Na co do kina? #115 Cotygodniowy przegląd premier

Na co do kina? #115 Cotygodniowy przegląd premier

Przedostatni weekend wakacji będzie stał pod znakiem akcji. Do kin trafia aż 10 nowych filmów z czego przeszło połowa ma zdecydowanie eskapistyczny charakter. O ból głowy przyprawia samo myślenie o wyborze między trzecią częścią oldschoolowego akcyjniaka z Gerardem Butlerem, próbę tworzenia polskiej sensacji z Piotrem Stramowskim, feministyczny heist movie z triem Melissa McCarthy, Tiffany Haddish i Elisabeth Moss oraz dreszczowcem od twórcy "Piranii 3D". Równie zabiegane wydaje się w tym tygodniu kino dla młodszych widzów, czyli utrzymany w konwencji szpiegowskiej film o popularnej marce zabawek i inspriowana seria o Indiana Jonesie przygodówka z latynoską obsadą. I w tym rwetesie i pędzie znajdujemy kino dla siebie - w studyjniakach rozglądajcie się za włoskim dramatem gangsterskim z konkursu głównego w Berlinie oraz islandzką opowieść o przyjaźni i uzależnieniu od narkotyków.

PREMIERA TYGODNIA

PIRANIE

Tytuł oryginalny : La paranza dei bambini

Rok: 2019

Gatunek: gangsterski, dramat

Kraj produkcji: Włochy

Reżyser: Claudio Giovannesi

Występują: Francesco Di Napoli, Viviana Aprea, Mattia Piano Del Balzo i inni

Dystrybucja: Hagi

Na nasz film tygodnia, choć po wielu dyskusjach, wybraliśmy „Piranie”, o którym w naszej prognozie przed Berlinem pisał tak Maciej Kowalczyk:

„Do Berlina Claudio Giovannesi przywozi adaptację powieści Roberta Saviano „Chłopcy z paranzy”. Scenariusz „Piranii” napisał razem z Maurizio Brauccim („Reality”, „Pasolini”) i samym Saviano. Wybrany temat wydaje się idealny do realizacji akurat przez tego twórcę. Tytułowe dzieciaki są planktonem miejscowych gangów, zrobią wszystko, aby tylko przeżyć na neapolitańskiej ulicy. Kradzież, handel dragami, wymuszenia czy morderstwo z zimną krwią – wszystko jedno, to ich chleb powszedni. Wyrostki w wieku od dziesięciu do piętnastu lat znają tylko takie reguły, jakie wpoiła im camorra. Szkoła i inne perspektywy na przyszłość są w tym świecie mrzonką, liczy się tylko to, co materialne. Świeży narybek, sześciu kumpli z dzielnicy Sanità (jak przystało na Giovannesiego grani przez chłopców właśnie stamtąd) przemierzają swoje włości na skuterach, uzbrojeni po zęby. Dla mafijnych bossów nic nie znaczą, są jedynie pionkami, sami mierzą za to bardzo wysoko. W ich świecie śmierć czai się za każdym rogiem, rzekomy awans społeczny i bogactwo wydają się jednak na wyciągnięcie ręki, więc dzieciaki palą się do kolejnych brudnych interesów. Celnie ich drapieżność i pazerność opisuje angielski tytuł festiwalowy, czyli „Piranhas”. Rzeczywiście, jak wiemy zresztą ze wzmiankowanego serialu „Gomorra”, są jak ławica niebezpiecznych ryb, która może zagryźć większe od siebie osobniki. Coś mi mówi, że znany z empatii do młodocianych wykolejeńców reżyser dostrzeże w nich coś więcej niż rzezimieszków. Jest tu potencjał na czarnego konia berlińskiego konkursu głównego.”

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

POZWÓL MI UPAŚĆ

Tytuł oryginalny : Lof mér að falla

Rok: 2018

Gatunek: dramat, społeczny

Kraj produkcji: Islandia

Reżyser: Baldvin Zophoniasson

Występują: Lára Jóhanna Jónsdóttir, Þorsteinn Bachmann, Sólveig Arnarsdóttir i inni

Dystrybucja: Bomba Films

Inna ciekawa premiera przypłynęła do nas aż z dalekiej Islandii za sprawą Bomba Film. „Pozwól mi upaść” miało premierę na zeszłorocznym MFF w Toronto, gdzie spotkało się z bardzo ciepłym odbiorem. Reżyser Baldvin Zophoníasson przebił się do powszechnej świadomości przed pięcioma laty swoim „Życiem na kredycie” opowieścią o kryzysie ekonomicznym i tym jak wpływa na mieszkańców jednej z dzielnic Reykjaviku. Wtedy zdominował galę rozdania nagród Islandzkiej Akademii Filmowej kończąc wieczór z kompletem 11 statuetek. „Pozwól mi upaść” ponownie eksploruje temat ukrytych nierówności i problemów społecznych, których politycy woleliby nie zauważać. Tym razem na tapet zostaje wzięta narkomania nieletnich, w opowieści o piętnastoletniej Magnei, która zaprzyjaźnia się z imprezową i zbuntowaną Stellą.

OCZEKIWANIA:

  • Mocne, zaangażowane kino
  • Bardzo dobre recenzje z Toronto
  • Reżyser Baldvin Zophoníasson zrealizował wcześniej bardzo udane „Życie na kredycie”
  • Obsada z czołowymi islandzkimi aktorami

OBAWY:

  • Film w ojczyźnie został odebrany chłodniej niż umiarkowanie udane „Kobieta idzie na wojnę”
  • Zophoníasson jest lepszym scenarzystą niż reżyserem
  • Poza pokazem w Toronto brak obecności na istotnych festiwalach
  • Dystrybucja Bomba Film sprawi, że filmu i tak nie będzie się dało obejrzeć

DORA I MIASTO ZE ZŁOTA

Tytuł oryginalny : Dora and the Lost City of Gold

Rok: 2019

Gatunek: familijny, przygodowy

Kraj produkcji: USA

Reżyser: James Bobin

Występują: Isabela Moner, Michael Pena, Eva Longoria, Danny Trejo i inni

Dystrybucja: United International Pictures

Po pierwszych materiałach promocyjnych trudno było wierzyć w projekt „Dora i Miasto Złota”, czyli aktorską adaptację popularnego edukacyjnego serialu animowanego dla dzieci „Dora poznaje świat”. Obsadzenie w roli serialowej siedmiolatki dorosłej aktorki Isabeli Moner („Sicario 2: Soldado”) przy jednoczesnym zachowaniu charakterystycznego stroju Dory sprawiało, że całość przypominała raczej pornoparodię niż poważny film (reminescencje aktorskich adaptacji „Scooby-Doo” są tu silne). Kiedy jednak zajrzymy głębiej okazuje się, że „Dora i Miasto Złota” jawi się jako najciekawszy i najważniejszy familijny film wakacji. Amerykańska krytyka przyjęła ten projekt niezwykle ciepło, serwis Rotten Tomatoes wskazuje, że aż 83% ze 122 recenzji jest pozytywna, średnia ocen także jak na tego typu jest zadowalająca i wynosi 63/100. Za kamerą znajduje się James Bobin, twórca powszechnie lubianych „Muppettów” z 2011 roku, a w obsadzie znajdziemy m.in. Michaela Peñę („Bogowie ulicy”, „Ant-Man”), Evę Longorię („Gotowe na wszystko”) i Danny’ego Trejo („Maczeta”). Film opowiada historię nastoletniej Dory zestresowanej zbliżającym się początkiem pierwszego roku w Liceum, która wspólnie z przyjaciółmi wyrusza w poszukiwaniu tytułowego Miasta Złota.

OCZEKIWANIA:

  • Bardzo obiecujące recenzje w USA (83% na RT, 63 na MC)
  • Reżyser mający wprawę w tworzeniu filmów familijnych
  • Dobra obsada z Michaelem Peñą, Evą Longorią i Danny’m Trejo
  • Postarzenie głównej bohaterki może pozytywnie wpłynąć na odinfantylizowanie całości
  • Jaka by nie była Dora, wciąż będzie lepsze niż „Playmobil: Film”

OBAWY:

  • To największy film familijny z w pełni latynoską obsadą od dawna, to może wpływać na odbiór w USA
  • Ostatnim projektem Bobina była fatalna „Alicja: Po drugiej stronie lustra”
  • Trejo gra wszędzie gdzie go chcą, Longoria czy Eugenio Derbez mają CV pełne nieudanych komedii
  • Całość może być zwyczajnie nudna, pozostając w rozkroku między targetem na przedszkolaków i gimazjalistów
  • To wciąż „Dora: The Movie” za wiele tego typu projektów było porażkami

NIETYKALNY

Tytuł oryginalny : Untouchable

Rok: 2019

Gatunek: dokument

Kraj produkcji: Wielka Brytania

Reżyser: Ursula Macfarlane

Występują: Rosanna Arquette, Paz de la Huerta, Erika Rosenbaum i inni

Dystrybucja: Akson Dystrybucja

87 odnotowanych zeznań ofiar hollywoodzkiego tytana, niekończące się procesy i przytłaczająca bezsilność wobec toksycznego systemu. Harvey Weinstein miał “plecy” jak mało kto i tylko tak zmasowana akcja jak #metoo pozwoliła odsłonić jego prawdziwe oblicze oraz uświadomić społeczeństwo. Dokument “Nietykalny” raczej nie ma ambicji definitywnego zburzenia legendy, jakim było np. tegoroczne “Leaving Neverland”, bo ta już dawno została pogrzebana. Pozostaje tylko pozbierać znane fakty, porozmawiać z pokrzywdzonymi, jeszcze raz przepracować trudne emocje i zostawić dla potomnych solidną, reporterską robotę o zakończeniu (?) pewnego mrocznego okresu dla przemysłu filmowego.

OCZEKIWANIA:

  • całkiem ciepłe przyjęcie filmu na Sundance, potrzeba katharsis po gorącej jeszcze, zbiorowej traumie
  • dotarcie do naprawdę wielu ofiar i świadków czynów Weinsteina, szczere i emocjonalne wypowiedzi

OBAWY:

  • mimo gorącego tematu, premiery filmu w większości krajów odbędą się na Hulu, z szansą na HBO GO — brzmi jak typowy przypadek produkcji straight-to-VOD, dla której warunki kinowe mogą okazać się zbędne
  • to wciąż bardzo klasyczna i szybko nużąca forma “gadających głów”; zwiastun wskazuje też na bardzo proste środki dramaturgiczne

PEŁZAJĄCA ŚMIERĆ

Tytuł oryginalny : Crawl

Rok: 2019

Gatunek: horror, film akcji, dramat

Kraj produkcji: USA, Francja, Serbia

Reżyser: Alexandre Aja

Występują: Kaya Scodelario, Barry Pepper, Morfydd Clark i inni

Dystrybucja: UIP

Reżyser „Wzgórza mają oczy”, Alexandre Aja wraz z producentem Samem Raimim (twórcą kultowej serii „Evil Dead”) dołożyli starań aby umiejętnie dozować rozlew krwi w  „Pełzającej śmierci”, horrorze typu animal attack.  Nadchodzi huragan i w miarę jak burza przybiera na sile, rośnie liczba aligatorów wdzierających się do piwnicy i zagrażających bezpieczeństwu domowników. Ucieczka przed gadami będzie wymagać sprawności fizycznej i sprytu, a warunki będą trudne, ale w tym tkwi sedno całej rozrywki.

OCZEKIWANIA:

  • twórcy zapowiadają efektowne jumpscare’y podtrzymujące napięcie i mało dramatu,
  • chcemy się bać nawet jak nic się nie dzieje, oczekujemy zastrzyków czystej adrenaliny!

OBAWY:

  • aligatory będą tu pływać, co zdradza zwiastun, a nie pełzać jak sugeruje tytuł,
  • fabuła może być nieco cliche i choćby kopiować koncepcję „The Shallows” z Blake Lively.

ŚWIAT W OGNIU

Tytuł oryginalny : Angel Has Fallen

Rok: 2019

Gatunek: Akcja, Thriller

Kraj produkcji: USA

Reżyser: Ric Roman Waugh

Występują: Gerard Butler, Morgan Freeman i inni

Dystrybucja: Monolith Films

Główny bohater Mike Benning (Gerard Butler) zostaje oskarżony o próbę zamachu na prezydenta. Ścigany przez FBI musi na własną rękę prowadzić śledztwo i odnaleźć prawdziwych sprawców. “Świat w ogniu” jest już trzecią odsłoną popularnej wśród wielbicieli kina akcji, której poprzednie odsłony bez trudu odnajdziecie w polskiej bazie Netflixa.

OCZEKIWANIA:

  • jako kolejna odsłona sprawdzonej serii, nie powinien zawieść jej wielbicieli.
  • reżyser Ric Roman Waugh ma za sobą kilka solidnych, dobrze przyjętych produkcji, jak “Skazany”, “Skazaniec” czy “Infiltrator”

OBAWY:

  • opisy scenariuszu do bólu przypominają “Strzelca”, co może oznaczać desperację i brak pomysłów.
  • z pewnością niedługo będzie dostępny na Netflixie, więc jeśli nie zależy wam, by obejrzeć go jak najszybciej, możecie po prostu poczekać.

SŁUGI WOJNY

Rok: 2019

Gatunek: Sensacyjny, Thriller

Kraj produkcji: Polska

Reżyser: Mariusz Gawryś

Występują: Piotr Stramowski, Maria Kania, Paweł Królikowski i inni

Dystrybucja: Kino Świat

Dobrego polskiego kina gatunkowego nigdy nie za wiele. Na arenie kina sensacyjno-kryminalnego jesteśmy nadal daleko choćby za Skandynawami, ale ostatnimi laty sytuacja wygląda trochę lepiej. „Sługi wojny” pomyślane były jako kontynuacja „Sług bożych” z 2016 roku. Ostatecznie jednak tak się nie stało, a w głównej roli Bartłomieja Topę zastąpił rozchwytywany ostatnio Piotr Stramowski. Całość wydaje się też mieć większą dawkę sensacji niż stricte kryminalny poprzednik. Historia osnuta została wokół morderstwa transplantologa, specjalisty od przeszczepu szpiku.

OCZEKIWANIA:

  • nadzieja na dające dobrą rozrywkę polskie kino gatunkowe
  • albo chociaż na solidne guilty pleasure
  • Piotr Stramowski błyszczy nawet w słabszych filmach
  • klimat Wrocławia, który sprawdził się w „Sługach bożych”

OBAWY:

  • powielenie licznych wad poprzedniego dzieła Gawrysia
  • niezakwalifikowanie się do konkursu głównego w Gdyni
  • pierwsze opinie z uroczystej premiery niezbyt entuzjastyczne

INNE PREMIERY

Nie wybierzemy się raczej na zmiażdzony przez krytykę (22% na Rotten Tomatoes) “Playmobil: Film”. Producenci drugich najpopularniejszych klocków na świecie najwyraźniej pozazdrościli LEGO i zapragnęli kinowej animacji na swojej licencji. Niestety, nawet pomijając fakt, że modele postaci o wiele gorzej prezentują się na ekranie, wszystko wskazuje na to, iż efektem jest do bólu generyczna przygodówka o dzieciakach wciągniętych do świata PLAYMOBIL. Nieciekawie zapowiadają się też “Królowe zbrodni”. Mimo gwiazdorskiej obsady (Melissa McCarthy, Elisabeth Moss, Domhnall Gleeson) całość zapowiada popłuczyny po “Wdowach” Steve’a McQueena w komediowym wydaniu. Jeśli nie przeszkadza wam humor niskich lotów i 22% pozytywnych recenzji na Rotten Tomatoes, możecie zaryzykować. W szczątkowej dystrybucji Vivarto wprowadza jeszcze niemieckie kino famlijne “Liliana Pędziwiatr” o rudowłosej dziewczynce rozmawiającej ze zwierzętami.

PLAYMOBIL: FILM

Tytuł oryginalny: Playmobil: The Movie
Rok: 2019
Gatunek: komedia, przygodowy
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Lino DiSalvo
Dystrybucja:  Kino Świat

KRÓLOWE ZBRODNI

Tytuł oryginalny: The Kitchen
Rok: 2019
Gatunek: komedia, gangsterski
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Andrea Berloff
Występują: Melissa McCarthy, Tiffany Haddish, Elisabeth Moss
Dystrybucja:  Warner Bros. Entertainment Polska Sp. z o. o.

LILIANA PĘDZIWIATR

Tytuł oryginalny: Liliane Susewind – Ein tierisches Abenteuer
Rok: 2018
Gatunek: Familijny
Kraj produkcji: Niemcy
Reżyser: Joachim Masannek
Występują: Malu Leicher, Peri Baumeister, Christoph Maria Herbst
Dystrybucja: Vivarto