
Spotkanie w Ferrol – recenzja filmu „La Parra” – Rotterdam 2024
Po kilku latach przerwy na ekrany holenderskiego festiwalu wraca Alberto Gracia, którego Piąta ewangelia Kaspara Hausnera święciła w Rotterdamie niemały triumf, zdobywając w 2013 roku

Wieża Babel – recenzja filmu „Black Box” – Tydzień Filmu Niemieckiego 2024
W programie Tygodnia Film Niemieckiego znalazł się Black Box w reżyserii Aslı Özge, opowieść o tym jak łatwo rozsadzić zbiorowy konsensus. Autorka Mężczyzn na moście

Audiatur et altera pars – recenzja filmu „Pokój nauczycielski” – Tydzień Filmu Niemieckiego 2024
Pochopność oceny, jeden z grzechów głównych świata, tym razem na tapet wziął niemiecki reżyser Ilker Çatak. W swoim najnowszym filmie niczym Asghar Farhadi czy Cristian

Nigdy nie było takiego lata – recenzja filmu „Kiedy znowu będzie tak, jak nigdy nie było” – Tydzień Filmu Niemieckiego 2024
Niektórym z nas mają, nie koniecznie racjonalne, skłonności do idealizowania dawno minionej młodości, nawet jeśli pełna była traum i rozczarowań. Sportretować to zjawisko postanowiła w

Razem, ale osobno – recenzja filmu „Pies i robot”
Dla Jeana Baudrillarda „nie ma nic bardziej intensywnego, elektryzującego, żywotnego i rwącego niż ulice Nowego Jorku. (…) Wypełniają je miliony wałęsających się ludzi, nonszalanckich, brutalnych,

Nić widmo – recenzja filmu „La Chimera”
Jeśli mogłabym zamieszkać w którychś z filmowych światów, wybrałabym te koronkowo konstruowane przez największą czarodziejkę współczesnego kina, Alice Rohrwacher, gdzie absurd waży tyle, co paradygmat,

Chłopak z ferajny – recenzja filmu „Pamfir” – Ukraina! Festiwal Filmowy
Po licznych krótkodystansowych wojażach Dmytro Suchołytkyj-Sobczuk na 75. Festiwalu w Cannes zaprezentował w końcu światu swój fabularny debiut, Pamfira. Mający polską premierę w trakcie 7.

Ptasiek – recenzja filmu „Chłopiec i czapla”
Bezprecedensowo międzynarodowy sukces Spirited Away: W krainie bogów można postrzegać jako pewną cezurę w karierze Hayao Miyazakiego. Studio Ghibli jest dziś znakiem jakości anime w

Spirala kredytowa – recenzja filmu „Będzie lepiej”
W muzyce używa się określenia „one hit wonder” oznaczającego wykonawców, którzy nigdy nie byli w stanie powtórzyć sukcesu swojego jednego złotego strzału. Wśród filmowców tak

Puść Pan odrobinę funku – recenzja filmu „Akademia pana Kleksa”
Siadając z demonem na ramieniu do jeszcze w miarę pustej kartki, wypada mi na wstępie przyznać jego istnienie. Nie mogę sobie przecież wyobrazić, żeby podejście

Dzień świra – recenzja filmu „Matka siedzi z tyłu”
Podróż przez Islandię z wystrojonymi zwłokami matki na tylnym siedzeniu? Czemu nie? Nie takie absurdy kino, zwłaszcza nordyckie, znosiło. Szczególnie jeśli rodzicielka, mimo niskiej temperatury

Potop – recenzja filmu „Pszczelarz”
Eskapistyczna potrzeba fantazji o oczyszczeniu świata stanowi podstawę ludzkiej kultury i potrzeb. Już starożytni imaginowali bogów i ich namiestników, którzy ponad człowieczymi ograniczeniami wymierzają kary

Niebo gwiaździste nade mną – recenzja filmu „Przetrwanie”
Choć filmowa kariera Rolfa de Heera, reżyser słynącego z kina konfrontującego, pełnego narracyjnej świeżości, uwodzącego niewygodą, liczy już niemal półwiecze, a on sam przekroczył próg

Miłość, śmierć i roboty – recenzja filmu „Opadające liście”
Gdyby Aki Kaurismäki był potrawą, z pewnością smakowałby jak maksalaatikko. Tradycyjny fiński „przysmak” przygotowywany w okresie świątecznym to w uproszczeniu zapiekanka z wątróbki, ryżu, masła,

Grande Strategia – recenzja filmu „Ferrari”
„Trudno przykład brać ze Świętych / Gdy wokoło Świętych braknie.” śpiewał Jacek Kaczmarski w Pochwale łotrostwa. Co jednak gdy i świętym, i antychrystem okrzyknięty zostaniesz

Przepraszam, że przeszkadzam – recenzja filmu „Yannick”
Czy byliście kiedyś na przedstawieniu tak wspaniałym, że w kieszeni otwierał się nóż, a z warg toczyła się litania obelg na myśl o tym, iż

Być albo nie być – recenzja filmu – „Dream Scenario”
Norweski reżyser Kristoffer Borgli kuje żelazo póki gorące. Jego zaledwie drugi film, Dream Scenario, dostał kredyt zaufania od studia A24 i międzynarodową obsadę z Nicolasem

Dzielić i łączyć – recenzja filmu „Tajemniczy pieczeniarz” – Pięć Smaków 2023
Człowiek jest zwierzęciem stadnym. Przytoczoną frazą można najkrócej podsumować reżyserski debiut Lee Jeong-honga, który twórca określił jako wiernie oddający koreańską rzeczywistość. Co prawda Tajemniczy pieczeniarz

Jajko i żaba – recenzja filmu „Amiko” – Pięć Smaków 2023
Wyróżnienie Międzynarodowego People’s Jury 17. edycji festiwalu Pięć Smaków trafiło do Amiko Yusuke Moriiego. Debiut Japończyka ukazuje świat z perspektywy kilkuletniej dziewczynki, która zamiast opieki

Moim honorem jest walka – recenzja filmu „Serce Sarpatty” – Pięć Smaków 2023
„Ty, ja ani nikt inny nie bije tak mocno, jak życie”. Zdanie to padło niegdyś z ust najbardziej ikonicznego filmowego boksera – Rocky’ego i właśnie

Don’t Cry for Me Argentina – recenzja filmu „Strzępy życia” – Pięć Smaków 2023
Jednym z najlepiej przyjętych tytułów pięciosmakowego konkursu Nowe Kino Azji był obraz Strzępy życia, prezentowany wcześniej w ramach canneńskiej sekcji Directors’ Fortnight. Wei Shujun, w

Metawersum – recenzja filmu „The Ordinaries” – Etiuda & Anima 2023
Na ile hierarchię zróżnicowanego zbioru środków wyrazu właściwych dla sztuki filmowej można przenieść na strukturę klasową? W filmie The Ordinaries Sophie Linnenbaum miejsce zajmowane w

Wiernie służyć krajowi – recenzja filmu „Rzeka szkarłatu” – Pięć Smaków 2023
Zhang Yimou szturmem zdobył w tym roku chińskie kina. Rzeka szkarłatu okazała się jego najbardziej dochodowym filmem, zarabiając ponad 650 milionów dolarów. W porównaniu do

Jak być szczęśliwym? – recenzja filmu „Fale” – Pięć Smaków 2023
Jedna z ulubienic pięciosmakowej publiczności, Japonka Naoko Ogigami, dostarcza tym razem nieco mroczniejszej historii, choć rzecz jasna nie zdradza swego uniwersum oryginałów i nadwrażliwców. W

Bo to zła kobieta była – recenzja filmu „Strange Darling” – Camerimage 2023
Wbrew temu co powiedział kiedyś pewien polski polityk, mężczyznę można poznać nie tylko po tym jak kończy, ale również po tym, jak zaczyna. Pierwsze sceny

Bez dachu i praw – recenzja filmu „Dźalebi dla konia” – Pięć Smaków 2023
„Kura, kura, kura” – dudni cywilizacyjne echo po początkowo pustej łepetynie Michała Topornego, głównego bohatera Tańczącego jastrzębia Grzegorza Królikiewicza. To hasło awansu socjalistycznego, wyzwolenia spod

Eat the Rich – recenzja filmu „Saltburn” – Camerimage 2023
Obiecująca. Młoda. Kobieta., fabularny debiut Emerald Fennell, będący jednym z ciekawszych głosów zrodzonych przez ruch metoo, znalazł się w topkach rocznych niemal wszystkich krytyków i

No good deed goes unpunished – recenzja filmu „Une femme respectable” – Camerimage 2023
Na porannym, niedzielnym seansie Une femme respectable Bernarda Émonda, mającym miejsce podczas festiwalu Camerimage, nie było tłumów. Trudno się dziwić – kameralnemu tytułowi zaszkodziła przede

This is the start of how it all ever ends – recenzja filmu „Igrzyska śmierci: Ballada ptaków i węży”
Gdy MCU zdaje się stanowczo biec ku własnej anihilacji, Disneyowi udało się zabić nawet Gwiezdne wojny, a kolejne blockbustery za setki milionów, nie dość, że

Mistrz i Felicia – recenzja filmu „Maestro” – Camerimage 2023
W Konkursie Głównym tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji Bradley Cooper zaprezentował swój drugi film, Maestro, będący próbą sportretowania jednego z najwybitniejszych dyrygentów w dziejach,

Hotel widm – recenzja filmu „Duch” – Pięć Smaków 2023
Korea, lata trzydzieste. Okupacja japońska. Elegancki hotel na skraju morza, żołnierze cesarstwa rozstawieni na każdym piętrze. Pięciu podejrzanych. Tak Lee Hae Young rozpoczyna akcję swojego

W domach z betonu nie ma wolnej miłości – recenzja filmu „Dobrzy nieznajomi” – Camerimage 2023
Andrew Haigh, piewca kameralności, naturę relacji międzyludzkich traktujący delikatnie niczym skorupkę jajka, tym razem sięga po bardziej wyszukane narzędzia narracyjne. Poruszając się między jawą a

O nie, to my! – recenzja spektaklu „Fobia”
Tegoroczny jesienno-zimowy sezon w Nowym Teatrze to przede wszystkim kolejna edycja Międzynarodowego Festiwalu Nowa Europa, sygnowana hasłem-motywem przewodnim „Miłość”. Poza doborową selekcją, oferującą przekrój najgorętszych

Do czterech razy sztuka – recenzja filmu „Coraz wyżej” – Korean Film Festival
W drukowanym programie Korean Film Festival ku swemu zdumieniu odnalazłem tytuł Trzy piętra. Serce zaczęło bić niezdrowym rytmem, a zimny pot pojawił się na czole.

Everybody Gets A Second Chance – recenzja filmu „Brutalna szczerość” – American Film Festival 2023
Amerykańskie kino, szczególnie w takich gatunkach jak melodramat i komedia romantyczna, fetuje młodość i witalność. Dobrze, że jednak czasem sprawdza, co słychać u przedstawicieli nieco

Non, je ne regrette rien – recenzja filmu „Dogman”
Non, je ne regrette rien śpiewa ustami Caleba Landry Jonesa Édith Piaf w najnowszym filmie Luca Bessona, mającym premierę w Konkursie Głównym na tegorocznym Międzynarodowym

Kartofliska – recenzja filmu „Pierwszy gol” – American Film Festival 2023
Selekcjonerzy tegorocznego American Film Festivalu znaleźli w programie miejsce dla najnowszej produkcji Taiki Waititiego. Nowozelandzki reżyser od kilku lat przeplata filmy tworzone w ramach uniwersum

Ostatnie takie wakacje – recenzja filmu „I co dalej?” – American Film Festival 2023
Na festiwalach w Wenecji, Londynie czy Amsterdamie, a ostatnio podczas American Film Festival we Wrocławiu pokazywano I co dalej?. Dzieło braci Billa i Turnera Rossów

Skazani na siebie – recenzja filmu „Przesilenie zimowe” – American Film Festival 2023
Bez cienia wątpliwości jednym z najbardziej wyczekiwanych filmów tegorocznego American Film Festivalu było Przesilenie zimowe, czyli najnowszy projekt Alexandra Payne’a. Twórca ten mimo budzącego podziw

Im lepszy płot, tym lepsi sąsiedzi – recenzja filmu „Betonowa utopia” – Korean Film Festival
Tegorocznym południowokoreańskim kandydatem do Oscara została wybrana Betonowa utopia w reżyserii Eoma Tae-hwa. To połączenie kina postapokaliptycznego z elementami społecznymi w atrakcyjnej formie odpowiada o

Coś za nimi chodzi – recenzja filmu „Cztery córki” – OFF Cinema
Kaouther Ben Hania, jedna z najważniejszych reżyserek współczesnego kina tunezyjskiego, w 2021 roku przyniosła krajowi pierwszą w historii nominację do Oscara. Bardzo możliwe, że jej

Skóra, w której żyje – recenzja filmu „Blue Jean” – Festiwal Filmowy Spektrum 2023
Znakomicie przyjęty na festiwalach w Wenecji (konkurs Giornata degli Autori) i Salonikach oraz nagrodzony aż czterema laurami na gali British Independent Film Awards Blue Jean,

Videofilmowanie – recenzja filmu „La Palisiada” – Ukraina! Festiwal Filmowy
Młode kino ukraińskie wciąż budzi niemałe zainteresowanie wśród europejskiej widowni. Śledzone są nie tylko, choć zapewne przede wszystkim, wątki dotyczące trwającego konfliktu wywołanego pełnoskalowym atakiem

Ciężar pamięci – recenzja filmu „Tak powtórz nie” – WFF 2023
W ostatnim czasie kino biograficzne coraz chętniej służy twórcom do kreślenia uniwersalnych historii bądź o ludzkiej naturze, bądź o jednostce uwikłanej w systemowe sieci. Prym

W drodze – recenzja filmu ,,Lęk” – WFF 2023
Jak co roku selekcjonerzy Warszawskiego Festiwalu Filmowego zadbali o polską reprezentację w Konkursie Międzynarodowym. Podczas minionej edycji stanowiły ją Uśmiech Losu Andrzeja Jakimowskiego oraz Lęk

Mission: Impossible – recenzja filmu „Ostatni mężczyźni” – WFF 2023
Znamy już tytuły filmów nagrodzonych podczas tegorocznej edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Wśród laureatów znalazło się miejsce dla dzieła Davida Oelhoffena – Ostatni mężczyźni, które przyniosło

Rozmowy (Nie)kontrolowane – recenzja filmu „MMXX” – WFF 2023
Niemal zbagatelizowany przez krytyków i festiwale MMXX, najnowsze dzieło Cristiego Puiu, dotarło na ziemie polskie. Rumuński mistrz powrócił na Warszawski Festiwal Filmowy po latach, wszak

Śmiech, sposób na zaczarowanie traumy – recenzja filmu „Asog”– WFF 2023
W sekcji Wolny Duch tegorocznej edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego pojawił się prawdziwy wolny duch, dzieło nieskrępowane absolutnie niczym, czyli Asog, drugi fabularny obraz kanadyjskiego twórcy

Horror odmienności – recenzja filmu „Wilkołak” – WFF 2023
Wilkołak, jedna z pozycji Konkursu Międzynarodowego 39. edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego to zaledwie drugi obraz hiszpańskiego reżysera, Paua Calpe, do tej pory zajmującego się głównie

Historia przemocy – recenzja filmu „Osadnicy” – WFF 2023
Laureatem konkursu Crème de la crème 39. edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego okazał się debiut fabularny Felipe’a Gálveza Osadnicy, zdobywca nagrody FIPRESCI sekcji Un Certain Regard

Rozkosze gościnności – recenzja filmu „Śnieżna pantera” – WFF 2023
Przedwcześnie zmarły, w wieku zaledwie 53 lat, tybetański filmowiec Pema Tseden w swoim ostatnim obrazie, Śnieżna pantera, stawia w centrum konfliktu zderzenie natury z cywilizacją,

Nieustające wakacje – recenzja filmu ,,Uśmiech losu” – WFF 2023
Andrzej Jakimowski to jeden z weteranów Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Stanowi o tym nie tylko fakt, że przyjechał tu ze swoim filmem już trzeci raz, ale

The Sound of Silence – recenzja filmu „Cała ta cisza” – WFF 2023
Konkurs 1-2 Warszawskiego Festiwalu Filmowego to jedna z jego najciekawszych sekcji. Poświęcony stawiającym pierwsze (i drugie) kroki w branży twórcom, umożliwił start takim nazwiskom, jak

Zew natury – recenzja filmu „Królestwo zwierząt” – WFF 2023
Królestwo zwierząt, najnowszy obraz Thomasa Cailley’a wyświetlany w konkursie Crème de la crème 39. edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego, to na pierwszy rzut oka film, który

Powiedz siostro – recenzja filmu „Dolina uchodźców” – WFF 2023
Dolina Bekaa to nizinny obszar Libanu, oddalony od Damaszku, stolicy ogarniętej wojną domową Syrii, o niecałe dwie godziny drogi samochodem. Nic dziwnego, że ten rejon,

All That Jazz – recenzja filmu „Na zawsze Melomani”
Czy może być lepszy sposób na spędzenie wieczoru niż kino albo koncert jazzowy? A może film o muzyce wolności, a zaraz po nim kameralny, wypełniony

Last Living Souls – recenzja filmu „Joyland”
Wbrew optymistycznemu tytułowi w pierwszym filmie Saima Sadiqa nie znajdziemy zbyt wiele radości. Joyland to pesymistyczne studium pragnień i nadziei tonących w patriarchalnej zgniliźnie Pakistanu.

Don’t You (Forget About Me) – recenzja serialu „Sex Education”
21 września 2023 roku dla miłośników brytyjskiego serialu Sex Education był z pewnością dniem budzącym sprzeczne uczucia. Euforii z powodu premiery czwartego sezonu towarzyszył w

Kremówkowy skrytożerca – recenzja filmu „Figurant” – Gdynia 2023
Jako przedstawiciel ostatniego pokolenia pamiętającego epokowe wydarzenie, jakim była śmierć Jana Pawła II, z niecierpliwością czekałem na gdyńską premierę nowego filmu Roberta Glińskiego. Choć nie

Ziemia jałowa – recenzja filmu „Tyle co nic” – Gdynia 2023
Wśród tegorocznych laureatów Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych dominowały obrazy opowiadające o losach ludności wiejskiej. Zwycięski Kos oddawał sprawiedliwość inicjatywie niewolników pańszczyzny podczas zrywu kościuszkowskiego, a

Lekcja historii współczesnej – recenzja filmu „They Shot the Piano Player” – San Sebastian 2023
W 2010 roku uznany hiszpański reżyser Fernando Trueba połączył siły z animatorem Javierem Mariscalem by zachwycić świat Chico i Rita. W tym osadzonym na przełomie

Chamstwo Unchained – recenzja filmu „Kos” – Gdynia 2023
W dobie coraz śmielszego przenikania ludowej historii Polski poza mury akademii nowy film Pawła Maślony może się jawić jako przyspieszone lądowanie pod strzechy. Konsultowana zresztą

Co zrobisz, by przetrwać? – recenzja filmu „Śnieżne bractwo” – Wenecja 2023
Co byś zrobił, by żyć? To pytanie od lat przeraża i zmusza do myślenia. Oparło się na nim kino survivalowe, literatura (chociażby w słynnym opowiadaniu

Goodbye, Pinochet! – recenzja filmu „Hrabia”
Zbrodniarz, Towarzysz Generał, prezydent, jankeski pies, przywódca junty, wampir. Wieloma epitetami można podsumować Augusto Pinocheta, naczelnego właściciela Chile w latach 1973-1990 – od krwawego zamachu

Twoja Jagna – recenzja filmu „Chłopi” – Gdynia 2023
O tym jak i o poprzednim dziele małżeństwa Welchmanów można pisać różnie, ale przede wszystkim z kolan. Obligatoryjne wyrazy uznania dla gigantycznego wysiłku sztabu artystów

Szpieg, który mnie podsiadł – recenzja filmu „Doppelgänger. Sobowtór” – Gdynia 2023
Jan Holoubek to bez wątpienia twórca uzdolniony, który w swoich dotychczasowych pełnych metrażach i produkcjach odcinkowych interesująco lawirował pomiędzy wzniosłością a groteską, pieczołowitą historyczną rekonstrukcją

Osiem gniewnych kobiet – recenzja filmu „Women Talking”
Najnowszemu filmowi Sary Polley, Women Talking, nie było dane w Polsce znaleźć kinowego dystrybutora. Po premierze na festiwalu Camerimage tytuł „od razu” (czyli rok po

Bankierka diabła – recenzja filmu „Srebrna dama” – Toronto 2023
Motyw władzy, która łamie kręgosłupy i kusi ku przełamywaniu własnych zasad moralnych i reguł życiowych, jest tak stary jak sztuka. Prawdopodobnie jego najbardziej ewidentny przykład

Jak zapomnieć – recenzja filmu „Pamięć” – Wenecja 2023
Według statystyk WHO na świecie ponad 55 milionów ludzi choruje na demencję, a co roku liczba pacjentów zwiększa się o kolejne dziesięć milionów. Niewiele mówi

Nieznośny ciężar wielkiego talentu – recenzja filmu „The Featherweight” – Wenecja 2023
Niezależnie od tego, jak wielki byłeś, świat może o tobie zapomnieć. Tak po części stało się z Williem Pepem, uważanym za najwybitniejszego pięściarza wagi piórkowej

Un chant d’amour – recenzja filmu „Bursa” – Wenecja 2023
Gdyby Al Jolson, zamiast zapowiadać rewolucję dźwiękową w kinie, komentował poziom współczesnych dramatów spod znaku coming-of-age, oklaskującej go publiczności powiedziałby raczej „you’ve heard it all

Per scientiam ad libertatem – recenzja filmu „Biedne istoty” – Wenecja 2023
Premiera Barbie sprzed kilku miesięcy stanowiła pokaz infantylizacji świata i swoistej kapitulacji przed medialną machiną gargantuicznych korporacji. Kobieca emancypacja sprowadzona została do przestarzałej koncepcji liberalnego

Ukradziona rewolucja – recenzja filmu „Behind the Mountains” – Wenecja 2023
Przed siedmioma latami Mohamed Ben Attia odebrał na Berlinale nagrodę dla najlepszego debiutanta za swoje Hedi. Ta przewrotna fuzja komedii romantycznej i dramatu społecznego przez

Każdy rom-com to dobry rom-com, jeśli tylko ma trupy w tle – recenzja filmu „Hit Man” – Wenecja 2023
Według badań, około dwa do trzech procent morderstw na świecie jest na zlecenie. Zdecydowana większość z nich jest dokonywana przez okolicznych pijaczków, psychopatów, czy ludzi

Igraszki Fortuny – recenzja filmu „Niewierni w Paryżu” – Wenecja 2023
Jaki jest późny Woody Allen każdy widzi. Twórca ikonicznych anty-komedii romantycznych lat 70. Annie Hall i Manhattanu od lat męczy siebie i widów kolejnymi całkowicie

Weganizm – recenzja filmu „Humanitarna wampirzyca poszukuje osób chcących popełnić samobójstwo” – Wenecja 2023
Jak to jest być wampirem? Moim zdaniem to nie ma tak, że dobrze albo że nie dobrze – od jakiegoś czasu zdają nam się odpowiadać

Kobieta z potrzebami – recenzja filmu „Priscilla” – Wenecja 2023
Priscilla rozpoczyna się niewinnie: od pastelowych ujęć wytuszowanych rzęs bohaterki, jej świeżo pomalowanych na rubinowo ust i idealnie wypedicure’owanych stóp, przechadzających się nonszalancko po różowym,

Węzeł gordyjski – recenzja filmu „Zielona granica” – Wenecja 2023
Przed wenecką premierą Zielonej granicy Agnieszki Holland w naszej ojczyźnie panował uzasadniony niepokój. Doświadczona reżyserka, nie bez własnej winy, powszechnie kojarzona jest z mającymi luźny

Za siedmioma górami… – recenzja filmu „Zła nie ma” – Wenecja 2023
Rok 2021 w światowym kinie bez dwóch zdań należał do Ryûsuke Hamaguchiegio. Obecny już wcześniej w konkursach Locarno czy Cannes Japończyk rozbił bank popularności, uderzając

Gimme fuel, gimme fire. Gimme that which I desire! – recenzja filmu „Gran Turismo”
Gry wideo bez cienia wątpliwości pokonały w XXI wieku długą drogę od niszowego produktu, którego grupą docelową byli relatywnie nieliczni zapaleńcy, do olbrzymiego przemysłu, zarabiającego

Strzelec (nie)wyborowy – recenzja filmu „Zabójca” – Wenecja 2023
Wydawałoby się, że tytułowy Zabójca ma wszystko, by móc nazywać się specjalistą od brudnej roboty. Od lat pracuje dla najbardziej wymagających klientów w branży. Jest

Ojciec marnotrawny – recenzja filmu „Georgie ma się dobrze”
Brytyjka Charlotte Regan za kamerą pierwszy raz stanęła mając zaledwie 15 lat. Od tamtej pory nakręciła ponad 200 niskobudżetowych wideoklipów dla artystów lokalnej sceny muzycznej

Dzikość serca – recenzja filmu „Imago” – Nowe Horyzonty 2023
Dla amerykańskiej fotografki Nan Goldin, bohaterki filmu Całe to piękno i krew Laury Poitras, różnica między opowieścią a prawdziwym wspomnieniem manifestuje się w atrybutach autentyczności

Daddy Blue – recenzja filmu „Delikwenci” – Nowe Horyzonty 2023
Wśród specyfików i ciekawostek, z których tak jak zazwyczaj składał się w tym roku Międzynarodowy Konkurs Nowe Horyzonty, szczególną uwagę przykuwał najnowszy film Rodrigo Moreno

How to survive – recenzja filmu „Setki bobrów”– Octopus Film Festival
Niezależny amerykański twórca Mike Cheslik w swoim pełnometrażowym reżyserskim debiucie rozwija szalone pomysły z inspirowanego kinem grozy lat 50. niskobudżetowego komediowego horroru Lake Michigan Monster

Kinoscalanie – recenzja filmu „Mademoiselle Kenopsia” – Locarno 2023
„Byłem bardzo aktywny przez całą moją karierę, ponieważ kino to całe moje życie. Mam pewne problemy ze zdrowiem, więc być może trochę walczę z czasem”

Wypełnić pustkę – recenzja filmu „Czerwone pokoje” – Octopus Film Festival
Swoim drugim pełnym metrażem – Sztucznymi tatuażami – Pascal Plante przedstawił się światu w 2017 roku jako uważny obserwator ludzkiej, a zwłaszcza kobiecej psychiki. Połączył

Nasz Disneyland – recenzja filmu „Barbie”
Po ponad dwóch tygodniach od premiery Barbie wreszcie można poczuć w eterze powoli opadające zalążki kurzu. Wspomnienie Grety Gerwig porównującej uniwersum Mattel do Playtime (1967)

Wojna Porucznika Błękitka – recenzja filmu „Wojny jednorożców” – Octopus Film Festival
Hiszpański grafik, autor komiksów i reżyser Alberto Vázquez zachwycił świat w 2015 roku swoim postapokaliptycznym animowanym horrorem psychologicznym Psychonauci, zapomniane dzieci. Teraz powraca w pokazywanym

Sztuka znikania – recenzja filmu „Essential Truths of the Lake” – Locarno 2023
Lav Diaz niewątpliwie jest jednym z najważniejszych głosów współczesnego kina. Sześćdziesięcioczteroletni filipiński twórca w swojej twórczości z gracją największych mistrzów od dwóch dekad łączy polityczną

Wyścig szczurów – recenzja filmu „Sklep” – Nowe Horyzonty 2023
Filmy, które dźwigają na sobie najbardziej palące problemy współczesnego świata, często grzęzną w dosłowności, skupiając się na oddaniu sprawiedliwości, nie zaś na artystycznym języku czy

Dziedzictwo ciszy – recenzja filmu „Mów do mnie”
„Bez wspomnień czasem łatwiej żyć / nie wraca nic” śpiewały Czerwone Gitary w swoim przeboju „Kwiaty we włosach” i chociaż debiutujące w pełnym metrażu australijskie

Mroczny przedmiot pożądania – recenzja filmu „Club Zero” – Nowe Horyzonty 2023
Już 16 lutego Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wprowadza do kin Club Zero, kontrowersyjny film Jessiki Hausner z Mią Wasikowską w roli głównej. Najnowszym projektem austriacka reżyserka

Zniknięcie Romea i Julii – recenzja filmu „100 sezonów” – Nowe Horyzonty 2023
Giovanni Bucchieri, człowiek orkiestra, interdyscyplinarny szwedzki artysta, w swoim pełnometrażowym debiucie 100 sezonów, mającym światową premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie, a polską w

Nadzieja umiera ostatnia – recenzja filmu „W nich cała nadzieja” – Octopus Film Festival
Polskie kino gatunkowe od lat zdaje się być zawłaszczone przez taśmowo produkowane komedie romantyczne i skostniałe kryminały. Co prawda twórcy tacy jak np. Bartosz M.

Teach Me Tiger – recenzja filmu „Tygrysica” – Nowe Horyzonty 2023
W tym roku ulubionym zwierzakiem selekcjonerów festiwalu Nowe Horyzonty zdecydowanie był koń, ale koń, jaki jest, każdy widzi, więc zajmijmy się może tygrysem. A nawet

Symfonia zmysłów – recenzja filmu „Bulion i inne namiętności” – Nowe Horyzonty 2023
Gotowanie na ekranie ma się w obecnych czasach doskonale. Programy kulinarne, zarówno te realizujące klasyczny format lekcji udzielanym telewidzom przez znanych kucharzy, jak i oparte

Niewidzalna – recenzja filmu „Saint Omer” – Nowe Horyzonty 2023
Wśród bohaterów tegorocznych retrospektyw Nowych Horyzontów najbardziej nieoczywistym nazwiskiem była Alice Diop. Ta francuska twórczyni pochodzenia senegalskiego wciąż może być traktowana jako reżyserka stawiająca swoje

On, ona i on – recenzja filmu „Przejścia” – Nowe Horyzonty 2023
W programie tegorocznej edycji festiwalu Nowe Horyzonty znalazło się kilka pozycji przyglądających się dynamice miłosnego trójkąta. Nuri Bilge Ceylan we Wśród wyschniętych traw wykorzystał go

Być i zdrowieć – recenzja filmu „Adamant” – Nowe Horyzonty 2023
Jako że filmy dokumentalne rzadko wygrywają główne nagrody na największych festiwalach, tym bardziej cieszą te momenty, w których dominacja kina fabularnego zostaje choć na chwilę