Sędziowie – recenzja filmu „1945”
Prowincjonalna miejscowość szykuje się do wesela syna burmistrza. Skrupulatne przygotowania dobiegają końca, jeszcze tylko ostatnie poprawki. Młodzi nie mogą się doczekać nocy poślubnej, a mieszkańcy
Ta obca: Przebudzenie – recenzja filmu „Thelma”
Thelma spokojnie mogłaby być przybraną siostrą Carrie z dzieła De Palmy, dzieląc wraz z nią psychiczny ból płynący z brzemienia posiadania psychicznych supermocy. Nadnaturalny thriller,
Bonnie i Clyde 50 lat później – recenzja filmu „Ella i John”
Filmów o miłości w kinie dostatek. O miłości wbrew wszystkiemu i wszystkim pchającej bohaterów do ucieczki z rodzinnych domów też wszyscy widzieliśmy zapewne niejeden. Gdy
Na co do kina #51: Cotygodniowy przegląd premier
Wyjątkowy zbieg okoliczności, czyli spotkanie Bożego Ciała z Dniem Dziecka skutkuje tym, że piątek wypada w tym tygodniu w środę. Jeśli nie planujecie długiego weekendu
European Arthouse Movie: The Movie – recenzja filmu „Zimowi bracia”
Nurtów w filmie jest bez liku. Różne kultury, różne charaktery, różne sposoby artystycznego widzenia świata. Te wszystkie dyferencje między twórcami owocują różnorodnością tego, co możemy
Na wybiegu życia – recenzja filmu „Miss Holocaust”
Z szerokim uśmiechem na twarzy wychodzi zza kulis i pewnym krokiem przemierza wybieg. Przystaje na jego końcu, kłania się i z gracją wraca na miejsce.
Młodzi chłopcy z Berna – recenzja filmu „Mario”
Piłkarska gorączka z dnia na dzień narasta, do mundialu pozostał niespełna miesiąc, a kadra z Lewandowskim na czele do tego stopnia opanowuje media, że strach
Unnecessarily Mercenary – recenzja filmu „Deadpool 2”
Sukces finansowy pierwszego Deadpoola teoretycznie otworzył furtkę filmom superbohaterskim z kategorią R, czego pokłosiem był choćby dobrze przyjęty “Logan”. Niestety okazało się, że producenci nadal
Przeminęło z Jangcy – recenzja filmu „Najczystszy jest popiół” – Cannes 2018
„Wędrówką życie jest człowieka” pisał pół wieku temu Edward Stachura o jednym z najstarszych motywów literackich w dziejach. Wielcy mistrzowie od wieków opowiadali o tym
Piekło jest puste – recenzja filmu „451° Fahrenheita”
Ponoć mamy istnieć bez książek. Ponoć tak ma być lepiej. Ponoć prościej. W świecie przedstawionym w „451° Fahrenheita” straż pożarna zamiast gasić ogień roznieca go.
Plaże Agnès i JR-a – recenzja filmu „Twarze, plaże”
Kto ich zobaczy razem, pomyśli pewnie, że oto babcia i jej wnuczek. Bo co może przecież łączyć 89-letnią Agnès Vardę i o ponad 50 lat
Na co do kina #50: Cotygodniowy przegląd premier
Lżejsza tematyka premier kinowych idzie w parze z coraz lepszą pogodą za oknami. Priorytetem dla większości będzie zapewne kolejny spin-off Gwiezdnych Wojen. Tymczasem w kinach
Rumuński system rozgrywek – recenzja filmu “W otchłani futbolu”
Kultura kocha bohaterów beznadziejnych, Syzyfów toczących bezowocne boje każdego dnia, zapatrzonych na swoje nieosiągalne cele Don Kichotów, czy nieustannie cierpiących Werterów. Takim bohaterem jest Laurenţiu
Zwyczajni ludzie – recenzja filmu “Dina”
Albert Einstein, Ludwig van Beethoven, Michał Anioł, Steven Spielberg, Eminem. Zadanie: znajdź dwie rzeczy, które łączą te słynne osoby. Odpowiedź: 1) to geniusze w swoich
Kinoorgazm kinooka – recenzja filmu „The Image Book
11 maja geniusz kina autorskiego Jean-Luc Godard powrócił do Cannes ze swoim nowym esejem filmowym “Le livre d’image”, dzięki któremu wysadził mózgi widzów. W “Le
Pociąg do wolności – recenzja filmu „Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka”
Walerian Borowczyk to artysta, którego nazwisko raczej nie utrwaliło się w świadomości polskiego widza. Mimo zdumiewających osiągnięć w dziedzinie surrealistycznej animacji, udziału w największych światowych
Opowieść wigilijna – recenzja filmu „Trzy twarze” – Cannes 2018
Jafar Panahi przed ośmioma laty usłyszał wyrok 20 lat zakazu pisania scenariuszy i reżyserowania filmów, a także opuszczania kraju. Od tego czasu jego domowa kolekcja
Cannes 2018 – nasza relacja i recenzje
Festiwal w Cannes się już zakończył, a my wciąż dostarczamy Wam kolejne przedpremierowe recenzje. Zapraszamy do jedynego miejsca w sieci, gdzie znajdziecie wszystkie nasze canneńskie
Bajka o głupim Jasiu – recenzja filmu „Dzika grusza” – Cannes 2018
Gdy jeden ulubieniec Cannes zdobywa najważniejszy laur (Hirokazu Koreeda), drugi musi obejść się smakiem na głodówce. Nuri Bilge Ceylan do tej pory za każdym razem,
Płonie stodoła – recenzja filmu „Płomienie” – Cannes 2018
Dotychczasowe próby przekładu prozy Harukiego Murakamiego na język filmu kończyły się spektakularnymi klęskami, albo w najlepszym przypadku mieszanymi opiniami. Zapewne, w dużej mierze jest to
Wielki błękit Mayola – recenzja filmu “Człowiek delfin”
„Wielki błękit” to jeden z najważniejszych francuskich filmów lat 80., esencja nurtu cinéma du look i jeden z niewielu francuskojęzycznych filmów, które umościły sobie wygodne
Into the Wild – recenzja filmu “Stając się zwierzęciem”
Aż sześć lat Peter Mettler kazał czekać na swój najnowszy film. Kiedy wrócił wydaje się zupełnie innym człowiekiem. Zamiast próbować jak dotychczas zamknąć w słoiku
Słodki ptak młodości – recenzja filmu „Sorry Angel” – Cannes 2018
W ostatnim czasie francuscy twórcy poczuli pragnienie powrotu do czasów swej młodości. W zeszłym roku w słabo obsadzonym Cannes brylował Ruben Campillo ze swoimi “120
120 uderzeń Daniela Blake’a – recenzja filmu „Na wojnie” – Cannes 2018
Brutalny korporacyjny kapitalizm za nic ma człowieka. Życie ludzkie to tylko kolejna zmienna wprowadzona do generowanego w Excelu wykresu zysków, a naczelną wartość stanowi wysokość
Portret duszy – recenzja filmu „Książę i dybuk”
Polski książę zmuszony przez hitlerowców do opuszczenia zabytkowego zamku pod Warszawą. Wizjoner, którego wszystkie filmy spłonęły w wojennej pożodze. Szczęśliwy dziedzic wielkiej fortuny. Homoseksualny Żyd
Na co do kina #49: Cotygodniowy przegląd premier
Choć nasze myśli zajęte są przede wszystkim trwającymi festiwalami, nie zapomnieliśmy o regularnych premierach. Jest w czym wybierać: Islandzki arthouse i francusko-włoski dramat polityczny obok
„The Pluto Moment” – Cannes 2018
„The Pluto Moment”, reż. Zhang Ming Ocena: 3,5/5 Co dla życia oznacza śmierć? Czy akt tworzenia jest cudem czy jedynie wielkim fałszem? I wreszcie, czy
Twarz córek krów – recenzja filmu „Fuga” – Cannes 2018
Swoimi „Córkami dancingu” Agnieszka Smoczyńska rozbudziła apetyty i serca kinomanów na całym świecie. Film najpierw zachwycił na Sundance, potem zelektryzował amerykańską dystrybucję, kończąc jako jeden
Prawo do migracji – recenzja filmu „Wędrówki ludów”
Filmy dokumentalne rzadko bywają traktowane na równi z fabularnymi podczas imprez filmowych. Wyjątkiem zdaje się być Międzynarodowy Festiwal w Wenecji, którego selekcjonerzy rokrocznie dbają o
Encore, jeszcze raz – recenzja filmu „Mirai” – Cannes 2018
Mamoru Hosoda mógł debiutować „Ruchomym zamkiem Hauru”. Będąc uznanym twórcą mangi i początkującym, acz utalentowanym reżyserem, stał się pierwszym wyborem studia Ghibli do tej produkcji.
Za wszelką cenę – recenzja filmu „Bez wytchnienia”
Przewlekłe schorzenie z dnia na dzień przykuwa cię do łóżka, uniemożliwiając normalne funkcjonowanie i obarczając twych bliskich brzemieniem nie do udźwignięcia. Tkwiąc w stalowym uścisku
Sknocony Top Detektyw – recenzja filmu „Detektyw samuraj”
Fala nostalgii za latami 80. i 90. jest nadal bardzo wysoka. W dyskontach kuszą gumy „Turbo”, młode dziewczyny z dumą noszą niegdyś obciachowe wytarte jeansy
Najtrudniejszy pierwszy krok – recenzja filmu “Call Me Tony”
Szukając bohatera zaliczeniowego dokumentu student łódzkiej Filmówki Klaudiusz Chrostowski zajrzał do kółka teatralnego w Katowicach, do któregoś niegdyś sam uczęszczał. Nie spodziewał się jednak, że
Fata morgana – recenzja filmu “Można kochać ziemniaki”
Autorka poruszających “Wodnych dzieci”, Aliona van der Horst powraca na festiwal niezwykle osobistym filmem. Śmierć ciotki inspiruje reżyserkę do podróży sentymentalnej. Przybywa więc do zapomnianej
Kim jestem? – recenzja filmu „Hatsune Miku – świat należy do mnie”
Miku Hatsune ma szesnaście lat. To radosna dziewczyna o długich, turkusowych włosach uczesanych w dwa kucyki. Zwykle jest pewna siebie, choć, jak każdą osobę, nawiedzają
Nim pochłoną nas fale – recenzja filmu „Znikająca wyspa”
Kiribati to obok Tuvalu i Malediwów jeden z krajów najbardziej zagrożonych podnoszącym się poziomem oceanów. Naukowcy szacują, że jeśli tempo tego zjawiska się utrzyma, to
Ciemna strona macierzyństwa – recenzja filmu „Tully”
Owoce współpracy scenarzystki Diablo Cody z reżyserem Jasonem Reitmanem rozrosły się właśnie do trylogii. W każdym ze wspólnych projektów podejmują problematykę dojrzałości do pewnych życiowych
„Poetka z Arabii” – 15. Millennium Docs Against Gravity
„Poetka z Arabii”, reż. Stefanie Brockhaus, Andreas Wolff Ocena: 3/5 Arabia Saudyjska posiada wiele restrykcyjnych praw, do których muszą dostosować się kobiety. Niczym własność męża
Spoza czasu – recenzja filmu „Wspomnienia wschodu”
Gustaf John Ramstedt (1873-1950) był fińskim językoznawcą, etnografem i dyplomatą. Wspomnienia tego poligloty i naukowca stały się kanwą, na której swą opowieść snują Martti Kaartinen
Polański Cinematic Universe – recenzja filmu „Prawdziwa historia”
Niezależnie co można powiedzieć o życiu prywatnym, charakterze i czynach dokonanych przez Romana Polańskiego, jest to absolutnie wyjątkowy twórca, jeden z najwybitniejszych reżyserów kina gatunkowego
Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #48
Przyroda zdecydowanie rozbudziła się do życia, a wraz z nią rozkwitła aktywność dystrybutorów, którzy zafundowali kinomanom różnorodny repertuar. Spora rozpiętość gatunkowa i jakościowa premier nie
Władcy marionetek – recenzja filmu „Czyściciele internetu”
Niemieccy reżyserzy pochylają się nad kondycją globalnej wioski zamkniętej w okowy mediów społecznościowych. Celnie zauważają, że użytkowników Facebooka jest obecnie więcej niż obywateli jakiegokolwiek państwa
„Mercy” – 11. Netia Off Camera
„Mercy”, reż. Tali Shalom – Ezer Ocena: 4/5 Wkraczająca w dorosłość Lucy (Ellen Page) wraz ze starszą siostrą Marthą (Amy Seimetz) i młodszym bratem Benjaminem
Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #47
Choć majówka nie sprzyja wypadom do kina, dystrybutorzy przygotowali w tym tygodniu aż osiem powodów, dla których w ich mniemaniu warto oderwać się od grilla.
Podróże kulinarne Masato – recenzja filmu „Ramen. Smak wspomnień”
Kultura kulinarna w Polsce rozwinęła się nadzwyczaj szybko. Jeszcze dekadę temu jedzenie surowej ryby w formie sushi było dla nas czymś dziwnym. Dzisiaj ta japońska
Miłosny trójkąt poza rajem – recenzja filmu „Nie wracaj do mnie w snach”
Gdzieś na łonie dzikiej natury: „Tajemnica serc, za straszna dla lękliwych oczu ludzkich, powróci, nieodgadniona, do Nieprzeniknionego Twórcy dobra i zła, do Pana zwątpień i
Granica przyzwoitości – recenzja filmu “Utoya – 22 lipca”
Dołączona niemal w ostatniej chwili do konkursu głównego w Berlinie “Utoya – 22 lipca” od początku polaryzowała odbiorców. Pokazy kończyły się mieszanką gwizdów i entuzjastycznych
Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #46
Piękna pogoda zachęca raczej do spacerów niż wizyty w kinie. Wiosna wybuchła nam prosto w twarz, a na wielkim ekranie wybuchają pociski wymierzone w najsłynniejszych
Thanos kontratakuje – recenzja filmu „Avengers: Wojna bez granic”
Film kreowany na największe dotychczasowe widowisko w dziejach popkultury, a do tego zwieńczenie dziesięciu lat żmudnej pracy przy budowaniu spójnego uniwersum. Za sterami najwięksi magicy
Pewnego razu w Afryce – recenzja filmu “Pięć palców dla Marsylii”
Reżyser Michael Matthews filtruje meandry skomplikowanej historii swojego kraju przez tradycję spaghetti westernu. Nie zamierza wykonywać prostego równania i oceniać postępków postkolonialnego reżimu. Apartheid oparty
Zaklęty krąg – recenzja filmu „Fokstrot”
Stan permanentnej wojny, nieustającego życia w strachu, służba w armii jako nieodzowny element życia mężczyzny, spędzanie lat młodości pilnując szlabanu pośrodku pustyni. Izrael to kraj
„Walc w alejkach” – 24. Wiosna Filmów
„Walc w alejkach”, reż. Thomas Stuber Ocena: 3/5 Zjednoczenie Niemiec, jego polityczne i ekonomiczne reperkusje to bardzo ciekawy temat, wciąż mam wrażenie zbyt rzadko podejmowany
Póki nie jest za późno – recenzja filmu “Dziedziczki”
“Dziedziczki” nieoczekiwanie stały się rewelacją tegorocznego festiwalu w Berlinie, zbierając nie tylko dobre noty od krytyków, ale otrzymując też nagrodę im. Alfreda Bauera i Srebrnego
Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #45
Dystrybutorzy wyczekując już majówki (czytaj: martwego sezonu) nie wpuszczają wielkich tytułów, więc zadbają w tym tygodniu o widza festiwalowego. Fani Wesa Andersona zaklasną w dłonie,
Wykorzenieni – recenzja filmu „Nie jestem czarownicą”
Rungano Nyoni, wychowana w Walii Zambijka, w swoim pełnometrażowym debiucie zabiera widza w podróż do Afryki, ukazując jej mniej znane, aczkolwiek niezwykle interesujące oblicze. Czy
„120 uderzeń serca” – 24. Wiosna Filmów
„120 uderzeń serca”, reż. Robin Campillo Ocena: 3/5 Francuskie kino nie jest w ostatnich latach w najlepszej formie, dobitnie świadczy o tym chociażby fakt, że
Na krańcu Europy – recenzja filmu „Tranzyt”
Christian Petzold, autor “Barbary” i “Feniksa”, nie bierze jeńców. Na festiwal w Berlinie przyjechał z filmem o ucieczce przed nazistowską obławą z melodramatem w tle,
Recenzja serialu “Seria niefortunnych zdarzeń” (sezon 2)
czyli o tym jak dwulatka zostaje sekretarką, okulary potrafią odmienić człowieka, a sport to zdrowie. W sezonie drugim, hrabia Olaf wciąż próbuje przejąć majątek sierot
„Do zobaczenia w zaświatach” – 24. Wiosna Filmów
„Do zobaczenia w zaświatach”, reż. Albert Dupontel Ocena: 2,5/5 „Do zobaczenia w zaświatach” to film rozpoczynający się od kilkunastosekundowej sekwencji śledzenia słodziutkiego psa biegnącego radośnie
Ja cię kocham, a ty znikasz – recenzja filmu „Znikasz”
Fredrik jest dyrektorem szkoły oskarżonym o defraudację. W tym samym czasie zostaje wykryty u niego guz mózgu w płacie czołowym. Czy szanowany kierownik placówki oświatowej
Prorok – analiza filmu „Twarz”
Polskie kino wciąż zbyt rzadko nagradzane jest na największych festiwalach, wyjątek od tej reguły niewątpliwie stanowi Berlinale. Ze stolicy Niemiec od 2013 roku prawie zawsze
Abbottowie prawdziwi – recenzja filmu „Ciche miejsce”
John Krasinski, znany aktor, mniej znany reżyser, zagościł u nas na ekranach, ze swoim nowym filmem „Ciche miejsce”. To opowieść o morderczych istotach, wrażliwych na
Pozycja dziecka – recenzja filmu „Lato 1993”
Realizacja filmu z perspektywy dziecka to dla twórcy zawsze nie lada wyzwanie. Znalezienie i okiełznanie małego aktora to jedno, ale stworzenie wiarygodnej opowieści bez popadania
Wyspa przyjaźni, wyspa wyobraźni – recenzja filmu „Wyspa psów”
Wes Anderson dał się poznać jako twórca z wyraźną autorską wizją, którą konsekwentnie realizuje w filmach łatwo rozpoznawalnych dzięki unikalnej mieszance perfekcyjnie dopracowanych elementów. Poszczególnym
Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #44
Zapewne piękna wiosenna pogoda przekona Was do parków, wiślanych skarp i Zalewu Zegrzyńskiego. Nie zapomnijcie, jednak że wieczory nadal są chłodne, a sale kinowe ogrzewane
Listy miłosne – recenzja filmu „Barbara”
Czasami bywa tak, że bardzo chcemy dać upust naszej fascynacji jakimś artystą. W dobie Internetu mamy niezliczone możliwości, by to uczynić. Można tworzyć fanarty, fanfiki,
Bezsilność w Tunisie – recenzja filmu „Piękna i bestie”
Afryka rzadko trafia na ekrany naszych kin, kiedy to się jednak staje, to zazwyczaj są to filmy skupione albo na tzw. Arabskiej Wiośnie („Ostatnie dni
Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #43
Przed nami zadziwiająco, jak na tą porę, ciekawy tydzień kinowy. Spragnionych popkulturowej frajdy przyciągnie najnowsze dzieło Spielberga (nasz film tygodnia). Na ekranach też laureatka Oscara
Krótki Format #3 – „Player One”
„Player One”, reż. Steven Spielberg Ocena: 3.5/5 W kinach możemy zobaczyć nowy film Stevena Spielberga, którym wraca do przygodowego science-fiction. Fabuła “Player One” oparta została
Pęknięcie – analiza filmu „Wieża. Jasny dzień”
Poruszanie się po filmie „Wieża. Jasny dzień” jest porównywalne do przechadzki po polu minowym. Mnogość podejmowanych przez Jagodę Szelc zagadnień, jak również otwarcie przez reżyserkę
Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #42
Trudno nie odnieść wrażenia, że dla kinomanów nadchodzi najnudniejszy okres roku. Widzowie, nawet mimo nagłego nawrotu zimy, coraz częściej będą wybierać spacery. Na mniejszą frekwencję
Strach zżera duszę po cichu – recenzja „W czterech ścianach życia”
Dokument „Ostatni w Aleppo” ukazał przejmujące świadectwo grupy cywilnych aktywistów ratujących ofiary z gruzów ich mieszkań. W horrorze „W cieniu śmierci” (2016) konflikt zbrojny
Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #41
Niby sezon ogórkowy właśnie się zaczął, ale w tym tygodniu więcej filmów wzbudza nasze zainteresowanie niż by nam się pierwotnie wydawało. Wiosna powoli przeziera
Zstępując do piekieł – recenzja filmu „Anihilacja”
Netflix od 12 marca kusi najnowszym filmem Alexa Garlanda. Anglik odpowiada za scenariusze „28 dni później” czy „Nie opuszczaj mnie”, a jego fabularny debiut “Ex
Zimny trup – recenzja filmu „Wielkie zimno”
„Debiuty rządzą się swoimi prawami” – to truizm tak wyświechtany, że nikomu z pewnością nie chce się z nim nawet polemizować, jednak kiedy oglądałem „Wielkie
Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #40
Z siedmiu wchodzących w ten weekend filmów aż pięć to komedie. To wyraźny znak, że polscy dystrybutorzy po oscarowej gonitwie chcą publice dać nieco więcej
Rola czołówki – recenzja filmu „Uciekaj!”
Kilka dni temu odbyła się gala rozdania nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej, gdzie “Uciekaj!” było jednym z faworytów do zdobycia głównej statuetki. Ostatecznie twórca obrazu –
Ja, skandalistka – recenzja filmu „Jestem najlepsza. Ja, Tonya”
Emocje związane z Zimowymi Igrzyskami Olimpijskimi są już za nami. Jak zwykle, nie obyło się bez skandali sportowych i tych mających miejsca poza stadionami. Rosjanie
Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #39
Pierwszy weekend marca upłynie na odliczaniu do rozdania nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Do polskich kin trafiają więc dwa ostatnie filmy liczące
Gra pozorów uwodzi kształtem – recenzja filmu „Kształt wody”
Miłość pokonująca wszelkie bariery, bezwarunkowa i wzbogacająca, ujęta w baśniowej otoczce. O ile motyw ten jest wiecznie żywy dla ludzi sztuki, to wymagającego widza może
Retro przyszłość – recenzja filmu „Bez słowa”
Na papierze wszystko wyglądało idealnie – reżyser z doświadczeniem w gatunku science-fiction, trójka popularnych i utalentowanych aktorów, pieniądze Netflixa, a przede wszystkim dopieszczany przez wiele
Miejsca, których nie ma na mapach – recenzja filmu „The Place”
Kameralna włoska komedia „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”, ku zdziwieniu wszystkich, była rok temu w Polsce fenomenem niemalże na skalę słynnych francuskich „Nietykalnych”. Nic
Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #38
W myśl zasady inżyniera Mamonia statystyczny polski widz lubi to, co dobrze zna. Dla niego właśnie Patryk Vega w ekspresowym tempie przygotował nową produkcję według
Miłość nie widzi barier – recenzja filmu „Blask”
Chociaż czasy mistrzów takich jak Ozu czy Kurosawa minęły bezpowrotnie, kino japońskie zdaje się nie wychodzić z mody. Zwłaszcza jeśli mówimy o obsadzie konkursów podczas
Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #37
Walentynki już za nami. Mimo to spodziewamy się, że kina nadal oblegane będą przez fanki Greya i komiksomaniaków szturmujących seanse „Czarnej Pantery”. Tymczasem, nowy tydzień
Krótki format #2 – „Ja, Godard”
„Ja, Godard”, reż. Michel Hazanavicius Ocena: 3,5/5 Z filmu „Ja, Godard” jasno wynika, że jeden z protoplastów Nowej Fali jest wiecznie żywy. Francuski rewolucjonista,
Krótki format #1 – „Księżyc Jowisza”
„Księżyc Jowisza”, reż. Kornél Mundruczó Ocena: 4/5 Latający muzułmanin odmieniający oblicze ziemi, węgierskiej ziemi – w dobie kryzysu uchodźczego oraz ostrych sporów politycznych takie
Bestia ludzka – recenzja filmu „Jeszcze nie koniec”
Pierwsza połowa lutego stoi w polskich kinach pod znakiem opowieści o konfliktach małżeńskich. Obok „Niemiłości” – metafizycznej epopei Zwiagincewa – pojawia się kameralny dramat debiutującego
Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #36
Styczeń i luty każdego roku upływają dla kinomanów w Polsce pod znakiem Oscarów. Takie też były poprzednie tygodnie i taki zapowiada się następny. Inaczej jednak
Taniec ślepców – analiza filmu „Niemiłość”
Zapewnienia o wiecznej miłości są najszczerszymi i jednocześnie najbardziej kłamliwymi obietnicami, jakie człowiek może złożyć człowiekowi. Konia z rzędem temu, kto patrząc w oczy bratniej
Brytyjskie spory – recenzja filmu „Czas mroku”
Postaci angielskich elit są ostatnimi czasy nośnym tematem wśród filmowców. Wystarczy spojrzeć na „Jak zostać królem” sprzed kilku lat czy netfliksowe nieco nowsze „The Crown”.
Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #35
Pszczółka Maja bzyczy nam do ucha, że już za tydzień igrzyska w Pjongczang, ale my nie zamierzamy siedzieć bezczynnie w domu. W pierwszy weekend lutego
Bhutan noir – recenzja filmu „Miód dla dakini”
Debiut reżyserski Dechen Roder niebawem zagości na polskich ekranach, dzięki, stawiającym pierwsze kroki w dystrybucji, Pięciu Smakom. Film produkcji bhutańskiej jest tylko pozornie wysoce ryzykownym
Come on, Vogue – recenzja filmu „Wszystkie pieniądze świata”
„Wszystkie pieniądze świata” już od publikacji pierwszego zwiastuna wzbudzały wielkie zainteresowanie. Drugi w tym samym roku film Ridleya Scotta, powrót do thrillera po tragicznym „Adwokacie”
Pocztówki z przeszłości – recenzja filmu „Tamte dni, tamte noce”
“Tamte dni, tamte noce” były rewelacją pierwszej fazy tegorocznego sezonu amerykańskich nagród filmowych. Teraz zdobywca czterech nominacji do Oscara wchodzi do polskich kin. Czy dzieło
Train to Besson – recenzja filmu „Pasażer”
Kiedy w 2008 r. do kin weszła wyprodukowana przez Luca Bessona niskobudżetowa „Uprowadzona”, specjaliści od analizowania wyników box office’u przecierali oczy ze zdumienia, a lekko
Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #34
Porównując obecne premiery, z tym co widzieliśmy przez ostatnie dwa tygodnie, przed oczami klaruje nam się wizja przyczajonego przy komputerze grafika, który czeka na ogłoszenie
Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #33
Każdy rewelacyjny kinowy okres musi napotkać też na gorsze tygodnie. Dwie z ośmiu wczorajszych premier są powszechnie chwalone, aczkolwiek nie bez zastrzeżeń, dwie powszechnie krytykowane.
Za wszelką cenę – recenzja filmu „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”
Martin McDonagh jest Midasem w świecie współczesnej sztuki. Czego się nie dotknie, od razu zamienia w złoto i w przeciwieństwie do losów mitycznego króla –
Jeszcze w zielone gramy – recenzja filmu „Plan B”
Jak mawia klasyk, to życie pisze najlepsze scenariusze. Z tego też względu kreślenie dalekosiężnych planów może wywołać li tylko chichot losu. Idąc tym tropem, Kinga