W ten weekend do poważnej rozgrywki powraca Monolith Films. Nie tylko filmy tego dystrybutora znowu będą puszczane w sieci Cinema City, ale od razu zapowiada się na to, że mogą one zdominować słabo obsadzony weekend przed Wielkanocą. Na ekrany trafia bowiem adaptacja komiksu o diable-detektywie, tym razem z domieszką gore i czerstwych żartów oraz ekranizacja bestsellerowej powieści dla młodzieży. Szczególnie ten drugi, może okazać się hitem frekwencyjnym. My jednak zajrzymy raczej w inne rejony. W studyjnikach i minipleksach szukajcie najnowszego dzieła Papieża Nowej Fali, francuskiego dramatu o pożararch i miłości z elektryzującym duetem Pierre Niney - Anaïs Demoustier oraz koprodukowanego przez PISF projektu greckiego reżysera o toksycznej rodzinie z Republiki Południowej Afryki. A i pamiętajcie, że do niedzieli trwa Wiosna Filmów!
PREMIERA TYGODNIA
ŻNIWA
Tytuł oryginalny : Die Stropers
Rok: 2018
Gatunek: dramat
Kraj produkcji: RPA, Francja, Grecja, Polska
Reżyser: Etienne Kallos
Występują: Alex van Dyk, Danny Keogh, Juliana Venter i inni
Dystrybucja: Velvet Spoon
JUŻ WIDZIELIŚMY
JEAN-LUC GODARD. IMAGINACJE
Tytuł oryginalny : Le livre d’image
Rok: 2018
Gatunek: esej filmowy
Kraj produkcji: Francja
Reżyser: Jean-Luc Godard
Dystrybucja: PMPG Polskie Media
JUŻ WIDZIELIŚMY
To, że „Imaginacje” Godarda trafiły do naszej dystrybucji zakrawa niemal na cud. Jest to bowiem rodzaj wizualnego eseju, składającego się z kolażu fragmentów filmów, tekstów (mówionych i pisanych) oraz różnego rodzaju dźwięków. Tradycyjnie rozumiana narracja jest nieobecna, komentarz ograniczony do minimum i rzeczywiście przez cały seans prowadzą nas obrazy (tzw. „found footage”), zmontowane, a niekiedy przekształcone przez Godarda. Seans tej „Księgi obrazów” (taki jest oryginalny tytuł filmu) to doświadczenie jedyne w swoim rodzaju, skłaniające do wielorakich refleksji na temat roli obrazów w życiu człowieka i naszej cywilizacji. Trudno pozostać wobec tego „eseju” obojętnym – naszym zdaniem warto zaryzykować i wybrać się do kina. Na zachętę proponujemy aż dwa teksty redaktorów „Pełnej sali” – oba bardzo entuzjastyczne. Kolejny filmowy eksperyment Godarda uznać możemy za wyjątkowo udany.
HELLBOY
Gatunek: superhero, akcja, sci-fi, horror
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Neil Marshall
Występują: David Harbour, Mila Jovovich, Ian McShane i inni
Dystrybucja: Monolith Films
Kolejna ekranizacja komiksu, o którą nikt nie prosił. Najnowsza część przygód łowcy demonów i detektywa z piekła rodem wyreżyserowana została przez Neila Marshala, twórcę m.in. „Zejścia” i „Dog Soldiers”. Jego „Hellboy” to reboot serii zapoczątkowanej przez Guillermo del Toro, który miał być bliższy komiksowemu pierwowzorowi, o czym świadczy udział Mike’a Mignoli – ojca demonicznego herosa.
OCZEKIWANIA:
- udział w produkcji autora pierwowzoru może korzystnie wpłynąć na jakość filmu,
- ekranizacje komiksów z kategorią R zawsze w cenie, nawet jeśli „Hellboy” ma działać jedynie jako guilty pleasure,
- reżyser ma już na koncie bezpretensjonalną krwawą jatkę jaką był „Dog Soldiers”.
OBAWY:
- Niepochlebne recenzje krytyków zza oceanu
- Brak Rona Perlmana w roli głównej, który był jednym z jaśniejszych punkntów filmów Del Toro,
- Zwiastuny nie prezentują się zbyt zachęcająco.
OCALIĆ I ZGINĄĆ
Tytuł oryginalny: Sauver ou périr
Rok: 2018
Gatunek: dramat
Kraj produkcji: Francja
Reżyser: Frédéric Tellier
Występują: Pierre Niney, Anaïs Demoustier, Vincent Rottiers i inni
Dystrybucja: HAGI
Bohaterem „Ocalić i zginąć” jest ambitny, młody mężczyzna Franck, który wraz ze swoją żoną mieszka w remizie strażackiej. Wymagająca pokładów heroizmu praca to całe jego życie. Niewiele jednak potrzeba, aby wydarzyło się nieszczęście. Jak protagonista zareaguje, gdy po wypadku całe jego życie i kariera zmienią się diametralnie? Jaką obierze drogę, by podnieść się z trudnego położenia pokonując własne słabości? Frédéric Tellier stworzył kolejną kipiąca realizmem opowieść o zespołach ratunkowych. Poprzednia fabuła reżysera, „SK1” o codzienności policjantów otrzymała w 2016 roku nominację do Cezara za najlepszy debiut i najlepszą adaptację. Scenariusz napisał David Oelhoffen, twórca wyświetlanego w sekcji Odkryć na tegorocznym WFF filmu “Bliscy wrogowie”. Zapowiada się, że będzie poruszająco i autentycznie, aczkolwiek konwencjonalnie.
OCZEKIWANIA:
- w głównej roli Pierre Niney – wielka nadzieja francuskiego kina zalicza kolejny udany występ (wcześniej w „Franz”, „Obietnicy poranka”),
- świetnie udokumentowana tragedia człowieka wyważona między szczęściem i bólem,
- prócz tego, bezbłędnie ugruntowana emocjonalnie historia miłosna.
OBAWY:
- jest ryzyko, że całość wpadnie w pułapkę retoryki i melodramatyzmu,
- nie uda się przełamać ograniczeń gatunku.
MAKSYMIUK. KONCERT NA DWOJE
Rok: 2018
Gatunek: dokumentalny
Kraj produkcji: Polska
Reżyser: Tomasz Drozdowicz
Dystrybucja: Mayfly
JUŻ WIDZIELIŚMY
AFTER
Rok: 2019
Gatunek: melodramat
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Jenny Gage
Występują: Josephine Langford, Hero Fiennes Tiffin, Selma Blair i inni
Dystrybucja: Monolith Films
Adaptacja pierwszej części serii pióra Anny Todd (wciąż dumnie celebrującej swój internetowy pseudonim imaginator1d), która ma swój początek w erotycznym fanficu o toksycznym romansie grzecznej i niedoświadczonej studentki z “bad-boyem” Hardinem Scottem (pierwotnie nawet Hardinem Stylesem). Opowiadanie ma dziś ponad pół miliarda wyświetleń na Wattpadzie, autorka kontynuuje karierę literacką, wydając m.in. przeróbkę “Małych kobietek” Louisy May Alcott, a jej idol lat młodzieńczych, Harry Styles nie jest już tylko najlepszą dupeczką z One Direction, a ma swoją własną, imponującą karierę solową. Studio Paramount nabyło prawa do adaptacji “After. Płomień pod moją skórą” już w 2014 roku, jednak porzuciło projekt po kapitulacji jednej ze scenarzystek. Czy z mniejszym budżetem i pod okiem niezależnych producentów, “After” ma szansę powtórzyć sukces “Pięćdziesięciu twarzy Greya”?
OCZEKIWANIA:
- szansa na umowę między studiami i powstanie Erotic Teen Fanfic Cinematic Universe? W takim przypadku wszyscy czekamy na scenę łóżkową Christian Grey + Hardin Scott!
- z kiepskiej literatury powstawały już dobre filmy – “Ojciec chrzestny”!
- kolejny cover bardzo znanej piosenki śpiewanej dwa razy wolniej? (jak ktoś lubi)
- poniekąd zerwanie z programowym male gaze i faworyzowanie kobiecej perspektywy…
OBAWY:
- ….sprowadzającej się do uprzedmiotowienia nastoletniego idola, stawiając go w roli spełnionej fantazji o przemocowym partnerze
- gloryfikowanie toksycznych związków
- zwiastun wskazuje na skrajnie nieoryginalne, kliszowe, schematyczne i pozbawione poczucia humoru reprodukowanie schematu teen movie, z typową “dramą” na pierwszym planie
- niedomaganie niesprawdzonych aktorów w głównych rolach
- kategoria wiekowa PG-13 = ugrzecznienia wobec oryginału w celu przyciągnięcia młodszego targetu
INNE PREMIERY
Poza wymienionymi wyżej filmami w kinach zobaczymy jeszcze dwie produkcje. Do multipleksów wejdzie kolejny przedstawiciel jakże popularnego w Polsce nurtu protestanckiej paszy, tym razem w postaci „Przypływu wiary”, czyli historii o cudzie medycznym dzięki modlitwie. Amerykańskie recenzje wskazują, że to kompetentny film dla przekonanych o raczej niskim potencjale ironicznym. „Porwanie” to z kolei duńska komedia familijna sprzed dwóch lat będąca adaptacją popularnej w tym kraju książki dla dzieci. Historia zaradnych urwisów, które decydują się porwać dla okupu bogatego kolegę by zdobyć pieniądze na czynsz zbierała w krajowej prasie raczej mierne opinie, ale może być dobrym wyjściem jeśli nie mamy co zrobić z dzieckiem podczas strajku.
PORWANIE
Tytuł oryginalny: Kidnapning
Rok: 2017
Gatunek: komedia, familijny, kryminał
Kraj produkcji: Dania
Reżyser: Frederik Meldal Nørgaard
Występują: Alfred Bjerre Larsen, Luca Reichardt Ben Coker, Samuel Jacob Hallas i inni
Dystrybucja: Vivarto
PRZYPŁYW WIARY
Tytuł oryginalny: Breakthrough
Rok: 2019
Gatunek: biograficzny, dramat
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Roxann Dawson
Występują: Chrissy Metz, Topher Grace, Josh Lucas i inni
Dystrybucja: Imperial – Cinepix
CO NA VOD?
WYŚNIONA KRAINA
Tytuł oryginalny: A Land Imagined
Rok: 2018
Gatunek: kryminał, film społeczny
Kraj produkcji: Singapur
Reżyser: Siew Hua Yeo
Występują: Yue Guo, Xiaoyi Liu, Peter Yu i inni
Dystrybucja: Netflix
Ostatnimi czasy coraz częściej na Netflixie możemy oglądać perły kina azjatyckiego. Dopiero co cieszyliśmy się „Brzegiem rzeki” a dziś na platformie swoją premierę ma inna rewelacja tegorocznego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków – „Wyśniona kraina„. Singapurski zwycięzca festiwalu w Locarno 2018 to przepięknie sfilmowany i niejednoznaczny kryminał będący jednocześnie wielkim aktem oskarżenia wobec ojczyzny reżysera jak i wyrazem miłości dla kina, szczególnie tego amerykańskiego. Produkcja w której wielką rolę odgrywa gra w Counter Strike’a 1.6 to swoisty hołd dla kina noir jak i jakże popularnej w XXI wieku neonowej estetyki świata. To także głęboko oniryczne i przełamujące horyzonty realności kino, które rewelacyjnie rymuje się z „Tajemnicami Silver Lake” Davida Roberta Mitchella dodając jednak także wiele z produkcji Davida Lyncha. Trudno pisząc o tym filmie mówić o fabule tak by nie popaść w spoilery i nie zepsuć zabawy, także pozostaje mi polecić „Wyśnioną krainę” jako obowiązkowy seans oraz recenzję Macieja Kowalczyka jako najlepszą lekturę uzupełniającą.