19 listopada o godzinie 18:00 w Centrum Nauki i Techniki EC1, w ramach projektu FEMALE LANDSCAPE, odbędzie się pokaz specjalny filmu Kobieta na dachu (NASZA RECENZJA) w reżyserii Anny Jadowskiej. Obraz w wydarzeniu mającym na celu stworzenie przestrzeni do wymiany wiedzy i doświadczeń zawodowych między kobietami filmu z Polski i Niemiec, znalazł się z uwagi na autorkę zdjęć, Itę Zbroniec-Zajt.
Reżyserka po pięciu latach od swojego ostatniego filmu, Dzikich róż (NASZA RECENZJA), wraca z nowym tytułem, ponownie w centrum opowieści stawiając kobietę nierozumianą przez otoczenie i trawioną wewnętrzną tajemnicą, spychającą ją na skraj załamania nerwowego. Podobnie jak w poprzednim obrazie oraz segmencie „Niedźwiedź”, będącym składową nowelowego projektu Erotica 2022 (NASZA RECENZJA), narrację snuje nieśpiesznie, oddając całą scenę swojej bohaterce.
Najjaśniejszym punktem produkcji jest odtwórczyni głównej roli, Dorota Pomykała, nagrodzona za ten występ na Tribeca Film Festival, gdzie obraz miał swoją światową premierę. Aktorka grając niskimi, wysmakowanymi rejestrami, buduje postać z krwi i kości, wiarygodną emocjonalnie, idealnie pasującą do koncepcji surowej stylistyki, zbudowanej zdjęciami autorstwa Ity Zbroniec-Zajt. Chłodne, czyste kadry nadają całości oryginalnego kolorytu, swoim minimalizmem powiększając przestrzeń do budowanie portretu psychologicznego bohaterki.

Sabine Panossian urodziła się w Wiedniu, ale obecnie mieszka w Kolonii i pracuje w ramach niemieckiego przemysłu filmowego. Absolwentkę prestiżowego Filmuniversity Babelsberg możecie znać z pokazywanych w zeszłym roku na Millennium Docs Against Gravity, Pomyłek miłości (reż. Rocco di Mento / film możecie zobaczyć w ofercie platformy DAFilms). W ramach Female Landscape zobaczymy inną jej operatorską robotę, czyli 43-minutowe Off-Season (reż. Henning Beckhoff).
Film pokazywano na 69. Berlinale w sekcji Perspektive Deutsches Kino, poświęconej kinu niemieckiemu jutra. Jeden z krytyków napisał wówczas, że obraz przypadłby do gustu Antonioniemu. W tej historii poznajemy parę wyjeżdżającą poza tytułowym sezonem na tygodniowe wakacje na Sycylię (Franziska Petri i Godehard Giese). Ona nadal z telefonem przy uchu nie mogąca wyjść z rutyny dnia codziennego, on usilnie pragnący, aby partnerka skupiła się już na wypoczynku i oderwała się od zaborczej szefowej. W tym raju na ziemi szybko pojawiają się pierwsze oznaki, że w tym związku kryje się sporo niewypowiedzianych pretensji. Nieoczekiwanie wyjazd na włoską wyspę okazuje się asumptem do poszukiwania przez kobietę własnej tożsamości. Kamera Panossian ogrywa klinicznie białe pustkowia hotelowe, położone nad błękitnym morzem korty tenisowe, szare od kamieni plaże. Pozwala muskać południowemu słońcu nieopalone twarze germańskich przybyszy. Rudowłosa Franziska Petri pośród sycylijskich krajobrazów jawi się niczym blade nimfy z Węży wodnych Gustava Klimta.
HARMONOGRAM:
16:00 OFF-SEASON (reż. Henning Beckhoff)

20:00 spotkanie z operatorkami: Sabine Panossian i Itą Zbroniec-Zajt w Muzeum Filmu w Poczdamie (moderacja: Filmoznawczyni Diana Dąbrowska / w Łodzi transmisja live
Kuratorkami projektu FEMALE LANDSCAPE są Filmoznawczyni Diana Dąbrowska, Monika Marlicka-Robert oraz Lisa Nawrocki. Projekt realizowany jest z finansowym wsparciem Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. Patronat medialny: Filmawka. Matronat: Kobiety Filmu strona.