja – recenzja filmu „Ad Astra”
James Gray to jeden z najbardziej “europejskich” twórców we współczesnym Hollywood. Taki auteur w starym stylu, który jakby przypadkiem kręci kino (pozornie) gatunkowe, z wielkimi
I cząstką wieczności się staję – recenzja filmu „Ostatnia góra”
Uczestnicy wypraw na K2 świadomie godzą się na ekstremalne warunki, aby życie stało się cenniejsze i by poczuć wolność. Ryzyko tak duże, że wielu przypłaca
Na co do kina? #120 Cotygodniowy przegląd premier
Kinomanów czeka interesujący tydzień. Pokłosiem festiwalu w Gdyni są aż dwa polskie filmy – szykowana na jeszcze większy frekwencyjny hit niż włoski oryginał opowieść o
Perfect Strangers – recenzja filmu „(Nie)znajomi”
Gdy na początku nowego tysiąclecia do naszego kraju trafiały polskie odpowiedniki zachodnich programów rozrywkowych niejeden rodak pomyślał, że jesteśmy coraz bliżej Ameryki. Jednak w czasach,
Underground – recenzja filmu „Parasite”
Choć powszechnie uważa się, że pasożyty stanowią element wrogi dla środowiska, to istnieją teorie, które przypisują im ogromną rolę w procesie ewolucji i kształtowania życia
Rodzina po przejściach – recenzja filmu „Gniazdo kolibra”
Seul, 1994. W domu z wielkiej płyty gnieździ się rodzina 14-letniej Eunhee (Park Ji-hu). Wiecznie niewyspana nastolatka jest najmłodszą z trójki rodzeństwa. Interesuje się rysunkiem.
Zbrodnia i wiara – recenzja filmu „Dzięki Bogu”
François Ozon jest jednym z najbardziej znanych twórców francuskiego kina, chociaż nie wypracował jakiegoś charakterystycznego dla siebie języka, który sprawiałby, że z łatwością rozpoznajemy jego
Dumni i mokrzy – recenzja filmu „Krewetki w cekinach”
Jeden z bohaterów „Krewetek w cekinach” zapytany o genezę nazwy tytułowej drużyny odpowiada, że „w krewetce najlepszy jest ogon, a cekiny dodają uroku”. To mimochodem
Życie drugiego – recenzja filmu „Mój ojciec” – w drodze na Oscary: Peru
Wielka zaletą corocznej nagrodowej rewii zwanej Oscarem dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, jest zwracanie uwagi na perły z państw filmowego „trzeciego świata”. Produkcje, których poza festiwalami
Na co do kina? #119 Cotygodniowy przegląd premier
Długo nie mieliśmy tak interesującego weekendu. Do kin wchodzi aż sześć produkcji, które wzbudzają nasze zainteresowanie. Począwszy od rewelacyjnego zwycięzcy Cannes przez ważny głos w
Chłopiec na dżihadzie – recenzja filmu „Młody Ahmed”
Jean-Pierre i Luc Dardenne’owie wygrali już w Cannes wszystko, co się dało. Mają na koncie Złote Palmy za „Rosettę” w 1999 i „Dziecko” w 2005,
Kochankowie z Księżyca – recenzja filmu „Niezbędna konieczność”
Perypetie Pierre’a i Juliette, bohaterów jednej z premier tego tygodnia, zatytułowanej „Niezbędna konieczność”, przypominają przejścia zakochanej pary innej dziwacznej opowieści o pierwszej wielkiej miłości. Francuska
To miało się nie udać – recenzja filmu „Piłsudski”
Marszałek Józef Piłsudski należy do ścisłej czołówki najbardziej rozpoznawalnych postaci w Polsce. Ciężko więc uwierzyć, że mimo umiłowania wielu rodzimych twórców do dzieł historycznych i
Na co do kina? #118 Cotygodniowy przegląd premier
W tym tygodniu kiniarze nie oczekują tłumów na nowych filmach. Rządzić będzie nadal Vega i druga część „To”. O rząd dusz chciałaby zapewne powalczyć opowieść
Trzy mustangi – recenzja filmu „Opowieść o trzech siostrach”
Emir Alper, mimo ledwie trzech filmów na koncie, stał się jednym z najciekawszych współczesnych tureckich twórców. Debiutanckie „Za wzgórzem” mogli w Polsce zobaczyć tylko nieliczni,
Na co do kina? #117 Cotygodniowy przegląd premier
Wrzesień rozpoczyna się z przytupem – od walki tytanów. Zerkając na rezerwacje sądzimy, że klaun Pennywise przegra i to z kretesem z rodzimym zawodnikiem. Patryk
Pozwól mi spróbować jeszcze raz – recenzja filmu „Między morzem a oceanem”
Dehumanizacja pewnych grup społecznych jest w języku debaty publicznej zjawiskiem starym i niestety używanym dość powszechnie. Cele tego zabiegu bywają różne, ale jednym z zakładanych
SK8 IS GR8 – recenzja filmu „Najlepsze lata”
Choć Jonah Hill wielokrotnie udowodnił swój talent aktorski, wydawało się, że już na stałe przylgnęła do niego łatka komika. Niesłusznie, bo zdarzyło mu się dowieść,
Na co do kina? #116 Cotygodniowy przegląd premier
Ostatni weekend wakacji zapowiada się raczej leniwie. Nie będziemy tak pędzić jak w ubiegłym tygodniu. Skupimy się na rozważaniach o mijającym lecie, kończących się dniach
Ból, w którym żyję – recenzja filmu „Ból i blask”
W pierwszych ujęciach najnowszego filmu Pedro Almodóvara widzimy półnagiego mężczyznę zanurzonego w wodzie, który unosi się w niej niemal jak dziecko w wodach płodowych. Potem
Gomorrina – recenzja filmu „Piranie”
Roberto Saviano jest najbardziej znany z opublikowanej w 2006 r. „Gomorry”, za którą neapolitańska mafia wydała na niego wyrok śmierci. Niedługo później Matteo Garrone zaadaptował
Southworld – recenzja filmu „Bacurau”
Autor Aquariusa Kleber Mendonça Filho zaprosił na reżyserskie krzesło swego stałego współpracownika, scenografa Juliano Dornellesa. Kolektywnym wysiłkiem stworzyli oni Bacurau, które zdobyło nagrodą Jury w
Ponure chwile – recenzja filmu „Ray & Liz”
Niekończące się układanie puzzli wypełnia, zdawałoby się, cały dzień otyłej matki, która w tym czasie wypala niezliczoną liczbę paczek papierosów. Równie trudna do policzenia jest
Na co do kina? #115 Cotygodniowy przegląd premier
Przedostatni weekend wakacji będzie stał pod znakiem akcji. Do kin trafia aż 10 nowych filmów z czego przeszło połowa ma zdecydowanie eskapistyczny charakter. O ból
Następny krok – recenzja filmu „The Souvenir”
Joanna Hogg w swoim najnowszym filmie łączy elegancję z wyważeniem i stotonowaniem. Kwintesencją „The Souvenir” jest ognisty związek surowej prostoty z ogromnym ładunkiem emocjonalnym. Reżyserka
Śmietanka towarzyska – recenzja filmu „Magiczne noce”
Świat usłyszał o Paolo Virzìm w 2010 roku po premierze jego ciepło przyjętego filmu „Coś pięknego”, od tego czasu Włoch zyskał status specjalisty od ciepłych
Epicedium – recenzja filmu „Pewnego razu… w Hollywood”
W większości recenzji „Pewnego razu… w Hollywood” przeczytacie, że film jest listem miłosnym do kina. Te słowa, wypowiedziane zresztą przez samego Tarantino, są oczywiście zgodne
Na co do kina? #114 Cotygodniowy przegląd premier
Czy długi weekend warto wybrać się do kina? Oczywiście, że tak. Oprócz wyczekiwanego, dziewiątego (a więc według zapowiedzi – przedostatniego) filmu Quentina Tarantino, znajdziecie w
Zmarszczki – recenzja filmu „Twoja twarz”
Niezrównany w filmowaniu ludzkiej twarzy Ingmar Bergman powiedział kiedyś, że szczytem możliwości kina jest moment, kiedy odpowiednio oświetlone, wyreżyserowane i zagrane zbliżenie pozwala nawiązać kontakt
Kwestia zaufania – rozważania o filmie „X&Y”
Kwestia zaufania w sztuce od zawsze wzbudza gorące dyskusje. Czy możemy ufać artyście? To pytanie, które można sobie zadać w niezliczonej ilości kontekstów. To także
Bycza symfonia – recenzja filmu „Nasz czas”
Na tegorocznych Nowych Horyzontach swoje polskie premiery miały filmy dwóch poważanych twórców, których łączy w zasadzie tylko to, że obaj są hiszpańskojęzyczni i oba ich
Witaj w domku dla lalek – recenzja filmu „Make Me Up”
Wyobraźcie sobie filmowy świat będący połączeniem odcinka Black Mirror z lukrową stylistyką Grand Budapest Hotel podszyty humorem Latającego Cyrku Monty Pythona. Albo inaczej… Wyobraźcie sobie
Koniec z Hollywood – recenzja filmu „W deszczowy dzień w Nowym Jorku”
Chyba wszyscy zdążyliśmy się już przyzwyczaić, że czegokolwiek nie nakręciłby Woody Allen zawsze na plakatach obwieszczą to jego ‘najśmieszniejszą komedią’, ‘wielkim powrotem do formy’ lub
O kobiecie, która wraca nocą sama do domu – recenzja filmu „Ghost Tropic”
W konkursie głównym Nowych Horyzontów startował belgijski “Ghost Tropic” Basa Devosa. Film pokazywano wcześniej w Cannes w sekcji Quinzaine des Réalisateurs. Jego fabuła rozgrywa się
Duchy z Jante – recenzja filmu „Antologia duchów miasta”
1. Nie sądź, że jesteś kimś. 2. Nie sądź, że nam dorównujesz. 3. Nie sądź, że jesteś mądrzejszy od nas. 4. Nie wyobrażaj sobie, że
Moje noce są piękniejsze niż wasze dni – recenzja filmu „Długa podróż dnia ku nocy”
Świat marzeń sennych, od zawsze fascynował psychologów i stanowił inspirację dla filmowców. Zarówno kino rozrywkowe, jak i artystyczne regularnie sięga po narrację opartą na oniryzmie,
Na co do kina? #113 Cotygodniowy przegląd premier
Drugi sierpniowy weekend może nie rozpieszcza mnogością propozycji kinowych, ale są one chociaż w większości jakościowe. Fala nostalgii za latami dziecięcymi zdecydowała o tym, że
(Nie)codzienna czułość – recenzja filmu „Adam”
Debiutancki film Maryam Touzani i jeden z najpiękniejszych obrazów tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty, swoją światową premierę miał w Cannes, gdzie konkurował z
Iron Maiden – recenzja filmu „Maiden”
Nieważne jak głęboko, my mężczyźni, schowamy głowę w piasek, nie unikniemy wstydliwego stwierdzenia, że kobiety musiały długo walczyć o równe traktowanie. A pomimo odpowiednich zapisów
Kroniki portowe – recenzja filmu „Przynęta”
W minioną sobotę najlepszym filmem konkursu 19. edycji festiwalu Nowe Horyzonty wybrano brytyjską “Przynętę” Marka Jenkina. Podobnie jak jury uczyniła wrocławska publiczność. O tej produkcji
Draw me like one of your French girls – recenzja filmu „Portret kobiety w ogniu”
W tle pobrzmiewają potężne dźwięki zamaszystych pociągnięć smyczków z ostatniej części “Lata” Vivaldiego. Obserwujemy profil samotnej kobiety, jej gardło ściśnięte, a ona jakby całą sobą
Na co do kina? #112 Cotygodniowy przegląd premier
Powiedzmy sobie szczerze, że nie jest to wymarzony tydzień w dystrybucji dla fana ambitnego kina, na co wskazuje choćby wybrany przez nas na premierę tygodnia
Warto być przyzwoitym – recenzja filmu „Obywatel Jones”
Agnieszka Holland niejednokrotnie dała się poznać jako twórczyni zaangażowana politycznie. Sama zresztą wprost powtarza, że są przypadki, kiedy artysta milczeć nie powinien. W “Pokocie” reżyserka
Pomiędzy niebem a piekłem – recenzja filmu „Angelo”
Pytanie, czy kształtują nas geny, czy też kluczowe jest wychowanie, w dyskursie publicznym pojawia się co chwila. Niektórzy stawiają je, by uzasadnić swoją homofobię, inni
Miami Parano – recenzja filmu „Plażowy haj”
“Przychodzisz do mnie w dniu ślubu mojej córki i prosisz, żebym zjarał się jak świnia?” – Takie słowa mogłyby stanowić motyw przewodni pierwszej części “Plażowego
Na co do kina? #111 Cotygodniowy przegląd premier
Większość redakcji bawi już na festiwalu Nowe Horyzonty, gdzie oglądają prawdziwe perełki i białe kruki, jak i najgorętsze tytuły nadchodzącego sezonu, nie w głowie im
Wiedeń 30-tych lat – recenzja filmu „Trafikant”
W świetle ostatnich wydarzeń coraz częściej słyszymy porównywania obecnej atmosfery, do tej z lat trzydziestych minionego wieku, kiedy zbierała plony ideologia nazistowska. Budując te porównania,
Niewinny baranek – recenzja filmu „Diego”
Asif Kapadia do świadomości szerokiej publiki przebił się przed czterema laty za sprawą „Amy”. Winehouse przywróciła soulowe brzmienia i poetyzacji walki z depresją do mainstreamu
Nie ma to jak w domu – przewodnik po filmie „Midsommar. W biały dzień”
Całkiem niedawno temu i wcale nie tak daleko stąd żyła sobie młoda dziewczyna. Nie była sama. Kochała chłopca i mogła na nim polegać. Jednak pewnej
Na co do kina? #110 Cotygodniowy przegląd premier
Myślami jesteśmy już oczywiście na Nowych Horyzontach, ale zostało jeszcze kilka dni z dala od Wrocławia. Słoneczna pogoda zachęca bardziej do eskapad nad rzekę niż
Okcydentalizm – recenzja filmu „Tam gdzieś musi być niebo”
Bliski Wschód jest biedny. Bliski Wschód jest biedny i trwa tam wojna. Bliski Wschód jest biedny i trwa tam wojna, bo jest ofiarą polityki USA
Na co do kina? #109 Cotygodniowy przegląd premier
Sezon ogórkowy rozkwitł na dobre, a w obliczu niezwykle mało satysfakcjonujących premier kinowych, zostaliśmy zmuszeni w tym tygodniu do poszukiwań “najmniejszego zła”. Tak oto stwierdziliśmy,
Trujący kwiat rozkoszy – recenzja filmu „Królowa kier”
Ułożona pani domu przejmuje kontrolę troszcząc się o swoje interesy, zabiegając o życie rodzinne. Jak rozegra swoje karty? Tytułowa “Królowa kier” to typ kobiecego bohatera,
Na co do kina? #108 Cotygodniowy przegląd premier
Wstrzymujemy oddech, bo powrócił na polskie ekrany Ari Aster – jeden z najciekawszych twórców horroru młodego pokolenia. Część z nas już widziała „Midsommar. W biały
Na co do kina? #107 Cotygodniowy przegląd premier
Żar leje się z nieba, a wicherek niestety nie zapowiada na jutro ani na najbliższe dni deszczu. Zatem czas schłodzić się na salach kinowych. Na
Kobieta w czerni – recenzja serialu „Gentleman Jack”
W zeszły poniedziałek na HBO miał swoją premierę ostatni odcinek pierwszego sezonu serialu „Gentleman Jack”. Jest to już drugie podejście telewizji BBC do ekranizacji pamiętników
Na co do kina? #106 Cotygodniowy przegląd premier
Pewnie i tak wszyscy wyjedziecie nad jezioro, morze czy w góry, ale wiedzcie, że po powrocie z długiego weekendu w kinach będą czekać co najmniej
Ofiara miłości – recenzja filmu „Rocketman”
Dwuskrzydłowe drzwi otwierają się na oścież, na scenę sprężystym krokiem wkracza czterdziestolatek w kuriozalnym kostiumie (rogaty anioł?), światło wyostrza kontury jego sylwetki, slow motion, monumentalne