Już za niecałe trzy tygodnie rozpocznie się American Film Festival, największy w naszym kraju przegląd hollywoodzkich produkcji i najnowszych poczynań kina indie. Jeśli wybieracie się do Wrocławia, Waszej uwadze polecamy przede wszystkim tytuły, które dodaliśmy do naszej ścieżki.
Zaczynając od nowości:
The Sweet East – prezentowana na MFF w Cannes szalona i jednocześnie zaskakująco przemyślana podróż przez K̶r̶a̶i̶n̶ę̶ ̶C̶z̶a̶r̶ó̶w̶ Wschodnie Wybrzeże w reżyserii Seana Price Williamsa, operatora znanego ze współpracy m.in. z braćmi Safdie przy „Good Time”.

Trzy dzieła prezentowane w ramach Retrospektywy Roberta Altmana:
Trzy kobiety – „Wywrotowe spojrzenie na role płciowe patriarchalnego społeczeństwa w duchu amerykańskiej awangardy. Inspiracja »Personą« tylko na poziomie fabuły, styl unikalny” – jak pisał o nich nasz redaktor Dawid Smyk.
Wróć, Jimmy Deanie, zdaniem Jędrzeja Sławnikowskiego: „Teatralny, ale z klasą i rewelacyjnym pomysłem na wprowadzanie retrospekcji poprzez lustro. Ponadto, demitologizacja (w końcu Altman) i świetny wątek queerowy”.
Obrazy, o których na naszych łamach Kacper Słodki pisał tak: „Odpowiedź na pytanie, o czym opowiadają, nie wydaje się jednoznaczna, gdyż Altman umieszcza w tym zniuansowanym dziele mnóstwo znaczeniotwórczych tropów”. Cały tekst przeczytacie w linku poniżej:

Pozostając w klasyce kina:
Niebiańskie dni, arcydzieło Terrence’a Malicka z wczesnego okresu twórczości amerykańskiego mistrza. „Międzyklasowy konflikt, wrodzona zawiść, miłość i zdrada jako jedyny sposób na przetrwanie. Najczystsze piękno potęgi obrazu!” – wskazywał współpracujący z Pełną Salą Maciek Hanus.
Retrospektywa: Camille Billops i James V. Hatch, czyli przegląd wideoportretów Afroamerykańskiej społeczności rejestrowanych przez duet archiwistów. Przed festiwalem na naszych łamach będziecie mogli przeczytać przewodnik po sekcji autorstwa Macieja Kowalczyka.
