Całe to piękno i krew – recenzja filmu „Siostrzeństwo świętej sauny” – Millennium Docs Against Gravity
Estońska reżyserka Anna Hints w swoim pełnometrażowym debiucie, Siostrzeństwo świętej sauny, zabiera nas w niezwykłą podróż w głąb kobiecej odwagi i siły, wyrosłej na kompleksach
Aniołowie o brudnych twarzach – recenzja filmu „Black Flies” – Cannes 2023
Jean-Stéphane Sauvaire to reżyser mocno związany z Cannes. Jego fabularny debiut, Wściekły pies, otrzymał w 2008 roku nagrodę Regard Hope, a kolejny film, Modlitwa przed
Jak daleko stąd, jak blisko – recenzja filmu „Skąd dokąd” – Cannes 2023
Trwająca właśnie inwazja Rosji na Ukrainę jest wojną wyjątkową. To pierwszy pełnoskalowy konflikt w erze cyfrowej, pełnej przenośnych i powszechnych kamer, szybkiego internetu i błyskawicznej
Wilk z Osage Hills – recenzja filmu „Czas krwawego księżyca” – Cannes 2023
MFF w Cannes jak co roku postarał się o wielkie nazwiska, prezentujące swoje najnowsze filmy w konkursie głównym. Jednak obserwując nastroje na Lazurowym Wybrzeżu, nie
Business As Usual – recenzja filmu „Strefa interesów” – Cannes 2023
Dwanaście lat temu Lars von Trier wywołał na festiwalu w Cannes skandal, twierdząc, że rozumie Hitlera. Jeśli Jonathan Glazer wziął lekcje z tamtych wydarzeń, z
Na jednej z dzikich plaż – recenzja filmu „Le retour” – Cannes 2023
Festiwal w Cannes nie bez przyczyny ma status święta światowego kina. Chociaż przeglądając program każdej z sekcji, widzimy w nim dzieła z mniej lub bardziej
The Winner Takes It All – recenzja filmu „Pianoforte” – Millennium Docs Against Gravity
Jakub Piątek, autor nieudanego netfliksowego Prime Time’u i nagradzanego krótkiego metrażu Users, powraca do kina dokumentalnego. Jego Pianoforte opowiada o kilku uczestnikach XVIII Międzynarodowego Konkursu
Bóg, honor, tęcza – recenzja film „Prawy chłopak” – Millennium Docs Against Gravity
Prawy chłopak, pełnometrażowy debiut Hanny Nobis, samym festiwalowym opisem tyleż elektryzuje, co odstrasza. Z jednej strony niesie obietnicę wiwisekcji postaci z prawicowego środowiska, z drugiej
Prawda – recenzja filmu „Monster” – Cannes 2023
Hirokazu Koreeda, zwłaszcza w ostatnich latach, może uchodzić za jednego z ulubieńców jurorów festiwalu w Cannes. Pięć lat temu jego Złodziejaszki zdobyły Złotą Palmę, a
Ferwor – recenzja film „Apolonia, Apolonia” – Millennium Docs Against Gravity
Apolonia, Apolonia jest bez wątpienia jednym z najgorętszych tytułów konkursu głównego jubileuszowej, 20. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity. Życiorys głównej bohaterki reżyserka Lea Glob
Kosmiczna terapia – recenzja filmu „Solaris Mon Amour” – Millennium Docs Against Gravity
Jednym z najbardziej oczekiwanych dokumentów jubileuszowej edycji Millennium Docs Against Gravity było Solaris Mon Amour, filmowy esej Kuby Mikurdy oparty na powieści Stanisława Lema, a
Król jest nagi – recenzja filmu „Kochanica króla” – Cannes 2023
Kiedy ogłoszono tytuł filmu otwarcia 76 edycji festiwalu w Cannes, media niemal jednogłośnie pisały o kontrowersyjnym wyborze. Przymiotnik ten używany był przede wszystkim ze względu
Po drugiej stronie tęczy – recenzja filmu „Lynch/Oz” – Millennium Docs Against Gravity
W sekcji Cinema, mon amour tegorocznego Millennium Docs Against Gravity szczególną perełką jest najnowszy projekt Alexandre’a O. Philippe’a. Szwajcarski reżyser przyzwyczaił już nas, że jego
Czy coś da się zrobić? Ja umieram! – recenzja spektaklu „Koniec”
Co łączy bohatera Procesu Józefa K., protagonistę Nickel Stuffa Tony’ego Allena oraz postać Elizabeth Costello? Jak wyobrazić sobie tytułowy „Koniec”? I czym właściwie jest to,
Klatka – recenzja filmu „Rój”
Pełnometrażowy debiut Bartka Bali, Rój, stanowi ewenement w kwestii finansowania polskich produkcji filmowych, został bowiem zrealizowany całkowicie ze środków prywatnych inwestorów. Jednak nie tylko to
Nieznośna lekkość bytu – recenzja filmu „Roving Woman”
Choć Roving Woman, fabularny debiut Michała Chmielewskiego, miał premierę na festiwalu Tribeca w Nowym Jorku, fakturą i rytmem narracji leży zdecydowanie bliżej selekcji Sundance. Niespieszne
Schyłek dnia – recenzja filmu „Armagedon”
James Gray definitywnie powrócił na ziemię po karkołomnej próbie stworzenia monumentalnego, kosmicznego traktatu filozoficznego, z której wyszedł bardziej poturbowany, niż by zapewne chciał. Doczesność –
Ex gradibus perfectionis – recenzja filmu „Liczba doskonała”
W twórczości Krzysztofa Zanussiego jako całości jest coś osobliwego. Niby drapiącego krytyczne podniebienia stałą deklaracją filmowego zaangażowania w ontologiczną spekulację, namysł nad sensem czy etycznym
Za chwilę zacznie się nabożeństwo, muszę się przygotować… – recenzja spektaklu „Goście Wieczerzy Pańskiej”
Zmierzyć się z monumentalnym dziełem Ingmara Bergmana – prawdziwe wyzwanie! Podejmuje je Tomasz Fryzeł – absolwent reżyserii na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, który zadebiutował
Singaporean Feel Good – recenzja filmu „Ajoomma” – Udine Far East
Japan Feel-Good nie należy do moich ulubionych sekcji festiwalu Pięć Smaków, ale trudno przy tym nie docenić świetnie przemyślanego i napisanego pozytywnego kina. Wszak w
Wielka wolność – recenzja filmu „Eismayer” – LGBT+ FF
„Dzik jest dziki, dzik jest zły, dzik ma bardzo ostre kły” – chciałoby się zaśpiewać, patrząc na głównego bohatera filmu zamykającego 14. edycję LGBT+ Film
Grzech istnienia – recenzja filmu „Osiem gór”
Czy istnieje konstrukt lepiej obrazujący kruchość ludzkiego życia niż monumentalny bezmiar górskich wierzchołków? Felix Van Groeningen wraz ze swoją partnerką Charlotte Vandermeersch, obierając za kompas
Uczyć bawiąc – recenzja filmu „Renfield”
Trzydzieści pięć lat temu Nicholas Cage został pocałowany przez wampira, teraz jego przemiana w Pana Nocy dopełniła się za sprawą Renfielda Chrisa McKaya, najlepszej i
Zamek – recenzja filmu „Gorące dni” – LGBT+ FF
Emil Alper w minionej dekadzie wywalczył sobie status jednego z czołowych tureckich reżyserów. Jego Blokada i Opowieść o trzech siostrach zbierały na światowych festiwalach (i
O tym co było, z tego, czego nie będzie – recenzja filmu „Między lustrami”
Współczesne irańskie kino często widzimy przez pryzmat społecznych telenowel Asghara Farhadiego, zaangażowanych snujów Mohammada Rasoulofa czy hołdujących Kiarostamiemu projektów Jafara Panahiego. W tle tych rozpoznawanych
A przedtem walczyliśmy – recenzja filmu „Oponent” – LGBT+ FF
Irańska kinematografia od dawna wiedzie prym w swoim regionie, jednak skrajnie religijny zwrot, jaki nastąpił w państwie po rewolucji roku 1979, zaowocował wielką emigracją. Teraz
Remember me as a good thing – recenzja filmu „Chrissy Judy” – LGBT+ FF
Todd Flaherty to prawdziwy człowiek orkiestra. Film Chrissy Judy nie tylko napisał, wyreżyserował i zmontował, ale również zagrał główną rolę, a wszystko to w ramach
Między słowami – recenzja filmu „Silent love” – LGBT+ FF
Twórcy filmowi, portretując rodzinę, wykorzystują jej strukturę głównie do wyjaśnienia różnych, zazwyczaj negatywnych zachowań. W polskim kinie, przeważnie komediowym, przystrojona w cyrkowe żarty, ma oddawać
Mieć ciastko i zjeść ciastko – recenzja filmu „Three Nights a Week” – LGBT+ FF
Stara prawda głosi, że żeby film wybrzmiał autentycznością, twórca musi wiedzieć, o czym mówi – nie chodzi o przelewanie swojego życia 1:1, ale znajomość emocji,
Wolność – recenzja filmu „Uýra: The Rising Forest” – LGBT+ FF
Dokumentalny, pełnometrażowy debiut brazylijskiej reżyserki Juliany Curi przeplata pojęcia tożsamości etnicznej i orientacji seksualnej, szukając w nich przestrzeni dla wyklucia się osobistej wolności. Skąpaną w