Długie weekendy są dla dystrybutorów zazwyczaj gratką. Tym razem szansa na większą widownią w kinach będzie wypadający w poniedziałek Dzień Niepodległości. My wybraliśmy premierą tygodnia, zupełnie niepatriotycznie, brazylijskiego kandydata do Oscara. Naszą uwagę przyciąga animacja ze studia Aardman o wesołym baranku oraz czarna komedia z Bałkan, którym debiutuje na rynku nowy dystrybutor, czyli TVP (o dziwo film zupełnie idzie pod prąd partyjnej linii, która obecnie dominuje na Woronicza!). Dla fanów szybszego bicia serca czekają aż trzy produkcje: historyczne widowisko Rolanda Emmericha o przełomowej bitwie II wojnie światowej, szósta już odsłona serii o Terminatorze oraz polski thriller szpiegowski o pojedynku szachowych rozgrywanym podczas kryzysu kubańskiego. O szczegółach możecie przeczytać poniżej.
PREMIERA TYGODNIA
NIEWIDOCZNE ŻYCIE SIÓSTR GUSMAO
Tytuł oryginalny : A Vida Invisível de Eurídice Gusmão
Rok: 2019
Gatunek: dramat
Kraj produkcji: Brazylia
Reżyser: Karim Aïnouz
Występują: Fernanda Montenegro, Carol Duarte, Júlia Stockler i inni
Dystrybucja: Aurora Films
JUŻ WIDZIELIŚMY
Czasem do polskich kin całkowicie niespodziewanie wchodzi film wybitny. Nie ma on dużej dystrybucji kinowej, jego promocja jest minimalna, większość zaangażowanych w produkcję nazwisk nic nam nie mówi. Taka sytuacja nastała w ten weekend, kiedy to za sprawą Aurora Films do polskich kin sprowadzone zostało „Niewidoczne życie sióstr Gusmao”. To przepiękna i wzruszająca rodzinna epopeja rozłożona na wiele dekad. Historia dwójki sióstr, które los rozdzielił w momencie wejścia przez nie w dorosłość i które jedyne czego pragnęły to się odnaleźć, jednocześnie przez dziesiątki lat żyjąc poza swoim zasięgiem. Reżyser Karim Aïnouz znany m.in. z pokazywanego na Nowych Horyzontach przed dekadą „Podróżuję, bo muszę, wracam, bo cię kocham” pilnuje jednak by film uniknął fabularnych mielizn i emocjonalnych tanich zagrań. Chętnie sięga po epistolarność i przekazuje wiele informacji w listach, zabieg to znany z chociażby „Przeminęło z wiatrem”. Podobnie jak Pawlikowski w „Zimnej wojnie” nie boi się nagłych cięć i niedopowiedzeń nt. wydarzeń pomiędzy scenami, wierząc, że widz sam sobie będzie mógł uzupełnić luki. „Niewidoczne życie sióstr Gusmao” jest także przepiękne wizualnie, za zdjęcia odpowiada czołowa francuska operatorka Hélène Louvart, stała współpracowniczka Alice Rohrwacher. Jeśli w ten weekend macie obejrzeć tylko jeden film, to proszę niech to będzie brazylijski kandydat do Oscara.
STAN WYJĄTKOWY
Tytuł oryginalny : Koja je ovo država!
Rok: 2018
Gatunek: komedia
Kraj produkcji: Chorwacja / Polska / Serbia
Reżyser: Vinko Brešan
Występują: Krešimir Mikić, Lazar Ristovski, Nikša Butijer i inni
Dystrybucja: TVP
JUŻ WIDZIELIŚMY
Chorwacką czarną komedię “Stan wyjątkowy” w reżyserii Vinko Brešana widziałem już podczas Warszawskiego Festiwalu Filmowego i mogę go z czystym sumieniem polecić. Początkowo wydaje się, że najnowszy film reżysera “Ojca Szpilera” to dość typowa czarna komedia oparta na prostych żartach związanych z samobójstwem, czy zwłokami znajdującymi się w miejscu, w którym nikt by się ich nie spodziewał. Z czasem jednak nabieramy coraz większego przekonania, że pod płaszczykiem lekkiej humorystycznej formy przemyca analizę psychiki całego pokolenia weteranów wojny na bałkanach. Reżyser oddaje w ten sposób hołd zarówno bohaterom wojennym, jak ich rodzinom, zwłaszcza tym, których najbliżsi spoczęli w zbiorowych mogiłach. Brešan stara się pokazać, jak druzgocąca dla psychiki żołnierza jest wojna, jaką szkodę wyrządza jemu i jego rodzinie nawet w dalekiej perspektywie a samych weteranów przedstawia jako jej ofiary, zrywając z powszechną w kinie wojennym heroizacją. Mamy więc do czynienia z kinem w ważny sposób ukazującym współczesną Chorwację, które jednak pozwala nieraz wybuchnąć śmiechem.
MIDWAY
Tytuł oryginalny: Midway
Rok: 2019
Gatunek: dramat wojenny
Kraj produkcji: USA / Chiny
Reżyser: Roland Emmerich
Występują: Ed Skrein, Luke Evans, Patrick Wilson i inni
Dystrybucja: Monolith Films
JUŻ WIDZIELIŚMY
„Midway” to kino wojenne w starym stylu, wywiedzione w prostej linii od widowisk z lat 70. pokroju „Tora! Tora! Tora!” Richarda Fleischera, Kinjiego Fukasaku i Toshio Masudy oraz „Bitwy o Midway” Jacka Smighta. Odtwarza (raczej wiernie) przygotowania i przebieg decydującego starcia na Pacyfiku z perspektywy szefów sztabu, oficerów i zwykłych żołnierzy obu stron konfliktu (z naciskiem oczywiście na armię USA). W porównaniu do Smighta Emmerich odchodzi od dokładnego ukazania taktyki i tajników operacyjnych na rzecz przybliżenia postaci żołnierzy. Ich szkic charakterologiczny jest na tyle zróżnicowany, że bohaterów można rozróżnić, ale nie tak dokładny, by ich zapamiętać na długo po seansie. Mamy więc kowboja przestworzy, rozważnego oficera, nieopierzonych pilotów i targanych wątpliwościami dowódców. Obserwujemy pracę wywiadu, tarcia w japońskim sztabie i narady nad mapami.
Sprawny rzemieślnik Emmerich ma tu pole do popisu i wywiązuje się z zadania stosunkowo dobrze, niestety pozytywny efekt psuje słabe aktorstwo, na czele z fatalnie obsadzonym Edem Skreinem w roli Dicka Besta. Jest też kilka epizodów gwiazd, które nie mają co zagrać (Aaron Eckhart, Tadanobu Asano, Dennis Quaid). Prawdę mówiąc, aktorzy nie są tu istotni, gdyż ciężar dramaturgiczny nie spoczywa na personalnych konfliktach, a narracja poprzestaje na wizualizacji podręcznika do historii (i to takiego sprzed pół wieku). Postacie kobiece są tak sztampowe, że w zasadzie mogłoby ich nie być, ale przynajmniej scenarzysta nie uraczył nas tandetnym wątkiem miłosnym.
Wojna u Emmericha jawi się podobnie jak u Smighta – jako ekstremalnie ciężka robota do wykonania, splot umiejętności, szczęścia i ryzyka. Na etyczne i moralne wątpliwości nie ma tu po prostu miejsca. Jeśli wystarczą Wam spektakularne sceny powietrznych pojedynków, jesteście gotowi na odświeżenie szkolnej wiedzy historycznej oraz dawkę amerykańskiego patriotyzmu wspartego kilkoma Spielbergowskimi zagrywkami, to „Midway” jest filmem dla Was. Koniec końców otrzymujemy chyba najlepsze dzieło Rolanda Emmericha od czasu „Patrioty”
UKRYTA GRA
Rok: 2019
Gatunek: thriller szpiegowski
Kraj produkcji: Polska
Reżyser: Łukasz Kośmicki
Występują: Bill Pullman, Robert Więckiewicz, Lotte Verbeek i inni
Dystrybucja: Next Film
JUŻ WIDZIELIŚMY
Nakręcony w Warszawie szpiegowski thriller z międzynarodową obsadą i Billem Pullmanem w roli głównej i rozmachem hollywoodzkich blockbusterów. Debiutujący za kamerą Łukasz Kośmicki najwyraźniej próbował wprowadzić nową jakość w polskim kinie rozrywkowym. Niestety trudno mówić o sukcesie artystycznym, gdyż film broni się jedynie w kategorii guilty pleasure. Wszystko przez dość kuriozalny scenariusz. Mamy Lata 60., czasy kryzysu kubańskiego. Osią fabuły jest pojedynek szachowy między reprezentantami Stanów Zjednoczonych i Związku Radzieckiego w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki. To tylko pretekst do skomplikowanej szpiegowskiej intrygi, pełnej podwójnych agentów, skrytobójców, hipnotyzerów(!), sekretnych przejść, powojennych traum i nowego zagrożenia wojną nuklearną. Tonacja balansuje od podlanego hektolitrami wódki najntisowego kiczu, do całkiem poważnego moralitetu na temat wyścigu zbrojeń. W rezultacie polecam poczekać na „Ukrytą grę” kilka miesięcy, kiedy zasili już ofertę, którejś z platform VOD i obejrzeć z przyjaciółmi w domowym zaciszu. Najlepiej łącząc seans z pewnego rodzaju drinking game i pić kolejkę, kiedy tylko bohater Pullmana sięga po alkohol.
BARANEK SHAUN FILM. FARMAGEDDON
Tytuł oryginalny: Shaun the Sheep Movie: Farmageddon
Rok: 2019
Gatunek: animacja,komedia, przygodowy
Kraj produkcji: USA,Wielka Brytania, Francja
Reżyser: Will Becher, Richard Phelan
Dystrybucja: Monolith Films
W zasadzie tytuł mówi sam za siebie. To kontynuacja popularnego i lubianego serialu „Baranek Shaun” i późniejszego filmu pełnometrażowego. Wielbicielom zwierzaka na pewno nie trzeba wiele mówić i popędzą do kina. Tym razem w historię wplączą się przybysze z innej galaktyki, reszta zapewne po staremu.
OCZEKIWANIA:
- więcej lubianego baranka
- dużo humoru
- aż 97% pozytywnych opinii na Rotten Tomatoes
OBAWY:
- może odstraszyć osoby niezaznajomione z poprzednimi przygodami Shauna
- małe doświadczenie zawodowe reżyserów
TERMINATOR. MROCZNE PRZEZNACZENIE
Tytuł oryginalny: Terminator: Dark Fate
Rok: 2019
Gatunek: akcja, sci-fi
Kraj produkcji: USA, Chiny
Reżyser: Tim Miller
Występują: Linda Hamilton, Arnold Schwarzenegger, Mackenzie Davis i inni
Dystrybucja: Imperial – Cinepix
Kolejna odsłona serii Terminator. Tym razem jednak na stołek producencki wraca twórca pierwszych dwóch części, James Cameron. Twórcy postanowili odciąć się od nieudanych sequeli i uczynić film kontynuacją „Terminatora 2”. Udało się nakłonić do powrotu Lindę Hamilton. Nie mamy wielkich nadziei, ale i tak musimy się przekonać na własne oczy.
OCZEKIWANIA:
- James Cameron jako producent,
- powrót Arnolda i Lindy Hamilton,
- odcięcie się od kiepskich sequeli,
- niezłe 72% na Rotten Tomatoes.
OBAWY:
- nekrofilia nie da umrzeć tej serii,
- zaawansowany wiek aktorów,
- po co?
INNE PREMIERY
Mimo, że „Salma w krainie dusz” jawi się jako bliźniaczy seans bliski disneyowskiemu „Coco”, historię wyróżniać będzie perspektywa. Meksykańscy twórcy otwarcie przyznają, że film animowany pozostawi wrażenie dużej autentyczności.
Przepis na scenariusz „100 kilo do gwiazd” wydaje się dość prosty. Błyskotliwa 16-letnia grubaska chce zostać astronomem i z powodu otyłości prawie porzuca to marzenie. Trafia na leczenie do centrum, gdzie połączy siły z trzema dziewczynami i wyruszą razem w podróż do Tuluzy na międzynarodowy konkurs naukowy. Ta niezależna produkcja familijna, portret zmagań i lęków, a ponadto film drogi obdarzony solidną dynamiką relacji zasługuje na uwagę, co dobrze pokazały pozytywne reakcje krytyków po pokazach w Cannes.
Abominację na jaką wygląda „#Jestem M. Misfit” najlepiej byłoby w ogóle przemilczeć. Polski remake holenderskiego młodzieżowego hitu po zwiastunie sprawia wrażenie jakby był do porzygu cukierkową wersją paradokumentu w stylu TVN-owskiej „Szkoły”. Ktoś się odważy?
SALMA W KRAINIE DUSZ
Tytuł oryginalny: Dia de Muertos
Rok: 2019
Gatunek: animacja, familijny, fantasy
Kraj produkcji: Meksyk
Reżyser: Carlos Gutiérrez Medrano
Dystrybucja: Kino Świat
100 KILO DO GWIAZD
Tytuł oryginalny:
100 kilos d’étoiles
Rok: 2018
Gatunek: obyczajowy
Kraj produkcji: Francja
Reżyser: Marie-Sophie Chambon
Występują: Laure Duchêne, Angèle Metzger, Pauline Serieys i inni
Dystrybucja: Bomba Film
#JESTEM M. MISFIT
Rok: 2019
Gatunek: młodzieżowy, komedia
Kraj produkcji: Polska
Reżyser: Marcin Ziębiński
Występują: Sylwia Lipka, Mateusz Ciawłowski, Adrianna Kępka i inni
Dystrybucja: Mówi Serwis