Na co do kina? #103 Cotygodniowy przegląd premier

Na co do kina? #103 Cotygodniowy przegląd premier

Czerwiec przywitał nas słonecznym porankiem i dniem zapowiadającym wiele niespodzianek, do których możemy zaliczyć intymny i brutalny portret wrażliwego straceńca w "Sauvage". Dzień Dziecka pozwoli fanom gier wideo cofnąć się do lat młodości, dzięki filmowi "Pokémon: Detektyw Pikachu". Jeśli znudzą Was produkcje już familijne, pokroju animacji "Paskudy. Uglydolls" i "Dzień czekolady", odmianą będzie horror "Herezja".

PREMIERA TYGODNIA

SAUVAGE

Rok: 2018
Gatunek: dramat
Kraj produkcji: Francja
Reżyser: Camille Vidal-Naquet
Występują: Félix Maritaud, Eric
Bernard, Philippe Ohrel
i inni
Dystrybucja: Tongariro Releasing

JUŻ WIDZIELIŚMY

Debiut reżysera Camille’a Vidal-Naqueta jest taki jak jego główny bohater, czyli szczery i niepokorny, a przy tym surowy w formie. Wnikliwie obserwuje gejowskie środowisko, pokazując je bez upiększeń i nie stroniąc od tematów tabu. Duża w tym zasługa odważnej i zniuansowanej kreacji Félixa Maritauda, znanego polskim widzom głównie ze „120 uderzeń serca” Robina Campillo, który otrzymał za tę rolę Nagrodę Fundacji Louisa Roederera dla wschodzącej gwiazdy na festiwalu w Cannes. Wrażenie intymności i bliskości z bohaterem zapewniają również klaustrofobiczne zdjęcia Jacquesa Giraulta, często korzystającego z kamery z ręki.

Krystian Prusak
Krystian Prusak

POKEMON: DETEKTYW PIKACHU

Tytuł oryginalny :Pokémon Detective Pikachu
Rok: 2019
Gatunek: Przygodowy, Familijny, Akcja
Kraj produkcji: USA, Japonia
Reżyser: Rob Letterman
Występują: Ryan Reynolds, Justice Smith, Kathryn Newton i inni
Dystrybucja: Warner Bros. Entertainment Polska Sp. z o. o.

JUŻ WIDZIELIŚMY

To film przede wszystkich dla oddanych fanów serii gier i anime. Pozostali widzowie mogą się poczuć nieswojo i niewtajemniczeni. Fanserwis opływa produkcję od pierwszej do ostatniej minuty, dlatego jeżeli kochacie kolorowe stworki z Nintendo będzie prawdopodobnie zachwyceni. Gorzej jednak film wypada z tej „filmowej” strony. Scenariusz bazuje na prostym, znanym od lat pomyśle i na noirowej stylistyce, jednak i tak pełen jest słabych punktów, a natłok twistów w końcowej fazie może przyprawić o ból głowy. Niestety, ale nietrudny przecież do zdobycia, laur w kategorii najlepszej ekranizacji gier w historii kina dalej czeka na godnego właściciela.

Krystian Prusak
Krystian Prusak

PASKUDY. UGLYDOLLS

Tytuł oryginalny : UglyDolls
Rok: 2019
Gatunek: Animacja
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Kelly Asbury
Dubbing PL: Karolina Czarnecka, Olga Szomańska, Maciej Miecznikowski i inni
Dystrybucja: Monolith Films

Na dzień dziecka Monolith Films przygotowało swoją propozycję dla najmłodszych widzów. “Paskudy. UglyDolls” to historia szmacianych lalek, które odkrywają miasteczko lalek idealnych, do którego oczywiście nie mają wstępu. Jednak w obliczu zagrożenia, to właśnie one mogą udowodnić swoją prawdziwą wartość. Zapowiada nam się kino mocno nawiązujące chociażby do serii Toy Story, chociaż nie da się ukryć, wyglądające na propozycję raczej wtórną wobec innych, dobrze znanych produkcji familijnych.

OCZEKIWANIA:

  • wzruszająca historia o tolerancji dla całej rodziny,
  • reżyser filmu pracował m.in przy drugiej części “Shreka” i “Mustangu z dzikiej doliny”,
  • sympatyczne, nieco niezdarne lalki mogą przypaść do gustu najmłodszym widzom.

OBAWY:

  • nie jest to Pixar, ani nawet Dreamworks, więc ciężko spodziewać się fajerwerków,
  • już po zwiastunie sprawia wrażenie bardzo wtórnego.
Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż

INNE PREMIERY

Było “Magiczne drzewo”, były “Tarapaty”, teraz czas na “Dzień czekolady”, czyli kolejnego przedstawiciela niszy polskiego kina dla całej rodziny, które od czasów Jędryki czy Szarka nie wyszło z kryzysu. Film wydaje się idealny dla entuzjastów frustrująco dziurawych logicznie światów fantasy, nachalnego promowania regionu oraz tej ligi aktorstwa dziecięcego, która jest za mało urocza i pozbawiona talentu, by grać w “Listach do M.”. Na dokładkę Dawid Ogrodnik, najwyraźniej dążący do zostania polskim Johnnym Deppem, wymieniając role wrażliwców na autoparodystyczne pajacowanie smutnego klauna. 

“Słońce też jest gwiazdą” to romans między dwoma nastolatkami, Jamajką i Korańczykiem, który rozgrywa się w przeciągu 24 godzin. Natasha przebywa nielegalnie w Stanach i ma wkrótce zostać deportowana. Czy zakochanej parze uda się powstrzymać zły los? Prosta historia zadowoli miłośników historii miłosnych ale ma co się łudzić i lepiej założyć, że w całym możliwym spektrum i dynamice emocji twórcy będą operować prędzej kliszami, skupiając się w pierwszej kolejności na uwiarygodnieniu postaci. Został obrany dobry kierunek, ale może to być niewystarczająca recepta, aby więź łączącą zakochaną parę mogła przetrwać próbę czasu w pamięci widza.

Jaka może być najgorsza kara dla kobiety upadłej, oskarżonej o czary i herezję? Klasztor żeński, oczywiście! Zwłaszcza, że wiadomo, iż wszelkie wspólnoty kościelne, zwłaszcza te kierowane przez zakonnice, to siedlisko zła wcielonego. „Herezja”, nowy kostiumowy horror niezbyt cenionego Paula Hyetta dzieje się w bliżej nieokreślonym historycznym okresie (w tzw. „mrocznych czasach” – jak informuje zwiastun), ale chciałby przestraszyć jak najbardziej współczesnego widza. Czy uda mu się to w momencie, gdy najokropniejsze horrory kościelne oglądamy w filmach dokumentalnych?

Dystrybutor Bomba Film wyciągnął z filmowego niebytu holenderski dramat młodzieżowy z 2017 roku. “To boli” skupia się na problemie bullyingu i jego przyczynach na przykładzie nastoletniego oprawcy, który mieszka z chorą matką. Do złapania w nielicznych kinach studyjnych.

DZIEŃ CZEKOLADY

Rok: 2019
Gatunek: familijny, fantasy, przygodowy
Kraj produkcji: Polska
Reżyser: Jacek Piotr Bławut
Dystrybucja: Mówi Serwis

SŁOŃCE JEST TEŻ GWIAZDĄ

Tytuł oryginalny: The Sun Is Also a Star
Rok: 2019
Gatunek: melodramat
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Ry Russo-Young
Dystrybucja: Forum Film

HEREZJA

Tytuł oryginalny: The Convent
Rok: 2018
Gatunek: horror
Kraj produkcji: Wielka Brytania
Reżyser: Paul Hyett
Dystrybucja: Kino Świat

TO BOLI

Tytuł oryginalny: Pestkop
Rok: 2017
Gatunek: dramat
Kraj produkcji: Holandia
Reżyser: Sjoerd de Bond
Dystrybucja: Bomba Film