Ojciec marnotrawny – recenzja filmu „Georgie ma się dobrze”
Brytyjka Charlotte Regan za kamerą pierwszy raz stanęła mając zaledwie 15 lat. Od tamtej pory nakręciła ponad 200 niskobudżetowych wideoklipów dla artystów lokalnej sceny muzycznej
Dzikość serca – recenzja filmu „Imago” – Nowe Horyzonty 2023
Dla amerykańskiej fotografki Nan Goldin, bohaterki filmu Całe to piękno i krew Laury Poitras, różnica między opowieścią a prawdziwym wspomnieniem manifestuje się w atrybutach autentyczności
Daddy Blue – recenzja filmu „Delikwenci” – Nowe Horyzonty 2023
Wśród specyfików i ciekawostek, z których tak jak zazwyczaj składał się w tym roku Międzynarodowy Konkurs Nowe Horyzonty, szczególną uwagę przykuwał najnowszy film Rodrigo Moreno
How to survive – recenzja filmu „Setki bobrów”– Octopus Film Festival
Niezależny amerykański twórca Mike Cheslik w swoim pełnometrażowym reżyserskim debiucie rozwija szalone pomysły z inspirowanego kinem grozy lat 50. niskobudżetowego komediowego horroru Lake Michigan Monster
Kinoscalanie – recenzja filmu „Mademoiselle Kenopsia” – Locarno 2023
„Byłem bardzo aktywny przez całą moją karierę, ponieważ kino to całe moje życie. Mam pewne problemy ze zdrowiem, więc być może trochę walczę z czasem”
Wypełnić pustkę – recenzja filmu „Czerwone pokoje” – Octopus Film Festival
Swoim drugim pełnym metrażem – Sztucznymi tatuażami – Pascal Plante przedstawił się światu w 2017 roku jako uważny obserwator ludzkiej, a zwłaszcza kobiecej psychiki. Połączył
Nasz Disneyland – recenzja filmu „Barbie”
Po ponad dwóch tygodniach od premiery Barbie wreszcie można poczuć w eterze powoli opadające zalążki kurzu. Wspomnienie Grety Gerwig porównującej uniwersum Mattel do Playtime (1967)
Wojna Porucznika Błękitka – recenzja filmu „Wojny jednorożców” – Octopus Film Festival
Hiszpański grafik, autor komiksów i reżyser Alberto Vázquez zachwycił świat w 2015 roku swoim postapokaliptycznym animowanym horrorem psychologicznym Psychonauci, zapomniane dzieci. Teraz powraca w pokazywanym
Sztuka znikania – recenzja filmu „Essential Truths of the Lake” – Locarno 2023
Lav Diaz niewątpliwie jest jednym z najważniejszych głosów współczesnego kina. Sześćdziesięcioczteroletni filipiński twórca w swojej twórczości z gracją największych mistrzów od dwóch dekad łączy polityczną
Wyścig szczurów – recenzja filmu „Sklep” – Nowe Horyzonty 2023
Filmy, które dźwigają na sobie najbardziej palące problemy współczesnego świata, często grzęzną w dosłowności, skupiając się na oddaniu sprawiedliwości, nie zaś na artystycznym języku czy
Dziedzictwo ciszy – recenzja filmu „Mów do mnie”
„Bez wspomnień czasem łatwiej żyć / nie wraca nic” śpiewały Czerwone Gitary w swoim przeboju „Kwiaty we włosach” i chociaż debiutujące w pełnym metrażu australijskie
Mroczny przedmiot pożądania – recenzja filmu „Club Zero” – Nowe Horyzonty 2023
Już 16 lutego Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wprowadza do kin Club Zero, kontrowersyjny film Jessiki Hausner z Mią Wasikowską w roli głównej. Najnowszym projektem austriacka reżyserka
Zniknięcie Romea i Julii – recenzja filmu „100 sezonów” – Nowe Horyzonty 2023
Giovanni Bucchieri, człowiek orkiestra, interdyscyplinarny szwedzki artysta, w swoim pełnometrażowym debiucie 100 sezonów, mającym światową premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie, a polską w
Nadzieja umiera ostatnia – recenzja filmu „W nich cała nadzieja” – Octopus Film Festival
Polskie kino gatunkowe od lat zdaje się być zawłaszczone przez taśmowo produkowane komedie romantyczne i skostniałe kryminały. Co prawda twórcy tacy jak np. Bartosz M.
Teach Me Tiger – recenzja filmu „Tygrysica” – Nowe Horyzonty 2023
W tym roku ulubionym zwierzakiem selekcjonerów festiwalu Nowe Horyzonty zdecydowanie był koń, ale koń, jaki jest, każdy widzi, więc zajmijmy się może tygrysem. A nawet
Symfonia zmysłów – recenzja filmu „Bulion i inne namiętności” – Nowe Horyzonty 2023
Gotowanie na ekranie ma się w obecnych czasach doskonale. Programy kulinarne, zarówno te realizujące klasyczny format lekcji udzielanym telewidzom przez znanych kucharzy, jak i oparte
Niewidzalna – recenzja filmu „Saint Omer” – Nowe Horyzonty 2023
Wśród bohaterów tegorocznych retrospektyw Nowych Horyzontów najbardziej nieoczywistym nazwiskiem była Alice Diop. Ta francuska twórczyni pochodzenia senegalskiego wciąż może być traktowana jako reżyserka stawiająca swoje
On, ona i on – recenzja filmu „Przejścia” – Nowe Horyzonty 2023
W programie tegorocznej edycji festiwalu Nowe Horyzonty znalazło się kilka pozycji przyglądających się dynamice miłosnego trójkąta. Nuri Bilge Ceylan we Wśród wyschniętych traw wykorzystał go
Być i zdrowieć – recenzja filmu „Adamant” – Nowe Horyzonty 2023
Jako że filmy dokumentalne rzadko wygrywają główne nagrody na największych festiwalach, tym bardziej cieszą te momenty, w których dominacja kina fabularnego zostaje choć na chwilę
Wentyl bezpieczeństwa – recenzja filmu „Zasada 34” – Nowe Horyzonty 2023
Júlia Murat w zeszłym roku osiągnęła największy sukces w dotychczasowej karierze reżyserskiej. W Locarno zdobyła bowiem Złotego Lamparta za najnowszy projekt pt. Zasada 34. Brazylijski
Pod oknami – uwagi o filmie „Gdzie jest ta ulica? albo Bez przed i po” – Nowe Horyzonty 2023
Prezentowany w sekcji Focus na Portugalię film Gdzie jest ta ulica? albo Bez przed i po to jeden z najciekawszych eksperymentów w programie tegorocznych Nowych
Tropy – recenzja filmu „Odwieczna córka” – Nowe Horyzonty 2023
Migający na pustej stronie edytora tekstu kursor może współcześnie stanowić ikonograficzną synekdochę sytuacji, z którą niejednokrotnie zderza się większość osób tworzących jakiegokolwiek rodzaju teksty: kryzysu
Chciałem mieć tatuaże – recenzja filmu „Kwiaty ludzkiego ciała” – Nowe Horyzonty 2023
Helena Wittmann, reżyserka Kwiatów ludzkiego ciała – ale też scenarzystka, operatorka i montażystka – nie bierze jeńców, do ekspozycji stanów emocjonalnych bohaterów używa obrazów i
Triumf sztuki – recenzja filmu „Człowiek w czerni” – Nowe Horyzonty 2023
Prezentowany w Cannes w ramach pokazów specjalnych Człowiek w czerni miał swoją polską premierę na tegorocznych Nowych Horyzontach. Wang Bing w ciągu ostatnich 21 lat
Koński ogon – recenzja filmu „Piaffe” – Nowe Horyzonty 2023
Nie trzeba mieć opracowanych wszystkich powstałych dotąd westernów, by dojść do wniosku, że koń jest prawdopodobnie najbardziej wyeksploatowanym zwierzęciem w historii kinematografii. Czy wszystko zaczęło
Jules pragnie zemsty – recenzja filmu „Femme” – Nowe Horyzonty 2023
Jednym z najcieplej przyjętych filmów 20. edycji festiwalu Nowe Horyzonty okazał się debiut reżyserski Sama H. Freemana i Ng Choon Pinga, Femme. Mający swoją światową
Emocje ciała – recenzja filmu „Powoli” – Nowe Horyzonty 2023
W sekcji Odkrycia tegorocznej edycji festiwalu Nowe Horyzonty znalazł się drugi film fabularny Mariji Kavtaradze, Powoli. Litewska reżyserka przygląda się na pierwszy rzut oka niemożliwej
Lepszy gołąb w garści… – recenzja filmu „Showing Up” – Nowe Horyzonty 2023
W swojej najnowszej produkcji Kelly Reichardt udowadnia, że zasługuje na tytuł mistrzyni małych narracji. „Showing Up” jest przy tym bliżej do „Wendy i Lucy” sprzed
Oczy szeroko zamknięte – recenzja filmu „Samsara” – Nowe Horyzonty 2023
Choć stosowanie nieszablonowych zabiegów formalnych w celu pogłębienia transowych doznań i głębszej kontemplacji obrazu stanowi esencję kina nowohoryzontowego, nie spotkałem się jeszcze z tak intensywnym,
La Famiglia – recenzja filmu „Porwany” – Nowe Horyzonty 2023
W swojej długiej karierze Marco Bellocchio wielokrotnie piętnował hipokryzję i nadużycia władzy i religii, nie uciekając również od tematyki mafijnej. Nic więc dziwnego, że postanowił
Przyjaciel w 3D – recenzja filmu „Anselm” – Nowe Horyzonty
Technologia 3D była z powodzeniem używana w kinie dokumentalnym, wnosząc dodatkowe jakości, nie służące jedynie rozrywce. Sprawdziła się szczególnie w filmach dotykających tematu twórczości i
Made in China – recenzja filmu „Młodość” – Nowe Horyzonty 2023
Ubrania z metką oznaczoną trzema słowami „Made in China” znajdziemy prawdopodobnie pod każdą szerokością geograficzną, a być może nawet w każdej galerii handlowej na świecie.
The Final Countdown – recenzja film „Oppenheimer”
21 lipca 2023 roku prawdopodobnie przejdzie do historii kinowej dystrybucji. Premiera dwóch największych, a jednocześnie skrajnie różnych estetycznie hitów sezonu przyniosła dość nieoczekiwany boom na
Była mojej byłej – recenzja filmu „Dziewczyna mojej dziewczyny” – Nowe Horyzonty 2023
Czy, oglądając klasykę filmową, zdarzyło Wam się pomyśleć, że dane dzieło byłoby znacznie ciekawsze, gdyby miało więcej wątków queerowych? Że może dialogi u Érica Rohmera
Silent love – recenzja filmu „Cicha dziewczyna” – Nowe Horyzonty 2023
Co łączy pełnometrażowy debiut dokumentalny Marka Kozakiewicza, Silent love, z pierwszą fabułą irlandzkiego reżysera, Colma Bairéada? Z pewnością rok produkcji, ale przede wszystkim to, że
Poczwarka i motyl – recenzja filmu „W żółtym kokonie” – Nowe Horyzonty 2023
Każdej festiwalowej premierze filmu wchodzącego w dialog z istniejącą i uformowaną już poetyką towarzyszą bezkresne dysputy o zjadaniu własnego ogona i lenistwie twórczym. Zwłaszcza w
Blaknąca magia – recenzja filmu „Alma Viva” – Tofifest
Odchodzenie światów, utrata znanej rzeczywistości na rzecz postępu to jeden z najstarszych toposów w sztuce. Można by wręcz rzec, że zawsze kończy się jakaś epoka.
Love Island – recenzja filmu „How to Have Sex” – Cannes 2023
Tegorocznym zwycięzcą sekcji Un Certain Regard podczas festiwalu w Cannes okazał się How to Have Sex debiutującej w pełnym metrażu Molly Manning Walker. Gdyby tytuł
Make love, not hate – recenzja filmu „Jesteśmy idealni”
Marek Kozakiewicz za punkt wyjścia swojego najnowszego filmu, Jesteśmy idealni, zrealizowanego dla platformy Netflix, wybrał casting do fabularnej produkcji Fanfik w reżyserii Marty Karwowskiej, do
W życiu najtrudniej nauczyć się żyć – recenzja filmu „Wśród wyschniętych traw” – Cannes 2023
Nuri Bilge Ceylan – najważniejszy ze współczesnych tureckich twórców kina – bez wątpienia traktuje Cannes jako miejsce szczególne. Siedem z dziewięciu nakręconych przez niego filmów
Kufer ze slajdami – recenzja filmu „8 mm cudownych lat” – Millennium Docs Against Gravity
Uznana francuska pisarka Annie Ernaux i jej syn David Ernaux-Briot z zakurzonej kolekcji domowych kaset wideo nakręconych w latach 70. i 80. złożyli 8 mm
Bracie, gdzie jesteś? – recenzja filmu „Zamknij oczy” – Cannes 2023
Nasłuchując rozmów w licznych kolejkach wokół słynnego canneńskiego Pałacu Festiwalowego, nie dało się w tym roku nie usłyszeć jednego słowa „Scorsese”. Premiera najnowszego dzieła hollywoodzkiego
Czuły przewodnik po światach niepołączonych – recenzja filmu „Perfect Days” – Cannes 2023
Przyglądając się fabularnym wybrykom Wima Wendersa z ostatniej dekady, zarówno sceptycy, jak i zwolennicy niemieckiego prominenta kina mogliby podejrzewać, że jego powrót na ten grunt
Smutne piękno – recenzja filmu „Pieśni ziemi” – Krakowski Festiwal Filmowy
Jeśli potraktować Pieśni ziemi Margreth Olin jako list miłosny do natury, to z pewnością nie mamy do czynienia z romantycznym peanem zdradzającym onieśmielenie majestatem, a
Cha-cha niepodległości – recenzja filmu „Omen” – Cannes 2023
Muzyków siadających za reżyserskim stołkiem kojarzymy w ostatnich latach z aberracją Sii pod tytułem Music. Całkiem inny smak pozostawiał w ustach jednak Neptune Frost, absolutne
Hummus po persku – recenzja filmu „Inshallah a Boy” – Cannes 2023
Jordania portretowana w kinie nie jest niczym nadzwyczajnym. Względna stabilność polityczna połączona z pięknymi plenerami sprawiły, że ten arabski kraj stał się Mekką nie tylko
Poza systemem – recenzja filmu „Elfriede Jelinek – język wyzwolenia” – Millennium Docs Against Gravity
W sekcji Siła słowa 20. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity znalazł się pełnometrażowy debiut Claudii Müller, portretujący jedną z najwybitniejszych współczesnych pisarek, laureatkę Literackiej
Gra w życie – recenzja filmu „Riddle of Fire” – Cannes 2023
W ostatnich latach w kinie niezależnym pojawiło się wiele dzieł przedstawiających świat oczami dzieci. The Florida Project czy Mała mama oferowały świeże spojrzenie na wspomnienia
Ocalić ocalonych – recenzja filmu „Dziki” – Millennium Docs Against Gravity
Czy żeby mówić o przetrwaniu, samemu trzeba być ocalałym? Czy można uciec od swojej przeszłości, zwłaszcza kiedy większość wspomnień z dzieciństwa wypełnia wędrówka po obozach
Ślady na śniegu – recenzja filmu „Anatomia upadku” – Cannes 2023
Podczas 76. edycji MFF w Cannes jak co roku organizatorzy zadbali o to, żeby rodzime kino miało swoją liczną reprezentację w konkursie głównym. Jak uczy
Życie to są chwile, chwile, tak ulotne jak motyle – recenzja filmu „In Our Day” – Cannes 2023
Hong Sang-soo nie ustaje w swoim pościgu za rekordem w twórczej płodności. Jeszcze nie opadł kurz po berlińskiej premierze in water, polska publika wciąż czeka
Syzyfowe prace – recenzja filmu „On the Edge” – Cannes 2023
Współczesny dokument obserwacyjny, czerpiący z amerykańskiego direct cinema i francuskiego cinéma vérité w ostatnich latach w końcu zyskuje zasłużone uznanie na światowych festiwalach. Ex Libris
Ciało na sprzedaż – recenzja filmu „Części intymne” – Millennium Docs Against Gravity
Ruch metoo uruchomił nie tylko odwagę od mówienia o ciemnej stronie przemysłu filmowego (i artystycznego w ogóle), przynosząc takie fabularne tytuły, jak Asystentka (2019) Kitty
Demolished – recenzja filmu „The Occupied City”– Cannes 2023
Steve McQueen potrzebował niespełna dekady, żeby z nieopierzonego debiutanta stać się reżyserem na stałe wpisanym do annałów kinematografii, za sprawą nagrodzonego Oscarem za najlepszy film
Bus Stops Will Never Stop – recenzja filmu „Sowieckie przystanki autobusowe” – Millennium Docs Against Gravity
Festiwal Millennium Docs Against Gravity od zawsze gromadzi filmy non-fiction na aktualne tematy, przygląda się zjawiskom globalnym i słynnym postaciom, ale jednocześnie zerka uważnie na
Wszystko na sprzedaż – recenzja filmu „May December” – Cannes 2023
Poprzednia wizyta Todda Haynesa w Cannes, podczas której jego Wonderstruck był pokazywany w ramach konkursu głównego, zakończyła się niepowodzeniem zarówno pod kątem nagród, jak i
Big Poppa — recenzja filmu „Szybcy i wściekli 10”
To już dziesiąta odsłona najdzikszej z kasowych franczyz, w której precyzyjne i ultrabezpieczne planowanie ścieżek filmowego uniwersum do jak największego zwrotu z inwestycji zastępują scenariusze
Całe to piękno i krew – recenzja filmu „Siostrzeństwo świętej sauny” – Millennium Docs Against Gravity
Estońska reżyserka Anna Hints w swoim pełnometrażowym debiucie, Siostrzeństwo świętej sauny, zabiera nas w niezwykłą podróż w głąb kobiecej odwagi i siły, wyrosłej na kompleksach
Aniołowie o brudnych twarzach – recenzja filmu „Black Flies” – Cannes 2023
Jean-Stéphane Sauvaire to reżyser mocno związany z Cannes. Jego fabularny debiut, Wściekły pies, otrzymał w 2008 roku nagrodę Regard Hope, a kolejny film, Modlitwa przed
Jak daleko stąd, jak blisko – recenzja filmu „Skąd dokąd” – Cannes 2023
Trwająca właśnie inwazja Rosji na Ukrainę jest wojną wyjątkową. To pierwszy pełnoskalowy konflikt w erze cyfrowej, pełnej przenośnych i powszechnych kamer, szybkiego internetu i błyskawicznej
Wilk z Osage Hills – recenzja filmu „Czas krwawego księżyca” – Cannes 2023
MFF w Cannes jak co roku postarał się o wielkie nazwiska, prezentujące swoje najnowsze filmy w konkursie głównym. Jednak obserwując nastroje na Lazurowym Wybrzeżu, nie
Business As Usual – recenzja filmu „Strefa interesów” – Cannes 2023
Dwanaście lat temu Lars von Trier wywołał na festiwalu w Cannes skandal, twierdząc, że rozumie Hitlera. Jeśli Jonathan Glazer wziął lekcje z tamtych wydarzeń, z
Na jednej z dzikich plaż – recenzja filmu „Le retour” – Cannes 2023
Festiwal w Cannes nie bez przyczyny ma status święta światowego kina. Chociaż przeglądając program każdej z sekcji, widzimy w nim dzieła z mniej lub bardziej
The Winner Takes It All – recenzja filmu „Pianoforte” – Millennium Docs Against Gravity
Jakub Piątek, autor nieudanego netfliksowego Prime Time’u i nagradzanego krótkiego metrażu Users, powraca do kina dokumentalnego. Jego Pianoforte opowiada o kilku uczestnikach XVIII Międzynarodowego Konkursu
Bóg, honor, tęcza – recenzja film „Prawy chłopak” – Millennium Docs Against Gravity
Prawy chłopak, pełnometrażowy debiut Hanny Nobis, samym festiwalowym opisem tyleż elektryzuje, co odstrasza. Z jednej strony niesie obietnicę wiwisekcji postaci z prawicowego środowiska, z drugiej
Prawda – recenzja filmu „Monster” – Cannes 2023
Hirokazu Koreeda, zwłaszcza w ostatnich latach, może uchodzić za jednego z ulubieńców jurorów festiwalu w Cannes. Pięć lat temu jego Złodziejaszki zdobyły Złotą Palmę, a
Ferwor – recenzja film „Apolonia, Apolonia” – Millennium Docs Against Gravity
Apolonia, Apolonia jest bez wątpienia jednym z najgorętszych tytułów konkursu głównego jubileuszowej, 20. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity. Życiorys głównej bohaterki reżyserka Lea Glob
Kosmiczna terapia – recenzja filmu „Solaris Mon Amour” – Millennium Docs Against Gravity
Jednym z najbardziej oczekiwanych dokumentów jubileuszowej edycji Millennium Docs Against Gravity było Solaris Mon Amour, filmowy esej Kuby Mikurdy oparty na powieści Stanisława Lema, a
Król jest nagi – recenzja filmu „Kochanica króla” – Cannes 2023
Kiedy ogłoszono tytuł filmu otwarcia 76 edycji festiwalu w Cannes, media niemal jednogłośnie pisały o kontrowersyjnym wyborze. Przymiotnik ten używany był przede wszystkim ze względu
Po drugiej stronie tęczy – recenzja filmu „Lynch/Oz” – Millennium Docs Against Gravity
W sekcji Cinema, mon amour tegorocznego Millennium Docs Against Gravity szczególną perełką jest najnowszy projekt Alexandre’a O. Philippe’a. Szwajcarski reżyser przyzwyczaił już nas, że jego
Czy coś da się zrobić? Ja umieram! – recenzja spektaklu „Koniec”
Co łączy bohatera Procesu Józefa K., protagonistę Nickel Stuffa Tony’ego Allena oraz postać Elizabeth Costello? Jak wyobrazić sobie tytułowy „Koniec”? I czym właściwie jest to,
Klatka – recenzja filmu „Rój”
Pełnometrażowy debiut Bartka Bali, Rój, stanowi ewenement w kwestii finansowania polskich produkcji filmowych, został bowiem zrealizowany całkowicie ze środków prywatnych inwestorów. Jednak nie tylko to
Nieznośna lekkość bytu – recenzja filmu „Roving Woman”
Choć Roving Woman, fabularny debiut Michała Chmielewskiego, miał premierę na festiwalu Tribeca w Nowym Jorku, fakturą i rytmem narracji leży zdecydowanie bliżej selekcji Sundance. Niespieszne
Schyłek dnia – recenzja filmu „Armagedon”
James Gray definitywnie powrócił na ziemię po karkołomnej próbie stworzenia monumentalnego, kosmicznego traktatu filozoficznego, z której wyszedł bardziej poturbowany, niż by zapewne chciał. Doczesność –
Ex gradibus perfectionis – recenzja filmu „Liczba doskonała”
W twórczości Krzysztofa Zanussiego jako całości jest coś osobliwego. Niby drapiącego krytyczne podniebienia stałą deklaracją filmowego zaangażowania w ontologiczną spekulację, namysł nad sensem czy etycznym
Za chwilę zacznie się nabożeństwo, muszę się przygotować… – recenzja spektaklu „Goście Wieczerzy Pańskiej”
Zmierzyć się z monumentalnym dziełem Ingmara Bergmana – prawdziwe wyzwanie! Podejmuje je Tomasz Fryzeł – absolwent reżyserii na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, który zadebiutował
Singaporean Feel Good – recenzja filmu „Ajoomma” – Udine Far East
Japan Feel-Good nie należy do moich ulubionych sekcji festiwalu Pięć Smaków, ale trudno przy tym nie docenić świetnie przemyślanego i napisanego pozytywnego kina. Wszak w
Wielka wolność – recenzja filmu „Eismayer” – LGBT+ FF
„Dzik jest dziki, dzik jest zły, dzik ma bardzo ostre kły” – chciałoby się zaśpiewać, patrząc na głównego bohatera filmu zamykającego 14. edycję LGBT+ Film
Grzech istnienia – recenzja filmu „Osiem gór”
Czy istnieje konstrukt lepiej obrazujący kruchość ludzkiego życia niż monumentalny bezmiar górskich wierzchołków? Felix Van Groeningen wraz ze swoją partnerką Charlotte Vandermeersch, obierając za kompas
Uczyć bawiąc – recenzja filmu „Renfield”
Trzydzieści pięć lat temu Nicholas Cage został pocałowany przez wampira, teraz jego przemiana w Pana Nocy dopełniła się za sprawą Renfielda Chrisa McKaya, najlepszej i
Zamek – recenzja filmu „Gorące dni” – LGBT+ FF
Emil Alper w minionej dekadzie wywalczył sobie status jednego z czołowych tureckich reżyserów. Jego Blokada i Opowieść o trzech siostrach zbierały na światowych festiwalach (i
O tym co było, z tego, czego nie będzie – recenzja filmu „Między lustrami”
Współczesne irańskie kino często widzimy przez pryzmat społecznych telenowel Asghara Farhadiego, zaangażowanych snujów Mohammada Rasoulofa czy hołdujących Kiarostamiemu projektów Jafara Panahiego. W tle tych rozpoznawanych
A przedtem walczyliśmy – recenzja filmu „Oponent” – LGBT+ FF
Irańska kinematografia od dawna wiedzie prym w swoim regionie, jednak skrajnie religijny zwrot, jaki nastąpił w państwie po rewolucji roku 1979, zaowocował wielką emigracją. Teraz
Remember me as a good thing – recenzja filmu „Chrissy Judy” – LGBT+ FF
Todd Flaherty to prawdziwy człowiek orkiestra. Film Chrissy Judy nie tylko napisał, wyreżyserował i zmontował, ale również zagrał główną rolę, a wszystko to w ramach
Między słowami – recenzja filmu „Silent love” – LGBT+ FF
Twórcy filmowi, portretując rodzinę, wykorzystują jej strukturę głównie do wyjaśnienia różnych, zazwyczaj negatywnych zachowań. W polskim kinie, przeważnie komediowym, przystrojona w cyrkowe żarty, ma oddawać
Mieć ciastko i zjeść ciastko – recenzja filmu „Three Nights a Week” – LGBT+ FF
Stara prawda głosi, że żeby film wybrzmiał autentycznością, twórca musi wiedzieć, o czym mówi – nie chodzi o przelewanie swojego życia 1:1, ale znajomość emocji,
Wolność – recenzja filmu „Uýra: The Rising Forest” – LGBT+ FF
Dokumentalny, pełnometrażowy debiut brazylijskiej reżyserki Juliany Curi przeplata pojęcia tożsamości etnicznej i orientacji seksualnej, szukając w nich przestrzeni dla wyklucia się osobistej wolności. Skąpaną w
Zaklęty krąg – recenzja filmu „Furie”
Ngô Thanh Vân, na zachodzie szerzej znana jako Veronica Ngo, to ikona wietnamskiego kina akcji. Siała postrach wśród wrogów między innymi w Furii (2019), którą
Cześć, Fred! Gdzie twoja Ginger? – recenzja spektaklu „Kabaret warszawski”
Po blisko czteroletniej przerwie na deski Nowego Teatru w Warszawie powrócił słynny Kabaret warszawski – dzieło Krzysztofa Warlikowskiego równie spektakularne co tłumy widzów gromadzące się
Okno na podwórze – recenzja filmu „Watcher”
Dobre, a przy tym niebanalne, świeże kino gatunkowe jest na wagę złota. Dlatego pełnowymiarowy debiut Chloe Okuno (wcześniej autorki krótkich metraży i pracy zbiorowej V/H/S/94)
Na stole z iluzji – recenzja filmu „Głodni”
Kino food porn od dawna zajmuje ważne miejsce w kinematografii azjatyckiej. Polska publika mogła się z tym nurtem zapoznać chociażby przy okazji sekcji Kino ze
Niemy krzyk – recenzja filmu „Niebieska linia”
Powiedzieć, że twórczość Ursuli Meier, szwajcarskiej scenarzystki i reżyserki, jest w Polsce mało dostępna, to nie powiedzieć nic. Dlatego dotarcie jej najnowszego tytułu do dystrybucji
Just Do It. – recenzja filmu „Air”
Ben Affleck wraca do roli filmowego demiurga, żeby nakarmić nas kolejnym powidokiem amerykańskiego snu – historią o kulisach podpisania jednego z najważniejszych kontraktów w historii
Dying – recenzja filmu „Living”
Kazuo Ishiguro, autor powieści Okruchy dnia i Nie opuszczaj mnie, podobno od lat marzył o zrealizowaniu remake’u Piętna śmierci (1952) Akiry Kurosawy z Billem Nighym
W co grają ludzie? – recenzja filmu „Tetris”
Gry komputerowe są z nami już od ponad pół wieku, wszak pierwsze wydanie Ponga dystrybuowanego przez firmę Atari miało miejsce w roku 1972. Branża ta
Choreografie mykoróżnorodności – recenzja spektaklu „Grzyby”
Spektakl Teatru Powszechnego Grzyby autorstwa Weroniki Szczawińskiej i Piotra Wawera jr aranżuje rodzaj dziwacznej przestrzeni terapeutycznej, jednocześnie wstrząsa ustanowionymi granicami możliwości i nie-możliwości porozumienia. Życie
Enter the Void – recenzja filmu „Pod ziemią”
Przełom lat 50. i 60. był dla Włoch okresem boomu gospodarczego. Il miracolo economico italiano to jednak nie tylko spiczaste wykresy, czerwone Fiaty 500, Commedia
Nie ufaj nikomu – recenzja filmu „Missing”
Nicholas D. Johnson i Will Merrick, montażyści głośnego Searching (2018) Aneesha Chaganty, tym razem objęli pierwsze pełnometrażowe reżyserskie stery, na poziomie formy wykorzystując znajomą im
Nowhere to Run – recenzja filmu „John Wick 4”
Po trzeciej części odysei przemocy Johna Wicka wydawało mi się, że Chad Stahelski wraz z ekipą wznieśli się na wyżyny kreatywności i nie będą w
Patriarchat nasz powszedni – recenzja filmu „Brainwashed: seks, kamera, władza”
Nina Menkes, niezależna amerykańska reżyserka w swojej twórczości oddająca głos kobietom, wzięła pod lupę wizualny język kina, żeby sprawdzić, na ile powiela on nieuświadomione wzorce