12. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja odbędzie się od 30 września do 7 października 2021 roku: stacjonarnie w Łodzi (30.09.-3.10.) oraz online na platformie Think Film (30.09.-7.10.). Objęliśmy tegoroczną edycję naszym patronatem.
Wielokrotnie nagradzane, wzbudzające skrajne emocje, a przy tym prowokujące do dyskusji – oto kolejne nowości programowe! Widzowie będą mogli zanurzyć się m.in. w nagrodzonym tegoroczną Złotą Palmą Titane czy odkryć hit ostatniego Berlinale, tj. Małą mamę Céline Sciammy. Dodatkowo w sekcji Głos Krytyków pojawią się oscarowa Aida czy Berlin Alexanderplatz. Widzowie doczekają się również polskiej premiery Magic Mountains Urszuli Antoniak. Z kolei bohaterką stałej sekcji „Filmoznawca-Filmowiec” będzie Anna Kazejak.

Mistrzowskie Krytyczne premiery
W programie Kamery Akcji znajdzie się znana wszystkim sekcja Krytyczne premiery z hitami prosto z międzynarodowych festiwali. W tym roku zapowiada się prawdziwie wybuchowa mieszanka. Mocnym tytułem, z pewnością nie dla każdego, będzie feministyczny body horror z art-popową estetyką – Titane (seans przedpremierowy, stacjonarnie), zdobywca tegorocznej Złotej Palmy w Cannes w reżyserii Julii Ducournau, która w 2016 roku zadebiutowała głośnym Mięsem. Mało kontrowersji? Podczas FKA nigdy jej za wiele – prosto z Lazurowego Wybrzeża (oficjalna selekcja Cannes), a debiutujące w Sundance Pleasure w reżyserii Ninjy Thyberg (pokaz przedpremierowy, stacjonarnie i online) zabierze widzów do świata młodej dziewczyny marzącej o karierze gwiazdy filmów pornograficznych. Deszcz nominacji (Oscar, MFF w Wenecji) otrzymał także Człowiek który sprzedał swoją skórę (pokaz przedpremierowy, online) – opowieść o mężczyźnie, który za możliwość wyjazdu do Paryża pozwala wytatuować sobie na plecach wizę do strefy Schengen. Przywodzący na myśl The Square film autorstwa Kaouther Ben Hani stawia pytania na temat geopolityki i etycznych granic wypowiedzi artystycznej. Na ekrany wróci także Céline Sciamma (znana z Portretu kobiety w ogniu) ze swoim najnowszym obrazem Mała mama (pokaz przedpremierowy, stacjonarnie). Reżyserka ze znaną sobie wrażliwością i subtelnością portretuje relację między matką i córką. Ta osobista podróż w czasie staje się punktem wyjścia dla historii o emocjach i dziecięcych pragnieniach. Na FKA odbędzie się także polska premiera najnowszego filmu Urszuli Antoniak – Magic Mountains (polska premiera, pokaz stacjonarnie i online), z główną rolą Marcina Dorocińskiego. Ten osadzony w pięknych, a jednocześnie mrocznych, górskich krajobrazach thriller psychologiczny łączy w sobie skrajności i elektryzuje. 12. FKA będzie także pierwszą w Polsce okazją do obejrzenia Netflix vs. the World (polska premiera, online) – filmu dokumentalnego o początkach działalności Netfliksa. Widzowie dowiedzą się o pełnych anegdot kulisach powstania streamingowego giganta, który przeszedł długą drogę od wysyłkowej wypożyczalni DVD, aż do przekształcenia się w medialny moloch o globalnym zasięgu.
Krytycy polecają
W ramach sekcji Głos krytyków widzowie 12. edycji Kamery Akcji będą mogli obejrzeć mieszankę jarzących się neonów oraz niespotykanego chłodu, który nie pozostawi odbiorcy obojętnym. Berlin Alexanderplatz (pokaz online), wybrany do konkursu głównego na festiwalu w Berlinie oraz nagrodzony na rozdaniach Europejskich i Niemieckich Nagród Filmowych, aktualizuje wątki podjęte w klasycznej powieści Alfreda Döblina o tym samym tytule, przenosząc akcję do czasów współczesnych. Na drugim biegunie natomiast znajduje się przypominająca dzieła Michaela Hanekego oscarowa Aida (pokaz stacjonarny) bośniackiej reżyserki Jasmili Žbanić, wyprodukowana przez Ewę Puszczyńską. Ten niezwykle poruszający i mocny film zdobył laur specjalny i nominację do Złotych Lwów na festiwalu w Wenecji oraz nagrodę dla najlepszego filmu zagranicznego podczas Independent Spirit.


Dobre, bo polskie
Kinomani z pewnością docenią sekcję Kina polskiego, bo podczas pokazów w Szkole Filmowej w Łodzi zaprezentowane zostaną: canneński Sweat Magnusa von Horna (pokaz stacjonarny), będący obrazem o samotności, hejcie i autodestrukcji oraz nominowany do Złotych Lwów film uwielbianych przez widzów Kamery Akcji Natalii i Łukasza Grzegorzków – Moje wspaniałe życie (pokaz przedpremierowy, stacjonarny). Nie zabraknie też głośnego debiutu storyboardzisty Mateusza Rakowicza, którego Najmro. Kocha, kradnie, szanuje zbiera świetne recenzje, zapisując świeże karty w kanonie polskiego kina gatunkowego.
Anna Kazejak – storytellerka
Stałym elementem Kamery Akcji są spotkania z cyklu „Filmoznawca-filmowiec”, w tym roku gościem będzie Anna Kazejak, która opowie jak studia filmoznawcze (UŚ i UŁ) wpłynęły na jej drogę twórczą. Kino Kazejak jest różnorodne i nastawione na odkrywanie coraz to nowych form. To storytellerka (przez dwa lata była showrunnerką Showmax’a), która tworzy filmy fabularne (Obietnica, Skrzydlate świnie, Cudak), krótkie formy (netflixowa Erotica 2022 – NASZA RECENZJA), audioseriale (Fucking Bornholm) czy seriale (Szadź, Bez tajemnic). Na 12. FKA widzowie zobaczą jej pierwsze filmy. Na platformie Think Film pokazane zostaną etiudy ze Szkoły Filmowej w Łodzi: Puls (2003), Jesteś tam (2004) czy Kilka prostych słów (2007) oraz nowelowy debiut fabularny Oda do radości (2005) zrealizowany wspólnie z Janem Komasą i Maciejem Migasem.
PROGRAM
KRYTYCZNE PREMIERY

Mała Mama, reż. Céline Sciamma (stacjonarnie) – Berlinale 2021 – Konkurs Główny, Toronto 2021 / NASZA RECENZJA
Vortex, reż. Gaspar Noe (stacjonarnie) – Cannes 2021 – Oficjalna selekcja / NASZA RECENZJA
Wyspa Bergmana, reż. Mia Hansen-Løve (stacjonarnie i online) – Cannes 2021 – Konkurs Główny / NASZA RECENZJA
Titane, reż. Julia Ducournau (stacjonarnie) – Cannes 2021 – Złota Palma / NASZA RECENZJA
Pleasure, reż. Ninja Thyberg (stacjonarnie i online) – Cannes 2020. Sundance 2021 – World Cinema – Dramatic, Göteborg Film Festival 2021 – Nagroda FIPRESCI
Gagarine, reż. Fanny Liatard, Jeremy Trouilh (stacjonarnie) – Cannes 2020 – Oficjalna selekcja
Magic Mountains, reż. Urszula Antoniak (stacjonarnie i online) – Toronto Industry Selects 2020
Człowiek który sprzedał swoją skórę, reż. Kaouther Ben Hania (online) – Venice Film Festival 2020 – Venice Horizons Award, nominacja do Oscara 2021, Stockholm Film Festival 2020 – Najlepszy scenariusz
Netflix vs. World, reż. Shawn Cauthen (stacjonarnie i online) – Lone Star Film Festival 2019 – Best Documentary
Ballada o białej krowie, reż. Maryam Moghadam, Behtash Sanaeeha (stacjonarnie) – Berlinale 2021 – Konkurs Główny
Penguin Bloom, reż. Glendyn Ivin (stacjonarnie) – MFF Toronto 2020

KINO POLSKIE
Moje wspaniałe życie, reż. Łukasz Grzegorzek (stacjonarnie) – pokaz przedpremierowy
Najmro. Kocha, kradnie, szanuje, reż. Mateusz Rakowicz (stacjonarnie) – pokaz przedpremierowy
Sweat, reż. Magnus von Horn (stacjonarnie) – Cannes 2020 – Oficjalna selekcja / NASZA RECENZJA
1970, reż. Tomasz Wolski (online) – Krakowski Festiwal Filmowy 2021 – Srebrny Lajkonik
Ostatni komers, reż. Dawid Nickel (online) – Festiwal Filmowy w Gdyni – Złote Lwy (Konkurs Filmów Mikrobudżetowych) oraz Nagroda Jury Młodzieżowego / NASZA RECENZJA
Ucieczka na Srebrny Glob, reż. Kuba Mikurda (stacjonarnie)
GŁOS KRYTYKÓW
Na rauszu, reż. Thomas Vinterberg (stacjonarnie) – Cannes 2020 – Oficjalna selekcja, Oscar dla najlepszego filmu międzynarodowego / NASZA RECENZJA
Aida, reż. Jasmila Žbanić (stacjonarnie) – Venice Film Festival 2020 – Oficjalna selekcja, mnóstwo nagród na festiwalach
Berlin Alexanderplatz, reż. Burhan Qurbani (online) – Berlinale 2020 – Konkurs Główny / NASZA RECENZJA
Intruz (El Profugo), reż. Natalia Meta (online) – Berlinale 2020 – Konkurs Główny
Złe baśnie, reż. Damiano D’Innocenzo / Fabio D’Innocenzo (stacjonarnie) – Berlinale 2020 – Srebrny Niedźwiedź za scenariusz / NASZA RECENZJA

KINO O KINIE
Altman, reż. Ron Mann (stacjonarnie) – Venice Film Festival 2014
Na wiarę. Egzorcysta Williama Friedkina, reż. Alexandre O. Philippe (online) – Venice Film Festival 2019
Tarantino. Bękart kina, reż. Tara Wood (online) – Haifa International Film Festival
Forman vs. Forman, reż. Jakub Hejna / Helena Třeštíková (online) – Cannes Film Festival 2019 / NASZA RECENZJA
Andriej Tarkowski. W świątyni kina, reż. Andrey A. Tarkovskiy (online) – Venice Film Festival 2019
Score – muzyka filmowa, reż. Matt Schrader (online) – Cleveland International Film Festival 2017
Dzień dobry, Robin, reż. Tylor Norwood (online)
KLASYKA KRYTYKA pod patronatem Institut Français

Panienki z Rochefort, reż. Jacques Demy (stacjonarnie)
Oczy bez twarzy, reż. Georges Franju (stacjonarnie)
Windą na szafot, reż. Louis Malle (stacjonarnie)
Szpicel, reż. Jean-Pierre Melville (stacjonarnie)

PEJZAŻE WSPÓŁCZESNEJ AMERYKI – SEKCJA KNF
Nebraska, reż. Alexander Payne (stacjonarnie)
American Honey, reż. Andrea Arnold (stacjonarnie)
Aż do piekła, reż. David Mackenzie (stacjonarnie)
FILMOZNAWCA- FILMOWIEC: ANNA KAZEJAK
Blok etiud Anny Kazejak (online)
Oda do radości, reż. Anna Kazejak, Jan Komasa, Maciej Migas (online)

VHS HELL
Ninja 3: Dominacja, reż. Sam Firstenberg (stacjonarnie)

POKAZY ANIMACJI – ANALIZA FILMU
Portret kobiecy, reż. Natalia Durszewicz – Cannes 2021
Jestem tutaj, reż. Julia Orlik
Takie piękne miasto, reż. Marty Koch
ŁÓDŹ FILMOWA. POKAZ SPECJALNY ŁFC
Zabij to i wyjedź z tego miasta, reż. Mariusz Wilczyński (online) / NASZA RECENZJA

WFO – SEKCJA PARTNERSKA
Blok 1: Życie (łączny czas trwania: 84 minuty) / (pokaz online)
Zapuściła korzenie, reż. Anna Dyrka-Brzozowska
Zabawa w dorosłych, reż. Jadwiga Żukowska
ONC, reż. Henryk Dederko
Inny dom, reż. Grażyna Kędzielawska
Wizyta w banku, reż. Andrzej Szczygieł
Blok 2: Sztuka (łączny czas trwania: 74 minuty) / (pokaz online)
Malowanie palcami, reż. Jadwiga Żukowska
Kronika fabryki fajansu, reż. Andrzej Papuziński
Owoce ziemi, reż. Andrzej Szczygieł
Dziewcę z ciortem, reż. Piotr Szulkin
Kalwaria Marii Wnęk, reż. Andrzej Różycki