Od 26 stycznia do 8 lutego przegląd najnowszego kina naszych zachodnich sąsiadów zagości w kinach w Gdańsku (Klub ŻAK), Katowicach (Kino Światowid), Kielcach (Kino Moskwa), Krakowie (Kino Pod Baranami), Lublinie (Kino Bajka), Rzeszowie (Kino Zorza), Opolu (Kino Meduza), Poznaniu (Kino Muza w Poznaniu), Warszawie (Kino Muranów) i Wrocławiu (Kino Nowe Horyzonty).
PROGRAM:
ANSELM (reż. Wim Wenders)
BLACK BOX / (reż. Asli Özge)
CZERWONE NIEBO (reż. Christian Petzold)
INGEBORG BACHMANN – PODRÓŻ NA PUSTYNIĘ // (reż. Margarethe von Trotta)
KIEDY ZNÓW BĘDZIE TAK, JAK NIGDY NIE BYŁO / (reż. Sonja Heiss)
MIARA CZŁOWIEKA (reż. Lars Kraume)
PERFECT DAYS / (reż. Wim Wenders)
POKÓJ NAUCZYCIELSKI (reż. İlker Çatak), niemiecki kandydat do Oscara.
RECENZJE
Wieża Babel – recenzja filmu „Black Box” – Tydzień Filmu Niemieckiego 2024
Audiatur et altera pars – recenzja filmu „Pokój nauczycielski” – Tydzień Filmu Niemieckiego 2024
Nigdy nie było takiego lata – recenzja filmu „Kiedy znowu będzie tak, jak nigdy nie było” – Tydzień Filmu Niemieckiego 2024
Przyjaciel w 3D – recenzja filmu „Anselm” – Nowe Horyzonty
Czuły przewodnik po światach niepołączonych – recenzja filmu „Perfect Days” – Cannes 2023
Umierasz, kiedy kochasz – recenzja filmu „Czerwone niebo” – Berlinale 2023
INGEBORG BACHMANN – REISE IN DIE WÜSTE
(reż. Margarethe von Trotta)
Barwny życiorys Ingeborg Bachmann, jednej z najwybitniejszych postaci niemieckojęzycznej poezji i literatury XX wieku, stanowi gotowy materiał na film biograficzny. Zaskakujące jest, że aktywna zawodowo od lat 70. Margarethe von Trotta, reżyserka mająca na koncie portrety m.in. Róży Luksemburg i Hannah Arendt, sięgnęła po historię Austriaczki tak późno.
W tytułową bohaterkę, uzależnioną od słowa pisanego, Gauloises i Rzymu, wcieliła się fenomenalna Vicky Krieps. Von Trotta przedstawia jej losy, tkając narrację z kilku linii czasowych, głównie kładąc nacisk na relację łączącą Inge z Maxem Frischem (w tej roli Ronald Zehrfeld) oraz eskapistyczną podróż na pustynię z Adolfem Oplem. „Ingeborg Bachmann – Reise in die Wüste” koncentruje się na wpływie męskiego otoczenia na życie i zdrowie psychiczne protagonistki oraz jej ciągłej ucieczce przed male gaze.
Wyzwolenie nie wybrzmiewa jednak wystarczająco; to bardzo bezpieczny – by nie powiedzieć konserwatywny – biopic, pozbawiony fajerwerków zarówno w treści, jak i formie. Film idealny jako zapychacz oferty platform streamingowych, średniaczek do obejrzenia z rodzicami podczas niedzielnego obiadu.