27. Festiwal Filmów Dokumentalnych OFF CINEMA – zapowiedź

10 sekcji tematycznych, 45 pełnometrażowych filmów dokumentalnych, ponad 70 seansów nie tylko w salach kinowych – tak zapowiada się program 27. edycji Festiwalu Filmów Dokumentalnych OFF CINEMA w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu. To aż 6-dniowe święto dokumentu, podczas którego poznamy współczesną kondycję kina. Zapowiadamy festiwal badający trendy, komentujący otaczającą rzeczywistość i podejmujący dyskusję o przekraczaniu granic. Mamy przyjemność objąć tę imprezę patronatem medialnym i przybliżyć wam jej program.

Filmem otwarcia wybrano docenione na Festiwalu Sundance Pianoforte Jakuba Piątka. Z festiwalu Millennium Docs Against Gravity o tym filmie pisał na naszych łamach Maciej Kowalczyk:

„Przewagą Pianoforte, które – jestem tego pewien – podbije serca nie tylko polskiej publiczności, pozostaje jednak wzmiankowany humor i szczerość intencji twórców. Zdejmowanie patosu z opowieści o jednak dość sztywnym – przepraszam – nobliwym przedsięwzięciu, odbywającym się przecież od 1927 roku, jest z pewnością dużym osiągnięciem. A to może dlatego, że Piątek wie, że ma tak naprawdę przed sobą bandę dzieciaków, może piekielnie zdolnych, ale wciąż dzieciaków. Niektórzy są szalenie wstydliwi (jak Hao Rao), inni niezdecydowani (jak Michelle), jeszcze kolejni marzą, aby pograć wreszcie na Xboksie (jak Marcin) lub w piłkę nożną (jak Alex).”

Wzmiankowany w jego recenzji Marcin Wieczorek uwieczni fortepianowym koncertem start festiwalu.

Festiwalowi w tym roku towarzyszy utrzymana w odcieniach zieleni identyfikacja wizualna, która podkreśla organiczność filmowej materii. Jej autorką jest uznana poznańska graficzka Antonina Kieliszewska posługująca się także pseudonimem TosiaK. Widocznemu po lewej plakatowi towarzyszy także spot będący jego wideowariacją.

PROGRAM

BARDZO BLISKI WSCHÓD

Wspólnie z warszawskim Ukraina! Festiwal Filmowy publika w Poznaniu będzie się mogła przenieść za naszą wschodnią granicę, by poprzez soczewki dokumentów spojrzeć na trawiącą ten kraj rosyjską inwazję. Pokazane zostanie pięć filmów, z których najbardziej polecamy Skąd dokąd Maćka Hameli (po seansie spotkanie z reżyserem) oraz W Ukrainie Tomasza Wolskiego i Piotra Pawlusa. Oba filmy prezentują całkowicie inne podejście, Wolski w szerszej perspektywie składa kronikę kraju napadniętego, z kolei Hamela prezentuje pojedyncze historie ludzi, którzy z jego pomocą uciekają ku życiu. Szerzej opisywaliśmy je w recenzji Skąd dokąd. Sekcję uzupełniają: Wschodni Front Witalija Mańskiego i Jewhena Titarenki, Wojna domowa Aleksandra Zalewskiego oraz Moja Ozerna Kariny Będkowskiej. 

GRANICE DOKUMENTU

Anselm, reż. Wim Wenders

Tylko trzy filmy, każdy z nich jednak na swój sposób wyjątkowy, składają się na sekcję Granice dokumentuJej tegorocznym hasłem jest słowo odwagazarówno ta do przełamywania kulturowych ograniczeń, limitów kina, konceptów sztuki jak i barier języka i płci. Publika będzie mogła przenieść się do Tunezji w jej oscarowym kandydacie Cztery córki Kaouther Ben Hanii, potowarzyszyć jednemu z największych współczesnych rzeźbiarzy w Anselmie Wima Wendersa, a także wspólnie z Paulem B. Preciado ponownie odkryć arcydzieło Virginii Wolf w Orlando – Moja polityczna biografia

POKAZY SPECJALNE

Solaris, mon amour, reż. Kuba Mikurda

Wśród dziesięciu Pokazów specjalnych prawdziwą gratką będzie możliwość zobaczenia arcydzieła formy wideoeseju, czyli Solaris, Mon Amour Kuby Mikurdy. Po seansie odbędzie się spotkanie z reżyserem oraz  Kubą Mikurdą oraz Agnieszką Gajewską, autorką książki Stanisław Lem. Wypędzony z Wysokiego Zamku. Znalazło się także miejsce dla najbardziej nagradzanych dokumentów 2023 roku: zwycięzcy Złotego Niedźwiedzia Adamant Nicolasa Philiberta i triumfującej w Kopenhadze Apoloni, Apoloni Lei Glob. Wszystkie te trzy filmy recenzowaliśmy na naszych łamach. 

PEŁEN PROGRAM