Festiwal Pięć Smaków 2022. Zapowiedź 16. edycji przeglądu kina azjatyckiego

Od 25 października znamy program tegorocznej edycji festiwalu Pięć Smaków, największego przeglądu kina azjatyckiego w Polsce. Jak co roku naszemu uczestnictwu w wydarzeniu towarzyszyć będzie grid – tabela z tytułami, w której znajdziecie oceny krytyków filmowych, dziennikarzy i filmoznawców. Tradycyjnie również na bieżąco relacjonować będziemy festiwalowe pozycje – od krótkich notek, przez recenzje i wywiady, po dłuższe, pogłębione analizy. 16. Pięć Smaków odbędzie się w dniach 16-23 listopada w Warszawie. Widzów ugoszczą Kino Muranów i Kinoteka w Pałacu Kultury i Nauki. Od 16 listopada do 4 grudnia część pozycji programowych będzie można oglądać także na platformie VOD.

historia z tajpej

Bezsprzecznie najważniejszym punktem tegorocznej edycji jest retrospektywa dorobku Edwarda Yanga, mistrza kina z Dalekiego Wschodu, jednego z najbardziej utalentowanych przedstawicieli Tajwańskiej Nowej Fali. W trakcie warszawskiego przeglądu będzie można zobaczyć sześć jego dzieł po odrestaurowaniu: Tego dnia na plaży (1983), Historię z Tajpej (1985), Terrorystów (1986), Jasny dzień lata (1991, NASZE OMÓWIENIE), Konfucjańską konsternację (1994) oraz I raz, i dwa (2000). Wszystkie wymienione pozycje, poza debiutanckim Tego dnia na plaży, dostępne będą także online. To pierwsza tak szeroka prezentacja twórczości tajwańskiego reżysera w naszym kraju.

Po przejrzeniu selekcji my z pewnością wybierzemy się na Pamięć ziemi (konkurs NOWE KINO AZJI) w reżyserii Kim Quy Bui, autorki pokazywanego przed siedmioma laty na Nowych Horyzontach Inseminatora. Jej najnowszy projekt prezentowany był dotychczas na MFF w Berlinie, Busan czy Hongkongu. Jak piszą w festiwalowej notce selekcjonerzy Pięciu Smaków: „wspólnym mianownikiem trzech historii, które w Pamięci ziemi powoli się ze sobą łączą, jest śmierć. […] Osobisty, ale i symboliczny film zrealizowany w długich, malowniczych ujęciach”. Wśród tytułów sekcji konkursowej zaintrygował nas także Przesąd – nagrodzony laurem FIPRESCI w trakcie zeszłorocznego festiwalu w Busan pierwszy pełnometrażowy projekt Park Kang. „Nakręcony pewną ręką, debiutancki Przesąd zachwyca spójnością wizji, łącząc rasowy, powoli wchodzący pod skórę horror z głębokim portretem psychologicznym” – opisują organizatorzy.

Na tegoroczny konkurs NOWE KINO AZJI składa się łącznie jedenaście pozycji. Wśród nich znalazła się m.in. Yuni, fabuła Kamili Andini, pokazywana w trakcie zeszłorocznej edycji International Young Audience Film Festival Ale Kino! czy Wzorowy student Arnold Sorayosa Prapapana, inspirowana tajskimi protestami z 2020 roku satyra na system szkolnictwa prezentowana w sekcji Cineasti del Presente festiwalu w Locarno. Ciekawie zapowiadają się także Wiosenny pobrzask, debiutancka dokudrama w reżyserii Fumito Fujikawy osadzona w ogarniętym lockdownem Tokio, czy Wyciszenie – jak piszą organizatorzy – „kolejna znakomita kreacja Chen Shiang-chyi, aktorki m.in. u Tsaia Ming-lianga, kobiecy portret skomponowany z delikatnością przez Chienna Hsianga, zwycięzcę 8. Pięciu Smaków”.

Motyl

Pięć Smaków w tym roku szczególnie skupi się na dwóch państwach: Japonii i Hongkongu. W sekcji JAPAN FEEL-GOOD znajdziecie opowieści o relacji człowieka z naturą czy przestrzenią, komedie oraz filmy „wprowadzające w dobre samopoczucie”. Wśród nich figurują się aż trzy pełnometrażowe produkcje Shûichiego Okity, twórcy nagradzanego m.in. na festiwalach w Tokio i Szanghaju: Mori, siedlisko artysty, Letnia opowieść i Rybie dziecko. Jego dorobek na naszych łamach w trakcie festiwalu przybliży Wojciech Koczułap.

HONGKONG. KINO CZASU PRZEMIAN zaprezentuje najciekawsze zdaniem selekcjonerów produkcje zrealizowane w tym kraju po przejściu pod zarządzanie administracji chińskiej, czyli po roku 1997. Na przegląd składają się m.in. sensacyjny thriller Andrew Lau i Alana Maka Infernal Affairs: Piekielna gra – pierwowzór Infiltracji Martina Scorsese czy PTU, wielokrotnie nagradzany noirowy portret miasta autorstwa mistrza kina gatunkowego, Johnniego To. W selekcji nie zabrakło także miejsca dla nieco przykurzonego dziś lesbijskiego klasyka – Motyla w reżyserii Yan Yan Mak (Starszy brat). Pochodzący z tej sekcji Septet: Opowieść o Hongkongu autorstwa Ann Hui, Sammo Hunga, Ringo Lama, Patricka Tama, Johnniego To, Harka Tsui i Yuen Woo-pinga otworzy tegoroczną edycję.

16. Festiwal Pięć Smaków dedykowany jest zmarłej w maju tego roku Jagodzie Murczyńskiej, wieloletniej współorganizatorce przeglądu, krytyczce i popularyzatorce kina Azji. W związku z tym, w niedzielę 20 listopada o godz. 18:00 w kinie Muranów odbędzie się specjalny pokaz filmu Kot do wynajęcia w reżyserii Naoko Ogigami. Po seansie organizatorzy zapraszają na spotkanie poświęcone wspomnieniu Jagody i jej wpływu na gusta, poglądy i przekonania pięciosmakowej publiczności.

Michał Konarski
Michał Konarski