Shortlista Nowe Horyzonty 2023 – grid

W tym roku Pełna Sala patronuje sekcji Shortlista organizowanej w ramach 23. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego mBank Nowe Horyzonty. Z tej okazji przygotowaliśmy krótkometrażową odsłonę naszego tradycyjnego gridu. W poniższym zestawieniu znajdziecie noty krytyków i dziennikarzy filmowych oceniających projekty, podzielone na zestawy i ze średnią wszystkich ocen po lewej stronie.

Tytuł filmu
Blok
Średnia
Patryk Ciesielczyk
Marcin Grudziąż
Michał Konarski
Maciej Kowalczyk
Grzegorz Narożny
Julia Palmowska
Agnieszka Pilacińska
Tomasz Poborca
Paweł Tesznar
Maciej Kędziora
Igor Kierkosz
Jan Lubaczewski
Szymon Pazera
Daria Sienkiewicz
Piękna łąka kwietna 1 6,38 6,5
6 7 8 6,5 4 5
8 8 8 6 7
Filipka 1 3,50 5
3 2 3,5 2 6 1
5 6
2 6
As It Was 1 5,67 6,5
5,5 6 6 5 6 5
8 7
5 7
4 psy 1 7,25 7
8 7 7 8 6 8 7 5 7
8 5
Śmierć i śledź 1 5,13 5,5
5,5 5 5 5 3 6 5
6
4 5
Brak 2 5,93 6,5
6 6 7 5 8 4 5
7 7 6
Garstka ziemi 2 7,29 7,5
7 9 7,5 8,5 6 8 7
8 6 8
Pisać 2 3,90 4
4 2,5 4,5 2 6 2

2 2 2
Krokodyl 2 5,71 6
6 5,5 6 6 5 6 5
6,5 8 5
Der Atem 2 6,21 6
7 6,5 7 6 5 5 7
6 8 8
Niedotyk 2 2,17 4,5
2 1 2 1 3 1

4 3 1
Alkibiades 3 7,19 7,5
7,5 7,5 7 7 5 7 9
7 7 7
Wszystko w porządku, ziemniaki w żołądku 3 5,61 6 7 6,5 5 6 6 5 3 5
7 7 6
Być kimś 3 6,17 6,5 5 6 6,5 5,5 6 6 6 7
6 7 7
To nie kąpiel 3 4,20 5,5 6 5 4 4 4 3 3 5

6 6
Toto 3 6,88 7 7 7,5 8 6,5 7 5 7 8

7 8
Stwór 4 5,75 5,5 7 5,5 5 6,5
5 5 5
5,5
5 6
Świt 4 3,17 4,5 3 2 2,5 4,5
4


6
3 5
Lili 4 3,50 5
2 4

3 5

3
2 4
One Fucking Wish 4 6,33 5 7 6 6

3 6

4,5
7 7
Czekaj na mnie we śnie 4 7,20 8 8 7 9
7 6 8 6
6
8 8

W naszej akcji udział wzięli:

  • Marcin Grudziąż, Maciej Kowalczyk, Grzegorz Narożny, Paweł Tesznar – Pełna Sala
  • Michał Konarski – Pełna Sala, Kino Amondo
  • Julia Palmowska – Pełna Sala, Palma Kulturalna, Inna Kultura – podcast
  • Agnieszka Pilacińska – Pełna Sala, Replika
  • Tomasz Poborca – Pełna Sala, Sorry takie mamy kino
  • Daria Sienkiewicz – Filmweb
  • Igor Kierkosz – Miesięcznik KINO
  • Szymon Pazera – Pazerny na sztukę
  • Maciej Kędziora – Zapiski na bilecie
  • Jan Lubaczewski – Kino Amondo
  • Patryk Ciesielczyk – krytyk niezależny

Loża krytyków

As It Was, reż. Damian Kocur i Anastasia Solnevich: Skromna i z pozoru spokojna ukraińsko-polska koprodukcja wchodzi w obszary slice of life, przy czym równocześnie próbuje tematyzować wszelkie próby sprostania radykalnie zmieniającym się i gruntownie przeoranym regułom codzienności, z tą całą niewiedzą co do dalszego przebiegu. Punkt ciężkości przesunięto z wydarzających się rozgrywek geopolitycznych na poziom jednostek. Bo przecież nie każdy z dnia na dzień potrafi zamieszkać tysiąc kilometrów z dala od swoich najbliższych, tak samo jak nie każdy był w stanie przystosować się do „tymczasowego domu”. [CAŁY TEKST]

Patryk Ciesielczyk
Patryk Ciesielczyk

4 psy, reż. Maciej Białoruski: Ten zaledwie trzyminutowy hołd dla „najlepszego przyjaciela człowieka”, czworonożnej istoty pod różnymi postaciami i imionami towarzyszącej nam przez życie, to bardzo dosłowna interpretacja tekstu, ale ubrana w wizualia idealnie pasujące do estetyki utworu. Białoruski, czytając Groblińskiego, „puszcza odrobinę funku” i nadaje tej melancholijno-nostalgicznej poezji więcej werwy, by nie powiedzieć nadziei. Bo co z tego, że nasze życie obliczone jest tylko na cztery psy, skoro i tak jest oblizane? [CAŁY TEKST]

Michał Konarski
Michał Konarski

Wszystko w porządku, ziemniaki w żołądku, reż. Piotr Jasiński: To relacja nastrojów na granicy polsko-czeskiej podczas głośnego sporu o wydobycie w kopalni węgla brunatnego „Turów”. Jasińskiemu doskonale udaje się zobrazować, jak daleko od zwyczajnych ludzi, nawet tych bezpośrednio związanych z konsekwencjami polityki, zapadają decyzje najwyższego szczebla. Jednocześnie daje widzom do zrozumienia, że żaden dekret nie jest w stanie zepsuć dobrych i życzliwych relacji międzyludzkich. [CAŁY TEKST]

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż

Piękna łąka kwietna, reż. Emi Buchwald: Krótki metraż Emi Buchwald to dzień z życia architekta krajobrazu Emila. Inspirowany braćmi Safdie film chwyta intensywność codzienności i zachwyca formalnie. I gdy raz na jakiś czas, Emil chwyta moment wytchnienia w swojej pasji do roślin, wiemy, że życie to więcej, niż podróż na lotnisko i strach przed spóźnieniem. Piękne, zmysłowe kino.

Jan Lubaczewski
Jan Lubaczewski

Toto, reż. Klaudia Bochniak: To zdecydowanie najciekawsza z animowanych propozycji tegorocznych zestawów krótkometrażowych Nowych Horyzontów. Już dawno nie widziałem tak pomysłowej i zachwycającej animacji, która tutaj nawiązuje do estetyki lat 70., a konkretnie polskiej ilustracji książkowej z tego czasu. Nie przestaje przy tym być nowoczesna i zaskakująca – każdy kolejny kadr i kolejna scena to estetyczna przygoda i niezwykła przyjemność. [CAŁY TEKST]

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar

Krokodyl, reż. Dawid Bodzak: Cieszy fakt, że ciekawe polskie kino gatunkowe, także krótkometrażowe, zatacza coraz szersze kręgi. Ta formalna perełka w warstwie fabularnej jest prostą, lecz nieszablonowo opowiedzianą historią o osobliwej relacji pary młodych ludzi i najskrytszych pragnieniach ukrywanych przed światem. Niecierpliwie będę czekał na kolejne projekty reżysera. [CAŁY TEKST]

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny

Czekaj na mnie we śnie, reż. Natalia Durszewicz: To jeden z najciekawszych krótkich metraży tegorocznej edycji. Wrażenie robi sama technika animacji malarskiej, utrzymanej w spójnym stylu – ciemnym i depresyjnym – ale nie mniejszą wagę ma tu tematyka. Młoda reżyserka z dużą dojrzałością opowiada historię dwojga staruszków, pogodzonych z nadchodzącym końcem i gasnącym w nich życiem, jednocześnie portretując miłość między bohaterami, sprawiającą wrażenie silniejszej niż śmierć.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż

Der Atem, Florentyna Cieślak: Wergiliuszem w tej oprowadzce po stanie zawieszenia towarzyszącym ostatniemu tchnieniu jest jednak nie tylko Bernhard; narzędzi do wizualizacji limbo krakowska artystka zapożycza jakby z filmowego imaginarium braci Quay, a na upartego może i wielu innych awangardzistów. Na tle innych shortlistowych pozycji Der Atem wyróżnia się przede wszystkim względną afabularnością – to projekt najciekawiej wykorzystujący dostępne środki wyrazu i pozostawiający szczegóły opowiadanej historii w rozsądnym niedopowiedzeniu. [CAŁY TEKST]

Michał Konarski
Michał Konarski

Alkibiades, reż. Robert Kwilman: Obraz ten przywołuje wspomnienia o dawnych filmach Zanussiego, a przede wszystkim o ich dialogach. Za tematyczną podstawę przyjmuje zresztą jeden z najważniejszych w europejskiej kulturze – elektryzującą, wiecznie żywą Ucztę Platona, a za główne bohaterki obiera skrajnie różne studentki, wymagającego profesora i na dokładkę tego przemądrzałego typa, którego każdy ma w grupie. Robert Kwilman prezentuje opowieść trzymającą w dyskomforcie i napięciu, ekscytującą niejednoznacznością antycznego tekstu i niedopowiedzeniami uczelnianych relacji.

Julia Palmowska
Julia Palmowska
Tytuł filmu
Średnia
Krytycy
Marcin Grudziąż
Michał Konarski
Maciej Kowalczyk
Julia Palmowska
Agnieszka Pilacińska
Tomasz Poborca
Marcin Prymas
Jędrzej Sławnikowski
Kacper Słodki
Jan Brzozowski
Oskar Ciesielczyk
Patryk Ciesielczyk
Mateusz Demski
Martyna Gonciarz
Maciek Hanus
Maja Jankowska
Maciej Kędziora
Igor Kierkosz
Karolina Kostyra
Adam Krośnicki-Midoń
Jędrek Lisowski
Jan Lubaczewski
Maja Madejowska
Łukasz Mańkowski
Daniel Oklesiński
Szymon Pazera
Michał Piepiórka
Mateusz Rot
Maciej Roch Satora
Robert Siwczyk
Paweł Skrzypczak
Maciej Stasierski
Miłosz Stelmach
Kamil Walczak
Jakub Wanat
Kasia Wolanin
Wojtek Zrałek – Kossakowski
Michał Zygmunt
Usta Jean-Pierre’a 6,00 3                                                 5     6         7          
De Natura / krótkometrażowy 5,50 2                                                 6               5          
Nektar / krótkometrażowy 6,33 3                                                 7     7         5          
Niewinność 6,50 8     6,5                               6 4,5               5     8       6 7   9
Ewolucja 6,73 13     7,5       7       5,5 5,5 8 7                       7 6 6     8   6     7   7
Earwig 6,15 13     7       7,5       6 6       5   6           7 6       8   6,5   4     6   5