W domach ze szkła nie ma wolnej miłości – recenzja filmu „Człowiek z magicznym pudełkiem”
Science-fiction jest w polskim kinie zdecydowanie towarem deficytowym. Bodo Kox, który zjadł zęby na filmach offowych, postanowił zmienić ten stan rzeczy. Swoim drugim pełnym metrażem
Po ciemnej stronie człowieka – recenzja serialu „Mindhunter”
Alosza Karamazow w powieści Dostojewskiego stwierdził, że bywają chwile, kiedy ludzie kochają zbrodnie. Nieopierzony zakonnik nie wiedział jeszcze, że to raczej dobro jest tylko od
Homo viator – recenzja filmu „Pomiędzy słowami”
Samotność w wielkim mieście. Emigracja. Powrót ojca marnotrawnego. Problemy z tożsamością narodową. A to wszystko skąpane w czarno-białych kadrach. Brzmi nieciekawie? Nic z tych rzeczy!
Życie jest nowelą – recenzja filmu „Opowieści o rodzinie Meyerowitz (utwory wybrane)”
W wygłoszonej przemowie z okazji odebrania nagrody Nobla pisarz William Faulkner stwierdził, że od początku świata ludzkość opowiada wciąż tę samą historię. Najprawdopodobniej to zdanie
Stworzenia świata część pierwsza – recenzja filmu „Photon”
Nauki ścisłe w dość zabawny sposób dzielą ludzi na dwie kategorie. Jedni podchodzą do nich z ekscytacją, widząc przed sobą coś, co pozwala lepiej poznać
Miłość w czasach zarazy – recenzja filmu „Zgoda”
Macieja Sobieszczańskiego mogliśmy poznać do tej pory jako reżysera krótkometrażowych “Urodzin” na podstawie opowiadania Etgara Kereta oraz współautora filmu o Oskarze Dawidzkim, “Performer”. Pierwszy miał
Rzym, miasto grzechu – recenzja serialu „Suburra”
Inwestowanie w lokalne produkcje było znakomitym pomysłem ze strony włodarzy Netflixa. „Suburra” jest przykładem na to, że oderwanie się od wciąż eksploatowanego amerykańskiego krajobrazu i
Myślę, więc jestem – recenzja filmu „Blade Runner 2049”
Ostatnie lata w Hollywood to wciąż napływająca fala nostalgii. Producenci prześcigają się w pomysłach na reaktywację kolejnych kultowych marek. Wszak za przywołanie dziecięcych wspomnień dzisiejsi
Hart ducha nosi kobiece imię – recenzja filmu „Fantastyczna kobieta”
„Fantastyczna kobieta” to pełen szczerej prostoty film, który świetnie się ogląda w kinie po ciężkim tygodniu. Doświadczamy opowieści o miłości pary z dużą różnicą wieku:
Na jednej z dzikich plaż – recenzja filmu „Dziecko Apokalipsy”
W sennej atmosferze ostatnich dni lata, ciepłych letnich wieczorów spędzonych w towarzystwie przyjaciół i alkoholu, zawsze było dla mnie coś niesamowicie romantycznego i magicznego. Część
Jak z obrazka – recenzja filmu „Twój Vincent”
Jako miłośniczka animacji (nie tylko tych dla dzieci) i sztuki Vincenta van Gogha nie mogłam przegapić pierwszych pokazów tego filmu na festiwalu Nowe Horyzonty we
Harce na zgliszczach – recenzja filmu „Park”
“Park” pokazywany w zeszłym roku w ramach konkursu 1-2 na Warszawskim Festiwalu Filmowego trafił w piątek do polskich kin studyjnych. Film opowiada o grupie młodocianych
Dorastanie na ekranie – recenzja serialu „Daria”
Serial animowany przedstawia losy dziewczyny imieniem Daria, która uczęszcza do liceum i jest antyspołeczna z wyboru. Nie zawiera przyjaźni, nie umawia się na randki, nie
Powtórka z rozrywki – recenzja filmu „Kingsman: Złoty krąg”
Duch inżyniera Mamonia unosi się nad najnowszym filmem Matthew Vaughna. Brytyjski reżyser najwidoczniej wziął sobie do serca stwierdzenie, że najbardziej lubi się melodie, które już
Sztuka dla sztuki – recenzja filmu „The Square”
W świecie kinowej krytyki ciężko o lepszą rekomendację dla filmu niż krótkie, a treściwe zdanie: „Zwycięzca Złotej Palmy w Cannes”. Polski dystrybutor prawdopodobnie uznał, że
Pensjonarskie żądze – recenzja filmu „Na pokuszenie”
Sofia Coppola swoją twórczością dowodzi, że jest w pełni autonomiczna artystką, zrzucając z siebie brzemię skojarzeń z bycia w pierwszej linii córką legendarnego ojca. Ta
Strach w przebraniu – recenzja filmu „To”
„To” było filmem wyjątkowym już w momencie promocji, na którą notabene wyłożone zostały niemałe środki. Chyba każdy widział czerwone baloniki przy scrollowaniu Facebooka. Adaptacja kultowej
Przekleństwa kobiecości – recenzja filmu „Mięso”
Wchodzenie w dorosłość zawsze niesie ze sobą smutne konsekwencje. Wyrwawszy się z ciepłego gniazda rodziców, młoda osoba nie doświadcza tylko niczym nieskrępowanej wolności. Widzi również,
Na krwawym szlaku – recenzja serialu „Blood drive”
Zachwycamy się Bergmanem. Cmokamy nad kunsztem Tarkowskiego. Fellini jawi się jako Bóg muz. A tymczasem gdzieś na wysypiskach sztuki filmowej lęgną się kolejne złe i
Victoria półśrodków – recenzja filmu „Powiernik królowej”
Brytyjczycy uwielbiają mówić o swojej historii. Niezliczona liczba produkcji filmowych oraz telewizyjnych dotyczących przeszłości wskazuje na wciąż niewygasłą potrzebę prowadzenia opowieści w kostiumie z innej
Na północy bez zmian – recenzja siódmego sezonu „Gry o tron”
Na początek musicie wiedzieć, że przystępuję do pisania recenzji z miejsca kogoś, kto nigdy nie był fanem „Gry o tron”. Jestem zwolennikiem pierwowzoru, „Pieśni lodu
Miłość jedno ma imię – recenzja filmu „Tanna”
Życie jest zbyt krótkie, by poznać wszystkie dzieła sztuki traktujące o miłości. To najważniejsze z ludzkich uczuć zdaje się być studnią bez dna, z której
Podwójna przyjemność – recenzja filmu „Podwójny kochanek”
Po wyjątkowo powściągliwym, eleganckim, klasycznym wręcz „Frantzu”, François Ozon, jako jeden najbardziej eklektycznych europejskich filmowców, postanowił zwolnić hamulec i zapuścić się w zupełnie inne, choć
Sam Taylor-Ozon przedstawia – recenzja filmu „Podwójny kochanek”
Niektórzy twórcy mają na tyle mocną pozycję w filmowym światku, że mogą odpiąć wszelkie hamulce i zrealizować swoją wizję, jakakolwiek by ona była. Ale, czy
Trudne sprawy po bułgarsku – recenzja filmu „Sława”
Nie ma gorszej i bardziej bezdusznej instytucji niż państwo, artyści lubią nam o tym regularnie przypominać, a jury wszelkich festiwali przypominanie to nagradzać. W najbliższy
Puszka Pandory – recenzja filmu „Annabelle: Narodziny zła”
Uniwersum “Obecności” rozrasta się coraz bardziej, po dwóch odsłonach walki z demonami małżeństwa Warrenów, i nieudanej “Annabelle”, przyszedł czas na drugą część tej ostatniej. Na
W objęciach romantyzmu – recenzja filmu „Królewicz olch”
Po zaskakującym „Baby Bump” Kuba Czekaj nie zwalnia tempa i w swoim kolejnym filmie znowu zajmuje się trudnym etapem dorastania. Jak młodzieńcze fantazje wytrzymają starcie
Czas wojny – recenzja filmu „Dunkierka”
„Dunkierka” to film, który od pierwszych dni zdjęciowych, nieprzerwanie budzi w widzach olbrzymie emocje. Kiedy jego długo wyczekiwana premiera doszła do skutku, sytuacja mogła rozwinąć
Papierowy tygrys – recenzja filmu „Dunkierka”
Jeśli chcecie się dowiedzieć, dlaczego „Dunkierka” może się podobać, zapraszam do tekstu Marcina. Natomiast ja wkładam kij w mrowisko i pokazuję drugą stronę medalu, przyglądając
Początki nowoczesnej medycyny – recenzja serialu „The Knick”
Knick to szpital dla białych ludzi, mieszący się w jednej z mniej zamożnych dzielnic Nowego Yorku. Mamy początek XX wieku, kiedy to medycyna wciąż raczkowała.
Mieć czy być? – recenzja filmu „Olli Mäki. Najszczęśliwszy dzień jego życia”
Film Juho Kuosmanen został oparty na faktach. Olli Mäki, piekarz z fińskiej Kokkoli w latach 50. zdobył tytuł mistrza Europy wagi piórkowej, po czym przeszedł
Diabeł za kółkiem – recenzja filmu „Baby Driver”
Edgar Wright to twórca, który już kilkukrotnie udowodnił, że potrafi przygotować wykwintne danie z popkulturowej pulpy, zdobywając tym serca widzów. Serwował nam już zombie, kosmitów,
Puzderko pełne wspomnień – recenzja filmu „Aquarius”
Kleber Mendonça Filho, twórca ciepło przyjętych Sąsiedzkich dźwięków długo kazał czekać na swoje kolejne dzieło. Film pokazywany w zeszłym roku na festiwalu w Cannes udowadnia,
Londinium Calling – recenzja filmu „Król Artur: Legenda miecza”
Ciężko doliczyć się ile to już razy historia Króla Artura była przenoszona na wielki ekran. Od najbardziej docenianych adaptacji tej historii minęły dekady. Najświeższą próbą
The time to kill is now – recenzja filmu „Lady M.”
Katherine ma prawo czuć się jak przedmiot. Ojciec sprzedaje ją jako dodatek do nieruchomości, przez co zmuszona jest do ślubu z bogatym dziedzicem, Alexandrem. W
Arystokratyczny humor – recenzja filmu „Martwe Wody”
Film Bruno Dumonta całkowicie wyłamuje się ze schematów. Absolutnie nie daje się jednoznacznie sklasyfikować, jednak chyba najbliżej mu gatunkowo do czarnej komedii. Jest groteskowym zaprzeczeniem
Nie trzeba mówić nic – recenzja filmu „Czerwony Żółw”
Dzięki inicjatywie Scope 100 mamy wreszcie okazję obejrzeć w Polsce efekt współpracy japońskiego studia Ghibli z reżyserem Michaelem Dudokiem de Witem. „Czerwony Żółw” to nietuzinkowa,
W życia wędrówce, na połowie czasu – recenzja filmu „Słodkich snów”
Goszczące obecnie w kinach „Słodkich snów” daje asumpt do zapoznania się z twórczością weterana włoskiej kinematografii. Marco Bellocchio adaptuje tym razem książkę Massimo Gramelliniego. Reżyser
Czy to koniec kariery Zygzaka McQueena? – recenzja filmu „Auta 3”
Po 7 latach od premiery poprzedniej części, której osią fabularną były kryminalno-mafijne przekręty, Pixar wraca z kolejną odsłoną losów znanej czerwonej wyścigówki. Jest to powrót
Rodzina słowem silna – recenzja filmu „Sieranevada”
„Sieranevada” to zrealizowana z zegarmistrzowską precyzją wiwisekcja rodzinnych relacji. Film Cristiego Puiu z jednej strony wiele mówi o rumuńskich narodowych tradycjach, a przy tym jest
Na krawędzi – recenzja serialu „House of Cards” (sezon 5)
Powrót „House of Cards” okazuje się krwawy i wciągający, ale niestety nowi scenarzyści nie znają umiaru. Underwoodowie w ich interpretacji stają się wyzbytymi ludzkich cech
Był sobie chłopiec – recenzja filmu „Serce z kamienia”
Islandia stanowi dla mnie prawdziwy fenomen. Państwo, które swoją populacją nie przekracza liczby mieszkańców Lublina, a jednak regularnie potrafi zachwycać cały świat. Jej reprezentacja piłkarska
Cud-kobieta – recenzja filmu „Wonder Woman”
Po nie do końca trafionych eksperymentach, jakimi okazały się „Batman v Superman” i „Legion samobójców” studio Warner postanawia zagrać bezpieczną kartą. „Wonder Woman” to dosyć
Słodko-gorzka cukinia – recenzja filmu ”Nazywam się Cukinia”
Dziecko z patologicznej rodziny przypadkowo zabija swoją matkę alkoholiczkę, kiedy ta pijana próbuje wymierzyć mu karę cielesną. Osierocone trafia do domu dziecka, w którym jest
Nie taki diabeł straszny – recenzja filmu „Szatan kazał tańczyć”
Fragmentaryczna struktura „Szatan kazał tańczyć” Katarzyny Rosłaniec na pozór przypomina godardowskie eksperymenty z formą. Niestety reżyserce nie udaje się ukryć pod kunsztowną skorupką równie intrygującej
Telewizyjna rodzina – recenzja serialu „Frasier”
„Frasier” to nie tylko główne źródło wiedzy Amerykanów o psychologii. To przede wszystkim ostatni pomnik czasów, w których sitcomy robiono z sercem. Ze wszystkimi wadami
Stan Wojenny Anno Domini 2017 – recenzja filmu „Najpiękniejsze fajerwerki ever”
Ostatnim polskim filmem, zakwalifikowanym do głównego konkursu Cannes był powstały grubo ponad dekadę temu „Pianista”. Wobec takiego niedosytu pozostaje nam tylko cieszenie się z mniejszych
Na wschodzie bez zmian – recenzja filmu „Machina wojenna”
Ofensywa Netflixa trwa w najlepsze. Na rynku serialowym jest to już uznana marka, dlatego też teraz sprawdzana jest możliwość zaistnienia tej platformy wśród produkcji pełnometrażowych.
Ćpuny religii – recenzja filmu „Uczeń”
Oparty na sztuce teatralnej Mayusa von Mayerburga, zwycięski obraz zeszłorocznego Festiwalu Filmów Rosyjskich – Sputnik, nie tylko przestrzega przed fanatyzmem religijnym, ale przede wszystkim obnaża
Dyskretny urok pożądania – recenzja filmu „Butterfly Kisses”
Debiutujący w pełnym metrażu Rafał Kapeliński udowadnia, że o pedofilii można mówić bez rozdzierania szat i budzenia kontrowersji. Jego „Butterfly Kisses” 12 maja trafiło do kin
W kupie moc, w kupie siła! – recenzja serialu „Sense8”
Po blisko dwóch latach oczekiwania z drugim sezonem powrócił „Sense8” od sióstr Wachowskich. Produkcja ta jest osadzona w świecie wypełnionym dzisiejszymi problemami. Mamy tu ośmioro