Top 10: Listopad 2018 okiem redakcji

Kinowy listopad upłynął w redakcji Pełnej Sali pod znakiem podziałów. Tytuły, które u jednych wywołały zachwyt, innych odrzuciły, co zaowocowało wieloma burzliwymi dyskusjami. Dlatego do zestawienia nie załapały się m.in. zwycięzca Berlinale – „Touch Me Not” czy duński kandydat do Oscara – „Winni”. Jednak poniższa dziesiątka jest dowodem na to, że miniony miesiąc przyniósł ze sobą jeszcze mnóstwo filmowego dobra.

Star is born

Kraj: USA

Reżyseria: Bradley Cooper

Dystrybucja: Warner Bros. Entertainment Polska Sp. z o. o.

10. Narodziny gwiazdy

Top 10 otwiera kolejny remake klasycznego melodramatu i jeden z najgłośniejszych filmów roku, będący mocnym kandydatem do Oscarów. Większość z nas doceniła debiut reżyserski Bradleya Coopera, a przede wszystkim jego muzyczną stronę.


Średnia: 6,37/10
8 ocen

Kupił mnie muzyką. Narodziny legendy Bradleya Coopera, nie sądziłem, że tak dojrzeje aktorsko. Klasyczna historia po skutecznym liftingu.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
8/10

Opowieść stara jak świat błyszczy dzięki urzekającym kreacjom ekranowej pary i znakomitym piosenkom. Pierwsza połowa wyborna, potem traci tempo, ale i tak trafia prosto w serce.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
8/10

Szkoda, że naiwny. Daje radę dzięki świetnej grze aktorów, dlatego też wyciskał łzy. Piosenki zostaną w głowie i być może dadzą drugie życie prostemu dramatowi.

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
8/10

Ładne i przyjemne, trzyma się na chemii Gagi i Coopera, ale z tymi nagrodami to bądźmy poważni.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Początek fantastyczny - zmęczony Bradley i nieśmiała, naturalna Gaga, drag queen i pierwszy wspólny koncert. Potem wpada w schematy.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
6/10

Zaczyna się z przytupem, żeby finalnie osiąść nomen omen na mieliźnie i sprzedać widzom sprawdzone, hollywoodzkie łezki. Chociaż,trzeba przyznać zgrany ten duet.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
6/10

Zbyt miękkie i poprawne, by naprawdę uderzyć. Każdy potencjał dramatyczny cofa się w pół kroku, a perspektywa męska wciąż faworyzowana. Wszystko z muzyką miód.

Dawid Smyk
Dawid Smyk
5/10

Nieźle wyreżyserowana (o dziwo!), ale jednak kupa gówna.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
3/10

Kraj: USA / Kanada

Reżyseria: Julius Avery

Dystrybucja: United International Pictures Sp z o.o.

9. Operacja Overlord

Udane gatunkowce zawsze przyjmujemy z otwartymi ramionami. Okazało się, że ten mariaż filmu wojennego i zombie movie zdołał dostarczyć nie lada rozrywki. Mówi się, że to nieoficjalna ekranizacja gry „Wolfenstein”.



Średnia: 6,50/10
4 oceny

Plus za nawiązania do Szeregowca Ryana, początek scenografię, Wafnera, no i połączenie filmu wojennego z zombie. Oddzielnie wypadają źle, razem to już co innego.

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
7/10

7/10

Przemek Polak
Przemek Polak
7/10

Zaskakująco sprawna adaptacja Wolfensteina. Zombie jest tu trochę za mało, ale bawiłem się naprawdę dobrze.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
6/10

Coś dla tęskniących za nazistowskimi zombiakami. Zbyt poważny, by być kampową rozrywką, ale jako głupiutki, schematyczny horror sprawdza się świetnie. Bywa nawet klimatycznie.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
6/10
ajka

Kraj: Kazachstan /Rosja / Niemcy / Polska / Chiny

Reżyseria: Siergiej Dworcewoj

Dystrybucja: Against Gravity

8. Ajka

Nowy film Siegieja Dworcewoja doceniony na festiwalu w Cannes nagrodą dla najlepszej aktorki dla Samał Jesljamowej. Zaskarbił on sobie także sympatię naszych redaktorów, których zdaniem rola tytułowa wynosi tę produkcję ponad prostą pornografię biedy.



Średnia: 6,50/10
4 oceny

Film lepki od brudu. Przejmująca rola Esljamowej. Przyklejona do tego jej ubóstwa i znoju kamera Jolki Dylewskiej. Bolesne jak wielu ludzi tak egzystuje.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Zyskuje na poziomie doszukiwania się ludzkich odruchów. Przebrnięcie przez pierwszą połowę wymaga woli przetrwania, bezwzględnością dorówując głównej bohaterce

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
7/10

Ucieczka. Doceniam zdjęcia Dylewskiej I oddanie aktorki, kino głównie męczące ale prawdziwe I chyba szczere. Godne uwagi.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
6/10

Bezduszny, realistyczny film o ciężkiej doli kirgijskich imigrantów w Rosji.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
6/10
wdowy plakat

Kraj: USA / Wielka Brytania

Reżyseria: Steve McQueen

Dystrybucja: Imperial - Cinepix

7. Wdowy

Steve McQueen wrócił z mieszanką kobiecego dramatu z heist movie. To powrót na tyle udany, że zasłużył na siódme miejsce w redakcyjnym rankingu.



Średnia: 6,80/10
5 ocen

8/10

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
8/10

McQueen ze zdjęciami Bobbitta i niezłym aktorstwem (Debicki, Davis, Farrell) prawie wygrywa wyścig, jednak w 2 akcie wypuszcza lejce.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Gdy przyzwoitość jest ideałem, a ignorancja uchodzi za cnotę, kobiety muszą dokonać przestępstwa by udowodnić, że też są ludźmi. Alegoryczne, choć przerysowane.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
7/10

Wybitna pierwsza godzina i druga ktora sprawia wraznie streszczenia pozostalych 9 odcinkow serialu, im dluzej od seansu tym mniej lubie.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
6/10

Feministyczny heist movie. Najsłabszy obraz McQueena. Za dużo wątków, za dużo postaci. Za mało klimatu.

Przemek Polak
Przemek Polak
6/10

Kraj: Polska / Niemcy / Finlandia

Reżyseria: Marta Prus

Dystrybucja: Mayfly

6. Over the Limit

Pełnometrażowy debiut Marty Prus może okazać się jednym z najważniejszych sportowych dokumentów. Film zagląda za kulisy gimnastyki artystycznej, ukazując ogromny koszt sukcesu na przykładzie rosyjskiej złotej medalistki Margarity Mamun. Choć niewielu z nas zdążyło go zobaczyć, zasłużył na wyróżnienie.


Średnia: 7/10
2 oceny

Finalnie otrzymali lepszą historię niż się "kroiła" na początku. Margarita jest śliczna i zdolna jak diaboł, ale piekło czeka jej trenerki.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
8/10

O czym właściwie jest ten film? Działa, bo temat dobry. Nawet jeśli nie spodobałoby się co ma do powiedzenia bohaterka, to dopuścić ją do głosu!

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
6/10
Dziedziczki plakat

Kraj: Paragwaj / Urugwaj / Brazylia / Niemcy / Norwegia / Francja

Reżyseria: Marcelo Martinessi

Dystrybucja: Aurora Films

5. Dziedziczki

„Dziedziczki” nieoczekiwanie stały się rewelacją tegorocznego festiwalu w Berlinie, zbierając nie tylko dobre noty od krytyków, ale otrzymując też Nagrodę im. Alfreda Bauera i Srebrnego Niedźwiedzia dla najlepszej aktorki oraz główny laur od FIPRESCI. Film Marcelo Martinessiego wpisuje się w popularny w Ameryce Południowej trend opowiadania o perypetiach nieco starszych niż zazwyczaj bohaterów.


Średnia: 7/10
5 ocen

Emocjonalna potęga codzienności, wpada w klisze ale moje serce zdobyło.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
8/10

Bardzo lubię takie kino. Subtelne, nieśpieszne, treściwe.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
8/10

Czasem potrzeba trwania przy drugiej osobie i społecznych rytuałach przysłania nam nasze pragnienia. Kiedy ich zabraknie można znowu żyć!

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Film o odnajdowaniu siebie w późnym wieku, momentami nieco mało wiarygodny, ale ma swój południowoamerykański urok.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
6/10

O mimowolnym wyjściu z cienia, w którym tkwiło się całe życie. Bohaterka uwalnia się z okowów rutyny, ale reżyser prowadzi to zbyt ciężką ręką by mnie kupić

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
6/10

Kraj: USA / Włochy

Reżyseria: Luca Guadagnino

Dystrybucja: Kino Świat

4. Suspiria

Jeden z najbardziej oczekiwanych filmów roku! Remake kultowego filmu Dario Argento i najbardziej dzielące publiczność dzieło tegorocznego festiwalu w Wenecji. My byliśmy wobec niego na tyle zgodni, że wyróżniliśmy go czwartym miejscem. Choć niektórzy nadal wolą baśniowy oryginał, na pewno nie sposób przejść wobec dzieła Guadagnino obojętnie.


Średnia: 7/10
11 ocen

Obecnie nikt nie robi mi tak dobrze, jak Guadagnino.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
9/10

Może i nie wszystko ma sens (po kiego ten profesor?) to jednak wizualnie, klimatycznie, aktorsko, zdjęciowo perła. Ten lepszy Guadagnino w 2018 roku.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
8/10

8/10

Ania Wieczorek
Ania Wieczorek
8/10

"Człowiek szuka winy i wstydu". Ciekawe refleksje o istocie władzy wpisane w kontekst historyczny. Nastrojowe, precyzyjnie odmierzone, ale i rozwleczone.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
7/10

To nie jest udane, połowa wątków służy za zasłonę dymną. Nie da rady jednak pominąć wizualnej uczty i zjawiskowej Dakoty. Argento górą.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Wszystko jest idealne, prócz fabuły, która cierpi na nadmiar wątków dramatycznych. Argento nie zbaczał aż tak bardzo, pokazywał to co trzeba, co działa mocniej.

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
7/10

Wiele świetnych elementów, które nie złączyły mi się w świetny film.

Krystian Prusak
Krystian Prusak
7/10

Zdecydowanie wolę wizjonerską baśń Argento niż ten rozmemłany, rozpolitykowany, feministyczny manifest. Niemniej wygląda i brzmi doskonale, a Dakota jest cudem.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
6/10

Udana dysertacja nt. psychoanalitycznych czytań europejskich horrorów w świetle powojennego kompleksu winy i przyswajania feminizmu. Nie zawsze działa jako film.

Dawid Smyk
Dawid Smyk
6/10

Polifoniczny, tanecznie świetny, do analizy jak znalazł. A jednak kombinatorski jeżeli chodzi o ujęcia oraz zupełnie nie kupuję tej gry kiczem w 6 rozdziale.

Adrian Burz
Adrian Burz
6/10

Powinien zakończyć się w połowie 6 rozdziału, niemniej dosięga apogeum przyjemności dla zmysłów wzroku i słuchu, uznanie za pracę kamery.

Ola Szwarc
Ola Szwarc
6/10

Kraj: Francja

Reżyseria: Christophe Honoré

Dystrybucja: Tongariro Releasing

3. Sorry Angel

Na podium niespodziewanie wskoczył nieco pominięty film Christophe'a Honoré, który w maju walczył w konkursie głównym w Cannes. Nasza redakcja doceniła tego duchowego spadkobiercę „120 uderzeń serca" i uznała go za dzieło ważne nie tylko w kontekście kina LGBT.


Średnia: 7,25/10
4 oceny

Wielkie pozytywne zaskoczenie, zabawny, stworzony z sercem i duszą obraz. Honore powinien zaintestować w karteczki z nazwami aktualnej lokacji 😉

Marcin Prymas
Marcin Prymas
8/10

Kwintesencja francuskiego filmu jak rzekł kiedyś Żuławski: seks i stół, a w międzyczasie jest rozmowa. Zawsze jest jakieś pieprzenie o niczym.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Dosyć smutna historia, ale opowiedziana ze swadą i lekkością, przełamana humorem i małymi smaczkami dla kinomanów.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
7/10

7/10

Ola Szwarc
Ola Szwarc
7/10

Kraj: USA

Reżyseria: Sam Levinson

Dystrybucja: United International Pictures Sp z o.o.

2. Assassination Nation

Rozkoszna zabawa tropami kina gatunkowego czy ważny feministyczny manifest? Dlaczego nie oba? Rewelacja American Film Festival zdobyła serca większości redaktorów.


Średnia: 7,40/10
5 ocen

Wykłada wszystko zbyt bezpośrednio i nie odkrywa Ameryki (troszeczkę może), ale co z tego jak każda scena jest rewelacją. Bardziej gorzki niż sugerują zapowiedzi.

Adrian Burz
Adrian Burz
9/10

Cuda na kiju się tu dzieją, a dziewuchy są boskie (zwłaszcza Young i Nef). Mówi o Ameryce więcej niż naukowe elaboraty. Soundtrack <3

Maciej Kowalczyk
Krystian Prusak
8/10

Młodość ma dość i chwyta za broń. Pokoleniowy manifest w formie rape & revenge czy szydercza diagnoza systemowego usprawiedliwienia ludzkich słabości? Ciekawe.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
7/10

Kocham stylówę, a całą resztę dopóki nie robi się deklaratywny i zerojedynkowy.Trudno brać to na poważnie kiedy wchodzi (s)exploitation i estetyzacja przemocy.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
7/10

Kino pedagogiczne. Potrzebne, łopatologiczne, słuszne i poprawnie wykonane. Szkoda tylko że stać je na niewiele ponad zbiór monologów i SYMBOLI. Do szkół.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
6/10

Kraj: Estonia / Polska / Holandia

Reżyseria: Rainer Sarnet

Dystrybucja: Velvet Spoon

1. Listopad

Film miesiąca mógł być jednak tylko jeden. W tym przypadku tytuł okazał się proroczy. Dystrybutor Velvet Spoon zadebiutował prawdziwą petardą. Przepięknie nakręcony estoński folk horror mocno doprawiony absurdem nawet przy tak silnych rywalach okazał się bezkonkurencyjny. Zaskoczeni?


Średnia: 7,57/10
7 ocen

Skrada serce, gdy sie w nie wkrada roztaczając magię w pełnym brudu świecie, w którym ciasto z eksperymentów jako recepta na miłość to element codzienności

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
9/10

Gdy umarli snuli się po lasach, a diabeł czekał na rozstaju dróg. Poetycka wizja świata, o którego istnieniu zapomnieliśmy. Tylko uczucia pozostały te same.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
8/10

Rarytas, łączy w sobie grozę baśni braci Grimm z absurdem i pogańskimi wierzeniami. Rzecz o nieszczęśliwej miłości i ludzkiej chciwości.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
8/10

Podstawowa mentalność człowieka, wyłaniająca się spod zabobonu, wierzeń, religii i ideologii. Zbiór baśni w bardzo estetycznej oprawie.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
8/10

Pod koniec robi się pokaz slajdów i dopychanie kolanem ile jeszcze tropów uda się zmieścić, ale to wciąż bardzo obszerna i ciekawa rzecz.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Epizodyczność wybija z rytmu, ale stapia się to pięknie w zakończeniu. Kilka pomysłów nietrafione (jedzenie gówna!), większość super (Kratty!)

Adrian Burz
Adrian Burz
7/10

Estoński folklor bardziej porypany niż wszelkie wizje Lyncha. Angażujący tylko na poziomie kolejnych WTF momentów, ale ciekawy.

Dawid Smyk
Dawid Smyk
6/10
Pozostałe filmy:

11. Fahrenheit 11/9: średnia 6,5, 2 oceny
12. Touch Me Not: średnia 6,33, 6 ocen
12. Gentleman z rewolwerem:  średnia 6,33, 6 ocen
14. Jeszcze dzień życia: średnia 6,25, 8 ocen
15. Creed II: średnia 6,25, 4 oceny
16. Trzy twarze: średnia 6, 6 ocen
17. Sofia: średnia 6, 3 oceny
17. Hashima: średnia 6, 3 oceny
19. Dlaczego jesteśmy kreatywni?: średnia 6, 2 oceny
20. Winni: średnia 5,75, 8 ocen
21. Bohemian Rhapsody: średnia 5,62, 8 ocen
22. Utoya, 22 lipca: średnia 5,57, 7 ocen
23. Fantastyczne zwierzęta: Zbrodnie Grindelwalda: średnia 5, 2 oceny
24. Eter: średnia 4, 3 oceny
24. Dziadek do orzechów: średnia 4, 3 oceny
24. Via Carpatia: średnia 4, 3 oceny
27. Planeta Singli 2: średnia 3,5, 2 oceny
28. Oblicze mroku: średnia 2,66, 3 oceny
29. Nocne istoty: 7, 1 ocena
29. Robin Hood: Początek: 7, 1 ocena
31. Miłość jest wszystkim: 3, 1 ocena