13. Krakow Summer Animation Days – pokazy plenerowe

13. Krakow Summer Animation Days – pokazy plenerowe

Od 30 lipca do 1 sierpnia 2021 na Placu Wielkiej Armii Napoleona na ul. Powiśle 9 w Krakowie odbędą się plenerowe pokazy najlepszych animacji z ostatniego sezonu. Wstęp na wszystkie projekcje jest darmowy.

PROGRAM

30.07.2021 (piątek)

21.30 / The Best of ANIMA 2020 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima – zestaw 1 (81’27”) / (NASZA RELACJA)

Jestem tutaj / I’m Here, reż. Julia Orlik, Polska 2020, 15’ (Grand Prix – Złoty Jabberwocky -konkurs ANIMA; Specjalny Złoty Żmij dla najlepszej animacji studenckiej – konkurs ANIMA.PL; nagroda jury studenckiego – konkurs ANIMA.PL; nagroda publiczności – konkurs ANIMA.PL)

Starszy mężczyzna opiekuje się swoją sparaliżowaną żoną. Mimo podeszłego wieku i własnych problemów ze zdrowiem stara się ze wszystkich sił, aby ulżyć jej w cierpieniach.

Idę po Papierosy / I’m Going Out for Cigarettes / Je sors acheter des cigarettes, reż. Osman Cerfon, Francja 2018, 13’35” (Srebrny Jabberwocky – konkurs ANIMA)

Dwunastolatek Jonathan mieszka z siostrą, mamą i kilkoma mężczyznami. Wszyscy oni mają te same twarze
i gnieżdżą się w szafach, szufladach, telewizorach…

Skarb / Precious / Précieux, reż. Paul Mas, Francja 2019, 14’ (Brązowy Jabberwocky – konkurs ANIMA)

Julie nie odnajduje się w szkole. Przyjazd Emile, autystycznego dziecka, wszystko zmienia…

jestem tutaj
Jestem tutaj / materiały prasowe

Pod Lodem / Under the Ice / Sous la Glace,reż. Milan Baulard, Ismail Berrahma, Flore Dupont, Laurie Estampes, Quentin Nory, Hugo Potin, Francja 2019, 6’47” (Specjalny Złoty Jabberwocky – konkurs ANIMA)

Zimową porą czapla łowi w jeziorze ryby.

Symbioza / Symbiosis, reż. Nadja Andrasev, Francja, Węgry 2019, 12’50” (wyróżnienie  – konkurs ANIMA)

Zdradzana żona pragnie wyśledzić kochankę męża. Jej zazdrość stopniowo ustępuje ciekawości.

Rozmowy z wielorybem / Conversations with a Whale, reż.  Anna Samo, Niemcy 2020, 8’45” (wyróżnienie jury – konkurs ANIMA)

To list miłosny do artystów, ich sztuki i publiczności. Pewien filmowiec destyluje odrzucenie za odrzuceniem, do czasu aż piękny figowiec pielęgnowany rzekomą porażką rodzi owoce. Rozmowy z wielorybem zostały stworzone bezpośrednio pod obiektywem, z wykorzystaniem różnych analogowych technik animacji.

Stop-klatka / Freeze frame, reż. Soetkin Verstegen, Niemcy, Belgia 2019, 5’ (wyróżnienie jury – konkurs ANIMA)

Stop-klatka: najbardziej absurdalna technika od początku kinematografii. Poprzez rozbudowany proces wielokrotnego powielania tego samego obrazu tworzy się złudzenie bezruchu. W tym poklatkowym filmie identyczne postacie wykonują beznadziejne zadanie zachowania bloków lodu. Powtarzające się ruchy przywracają do życia uwięzione w nich zwierzęta.

Więzy / Ties / Uzi, reż. Dina Velikovskaya, Niemcy, Rosja 2019, 7’39” (wyróżnienie jury –  konkurs ANIMA)

Między rodzicami a ich dzieckiem istnieje silna więź. Młoda kobieta opuszcza rodzinny dom, aby poznać świat. Świat jej rodziców jest z nią jednak tak silnie związany, że ów wyjazd stwarza dla niego zagrożenie. Okazuje się, że ta więź może być również destrukcyjna.

Altötting, reż. Andreas Hykade, Niemcy, Kanada, Portugalia 2020, 11’23” (wyróżnienie jury – konkurs ANIMA)

Wiesz, gdy byłem chłopcem, zakochałem się w Dziewicy Maryi. Stało się to w małym bawarskim miasteczku Altötting.

Złote Serce / Heart of Gold / Un Cœur d’Or, reż. Simon Filliot, Francja 2020, 12’46” (wyróżnienie jury –  konkurs ANIMA)

Dla swego syna uboga młoda matka jest zmuszona sprzedać swoje organy schorowanej starszej kobiecie. Ciało za złoto. Stopniowo konieczność ustępuje chęci zysku… sprzedając swe ciało, kobieta oddala się od własnej tożsamości.

Pod lodem
Pod lodem / materiały prasowe

23:00 / Zabij to i wyjedź z tego miasta, reż. Mariusz Wilczyński, Polska 2020, 88’00” (NASZA RECENZJA)

 Autobiograficzna impresja, reminiscencja obrazów z dzieciństwa, w której odżywa wspomnienie nieżyjących rodziców i rodzinnego miasta Łodzi. Przy realizacji filmu wraz z Wilczyńskim współpracował zespół uzdolnionych animatorów: Agata Gorządek, Jakub Wroński, Marta Pajek, Agnieszka Borowa, Marta Magnuska, Joanna Jasińska-Koronkiewicz, Paweł Walicki, Kacper Czyczyło, Agnieszka Konarska i Anita Kwiatkowska-Naqvi.

Zabij to i wyjedź z tego miasta
Zabij to i wyjedź z tego miasta / materiały prasowe

31.07.2021 (sobota)

21.30 / Podróż Księcia / Prince’s Voyage, reż. Jean – Francois Laguionie, Xavier Picard, Francja 2019, 88’00”  – polski dubbing

Młody Tom znajduje na plaży rannego rozbitka, który okazuje się być starym księciem z zupełnie innej krainy. Przybysz poznaje nowy świat, ale i sam budzi zainteresowanie lokalnych naukowców.

Podróż Księcia
Podróż Księcia / materiały prasowe

22.50 / The Best of ANIMA 2020 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima  – zestaw 2 (87’06”)

Roz-poznanie / Co-Ognition, reż. Przemysław Świda, Polska 2020, 6’ (Brązowy Żmij dla najlepszej animacji autorskiej, Wielki Niedoceniony – Nagroda Dyrektora Artystycznego Bogusława Zmudzińskiego – konkurs ANIMA)

Bohater udaje się w szaleńczy bieg po własnej świadomości, próbując rozpoznać kolejne wersje samego siebie. Co stanie się, gdy „ja” bohatera wreszcie się spotkają? Animacja w abstrakcyjny sposób przedstawia proces kształtowania osobowości, wykorzystując do tego wizualne zabawy czarną kreską i swobodne przenikanie się kolejnych obrazów.

Dlaczego ślimaki nie mają nóg / Why Slugs Have No Legs / Warum Schnecken Keine Beine Haben, reż Aline Höchli, Szwajcaria 2019, 10’44”  (nagroda jury studenckiego – konkurs ANIMA)

Ślimakom ciężko jest nadążyć za tempem życia w mieście owadów. Gdy rozpoczyna się finansowy kryzys, zaradne pszczoły widzą tylko jedno rozwiązanie…

Wielki smutek / The Great Malaise / Le mal du sičcle, reż. Catherine Lepage, Kanada 2020, 5’19” (nagroda publiczności – konkurs ANIMA)

Głosem spoza kadru młoda kobieta usiłuje opisać siebie i swoje życie w jak najlepszym świetle, tak jak oczekuje tego społeczeństwo. Jednak film opowiada inną historię, dojmująco ukazując silny lęk wywołany dążeniem do doskonałości i pogonią za szczęściem. Film jest jednocześnie zabawny i wzruszający, jednak przede wszystkim głęboko ludzki.

Wielka Księga Uczuć – Tęsknota, reż. Wiola Sowa, Polska 2020, 7’ (Brązowy Żmij dla najlepszej animacji dla dzieci  – konkurs ANIMA.PL)

Serial animowany pt. Wielka Księga Uczuć dla dzieci w wieku przedszkolnym oparty jest na bestsellerowej książce pod tym samym tytułem, autorstwa Grzegorza Kasdepke. Jest to zbiór zabawnych historii o pani Miłce, nauczycielce do zadań specjalnych, teatralnym pajacyku i grupie przedszkolaków, których nie da się nie lubić. Każdy z odcinków serii poświęcony jest innemu uczuciu.

Własne śmieci, reż. Daria Kopiec, Polska 2020,6’26” ( Grand Prix – Złoty Żmij  – konkurs ANIMA.PL)

Nie ma nic wspanialszego niż obiad z rodziną. Choć ten sam scenariusz powtarza się w nieskończoność. I choć oprócz jedzenia trzeba przełykać słowa swoich bliskich. Czasem gorzkie. Czasem tak przewidywalne, że chce się wymiotować. Recytowane śpiewająco od wielu długich lat.

Łowy, reż. Mateusz Jarmulski, Polska 2019, 8’ (Srebrny Żmij – konkurs ANIMA.PL)

Miasteczko otoczone lasami i jeziorami, położone gdzieś w północnej części Polski. Kilkanaście domów i gospodarstw oraz mały barokowy kościół. Bohater, jedenastoletni chłopiec, spędza tutaj ostatni miesiąc wakacji. Zaczytany w przygodowych powieściach o Dzikim Zachodzie jest głodny przygód i doświadczeń. Wyposażony w reporterski magnetofon i łuk eksploruje okolicę. Niewinna przygoda nagle przestanie być zabawą. To, co chłopiec przeżyje w ten letni wieczór, zostanie w nim na długo.

Marbles, reż. Natalia Spychała, Polska 2019, 5’31” (Brązowy Żmij – konkurs  ANIMA.PL;  Brązowy Żmij dla najlepszego filmu dyplomowego lub debiutu profesjonalnego)

Hipnotyzujące wahadło wprowadza w ruch swoisty mechanizm. Fragmentarycznie pojawiająca się postać, przestrzeń oraz różnego rodzaju przedmioty łączą się w rytmiczny układ wzajemnych zależności. Dźwięk przeplata się z obrazem, tworząc muzykę powtarzających się zdarzeń. Co jest skutkiem, a co przyczyną? Animacja poklatkowa wykonana nitkami na pokrytym wazeliną szkle

backstage_episodes, reż. Marcin Wojciechowski, Polska 2020, 11’ (wyróżnienie – konkurs ANIMA.PL)

backstage_episodes to obraz zmagań artysty, muzyka i poety z procesem twórczym. Krótkie epizody dziejące się poza sceną w zamknięciu, odosobnieniu, z dala od blasku scenicznych świateł. Pozornie błahe, nic nie znaczące zdarzenia, którym artysta musi stawić czoła, próbując realizować swoje zamierzenia twórcze. To próba skonstruowania portretu, szkicu psychologicznego jednostki, wykorzystująca postać ikony muzyki alternatywnej lat 80. – Iana Curtisa z grupy Joy Division.

I coś jeszcze, reż. Olga Kłyszewicz, Polska/Poland 2020, 6’41” (wyróżnienie – konkurs ANIMA.PL)

Obce ręce umieszczają dwa ptaki w zupełnie nowym dla nich środowisku. Między zwierzętami nawiązuje się relacja, w której dłonie siłą rzeczy odgrywają znaczącą rolę.

Takie piękne miasto, reż. Marta Koch, Polska 2019, 7’45”  (wyróżnienie – konkurs ANIMA.PL)

Poranek. Kobieta budzi się, podchodzi do okna i zauważa na ulicy swojego chłopaka całującego inną kobietę. Zdezorientowana wybiega z mieszkania, by się z nim skonfrontować, lecz mężczyzny już tam nie ma. Aby go odnaleźć, bohaterka wyrusza w samotną podróż po mieście, które z każdą kolejną uliczką staje się coraz bardziej duszne i nieprzychylne. Ulice zacieśniają się, a ludzie, których mija, zdają się mieć wobec niej wrogie intencje. Przerażona obserwuje jak świat, który znała, zmienia się, a za każdym rogiem czyhają na nią kolejne niebezpieczeństwa.

Kobieta z kamyczkiem w sercu / A Woman with a Pebble in Her Heart, reż. Karyna Piwowarska, Jakub Wroński, Polska/Poland 2020, 14’ (Wielki Niedoceniony – Nagroda Dyrektora Artystycznego Bogusława Zmudzińskiego – konkurs ANIMA.PL)

Animacja o współtwórczyni „Przekroju” – najstarszego czasopisma społeczno-kulturalnego w Polsce – i wieloletniej zastępczyni Mariana Eilego. „Legendarny Jan Kamyczek to ona właśnie, ale to tylko jedno z jej licznych redaktorskich wcieleń. Współpracownikom tygodnika poświęcano całe eseje, o Jance pisano zawsze zwięźle i lakonicznie. Akapit, strona, a czasem parę stron o tym, że była wcieleniem taktu i dyskrecji, że przez 20 lat nigdy nie podniosła głosu. I że była ważna” – film powstał na podstawie artykułu Ewy Pawlik.

1.08.2021 (niedziela)

21.30 / Filmy nagrodzone na 14. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych ANIMATOR w Poznaniu (131’)

Książę w cukierni / Prince in a pastry shop, reż.  Katarzyna Agopsowicz, Polska 2020, 16′ 

Pozornie zabawna opowieść o szczęściu. Bo szczęście to same kłopoty – mówi Niezbyt Mały Książę, wyliczając tychże kłopotów przykłady. 

Pięć Minut Starsza / Five Minutes Older, reż. Sara Szymańska, Polska 2020, 5’57 

Bliźniaczki jadą nad jezioro spędzić razem leniwe letnie popołudnie. Ich więź jest tak bliska, że nie wiadomo, gdzie kończy się życie jednej, a zaczyna drugiej. 

Souvenir Souvenir, reż. Bastien Dubois, Francja 2020, 15′ 

Przez dziesięć lat udawałem, że chętnie słucham wspomnień dziadka z Wojny Algierskiej. Dzisiaj nie jestem pewien, czy chcę go słuchać ani czy w ogóle chcę robić ten film. 

Push This Button if You Begin to Panic, reż. Gabriel Böhmer, Wielka Brytania 2020, 11’ 

Bartholomew Whisper wybrał się do lekarza. Zastał tam jedynie urzędników wielbiących eksperymentalne zabiegi oraz cierpiące z samotności urządzenia do rezonansu magnetycznego. 

My Favorite War / Moja ulubiona wojna, reż. Ilze Burkovska Jacobsen, Norwegia, Łotwa 2020, 82’ 

Animowany dokument oparty na historii dzieciństwa reżyserki Ilzy Burkovskiej-Jacobsen, która dorastała w Związku Radzieckim w czasie Zimnej Wojny. To historia dochodzenia do pełnoletniości opowiadająca o osobistej ucieczce od prania mózgów przeprowadzanego przez potężny autorytarny reżim. 

Moja ulubiona wojna
Moja ulubiona wojna / materiały prasowe

23.45 / Animazofia według Ülo Pikkova (49’)

Ülo Pikkov – wybitny estoński animator, reżyser i producent. W 1998 roku ukończył Turku School of Art and Media. Od 2016 roku jest wykładowcą na wydziale animacji na Estońskiej Akademii Sztuk Pięknych. Pisze oraz ilustruje książki a także publikuje karykatury oraz ilustracje w prasie 

Keha mälu / Pamięć cielesna / Body Memory, reż. Ülo Pikkov, Estonia 2011, 9’ 

Co może nam powiedzieć stara jabłoń? Czy pamięta podmuchy wiatru, które ją wyginały, gdy była jeszcze giętka? Czy pamięta węża i utracony Raj? Jak daleko można cofnąć się pamięcią? Animacja Pamięć cielesna reanimuje podświadomość i ukryty horror deportacji. 

Tik-Tak, reż. Ülo Pikkov, Estonia 2015, 12’ 

Animacja TIK-TAK to wizualizacja czasu i jego śmiercionośnej natury. Wszyscy mamy „nasz czas”. Składa się on w rzeczywistości z tysięcy różnych „czasów”, jako że każda komórka w naszym ciele ma swój własny czas na życie i na śmierć. 

Tühi Ruum / Pusta przestrzeń / Empty Space, reż. Ülo Pikkov, Estonia 2016, 11’ 

Film przywołuje wspomnienie: mieszkanie, którego już nie ma, i mieszkającą w nim i bawiącą się małą dziewczynkę. Opowiada historię stworzoną w snach przez jej ojca, kryjącego się przed sowieckim terrorem. 

Lahtilaskmise lugu / Uwolnienie / Letting Go, reż. Ülo Pikkov, Estonia 2017, 11’ 

Japończycy wierzą, że puszczając na morze papierową lalkę, pozbywają się złego ducha… Animacja o dziewczynce z sierocińca, która chce uwolnić się od cieni przeszłości. 

Zebra, reż. Ülo Pikkov, Estonia 2015, 6’

Eksperymentalna animacja, w której cały materiał wizualny został narysowany bezpośrednio na taśmie. Bez użycia kamery, komputera, bez pieniędzy… Tylko wspomnienia.

Pamięć cielesna / materiały prasowe

Organizatorem 13. Kraków Summer Animation Days jest Fundacja Promocji Kultury Artystycznej, Filmowej i Audiowizualnej ETIUDA&ANIMA.

Szczegóły wydarzenia znajdziecie na stronie http://www.ksad.pl/