27. MFF Etiuda & Anima – relacja

27. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Etiuda & Anima już za nami. Edycja wyjątkowa, bo odbyła się online. Poniżej prezentujemy wybrane krótkometrażowe filmy, które nagrodzone zostały w poszczególnych sekcjach. Niestety nie są już one dostępne w serwisie VOD festiwalu, warto jednak wypatrywać ich na innych platformach. Szczególnie wysoki poziom prezentowały animacje, nie tylko zresztą te nagrodzone i opisane poniżej.

KONKURS ETIUDA

W porządku / Fine / בסדר גמו

reż. Maya Yadlin, scen. Maya Yadlin, produkcja: Minshar School of Art, kraj: Izrael
 
Film zdobył Złotego Dinozaura czyli Grand Prix festiwalu przyznane przez jury w składzie Anca Damian (Przewodnicząca Jury),  Marcin Koszałka, Tomasz Wolski, Mark Ther. Zaskakująco minimalistyczna satyra o rodzinnej podróży na świąteczną uroczystość, która staje się opowieścią o uporze i braku porozumienia. W filmie zagrała sama reżyserka, wraz ze swoją własną rodziną.

Efekt Halo / Halo Effect

reż. Patrycja Polkowska, scen. Patrycja Polkowska, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna w Łodzi, kraj: Polska
 
Ten polski dokument również został doceniony przez jury, które przyznało mu Srebrnego Dinozaura, a więc drugą nagrodę jury. Reżyserka zastosowała minimum środków: statyczne ujęcie kamery na drzwi wejściowe do zakładu poprawczego dla młodych chłopaków, któremu towarzyszą fragmenty rozmów telefonicznych wychowanków, pozwalające zajrzeć dyskretnie w ich życie, historię i problemy.

Psi stróż / Dogwatch / Der Wächter

reż. Albin Wildner, scen. Albin Wildner, produkcja: Filmakademie Wien, kraj: Austria

Film nagrodzony trzecią nagrodą jury czyli Brązowym Dinozaurem. Historia samotnego inżyniera w zaawansowanym wieku, który opiekuje się niedołężną matką i zostaje przez urząd zmuszony do podjęcia pracy jako stróż nocny. Realistyczne kino społeczne o tym jak gówniane potrafi być życie.

Terytoria / Territories / Timoura

reż. Azedine Kasri, scen. Azedine Kasri, produkcja: École Nationale Supérieure des Métiers de l’Image et du Son, Université de recherche Paris Sciences et Lettres, kraj: Francja

Algierczycy urodzeni we Francji przed 1 stycznia 1963 nie otrzymywali automatycznie francuskiego obywatelstwa i muszą się o nie ubiegać drogą urzędową. Absurd życia o takim statusie film opowiada na przykładzie Brahima, wdowca, który popada w konflikt z prawem. Ta francuska krótkometrażówka otrzymała jedno z pięciu przyznanych wyróżnień przez jury konkursu Etiuda oraz „Don Kichota” czyli Nagrodę Jury Międzynarodowej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych (Fédération Internationale des Ciné Clubs – FICC) „za bezkompromisowe ukazanie życia człowieka na krawędzi zagubienia społecznego i kulturowego z wyraźnym przesłaniem ważności rodziny”.

Krótko mówiąc / A Long Story Short

reż. Andrei Olănescu, produkcja: Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică kraj: Rumunia

Nagroda „Wielki Niedoceniony” Dyrektora Artystycznego Bogusława Zmudzińskiego. Jeden z najbardziej zaskakujących i oryginalnych filmów konkursu. Pięknie sfilmowana podróż pewnego ślimaka. Historia miłosna, która sprawdza się nawet bez komentarza Krystyny Czubówny. 

Między miejscami / In Between Spaces

reż. Don Senoc, produkcja: Unibersidad ng Pilipinas, kraj: Filipiny

Nie dziwi nagroda publiczności dla tego skromnego filmu z Filipin. Dyskretnie porusza czułe struny emocji pokazując trudną sytuację życiową pewnej samotnej matki z dwoma synami. 

KONKURS ANIMA I ANIMA.PL

Jestem tutaj / I’m Here, reż. Julia Orlik, Polska 2020

Najlepszą animacją konkursy Anima został film o życiu starszej, unieruchomionej w łóżku kobiety. Statyczna kamera na zdeformowaną, pomarszczoną twarz daje poczucie klaustrofobii i bezradności, a jednocześnie nie przeszkadza zachwycić się niesamowitą animacją poklatkową oraz wzruszyć tą pełną empatii fabułą. Dużą zasługą ma w tym również obsada (m. in. Zdzisław Wardejn i Iza Kuna). Poza Grand Prix Złoty Jabberwocky, przyznaną przez jury w składzie: Andrzej Pągowski (Przewodniczący Jury), Dahee Jeong, Anna Mantzaris, Andrzej Orzechowski, film otrzymał Specjalnego Złotego Żmija dla najlepszej animacji studenckiej, Nagrodę Jury Studenckiego oraz nagrodę publiczności w konkursie Anima.pl.

Idę po Papierosy / I’m Going Out for Cigarettes / Je sors acheter des cigarettes, reż. Osman Cerfon, Francja 2018

Srebrny Jabberwocky czyli druga nagroda jury w konkursie Anima. Genialnie narysowany i opowiedziany portret rodziny we wnętrzu. Dużo specyficznego humoru oraz lekko surrealistyczna atmosfera opowieści, a także odniesienia do malarstwa René Magritte’a pozawalają opowiedzieć zaskakująco wiele o relacjach rodzinnych i powtarzalności wzorców zachowań. Zakończenie pozwala jednak dostrzec światełko w tym ciuemnym tunelu fatum.

Skarb / Precious / Précieux, reż. Paul Mas, Francja 2019

Brązowy Jabberwocky czyli trzecia nagroda jury w konkursie Anima. Niebywała opowieść o dzieciach z Zespołem Downa, które próbują odnaleźć się i funkcjonować w tzw. „normalnej” szkole. Chociaż potrafi wzruszyć, nie osiąga tego tanim sentymentalizmem, ale bardzo dojrzałym i przemyślanym portretem bohaterów. 

Pod Lodem / Under the Ice / Sous la Glace, reż. Milan Baulard, Ismail Berrahma, Flore Dupont, Laurie Estampes, Quentin Nory, Hugo Potin, Francja 2019

Specjalny Złoty Jabberwocky w konkursie Anima. Komputerowa animacja 3D o przygodach pewnej czapli na zamarzniętym jeziorze. Bez słów, za to pełna ekspresji i plastycznego piękna.

 

Wielki smutek / The Great Malaise / Le mal du siècle, reż. Catherine Lepage, Kanada 2020

Nagroda publiczności w konkursie Anima. Bardzo pomysłowy autoportret, w którym opowieść z offu zostaje zestawiona z rysunkami w notatniku na zasadzie kontrapunktu i dopełnienia. Całość staje się poniekąd komentarzem do współczesnej kultury sukcesu i samodoskonalenia się oraz jej skutków w postaci popadania w kompleksy lub nawet depresję. 

Własne śmieci, reż. Daria Kopiec, Polska 2020

Złoty Żmij czyli Grand Prix konkursu Anima.pl, przyznany przez jury w składzie: Izabela Plucińska (Przewodnicząca Jury), Michaela Mertová, Thomas Renoldner oraz Piotr Furmankiewicz. Łączący różne techniki animacji szalony, frenetyczny i dosyć nieprzyjemny film o relacjach rodzinnych oraz jak one tworzą nas samych na przykładzie jednego rodzinnego obiadku.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar