Wystawy tymczasowe – Narodowe Centrum Kultury Filmowej

Wspominaliśmy niedawno o zbliżającym się otwarciu wystaw stałych w Narodowym Centrum Kultury Filmowej w Łodzi. W połowie października w ogromnej wystawienniczej przestrzeni EC1 zwiedzającym zostanie udostępniona m.in. ekspozycja poświęcona polskiej kinematografii. Ponownie zachęcając do wpisania wizyty w NCKF w jesienne kalendarze, przybliżamy najciekawsze naszym zdaniem projekty zrealizowane dotychczas w tej wyjątkowej instytucji na mapie Miasta Włókniarzy. Jeśli przyjrzeć się wystawom właśnie, trudno nie wspomnieć o tych najwcześniejszych oraz tych, które w pamięci są najświeższe – poświęconych architekturze rodzimych kin oraz Krzysztofowi Kieślowskiemu.

KinoFunkcja a KinoRola. Modernistyczna architektura powojennych kin polskich

Zacznijmy od historii najnowszej i 2022 roku. Wystawa „KinoFunkcja a KinoRola. Modernistyczna architektura powojennych kin polskich” składała się z kilku unikalnych sekcji. Pierwsza dotyczyła architektury i neonizacji w polskich miastach pod koniec lat 50., czyli praktyki wprowadzania neonów do oświetlania miast. Kolejna sekcja omawiała wpływ polityki na projektowanie budynków kinowych w tym okresie. Co wydaje się niezwykle ciekawe dla współczesnego kinofila, wystawa pozwalała zapoznać się z tajnikami pracy kinooperatora.

Źródło: http://www.nckf.pl/

Przedstawiono także ewolucję architektury kin od lat 60. do lat 90. XX wieku, skupiając się szczególnie na interesujących przykładach budynków z nurtu modernistycznego – często pomijanych i niedocenianych. Wystawę wzbogacały liczne eksponaty, takie jak makiety kin oraz kolorowe neony, które kiedyś zdobiły wejścia do najbardziej znanych kin. Ważnym aspektem ekspozycji była również analiza czynników politycznych i ekonomicznych, które doprowadziły do upadku kin studyjnych w latach 80. i 90. XX wieku. Wiele budynków kinowych o znakomitej architekturze uległo niestety nieodwracalnym zniszczeniom. Wystawa stała się poniekąd dla nich hołdem.

Więcej informacji znajdziecie TUTAJ.

Bez końca. Dialogi Krzysztofa Kieślowskiego

Spoglądając nieco dalej w przeszłość, spotkamy się z multimedialną wystawą „Bez końca. Dialogi Krzysztofa Kieślowskiego”, która została zorganizowana w ramach obchodów 80. rocznicy urodzin reżysera. Interaktywna ekspozycja, dedykowana twórczości autora – jakże łódzkiego przecież – Przypadku, skupiała się na istotnych pytaniach, które stawiali bohaterowie jego filmów. Oprócz ponowienia pytań o znaczenie poruszanych przez reżysera kwestii moralno-etycznych ukazano w ten sposób zarówno ich powszechność, jak i aktualność. Podczas podróży odzwierciedlającej ścieżkę życia Kieślowskiego, od dzieciństwa poprzez studia w łódzkiej Szkole Filmowej, począwszy od jego pierwszych filmów dokumentalnych i fabularnych, aż do triumfów jego dzieł na arenie międzynarodowej, odwiedzający mieli szansę zgłębić bogactwo kreatywnego geniuszu Polaka. 

Źródło: http://www.nckf.pl/

Różnorodność eksponatów, takich jak autentyczne dokumenty, prywatne fotografie, nagrody i pamiątki, umożliwiła z pewnością głębsze zrozumienie świata jego filmów. Wiele z tych przedmiotów było prezentowanych publicznie po raz pierwszy, co dodawało ekspozycji wyjątkowego charakteru.

Więcej informacji znajdziecie TUTAJ.

Kino Kresów

Z kolei jednym z pierwszych wspomnień związanych z działalnością NCKF jest dla nas ekspozycja poświęcona kinematografii Kresów Wschodnich z 2018 roku. W ramach obchodów stulecia niepodległości, Narodowe Centrum Kultury Filmowej powróciło do ziem granicznych II Rzeczypospolitej. Kuratorzy wybrali się do Wilna, gdzie narodziła się pierwsza prywatna szkoła filmowa; do Lwowa, gdzie na Uniwersytecie Jana Kazimierza Roman Ingarden, Bolesław W. Lewicki i Zofia Lissa rozwijali koncepcje dotyczące akademickiego filmoznawstwa; oraz do grodzieńskich kin iluzjonów, których właściciele podróżowali aż do Ameryki w poszukiwaniu komedii Charliego Chaplina.

Źródło: http://www.nckf.pl/

W ramach wystawy „Kino Kresów” prezentowane były rozmaite cenne dokumenty, plakaty, bilety, czasopisma filmowe, materiały multimedialne oraz elementy techniki filmowej z okresu dwudziestolecia międzywojennego, które należą do zbiorów Narodowego Centrum Kultury Filmowej. Nie możemy się doczekać otwarcia wystaw stałych – „Kino Polonia” i „Materia Kina”. Wkrótce przybliżymy także cykliczne wydarzenia i warsztaty, w których możecie brać udział, odwiedzając Łódź i NCKF.

Więcej informacji znajdziecie TUTAJ.

Pełna sala koło