Na co do kina? #102 Cotygodniowy przegląd premier
Trudno wrócić do normalności po festiwalowej gorączce (16. Millennium Docs Against Gravity), ale nie ma czasu na detoks od kina. Dystrybutorzy wiozą właśnie w taczkach
Aby malować, musisz zamknąć oczy – recenzja filmu „Daleko w górach”
„Pieniądz jest dobrym sługą, ale złym panem”. Łatwo uzależnić się od pogoni za materialistycznymi bogactwami świata, rezygnując po drodze ze swoich głębszych potrzeb. W Chinach
Kronika pożegnania – recenzja filmu „Zniknięcie mojej matki”
Gdy po projekcji dokumentu jego bohaterka przybyła na spotkanie z publicznością otrzymuje standing ovation, musi to być wyjątkowa osoba. Po każdym seansie “Zniknięcia mojej matki”
Forty acres and a mule, a piano, a guitar – recenzja filmu „Co zrobisz, gdy świat stanie w ogniu?”
Najprawdziwszy z prawdziwych jazzów, parada Mardi Gras, voodoo – trzy ikoniczne obrazy, które budują w naszej popkulturowej świadomości zbiorowej portret największego miasta stanu Luizjana. Żadnego
Sny wędrownych pszczół – recenzja filmu „Kraina miodu”
W 2006 roku po raz pierwszy opisano zjawisko masowego ginięcia pszczół. Od tego czasu zaniepokojeni twórcy podchodzą regularnie do naświetlenia problemu spadku liczby owadów zapylających
Dryfująca odpowiedź – recenzja filmu „Eksperyment na tratwie”
„Dowódca ekspedycji poszukuje ochotników do przepłynięcia Atlantyku tratwą. Czas: 3 miesiące; mężczyźni i kobiety; najlepiej po ślubie, ale rejs bez partnera; wiek: 25-40 lat. Zgłoszenia
Old MacDonald Had a Farm – recenzja filmu „Sojalizm”
Wypadło, że “Sojalizm” to w tym roku jedyny ekologicznie zaangażowany film, na który zaplanowałam się wybrać podczas festiwalu. Sala była pełna, ludzie na zakończenie klaskali,
Na co do kina? #101 Cotygodniowy przegląd premier
Większość redakcji żyje jeszcze powoli kończącym się festiwalem Millennium Docs Against Gravity i dopiero rozpoczętym największym świętem kina w Cannes. Nie zapominamy jednak przy tym
Sumienie narodu – recenzja filmu „Serbka”
W dobie rosnącej w siłę ksenofobii obserwowanej tak w mediach, jak na ulicach miast i wsi, narastającego konfliktu światopoglądowego, tkwiących w nas wszystkich atawizmach, czatujących
Amator – recenzja filmu „Świadkowie Putina”
Długi stół zastawiony przeplatanką alkoholi i plastikowych butelek coli. Atonalne pobrzękiwanie kieliszków wina, bo każdy musi się stuknąć z każdym. Starsza pani łapiąca się za
Rakieta to taka większa puszka coli – recenzja filmu „Prywatna podróż w kosmos”
Afrykański dyktator, szalony naukowiec, były oficer SS, komandosi z Legii Cudzoziemskiej… co takiego stało się w zairskiej dżungli, że zgodnie wzburzyło i ZSRR, i USA?
(Nie)święty gniew? – recenzja filmu „Ave Satan?”
Poznajemy świat na zasadzie kontrastów. Nie da się uchwycić miary dobra bez obecności zła. Mistrz Eckhart, jeden z wielkich mistyków chrześcijańskich, dokonał rozróżnienia między Bogiem
Amerykański sen streamuje się w Chinach – recenzja filmu „Ludowa Republika Pożądania”
Być może należałoby zacząć od tego, kim właściwie jest streamer. Pokrótce jest to osoba zawodowo zajmująca się filmowaniem i publikacją w czasie rzeczywistym obrazu swojego
Zatrzymać czas – recenzja filmu „Varda według Agnès”
Gdy 29 marca świat obiegła hiobowa wieść o śmierci na raka 90-letniej Agnès Vardy, nie mogłem się przemóc, by na zawołanie napisać dłuższy tekst na
Być! – recenzja filmu „Słodki koniec dnia”
Po sześciu latach od ostatniego pełnometrażowego dzieła — dramatu „Nieulotne” Jacek Borcuch powraca z kolejnym filmem pod tytułem „Słodki koniec dnia”. Jeszcze przed ogólnopolską premierą
Nadszedł czas – recenzja filmu „Cała przyjemność po stronie kobiet”
Wydaje się, że żyjemy w czasach ewolucji w postrzeganiu i definiowaniu płci. Skrywający się do tej pory w kuluarach systemowo skrzywdzeni wychodzą na scenę, by
Na co do kina? #100 Cotygodniowy przegląd premier
W ten weekend „Na co do kina?” obchodzi mały jubileusz. To już setny odcinek naszego cyklu. Od stu tygodni staramy się jak możemy dostarczać Wam
In voluptas mors – recenzja filmu „Podły, okrutny, zły”
Osoba o zabójczych skłonnościach to intrygujące indywiduum. Nic dziwnego, że kino chętnie porusza ten temat, choć nie zawsze wniknięcie w umysł seryjnego mordercy wypada na
Na co do kina? #99 Cotygodniowy przegląd premier
Majowy długi weekend trwa w najlepsze i warto jest zboczyć z wycieczki na świeżym, acz zimnym powietrzu i ogrzać się we wnętrzu sali kinowej. Albo
Pozostawieni – recenzja filmu „Avengers: Koniec gry”
“Wojna bez granic” wyznaczyła nowe standardy superbohaterskich crossoverów. Warunkiem dobrej zabawy było jednak choćby pobieżne rozeznanie w bogatym uniwersum. Kontynuacja “Avengers: Koniec gry” podnosi poprzeczkę
Na co do kina? #98 Cotygodniowy przegląd premier
Upalna pogoda niesprzyja chodzeniu do kina, przewidzieli ją najwyraźniej dystrybutorzy i dlatego w ostatni kwietniowy weekend premier jest raczej niewiele. Szczególnie ukontentowani powinni być widzowie
Bzykanie na haju – recenzja filmu „Vox Lux”
Masakra w Columbine odbiła się szerokim echem. Wydarzenie z przełomu wieków postawiło znak zapytania nad dalszym rozwojem internetu, brutalnych filmów i gier komputerowych, coraz powszechniejszym
Nie taki diabeł straszny… – recenzja filmu „Hellboy”
Porzucony przez Guillermo del Toro Hellboy długo kazał nam czekać na powrót do świata filmu. Wreszcie studio Lionsgate powierzyło nową wersję przygód oswojonego diabła doświadczonemu
Na co do kina? #97 Cotygodniowy przegląd premier
Z uwagi na Święta Wielkanocne do kin wchodzą nieliczne premierowe filmy. Dziś zadebiutuje meksykański horror oraz produkcja przeznaczona dla chrześcijańskiej publiczności. Tuż po świętach wkroczy
Dzieci kukurydzy – recenzja filmu „Żniwa”
Tym razem naszą premierą tygodnia został film niepozorny i trudno dostępny w kinach. A szkoda. Południowoafrykańskie „Żniwa” stanowią swoistą syntezę europejskiego spojrzenia na kulturę, szczególnie
Tożsamość – recenzja filmu „Powrót”
Magdalena Łazarkiewicz, podobnie jak jej siostra Agnieszka Holland nie mają w ostatnich latach dobrej passy. Po ważnych i udanych filmach z ubiegłego wieku („Ostatni dzwonek”,
Na co do kina? #96 Cotygodniowy przegląd premier
W ten weekend do poważnej rozgrywki powraca Monolith Films. Nie tylko filmy tego dystrybutora znowu będą puszczane w sieci Cinema City, ale od razu zapowiada
Gra w klasy – recenzja filmu „Synonimy”
Już pięć lat temu na Warszawskim Festiwalu Filmowym po obejrzeniu “Przedszkolanki” (amerykański remake ze świetną rolą Maggie Gyllenhaal można wciąż złapać w kinach) wiedziałem, że
Na co do kina? #95 Cotygodniowy przegląd premier
W kwiecień wkraczamy z nową energią. Piękna pogoda zachęca do tego, żeby pomiędzy kinami przemieszczać się na rowerze lub hulajnodze. Trzecią opcją może być deskorolka,
Sięgając nieba – recenzja filmu „Biały kruk”
“Biały kruk” to opowieść o chłopaku z biednej rodziny, z małej baszkirskiej wsi, który nie boi się mieć wielkich marzeń. Rudolfa Nuriejewa (Oleg Iwenko) poznajemy
Podwodny balet – recenzja filmu „Niezatapialni”
Na zeszłorocznym festiwalu w Cannes furorę zrobił skromny komediodramat z plejadą gwiazd francuskiego kina zatytułowany “Le grand bain”. Film w reżyserii znanego aktora Gillesa Lellouche’a
Na co do kina? #94 Cotygodniowy przegląd premier
Nie każdy tydzień może być jak Gwiazdka, czasem zdarzają się chudsze lata, gdy Mikołaj i Dziadek Mróz są zajęci. Mimo, że kiniarze mają dla nas
Podwójne życie Ameryki – analiza filmu „To my”
Oscarowy sukces „Uciekaj!” był przypieczętowaniem wczesnej fazy, trwającego właśnie, renesansu kina afroamerykańskiego. Jordan Peele jawił się wcześniej jako “tylko” komik o wyrazistym charakterze pisma, naznaczonym
„Halo, tu Londyn” – recenzja filmu „Kurier”
Kino historyczne jest w ostatnich latach szczególnie często produkowane lub współprodukowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.Tylko w zeszłym roku mogliśmy zobaczyć w kinach aż dwa
Na co do kina? #93 Cotygodniowy przegląd premier
Od czwartku oficjalnie mamy wiosnę i choć pogoda jeszcze nie nadąża za kalendarzem, to w kinach dawno utopiono Marzannę. Już drugi marcowy weekend mamy sytuację
Strzeż się kotojadów – recenzja filmu „Ciemno, prawie noc”
Był czarny czarny las, w tym czarnym czarnym lesie był czarny czarny dom, w tym czarnym czarnym domu był czarny czarny pokój, w tym czarnym
Dobre kłamstwo jest jak magiczne zaklęcie – recenzja filmu „Kapitan”
Polowanie wymaga myśliwego, terytorium i zwierzyny. Czy ofiara, doprowadzona do skrajności, walcząc o przetrwanie, może przeistoczyć się w oprawcę? „Kapitan” rozpoczyna się sekwencją pościgu za
Wizyta – recenzja filmu „Schyłek dnia”
Kiedy świat zachwycał się „Synem Szawła”, ja stałem z boku. Produkcja, choć posiadająca niewątpliwie ciekawą formę i wielki ciężar emocjonalny, trąciła grzechami debiutanta – efekciarstwem
Na co do kina? #92 Cotygodniowy przegląd premier
Czyżby do kin wiosna dotarła nieco wcześniej? Powiew świeżości od filmów oscarowych i wysokobudżetowych przyniosą nowe dzieła Jagody Szelc, Claire Denis czy Asghara Farhadiego, a
Dyktando zaliczone na trójkę – recenzja filmu „O chłopcu, który ujarzmił wiatr”
Na tegorocznym festiwalu w Sundance odbyła się uroczysta premiera filmu “O chłopcu, który ujarzmił wiatr”, a od niedawna można go również oglądać za pośrednictwem Netflixa.
Zjazd absolwentów – recenzja filmu „Berlin, Barcelona”
Po raz drugi z rzędu na festiwalu w Maladze, najważniejszym hiszpańskim wydarzeniu filmowym obok MFF w San Sebastián i nagród Goi, nagrodzono w głównych kategoriach
Śmierć jak kromka chleba – recenzja filmu „Kobiety mafii 2”
Nie jestem zwolennikiem robienia z Patryka Vegi najgorszego reżysera w polskim kinie. Chociaż ciężko nazwać jego filmy wybitnymi, czy nawet dobrymi, nie można im odmówić
Na co do kina? #91 Cotygodniowy przegląd premier
Tradycyjnie weekend połączony z Dniem Kobiet to dla dystrybutorów wielkie łowy. Nie dziwota, że na polskie ekrany wchodzą aż trzy filmy próbujące wykorzystać fakt, że
Włoski magiczny sen – recenzja filmu „Szczęśliwy Lazzaro”
“Szczęśliwy Lazarro” oszałamia wielowymiarowością. Współczesne kino przyzwyczaiło nas do nadmiernej interpretacji filmu, zamknęło się na magię, stało się surowe, hiperrealistyczne. Przypomnieć się może historia abstrakcjonisty
Into the Tree-verse – recenzja filmu „Śmierć nadejdzie dziś 2”
Gdy w 2017 roku na ekrany kin wchodziło pierwsze „Śmierć nadejdzie dziś” gatunek slashera wydawał się melodią przeszłości. Wymyślona przez scenarzystę komiksów Scotta Lobdella wariacja
Portret wspinacza – recenzja filmu „Free Solo”
Wspinaczka wysokogórska robi duże wrażenie. Ogromna, wydaje się że całkowicie płaska ściana, przepaść i ufający jedynie kawałkowi metalu, liny i uprzęży człowiek. Nic dziwnego, że
Na co do kina? #90 Cotygodniowy przegląd premier
To nie będzie bardzo ruchliwy weekend w kinach. Na ekrany zawitają filmy mniejsze i niezależne oraz produkcje, które są niespecjalnie oczekiwane przez widzów. Warto na
Szczęście w nieszczęściu – minirecenzja filmu „Litość”
Są tacy, którzy twierdzą, że narzekanie i malkontenctwo to narodowy sport Polaków. Nawet, jeśli w tym stwierdzeniu jest trochę przesady, to i tak dobrze by
Jak brat i siostra – recenzja filmu „Złodziejaszki”
Są takie zespoły muzyczne jak Rolling Stones czy AC/DC, od których fani i rynek wymagają nagrywania non stop tej samej płyty. Znamy też aktorów odgrywających
Na co do kina? #89 Cotygodniowy przegląd premier
Zanim wiosna na dobre uderzy i wygoni ludzi do parków i na boiska kosztem sal kinowych dystrybutorzy łapią ostatnie chwile korzystnej dla nich aury, oferując
Samotność – recenzja filmu „Granica”
Canneńska sekcja Un Certain Regard przepełniona jest niezwykle intrygującym kinem niezależnym. Prezentuje niekonwencjonalne, inne spojrzenie na kondycję ponowoczesnego świata. Jej zeszłoroczny zwycięzca „Granica” idealnie wpasowuje
Kalejdoskop duszy superbohatera – rozważania o filmie „Glass”
M. Night Shyamalan często miewa ciekawe pomysły inspirowane rzeczywistością, tylko nie zawsze potrafi obudować je filmowo. W 2000 roku wraz z „Niezniszczalnym” wprowadza w życie
Na co do kina? #88 Cotygodniowy przegląd premier
Za oknami prószy biały puch, Oscary tuż tuż, a kina kuszą ciekawymi premierami, których nie wolno przegapić! A nie, to nie ten tydzień… Dziś, po
U Pana Szatana za ubojnią – recenzja filmu „Heavy Trip”
Mayfly bardzo się starało, by nikt nie obejrzał najnowszego filmu w ich ofercie. Nam się jednak udało i spieszymy z recenzją „Heavy Trip”- zeszłorocznego zwycięzcy
Dzieci niczyje – recenzja filmu „Kafarnaum”
Najnowszy film Nadine Labaki wyrobił już sobie opinię wyciskacza łez, a o jej słuszności najlepiej świadczą emocjonalne hasła na plakatach i chlipanie dobiegające podczas seansu
Na co do kina? #87 Cotygodniowy przegląd premier
Grzechem byłoby w ten weekend zostać na kanapie. Na ekrany polskich kin wchodzą dwa znakomite, oscarowe filmy, „Faworyta” i „Green Book”, z konkursu zeszłorocznego Berlina
Był sobie król, był sobie paź – recenzja filmu „Planeta Singli 3”
Fenomen „Planety Singli” w polskim kinie jest czymś niezaprzeczalnym. Pierwsza część przed trzema laty pokazała, że nad Wisłą może powstać świeża i udana komedia romantyczna.
Dzikość serca – recenzja filmu „Kraina wielkiego nieba”
Rodzina jest podstawową komórką społeczną. Wielokrotnie słyszeliśmy te słowa. O znaczeniu tej najważniejszej i najpowszechniejszej formy życia społecznego mówią nieustannie politycy i przywódcy religijni, a
So Many Tears – recenzja filmu „Nienawiść, którą dajesz”
Już w tytule „Nienawiść, którą dajesz” nakazuje nam odwołać się do jednego z najbardziej znanych haseł-akronimów myśli społecznej Tupaca Shakura. „THUG LIFE” w rozwinięciu oznacza
Na co do kina? #86 Cotygodniowy przegląd premier
Wzorem poprzedniego tygodnia dystrybutorzy zafundowali kinomanom podróż dookoła świata. Na polskie ekrany trafiają bowiem filmy z Argentyny, Brazylii, RPA, Islandii i Finlandii. Jednak ani latynoamerykański
Urodzony o brzasku – recenzja filmu „The Dawn Wall”
Filmy survivalowe to popularna gałąź kina. Liczne grono stanowią opowieści o tragicznych w konsekwencjach przygodach w górach. Ale są wyjątki od tej reguły. “The Dawn
Życie jak film – analiza filmu „Samui Song”
Pen-Ek Ratanaruang to jeden z czołowych reżyserów tajskiej Nowej Fali. Twórca znany przede wszystkim z błyskotliwych zabaw tropami kina gatunkowego i łączeniu ich z arthousem,
Na co do kina? #85 Cotygodniowy przegląd premier
Najbliższy tydzień będzie stał pod znakiem arthouse’u. Na naszą premierę wybraliśmy tajski kryminał „Samui Song” prosto z festiwalu Pięć Smaków. Warto poszukać też chwalonej w
Jakucki slow life – recenzja filmu „Ága”
“Ága” to pełnometrażowy debiut Milko Lazarova. Wycinek z życia starszego małżeństwa przeżywającego kolejne monotonne dni w akompaniamencie skrzypiącego śniegu. Ich codzienność ubarwiają wspomnienia. Jednym z
Make America Great Again – recenzja filmu „Vice”
Kiedy Oliver Stone nakręcił “W.” w 2008 roku, wydawało się to odważnym krokiem, szczególnie zważając na fakt, że jego podmiot dalej grzał centralny fotel w
Na co do kina? #84 Cotygodniowy przegląd premier
Styczeń pod względem premier kinowych prezentuje się naprawdę obiecująco. Nadchodzący tydzień wydaje się jeszcze bardziej atrakcyjny od poprzedniego. Na ekranach m.in. kolumbijski kandydat do Oscara,
Wojna i pokój – recenzja filmu „Faworyta”
Wiele plotek otacza królewskie dwory, a o nieco zbyt bliskie relacje ze swoimi dwórkami posądzano wiele monarchiń. Była szwedzka królowa Krystyna i jej kompanka łoża
Zapiski zbrodni – recenzja filmu „Kto napisze naszą historię”
Minęły 74 lata od czasu zakończenia II wojny światowej, a dla Polski nadszedł kluczowy moment jeżeli chodzi o debatę dotyczącą miejsca historii we współczesnym społeczeństwie.
Na co do kina? #83 Cotygodniowy przegląd premier
Z nadejściem drugiego tygodnia nowego roku przygotowaliśmy bardziej czytelny i przejrzysty układ naszego przeglądu premier. Mamy nadzieję, że przypadnie Wam do gustu. Nowością są wybrane
Znowu w życiu mi nie wyszło – recenzja filmu „Zabawa zabawa”
O pewnych reżyserach mówi się, że wciąż kręcą ten sam film. Nie jest to obelga, nie jest to wada. Charakterystyczny własny styl i pomysł koncepcyjny
KSW: The Movie – recenzja filmu „Underdog”
W ciągu piętnastu lat swojej historii federacja KSW doczekała się statusu marki nie tylko rozpoznawalnej, ale i szczerze uwielbianej przez Polaków. Nic więc dziwnego, że
Tykalni – recenzja filmu „Green Book”
Crowdpleasery, filmy obliczane na zdobywanie nagród publiczności i czołowe miejsca w rankingach Filmwebu. Oglądanie i pisanie o tych obrazach bywa ciężkie, zwłaszcza że często stają
Na co do kina? #82 – cotygodniowy przegląd premier
W kalendarzu zagościła oczekiwana liczba 2019. Nie tylko dla tych, którzy ciągle zmagają się z pokłosiem sylwestrowej imprezy, przygotowano nowy film Van Groeningena o uzależnionym
Limits of Control – recenzja filmu „Czarne lustro: Bandersnatch”
Jednym z niekwestionowanych hitów Netflixa jest serial “Czarne lustro”, będący na dobrą sprawę cyklem, zazwyczaj sześćdziesięciominutowych, filmów science fiction. Opowieści nie łączą się ze sobą
Kochankowie muzyki – rozmyślania o filmie „Narodziny gwiazdy”
Kino powraca wciąż do tych samych historii. Ta prawidłowość jest w jakiś sposób wpisana nie tylko w sztukę narracyjną, ale też w naturę ludzką. Człowiek
Treasure – recenzja filmu „Mój piękny syn”
Pierwsze co skusi większość na seans “Mojego pięknego syna” to zapewne nazwisko Timothée Chalameta na plakacie. Wschodząca gwiazda Hollywood ma charyzmę, która przyciąga. Mimo tego,
Na co do kina? #81 – cotygodniowy przegląd premier
Filmowy rok 2018 kończy się z przytupem. Możecie pożegnać go seansem najbardziej lirycznego kryminału roku, oklaskiwanego w Cannes najnowszego filmu Lee Chang-donga, lub wyczekiwanego dzieła
Tańcz, jak ci zagrają – recenzja filmu „Over the Limit”
„Over the Limit” niczym „Whiplash” ukazuje zmuszającą do skrajnego wysiłku relację między apodyktycznym mistrzem i uczniem. Kręceniu dokumentu towarzyszyła niepewność, czy powstanie. Marta Prus jako
Dlaczego? – recenzja filmu „Kursk”
W ostatnim roku minionego stulecia trzydziestojednoletni Thomas Vinterberg wciąż objeżdżał świat, zbierając gdzie się tylko pojawił ciężarówki nagród za swoje „Festen”. W tym samym czasie
Na co do kina? #80 – cotygodniowy przegląd premier
Od pewnego czasu okres świąteczny, podobnie jak za oceanem, choć nadal w mniejszej skali, jest żyłą złota dla kin. Polacy stadnie ruszają z domów, zostawiając
Wściekłość i wrzask – recenzja filmu „Peterloo”
Roger Ebert napisał kiedyś o “Ludziach honoru” (1992), że jest to “ten typ filmu, który mówi ci co zrobi, robi to, a następnie tłumaczy ci,
Wszyscy jesteśmy Pająkami – recenzja filmu „Spider-Man Uniwersum”
Jeśli zaczytywaliście się kiedyś w komiksach spod znaku Marvela czy DC, a jednocześnie sądzicie, że kino superbohaterskie w ostatnim czasie zaczęło zjadać własny ogon, koniecznie
Na co do kina? #79 – cotygodniowy przegląd premier
W przedświątecznej zawierusze, pomiędzy kupowaniem choinki, wybieraniem gwiazdkowych upominków i wypełnianiem po brzegi lodówek wigilijnymi rarytasami łatwo zapomnieć o kinie. My jednak zawsze o nim
Sz6ść – recenzja filmu „Plagi Breslau”
Dziwnie się myśli o filmie, który na dwa dni przed swoją szeroką premierą traci rację bytu. „Plagi Breslau” powstawały jako symbol mający wprowadzić Showmax, a
Ludzkie szczenię – recenzja filmu „Mowgli: Legenda dżungli”
Niektóre decyzje producenckie sprawiają, że zastanawiam się, czy osoby za nimi stojące straciły kontakt z rzeczywistością. Jedną z nich jest powstanie kolejnj adaptacjii powieści Rudyarda
Bez przebaczenia – recenzja filmu “Ballada o Busterze Scruggsie”
Mogę się mylić, ale premiera najnowszego dzieła braci Coen została nieco zlekceważona, nie zupełnie pominięta, ale właśnie zlekceważona. Po festiwalu w Wenecji, gdzie “Ballada o
Na co do kina? #78 – cotygodniowy przegląd premier
Niewątpliwie mieliśmy w tym roku ciekawsze tygodnie. Czuć w powietrzu już letarg w jaki zapadają kina tuż przed świętami, by obudzić się z nowymi siłami
Katecheza na wesoło – recenzja filmu „Nadmiar łaski”
Polscy dystrybutorzy lubią kino włoskie, a ono często odwdzięcza się im dobrymi, jak na relatywnie niskie koszty zakupu, wynikami frekwencyjnymi. Na podobną transakcję wiązaną prawdopodobnie
„Ajka” – W drodze na Oscary: Kazachstan
Portrety kobiet doświadczanych okrutnie przez los kreślili we wcześniejszych dekadach m.in. Robert Bresson w „Mouchette”, Agnès Varda w „Bez dachu i praw” czy bracia Dardenne
„Sny wędrownych ptaków” – W drodze na Oscary: Kolumbia
Co zachodniemu ignorantowi może przychodzić na myśl po usłyszeniu hasła „Kolumbia”? Prawdopodobnie góra trzy byty: Pablo Escobar, Gabriel García Márquez, Shakira. Ta ostatnia niestety nam
Droga donikąd – recenzja filmu „Via Carpatia”
Polskie kino społecznie zaangażowane zamyka się ostatnimi czasy w bezpiecznej bańce problematyki krajowej, nadzwyczaj rzadko otwarcie mówiąc o bolączkach kontynentu europejskiego i świata. Wyjątkiem były
Na co do kina? #77 – cotygodniowy przegląd premier
W tym tygodniu czeka nas wysyp propozycji filmowych. W polskich kinach premierują jeden z faworytów sezonu nagród z przełomową rolą Lady Gagi, trzecia już wersja
Świat Bobbiego – recenzja filmu „Krwawa wyprawa” – Pięć Smaków
Są takie chwile na festiwalach filmowych, kiedy id wygrywa z ego i człowiek przesycony kinem artystycznym pragnie dać odpocząć szarym komórkom na niezobowiązującym nocnym seansie.
Policyjna opowieść – recenzja filmu “Śmiertelny paradoks” – Pięć Smaków
Hongkong od pół wieku jest jednym z najważniejszych ośrodków kina akcji na świecie. W latach 70. za sprawą Bruce’a Lee i jego udziału w kultowym
Lawendowe sny – recenzja filmu „Belladonna smutku” – Pięć Smaków
Trwająca ponad dekadę współpraca Osamu Tezuki i Eiichiego Yamamoto zaowocowała kilkunastoma tytułami filmów i seriali, których różnorodna tematyka i forma stanowią dowód kreatywności obu twórców.
Całus z zaświatów – recenzja filmu „Moja babcia jest czarownicą” – Pięć Smaków
„Moja babcia jest czarownicą” jako opowieść o zmarłych i duchach przywołuje mimowolne, acz niekoniecznie słuszne skojarzenia z produkcjami Hayao Miyazakiego, takimi jak „Spirited Away: W
We Have All the Time in the World – recenzja filmu „If Beale Street Could Talk”
Jest taki znany anglosaski epitet, sophomore slump. Prawdopodobnie znacie to zjawisko choćby z wypowiedzi słynnych muzyków, którzy często przywołują pracę nad drugim albumem, jako jedną
Jak ojciec i syn – recenzja filmu „Creed II”
Utalentowany reżyser Ryan Coogler stworzył udany reboot serii o Rockym, a wszystko zaistniało za sprawą elektryzującego duetu z aktorem Michaelem B. Jordanem. Przy kontynuacji przeboju
W podwodnym zagajniku – recenzja filmu „Cudowne chwile” – Pięć Smaków
„Cudowne chwile” to tajwański miszmasz. Skutecznie łącząc realizm z opowieścią fantastyczną obnaża oblicze współczesnego Tajwanu, depresyjną rzeczywistość młodych ludzi parających się gangsterką i dysfunkcyjne rodziny.
Wszystkie nieprzespane noce – recenzja filmu “Wyśniona kraina” – Pięć Smaków
Na tegorocznym festiwalu w Locarno triumfowała Wyśniona kraina w reżyserii Yeo Siew Hua. Singapurska produkcja oprócz głównej nagrody Złotego Lamparta zdobyła także wyróżnienie Jury Ekumenicznego.