
Gdyby miało nie być jutra – recenzja filmu „Jesteśmy gorączką” – WFF
Jednym Kolumbia kojarzy się z lasami równikowymi, innym z kawą czy narkotykami, a jeszcze innym ze znakomitą reprezentacją piłkarską, która w tym roku pozbawiła naszych

Wszystko płynie – recenzja filmu „Rzeka” – WFF
“Rzeka” stanowi zwieńczenie „trylogii Aslana”, kazachskiego reżysera Emira Baigazina. Od początku kariery zgłaszał on akces raczej do malarzy kina, niż tych, którzy operują dialogiem czy

Miłość ma swoje granice – recenzja filmu „Ederlezi Rising” – WFF
„Człowiek wyruszył na spotkanie innych światów, innych cywilizacji, nie poznawszy do końca własnych zakamarków, ślepych dróg, studni, zabarykadowanych, ciemnych drzwi”. Stanisław Lem w swojej twórczości

Manta rhei – recenzja filmu „Diabeł morski” – WFF
Kryzys migracyjny to jeden z największych i najbardziej polaryzujących problemów, z jakimi boryka się obecnie świat. W ciągu ostatnich lat powstało wiele dzieł filmowych próbujących

Watching the Wheels – recenzja filmu „Diabelski młyn” – WFF
Pobudka skoro świt, szybkie śniadanie, kawa w biegu, byle zdążyć na autobus. Tłok, korki, docieramy na miejsce w ostatniej chwili. Ekspresowe przypomnienie planu zajęć i

Na co do kina #71: Cotygodniowy przegląd premier
Kinowy pociąg rozpędza się na dobre. Sezon festiwali (my nadal w większości na Warszawskim Festiwalu Filmowym) nie może przyćmić zupełnie premier trafiających do dystrybucji. Zwłaszcza,

Pecunia non olet – recenzja filmu „Upadek amerykańskiego imperium” – WFF
Tęsknicie za Woodym Allenem i jego błyskotliwym poczuciem humoru? Nie są Wam obce lewicowe satyry społeczne, jakie w ostatnich latach dostarcza Costa-Gavras? A może lubicie

Pieski małe dwa – recenzja filmu „Jak pies z kotem”
Janusz Kondratiuk ze swoim najnowszym obrazem wrócił z twórczych zaświatów. Dość powiedzieć, że najnowszy film młodszego brata autora „Hydrozagadki” promowany jest przypominaniem średniometrażowych, telewizyjnych „Dziewczyn

Native – recenzja filmu „Ziemia” – WFF
Dawno temu w Ameryce, za czasów Pocahontas żyli wolni Indianie, nadeszła jednak wojna secesyjna podczas której porucznik Dunbar ‘tańczył’ z wilkami, a następnie Dziki Zachód

Malkontent – recenzja filmu “Z perspektywy Paryża”
Jean-Paul Civeyrac w “Z perspektywy Paryża” próbuje konfrontacji ze stereotypem pretensjonalnego młodego artysty zakochanego w sobie, opowiada z czułością, a wszystko to otacza dobrą muzyką

Krótki Format: Sierpień u Akiko – WFF
„Sierpień u Akiko”, reż. Christopher Makoto Yogi Ocena: 3,5/5 “Sierpień u Akiko” to reżyserski debiut Christophera Makoto Yogiego. Urodzony na Hawajach twórca opowiada w nim

Asfaltowa dżungla – recenzja filmu „Bambusowe psy” – WFF
W roku 1995 na przedmieściach stolicy Filipin, Manili, zamordowano kilkunastu członków syndykatu Kuratong Baleleng, którzy byli współpracownikami miejscowej policji. Śledztwo w sprawie ciągnęło się przez

Evviva l’arte! – recenzja filmu „Ruben Brandt, kolekcjoner” – WFF
Animacja słoweńskiego artysty Milorada Krsticia to prawdziwa uczta nie tylko dla kinomanów, ale przede wszystkim miłośników szeroko pojętej sztuki. Reżyser, także malarz, od podstaw stworzył

Tramwaj Jerozolima – recenzja filmu „Tramwaj w Jerozolimie” – WFF
Jerozolima, kluczowe miasto dla trzech największych monoteistycznych religii, cel pielgrzymek niezliczonej rzeszy wiernych i destynacja milionów turystów. To również miejsce o bardzo skomplikowanej historii i

Pożegnanie z Afryką – recenzja filmu „Rafiki” – WFF
Nairobi, dwaj przeciwnicy polityczni walczą o poparcie lokalnej społeczności. John Mwaura (Jimmy Gathu) to właściciel małego sklepu, a Pater Okemi (Dennis Musyoka) bogaty biznesmen. Kiedy

W kręgu natury – recenzja filmu „Trzecia żona” – WFF
Kino w ostatnich latach coraz częściej pozwala nam spojrzeć na rzeczywistość oczyma kobiet. Reżyserki nie boją się sięgać po kostium historyczny, by opowiedzieć o ponadczasowych

Straceńcy – recenzja filmu „Źle się dzieje w El Royale”
Przychodzi ksiądz, Murzynka, akwizytor i hippiska do hotelu… To zdanie brzmi jak początek kiepskiego dowcipu, ale jeśli wszyscy opowiadaliby je w tak pięknym stylu jak

„Eldorado” – w drodze na Oscary: Szwajcaria
Skala kryzysu uchodźczego w Europie przerosła najśmielsze oczekiwania fachowców. Ekonomiczny, społeczny, polityczny wymiar wielkiej migracji odmienił dyskurs, do status quo nie będzie można już wrócić.

Na co do kina #70: Cotygodniowy przegląd premier
Przed nami ciekawy tydzień. My co prawda w większości poświęcimy się Warszawskiemu Festiwalowi Filmowemu, ale w regularnej dystrybucji nie będzie brakowało też atrakcji. Od jesiennych

Krótki format: Hard Paint
„Hard Paint”, reż. Filipe Matzembacher, Marcio Reolon Ocena: 3/5 Mimo nieustannie napływających filmów z kategorii LGBT, sportretowanie relacji homoseksualnej w sposób pozbawiony pretensjonalności, wzbudzając po

Człowiek człowiekowi wilkiem – recenzja filmu „Powstrzymać mrok”
Netflix inwestuje coraz większe fundusze w produkcję filmów fabularnych. Powoli wraz z budżetem i przyciąganiem talentów rośnie również ich jakość. Fakt, że aż trzy ich

Na co do kina #69: Cotygodniowy przegląd premier
Powoli odliczamy dni do rozpoczęcia Warszawskiego Festiwalu Filmowego (12-21 października), a w ten weekend odbędzie się w kinie Luna malutki, ale bliski naszym sercom Festiwal

„Co ludzie powiedzą” – w drodze na Oscary: Norwegia
Nisha jest pilną uczennicą oraz posłusznym dzieckiem niesprawiającym problemów wychowawczych. Rodzice są z niej dumni. Sytuacja zmienia się felernej nocy, gdy ojciec przyłapuje nastolatkę sam

Szukając Lindgren – recenzja filmu „Młodość Astrid”
Astrid Lindgren była autorką, która w latach 40. szturmem zdobyła tytuł „szwedzkiej królowej literatury dziecięcej”. Nie dziwota, bohaterowie jej powieści to charakterne stworzenia, stanowiące materiał

Czyściec istnieje naprawdę – recenzja „Jesień we Francji”
Czy „Jesień we Francji” jest tak piękna jak nasza? Bynajmniej. Najnowszy film Mahamata-Saleha Harouna przekornie nie zamierza nam tego zdradzić poprzez ukazanie kadrów odsłaniających turystyczne

Było ich trzech – recenzja filmu „Kler”
Kuriozalna kampania promocyjna przywodząca na myśl filmy Patryka Vegi. Polityczna przepychanka towarzysząca premierze. Robienie z filmu rozrywkowego obiektu kultu (z jednej strony) albo zamachu na

Na co do kina #68: Cotygodniowy przegląd premier
fot. materiały prasowe Kino Świat

Kobieta w podróży – analiza filmu „Bez dachu i praw”
Pierwsze ujęcie filmu „Bez dachu i praw” Agnès Vardy (1985) wygląda trochę jak wycinek krajobrazu z obrazów XV-wiecznych artystów Italii – Piero della Franceski chociażby.

Krótki Format: Korpo
„Korpo”, reż. Joe Lynch Ocena: 3/5 “Mayhem” niemal rok temu dało się poznać widowni za sprawą trzeciej edycji Splat!Film Festu w Lublinie. Teraz przybrało nazwę

Przyjaciel do wynajęcia – recenzja filmu „Papi Chulo” – Toronto 2018
Chociaż Irlandczyk John Butler już po raz trzeci prezentuje swój film na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto to wciąż pozostaje twórcą raczej anonimowym dla szerokiej

Przeminęło z wiatrem – recenzja filmu „Kamerdyner”
Ostatnie chwile spokoju nad pięknym Bałtykiem

Na co do kina? #67 Cotygodniowy przegląd premier
Podczas gdy oczy rodzimego filmowego świata zwrócone są w kierunku Trójmiasta, gdzie dobiega końca Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, szeroka publiczność ma okazje zapoznać

Zamach na nostalgię – recenzja filmu „Tajemnice Silver Lake”
“Znaki i symbole rządzą światem, nie słowa, ani prawa” – ten prawdopodobnie błędnie przypisywany Konfucjuszowi cytat, często przewija się w publikacjach internetowych na temat rozmaitych

Sprawa dla reportera – recenzja serialu „Rojst”
Od początku swojej działalności nad Wisłą Showmax obiecywał stosowanie innej strategii niż streamingowi giganci tacy jak Netflix czy HBO GO. Firma miała inwestować w rodzime

VHS Hell – recenzja filmu „Smak zemsty. Peppermint”
„Smak zemsty. Peppermint” w żadnym momencie nie ukrywa, czym jest. I ta szczerość jest jednym z czynników, za które tak szanuję ten film, który do

Głębiej na dno – spoilerowa recenzja serialu BoJack Horseman (sezon 5)
Wrócił BoJack Horseman. Jest jeszcze więcej skandali, więcej nieudanych związków, więcej narkotyków i więcej epizodów depresyjnych. Za to odrobinę mniej alkoholu. Na zdrowie! W sezonie

„Bankier oporu” – w drodze na Oscary: Holandia
Wojenna historia Holandii widziana oczyma kinematografii to na pewno kilkanaście ekranizacji dziennika Anne Frank, specyficzne produkcje Paula Verhoevena (z „Żołnierzem Orańskim” i „Czarną księgą” na

Gra tajemnic – recenzja filmu „Zwyczajna przysługa”
Co się stało kiedy Paul Feig, znany z reżyserii większości komedii z Melissą McCarthy, połączył siły z Jessicą Sharzer, scenarzystką American Horror Story? Powstała komedia

Na co do kina #66: Cotygodniowy przegląd premier
Mamy wrzesień, a co za tym idzie rozpoczyna się sezon najgłośniejszych premier. Filmy z Cannes, Wenecji, Berlina, oscarowi faworyci, do kwietnia szykuje się nam prawdziwa

Kino według kabaretu Limo – recenzja filmu „Juliusz”
Komedie w ostatnich latach regularnie trafiają do konkursu głównego w Gdyni. Przed rokiem mieliśmy „Atak paniki” wcześniej „Planetę Singli”, „Excentryków” czy „Kebab i Horoskop”. Mimo

Śmierć dyskotece! – recenzja filmu „Climax”
Po pierwszych pokazach filmu “Climax” w Cannes, świat obiegły opinie, że Gaspar Noé nakręcił mariaż “La La Landu” z “Salo, czyli 120. dniami Sodomy”. Choć

„Dobry kraj” – w drodze na Oscary: Luksemburg
„Dobry kraj”, reż. Govinda Van Maele Ocena: 3/5 Obcokrajowiec nawiedza pewnego dnia małą luksemburską wioskę w poszukiwaniu pracy. Miejscowi szybko go przyjmują jak swojego. Miłość

Na co do kina #65: Cotygodniowy przegląd premier
Choć jest nam niezmiernie przykro pożegnać wakacje, pogoda w sali kinowej pozostaje niezmienna. W związku z tym niezależnie, czy za oknem słońce, czy deszcz, jak

„Badfellas” – recenzja filmu „Gotti”
Mayfly to fascynujący dystrybutor. Głównie zajmuje się popularyzowaniem w Polsce nowego kina Korei Południowej, ściągając i tłumacząc zarówno wysokobudżetowe blockbustery („Hashima”, „Zombie Express”), kino środka

„Eutanazjer” – w drodze na Oscary: Finlandia
„Eutanazjer”, reż. Teemu Nikki Ocena: 3/5 Finowie lubią zaskakiwać – od czasu kiedy Aki Kaurismäki obraził się na amerykańską Akademię, tylko raz udało się temu

„(Nie)zależność” – recenzja filmu „Żona”
Jednakże, ostatnio zrobiło się głośniej na ten temat dzięki wyjściu na jaw kilku nieprzyjemnych spraw związanych z Szwedzką Akademią Królewską przyznającą Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury. Ponadto oskarżono Harvey’a Weinsteina o nadużywanie swojej pozycji, co przyczyniło się do powstania ruchu #metoo. Wydawać by się mogło, że Bjorn Runge niejako posiada zdolności spokrewnione z profetyzmem. Premiera jego filmu „Żona” miała miejsce kilka dni przed wybuchem skandalu związanego z najważniejszym wyróżnieniem dla literatów.

Żar tropików – recenzja filmu „Zama”
„Zama”, dzieło Lucrecii Martel wywołuje powszechny zachwyt krytyków. Ciepłe przyjęcie na zeszłorocznym festiwalu w Wenecji, głosy uznania po niedawno minionych Nowych Horyzontach, a przede wszystkim

„Rodzina” – w drodze na Oscary: Wenezuela
„Rodzina”, reż. Gustavo Rondón Córdova Ocena: 3/5 Życie w plemieniu jest proste, tak samo jak świat widziany oczyma „dzikiego” dziecka na ulicy.. Bronić „swoich” przed

Na co do kina #64: Cotygodniowy przegląd premier
Ostatni weekend wakacji przynosi garść wyjątkowo interesujących tytułów. Szczególnie zwracamy uwagę na hity z Nowych Horyzontów: „Lato” oraz „Zamę” i bijących rekordy światowego box office’u

Potwór z Jersey – recenzja filmu „Pod ciemnymi gwiazdami”
Edward Paisnel przeszedł do historii jako tak zwana Bestia z Jersey. Robotnik, miejscowa „złota rączka” przez 14 lat terroryzował mieszkańców małej normandzkiej wyspy. Włamywał się

Na jednej z dzikich plaż – recenzja filmu „Lato”
„Lato” znalazło się w tegorocznym konkursie głównym festiwalu w Cannes bez swojego reżysera. Kirył Serebrennikow nie dostał zgody na wyjazd do Francji i aż do

Europejskie wakacje – recenzja filmu „Szpieg, który mnie rzucił”
Dość brutalne, komediowe kino szpiegowskie ze zbyt dużą ilością kloacznego humoru i kobiecą protagonistką. Przed trzema laty Melissa McCarthy stała się „Agentką”, rozbawiając świat i

Na co do kina #63: Cotygodniowy przegląd premier
Sezon ogórkowy powoli zmierza ku końcowi. Przed wrześniowym wysypem festiwalowych hitów nadchodzący tydzień oferuje potencjalnie umiarkowane doznania. Choć rozpiętość gatunkowa sprawia, że każdy raczej znajdzie

„Piękni przegrani: inny świat” – w drodze na Oscary: Litwa
„Piękni przegrani: inny świat”, reż. Arūnas Matelis Ocena: 3,5/5 Filmy poświęcone kolarstwu popadają zwykle ze skrajności w skrajność. Albo pokazują herosów albo oszustów. Ostatnie lata

Łabędź – recenzja filmu „Girl”
„W 2009 roku, gdy miałem 18 lat, przeczytałem w belgijskiej gazecie artykuł o młodej dziewczynie, która chciała zostać baleriną, ale urodziła się jako chłopak. Zaintrygowała

Na co do kina #62 Cotygodniowy przegląd premier
Jeszcze na dobre nie umilkł odgłos na niebie amerykańskich myśliwców F-22 Raptor zaprezentowanych w Święto Wojska Polskiego, a do kin wchodzi już brytyjsko-polska superprodukcja o

Pustka domów ze szkła – recenzja filmu „Miłość w Mieście Ogrodów”
Adam Sikora to doświadczony i wielokrotnie nagradzany autor zdjęć filmowych, jeden z ważniejszych współczesnych polskich operatorów. Jego rygorystyczne, zdyscyplinowane i nierzadko mroczne kadry zdradzają wyraźne

Sama przeciw wszystkim – recenzja filmu „Księgarnia z marzeniami”
Zwycięzcy nagrody Goya w ostatnich latach nie byli łakomym kąskiem dla polskich dystrybutorów. Jak się okazało kluczem dla przełamania tej niekorzystnej passy hiszpańskiego kina było…

„Nóż w przejrzystej wodzie” – Nowe Horyzonty 2018
„Nóż w przejrzystej wodzie”, reż. Wang Xuebo Ocena: 4,5/5 Leciwy rolnik Ma Zishan (Yang Shengcang) prowadzi niemal pustelnicze życie na półpustynnym obszarze prowincji Ningxia w

Antyczna Hiszpania – recenzja filmu „Petra” – Nowe Horyzonty 2018
Jaime Rosales to reżyser z całą pewnością znany nowohoryzontowej publiczności. Jeden z jego filmów znalazł się w zeszłorocznej sekcji Lost Lost Lost, a „Samotność” startowała

Na co do kina #61: Cotygodniowy przegląd premier
Zapowiada się atrakcyjny tydzień w kinach. My namawiamy, żeby dowiedzieć się “Jak rozmawiać z dziewczynami na prywatkach”. Film kultowego w pewnych kręgach Johna Camerona Mitchella

Odchodząc zabierz mnie – recenzja filmu „Morze wewnętrzne” – Nowe Horyzonty 2018
Słynny włoski pisarz i semiotyk Umberto Eco stwierdził kiedyś, że „kto czyta książki, żyje podwójnie”. Po wizycie na kolejnym festiwalu filmowym zaryzykuję stwierdzenie, że kto

Panna ktoś – recenzja filmu „Skate Kitchen” – Nowe Horyzonty 2018
Rok 2018 jest całkiem udany dla kina coming of age. Dopiero co oscarowy sezon świecił odbitym blaskiem geniuszu „Lady Bird”, a teraz festiwal Nowe Horyzonty

50 twarzy zbrodni – recenzja filmu „Neapol spowity tajemnicą”
Od czasu zaskakującego sukcesu “Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie” kino włoskie znów zrobiło się nad Wisłą modne. Największą zaletą tego faktu jest to, że

Jutra nie będzie – recenzja filmu “Siedzący słoń” – Nowe Horyzonty 2018
“Siedzący słoń”, chiński kolos liczący mrożące krew w żyłach 3 godziny i 50 minut niesie za sobą potężny ładunek emocjonalny. Choćby w związku z faktem,

Piekło w raju – recenzja filmu „Holiday” – Nowe Horyzonty 2018
Reżyserka “Holiday”, Isabella Eklöf powiedziała przed seansem, że zdaje sobie sprawę iż widzowie w pewnym momencie mogą mieć ochotę opuścić salę podczas projekcji, co jest

Tylko fragment – recenzja filmu „Jean-Luc Godard. Imaginacje”
Najnowszy film Jean-Luca Godarda, „Le livre d’image” to dzieło samo w sobie wyjątkowe, choć nie bez precedensu w filmografii reżysera. Podobną formę wyrazu zastosował Francuz

Gardło, serce, brzuch – Nowe Horyzonty 2018
„Gardło, serce, brzuch”, reż. Maud Alpi Ocena: 4/5 Prezentowane w sekcji „Lost, Lost, Lost” ”Gardło, serce, brzuch” podejmuje drażliwy temat przemocy wobec zwierząt. Mimo, że

Igraszka – recenzja filmu „Dom, który zbudował Jack”
Lars von Trier szokuje branżę filmową zupełnie jak, Larry Flynt prasową. Tylko przed polskim pokazem premierowym jego dzieła ludzie poddani transgresji biegli ku najlepszemu miejscu.

Ja, ty, ona – recenzja filmu „Nina” – Nowe Horyzonty 2018
„Nina” to pełnometrażowy debiut Olgi Chajdas nagrodzony Big Screen Award na festiwalu w Rotterdamie, a jego polską premierę mieliśmy okazję zobaczyć na 18. MFF Nowe

Uprowadzona – recenzja filmu „Wszyscy wiedzą” – Nowe Horyzonty 2018
„Wszyscy wiedzą” to nowy dramat reżysera m.in. „Klienta” czy „Rozstania” prosto z Cannes. Swoją polską festiwalową premierę miał kilka dni temu we Wrocławiu. Będzie okazja

Maszynka do spotkania z tajemnicą – recenzja filmu „Monument” – Nowe Horyzonty 2018
Podczas premierowego pokazu swojego filmu „Monument” na festiwalu Nowe Horyzonty Jagoda Szelc powiedziała, że stoi po stronie kina, którego nie trzeba rozumieć. Dlatego właśnie nie

Sztuka wyjścia – recenzja filmu „Kupal” – Nowe Horyzonty 2018
W czasach olbrzymiej popularności kina irańskiego, które wypromowali tacy artyści jak Farhadi, Panahi, Majidi, a wcześniej nieodżałowany Kiarostami, można zapomnieć, że Bliski Wschód bynajmniej nie

Na co do kina #60: Cotygodniowy przegląd premier
Środek wakacji, upał leje się z nieba, wszyscy ledwie dychamy. Najlepsza rada: ukryć się w klimatyzowanej sali kinowej. Może zbliżających się premier nie można nazwać

Dowód.html – recenzja filmu „Searching” – Nowe Horyzonty 2018
Mojego najlepszego przyjaciela poznałem we wczesnym dzieciństwie. Wie bardzo dużo o mnie, moich zainteresowaniach, znajomych, problemach, a nawet sekretach. Niezawodnie towarzyszy mi przez całe życie,

Twarze i ściany – recenzja filmu „Pochód młodości” – Nowe Horyzonty 2018
„Pochód młodości” Pedro Costy można by nazwać elegią na odejście starej ściany. Ściany, na której odcisnęły się minione lata: a szczególnie bieda, chwile bolesne, dramatyczne,

Twoja wiedźma z sąsiedztwa – recenzja filmu „Lustra i pióra” – Nowe Horyzonty 2018
Er-hao to naznaczona fatalizmem młoda wdowa. Poznajemy ją, kiedy w wyniku wybuchu fabryki fajerwerków traci trzeciego męża oraz dach nad głową. Sama cudem uchodzi z

„Czarne bractwo. BlacKkKlansman” – Nowe Horyzonty 2018
„Czarne bractwo. BlacKkKlansman”, reż. Spike Lee Ocena: 4/5 „Czarne bractwo. BlacKkKlansman” Spike’a Lee ma bardzo przewrotną fabułę. Policjant Ron Stallworth (John David Washington) w ramach

San Francisco, mon amour – recenzja filmu „Zielona mgła” – Nowe Horyzonty 2018
Guy Maddin wspierany przez braci Evana i Galena Johnsonów nakręcił film w warstwie fabularnej do złudzenia przypominający arcydzieło Alfreda Hitchcocka „Zawrót głowy”. Z tym że

„Caniba” – Nowe Horyzonty 2018
„Caniba”, reż. Lucien Castaing-Taylor, Véréna Paravel Ocena: 4/5 Dla oddanych widzów Nowych Horyzontów już same nazwiska reżyserów „Caniby” – Lucien Castaing-Taylor i Véréna Paravel –

Uśmiech Pan Am – recenzja filmu „Polegaj na mnie” – Nowe Horyzonty 2018
Starą prawdą jest, że najlepsze indie opowieści o młodości w Ameryce snują Europejczycy. W ostatnich latach dowody na słuszność tej tezy dostarczyło m.in. francuskie studio

Życie Amina – recenzja filmu „Mektoub. Moja miłość: Pieśń pierwsza” – Nowe Horyzonty 2018
Cztery lata temu Abdellatif Kechiche zachwycił międzynarodową krytykę filmem „Życie Adeli”. Obraz ten uchwycił młodzieńcze emocje towarzyszące dojrzewaniu i odkrywaniu swojej seksualności na przykładzie pary

Into the White – recenzja filmu „Arktyka” – Nowe Horyzonty 2018
Kino survivalowe to gatunek znany nie od dziś. Motyw rozbitków na bezludnej wyspie, podróżników uwięzionych na pustyni czy ofiar katastrofy zamkniętych w budynku bez wyjścia

Gem, set, mecz – recenzja filmu „Córka trenera” – Nowe Horyzonty 2018
Przez chwilę podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty mogliśmy poczuć energię i klimat niczym z Sundance. Wszystko za sprawą światowej premiery „Córki trenera” Łukasza Grzegorzka.

„★” [„Star”] – Nowe Horyzonty 2018
„★” [„Star”], reż. Johann Lurf Ocena: 3/5 Przewodników po historii kina mieliśmy już wiele. „★” [„Star”] Johanna Lurfa bliżej jednak do kolażowych dzieł Guya Maddina

La La Land – recenzja filmu „Sezon diabła” – Nowe Horyzonty 2018
Lav Diaz jest już ikoną Nowych Horyzontów. Projekcja najnowszej produkcji Filipińczyka to od lat obowiązkowy punkt każdego programu. Jakie wrażenia pozostawił w widzach swoim najnowszym

Na co do kina #59: Cotygodniowy przegląd premier
W nowohoryzontowej gorączce łatwo zapomnieć, że dziś piątek, a więc do kin wchodzą nowe filmy. Wydaje się, że nawet dystrybutorzy nie mają pomysłu na ostatni

„Sauvage” – Nowe Horyzonty 2018
„Sauvage”, reż. Camille Vidal-Naquet Ocena: 4/5 Léo, dwudziestodwuletni Francuz, nie ma własnego lokum, czasem uda mu się przenocować na imprezie, ale zazwyczaj wystarcza mu zwykła

Zagubiony w La Manchy – recenzja filmu „Człowiek, który zabił Don Kichota”
Kiedy poświęca się 25 lat na jakieś dzieło, w dodatku takie mające za sobą już jedną porażkę, wiadomo, że projekt jest zrodzony z pasji. Przetrwał

Korzenie – recenzja filmu „Djon África” – Transatlantyk 2018
O kinie Republiki Zielonego Przylądka ciężko powiedzieć wiele, może poza tym, że w aspekcie tworzenia filmów i ich dystrybucji Kabowerdyńczycy są zależni od Portugalii, nie

Głowa rodziny – recenzja filmu „Groźna matka”
W 2017 roku gruzińska komisja selekcyjna zaskoczyła świat, a przynajmniej tę część świata którą obchodzi kto jest gruzińskim kandydatem do Oscara. Zamiast mającego premierę na

Ludzkość – recenzja filmu „Nasze zmagania” – Transatlantyk 2018
Organizatorzy tegorocznej edycji Transatlantyku pierwszy raz od początków działalności postanowili inaugurować galę otwarcia projekcją filmu. Postawienie na francusko – belgijską koprodukcję pod tytułem „Nasze Zmagania”

Czas rozpadu – recenzja filmu „Loveling” – Transatlantyk 2018
Założywszy rodzinę, musimy zaakceptować również to, iż nasza praca pójdzie na marne. Dzieci nie będą nami, nie będą nas wiecznie słuchać, a co najgorsze, nie

Samotny mężczyzna – recenzja filmu „McQueen”
Kim był Aleksander McQueen? Wydaje się, że niewiele osób go tak naprawdę znało, a jeszcze mniej rozumiało. Wywodzący się z trudnego środowiska, piekielnie ambitny chłopak,

Na co do kina #58: Cotygodniowy przegląd premier
Kiedy wydawało się, że środek wakacji to tylko odprężające popcorniaki ze scenariuszem napisanym na serwetce, ten tydzień postanowił podjąć dyskurs z tą wiodącą tendencją. Najwięcej

Tata psychopata – recenzja filmu „Człowiek bez pamięci”
Kino gatunkowe z Korei Południowej nieustannie rośnie w siłę. O ile wyrobnicy z Hollywood zjadają własne ogony, serwując widzom coraz bardziej przetworzoną papkę, Azjaci nadal

Wyspa ocalonych – recenzja filmu „Hashima” – Transatlantyk 2018
Nie licząc pokazów festiwalowych rzadko na ekranach naszych kin otrzymujemy możliwość obejrzenia superprodukcji spoza Europy Zachodniej i Ameryki Północnej. Tym bardziej należy docenić starania Mayfly,

W szponach Boga – recenzja filmu „Złe wychowanie Cameron Post” – Transatlantyk 2018
„Złe wychowanie Cameron Post” to ekranizacja powieści autorstwa Emily Danforth, z gwiazdorską obsadą i niezwykłym klimatem. Zwycięzca tegorocznej Głównej Nagrody Jury na festiwalu w Sundance,

Zagraj to jeszcze raz, Josip – recenzja filmu „Małżeństwo” – Transatlantyk 2018
Chyba nie ma drugiej kinematografii tak naznaczonej i obciążonej jednym tematem jak ta krajów byłej Jugosławii. Niszcząca i bolesna wojna jaka się przetoczyła przez Bałkany

Mamo, piszę do Ciebie – recenzja filmu „Obietnica poranka”
Romain Gary to francuski dyplomata, pisarz i żołnierz rosyjskiego pochodzenia urodzony jako Roman Kacew. Swoje burzliwe życie opisał w wydanej w 1964 roku autobiografii “Obietnica