Recenzje

Spitak

„Spitak” – w drodze na Oscary: Armenia

Gdy przychodzi do selekcji produkcji, która ma reprezentować ojczyznę, często wyżej od jakości obrazu stawia się rozpoznawalność reżysera i wagę poruszanego tematu. Jako nacja przez

Więcej »

„Winni” – w drodze na Oscary: Dania

„Z wielką mocą wiąże się wielka odpowiedzialność” uczył Wujek Ben w „Spider-Manie” Sama Raimiego. Podobne zdanie możemy znaleźć w wypowiedziach takich prominentnych osobowości jak Winston

Więcej »
november_2017

Ofiarowanie – recenzja filmu „Listopad”

Twórcy „Listopada” mieli trudne zadanie: stworzyć surrealistyczną baśń, wierną swoim źródłom i mitologii oraz książce stanowiącej wyzwanie adaptacyjne. Powstał obraz tragiczny, urzekający, łączący magiczną, romantyczną

Więcej »

„Donbas” – w drodze na Oscary: Ukraina

Siergiej Łoźnica naprawdę nienawidzi Rosji. Widać to szczególnie w fabularnych obrazach tego uznanego dokumentalisty. „Szczęście ty moje” i „Łagodna” wręcz taplały się w morzu biedy,

Więcej »

Ananke – recenzja filmu „53 wojny”

Sytuacja kobiet i równouprawnienie to tematy coraz częściej spotykane we współczesnym kinie. Powoli przyzwyczajamy się, że ukazywane nam są kobiety silne, niezależne, spełnione zawodowo i

Więcej »

Pieski małe dwa – recenzja filmu „Jak pies z kotem”

Janusz Kondratiuk ze swoim najnowszym obrazem wrócił z twórczych zaświatów. Dość powiedzieć, że najnowszy film młodszego brata autora „Hydrozagadki” promowany jest przypominaniem średniometrażowych, telewizyjnych „Dziewczyn

Więcej »
Sierpień u Akiko

Krótki Format: Sierpień u Akiko – WFF

„Sierpień u Akiko”, reż. Christopher Makoto Yogi Ocena: 3,5/5 “Sierpień u Akiko” to reżyserski debiut Christophera Makoto Yogiego. Urodzony na Hawajach twórca opowiada w nim

Więcej »

„Eldorado” – w drodze na Oscary: Szwajcaria

Skala kryzysu uchodźczego w Europie przerosła najśmielsze oczekiwania fachowców. Ekonomiczny, społeczny, polityczny wymiar wielkiej migracji odmienił dyskurs, do status quo nie będzie można już wrócić.

Więcej »

Krótki format: Hard Paint

„Hard Paint”, reż. Filipe Matzembacher, Marcio Reolon Ocena: 3/5 Mimo nieustannie napływających filmów z kategorii LGBT, sportretowanie relacji homoseksualnej w sposób pozbawiony pretensjonalności, wzbudzając po

Więcej »
Kler

Było ich trzech – recenzja filmu „Kler”

Kuriozalna kampania promocyjna przywodząca na myśl filmy Patryka Vegi. Polityczna przepychanka towarzysząca premierze. Robienie z filmu rozrywkowego obiektu kultu (z jednej strony) albo zamachu na

Więcej »
korpo

Krótki Format: Korpo

„Korpo”, reż. Joe Lynch Ocena: 3/5 “Mayhem” niemal rok temu dało się poznać widowni za sprawą trzeciej edycji Splat!Film Festu w Lublinie. Teraz przybrało nazwę

Więcej »
Gotti

„Badfellas” – recenzja filmu „Gotti”

Mayfly to fascynujący dystrybutor. Głównie zajmuje się popularyzowaniem w Polsce nowego kina Korei Południowej, ściągając i tłumacząc zarówno wysokobudżetowe blockbustery („Hashima”, „Zombie Express”), kino środka

Więcej »
żona

„(Nie)zależność” – recenzja filmu „Żona”

Jednakże, ostatnio zrobiło się głośniej na ten temat dzięki wyjściu na jaw kilku nieprzyjemnych spraw związanych z Szwedzką Akademią Królewską przyznającą Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury. Ponadto oskarżono Harvey’a Weinsteina o nadużywanie swojej pozycji, co przyczyniło się do powstania ruchu #metoo. Wydawać by się mogło, że Bjorn Runge niejako posiada zdolności spokrewnione z profetyzmem. Premiera jego filmu „Żona” miała miejsce kilka dni przed wybuchem skandalu związanego z najważniejszym wyróżnieniem dla literatów.

Więcej »