
Najlepiej smakuje na zimno – recenzja filmu „Samui Song” – Pięć Smaków
Azjatycka kobieta chcąc przystosować się do życia w społeczeństwie musi być dobrą aktorką, odgrywającą rolę posłusznej żony, uległej i uroczej osoby na co dzień. Po

Obnażeni – recenzja filmu „Touch Me Not”
Rumuński dramat “Touch Me Not”, mimo że nie porusza kwestii politycznych, można by określić mianem kina społecznie zaangażowanego. Mówi on o akceptacji, niepełnosprawności i o

„Spitak” – w drodze na Oscary: Armenia
Gdy przychodzi do selekcji produkcji, która ma reprezentować ojczyznę, często wyżej od jakości obrazu stawia się rozpoznawalność reżysera i wagę poruszanego tematu. Jako nacja przez

Pewnego razu w listopadzie – recenzja filmu „Dowłatow”
“Dowłatow” Aleksieja Germana młodszego został ciepło przyjęty na festiwalu w Berlinie, wywożąc znad Szprewy nagrodę czytelników ‚Berliner Morgenpost’ oraz Srebrnego Niedźwiedzia za wybitny wkład artystyczny

„Winni” – w drodze na Oscary: Dania
„Z wielką mocą wiąże się wielka odpowiedzialność” uczył Wujek Ben w „Spider-Manie” Sama Raimiego. Podobne zdanie możemy znaleźć w wypowiedziach takich prominentnych osobowości jak Winston

Ofiarowanie – recenzja filmu „Listopad”
Twórcy „Listopada” mieli trudne zadanie: stworzyć surrealistyczną baśń, wierną swoim źródłom i mitologii oraz książce stanowiącej wyzwanie adaptacyjne. Powstał obraz tragiczny, urzekający, łączący magiczną, romantyczną

Człowiek z krwi i kości – recenzja filmu „Bergman – rok z życia”
Woody Allen niegdyś powiedział, że Ingmar Bergman jest najwybitniejszym artystą od czasów wynalezienia kamery. Na barkach Jane Magnusson spoczywała duża odpowiedzialność. Odważyła się zmierzyć z

Złe wychowanie – recenzja filmu „7 uczuć”
Gdy myślę o rodzimym kinie autorskim, moim pierwszym skojarzeniem jest twórczość Marka Koterskiego. Twórca “Dnia świra” od lat konsekwentnie obnaża przed publicznością swoje neurozy, lęki,

Nieśmiertelny – recenzja filmu „Bohemian Rhapsody”
Człowiek chętnie stawia pomniki: bogom, cnotom, wreszcie innym ludziom. Wyniesienie kogoś na piedestał spuszcza zasłonę milczenia na jego wady, słabości, wątpliwości. Wiele wyznaczników kruchego humanistycznego

Gonić króliczka – recenzja filmu “Delta Boys”
Warsaw Korean Film Festival dostarczył widzom przemiłej niespodzianki. “Delta Boys” to nakręcona w dwa tygodnie kosztem skromnej sumy 2,5 milionów wonów (nieco ponad 8 tysięcy

Twardy orzech do zgryzienia – recenzja filmu „Dziadek do orzechów i cztery królestwa”
Disney nie miał ostatnio dobrej passy jeśli chodzi o produkcje skierowane do najmłodszych. “Pułapka czasu” zebrała negatywne oceny od krytyków i została wycofana zanim nawet

„Cukiernik” – w drodze na Oscary: Izrael
„Cukiernik”, reż. Ofir Raul Graizer Ocena: 2,5/5 Podróż w poszukiwaniu własnej tożsamości jest częstym motywem w kulturze żydowskiej. Nie jest to zaskakujące, wszak naród ten

Siostry w akcji – recenzja filmu „Bracia Sisters”
Zachodnie Wybrzeże USA, XIX wiek, gorączka złota, miasta powstają dosłownie z niczego w kilka miesięcy. Czas prężnego rozwoju zachodniej cywilizacji, ale również mitotwórczy początek amerykańskiego

Wykluczeni – recenzja filmu „Wyleczeni” – Fest Makabra 3
Czy w tak wyeksploatowanym przez popkulturę podgatunku, jakim jest zombie horror da się jeszcze powiedzieć coś nowego? Żywe trupy w rozmaitych tekstach kultury były już

„Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy” – w drodze na Oscary: Rumunia
Jeden z najbardziej obiecujących reżyserów rumuńskiej nowej fali, twórca m.in. głośnego “Aferim” – westernu/”osternu” o romskim doświadczeniu opresji, nakręcił kolejne rozliczenie z trudną historią swojego

Vanitas – recenzja filmu „Pierwszy człowiek”
„Pierwszy człowiek” miał być przełomowy na wielu płaszczyznach. Urósł do rangi wielkiego sprawdzianu dla Damiena Chazella. Najmłodszy laureat Oscara za reżyserię w swojej wcześniejszej twórczości

„Donbas” – w drodze na Oscary: Ukraina
Siergiej Łoźnica naprawdę nienawidzi Rosji. Widać to szczególnie w fabularnych obrazach tego uznanego dokumentalisty. „Szczęście ty moje” i „Łagodna” wręcz taplały się w morzu biedy,

Confusão – recenzja filmu „Jeszcze dzień życia”
Wyobraźcie sobie bardzo ciekawą grę przygodową, powiedzmy ze świętej pamięci studia Telltale. Estetyczna, acz ze względu na wiekowość silnika graficznego, mocno już niedzisiejsza grafika, przyzwoici

Rozterki pastora – recenzja filmu „Pierwszy reformowany”
Paul Schrader to scenarzysta, który wraz z Martinem Scorsese za kamerą, podarował filmowemu światu klasyki jak „Taksówkarz” „Wściekły byk” czy „Ostatnie kuszenie Chrystusa”.„Pierwszy reformowany” został

„Marlina: Zbrodnia w czterech aktach” – w drodze na Oscary: Indonezja
„Marlina: Zbrodnia w czterech aktach”, reż. Mouly Surya Ocena: 4/5 Indonezja bez wątpienia kinem gatunkowym stoi i „Marlina” jest tego kolejnym doskonałym przykładem. Reżyserka Mouly

Po drugiej stronie lustra – recenzja filmu „Suspiria”
Wzrok małego Luki Guadagnino przyciągnął nietypowy, barwny plakat z tajemniczym tytułem „Suspiria”. Skorzystał z tego, że mama miała trochę sprawunków do załatwienia i wszedł do

„Zostaw moje maleństwo” – recenzja filmu „Poroniony”
Temat przytłaczających obowiązków młodej matki wydaje się w kinie niedostatecznie wyeksploatowany. Cieszy więc fakt, że mniej więcej w podobnym czasie powstały dwa filmy, portretujące historię

Robinson Crusoe i zombie – recenzja filmu „Noc pożera świat”
Film o zombie może mieć różne oblicza, ale zbyt często twórcy wybierają formułę, w której jedyną atrakcją są ataki hordy nieumarłych. Świeże spojrzenie na ten

„Khrustal” – w drodze na Oscary: Białoruś
Surowy Mińsk, imprezy techno, brak pieniędzy, czarny rynek, wypłata w kryształach na eksport i zapijaczona wieś. Taki obraz Białorusi przedstawia tamtejszy kandydat do Oscara “Khrustal”.

Uciekając przed sobą samym – recenzja filmu „Zatrzyj ślady”
Temat traumy był już niejednokrotnie eksploatowany w kinematografii. Najczęściej o trudach radzenia sobie ze stresem pourazowym opowiadano w kontekście weteranów wojennych, jak choćby w klasycznym

To jest nas dwoje – recenzja filmu „Mrok”
W kinie często stykamy się z opowieściami o monstrach. W „Kształcie wody” wodny „wybryk natury” był niebezpieczny dla otoczenia, nie licząc jednostek, z którymi znalazł

Krótki Format: „Znikające góry” – WFF
„Znikające góry”, reż. Yuxi Cui Ocena: 3,5/5 Odkąd w latach 80. XX wieku nauka zaczęła zajmować się procesem postępującej globalizacji, zaczęto zauważać coraz to nowe

„Delegacja” – recenzja zwycięzcy Warszawskiego Festiwalu Filmowego 2018
„Delegacja”, reż. Bujar Alimani Ocena: 3/5 Jeśli można powiedzieć, że albańska kinematografia jest z czegoś znana na świecie, to są to polityczne komediodramaty. Kraj o

„Noc przez dwanaście lat” – w drodze na Oscary: Urugwaj
Álvaro Brechner (“Zły dzień na wędkowanie“, “Mr. Kaplan”) po raz trzeci stara się o nominację do Oscara dla Urugwaju. Być może tym razem jego współprodukowany

Krwawa zemsta – recenzja filmu „Mandy”
Kiedy w 2010 roku nieznany twórca Panos Cosmatos wypuścił na festiwalowy świat filmowy swoje debiutanckie dzieło „Beyond the Black Rainbow”, od razu wiadomo było, że