„Nóż w przejrzystej wodzie” – Nowe Horyzonty 2018
„Nóż w przejrzystej wodzie”, reż. Wang Xuebo Ocena: 4,5/5 Leciwy rolnik Ma Zishan (Yang Shengcang) prowadzi niemal pustelnicze życie na półpustynnym obszarze prowincji Ningxia w
Antyczna Hiszpania – recenzja filmu „Petra” – Nowe Horyzonty 2018
Jaime Rosales to reżyser z całą pewnością znany nowohoryzontowej publiczności. Jeden z jego filmów znalazł się w zeszłorocznej sekcji Lost Lost Lost, a „Samotność” startowała
Na co do kina #61: Cotygodniowy przegląd premier
Zapowiada się atrakcyjny tydzień w kinach. My namawiamy, żeby dowiedzieć się “Jak rozmawiać z dziewczynami na prywatkach”. Film kultowego w pewnych kręgach Johna Camerona Mitchella
Odchodząc zabierz mnie – recenzja filmu „Morze wewnętrzne” – Nowe Horyzonty 2018
Słynny włoski pisarz i semiotyk Umberto Eco stwierdził kiedyś, że „kto czyta książki, żyje podwójnie”. Po wizycie na kolejnym festiwalu filmowym zaryzykuję stwierdzenie, że kto
Panna ktoś – recenzja filmu „Skate Kitchen” – Nowe Horyzonty 2018
Rok 2018 jest całkiem udany dla kina coming of age. Dopiero co oscarowy sezon świecił odbitym blaskiem geniuszu „Lady Bird”, a teraz festiwal Nowe Horyzonty
50 twarzy zbrodni – recenzja filmu „Neapol spowity tajemnicą”
Od czasu zaskakującego sukcesu “Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie” kino włoskie znów zrobiło się nad Wisłą modne. Największą zaletą tego faktu jest to, że
Jutra nie będzie – recenzja filmu “Siedzący słoń” – Nowe Horyzonty 2018
“Siedzący słoń”, chiński kolos liczący mrożące krew w żyłach 3 godziny i 50 minut niesie za sobą potężny ładunek emocjonalny. Choćby w związku z faktem,
Piekło w raju – recenzja filmu „Holiday” – Nowe Horyzonty 2018
Reżyserka “Holiday”, Isabella Eklöf powiedziała przed seansem, że zdaje sobie sprawę iż widzowie w pewnym momencie mogą mieć ochotę opuścić salę podczas projekcji, co jest
Tylko fragment – recenzja filmu „Jean-Luc Godard. Imaginacje”
Najnowszy film Jean-Luca Godarda, „Le livre d’image” to dzieło samo w sobie wyjątkowe, choć nie bez precedensu w filmografii reżysera. Podobną formę wyrazu zastosował Francuz
Gardło, serce, brzuch – Nowe Horyzonty 2018
„Gardło, serce, brzuch”, reż. Maud Alpi Ocena: 4/5 Prezentowane w sekcji „Lost, Lost, Lost” ”Gardło, serce, brzuch” podejmuje drażliwy temat przemocy wobec zwierząt. Mimo, że
Igraszka – recenzja filmu „Dom, który zbudował Jack”
Lars von Trier szokuje branżę filmową zupełnie jak, Larry Flynt prasową. Tylko przed polskim pokazem premierowym jego dzieła ludzie poddani transgresji biegli ku najlepszemu miejscu.
Ja, ty, ona – recenzja filmu „Nina” – Nowe Horyzonty 2018
„Nina” to pełnometrażowy debiut Olgi Chajdas nagrodzony Big Screen Award na festiwalu w Rotterdamie, a jego polską premierę mieliśmy okazję zobaczyć na 18. MFF Nowe
Uprowadzona – recenzja filmu „Wszyscy wiedzą” – Nowe Horyzonty 2018
„Wszyscy wiedzą” to nowy dramat reżysera m.in. „Klienta” czy „Rozstania” prosto z Cannes. Swoją polską festiwalową premierę miał kilka dni temu we Wrocławiu. Będzie okazja
Maszynka do spotkania z tajemnicą – recenzja filmu „Monument” – Nowe Horyzonty 2018
Podczas premierowego pokazu swojego filmu „Monument” na festiwalu Nowe Horyzonty Jagoda Szelc powiedziała, że stoi po stronie kina, którego nie trzeba rozumieć. Dlatego właśnie nie
Sztuka wyjścia – recenzja filmu „Kupal” – Nowe Horyzonty 2018
W czasach olbrzymiej popularności kina irańskiego, które wypromowali tacy artyści jak Farhadi, Panahi, Majidi, a wcześniej nieodżałowany Kiarostami, można zapomnieć, że Bliski Wschód bynajmniej nie
Na co do kina #60: Cotygodniowy przegląd premier
Środek wakacji, upał leje się z nieba, wszyscy ledwie dychamy. Najlepsza rada: ukryć się w klimatyzowanej sali kinowej. Może zbliżających się premier nie można nazwać
Dowód.html – recenzja filmu „Searching” – Nowe Horyzonty 2018
Mojego najlepszego przyjaciela poznałem we wczesnym dzieciństwie. Wie bardzo dużo o mnie, moich zainteresowaniach, znajomych, problemach, a nawet sekretach. Niezawodnie towarzyszy mi przez całe życie,
Twarze i ściany – recenzja filmu „Pochód młodości” – Nowe Horyzonty 2018
„Pochód młodości” Pedro Costy można by nazwać elegią na odejście starej ściany. Ściany, na której odcisnęły się minione lata: a szczególnie bieda, chwile bolesne, dramatyczne,
Twoja wiedźma z sąsiedztwa – recenzja filmu „Lustra i pióra” – Nowe Horyzonty 2018
Er-hao to naznaczona fatalizmem młoda wdowa. Poznajemy ją, kiedy w wyniku wybuchu fabryki fajerwerków traci trzeciego męża oraz dach nad głową. Sama cudem uchodzi z
„Czarne bractwo. BlacKkKlansman” – Nowe Horyzonty 2018
„Czarne bractwo. BlacKkKlansman”, reż. Spike Lee Ocena: 4/5 „Czarne bractwo. BlacKkKlansman” Spike’a Lee ma bardzo przewrotną fabułę. Policjant Ron Stallworth (John David Washington) w ramach
San Francisco, mon amour – recenzja filmu „Zielona mgła” – Nowe Horyzonty 2018
Guy Maddin wspierany przez braci Evana i Galena Johnsonów nakręcił film w warstwie fabularnej do złudzenia przypominający arcydzieło Alfreda Hitchcocka „Zawrót głowy”. Z tym że
„Caniba” – Nowe Horyzonty 2018
„Caniba”, reż. Lucien Castaing-Taylor, Véréna Paravel Ocena: 4/5 Dla oddanych widzów Nowych Horyzontów już same nazwiska reżyserów „Caniby” – Lucien Castaing-Taylor i Véréna Paravel –
Uśmiech Pan Am – recenzja filmu „Polegaj na mnie” – Nowe Horyzonty 2018
Starą prawdą jest, że najlepsze indie opowieści o młodości w Ameryce snują Europejczycy. W ostatnich latach dowody na słuszność tej tezy dostarczyło m.in. francuskie studio
Życie Amina – recenzja filmu „Mektoub. Moja miłość: Pieśń pierwsza” – Nowe Horyzonty 2018
Cztery lata temu Abdellatif Kechiche zachwycił międzynarodową krytykę filmem „Życie Adeli”. Obraz ten uchwycił młodzieńcze emocje towarzyszące dojrzewaniu i odkrywaniu swojej seksualności na przykładzie pary
Into the White – recenzja filmu „Arktyka” – Nowe Horyzonty 2018
Kino survivalowe to gatunek znany nie od dziś. Motyw rozbitków na bezludnej wyspie, podróżników uwięzionych na pustyni czy ofiar katastrofy zamkniętych w budynku bez wyjścia
Gem, set, mecz – recenzja filmu „Córka trenera” – Nowe Horyzonty 2018
Przez chwilę podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty mogliśmy poczuć energię i klimat niczym z Sundance. Wszystko za sprawą światowej premiery „Córki trenera” Łukasza Grzegorzka.
„★” [„Star”] – Nowe Horyzonty 2018
„★” [„Star”], reż. Johann Lurf Ocena: 3/5 Przewodników po historii kina mieliśmy już wiele. „★” [„Star”] Johanna Lurfa bliżej jednak do kolażowych dzieł Guya Maddina
La La Land – recenzja filmu „Sezon diabła” – Nowe Horyzonty 2018
Lav Diaz jest już ikoną Nowych Horyzontów. Projekcja najnowszej produkcji Filipińczyka to od lat obowiązkowy punkt każdego programu. Jakie wrażenia pozostawił w widzach swoim najnowszym
Na co do kina #59: Cotygodniowy przegląd premier
W nowohoryzontowej gorączce łatwo zapomnieć, że dziś piątek, a więc do kin wchodzą nowe filmy. Wydaje się, że nawet dystrybutorzy nie mają pomysłu na ostatni
„Sauvage” – Nowe Horyzonty 2018
„Sauvage”, reż. Camille Vidal-Naquet Ocena: 4/5 Léo, dwudziestodwuletni Francuz, nie ma własnego lokum, czasem uda mu się przenocować na imprezie, ale zazwyczaj wystarcza mu zwykła
Zagubiony w La Manchy – recenzja filmu „Człowiek, który zabił Don Kichota”
Kiedy poświęca się 25 lat na jakieś dzieło, w dodatku takie mające za sobą już jedną porażkę, wiadomo, że projekt jest zrodzony z pasji. Przetrwał
Korzenie – recenzja filmu „Djon África” – Transatlantyk 2018
O kinie Republiki Zielonego Przylądka ciężko powiedzieć wiele, może poza tym, że w aspekcie tworzenia filmów i ich dystrybucji Kabowerdyńczycy są zależni od Portugalii, nie
Głowa rodziny – recenzja filmu „Groźna matka”
W 2017 roku gruzińska komisja selekcyjna zaskoczyła świat, a przynajmniej tę część świata którą obchodzi kto jest gruzińskim kandydatem do Oscara. Zamiast mającego premierę na
Ludzkość – recenzja filmu „Nasze zmagania” – Transatlantyk 2018
Organizatorzy tegorocznej edycji Transatlantyku pierwszy raz od początków działalności postanowili inaugurować galę otwarcia projekcją filmu. Postawienie na francusko – belgijską koprodukcję pod tytułem „Nasze Zmagania”
Czas rozpadu – recenzja filmu „Loveling” – Transatlantyk 2018
Założywszy rodzinę, musimy zaakceptować również to, iż nasza praca pójdzie na marne. Dzieci nie będą nami, nie będą nas wiecznie słuchać, a co najgorsze, nie
Samotny mężczyzna – recenzja filmu „McQueen”
Kim był Aleksander McQueen? Wydaje się, że niewiele osób go tak naprawdę znało, a jeszcze mniej rozumiało. Wywodzący się z trudnego środowiska, piekielnie ambitny chłopak,
Na co do kina #58: Cotygodniowy przegląd premier
Kiedy wydawało się, że środek wakacji to tylko odprężające popcorniaki ze scenariuszem napisanym na serwetce, ten tydzień postanowił podjąć dyskurs z tą wiodącą tendencją. Najwięcej
Tata psychopata – recenzja filmu „Człowiek bez pamięci”
Kino gatunkowe z Korei Południowej nieustannie rośnie w siłę. O ile wyrobnicy z Hollywood zjadają własne ogony, serwując widzom coraz bardziej przetworzoną papkę, Azjaci nadal
Wyspa ocalonych – recenzja filmu „Hashima” – Transatlantyk 2018
Nie licząc pokazów festiwalowych rzadko na ekranach naszych kin otrzymujemy możliwość obejrzenia superprodukcji spoza Europy Zachodniej i Ameryki Północnej. Tym bardziej należy docenić starania Mayfly,
W szponach Boga – recenzja filmu „Złe wychowanie Cameron Post” – Transatlantyk 2018
„Złe wychowanie Cameron Post” to ekranizacja powieści autorstwa Emily Danforth, z gwiazdorską obsadą i niezwykłym klimatem. Zwycięzca tegorocznej Głównej Nagrody Jury na festiwalu w Sundance,
Zagraj to jeszcze raz, Josip – recenzja filmu „Małżeństwo” – Transatlantyk 2018
Chyba nie ma drugiej kinematografii tak naznaczonej i obciążonej jednym tematem jak ta krajów byłej Jugosławii. Niszcząca i bolesna wojna jaka się przetoczyła przez Bałkany
Mamo, piszę do Ciebie – recenzja filmu „Obietnica poranka”
Romain Gary to francuski dyplomata, pisarz i żołnierz rosyjskiego pochodzenia urodzony jako Roman Kacew. Swoje burzliwe życie opisał w wydanej w 1964 roku autobiografii “Obietnica
Na granicy prawa – recenzja filmu „Sicario 2: Soldado”
“Sicario” po raz kolejny przenosi nas na piaszczyste wzgórza amerykańsko-meksykańskiej granicy, nad którą niepodzielnie sprawują kontrolę kartele narkotykowe. Po brutalnej serii zamachów, zorganizowanych przez muzułmańskich
Inspektor Stucky na tropie: Sezon 4, odcinek 21. – recenzja filmu „Ostatnie prosecco hrabiego Ancillotto”
Ludzie od zarania dziejów uwielbiają kryminalne historie. Dreszczyk emocji związany z ujawnianiem grzeszków i sekretów społeczeństwa, poczucie zagrożenia, logiczne łamigłówki. Sposobów na opowiadanie o detektywach
Na co do kina #57: Cotygodniowy przegląd premier
Stało się, w końcu mamy kinowe wakacje. Na ekrany trafia pierwszy król sezonu ogórkowego, „Iniemamocni 2”, czyli druga odsłona pixarowego hitu sprzed lat. Na kawałek
Na los szczęścia, Baltasarze! – recenzja filmu „41 dni nadziei”
Odkąd w 2010 roku Baltasar Kormákur, twórca cenionego islandzkiego dzieła „101 Reykjavík”, nakręcił swój pierwszy amerykański film „Inhale” jego kariera reżyserska przebiega dwutorowo z wyraźnie
Na co do kina #56: Cotygodniowy przegląd premier
Pierwszy lipcowy tydzień istnieje w naszej świadomości tylko dlatego, że rozpoczyna się od zazdrosnych spojrzeń ku wybrzeżu, gdzie szczęśliwcy opalają buzie przy dźwiękach pieśni Nicka
Dawno temu w Ameryce – recenzja pilota serialu „Jak zdobywano Dziki Zachód”
Już 7 lipca na kanale History rusza czteroodcinkowy miniserial dokumentalny „Jak zdobywano Dziki Zachód”. W kolejne soboty za jego sprawą poznamy fascynującą historię ekspansji Stanów
Na co do kina #55: Cotygodniowy przegląd premier
Pierwszy weekend wakacji za nami, a co za tym idzie sezon ogórkowy w kinach w pełni. Mało kto przecież będzie siedział w ciemnej sali, kiedy
Lalki – analiza filmu „Dziedzictwo. Hereditary”
Po długiej chorobie zmarła Ellen Taper Leigh, najdroższa matka i ukochana babcia. Pozostawiła nieutuloną w żalu rodzinę – córkę Annie Graham, zięcia Steve’a oraz wnuki,
W pętli – recenzja serialu „Westworld”(sezon 2)
Po spektakularnym sukcesie pierwszego sezonu “Westworld” wyemitowanego przez HBO jesienią 2016 roku, oczekiwania względem kolejnej serii były ogromne. Serial produkowany przez Jonathana Nolana i Lisę
Drzewo niezgody – recenzja filmu „W cieniu drzewa”
Islandia odznaczyła się na mapie kina współczesnego w bardzo widoczny sposób. Jeżeli na naszym portalu wciąż wspominamy „Serce z kamienia”, w redakcyjnym gronie toczymy spory
Na co do kina #54: Cotygodniowy przegląd premier
Koniec roku szkolnego wyznacza zazwyczaj początek wakacji, choć w kinach zaczęły się one gdzieś w okolicach końca kwietnia, gdy premierowało „Avengers: Wojna bez granic”. Dystrybutorzy
Nastoletni sen – recenzja filmu „Twój Simon”
“Twój Simon” jest historią o nastolatkach jakich wiele. Jednak w przeciwieństwie do większości fabuł zrealizowanych w ostatnim czasie ogląda się go bez zażenowania. Bliżej mu
Zagraj to jeszcze raz, T-Rex – recenzja filmu „Jurassic World: Upadłe królestwo”
Nie od dziś wiadomo, że w mulitipleksach najlepiej sprzedają się wszelkiej maści remaki i sequele. Gdy do tego dodamy fakt, że nostalgia za latami 80.
„Sweet Country” – 24. Wiosna Filmów
„Sweet Country”, reż. Warwick Thornton Ocena: 3,5/5 Akcja “Sweet Country” rozgrywa się w Australii w 1929 roku i obraca wokół zabójstwa białego ranczera Harry’ego Marcha
Na co do kina #53: Cotygodniowy przegląd premier
Zbliżający się weekend nie zapowiada wielkich hitów frekwencyjnych (żadnych dinozaurów ani herosów), ale nie znaczy to jednak, że można zupełnie spokojnie poddać się futbolowej gorączce.
Krótki format – „Sense8” (odcinek finałowy)
„Sense8” (odcinek finałowy), reż. Lana Wachowski Ocena: 4.5/5 Serial stworzony dla Netflixa przez siostry Wachowskie mimo jedynie dwóch sezonów zyskał rzeszę fanów na całym świecie.
Ponad metaforą – recenzja filmu „Zimna wojna”
Odmówmy litanię, miejmy to już za sobą. Paweł Pawlikowski. Autor nagrodzonej Oscarem „Idy”. Tegoroczny zdobywca Złotej Palmy w Cannes za reżyserię. Jakiego filmu? Ano „Zimnej
Wyrzutki – recenzja filmu „Han Solo: Gwiezdne Wojny – historie”
Miłośnicy najpopularniejszej space opery na świecie, w oczekiwaniu na przyszłoroczne danie główne, otrzymali przystawkę, o którą nigdy nie prosili. Czy Gwiezdne wojny w awanturniczo-przygodowej otoczce,
Na co do kina #52: Cotygodniowy przegląd premier
Przed nami ostatni tydzień bez trudnego wyboru: iść do kina czy jednak rozkoszować się zieloną murawą w ramach telewizyjnych transmisji z rosyjskiego mundialu. Tydzień, dodajmy
Oryginał Made in China – recenzja filmu „Duża ryba i begonia”
„Duża ryba i begonia”, pełnometrażowy debiut niezależnych filmowców, Liang Xuana i Zhang Chuna, efekt wieloletniej pracy sfinansowany w dużej mierze z prywatnych darowizn, to rzadki
Sędziowie – recenzja filmu „1945”
Prowincjonalna miejscowość szykuje się do wesela syna burmistrza. Skrupulatne przygotowania dobiegają końca, jeszcze tylko ostatnie poprawki. Młodzi nie mogą się doczekać nocy poślubnej, a mieszkańcy
Ta obca: Przebudzenie – recenzja filmu „Thelma”
Thelma spokojnie mogłaby być przybraną siostrą Carrie z dzieła De Palmy, dzieląc wraz z nią psychiczny ból płynący z brzemienia posiadania psychicznych supermocy. Nadnaturalny thriller,
Bonnie i Clyde 50 lat później – recenzja filmu „Ella i John”
Filmów o miłości w kinie dostatek. O miłości wbrew wszystkiemu i wszystkim pchającej bohaterów do ucieczki z rodzinnych domów też wszyscy widzieliśmy zapewne niejeden. Gdy
Na co do kina #51: Cotygodniowy przegląd premier
Wyjątkowy zbieg okoliczności, czyli spotkanie Bożego Ciała z Dniem Dziecka skutkuje tym, że piątek wypada w tym tygodniu w środę. Jeśli nie planujecie długiego weekendu
European Arthouse Movie: The Movie – recenzja filmu „Zimowi bracia”
Nurtów w filmie jest bez liku. Różne kultury, różne charaktery, różne sposoby artystycznego widzenia świata. Te wszystkie dyferencje między twórcami owocują różnorodnością tego, co możemy
Na wybiegu życia – recenzja filmu „Miss Holocaust”
Z szerokim uśmiechem na twarzy wychodzi zza kulis i pewnym krokiem przemierza wybieg. Przystaje na jego końcu, kłania się i z gracją wraca na miejsce.
Młodzi chłopcy z Berna – recenzja filmu „Mario”
Piłkarska gorączka z dnia na dzień narasta, do mundialu pozostał niespełna miesiąc, a kadra z Lewandowskim na czele do tego stopnia opanowuje media, że strach
Unnecessarily Mercenary – recenzja filmu „Deadpool 2”
Sukces finansowy pierwszego Deadpoola teoretycznie otworzył furtkę filmom superbohaterskim z kategorią R, czego pokłosiem był choćby dobrze przyjęty “Logan”. Niestety okazało się, że producenci nadal
Przeminęło z Jangcy – recenzja filmu „Najczystszy jest popiół” – Cannes 2018
„Wędrówką życie jest człowieka” pisał pół wieku temu Edward Stachura o jednym z najstarszych motywów literackich w dziejach. Wielcy mistrzowie od wieków opowiadali o tym
Piekło jest puste – recenzja filmu „451° Fahrenheita”
Ponoć mamy istnieć bez książek. Ponoć tak ma być lepiej. Ponoć prościej. W świecie przedstawionym w „451° Fahrenheita” straż pożarna zamiast gasić ogień roznieca go.
Plaże Agnès i JR-a – recenzja filmu „Twarze, plaże”
Kto ich zobaczy razem, pomyśli pewnie, że oto babcia i jej wnuczek. Bo co może przecież łączyć 89-letnią Agnès Vardę i o ponad 50 lat
Na co do kina #50: Cotygodniowy przegląd premier
Lżejsza tematyka premier kinowych idzie w parze z coraz lepszą pogodą za oknami. Priorytetem dla większości będzie zapewne kolejny spin-off Gwiezdnych Wojen. Tymczasem w kinach
Rumuński system rozgrywek – recenzja filmu “W otchłani futbolu”
Kultura kocha bohaterów beznadziejnych, Syzyfów toczących bezowocne boje każdego dnia, zapatrzonych na swoje nieosiągalne cele Don Kichotów, czy nieustannie cierpiących Werterów. Takim bohaterem jest Laurenţiu
Zwyczajni ludzie – recenzja filmu “Dina”
Albert Einstein, Ludwig van Beethoven, Michał Anioł, Steven Spielberg, Eminem. Zadanie: znajdź dwie rzeczy, które łączą te słynne osoby. Odpowiedź: 1) to geniusze w swoich
Kinoorgazm kinooka – recenzja filmu „The Image Book
11 maja geniusz kina autorskiego Jean-Luc Godard powrócił do Cannes ze swoim nowym esejem filmowym “Le livre d’image”, dzięki któremu wysadził mózgi widzów. W “Le
Pociąg do wolności – recenzja filmu „Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka”
Walerian Borowczyk to artysta, którego nazwisko raczej nie utrwaliło się w świadomości polskiego widza. Mimo zdumiewających osiągnięć w dziedzinie surrealistycznej animacji, udziału w największych światowych
Opowieść wigilijna – recenzja filmu „Trzy twarze” – Cannes 2018
Jafar Panahi przed ośmioma laty usłyszał wyrok 20 lat zakazu pisania scenariuszy i reżyserowania filmów, a także opuszczania kraju. Od tego czasu jego domowa kolekcja
Cannes 2018 – nasza relacja i recenzje
Festiwal w Cannes się już zakończył, a my wciąż dostarczamy Wam kolejne przedpremierowe recenzje. Zapraszamy do jedynego miejsca w sieci, gdzie znajdziecie wszystkie nasze canneńskie
Bajka o głupim Jasiu – recenzja filmu „Dzika grusza” – Cannes 2018
Gdy jeden ulubieniec Cannes zdobywa najważniejszy laur (Hirokazu Koreeda), drugi musi obejść się smakiem na głodówce. Nuri Bilge Ceylan do tej pory za każdym razem,
Płonie stodoła – recenzja filmu „Płomienie” – Cannes 2018
Dotychczasowe próby przekładu prozy Harukiego Murakamiego na język filmu kończyły się spektakularnymi klęskami, albo w najlepszym przypadku mieszanymi opiniami. Zapewne, w dużej mierze jest to
Wielki błękit Mayola – recenzja filmu “Człowiek delfin”
„Wielki błękit” to jeden z najważniejszych francuskich filmów lat 80., esencja nurtu cinéma du look i jeden z niewielu francuskojęzycznych filmów, które umościły sobie wygodne
Into the Wild – recenzja filmu “Stając się zwierzęciem”
Aż sześć lat Peter Mettler kazał czekać na swój najnowszy film. Kiedy wrócił wydaje się zupełnie innym człowiekiem. Zamiast próbować jak dotychczas zamknąć w słoiku
Słodki ptak młodości – recenzja filmu „Sorry Angel” – Cannes 2018
W ostatnim czasie francuscy twórcy poczuli pragnienie powrotu do czasów swej młodości. W zeszłym roku w słabo obsadzonym Cannes brylował Ruben Campillo ze swoimi “120
120 uderzeń Daniela Blake’a – recenzja filmu „Na wojnie” – Cannes 2018
Brutalny korporacyjny kapitalizm za nic ma człowieka. Życie ludzkie to tylko kolejna zmienna wprowadzona do generowanego w Excelu wykresu zysków, a naczelną wartość stanowi wysokość
Portret duszy – recenzja filmu „Książę i dybuk”
Polski książę zmuszony przez hitlerowców do opuszczenia zabytkowego zamku pod Warszawą. Wizjoner, którego wszystkie filmy spłonęły w wojennej pożodze. Szczęśliwy dziedzic wielkiej fortuny. Homoseksualny Żyd
Na co do kina #49: Cotygodniowy przegląd premier
Choć nasze myśli zajęte są przede wszystkim trwającymi festiwalami, nie zapomnieliśmy o regularnych premierach. Jest w czym wybierać: Islandzki arthouse i francusko-włoski dramat polityczny obok
„The Pluto Moment” – Cannes 2018
„The Pluto Moment”, reż. Zhang Ming Ocena: 3,5/5 Co dla życia oznacza śmierć? Czy akt tworzenia jest cudem czy jedynie wielkim fałszem? I wreszcie, czy
Twarz córek krów – recenzja filmu „Fuga” – Cannes 2018
Swoimi „Córkami dancingu” Agnieszka Smoczyńska rozbudziła apetyty i serca kinomanów na całym świecie. Film najpierw zachwycił na Sundance, potem zelektryzował amerykańską dystrybucję, kończąc jako jeden
Prawo do migracji – recenzja filmu „Wędrówki ludów”
Filmy dokumentalne rzadko bywają traktowane na równi z fabularnymi podczas imprez filmowych. Wyjątkiem zdaje się być Międzynarodowy Festiwal w Wenecji, którego selekcjonerzy rokrocznie dbają o
Encore, jeszcze raz – recenzja filmu „Mirai” – Cannes 2018
Mamoru Hosoda mógł debiutować „Ruchomym zamkiem Hauru”. Będąc uznanym twórcą mangi i początkującym, acz utalentowanym reżyserem, stał się pierwszym wyborem studia Ghibli do tej produkcji.
Za wszelką cenę – recenzja filmu „Bez wytchnienia”
Przewlekłe schorzenie z dnia na dzień przykuwa cię do łóżka, uniemożliwiając normalne funkcjonowanie i obarczając twych bliskich brzemieniem nie do udźwignięcia. Tkwiąc w stalowym uścisku
Sknocony Top Detektyw – recenzja filmu „Detektyw samuraj”
Fala nostalgii za latami 80. i 90. jest nadal bardzo wysoka. W dyskontach kuszą gumy „Turbo”, młode dziewczyny z dumą noszą niegdyś obciachowe wytarte jeansy
Najtrudniejszy pierwszy krok – recenzja filmu “Call Me Tony”
Szukając bohatera zaliczeniowego dokumentu student łódzkiej Filmówki Klaudiusz Chrostowski zajrzał do kółka teatralnego w Katowicach, do któregoś niegdyś sam uczęszczał. Nie spodziewał się jednak, że
Fata morgana – recenzja filmu “Można kochać ziemniaki”
Autorka poruszających “Wodnych dzieci”, Aliona van der Horst powraca na festiwal niezwykle osobistym filmem. Śmierć ciotki inspiruje reżyserkę do podróży sentymentalnej. Przybywa więc do zapomnianej
Kim jestem? – recenzja filmu „Hatsune Miku – świat należy do mnie”
Miku Hatsune ma szesnaście lat. To radosna dziewczyna o długich, turkusowych włosach uczesanych w dwa kucyki. Zwykle jest pewna siebie, choć, jak każdą osobę, nawiedzają
Nim pochłoną nas fale – recenzja filmu „Znikająca wyspa”
Kiribati to obok Tuvalu i Malediwów jeden z krajów najbardziej zagrożonych podnoszącym się poziomem oceanów. Naukowcy szacują, że jeśli tempo tego zjawiska się utrzyma, to
Ciemna strona macierzyństwa – recenzja filmu „Tully”
Owoce współpracy scenarzystki Diablo Cody z reżyserem Jasonem Reitmanem rozrosły się właśnie do trylogii. W każdym ze wspólnych projektów podejmują problematykę dojrzałości do pewnych życiowych
„Poetka z Arabii” – 15. Millennium Docs Against Gravity
„Poetka z Arabii”, reż. Stefanie Brockhaus, Andreas Wolff Ocena: 3/5 Arabia Saudyjska posiada wiele restrykcyjnych praw, do których muszą dostosować się kobiety. Niczym własność męża