Top 10: Maj 2019 okiem redakcji

Top 10: Maj 2019 okiem redakcji

Majowy repertuar kinowy to dowód na pełnię sezonu ogórkowego. Nadal czekamy na ofensywę festiwalowych hitów i letni wysyp blockbusterów. Choć ten przejściowy czas pozwolił nam dokładniej przyjrzeć się mniejszym produkcjom, obok których trudno było przejść obojętnie. Czy ulegliśmy urokowi Pikachu? Co sądzimy o ostatnich dystrybuowanych filmach z zeszłorocznego Cannes? Czy John Wick wywalczył sobie drogę do podium? Odpowiedzi znajdziecie w niniejszym zestawieniu. Przygotujcie się na kilka niespodzianek!

Oddech

Kraj: Australia

Reżyseria: Simon Baker

Dystrybucja: Mayfly

10. Oddech

Dziesiątkę otwiera "Oddech", australijskie kino inicjacyjne spod ręki debiutującego za kamerą Simona "Mentalisty" Bakera. Postanowił on zekranizować popularną w środowisku surferów powieść Tima Wintona. Co prawda nie ma mowy o żadnej rewolucji gatunku, ale film jest jego solidnym reprezentantem. Pozwala poczuć naiwny, lecz szczery zew młodzieńczej wolności i cieszyć się widokiem spienionych fal.


Średnia: 3/5
2 oceny

Jak letnia bryza, pierwsza miłość i łapanie fal. Naiwność wpisana w formułę. Wakacyjna aura, choć niezupełnie pozbawiona problemów i trosk.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3/5

Dokładnie to, co myślicie słysząc coming of age z surfingiem w tle. Solidne, acz wtórne.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
3/5
Iron Sky. Inwazja

Kraj: Belgia, Finlandia, Niemcy

Reżyseria: Timo Vuorensola

Dystrybucja: Kino Świat

9. Iron Sky. Inwazja

Wielu z nas przyznało, że kontynuacja Iron Sky jest bardziej wymyślna od pierwszej części. Na pierwszy rzut oka dziwaczny i lichy szkietet fabuły zaskakuje licznymi, szalonymi i sprawnie wtłoczonymi w całość żartami.


Średnia: 3/5
4 oceny

Szkielet fabuły sztampowy, ale wypełniające go pomysły i sprawna żonglerka popkulturowymi tropami to czysta przyjemność. Udo, Hitler i dinozaury - chcę jeszcze.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
3,5/5

Takie treści podane z powagą mają duży dar przekonywania. Fajnie to się ogląda z tymi nawiązaniami, mimo totalnie trywialnego finału

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
3,5/5

Kino. Nazwijcie mnie wariatem, ale wolę to niż film z 2012: podwójny Udo Kier, dinozaury, nazi-reptalianie i sekta Apple'a. Nie gwarantuje, że polubicie.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3/5

Jedynka mnie porwała, ale tutaj pozostałem od początku do końca obojętny i znudzony

Krystian Prusak
Krystian Prusak
2/5
Cała prawda o Szekspirze

Kraj: Wielka Brytania

Reżyseria: Kenneth Branagh

Dystrybucja: UIP

8. Cała prawda o Szekspirze

Kenneth Branagh ubrał swą długoletnią fascynację postacią Williama Szekspira w szaty filmu biograficznego o ostatnich dniach poety ze Stratford. Nie jest to udane dzieło, choć zdobyło nasze uznanie dzięki malowniczym zdjęciom i kreacji Iana McKellena.



Średnia: 3,16/5
3 oceny

Rozrachunek u schyłku życia spędzonego na wsłuchiwaniu się w siebie i własną prawdę. Nieustanne zmagania, oczekiwania, błędy, zaskoczenia. Kojący spokój.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
4/5

Czym jest życie spełnione? Jest tu parę świetnych scen i wybornych dialogów. Całość znakomicie zagrana. Wizualnie bez zarzutu. Ale film jednak niezbyt udany.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar (Snoopy)
3/5

Branagh mógł oddać rolę Kingsleyowi. Zbyt współczesne ujęcie pewnych spraw. Dla sceny z McKellenem i prześlicznych zdjęć było warto.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
2,5/5
wymarzony

Kraj: Belgia, Francja

Reżyseria: Jeanne Herry

Dystrybucja: Monolith Films

7. Wymarzony

Kiedy większość ludzi odczuwa niechęć względem płaczących niemowląt, to w tym filmie bohaterowie z troską śledzą reakcje nowonarodzonego i wyczekują krzyku dziecka, bo tak bardzo chcą nieść pomoc, gdy coś mu dolega. Doceniliśmy umiejętne umiejscowienie bezkresu troski opiekunów w "Wymarzonym" i drobiazgowe ukazanie procesu adopcyjnego.



Średnia: 3,16/5
3 oceny

Cudowny film, z cudownymi bohaterami. O ludziach, dzieciach, pełnieniu ról.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
3,5/5

Chyba ze mną coś nie tak. Nudzi mnie takie kino, jakby było gdzieś obok. Żeby choć był pretensjonalny i tandetny, ale nie - jest delikatny, czuły i wiarygodny.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
3/5

Mogłabym o tym filmie długo rozmawiać. Uczucia są tak intensywne, że mimo że kłócą się z irytującą formą przekazu, to i tak wciąga + dobrze opracowany temat

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
3/5

Kraj: Japonia

Reżyseria: Ryûsuke Hamaguchi

Dystrybucja: Aurora Films

6. Asako. Dzień i noc

Części redakcji poza formą telenoweli i wszelkimi piętrzącymi się nieporadnościami, udało się ujrzeć w "Asako. Dzień i noc" metaforę tkwiącą w kontraście między fantazją i rzeczywistością związków. Ryûsuke Hamaguchi jest niezaprzeczalnie jednym z najciekawszych odkryć pośród nowych japońskich filmowców.


Średnia: 3,25/5
4 ocen

Nie można odzyskać tego, co raz się straciło, czyli yin i yang na ostro. Drażni, niepokoi, wciąga. Hamaguchi dekonstruuje i z gracją pokonuje wiraże fabuły.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
3,5/5

Słodkie cytryny

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
3,5/5

Przyjemna historia z głupkowatymi bohaterami. Wyżyny braku logiki i życiowej nieporadności osiąga tytułowa bohaterka. +1 za ślicznego kotka

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3/5

Pełnometrażowa telenowela, jedna fajna scena, i sporo nieporadnych śmieszności. Interesujący seans, ale niespecjalnie udany.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
3/5
Podwójne życie poster

Kraj: Francja

Reżyseria: Olivier Assayas

Dystrybucja: Gutek Film

5. Podwójne życie

Totalnie przegadane kino, ale w dobrym znaczeniu tego słowa. Assayas poza rozwleczonymi debatami na temat przyszłości sztuki, wydawnictw, cyfryzacji książek oferuje widzowi fantastyczne dialogi, dużą dawkę humoru i pokazuje, że jest mistrzem od pakowania złożonych treści w interesującą i zajmującą całość.


Średnia: 3,3/5
5 ocen

Wszystko się zmienia, ale pewne rzeczy pozostają te same. Bardzo lubię takie gadane francuskie kino, zwłaszcza, gdy jest tak kapitalnie napisane i zagrane.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar (Snoopy)
4/5

Rohmerowski wygodny fotel. Fantastycznie dialogi - spóźniona debata o cyfryzacji książek jest tu li tylko papierkiem lakmusowym dla poglądów bohaterów.tanie

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3,5/5

Nie przypuszczałem że te niepozorne dysputy literacko-wydawnicze okażą się tak zajmujące. Zwłaszcza, że bywają tak pięknie samoświadome we wbijaniu szpil.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
3,5/5

Assayas dołącza do grona reżyserów, których filmografię śledzę. Rozwlekanie debaty nużyło miejscami, ale wszystko ma tu cel. Zaskakująco humorystycznie <3

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
3,5/5

O jeju jakie nudne i przegadane kino które prowadzi donikąd.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
2/5
Tranzyt plakat

Kraj: Francja, Niemcy

Reżyseria: Christian Petzold

Dystrybucja: Aurora Films

4. Tranzyt

"Tranzyt" podzielił nas. Część redakcji, którą rozdrażniła narracja z offu dostrzegła, że Petzold traci formę. Reszta poczuła się zachwycona urokiem książkowej narracji i melancholią dramatu uchodźcy. Kluczowa jest mentalna podróż w czasie, jaką odbywa widz towarzysząc głównemu bohaterowi najlepszego filmu tegorocznego Berlinale.


Średnia: 3,33/5
6 oceny

Na drodze donikąd nawet troska o innych jest egoistyczna, a na ratunek i tak za późno. Pięknie płynie, a książkowa narracja dodaje uroku i napawa melancholią.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
4/5

Kiedy historia z książki przenika do życia. Tak jak bohater z papierowej wersji ponownie ożywa. Zadziałał ten zabieg. Uczucia postaci są 1. planie, reszta w tle

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
4/5

Petzold znów o tożsamości. Szanuję zabieg z porzuceniem kostiumu historycznego, ale narracji z offu w takich ilościach nie zdzierżę.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3/5

Ahh gdyby nie ta narracja z offu i parę irytujących rozwiązań. W sumie mój ulubiony film Petzolda so far zyskuje w głowie.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
3,5/5

Gdyby Casablankę kręcił Jarmusch. Trochę snuj, decyzje artystyczne to zapewne też decyzje budżetowe, ale ma swój urok.

dawid smyk
Dawid Smyk
3/5

I to ma być najlepszy film Berlinale według krytyków?

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
2,5/5
john wick poster

Kraj: USA

Reżyseria: Chad Stahelski

Dystrybucja: Monolith Films

3. John Wick 3

Najnowszy "John Wick" może śmiało mierzyć się w walce o tytuł najlepszego filmu sezonu, aczkolwiek nielicznych z nas nudził od początku, jeszcze innych od połowy. Większość jednak wyczekuje więcej takiego różnorodnego kina akcji z przemyślaną choreografią walk.


Średnia: 3,41/5
6 ocen

To już full frontal kamp i wyżyny finezji. Tak dobrze się na to patrzy, że nawet wybaczam, że drugi akt nie ma sensu.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
4/5

No d... do pieca. Nie pamiętam, kiedy ostatnio w kinie tak błagałem o więcej. Balans między napięciem a autoironią idealny. Najlepsza Halle Berry od lat?

dawid smyk
Dawid Smyk
3,5/5

Jedynka mnie porwała, ale tutaj pozostałem od początku do końca obojętny i znudzony.

Krystian Prusak
Krystian Prusak
3,5/5

Coraz bardziej zamienia się w tasiemcowy akcyjniak, ale przebaczam bo wyśmienicie wychoreografowany. A już miałam nadzieję że porzucą tę jego idiotyczną ksywkę.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
3/5

Brak tu dystansu. Przygodowo-szpiegowska intryga przyćmiewa bohatera. Różnorodne, długaśne sceny akcji są super, choć męczą głośne próby budowania uniwersum.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
3/5

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
3/5
Ahlat Agaci Plakat

Kraj: Francja, Turcja

Reżyseria: Nuri Bilge Ceylan

Dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

2. Dzika grusza

Wielu z nas odnajdzie siebie w postaci młodego indywidualisty stawiającego czoło konserwatywnej rzeczywistości. Poprzez soczewkę literatury zagląda on w pustkę istnienia, mierząc się z uczuciami współczucia i pogardy względem swojego ojca, hazardzisty. Doceniliśmy tą historię o dokopywaniu się do rozwiązania, własnej tożsamości, która nosi znamiona niedoskonałości niczym owoc dzikiej gruszy.


Średnia: 3,58/5
6 ocen

Życie nabiera sensu dopiero z pewnego dystansu - trzeba popełniać błędy, by spojrzeć na świat z własnej perspektywy. Kolejny film Ceylana bogaty jak powieść.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
4/5

Ceylan trochę przynudza, a pierwszy akt trwa (literally) 2,5 godziny. Epilog zbędny i psujący, środkowe 20 minut wybitne.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
4/5

Ceylan jak przystało na siebie poraża wizualnie, ale drzewiej bywało celniej, a dialogi mniej znaczone i oczywiste (wykładanie morału).

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3,5/5

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
3,5/5

Spodobały mi się fajne zabiegi montażowe (z mrówkami, czy ze studnią pod koniec). Relacja ojciec-syn od drugiej połowy jeszcze bardziej przykuwa uwagę

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
3,5/5

Ciekawie skonstruowane postaci, szkoda, że nie robią niemal nic poza gadaniem. Bywa to zajmujące. Chyba dość się podoba, bo były oklaski na sali.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar (Snoopy)
3/5
Sauvage

Kraj: Francja

Reżyseria: Camille Vidal-Naquet

Dystrybucja: Tongariro Releasing

1. Sauvage

Zupełnie niespodziewanie zwycięzcą maja okazał się mały francuski film, który pokonał nawet uwielbianego u nas Ceylana. Pierwszy raz usłyszeliśmy o filmie na zeszłorocznych Nowych Horyzontach, gdzie trudno było się mu przebić w natłoku hitów festiwalowych, tym bardziej cieszy, że już wtedy docenione przez nas dzieło trafiło do kin, choć w wąskiej dystrybucji. Wielu z Was zapewne nie miało możliwości zobaczyć „Sauvage” do tej pory, tym bardziej polecamy polować na niego na rynku VOD.


Średnia: 3,6/5
5 ocen

Ból, tęsknota i dzikość serca. Kino naturalistyczne, smutne i na swój sposób piękne.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar (Snoopy)
4/5

Cudowny Marituad, bardzo bolesna i mocna historia.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
4/5

Debiut reżysera Camille’a Vidal-Naqueta jest taki jak jego główny bohater, czyli szczery i niepokorny, a przy tym surowy w formie.

Krystian Prusak
Krystian Prusak
4/5

Dziki kundel szuka prawdziwej miłości. Sceny u lekarzy celnie komentują stan protagonisty, w pierwszej oszukuje sam siebie, w drugiej zupełnie się odsłania.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3,5/5

Baśń o nieokrzesanym romantyku w świecie gdzie wszystko można kupić. Urocze, ale również tandetne (zły sadysta w czarnym wozie, bijatyki, pomysł ze strzykawką)

Adrian Burz
Adrian Burz
2,5/5

Pozostałe filmy:

Tolkien– 3 oceny, średnia: 2,67/5
Podły, okrutny, zły – 5 ocen, średnia: 2,6/5
Pokémon: Detektyw Pikachu
 – 5 ocen, średnia 2,5/5
Słodki koniec dnia – 3 oceny. średnia 2,5/5
Aladyn – 2 oceny, średnia 2,5/5
Brightburn: Syn ciemnośc – 2 oceny, średnia 2,5/5
Dzień czekolady – 1 ocena, średnia 2,5/5
Topielisko. Klątwa La Llorony – 1 ocena, średnia 2,5/5
Gloria Bell – 4 oceny, średnia 2,38/5
Smętarz dla zwierzaków – 3 oceny, średnia 1,83/5
Hex – 1 ocena, średnia 1,5/5
Herezja – 1 ocena, średnia 0,5/5

Najważniejsze premiery:

maj tabela