Jesień to dla nas głównie czas festiwali, dopiero co skończył się Warszawski Festiwal Filmowy, trwa Tofifest, a na horyzoncie już kolejne: American, Ukraiński, Koreański, Pięć Smaków. Ale czasem trzeba też łapać filmy z dystrybucji, zwłaszcza, że bywają takie tygodnie kiedy jesteśmy naprawdę rozpieszczani. Choćby tak jak w tym, w kinach zagoszczą bowiem, m.in.: zwycięzca tegorocznej Gdyni (w reżyserii Agnieszki Holland), dwie propozycje z czołowych imprez, Berlina i Wenecji, spektakularny dokument o żołnierzach z czasów I wojny światowej od twórcy “Władcy Pierścieni”, akcyjniak sci-fi innego laureata Oscara, a także kilka premier związanych z Halloween. Szczegóły znajdziecie jak zwykle poniżej.
PREMIERA TYGODNIA
VAN GOGH. U BRAM WIECZNOŚCI
Tytuł oryginalny: At Eternity’s Gate
Rok: 2018
Gatunek: biograficzny, dramat
Kraj produkcji: Francja / Irlandia / Szwajcaria / USA / Wielka Brytania
Występują: Willem Dafoe, Oscar Isaac, Emmanuelle Seigner i inni
Reżyser: Julian Schnabel
Dystrybucja: Against Gravity
JUŻ WIDZIELIŚMY
Na nasz najnowszy film tygodnia musieliśmy czekać długo. Po światowej premierze na zeszłorocznym MFF w Wenecji, przyszły przedoscarowe pokazy specjalne w lutym, a potem pierwotna data otwarcia w sierpniu. Tymczasem mamy ostatni weekend października i „Van Gogh. U bram wieczności” trafia w końcu na ekrany polskich kin. Julian Schnabel, wszechstronny artysta, który wielką sławę w kinie zdobył swoim „Motylem i skafandrem” z 2007 roku, wziął na tapetę jedną z najbardziej przerobionych przez popkulturę biografii. Jednak jak przystało na twórcę nietuzinkowego, nie zadowolił się on edukacyjną papką w duchu „Twojego Vincenta”. Zamiast tego powstała bardzo poetycka i nietuzinkowa opowieść o niezrozumieniu i samotności. A także o destrukcyjnej i zbawczej jednocześnie roli sztuki. Za ten film Willem Dafoe otrzyma drugą z rzędu „samotną” nominację do Oscara. I to nie może zaskakiwać, gdyż jest tu absolutnie zjawiskowy. Niesie całą produkcję na swoich barkach, a kamera nie opuszcza go nawet na chwilę. Nie jest to jednak sytuacja, w której poza rolą wiodącą film nie ma nic do zaoferowania. Olśniewa warstwą wizualną, dynamiczne zdjęcia z ręki są aranżowane tak by przypominały styl malarski mistrza, ale jednocześnie nie ma tu usilnego naśladownictwa określonych obrazów. To nie jest kino łatwe, bez trudu można mu przykleić łatkę „histerycznego” tudzież „krzykliwego”. Jeśli jednak nie odbijecie się od formy, to doświadczycie wspaniałego przeżycia i jednego z najlepszych filmów roku.
BÓG ISTNIEJE, A JEJ IMIĘ TO PETRUNIA
Tytuł oryginalny: Gospod postoi, imeto i’ e Petrunija
Rok: 2019
Gatunek: dramat społeczny
Kraj produkcji: Macedonia / Chorwacja / Belgia / Słowenia / Francja
Reżyser: Teona Strugar Mitevska
Dystrybucja: Aurora Films
JUŻ WIDZIELIŚMY
Pro-kobiecy, uderzający w instytucję kościoła, prowincjonalny patriarchat i kapitalizm obraz Teony Mitevskiej z tegorocznego Berlinale, to kolejna, po „Krainie miodu”, macedońska propozycja przyjemnego kina środka. Granica między społecznym realizmem a satyrycznym ostrzem staje się niemal niezauważalna, z każdej, nawet najbanalniejszej sceny reżyserka potrafi wydobyć zaskakujący potencjał inscenizacyjny i doskonale wie, jakie pytania zadawać. Niestety często zdaje się też urywać w połowie zdania, kiedy naprawdę zaczyna intrygować.
I MŁODZI POZOSTANĄ
Tytuł oryginalny: They Shall Not Grow Old
Rok: 2018
Gatunek: dokumentalny, wojenny
Kraj produkcji: Wielka Brytania / Nowa Zelandia
Reżyser: Peter Jackson
Dystrybucja: Warner Bros. Entertainment Polska
JUŻ WIDZIELIŚMY
Nazwisko Petera Jacksona nie pojawia się na kinowych ekranach tak często, jak jeszcze dekadę temu. Zanim dodacie: „I dobrze”, poddajemy pod Waszą rozwagę najnowszy projekt Nowozelandczyka. Film dla niego nietypowy, jednak przejawiający wiele charakterystycznych cech warsztatu twórcy. „I młodzi pozostaną” to dokument o I wojnie światowej, jakiego jeszcze nie widzieliście. I jakiego nie zapomnicie.
Polegając wyłącznie na materiałach archiwalnych, mnogość pozornie niepowiązanych ujęć splata [Jackson] świadectwami weteranów; rezygnuje z przybliżania suchej faktografii, malując dźwiękiem i obrazem zwartą, żywą podróż wyrazistego bohatera – przeciętnego młodego chłopaka, który zgłasza się do armii, po krótkim przygotowaniu rusza na front […]. A jest to złożony świat z pełnym spektrum barwnych emocji: niecierpliwość i ciekawość przeplatają się z obawą i przerażeniem, nuda współistnieje z ciężką pracą, a życie i śmierć dzieli od siebie zaledwie ułamek sekundy. […] Rzadko który dokument o tematyce pierwszowojennej podchodzi tak blisko do emocjonalnego, psychicznego i fizycznego aspektu konfliktu. […] Film Jacksona przytłacza bowiem intensywnością przeżyć, dotyka intymnością zwierzeń. Pozwala poczuć niepokojąco osobistą więź z bohaterem, wywołanym z zaświatów przez słowo i obraz. Pokoleniowe doświadczenie zyskuje konkretną sylwetkę, a kalejdoskop zwykłych, ludzkich twarzy odciska się piętnem w pamięci widza. To nie tylko emocjonalny ukłon wobec przodków, lecz także pełen nadziei hołd dla humanizmu i wartości, które nie umierają nawet, gdy płonie świat.
OBYWATEL JONES
Rok: 2019
Gatunek: thriller polityczny
Kraj produkcji: Polska
Reżyser: Agnieszka Holland
Występują: James Norton, Vanessa Kirby, Peter Sarsaard i inni
Dystrybucja: Kino Świat
JUŻ WIDZIELIŚMY
Tytułowy bohater dzieła autorki “Kopii Mistrza” to urodzony w Walii dziennikarz Gareth Jones, pracujący jako doradca Lloyda Gorge’a, premiera Wielkiej Brytanii do spraw zagranicznych. Po wielkim zawodowym sukcesie, jakim było opublikowanie wywiadu z dochodzącym do władzy Adolfem Hitlerem, ambitny Brytyjczyk postanowił za wszelką cenę porozmawiać z innym wielkim wodzem — Józefem Stalinem. Warto dodać, że przywódca Związku Radzieckiego imponował wówczas całej Europie niesamowitym wzrostem produkcji, jaki można było zaobserwować w jego kraju. Bohater jednak zachowywał sporą dozę sceptyzmu wobec dokonań sowieckiego wodza, zastanawiając się, w jaki sposób udaje mu się finansować budowy kolejnych fabryk w dobie światowego kryzysu.
Po nieudanym “Pokocie” obawiałem się, że co do kolejnego filmu Holland nie należy mieć wysokich oczekiwań. Okazało się jednak, że wzięcie na tapet biografii przedwojennego dziennikarza pozwoliło reżyserce zrealizować dzieło o silnie idealistycznym przekazie, a jednocześnie za sprawą dbałości o prawdę historyczną, powstrzymać się przed przesadnie nacechowanym politycznie przekazem. Ponadto, co warto zauważyć, stworzyła ona wyjątkowo plastyczny i przemawiający do wyobraźni widza obraz Hołodomoru. Bez cienia wątpliwości “Obywatel Jones” jest dobrze zrealizowany i niesie za sobą spore walory edukacyjne.
ZDYCHAJ TATULKU
Tytuł oryginalny: Papa, sdochnij
Rok: 2018
Gatunek: czarna komedia
Kraj produkcji: Rosja
Reżyser: Kirił Sokołow
Występują: Aleksandr Kuźniecow, Witalij Chajew, Jewgienia Kregżde i inni
Dystrybucja: Mayfly
JUŻ WIDZIELIŚMY
Kirił Sokołow, młody rosyjski reżyser, w debiutanckim, wchodzącym właśnie na nieliczne polskie ekrany “Zdychaj tatulku” postawił na bezkompromisową rozrywkę w postaci mieszczańskiej makabreski. Nieistotne, czy to alegoria współczesnej Rosji w postaci ekstremalnie brutalnego wideoklipu, czy po prostu beztroska żonglerka gatunkowymi tropami. Przednia zabawa gwarantowana.
Akcja filmu prawie w całości rozgrywa się w jednym ze starych moskiewskich mieszkań. Pod drzwiami stoi Matwiej (Aleksandr Kuźniecow), chłopak w bluzie z symbolem Batmana. Za plecami ukrywa młotek, a nie ma bynajmniej zamiaru wbijać gwoździ. Niczym Oh Dae-su z “Oldboya”, lub Joe z “Nigdy cię tu nie było” planuje wykorzystać go jako narzędzie zbrodni. Celem jest zasłużony policjant Andriej (Witalij Chajew), prywatnie ojciec zleceniodawczyni i partnerki chłopaka, Oli (Jewgienia Kregżde). Bohater zostaje wpuszczony do mieszkania i zaproszony do stołu. Kurtuazyjna wymiana zdań przy kawie, szybko przeradza się w krwawą jatkę. Oprócz wspomnianego młotka, w ruch pójdzie m.in. strzelba, czy telewizor kineskopowy. A to dopiero początek atrakcji, gdyż fabuła zdąży mocno się zagęścić.
RODZINA ADDAMSÓW
Tytuł oryginalny: The Addams Family
Rok: 2019
Gatunek: animacja, familijny
Kraj produkcji: Kanada, USA,Wielka Brytania
Reżyser: Conrad Vernon, Greg Tiernan
Występują: Oscar Isaac, Charlize Theron, Chloë Grace Moretz i inni
Dystrybucja: Forum Film Poland Sp. z o.o.
Zbliża się Halloween, a to oznacza, że czas najwyższy by do kin trafiały horrory i czarne komedie. Z tego drugiego gatunku wywodziły się słynne dwa filmy o rodzinie Addamsów z początku lat 90. Najwyraźniej Hollywood uznało, że już się zestarzały i należy nakręcić reboot. Tym razem padła na animację. Reżyserem zostali twórcy „Sausage Party”, co zapowiada, że może być to niezapomniany seans.
Oczekiwania:
– reżyserowie „Sausage Party”, a jeden z nich twórcą „Shreka 2”
– scenarzystka „Gnijącej panny młodej”
– dobra rozrywka na Halloween
– duże możliwości jakie daje forma animacji
Obawy:
– reżyserowie „Sausage Party”
– 41% na Rotten Tomatoes
– trailer wskazuje na kiepską jakość animacji
INNE PREMIERY
Lista premier kinowych tego tygodnia jest bardzo obfita, choć niekoniecznie różnorodna. Poza omówionymi wyżej tytułami macie do wyboru jeszcze dwa horrory (w sam raz na halloweenowe szaleństwo). “Złe miejsce” wychodzi od konwencjonalnej opowieści o nawiedzonym przez krwiożerczego potwora miejscu, aby połączyć ten wątek z pewnego rodzaju “nastolatkowym kinem zemsty”. “Countdown” natomiast podejmuje motywy nowych technologii opowiadając historię śmiertelnie niebezpiecznej… aplikacji smartfonowej. Pozostałe proponowane przez dystrybutorów tytuły to kino dziecięco-familijne, z czego dwa z nich spodobają się wielbicielom koni. Australijska produkcja “Dogonić marzenia” to debiut reżyserski znakomitej aktorki Rachel Griffiths z Samem Neillem w obsadzie, a “Wicher: Przyjazd Ari” to już czwarta odsłona popularnej niemieckiej serii filmów o tytułowym rumaku. Na deser mamy uroczą francuską animację “Mój przyjaciel Ufik”, która dosyć sprawnie próbuje naśladować styl filmów Pixara.
ZŁE MIEJSCE
Tytuł oryginalny: The Shed
Rok: 2019
Gatunek: Horror
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Frank Sabatella
Występują: Jay Jay Warren, Cody Kostro, Sofia Happonen i inni
Dystrybucja: Kino Świat
COUNTDOWN
Rok: 2019
Gatunek: Horror
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Justin Dec
Występują: Elizabeth Lail, Anne Winters, Peter Facinelli i inni
Dystrybucja: Monolith Films
DOGONIĆ MARZENIA
Tytuł oryginalny: Ride Like a Girl
Rok: 2019
Gatunek: Bograficzny, Dramat, Sportowy
Kraj produkcji: Australia
Reżyser: Rachel Griffiths
Występują: Teresa Palmer, Sam Neill, Sullivan Stapleton i inni
Dystrybucja: Mayfly
MÓJ PRZYJACIEL UFIK
Tytuł oryginalny: Terra Willy: Planète inconnue
Rok: 2019
Gatunek: Animacja, Familijny, Przygodowy
Kraj produkcji: Francja
Reżyser: Eric Tosti
Występują: Karol Kwiatkowski, Tomasz Borkowski, Katarzyna Godlewska i inni