Przyjaciel w 3D – recenzja filmu „Anselm” – Nowe Horyzonty

Technologia 3D była z powodzeniem używana w kinie dokumentalnym, wnosząc dodatkowe jakości, nie służące jedynie rozrywce. Sprawdziła się szczególnie w filmach dotykających tematu twórczości i sztuki, żeby wspomnieć tylko „Jaskinię zapomnianych snów” (2010) Wernera Herzoga oraz „Pinę” (2011) Wima Wendersa. Drugi z tych reżyserów powraca do niej w swoim najnowszym dokumencie, którym chce przybliżyć postać jednego z najważniejszych współczesnych artystów z Niemiec, a zarazem swojego przyjaciela, Anselma Kiefera.

Anselm Kiefer to twórca, który tworzy w wielu różnych mediach: od obrazów, poprzez rzeźby, po instalacje, również tzw. „site specific”, a trójwymiarowe zdjęcia Franza Lustiga pozwalają w niemal namacalny sposób doświadczyć ich faktury i przestrzenności. Jest to o tyle ważne, że Wenders pozwala przemawiać przede wszystkim samym dziełom. Kiefera mało kiedy dopuszcza do głosu, nie wprowadza też własnej narracji, a jedyne komentarze jakie słyszymy to fragmenty archiwalnych nagrań prezentowanych na starych telewizorach Grundig. Istotną rolę w zbliżeniu się do sensów dzieła Anselma Kiefera odgrywają wiersze wybitnego żydowskiego poety języka niemieckiego, jakim był Paul Celan. Są cytowane w sposób oszczędny, ale nie mamy wątpliwości jak ważne są one dla tego wizualnego artysty.

Pomimo ograniczenia słów do minimum, Wendersowi udaje się w dosyć kompletny sposób ukazać całość dzieła portretowanego twórcy, jak i koleje jego życia i niełatwej ścieżki kariery. Można się jedynie zastanawiać czy potrzebne były „fabularyzowane” wstawki, w których dziecięcego Anselma odgrywa Anton Wenders (krewny reżysera), a początkującego artystę Daniel Kiefer, jego syn. Kluczem przewodnim stają się miejsca, a konkretnie poszczególne pracownie artysty, co jest o tyle trafionym zabiegiem, że otoczenie i pejzaż jest jedną z głównych inspiracji jego twórczości. Od początku filmu podglądamy również obecne atelier Kiefera, choć nazwa ta wydaje się zbyt skromna na określenie całego kompleksu hal, które pełnią rolę pracowni, magazynów i swoistego muzeum. Możemy obserwować twórcę przy pracy (co jest obowiązkowym punktem tego typu filmowych produkcji) i dowiedzieć się przy okazji, że jego asystenci to… Polacy. Okazuje się dodatkowo, że artysta potrafi zadbać o swój dorobek jak mało kto, kreując niezwykłą autorską przestrzeń, gdzie dzieła mogą zostać zachowane i zaprezentowane w warunkach najbardziej dla nich odpowiednich.

Chociaż twórczość bohatera filmu tkwi mocno w awangardzie i sztuce konceptualnej (był on przecież protegowanym samego Josepha Beuysa, o czym zresztą dowiadujemy się z filmu), jest to sztuka, która nie unika symboliki (zwykle bardzo czytelnej i dosłownej), chce przemówić do widza, coś mu przekazać lub zadać ważne i nietrudne do zrozumienia pytania. Jak to określa jeden z komentatorów, Kiefer nieustannie dłubie w otwartych ranach historii narodu niemieckiego. Rzeczywiście, urodzony w 1945 roku artysta obsesyjnie powraca do czasów II wojny światowej i nazistowskiej przeszłości pokolenia swoich rodziców oraz późniejszego milczenia na temat tamtych doświadczeń. Poza inspiracją wspomnianą poezją Celana, używa języka symbolicznego zaczerpniętego z Biblii, mitologii grecko-rzymskiej oraz eksploatowanych przez nazistów podań nordyckich. Nie stroni przy tym od prowokacji, publicznie manifestując swoimi akcjami i dziełami niezgodę na powojenne zacieranie pamięci, co zresztą w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych sprowadzało na niego oskarżenia o… neonazizm. I chociaż wydaje się, że dzisiaj tematyka ta została już przez świat sztuki i kultury oswojona, żeby nie powiedzieć, że doszczętnie wyeksploatowana, nie można odmówić pionierskich zasług Kiefera na tym polu. Film Wendersa jest solidnym wprowadzeniem do jego twórczości i pozwala to w pełni docenić, a być może zachęci niejedną osobę do bliższego zaznajomienia się z jego szerokim dorobkiem.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Anselm_poster

Anselm

Tytuł oryginalny:
Anselm – Das Rauschen der Zeit

Rok: 2023

Kraj produkcji: Niemcy, Francja, Włochy

Reżyseria: Wim Wenders

Występują: Anselm Kiefer, Daniel Kiefer, Anton Wenders inni

Dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

Ocena: 3,5/5

3,5/5