Na co do kina? #109 Cotygodniowy przegląd premier

Na co do kina? #109 Cotygodniowy przegląd premier

Sezon ogórkowy rozkwitł na dobre, a w obliczu niezwykle mało satysfakcjonujących premier kinowych, zostaliśmy zmuszeni w tym tygodniu do poszukiwań “najmniejszego zła”. Tak oto stwierdziliśmy, że kumpelska komedia kryminalna z Davem Bautistą ma trochę większy potencjał na udaną randkę w kinie, niż melancholijny list miłosny do Beatlesów od wypalonego Danny’ego Boyle’a. Co poza tym? Trzecia część spin-offa “Obecności” z lalką w roli głównej oraz propozycje dla całej rodziny od Duńczyków i Belgów. Być może widzowie z dziećmi będą mieli w ten weekend najmniejszy dylemat.

PREMIERA TYGODNIA

STUBER

Rok: 2019
Gatunek: komedia kryminalna
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Michael Dowse
Występują: Kumail Nanjiani, Dave Bautista, Mira Sorvino i inni
Dystrybucja: Imperial CinePix

“Zakładnik” Michaela Manna jako buddy comedy? Życie Stu (Kumail Nanjiani), nieśmiałego kierowcy Ubera, zmienia się o 180 stopni na skutek spotkania z tajniakiem Vicem (Dave Bautista), który prowadzi intensywne dochodzenie na tropie przestępcy odpowiedzialnego za śmierć jego partnera. Zderzenie charakterów niedzielnego przewoźnika i szalonego maczo zmierza do spodziewanych, dobrze znanych widzom tonów głupkowatej, kumpelskiej komedii z wielkim sercem i, jak mogą sugerować wypowiedzi twórców, także refleksji nad współczesną męskością. “Stuber” sprawia wrażenie na pewno nie najgorszej i być może najbardziej nieinwazyjnej wyprawy do kina, jaką możecie odbyć w ten weekend.

OCZEKIWANIA:

  • Dave Bautista
  • chemia między aktorami z potencjałem na dalszą współpracę
  • Dave Bautista.

OBAWY:

  • bardzo już wyświechtana konwencja, a poziom żartów w zwiastunie nie zapowiada ambicji na oryginalność,
  • recenzje nie napawają optymizmem – 43% pozytywnych na RT, średnia 43 na Metacritic,
  • product placement na poziomie tytułu również budzi wątpliwości – czy to słabo zamaskowany film rekrutacyjny Ubera? Dołącz do nas, a czekają cię taaaakie przygody? (notabene, jak sądzę, większość widzów ma doświadczenia raczej z szalonymi kierowcami Ubera, niż pasażerami).

YESTERDAY

Rok: 2019
Gatunek: komedia romantyczna, muzyczny
Kraj produkcji: Wielka Brytania / USA
Reżyser: Danny Boyle
Występują: Himesh Patel, Lily James, Kate McKinnon i inni
Dystrybucja: United International Pictures

Danny Boyle wraca na ekrany z napisaną przez Richarda Curtisa komedią romantyczną „Yesterday”, opowiadającą o początkującym muzyku, który w wyniku przedziwnego splotu okoliczności budzi się w świecie, który… zapomniał o The Beatles. Tylko bohater filmu, Jack (Himesh Patel), pamięta utwory Czwórki z Liverpoolu i postanawia ten atut wykorzystać. Jego kariera nabiera gigantycznego rozmachu, lecz szczęście nie może trwać wiecznie…

OCZEKIWANIA:

  • Danny Boyle przyzwyczaił nas do sporej inwencji, wizualnej pomysłowości i narracyjnej lekkości – oby i teraz było podobnie (mimo że wolał komedię romantyczną od nowego Bonda),
  • zaskakująca i dowcipna historia alternatywna pełna nawiązań do popkulturowego wizerunku zespołu The Beatles,
  • a jeżeli nie, to może chociaż poprawna, pogodna powiastka na letnie popołudnie (Richard Curtis),
  • a jeśli zawiedzie wszystko inne, zawsze pozostaną ponadczasowe piosenki Beatlesów…

OBAWY:

  • …chociaż z drugiej strony był już film, w którym wszystko było tak złe, że nawet utwory The Beatles (zresztą w kiepskich wykonaniach) nie pomogły („Orkiestra klubu samotnych serc sierżanta Peppera” z 1978 r.) – „Yesterday” może być podobnym przypadkiem,
  • usypiający zwiastun nie nastraja pozytywnie,
  • nie wiadomo kto w głównej roli,
  • pomimo sporej kampanii marketingowej może to być przeciętna sztampa nastawiona na zysk, pozbawiona wartości artystycznych i nieszanująca inteligencji widza.

ANNABELLE WRACA DO DOMU

Tytuł oryginalny: Annabelle Comes Home
Rok: 2019
Gatunek: horror
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Gary Dauberman
Występują: Mckenna Grace, Vera Farmiga , Patrick Wilson i inni
Dystrybucja: Warner Bros. Entertainment Polska

Uniwersum “Obecności” wciąż się rozrasta. Choć ostatnio luźno powiązane “Topielisko. Klątwa La Llorony”, łagodnie mówiąc nie przekonało nawet wielkich optymistów, Warner nie odpuszcza i co jakiś czas fani kina grozy otrzymują kolejne puzzle do układanki. Latem ma nas przestraszyć po raz trzeci nawiedzona lalka, czyli Annabelle. Czy trzecia odsłona tego koszmaru, czyli “Annabelle wraca do domu”, obroni się finansowo i co ważniejsze z punktu widzenia fanów dreszczyku, czy wystraszy czymś więcej niż jumpscare’ami?

OCZEKIWANIA:

  • od dobrych kilku miesięcy brakuje w kinach klasycznego i udanego horroru, więc może tym razem się uda?,
  • co by nie mówić o uniwersum “Obecności”, filmy z tej serii mają porządny budżet, a więc realizatorsko można oczekiwać raczej wysokiego poziomu,
  • może i Gary Dauberman debiutuje za kamerą, ale od lat współtworzy świat zjaw i duchów zwalczanych przez Warrenów, pisał również obie części “To” (druga część już we wrześniu w kinach),
  • wystarczy spojrzeć na screeny i trailer filmu, żeby wiedzieć, że jeden element będzie tu z pewnością grał – zdjęcia jawią się jako niezwykle dopieszczone.

OBAWY:

  • młokos na stanowisku reżysera może zadziałać też zupełnie odwrotnie, w dodatku co by mówić o dotychczasowym jego dorobku – scenariusze nie były najmocniejszą stroną projektów, w jakich uczestniczył,
  • już zwiastun zapowiada, że może to być dość schematyczny horror oparty na głupocie i lekkomyślności bohaterów,
  • zbytnie uleganie tendencji do nieumotywanych jumpscare’ów.

INNE PREMIERY

Produkcja „Młody geniusz i kłopotliwe wynalazki” jest ekranizacją znanego we Francji komiksu i twórcy dołożyli starań, aby zapewnić widzowi rozrywkę na dobrym poziomie. Twórcy komedii długo szukali aktora do roli głównego bohatera. Opłacało się – na ekranie prezentuje się urzekająco. Młody, błyskotliwy i leniwy Gaston zasypia w dowolnym miejscu i lubi otaczać się zwierzętami. Właśnie rozpoczyna staż, gdzie szefuje sztywny formalista, ale prawdziwym problemem okaże się pojawienie na horyzoncie bezdusznego biznesmena. Inna premiera, duńska animacja „Wielka podróż Cyrkielki” zaprasza dzieci do świata pełnego przygód małej elfki. Tak jak postaci kreślone oszczędną kreską, tak historia najpewniej okaże się prosta. Najmłodsi nie będą mieli problemu z rozróżnieniem dobra i zła.

MMŁODY GENIUSZ I KŁOPOTLIWE WYNALAZKI

Tytuł oryginalny: Gaston Lagaffe
Rok: 2018
Gatunek: komedia
Kraj produkcji: Francja, Belgia
Reżyser: Pierre-François Martin-Laval
Występują: Théo Fernandez, Pierre-François Martin-Laval, Arnaud Ducret i inni
Dystrybucja: Kino Świat

WIELKA PODRÓŻ CYRKIELKI

Tytuł oryginalny: Cirkeline, Coco og det vilde næsehorn
Rok: 2018
Gatunek: familijny, animacja
Kraj produkcji: Dania
Reżyser: Jannik Hastrup
Dystrybucja: Bomba Films

CO NA VOD?

NÓŻ + SERCE

Tytuł oryginalny: Un couteau dans le cœur
Rok: 2018
Gatunek: dramat, horror, romans
Kraj produkcji: Francja, Meksyk, Szwajcaria
Reżyser: Yann Gonzalez
Występują: Vanessa Paradis, Nicolas Maury, Kate Moran i inni
Dystrybucja: Mubi

Aby otrzymać efekt subtelnego filmu Giallo twórcy użyli niebiesko-zielonego neonu francuskich filmów z końca lat 70. i początku lat 80-tych. „Nóż + serce” dostarcza ekscytującej i lepkiej mieszanki brutalności i niewinności, która eksploduje przed oczami widza, a sprawnym dopełnieniem kampowego obrazu jest ścieżka zespołu M83. Muzyka urasta, aby w kulminacyjnych momentach zostało rozlane napięcie. Sylwetki bohaterów nakreślone z sympatią. Vanessa Paradis perfekcyjnie oddaje wojerystyczne zapędy, delikatność i okrucieństwo tkwiące w udręczonej duszy Anne. Reżyser uwalniając demony pogmatwanych postaci, odzwierciedla ich wewnętrzne problemy. Seksualność bohatera określa losy danego uczestnika wydarzeń. Osoby z kręgów queer stanowią tu normalną część społeczeństwa. Aczkolwiek zdjęcie tematu tabu z nieheteronormatywności skutkuje ujawnieniem się sadystycznej przemocy. Ta nieoczywista, mroczna historia dąży do uwznioślającego finału (w napisach końcowych!) stanowiącego pochwałę miłości.

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska