Portret duszy – recenzja filmu „Książę i dybuk”
Polski książę zmuszony przez hitlerowców do opuszczenia zabytkowego zamku pod Warszawą. Wizjoner, którego wszystkie filmy spłonęły w wojennej pożodze. Szczęśliwy dziedzic wielkiej fortuny. Homoseksualny Żyd
„The Pluto Moment” – Cannes 2018
„The Pluto Moment”, reż. Zhang Ming Ocena: 3,5/5 Co dla życia oznacza śmierć? Czy akt tworzenia jest cudem czy jedynie wielkim fałszem? I wreszcie, czy
Twarz córek krów – recenzja filmu „Fuga” – Cannes 2018
Swoimi „Córkami dancingu” Agnieszka Smoczyńska rozbudziła apetyty i serca kinomanów na całym świecie. Film najpierw zachwycił na Sundance, potem zelektryzował amerykańską dystrybucję, kończąc jako jeden
Prawo do migracji – recenzja filmu „Wędrówki ludów”
Filmy dokumentalne rzadko bywają traktowane na równi z fabularnymi podczas imprez filmowych. Wyjątkiem zdaje się być Międzynarodowy Festiwal w Wenecji, którego selekcjonerzy rokrocznie dbają o
Encore, jeszcze raz – recenzja filmu „Mirai” – Cannes 2018
Mamoru Hosoda mógł debiutować „Ruchomym zamkiem Hauru”. Będąc uznanym twórcą mangi i początkującym, acz utalentowanym reżyserem, stał się pierwszym wyborem studia Ghibli do tej produkcji.
Za wszelką cenę – recenzja filmu „Bez wytchnienia”
Przewlekłe schorzenie z dnia na dzień przykuwa cię do łóżka, uniemożliwiając normalne funkcjonowanie i obarczając twych bliskich brzemieniem nie do udźwignięcia. Tkwiąc w stalowym uścisku
Sknocony Top Detektyw – recenzja filmu „Detektyw samuraj”
Fala nostalgii za latami 80. i 90. jest nadal bardzo wysoka. W dyskontach kuszą gumy „Turbo”, młode dziewczyny z dumą noszą niegdyś obciachowe wytarte jeansy
Najtrudniejszy pierwszy krok – recenzja filmu “Call Me Tony”
Szukając bohatera zaliczeniowego dokumentu student łódzkiej Filmówki Klaudiusz Chrostowski zajrzał do kółka teatralnego w Katowicach, do któregoś niegdyś sam uczęszczał. Nie spodziewał się jednak, że
Fata morgana – recenzja filmu “Można kochać ziemniaki”
Autorka poruszających “Wodnych dzieci”, Aliona van der Horst powraca na festiwal niezwykle osobistym filmem. Śmierć ciotki inspiruje reżyserkę do podróży sentymentalnej. Przybywa więc do zapomnianej
Kim jestem? – recenzja filmu „Hatsune Miku – świat należy do mnie”
Miku Hatsune ma szesnaście lat. To radosna dziewczyna o długich, turkusowych włosach uczesanych w dwa kucyki. Zwykle jest pewna siebie, choć, jak każdą osobę, nawiedzają
Nim pochłoną nas fale – recenzja filmu „Znikająca wyspa”
Kiribati to obok Tuvalu i Malediwów jeden z krajów najbardziej zagrożonych podnoszącym się poziomem oceanów. Naukowcy szacują, że jeśli tempo tego zjawiska się utrzyma, to
Ciemna strona macierzyństwa – recenzja filmu „Tully”
Owoce współpracy scenarzystki Diablo Cody z reżyserem Jasonem Reitmanem rozrosły się właśnie do trylogii. W każdym ze wspólnych projektów podejmują problematykę dojrzałości do pewnych życiowych
„Poetka z Arabii” – 15. Millennium Docs Against Gravity
„Poetka z Arabii”, reż. Stefanie Brockhaus, Andreas Wolff Ocena: 3/5 Arabia Saudyjska posiada wiele restrykcyjnych praw, do których muszą dostosować się kobiety. Niczym własność męża
Spoza czasu – recenzja filmu „Wspomnienia wschodu”
Gustaf John Ramstedt (1873-1950) był fińskim językoznawcą, etnografem i dyplomatą. Wspomnienia tego poligloty i naukowca stały się kanwą, na której swą opowieść snują Martti Kaartinen
Polański Cinematic Universe – recenzja filmu „Prawdziwa historia”
Niezależnie co można powiedzieć o życiu prywatnym, charakterze i czynach dokonanych przez Romana Polańskiego, jest to absolutnie wyjątkowy twórca, jeden z najwybitniejszych reżyserów kina gatunkowego
Władcy marionetek – recenzja filmu „Czyściciele internetu”
Niemieccy reżyserzy pochylają się nad kondycją globalnej wioski zamkniętej w okowy mediów społecznościowych. Celnie zauważają, że użytkowników Facebooka jest obecnie więcej niż obywateli jakiegokolwiek państwa
„Mercy” – 11. Netia Off Camera
„Mercy”, reż. Tali Shalom – Ezer Ocena: 4/5 Wkraczająca w dorosłość Lucy (Ellen Page) wraz ze starszą siostrą Marthą (Amy Seimetz) i młodszym bratem Benjaminem
Podróże kulinarne Masato – recenzja filmu „Ramen. Smak wspomnień”
Kultura kulinarna w Polsce rozwinęła się nadzwyczaj szybko. Jeszcze dekadę temu jedzenie surowej ryby w formie sushi było dla nas czymś dziwnym. Dzisiaj ta japońska
Miłosny trójkąt poza rajem – recenzja filmu „Nie wracaj do mnie w snach”
Gdzieś na łonie dzikiej natury: „Tajemnica serc, za straszna dla lękliwych oczu ludzkich, powróci, nieodgadniona, do Nieprzeniknionego Twórcy dobra i zła, do Pana zwątpień i
Granica przyzwoitości – recenzja filmu “Utoya – 22 lipca”
Dołączona niemal w ostatniej chwili do konkursu głównego w Berlinie “Utoya – 22 lipca” od początku polaryzowała odbiorców. Pokazy kończyły się mieszanką gwizdów i entuzjastycznych
Thanos kontratakuje – recenzja filmu „Avengers: Wojna bez granic”
Film kreowany na największe dotychczasowe widowisko w dziejach popkultury, a do tego zwieńczenie dziesięciu lat żmudnej pracy przy budowaniu spójnego uniwersum. Za sterami najwięksi magicy
Pewnego razu w Afryce – recenzja filmu “Pięć palców dla Marsylii”
Reżyser Michael Matthews filtruje meandry skomplikowanej historii swojego kraju przez tradycję spaghetti westernu. Nie zamierza wykonywać prostego równania i oceniać postępków postkolonialnego reżimu. Apartheid oparty
Zaklęty krąg – recenzja filmu „Fokstrot”
Stan permanentnej wojny, nieustającego życia w strachu, służba w armii jako nieodzowny element życia mężczyzny, spędzanie lat młodości pilnując szlabanu pośrodku pustyni. Izrael to kraj
„Walc w alejkach” – 24. Wiosna Filmów
„Walc w alejkach”, reż. Thomas Stuber Ocena: 3/5 Zjednoczenie Niemiec, jego polityczne i ekonomiczne reperkusje to bardzo ciekawy temat, wciąż mam wrażenie zbyt rzadko podejmowany
Póki nie jest za późno – recenzja filmu “Dziedziczki”
“Dziedziczki” nieoczekiwanie stały się rewelacją tegorocznego festiwalu w Berlinie, zbierając nie tylko dobre noty od krytyków, ale otrzymując też nagrodę im. Alfreda Bauera i Srebrnego
Wykorzenieni – recenzja filmu „Nie jestem czarownicą”
Rungano Nyoni, wychowana w Walii Zambijka, w swoim pełnometrażowym debiucie zabiera widza w podróż do Afryki, ukazując jej mniej znane, aczkolwiek niezwykle interesujące oblicze. Czy
„120 uderzeń serca” – 24. Wiosna Filmów
„120 uderzeń serca”, reż. Robin Campillo Ocena: 3/5 Francuskie kino nie jest w ostatnich latach w najlepszej formie, dobitnie świadczy o tym chociażby fakt, że
Na krańcu Europy – recenzja filmu „Tranzyt”
Christian Petzold, autor “Barbary” i “Feniksa”, nie bierze jeńców. Na festiwal w Berlinie przyjechał z filmem o ucieczce przed nazistowską obławą z melodramatem w tle,
Recenzja serialu “Seria niefortunnych zdarzeń” (sezon 2)
czyli o tym jak dwulatka zostaje sekretarką, okulary potrafią odmienić człowieka, a sport to zdrowie. W sezonie drugim, hrabia Olaf wciąż próbuje przejąć majątek sierot
„Do zobaczenia w zaświatach” – 24. Wiosna Filmów
„Do zobaczenia w zaświatach”, reż. Albert Dupontel Ocena: 2,5/5 „Do zobaczenia w zaświatach” to film rozpoczynający się od kilkunastosekundowej sekwencji śledzenia słodziutkiego psa biegnącego radośnie
Ja cię kocham, a ty znikasz – recenzja filmu „Znikasz”
Fredrik jest dyrektorem szkoły oskarżonym o defraudację. W tym samym czasie zostaje wykryty u niego guz mózgu w płacie czołowym. Czy szanowany kierownik placówki oświatowej
Prorok – analiza filmu „Twarz”
Polskie kino wciąż zbyt rzadko nagradzane jest na największych festiwalach, wyjątek od tej reguły niewątpliwie stanowi Berlinale. Ze stolicy Niemiec od 2013 roku prawie zawsze
Abbottowie prawdziwi – recenzja filmu „Ciche miejsce”
John Krasinski, znany aktor, mniej znany reżyser, zagościł u nas na ekranach, ze swoim nowym filmem „Ciche miejsce”. To opowieść o morderczych istotach, wrażliwych na
Pozycja dziecka – recenzja filmu „Lato 1993”
Realizacja filmu z perspektywy dziecka to dla twórcy zawsze nie lada wyzwanie. Znalezienie i okiełznanie małego aktora to jedno, ale stworzenie wiarygodnej opowieści bez popadania
Wyspa przyjaźni, wyspa wyobraźni – recenzja filmu „Wyspa psów”
Wes Anderson dał się poznać jako twórca z wyraźną autorską wizją, którą konsekwentnie realizuje w filmach łatwo rozpoznawalnych dzięki unikalnej mieszance perfekcyjnie dopracowanych elementów. Poszczególnym
Listy miłosne – recenzja filmu „Barbara”
Czasami bywa tak, że bardzo chcemy dać upust naszej fascynacji jakimś artystą. W dobie Internetu mamy niezliczone możliwości, by to uczynić. Można tworzyć fanarty, fanfiki,
Bezsilność w Tunisie – recenzja filmu „Piękna i bestie”
Afryka rzadko trafia na ekrany naszych kin, kiedy to się jednak staje, to zazwyczaj są to filmy skupione albo na tzw. Arabskiej Wiośnie („Ostatnie dni
Krótki Format #3 – „Player One”
„Player One”, reż. Steven Spielberg Ocena: 3.5/5 W kinach możemy zobaczyć nowy film Stevena Spielberga, którym wraca do przygodowego science-fiction. Fabuła “Player One” oparta została
Pęknięcie – analiza filmu „Wieża. Jasny dzień”
Poruszanie się po filmie „Wieża. Jasny dzień” jest porównywalne do przechadzki po polu minowym. Mnogość podejmowanych przez Jagodę Szelc zagadnień, jak również otwarcie przez reżyserkę
Strach zżera duszę po cichu – recenzja „W czterech ścianach życia”
Dokument „Ostatni w Aleppo” ukazał przejmujące świadectwo grupy cywilnych aktywistów ratujących ofiary z gruzów ich mieszkań. W horrorze „W cieniu śmierci” (2016) konflikt zbrojny
Zstępując do piekieł – recenzja filmu „Anihilacja”
Netflix od 12 marca kusi najnowszym filmem Alexa Garlanda. Anglik odpowiada za scenariusze „28 dni później” czy „Nie opuszczaj mnie”, a jego fabularny debiut “Ex
Zimny trup – recenzja filmu „Wielkie zimno”
„Debiuty rządzą się swoimi prawami” – to truizm tak wyświechtany, że nikomu z pewnością nie chce się z nim nawet polemizować, jednak kiedy oglądałem „Wielkie
Rola czołówki – recenzja filmu „Uciekaj!”
Kilka dni temu odbyła się gala rozdania nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej, gdzie “Uciekaj!” było jednym z faworytów do zdobycia głównej statuetki. Ostatecznie twórca obrazu –
Ja, skandalistka – recenzja filmu „Jestem najlepsza. Ja, Tonya”
Emocje związane z Zimowymi Igrzyskami Olimpijskimi są już za nami. Jak zwykle, nie obyło się bez skandali sportowych i tych mających miejsca poza stadionami. Rosjanie
Gra pozorów uwodzi kształtem – recenzja filmu „Kształt wody”
Miłość pokonująca wszelkie bariery, bezwarunkowa i wzbogacająca, ujęta w baśniowej otoczce. O ile motyw ten jest wiecznie żywy dla ludzi sztuki, to wymagającego widza może
Retro przyszłość – recenzja filmu „Bez słowa”
Na papierze wszystko wyglądało idealnie – reżyser z doświadczeniem w gatunku science-fiction, trójka popularnych i utalentowanych aktorów, pieniądze Netflixa, a przede wszystkim dopieszczany przez wiele
Miejsca, których nie ma na mapach – recenzja filmu „The Place”
Kameralna włoska komedia „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”, ku zdziwieniu wszystkich, była rok temu w Polsce fenomenem niemalże na skalę słynnych francuskich „Nietykalnych”. Nic
Miłość nie widzi barier – recenzja filmu „Blask”
Chociaż czasy mistrzów takich jak Ozu czy Kurosawa minęły bezpowrotnie, kino japońskie zdaje się nie wychodzić z mody. Zwłaszcza jeśli mówimy o obsadzie konkursów podczas
Krótki format #2 – „Ja, Godard”
„Ja, Godard”, reż. Michel Hazanavicius Ocena: 3,5/5 Z filmu „Ja, Godard” jasno wynika, że jeden z protoplastów Nowej Fali jest wiecznie żywy. Francuski rewolucjonista,
Krótki format #1 – „Księżyc Jowisza”
„Księżyc Jowisza”, reż. Kornél Mundruczó Ocena: 4/5 Latający muzułmanin odmieniający oblicze ziemi, węgierskiej ziemi – w dobie kryzysu uchodźczego oraz ostrych sporów politycznych takie
Bestia ludzka – recenzja filmu „Jeszcze nie koniec”
Pierwsza połowa lutego stoi w polskich kinach pod znakiem opowieści o konfliktach małżeńskich. Obok „Niemiłości” – metafizycznej epopei Zwiagincewa – pojawia się kameralny dramat debiutującego
Taniec ślepców – analiza filmu „Niemiłość”
Zapewnienia o wiecznej miłości są najszczerszymi i jednocześnie najbardziej kłamliwymi obietnicami, jakie człowiek może złożyć człowiekowi. Konia z rzędem temu, kto patrząc w oczy bratniej
Brytyjskie spory – recenzja filmu „Czas mroku”
Postaci angielskich elit są ostatnimi czasy nośnym tematem wśród filmowców. Wystarczy spojrzeć na „Jak zostać królem” sprzed kilku lat czy netfliksowe nieco nowsze „The Crown”.
Bhutan noir – recenzja filmu „Miód dla dakini”
Debiut reżyserski Dechen Roder niebawem zagości na polskich ekranach, dzięki, stawiającym pierwsze kroki w dystrybucji, Pięciu Smakom. Film produkcji bhutańskiej jest tylko pozornie wysoce ryzykownym
Come on, Vogue – recenzja filmu „Wszystkie pieniądze świata”
„Wszystkie pieniądze świata” już od publikacji pierwszego zwiastuna wzbudzały wielkie zainteresowanie. Drugi w tym samym roku film Ridleya Scotta, powrót do thrillera po tragicznym „Adwokacie”
Pocztówki z przeszłości – recenzja filmu „Tamte dni, tamte noce”
“Tamte dni, tamte noce” były rewelacją pierwszej fazy tegorocznego sezonu amerykańskich nagród filmowych. Teraz zdobywca czterech nominacji do Oscara wchodzi do polskich kin. Czy dzieło
Train to Besson – recenzja filmu „Pasażer”
Kiedy w 2008 r. do kin weszła wyprodukowana przez Luca Bessona niskobudżetowa „Uprowadzona”, specjaliści od analizowania wyników box office’u przecierali oczy ze zdumienia, a lekko
Za wszelką cenę – recenzja filmu „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”
Martin McDonagh jest Midasem w świecie współczesnej sztuki. Czego się nie dotknie, od razu zamienia w złoto i w przeciwieństwie do losów mitycznego króla –
Jeszcze w zielone gramy – recenzja filmu „Plan B”
Jak mawia klasyk, to życie pisze najlepsze scenariusze. Z tego też względu kreślenie dalekosiężnych planów może wywołać li tylko chichot losu. Idąc tym tropem, Kinga
Kolorowe nic – recenzja filmu „Good Time”
Robert Pattinson to nie jest już wymuskany młodzieniec rodem z kolejnych części „Zmierzchu”, do którego wzdychały miliony dziewcząt na całym globie. Aktor zdążył od tamtego
Popcorn i duże nachosy poproszę – recenzja filmu „Gra o wszystko”
Prowadzone przez najlepszych choreografów bójki, wybuchające samochody, dziury w niebie, z których wylewają się kosmici. Tego wszystkiego nie uświadczymy w filmach współtworzonych przez Aarona Sorkina.
Ostatnia rodzina – recenzja filmu „Happy End”
Widmo krąży po Europie – widmo katastrofy. Powszechnie uważa się, że okres stabilizacji dobiega końca, zaś cywilizacja zachodnia w bolesnych konwulsjach kieruje się w stronę
W potrzasku – recenzja filmu „Dzikie róże”
Być może, z uwagi na dosadność formy, najchętniej patrzy się dziś w kinie polskim na wieś przez pryzmat filmografii Wojciecha Smarzowskiego. Mieszkaniec zaścianka o twarzy
Let’s do „Glee” again! – recenzja filmu „Król rozrywki”
Rok 2017 w polskich kinach przyniósł nam zarówno wybitny musical („La La Land”), jak i ponadprzeciętną kreację Hugh Jackmana (w „Loganie”). Jako że bogowie dziesiątej
Krętą ścieżką do korzeni – Recenzja filmu „Na drodze mlecznej”
Najnowszy film twórcy słynnego „Undergroundu” na premierę w polskich kinach musiał czekać ponad rok od pierwszych pokazów na festiwalu w Wenecji. W dodatku był wyświetlany
Hakerska utopia – recenzja serialu „Mr. Robot” (sezon 3)
A co gdyby zlikwidować wszystkie nasze długi? Usunąć historię kredytową. Brzmi dobrze, prawda? Sprawić, że wszyscy będą równi… ale pod względem nieposiadania niczego. A gdybyśmy
Prawda nas wyzwoli? – recenzja filmu „The Party”
W styczniu 2017 roku serca Polaków podbiło wprowadzone przez Aurorę włoskie „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”. Dystrybutor wyciągnął wnioski z tego sukcesu i chce
Zatrzymać zegar – recenzja filmu „Louise nad morzem”
Wielka szkoda, że Louise nad morzem, animacja stworzona przez Jeana-Françoisa Laguionie, nie ma szans dotrzeć do szerszej publiczności. Francuski film wpisuje się bowiem w nurt
Gra o honor – recenzja filmu „Wojna płci”
Lata 70. to niezwykle ważny okres dla amerykańskich kobiet. To czas feminizmu drugiej fali, którego jednym z najważniejszych postulatów była równość na rynku pracy. Nic
Nowy porządek – recenzja filmu „Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi”
Rian Johnson to prawdziwy wywrotowiec. Po klasycznym, lecz bardzo bezpiecznym „Przebudzeniu mocy” J.J. Abramsa, odbił w zupełnie innym kierunku. „Ostatni Jedi” to powiew świeżości, wręcz
Nic dwa razy się nie zdarza – recenzja serialu „Belfer” (sezon 2)
Pod koniec października „Belfer” powrócił z pierwszym odcinkiem drugiego sezonu. Poprzedzała go jednak tajemnicza kampania reklamowa rozpoczęta z dużym wyprzedzeniem. Po fali wszechobecnych medialnych zachwytów
Chicago is the new NY – recenzja filmu „I tak cię kocham”
Wakacje raczej nie łączą się z dobrym kinem. Rozleniwiony wysokimi temperaturami i relaksacyjnymi urlopami widz według dystrybutorów woleć będzie „Valeriana” od „Manchester by the Sea”.
Ballada o tym, że nie giniemy – recenzja filmu „Coco”
Niech nikogo nie zmylą pstrokate plakaty, z których spoglądają uśmiechnięte buźki animowanych bohaterów – w „Coco” o wiele poważniej i dojrzalej podejmowane są sprawy życia
Podnosząc się z błota – recenzja filmu „Mudbound”
„Mudbound” pozytywnie zaskakuje doborowymi kreacjami aż siedmiorga aktorów, dzięki którym zdawałoby się typowa opowieść o podnoszeniu się z tragedii życiowych wybija się ponad przeciętność. Estetyka
Narodziny legendy – recenzja filmu „The Disaster Artist”
Nakręcenie filmu, określanego przez wielu jako najgorszego w historii, chluby nie przynosi, niemniej jednak to dzięki temu „The Room” Tommy’ego Wiseau osiągnął status niemalże kultowego.
Puste historie – recenzja filmu „Atak paniki”
Udana polska komedia, brzmi to w ostatnich latach trochę jak oksymoron. Kolejne „Volty”, „Wkręceni” i „Kobiety bez wstydu” wzbudzały w widzach raczej zażenowanie niż autentyczną
Zbrodnia w tak pięknych okolicznościach przyrody – recenzja filmu „Morderstwo w Orient Expressie”
Kiedy na jaw wyszło, że nakręcona ma zostać kolejna adaptacja „Morderstwa w Orient Expressie”, jeden z moich znajomych uznał, że stworzenie kryminału na podstawie historii,
O sztuce jako życiu – recenzja filmu „Serce miłości”
Polskich eksperymentów filmowych w kinach jak na lekarstwo, także z tym większym zainteresowaniem wyczekiwano najnowszego obrazu Łukasza Rondudy. Wojciech Bąkowski, Zuzanna Bartoszek, a w tle
Allen w sosie własnym – recenzja filmu „Na karuzeli życia”
Wielu już było astrologów i wszelkiej maści proroków próbujących ustalić datę końca świata. Każdy poniósł klęskę, Ziemia wciąż się kręci. Bogatsi w wiedzę od poprzedników,
tREFNy towar – recenzja filmu „Totem”
Na króla polskiego kina gangsterskiego samozwańczo koronował się Patryk Vega. Jego przynoszące krociowe zyski dzieła to produkty rozciągnięte między dowcipasami, a tanią próbą szokowania publiczności
Głośny chaos – recenzja filmu „Cicha noc”
Polskie kino po miałkości początków stulecia zaczęło się odradzać. Powstają uznawane na całym świecie dzieła jak „Ostatnia rodzina”, „Wszystkie nieprzespane noce”, „Demon”, czy „Córki dancingu”.
Krótki format – „DRIB”
„DRIB”, reż. Kristoffer Borgli Ocena: 3,5/5 Mockument, który częściowo oparto na prawdziwych zdarzeniach. W roku 2014 komik Amir Asgharnejad wrzucił do sieci nagranie, w którym
Krótki format – „Niech ciała się opalają”
„Niech ciała się opalają”, reż. Helene Cattet, Bruno Forzani Ocena: 4/5 Od pierwszych sekund wiadomo, że mamy do czynienia z filmowym złotem. Szybko montowane zbliżenia
Evviva l’arte! – recenzja filmu „Manifesto”
Nad „Manifesto” Juliana Rosefeldta od dłuższego czasu unosi się aura dużego zainteresowania. Przypominanie manifestów z poprzedniego wieku, jak również Cate Blanchett w kilkunastu odsłonach, przyciągają
„Afera Maryjska” – recenzja filmu „Matylda”
O „Matyldzie” w naszych rodzimych mediach jest bardzo głośno od wielu miesięcy. Dziennikarze bardzo chętnie rozpisywali się o udziale jednej z czołowych polskich aktorek młodego
Po trupie do celu – recenzja filmu „Najlepszy”
Łukasz Palkowski ostatnimi filmami otwiera polskie kino na rejony zarezerwowane dotąd dla amerykańskich produkcji. Przedstawia naładowane pozytywną energią historie z cyklu „od zera do bohatera”,
Fargo w ogniu – recenzja filmu „Suburbicon”
Ideał męskiego piękna według badań bliżej nieokreślonych amerykańskich naukowców, George Clooney, postanowił po raz kolejny stanąć za kamerą, tym razem wyciągając z szuflady bardzo stary,
The house that Joko built – recenzja filmu „Słudzy diabła”
Druga edycja przeglądu Fest Makabra przyniosła do naszych kin sporo egzotycznych horrorów. Jednym z nich jest najnowszy utwór Indonezyjczyka, Joko Anwara. Po raz pierwszy będzie
Gnoza dla opornych — recenzja filmu „mother!”
Darren Aronofsky nigdy nie bawił się w subtelności i nie krył swoich fascynacji metafizyką. Już w debiucie dał się poznać jako poszukiwacz boskiego znaczenia liczby Pi, a
Nadzieja umiera ostatnia – recenzja filmu „Łagodna”
Siergiej Łoźnica w prezentowanej na tegorocznym festiwalu w Cannes “Łagodnej”, wbrew tytułowi, wcale nie mierzy się z powieścią Fiodora Dostojewskiego, ale uderza w istotę relacji
W szponach systemu – recenzja filmu „Skazany”
„Skazany” („Shot Caller”) to ostatnia część amerykańskiej trylogii więziennej Rica Romana Waugha. Czym różni się od poprzedniej odsłony tryptyku („Felon”)? Jakie są motywy wiążące tego
Krótki film o odchodzeniu – recenzja filmu „A Ghost Story”
Wrażliwość jest towarem deficytowym na rynku filmowym. Tym bardziej warto docenić „A Ghost Story” Davida Lowery’ego, ponieważ nikt tak pięknie nie mówił, że się boi
A może frytki do tego? – recenzja filmu „Po tamtej stronie”
Finlandia nie jest pierwszym krajem, jaki przychodzi nam do głowy, kiedy myślimy o losie uchodźców z Bliskiego Wschodu. Patrząc na błękitny krzyż na białej fladze,
Nostalgia, mon amour – recenzja serialu „Stranger Things” (sezon 2)
Z ogromną ciekawością oczekiwano powrotu serialu „Stranger Things”. Pierwszy sezon okazał się zaskakującym hitem, który zdobył serca milionów widzów na całym świecie. Jednocześnie obawiano się,
W ukryciu przed oczami innych – recenzja filmu „Zapytaj seksperta”
W Indiach postępy w edukacji seksualnej stąpają małymi krokami. Ta sfera jest podtrzymywana głównie przez ludzi-misjonarzy, pasjonujących się taką pracą, których niepowstrzymują niechętne reakcje otoczenia.
W objęciach fatum – recenzja filmu „Zabicie świętego jelenia”
Bez wątpienia najnowszy film Yorgosa Lanthimosa jest jednym z najbardziej wyczekiwanych tytułów tego roku. Czy „Zabicie świętego jelenia” okaże się kolejnym triumfem greckiego reżysera? Źle
W domach ze szkła nie ma wolnej miłości – recenzja filmu „Człowiek z magicznym pudełkiem”
Science-fiction jest w polskim kinie zdecydowanie towarem deficytowym. Bodo Kox, który zjadł zęby na filmach offowych, postanowił zmienić ten stan rzeczy. Swoim drugim pełnym metrażem
Po ciemnej stronie człowieka – recenzja serialu „Mindhunter”
Alosza Karamazow w powieści Dostojewskiego stwierdził, że bywają chwile, kiedy ludzie kochają zbrodnie. Nieopierzony zakonnik nie wiedział jeszcze, że to raczej dobro jest tylko od
Homo viator – recenzja filmu „Pomiędzy słowami”
Samotność w wielkim mieście. Emigracja. Powrót ojca marnotrawnego. Problemy z tożsamością narodową. A to wszystko skąpane w czarno-białych kadrach. Brzmi nieciekawie? Nic z tych rzeczy!
Życie jest nowelą – recenzja filmu „Opowieści o rodzinie Meyerowitz (utwory wybrane)”
W wygłoszonej przemowie z okazji odebrania nagrody Nobla pisarz William Faulkner stwierdził, że od początku świata ludzkość opowiada wciąż tę samą historię. Najprawdopodobniej to zdanie