Nie wybiera się przecież swojego czasu. Polska Szkoła Filmowa [vol. II] – Muzeum Pana Tadeusza

We wrocławskim Muzeum Pana Tadeusza do listopada odbywają się dwie szerokie retrospektywy rodzimego kina – „Nie wybiera się przecież swojego czasu. Polska Szkoła Filmowa [vol. II]” i „Drogi do wolności. Kino moralnego niepokoju”.

W ramach tego pierwszego przeglądu, na ekranie kina Popiół i Diament ulokowanego w Kamienicy Pod Złotym Słońcem można zobaczyć wczesne dzieła Jerzego Skolimowskiego, Wojciecha Jerzego Hasa, Tadeusza Konwickiego, Kazimierza Kutza czy Andrzeja Wajdy. „Założeniem cyklu jest dotarcie do części widowni niezaznajomionej jeszcze z dorobkiem polskiej kinematografii XX wieku, bądź osób chcących poznać jej mniej oczywiste oblicze. Każda z projekcji opatrzona będzie prelekcją przybliżającą konteksty historyczne i tematyczne kolejnych produkcji, co pozwoli widzom na poszerzenie wiedzy, jak na i pełniejsze zrozumienie wydźwięku poszczególnych dzieł” – piszą w zapowiedzi cyklu organizatorzy. Wstęp jest bezpłatny, ale liczba miejsc ograniczona; wejściówki można odebrać w kasach muzeum.

Już 5 września (wtorek) o godz. 18:00 wyświetlony zostanie „pierwszy film polskiego Października” – CZŁOWIEK NA TORZE (1956) Andrzeja Munka zrealizowany na podstawie scenariusza Jerzego Stefana Stawińskiego. „Zakłamana rzeczywistość polityczna kontra poszukiwanie prawdy. Znakomita narracja. Wybitny Kazimierz Opaliński. Pukanie do drzwi szkoły polskiej” – pisał o tym dziele nasz redaktor Kacper Słodki. Wtórował mu współpracujący z Pełną Salą Mateusz Marcin Mróz: „Munk pomiędzy socrealizmem a neorealizmem. Możliwie uczciwy portret konfliktu pokoleń, pracy na kolei i nastrojów tuż przed odwilżą”.

Waszej uwadze polecamy także projekcję PRAWDZIWEGO KOŃCA WIELKIEJ WOJNY (1957) – psychoanalitycznego romansu osadzonego w czasach Holokaustu w reżyserii Jerzego Kawalerowicza na podstawie opowiadania Jerzego Zawieyskiego. Jak twierdził nasz redaktor Jędrzej Sławnikowski: „Wojenne traumy i uczuciowe sytuacje bez wyjścia nieźle tu wybrzmiewają mimo niedostatków historii (np. w końcówce) i realizacji (bywa dość ślamazarnie)”. Seans odbędzie się 17 października o godzinie 18:00. Trzy dni później wyświetlony zostanie CIEŃ (1956), sensacyjne kino socrealistyczne zamknięte w trzech nowelach.

19 października wrocławskie muzeum zaprezentuje RYSOPIS (1964), nowofalowy debiut Jerzego Skolimowskiego. Ulubiony polski reżyser naszej redakcji rozpoczyna w nim historię Andrzeja Leszczyca, zagubionego życiowo byłego studenta ichtiologii, kontynuowaną później w Walkowerze (pokaz 26 października) i Ręce do góry. „Dziwny to film – z jednej strony świeży, innowacyjny, pełen inscenizacyjnej i formalnej energii, z drugiej – sztuczny, męczący. Ale widać tu narodziny mistrza” – pisał o tym projekcie Kacper Słodki.

27 października koniecznie wybierzcie się na wybitny romans Wojciecha Jerzego Hasa oparty na opowiadaniu Kazimierza Brandysa – JAK BYĆ KOCHANĄ (1962). Obraz ten zajął 2. miejsce w naszym Projekcie: Klasyka, zestawieniu najlepszych filmów roku. Jak pisał Maciej Kędziora: „Często mówi się, że »Jak być kochaną« było odpowiedzią na martyrologiczno-romantyczną formę szkoły polskiej. Oczywiście sporo w tym prawdy — pojawia się rozliczenie z Maćkiem Chełmickim w formie postaci kreowanej przez Zbigniewa Cybulskiego, oderwania od stricte patriotycznego przedstawienia okupacji, skupienie na dramacie jednostki. Pomogło to zresztą przykleić Hasowi łatkę, która przylgnęła do niego w krytycznofilmowym odbiorze — określając go jako psychologa ekranu”. Cały tekst przeczytacie TUTAJ:

 

W listopadzie w kinie Popiół i Diament będzie można obejrzeć utwory m.in. Aleksandra Ścibor-Rylskiego, Kazimierza Kutza, Andrzeja Munka, Witolda Lesiewicza czy Aleksandra Forda. Późnojesienną część cyklu w Święto Zmarłych rozpoczną reminiscencyjne ZADUSZKI 🪦 (1961) Tadeusza Konwickiego. „Rekonesans wspomnień utraconych miłości (akt ocalającej autoadaptacji) wśród marazmu ponurej współczesności; (nie)możliwość współdzielenia traumy” – pisał o tym tytule nasz redaktor Jędrzej Sławnikowski. 30 listopada retrospektywę zamknie pokaz filmu KWIECIEŃ 🪖 (1961), dramatu wojennego o racjach moralnych w czasach wiosennej ofensywy z 1945 roku w reżyserii Witolda Lesiewicza według powieści Józefa Hena.

📅 Harmonogram wszystkich projekcji znajdziecie na stronie internetowej Ossolineum: