Na co do kina? #127 Cotygodniowy przegląd premier

Pomimo, że większość naszej redakcji jest fizycznie i emocjonalnie zaangażowana na festiwalu 5 Smaków, wyłuskaliśmy też trochę czasu na premiery nadchodzącego tygodnia. Dramat "Nie ma nas w domu" udowadnia, że brytyjskie kino społeczne miewa się dobrze. Po tym jak chwilę pocierpimy z bohaterami Kena Loacha, warto będzie rozchmurzyć się przy przepełnionych piękną nostalgią dokumentach muzycznych - "Serce Jamajki" i "Amazing Grace: Aretha Franklin".

PREMIERA TYGODNIA

NIE MA NAS W DOMU

Tytuł oryginalny : Sorry We Missed You

Rok: 2019

Gatunek: dramat

Kraj produkcji: Wielka Brytania / Francja / Belgia

Reżyser: Ken Loach

Występują: Kris Hitchen, Debbie Honeywood, Rhys Stone i inni

Dystrybucja: M2 Films

JUŻ WIDZIELIŚMY

Film “Nie ma nas w domu” jest najlepszym dowodem, że jeden z trójki wielkich, żyjących twórców brytyjskiego kina społecznego (obok Mike’a Leigh i Terence’a Daviesa) wciąż ma, w dobie późnego kapitalizmu i postępującej technologizacji stosunków międzyludzkich, coś do powiedzenia. Obraz łączy wszystkie zalety i wady, jakich spodziewalibyśmy się po kinie Loacha. Znajdziemy tu zarówno wyjątkowo dających się lubić bohaterów, jak i uproszczone rozwiązania dramaturgiczne. Przede wszystkim jednak skłania do refleksji na temat praw pracowniczych w perspektywie wzrostu popularności modelu self-employment, działając ku przestrodze i przypominając o tym, jak ważne jest zachowanie godności — fundamentalnej ludzkiej potrzeby, której Anglik tak zaciekle bronił przez pięć dekad swojej filmowej twórczości.

Dawid Smyk
Dawid Smyk

SERCE JAMAJKI

Tytuł oryginalny : Inna de Yard

Rok: 2019

Gatunek: dokumentalny, muzyczny

Kraj produkcji: Francja

Reżyser: Peter Webber

Dystrybucja: 9th Plan

JUŻ WIDZIELIŚMY

Nie jest to już portret młodego pokolenia pogrążonego w biedzie i desperacji jak ten ukazany w obrazie „Nierówna walka” z 1972 roku, który rozsławił na świecie muzykę reggae. Przesycony prostodusznością dokument „Serce Jamajki” celebruje pamięć o korzeniach gatunku muzycznego wywodzącego się z Jamajki, stawiając w centrum zainteresowania grupę optymistycznych dziadków, którzy w latach 60-tych i 70-tych nie bali się używać muzyki jako odpowiedzi politycznej. Istotne jest pielęgnowanie dziedzictwa, ale śpiew niejednokrotnie staje się antidotum na osobiste tragedie. Czasami niewiele brakuje, aby zejść na złą drogę w niebezpiecznych dzielnicach. Derajah z młodszej generacji artystów wspomina, że mało brakowało, aby sam zaczął zabijać po tym, jak zamordowano jego siostrę. A proces tworzenia pomaga odszukiwać siebie w niełatwej rzeczywistości po stracie bliskiej osoby.

Entuzjastyczny Cedric i reszta jego umuzykalnionych przyjaciół mimo sędziwego wieku nie są dinozaurami żyjącymi w innej epoce i stać ich na spontaniczne plany. Często przejście do czynu pomaga nie myśleć o złym losie, czyhającym tuż za rogiem. Pieśniarze nie obawiają się upływu czasu. Budowa nietrzęsącej się już w posadach, solidnej siedziby trochę zajmie. Scena, w której bohaterowie z własnej woli stawiają plac zabaw ukazuje ogrom zaangażowania w los najmłodszych.

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska

AMAZING GRACE: ARETHA FRANKLIN

Tytuł oryginalny : Amazing Grace

Gatunek: dokumentalny, muzyczny

Kraj produkcji: USA

Reżyser: Sydney Pollack, Alan Elliott

Dystrybucja: MusiCine

JUŻ WIDZIELIŚMY

Po 46 latach na ekrany kin trafia zapis występów w kościele baptystycznym w Los Angeles, które przeszły już do historii muzyki. (…) Efekt końcowy jest na szczęście wart tak długiego oczekiwania. „Amazing Grace: Aretha Franklin” to bowiem nie tylko świadectwo – jak się później okazało – węzłowego momentu w historii muzyki gospel, ale po prostu kawał wyśmienitej roboty. (…) Film pozwala pełniej doświadczyć atmosfery towarzyszącej nagrywaniu najlepiej sprzedającego się albumu Arethy. (…) Wraz z upływem czasu puszczają emocjonalne hamulce, opadają społeczne więzy, a płaczące twarze i ekstatyczne okrzyki wypełniają kadr, krzesząc iskry wywołujące kulminacyjny pożar, gdy w kościelnych murach dochodzi do rodzinnej bójki. Trochę z boku, pełna godności, pewna jak skała między huczącymi falami stoi ona – odziana w przyprószoną brokatem biel Aretha Franklin, której głos sięga nieba. W pewnym momencie wielebny Cleveland trzyma ją za poły tuniki, jakby bojąc się, by nie uleciała do chmur, gdy tak śpiewem zapisuje emocjonalny manuskrypt swej duszy.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap

DOKTOR SEN

Tytuł oryginalny : Doctor Sleep

Rok: 2019

Gatunek: horror,  dramat

Kraj produkcji: USA / Wielka Brytania

Reżyser: Mike Flanagan

Występują: Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran i inni

Dystrybucja: Warner Bros. Entertainment Polska

Mogliśmy się tego spodziewać. Gdy w 2013 roku Stephen King opublikował książkową kontynuację “Lśnienia”, wielkie wytwórnie od razu zainteresowały się stworzeniem ekranizacji. Warner Bros postanowił jednak poczekać na wynik pierwszej części „To”, a gdy okazało się sukcesem przystąpiono do tworzenia kontynuacji „Lśnienia”. Twórcy zapowiadają wierną ekranizacje książki, ale i liczne zawiązania do filmu Kubricka. W roli dorosłego już Danny’ego wcielił się niezawodny Ewan McGregor. Obawy mamy olbrzymie, ale ciekawość weźmie na pewno górę.

OCZEKIWANIA:

  • kontynuacja „Lśnienia” chociaż częściowo tak udana jak film Kubricka,
  • 76% pozytywnych recenzji na Rotten Tomatoes,
  • zachowanie dobrej passy filmowego horroru.

OBAWY:

  • kontynuacja po tylu latach, czy potrzebna?
  • Flanagan to nie Kubrick,
  • skok na kasę.

PROCEDER

Tytuł oryginalny: Proceder

Rok: 2019

Gatunek: dramat biograficzny

Kraj produkcji: Polska

Reżyser: Michał Węgrzyn

Występują: Piotr Witkowski, Agnieszka Więdłocha, Małgorzata Kożuchowska i inni

Dystrybucja: Mówi Serwis

JUŻ WIDZIELIŚMY

Film można włączyć w dowolnym momencie i zobaczyć to samo, brak w nim jakiejkolwiek ewolucji dramaturgicznej czy stylistycznej. Przyczynowość jest zerowa, nie ma mowy nawet o realizacji najprostszych schematów typu “drogi na szczyt”, czy coraz głębszego popadania zwyczajnego chłopaka z dzielnicy w niebezpieczną “grę”. Opowieść-sinusoida, raz na wozie, raz pod wozem i żadnych dostrzegalnych zmian. Estetycznie natomiast, każda scena wygląda jakby wycięto ją ze współczesnego raperskiego teledysku. Owszem, może i profesjonalnie, ale przy dłuższym metrażu kolejne podobne kadry, skąpane w blasku studyjnych lamp, z identyczną gradacją barw, zaczną w końcu sprawiać wrażenie produktu laboratoryjnego.

“Proceder” jest tak złą biografią i tak złym filmem o hip-hopie, że aż z tęsknotą zaczniemy wspominać “Jesteś Bogiem” Leszka Dawida. Był to może film ugrzeczniony, asekurancki i powierzchowny, ale miał w sobie chociaż element człowieczeństwa. Umiejętnie zachowywał balans między wiernością ulicznym, klasowym rodowodom bohaterów a uchwyceniem ich głęboko skrywanej wrażliwości i oddania muzyce. Tomasz Chada w interpretacji braci Węgrzyn jest po prostu zwierzęciem. Maszyną do chlania, wciągania i dymania. Prymitywną, niezdolną do krytycznego myślenia i autorefleksji.

Dawid Smyk
Dawid Smyk

INNE PREMIERY

Listę premier kinowych tego tygodnia dopełniają dwie pozycje rodzime. Dokument „Niebieskie Chachary” Cezarego Grzesiuka powstawał przez dekadę i opowiada o kibicach Ruchu Chorzów; wygląda też na nakręcony właśnie głównie dla nich. Z kolei TVN-owska produkcja „1800 gramów” może pochwalić się co prawda niezłą obsadą (poza grającą główną rolę Magdaleną Różczką zobaczymy tu m.in. Piotra Głowackiego, Dorotę Kolak i… Grubsona), ale zwiastun, plakaty i opisy filmu raczej nie zachęcają nas do seansu.

1800 GRAMÓW

Tytuł oryginalny: 1800 gramów
Rok: 2019
Gatunek: dramat obyczajowy
Kraj produkcji: Polska
Reżyser: Marcin Głowacki
Występują: Magdalena Różczka, Piotr Głowacki, Dorota Kolak i inni
Dystrybucja: Kino Świat

NIEBIESKIE CHACHARY

Tytuł oryginalny: Niebieskie chachary
Rok: 2018
Gatunek: dokumentalny
Kraj produkcji: Polska
Reżyser: Cezary Grzesiuk
Dystrybucja: Holly Pictures