Na co do kina? #124 Cotygodniowy przegląd premier

Jesień to dla nas głównie czas festiwali, dopiero co skończył się Warszawski Festiwal Filmowy, trwa Tofifest, a na horyzoncie już kolejne: American, Ukraiński, Koreański, Pięć Smaków. Ale czasem trzeba też łapać filmy z dystrybucji, zwłaszcza, że bywają takie tygodnie kiedy jesteśmy naprawdę rozpieszczani. Choćby tak jak w tym, w kinach zagoszczą bowiem, m.in.: zwycięzca tegorocznej Gdyni (w reżyserii Agnieszki Holland), dwie propozycje z czołowych imprez, Berlina i Wenecji, spektakularny dokument o żołnierzach z czasów I wojny światowej od twórcy “Władcy Pierścieni”, akcyjniak sci-fi innego laureata Oscara, a także kilka premier związanych z Halloween. Szczegóły znajdziecie jak zwykle poniżej.

PREMIERA TYGODNIA

VAN GOGH. U BRAM WIECZNOŚCI

Tytuł oryginalny: At Eternity’s Gate

Rok: 2018

Gatunek: biograficzny, dramat

Kraj produkcji: Francja / Irlandia / Szwajcaria / USA / Wielka Brytania

Występują: Willem Dafoe, Oscar Isaac, Emmanuelle Seigner i inni

Reżyser: Julian Schnabel

Dystrybucja: Against Gravity

JUŻ WIDZIELIŚMY

Na nasz najnowszy film tygodnia musieliśmy czekać długo. Po światowej premierze na zeszłorocznym MFF w Wenecji, przyszły przedoscarowe pokazy specjalne w lutym, a potem pierwotna data otwarcia w sierpniu. Tymczasem mamy ostatni weekend października i „Van Gogh. U bram wieczności” trafia w końcu na ekrany polskich kin. Julian Schnabel, wszechstronny artysta, który wielką sławę w kinie zdobył swoim „Motylem i skafandrem” z 2007 roku, wziął na tapetę jedną z najbardziej przerobionych przez popkulturę biografii. Jednak jak przystało na twórcę nietuzinkowego, nie zadowolił się on edukacyjną papką w duchu „Twojego Vincenta”. Zamiast tego powstała bardzo poetycka i nietuzinkowa opowieść o niezrozumieniu i samotności. A także o destrukcyjnej i zbawczej jednocześnie roli sztuki. Za ten film Willem Dafoe otrzyma drugą z rzędu „samotną” nominację do Oscara. I to nie może zaskakiwać, gdyż jest tu absolutnie zjawiskowy. Niesie całą produkcję na swoich barkach, a kamera nie opuszcza go nawet na chwilę. Nie jest to jednak sytuacja, w której poza rolą wiodącą film nie ma nic do zaoferowania. Olśniewa warstwą wizualną, dynamiczne zdjęcia z ręki są aranżowane tak by przypominały styl malarski mistrza, ale jednocześnie nie ma tu usilnego naśladownictwa określonych obrazów. To nie jest kino łatwe, bez trudu można mu przykleić łatkę „histerycznego” tudzież „krzykliwego”. Jeśli jednak nie odbijecie się od formy, to doświadczycie wspaniałego przeżycia i jednego z najlepszych filmów roku.

Marcin Prymas
Marcin Prymas

BÓG ISTNIEJE, A JEJ IMIĘ TO PETRUNIA

Tytuł oryginalny: Gospod postoi, imeto i’ e Petrunija

Rok: 2019

Gatunek: dramat społeczny

Kraj produkcji: Macedonia / Chorwacja / Belgia / Słowenia / Francja

Reżyser: Teona Strugar Mitevska

Dystrybucja: Aurora Films

JUŻ WIDZIELIŚMY

Pro-kobiecy, uderzający w instytucję kościoła, prowincjonalny patriarchat i kapitalizm obraz Teony Mitevskiej z tegorocznego Berlinale, to kolejna, po „Krainie miodu”, macedońska propozycja przyjemnego kina środka. Granica między społecznym realizmem a satyrycznym ostrzem staje się niemal niezauważalna, z każdej, nawet najbanalniejszej sceny reżyserka potrafi wydobyć zaskakujący potencjał inscenizacyjny i doskonale wie, jakie pytania zadawać. Niestety często zdaje się też urywać w połowie zdania, kiedy naprawdę zaczyna intrygować.

Dawid Smyk
Dawid Smyk

I MŁODZI POZOSTANĄ

Tytuł oryginalny: They Shall Not Grow Old

Rok: 2018

Gatunek: dokumentalny, wojenny

Kraj produkcji: Wielka Brytania / Nowa Zelandia

Reżyser: Peter Jackson

Dystrybucja: Warner Bros. Entertainment Polska

JUŻ WIDZIELIŚMY

Nazwisko Petera Jacksona nie pojawia się na kinowych ekranach tak często, jak jeszcze dekadę temu. Zanim dodacie: „I dobrze”, poddajemy pod Waszą rozwagę najnowszy projekt Nowozelandczyka. Film dla niego nietypowy, jednak przejawiający wiele charakterystycznych cech warsztatu twórcy. „I młodzi pozostaną” to dokument o I wojnie światowej, jakiego jeszcze nie widzieliście. I jakiego nie zapomnicie.

Polegając wyłącznie na materiałach archiwalnych, mnogość pozornie niepowiązanych ujęć splata [Jackson] świadectwami weteranów; rezygnuje z przybliżania suchej faktografii, malując dźwiękiem i obrazem zwartą, żywą podróż wyrazistego bohatera – przeciętnego młodego chłopaka, który zgłasza się do armii, po krótkim przygotowaniu rusza na front […]. A jest to złożony świat z pełnym spektrum barwnych emocji: niecierpliwość i ciekawość przeplatają się z obawą i przerażeniem, nuda współistnieje z ciężką pracą, a życie i śmierć dzieli od siebie zaledwie ułamek sekundy. […] Rzadko który dokument o tematyce pierwszowojennej podchodzi tak blisko do emocjonalnego, psychicznego i fizycznego aspektu konfliktu. […] Film Jacksona przytłacza bowiem intensywnością przeżyć, dotyka intymnością zwierzeń. Pozwala poczuć niepokojąco osobistą więź z bohaterem, wywołanym z zaświatów przez słowo i obraz. Pokoleniowe doświadczenie zyskuje konkretną sylwetkę, a kalejdoskop zwykłych, ludzkich twarzy odciska się piętnem w pamięci widza. To nie tylko emocjonalny ukłon wobec przodków, lecz także pełen nadziei hołd dla humanizmu i wartości, które nie umierają nawet, gdy płonie świat.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap

OBYWATEL JONES

Rok: 2019

Gatunek: thriller polityczny

Kraj produkcji: Polska

Reżyser: Agnieszka Holland

Występują: James Norton, Vanessa Kirby, Peter Sarsaard i inni

Dystrybucja: Kino Świat

JUŻ WIDZIELIŚMY

Tytułowy bohater dzieła autorki “Kopii Mistrza” to urodzony w Walii dziennikarz Gareth Jones, pracujący jako doradca Lloyda Gorge’a, premiera Wielkiej Brytanii do spraw zagranicznych. Po wielkim zawodowym sukcesie, jakim było opublikowanie wywiadu z dochodzącym do władzy Adolfem Hitlerem, ambitny Brytyjczyk postanowił za wszelką cenę porozmawiać z innym wielkim wodzem — Józefem Stalinem. Warto dodać, że przywódca Związku Radzieckiego imponował wówczas całej Europie niesamowitym wzrostem produkcji, jaki można było zaobserwować w jego kraju. Bohater jednak zachowywał sporą dozę sceptyzmu wobec dokonań sowieckiego wodza, zastanawiając się, w jaki sposób udaje mu się finansować budowy kolejnych fabryk w dobie światowego kryzysu.

Po nieudanym “Pokocie” obawiałem się, że co do kolejnego filmu Holland nie należy mieć wysokich oczekiwań. Okazało się jednak, że wzięcie na tapet biografii przedwojennego dziennikarza pozwoliło reżyserce zrealizować dzieło o silnie idealistycznym przekazie, a jednocześnie za sprawą dbałości o prawdę historyczną, powstrzymać się przed przesadnie nacechowanym politycznie przekazem. Ponadto, co warto zauważyć, stworzyła ona wyjątkowo plastyczny i przemawiający do wyobraźni widza obraz Hołodomoru. Bez cienia wątpliwości “Obywatel Jones” jest dobrze zrealizowany i niesie za sobą spore walory edukacyjne.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż

ZDYCHAJ TATULKU

Tytuł oryginalny: Papa, sdochnij

Rok: 2018

Gatunek: czarna komedia

Kraj produkcji: Rosja

Reżyser: Kirił Sokołow

Występują: Aleksandr Kuźniecow, Witalij Chajew, Jewgienia Kregżde i inni

Dystrybucja: Mayfly

JUŻ WIDZIELIŚMY

Kirił Sokołow, młody rosyjski reżyser, w debiutanckim, wchodzącym właśnie na nieliczne polskie ekrany “Zdychaj tatulku” postawił na bezkompromisową rozrywkę w postaci mieszczańskiej makabreski. Nieistotne, czy to alegoria współczesnej Rosji w postaci ekstremalnie brutalnego wideoklipu, czy po prostu beztroska żonglerka gatunkowymi tropami. Przednia zabawa gwarantowana.

Akcja filmu prawie w całości rozgrywa się w jednym ze starych moskiewskich mieszkań. Pod drzwiami stoi Matwiej (Aleksandr Kuźniecow), chłopak w bluzie z symbolem Batmana. Za plecami ukrywa młotek, a nie ma bynajmniej zamiaru wbijać gwoździ. Niczym Oh Dae-su z “Oldboya”, lub Joe z “Nigdy cię tu nie było” planuje wykorzystać go jako narzędzie zbrodni. Celem jest zasłużony policjant Andriej (Witalij Chajew), prywatnie ojciec zleceniodawczyni i partnerki chłopaka, Oli (Jewgienia Kregżde). Bohater zostaje wpuszczony do mieszkania i zaproszony do stołu.  Kurtuazyjna wymiana zdań przy kawie, szybko przeradza się w krwawą jatkę. Oprócz wspomnianego młotka, w ruch pójdzie m.in. strzelba, czy telewizor kineskopowy. A to dopiero początek atrakcji, gdyż fabuła zdąży mocno się zagęścić.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny

RODZINA ADDAMSÓW

Tytuł oryginalny: The Addams Family

Rok: 2019

Gatunek: animacja, familijny

Kraj produkcji: Kanada, USA,Wielka Brytania

Reżyser: Conrad Vernon, Greg Tiernan

Występują: Oscar Isaac, Charlize Theron, Chloë Grace Moretz i inni

Dystrybucja: Forum Film Poland Sp. z o.o.

Zbliża się Halloween, a to oznacza, że czas najwyższy by do kin trafiały horrory i czarne komedie. Z tego drugiego gatunku wywodziły się słynne dwa filmy o rodzinie Addamsów z początku lat 90. Najwyraźniej Hollywood uznało, że już się zestarzały i należy nakręcić reboot. Tym razem padła na animację. Reżyserem zostali twórcy „Sausage Party”, co zapowiada, że może być to niezapomniany seans.

 Oczekiwania:

– reżyserowie „Sausage Party”, a jeden z nich twórcą „Shreka 2”

– scenarzystka „Gnijącej panny młodej”

– dobra rozrywka na Halloween

– duże możliwości jakie daje forma animacji

 Obawy:

– reżyserowie „Sausage Party”

– 41% na Rotten Tomatoes

– trailer wskazuje na kiepską jakość animacji

INNE PREMIERY

Lista premier kinowych tego tygodnia jest bardzo obfita, choć niekoniecznie różnorodna. Poza omówionymi wyżej tytułami macie do wyboru jeszcze dwa horrory (w sam raz na halloweenowe szaleństwo). “Złe miejsce” wychodzi od konwencjonalnej opowieści o nawiedzonym przez krwiożerczego potwora miejscu, aby połączyć ten wątek z pewnego rodzaju “nastolatkowym kinem zemsty”. “Countdown” natomiast podejmuje motywy nowych technologii opowiadając historię śmiertelnie niebezpiecznej… aplikacji smartfonowej. Pozostałe proponowane przez dystrybutorów tytuły to kino dziecięco-familijne, z czego dwa z nich spodobają się wielbicielom koni. Australijska produkcja “Dogonić marzenia” to debiut reżyserski znakomitej aktorki Rachel Griffiths z Samem Neillem w obsadzie, a “Wicher: Przyjazd Ari” to już czwarta odsłona popularnej niemieckiej serii filmów o tytułowym rumaku. Na deser mamy uroczą francuską animację Mój przyjaciel Ufik”, która dosyć sprawnie próbuje naśladować styl filmów Pixara. 

ZŁE MIEJSCE

Tytuł oryginalny: The Shed

Rok: 2019

Gatunek: Horror
Kraj produkcji: USA

Reżyser: Frank Sabatella

Występują: Jay Jay Warren, Cody Kostro, Sofia Happonen i inni

Dystrybucja: Kino Świat

COUNTDOWN

Rok: 2019

Gatunek: Horror
Kraj produkcji: USA

Reżyser: Justin Dec

Występują: Elizabeth Lail, Anne Winters, Peter Facinelli i inni

Dystrybucja: Monolith Films

DOGONIĆ MARZENIA

Tytuł oryginalny: Ride Like a Girl

Rok: 2019

Gatunek: Bograficzny, Dramat, Sportowy
Kraj produkcji: Australia

Reżyser: Rachel Griffiths

Występują: Teresa Palmer, Sam Neill, Sullivan Stapleton i inni

Dystrybucja: Mayfly

MÓJ PRZYJACIEL UFIK

Tytuł oryginalny: Terra Willy: Planète inconnue

Rok: 2019

Gatunek: Animacja, Familijny, Przygodowy

Kraj produkcji: Francja

Reżyser: Eric Tosti

Występują: Karol Kwiatkowski, Tomasz Borkowski, Katarzyna Godlewska i inni

Dystrybucja: M2 Films