W tym roku Pełna Sala patronuje sekcji Shortlista organizowanej w ramach 23. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego mBank Nowe Horyzonty. Z tej okazji przygotowaliśmy krótkometrażową odsłonę naszego tradycyjnego gridu. W poniższym zestawieniu znajdziecie noty krytyków i dziennikarzy filmowych oceniających projekty, podzielone na zestawy i ze średnią wszystkich ocen po lewej stronie.
Blok |
Średnia |
Patryk Ciesielczyk |
Marcin Grudziąż |
Michał Konarski |
Maciej Kowalczyk |
Grzegorz Narożny |
Julia Palmowska |
Agnieszka Pilacińska |
Tomasz Poborca |
Paweł Tesznar |
Maciej Kędziora |
Igor Kierkosz |
Jan Lubaczewski |
Szymon Pazera |
Daria Sienkiewicz |
|
Piękna łąka kwietna | 1 | 6,38 | 6,5 | 6 | 7 | 8 | 6,5 | 4 | 5 | 8 | 8 | 8 | 6 | 7 | ||
Filipka | 1 | 3,50 | 5 | 3 | 2 | 3,5 | 2 | 6 | 1 | 5 | 6 | 2 | 6 | |||
As It Was | 1 | 5,67 | 6,5 | 5,5 | 6 | 6 | 5 | 6 | 5 | 8 | 7 | 5 | 7 | |||
4 psy | 1 | 7,25 | 7 | 8 | 7 | 7 | 8 | 6 | 8 | 7 | 5 | 7 | 8 | 5 | ||
Śmierć i śledź | 1 | 5,13 | 5,5 | 5,5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 6 | 5 | 6 | 4 | 5 | |||
Brak | 2 | 5,93 | 6,5 | 6 | 6 | 7 | 5 | 8 | 4 | 5 | 7 | 7 | 6 | |||
Garstka ziemi | 2 | 7,29 | 7,5 | 7 | 9 | 7,5 | 8,5 | 6 | 8 | 7 | 8 | 6 | 8 | |||
Pisać | 2 | 3,90 | 4 | 4 | 2,5 | 4,5 | 2 | 6 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
Krokodyl | 2 | 5,71 | 6 | 6 | 5,5 | 6 | 6 | 5 | 6 | 5 | 6,5 | 8 | 5 | |||
Der Atem | 2 | 6,21 | 6 | 7 | 6,5 | 7 | 6 | 5 | 5 | 7 | 6 | 8 | 8 | |||
Niedotyk | 2 | 2,17 | 4,5 | 2 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 4 | 3 | 1 | ||||
Alkibiades | 3 | 7,19 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7 | 7 | 5 | 7 | 9 | 7 | 7 | 7 | |||
Wszystko w porządku, ziemniaki w żołądku | 3 | 5,61 | 6 | 7 | 6,5 | 5 | 6 | 6 | 5 | 3 | 5 | 7 | 7 | 6 | ||
Być kimś | 3 | 6,17 | 6,5 | 5 | 6 | 6,5 | 5,5 | 6 | 6 | 6 | 7 | 6 | 7 | 7 | ||
To nie kąpiel | 3 | 4,20 | 5,5 | 6 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 6 | 6 | |||
Toto | 3 | 6,88 | 7 | 7 | 7,5 | 8 | 6,5 | 7 | 5 | 7 | 8 | 7 | 8 | |||
Stwór | 4 | 5,75 | 5,5 | 7 | 5,5 | 5 | 6,5 | 5 | 5 | 5 | 5,5 | 5 | 6 | |||
Świt | 4 | 3,17 | 4,5 | 3 | 2 | 2,5 | 4,5 | 4 | 6 | 3 | 5 | |||||
Lili | 4 | 3,50 | 5 | 2 | 4 | 3 | 5 | 3 | 2 | 4 | ||||||
One Fucking Wish | 4 | 6,33 | 5 | 7 | 6 | 6 | 3 | 6 | 4,5 | 7 | 7 | |||||
Czekaj na mnie we śnie | 4 | 7,20 | 8 | 8 | 7 | 9 | 7 | 6 | 8 | 6 | 6 | 8 | 8 |
W naszej akcji udział wzięli:
- Marcin Grudziąż, Maciej Kowalczyk, Grzegorz Narożny, Paweł Tesznar – Pełna Sala
- Michał Konarski – Pełna Sala, Kino Amondo
- Julia Palmowska – Pełna Sala, Palma Kulturalna, Inna Kultura – podcast
- Agnieszka Pilacińska – Pełna Sala, Replika
- Tomasz Poborca – Pełna Sala, Sorry takie mamy kino
- Daria Sienkiewicz – Filmweb
- Igor Kierkosz – Miesięcznik KINO
- Szymon Pazera – Pazerny na sztukę
- Maciej Kędziora – Zapiski na bilecie
- Jan Lubaczewski – Kino Amondo
- Patryk Ciesielczyk – krytyk niezależny
Loża krytyków
As It Was, reż. Damian Kocur i Anastasia Solnevich: Skromna i z pozoru spokojna ukraińsko-polska koprodukcja wchodzi w obszary slice of life, przy czym równocześnie próbuje tematyzować wszelkie próby sprostania radykalnie zmieniającym się i gruntownie przeoranym regułom codzienności, z tą całą niewiedzą co do dalszego przebiegu. Punkt ciężkości przesunięto z wydarzających się rozgrywek geopolitycznych na poziom jednostek. Bo przecież nie każdy z dnia na dzień potrafi zamieszkać tysiąc kilometrów z dala od swoich najbliższych, tak samo jak nie każdy był w stanie przystosować się do „tymczasowego domu”. [CAŁY TEKST]

4 psy, reż. Maciej Białoruski: Ten zaledwie trzyminutowy hołd dla „najlepszego przyjaciela człowieka”, czworonożnej istoty pod różnymi postaciami i imionami towarzyszącej nam przez życie, to bardzo dosłowna interpretacja tekstu, ale ubrana w wizualia idealnie pasujące do estetyki utworu. Białoruski, czytając Groblińskiego, „puszcza odrobinę funku” i nadaje tej melancholijno-nostalgicznej poezji więcej werwy, by nie powiedzieć nadziei. Bo co z tego, że nasze życie obliczone jest tylko na cztery psy, skoro i tak jest oblizane? [CAŁY TEKST]

Wszystko w porządku, ziemniaki w żołądku, reż. Piotr Jasiński: To relacja nastrojów na granicy polsko-czeskiej podczas głośnego sporu o wydobycie w kopalni węgla brunatnego „Turów”. Jasińskiemu doskonale udaje się zobrazować, jak daleko od zwyczajnych ludzi, nawet tych bezpośrednio związanych z konsekwencjami polityki, zapadają decyzje najwyższego szczebla. Jednocześnie daje widzom do zrozumienia, że żaden dekret nie jest w stanie zepsuć dobrych i życzliwych relacji międzyludzkich. [CAŁY TEKST]

Piękna łąka kwietna, reż. Emi Buchwald: Krótki metraż Emi Buchwald to dzień z życia architekta krajobrazu Emila. Inspirowany braćmi Safdie film chwyta intensywność codzienności i zachwyca formalnie. I gdy raz na jakiś czas, Emil chwyta moment wytchnienia w swojej pasji do roślin, wiemy, że życie to więcej, niż podróż na lotnisko i strach przed spóźnieniem. Piękne, zmysłowe kino.

Toto, reż. Klaudia Bochniak: To zdecydowanie najciekawsza z animowanych propozycji tegorocznych zestawów krótkometrażowych Nowych Horyzontów. Już dawno nie widziałem tak pomysłowej i zachwycającej animacji, która tutaj nawiązuje do estetyki lat 70., a konkretnie polskiej ilustracji książkowej z tego czasu. Nie przestaje przy tym być nowoczesna i zaskakująca – każdy kolejny kadr i kolejna scena to estetyczna przygoda i niezwykła przyjemność. [CAŁY TEKST]

Krokodyl, reż. Dawid Bodzak: Cieszy fakt, że ciekawe polskie kino gatunkowe, także krótkometrażowe, zatacza coraz szersze kręgi. Ta formalna perełka w warstwie fabularnej jest prostą, lecz nieszablonowo opowiedzianą historią o osobliwej relacji pary młodych ludzi i najskrytszych pragnieniach ukrywanych przed światem. Niecierpliwie będę czekał na kolejne projekty reżysera. [CAŁY TEKST]

Czekaj na mnie we śnie, reż. Natalia Durszewicz: To jeden z najciekawszych krótkich metraży tegorocznej edycji. Wrażenie robi sama technika animacji malarskiej, utrzymanej w spójnym stylu – ciemnym i depresyjnym – ale nie mniejszą wagę ma tu tematyka. Młoda reżyserka z dużą dojrzałością opowiada historię dwojga staruszków, pogodzonych z nadchodzącym końcem i gasnącym w nich życiem, jednocześnie portretując miłość między bohaterami, sprawiającą wrażenie silniejszej niż śmierć.

Der Atem, Florentyna Cieślak: Wergiliuszem w tej oprowadzce po stanie zawieszenia towarzyszącym ostatniemu tchnieniu jest jednak nie tylko Bernhard; narzędzi do wizualizacji limbo krakowska artystka zapożycza jakby z filmowego imaginarium braci Quay, a na upartego może i wielu innych awangardzistów. Na tle innych shortlistowych pozycji Der Atem wyróżnia się przede wszystkim względną afabularnością – to projekt najciekawiej wykorzystujący dostępne środki wyrazu i pozostawiający szczegóły opowiadanej historii w rozsądnym niedopowiedzeniu. [CAŁY TEKST]

Alkibiades, reż. Robert Kwilman: Obraz ten przywołuje wspomnienia o dawnych filmach Zanussiego, a przede wszystkim o ich dialogach. Za tematyczną podstawę przyjmuje zresztą jeden z najważniejszych w europejskiej kulturze – elektryzującą, wiecznie żywą Ucztę Platona, a za główne bohaterki obiera skrajnie różne studentki, wymagającego profesora i na dokładkę tego przemądrzałego typa, którego każdy ma w grupie. Robert Kwilman prezentuje opowieść trzymającą w dyskomforcie i napięciu, ekscytującą niejednoznacznością antycznego tekstu i niedopowiedzeniami uczelnianych relacji.

Średnia |
Krytycy |
Marcin Grudziąż |
Michał Konarski |
Maciej Kowalczyk |
Julia Palmowska |
Agnieszka Pilacińska |
Tomasz Poborca |
Marcin Prymas |
Jędrzej Sławnikowski |
Kacper Słodki |
Jan Brzozowski |
Oskar Ciesielczyk |
Patryk Ciesielczyk |
Mateusz Demski |
Martyna Gonciarz |
Maciek Hanus |
Maja Jankowska |
Maciej Kędziora |
Igor Kierkosz |
Karolina Kostyra |
Adam Krośnicki-Midoń |
Jędrek Lisowski |
Jan Lubaczewski |
Maja Madejowska |
Łukasz Mańkowski |
Daniel Oklesiński |
Szymon Pazera |
Michał Piepiórka |
Mateusz Rot |
Maciej Roch Satora |
Robert Siwczyk |
Paweł Skrzypczak |
Maciej Stasierski |
Miłosz Stelmach |
Kamil Walczak |
Jakub Wanat |
Kasia Wolanin |
Wojtek Zrałek – Kossakowski |
Michał Zygmunt |
|
Usta Jean-Pierre’a | 6,00 | 3 | 5 | 6 | 7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
De Natura / krótkometrażowy | 5,50 | 2 | 6 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nektar / krótkometrażowy | 6,33 | 3 | 7 | 7 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Niewinność | 6,50 | 8 | 6,5 | 6 | 4,5 | 5 | 8 | 6 | 7 | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Ewolucja | 6,73 | 13 | 7,5 | 7 | 5,5 | 5,5 | 8 | 7 | 7 | 6 | 6 | 8 | 6 | 7 | 7 | |||||||||||||||||||||||||
Earwig | 6,15 | 13 | 7 | 7,5 | 6 | 6 | 5 | 6 | 7 | 6 | 8 | 6,5 | 4 | 6 | 5 |