24. Wiosna Filmów – nasze rekomendacje

Już jutro rusza kolejna edycja Wiosny Filmów, tradycyjnie już rozpoczynając nowy sezon krajowych festiwali i przeglądów filmowych. Przez 8 dni, od 15. do 22 kwietnia, w warszawskich kinach Praha i Amondo, a potem podczas replik w całym kraju, będziemy mogli oglądać przegląd berlińskich i weneckich łupów Aurory wsparty najciekawszymi produkcjami będącymi w kinach w ostatnich miesiącach.

W tym roku organizatorzy zdecydowali się podzielić „kartę dań” na siedem odrębnych pasm. W „Triumfatorach” będzie można zarówno nadrobić zaległości z minionego sezonu (m.in. „Fantastyczna kobieta, „The Square”, „Dusza i ciało”), jak i obejrzeć filmy które na swoją premierę wciąż czekają. Tu na szczególną uwagę zasługuje „Foxtrot”, czyli nagrodzony Srebrnym Lwem, Welką Nagrodą Jury, drugi pełnometrażowy film Samuela Maoza. Rozpad rodziny i jednostki oraz patologie kraju, który wiecznie jest na wojnie zostały tu ukazane w sposób, który zachwycił krytyków na całym świecie.

W sekcji „Rewelacje festiwali” zobaczymy filmy mniej głośne, zarówno przedpremierowe, jak i takie które z naszych kin zdążyły już zniknąć (jak na przykład „Ja, Godard” czy „Niemiłość”). Tu  również znajdziemy trzy gorące nowości z Berlinale. „Walc w alejkach” to biorący wiele z realizmu magicznego komediodramat, którego akcja została osadzona wśród pracowników dużego supermarketu. W głównych rolach występują znana z „Toniego Erdmanna” Sandra Huller i członek obsady najnowszego filmu Michaela Hanekego – Franz Rogowski. Jest on również gwiazdą najnowszego dzieła Christiana Petzolda – „Tranzytu”. Autor nagrodzonej Srebrnym Niedźwiedziem „Barbary” pozostaje w tematach, które poruszył w rewelacyjnie przyjętym przed trzema laty „Feniksie”. Znów akcja zostaje osadzona podczas drugiej wojny światowej, znów poruszona zostaje kwestia czym jest tożsamość i roli naszych wyborów w kształtowaniu jednostki. Rogowskiemu towarzyszyć będzie na ekranie Paula Beer, czyli zjawiskowa Anna z „Franza” François Ozona.

 

In den Gängen
Obsada filmu "Walc w alejkach"

Inną bardzo intrygującą produkcją jest „Utoya, 22 lipca”. O krwawym zamachu jakiego dopuścił się 32-letni Anders Breivik zabijając sześćdziesięciu dziewięciu uczestników zjazdu młodzieżówki Partii Pracy, opowiada Erik Poppe, jeden z najlepszych norweskich reżyserów. Po berlińskim pokazie opinie o tym filmie były bardzo mieszane, ale 72-minutowa nakręcona w jednym nieprzerwanym ujęciu rekonstrukcja masakry przedstawiona z perspektywy ofiar to coś czym trudno nie być zainteresowanym.

Australijski western „Sweet Country” jesienią zdobył Nagrodę Specjalną Jury w Wenecji, a także FIPRESCI podczas Camerimage. Historia Aborygena, który jest zmuszony uciekać przed kowbojami po tym jak zabił w samoobronie białego farmera jest chwalona za niespieszne tempo i umiejętne podejście do psychologii głównego bohatera.

Filmem otwarcia zostało „Do zobaczenia w zaświatach” w rozliczeniowa historia o pierwszej wojnie światowej i losie weteranów w świecie który już ich nie potrzebuje. Za scenariusz i reżyserię odpowiada odtwórca roli Pierre’a w głośnym „Nieodwracalnym” Gaspara Noego, tu wcielający się również w jednego z głównych bohaterów. Na film zwróciła uwagę Francuska Akademia Filmowa, nominując go aż do 13 Cezarów, wspólnie ze „120 uderzeniami serca” Robina Campillo, który również zostanie tu pokazany. Obie produkcje zdominowały galę zdobywając wspólnie ponad połowę przyznanych tego wieczoru statuetek.

Ci którzy nie mogą bezpośrednio wziąć udziału w festiwalu, mogą skorzystać z serwisu vod.pl, który podobnie jak przed rokiem przygotował specjalną festiwalową ofertę. Podczas trwania festiwalu przedpremierowo będzie można wypożyczyć trzy najbliższe nowości od Aurory, czyli nagrodzonego w Cannes „Uczciwego człowieka”, najnowszy obraz Philippe’a Garrela “Kochankowie jednego dnia”, oraz rozliczeniowe „Po latach”. Poza tym w ofercie znajdują się także recenzowane przez nas obrazy „Piękna i bestie” oraz „Blask” i wiele innych produkcji które już opuściły nasze kina, ale pojawią się na Wiośnie.