Za siedmioma górami… – recenzja filmu „Zła nie ma” – Wenecja 2023
Rok 2021 w światowym kinie bez dwóch zdań należał do Ryûsuke Hamaguchiegio. Obecny już wcześniej w konkursach Locarno czy Cannes Japończyk rozbił bank popularności, uderzając
Gimme fuel, gimme fire. Gimme that which I desire! – recenzja filmu „Gran Turismo”
Gry wideo bez cienia wątpliwości pokonały w XXI wieku długą drogę od niszowego produktu, którego grupą docelową byli relatywnie nieliczni zapaleńcy, do olbrzymiego przemysłu, zarabiającego
Strzelec (nie)wyborowy – recenzja filmu „Zabójca” – Wenecja 2023
Wydawałoby się, że tytułowy Zabójca ma wszystko, by móc nazywać się specjalistą od brudnej roboty. Od lat pracuje dla najbardziej wymagających klientów w branży. Jest
Ojciec marnotrawny – recenzja filmu „Georgie ma się dobrze”
Brytyjka Charlotte Regan za kamerą pierwszy raz stanęła mając zaledwie 15 lat. Od tamtej pory nakręciła ponad 200 niskobudżetowych wideoklipów dla artystów lokalnej sceny muzycznej
Dzikość serca – recenzja filmu „Imago” – Nowe Horyzonty 2023
Dla amerykańskiej fotografki Nan Goldin, bohaterki filmu Całe to piękno i krew Laury Poitras, różnica między opowieścią a prawdziwym wspomnieniem manifestuje się w atrybutach autentyczności
Daddy Blue – recenzja filmu „Delikwenci” – Nowe Horyzonty 2023
Wśród specyfików i ciekawostek, z których tak jak zazwyczaj składał się w tym roku Międzynarodowy Konkurs Nowe Horyzonty, szczególną uwagę przykuwał najnowszy film Rodrigo Moreno
How to survive – recenzja filmu „Setki bobrów”– Octopus Film Festival
Niezależny amerykański twórca Mike Cheslik w swoim pełnometrażowym reżyserskim debiucie rozwija szalone pomysły z inspirowanego kinem grozy lat 50. niskobudżetowego komediowego horroru Lake Michigan Monster
Kinoscalanie – recenzja filmu „Mademoiselle Kenopsia” – Locarno 2023
„Byłem bardzo aktywny przez całą moją karierę, ponieważ kino to całe moje życie. Mam pewne problemy ze zdrowiem, więc być może trochę walczę z czasem”
Wypełnić pustkę – recenzja filmu „Czerwone pokoje” – Octopus Film Festival
Swoim drugim pełnym metrażem – Sztucznymi tatuażami – Pascal Plante przedstawił się światu w 2017 roku jako uważny obserwator ludzkiej, a zwłaszcza kobiecej psychiki. Połączył
Nasz Disneyland – recenzja filmu „Barbie”
Po ponad dwóch tygodniach od premiery Barbie wreszcie można poczuć w eterze powoli opadające zalążki kurzu. Wspomnienie Grety Gerwig porównującej uniwersum Mattel do Playtime (1967)
Wojna Porucznika Błękitka – recenzja filmu „Wojny jednorożców” – Octopus Film Festival
Hiszpański grafik, autor komiksów i reżyser Alberto Vázquez zachwycił świat w 2015 roku swoim postapokaliptycznym animowanym horrorem psychologicznym Psychonauci, zapomniane dzieci. Teraz powraca w pokazywanym
Sztuka znikania – recenzja filmu „Essential Truths of the Lake” – Locarno 2023
Lav Diaz niewątpliwie jest jednym z najważniejszych głosów współczesnego kina. Sześćdziesięcioczteroletni filipiński twórca w swojej twórczości z gracją największych mistrzów od dwóch dekad łączy polityczną
Wyścig szczurów – recenzja filmu „Sklep” – Nowe Horyzonty 2023
Filmy, które dźwigają na sobie najbardziej palące problemy współczesnego świata, często grzęzną w dosłowności, skupiając się na oddaniu sprawiedliwości, nie zaś na artystycznym języku czy
Dziedzictwo ciszy – recenzja filmu „Mów do mnie”
„Bez wspomnień czasem łatwiej żyć / nie wraca nic” śpiewały Czerwone Gitary w swoim przeboju „Kwiaty we włosach” i chociaż debiutujące w pełnym metrażu australijskie
Mroczny przedmiot pożądania – recenzja filmu „Club Zero” – Nowe Horyzonty 2023
Już 16 lutego Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wprowadza do kin Club Zero, kontrowersyjny film Jessiki Hausner z Mią Wasikowską w roli głównej. Najnowszym projektem austriacka reżyserka
Zniknięcie Romea i Julii – recenzja filmu „100 sezonów” – Nowe Horyzonty 2023
Giovanni Bucchieri, człowiek orkiestra, interdyscyplinarny szwedzki artysta, w swoim pełnometrażowym debiucie 100 sezonów, mającym światową premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie, a polską w
Nadzieja umiera ostatnia – recenzja filmu „W nich cała nadzieja” – Octopus Film Festival
Polskie kino gatunkowe od lat zdaje się być zawłaszczone przez taśmowo produkowane komedie romantyczne i skostniałe kryminały. Co prawda twórcy tacy jak np. Bartosz M.
Teach Me Tiger – recenzja filmu „Tygrysica” – Nowe Horyzonty 2023
W tym roku ulubionym zwierzakiem selekcjonerów festiwalu Nowe Horyzonty zdecydowanie był koń, ale koń, jaki jest, każdy widzi, więc zajmijmy się może tygrysem. A nawet
Symfonia zmysłów – recenzja filmu „Bulion i inne namiętności” – Nowe Horyzonty 2023
Gotowanie na ekranie ma się w obecnych czasach doskonale. Programy kulinarne, zarówno te realizujące klasyczny format lekcji udzielanym telewidzom przez znanych kucharzy, jak i oparte
Niewidzalna – recenzja filmu „Saint Omer” – Nowe Horyzonty 2023
Wśród bohaterów tegorocznych retrospektyw Nowych Horyzontów najbardziej nieoczywistym nazwiskiem była Alice Diop. Ta francuska twórczyni pochodzenia senegalskiego wciąż może być traktowana jako reżyserka stawiająca swoje
On, ona i on – recenzja filmu „Przejścia” – Nowe Horyzonty 2023
W programie tegorocznej edycji festiwalu Nowe Horyzonty znalazło się kilka pozycji przyglądających się dynamice miłosnego trójkąta. Nuri Bilge Ceylan we Wśród wyschniętych traw wykorzystał go
Być i zdrowieć – recenzja filmu „Adamant” – Nowe Horyzonty 2023
Jako że filmy dokumentalne rzadko wygrywają główne nagrody na największych festiwalach, tym bardziej cieszą te momenty, w których dominacja kina fabularnego zostaje choć na chwilę
Wentyl bezpieczeństwa – recenzja filmu „Zasada 34” – Nowe Horyzonty 2023
Júlia Murat w zeszłym roku osiągnęła największy sukces w dotychczasowej karierze reżyserskiej. W Locarno zdobyła bowiem Złotego Lamparta za najnowszy projekt pt. Zasada 34. Brazylijski
Pod oknami – uwagi o filmie „Gdzie jest ta ulica? albo Bez przed i po” – Nowe Horyzonty 2023
Prezentowany w sekcji Focus na Portugalię film Gdzie jest ta ulica? albo Bez przed i po to jeden z najciekawszych eksperymentów w programie tegorocznych Nowych
Tropy – recenzja filmu „Odwieczna córka” – Nowe Horyzonty 2023
Migający na pustej stronie edytora tekstu kursor może współcześnie stanowić ikonograficzną synekdochę sytuacji, z którą niejednokrotnie zderza się większość osób tworzących jakiegokolwiek rodzaju teksty: kryzysu
Chciałem mieć tatuaże – recenzja filmu „Kwiaty ludzkiego ciała” – Nowe Horyzonty 2023
Helena Wittmann, reżyserka Kwiatów ludzkiego ciała – ale też scenarzystka, operatorka i montażystka – nie bierze jeńców, do ekspozycji stanów emocjonalnych bohaterów używa obrazów i
Triumf sztuki – recenzja filmu „Człowiek w czerni” – Nowe Horyzonty 2023
Prezentowany w Cannes w ramach pokazów specjalnych Człowiek w czerni miał swoją polską premierę na tegorocznych Nowych Horyzontach. Wang Bing w ciągu ostatnich 21 lat
Koński ogon – recenzja filmu „Piaffe” – Nowe Horyzonty 2023
Nie trzeba mieć opracowanych wszystkich powstałych dotąd westernów, by dojść do wniosku, że koń jest prawdopodobnie najbardziej wyeksploatowanym zwierzęciem w historii kinematografii. Czy wszystko zaczęło
Jules pragnie zemsty – recenzja filmu „Femme” – Nowe Horyzonty 2023
Jednym z najcieplej przyjętych filmów 20. edycji festiwalu Nowe Horyzonty okazał się debiut reżyserski Sama H. Freemana i Ng Choon Pinga, Femme. Mający swoją światową
Emocje ciała – recenzja filmu „Powoli” – Nowe Horyzonty 2023
W sekcji Odkrycia tegorocznej edycji festiwalu Nowe Horyzonty znalazł się drugi film fabularny Mariji Kavtaradze, Powoli. Litewska reżyserka przygląda się na pierwszy rzut oka niemożliwej