Czerwiec to miesiąc gatunkowego urodzaju. Dwie polskie produkcje to retrofuturystyczna igraszka i filozoficzna baśń inspirowana średniowieczem. Muzyczny biopic oczaruje, by potem poczuć się ciut niewygodnie wkraczając do świata zakazanego romansu. Prócz wysypu opowieści o kobietach walecznych, w topie czerwca znalazły się propozycje o aktualnym przesłaniu: kino moralnego niepokoju czy diagnoza patologii rosyjskiego systemu. Kto jest naszym redakcyjnym faworytem? Jako wielbiciele horroru nie mogliśmy wybrać inaczej. Zgadnijcie.

Kraj: Francja
Reżyseria: Benjamin Renner, Patrick Imbert
Dystrybucja: Bomba Films
10. Krew Boga
Dziesiątkę otwiera "Krew Boga", która zdołała nas podzielić. W nowym filmie Bartosza Konopki jedni widzą uniwersalną filozoficzną przypowieść odwołującą się do mistrzów kina, inni jedynie nieskładny bełkot. Wszyscy doceniamy jednak popisowe zdjęcia.
Średnia: 2,58/5
6 ocen
Ziemiste, chaotyczne zdjęcia i zabiegi językowe pomysłowo oddają zagubienie i problemy z porozumieniem. Działa na emocje, mimo że treściowo nie zawsze nadąża.

Filozoficzna baśń inspirowana średniowieczem. Pozytywnie odbieram wzorce z Żuławskiego, Królikiewicza, Herzoga, Millera czy wykorzystanie prac Sagazana.

Dobrze buduje nastrój, Urodzaj zabiegów językowych zaczął mi przeszkadzać, i słabo oddane wątpliwości Willibroda.

Jak to świetnie wygląda! Szkoda, że treść nie nadąża za wizualiami. Ale trzeba docenić pomysł i podjęcie tematu.

Niestety przeestetyzowany bełkot. Późny Malick spotyka biedne "Na srebrnym globie". Ciekawe kadry i jazdy kamery nie rekompensują tej męki.

Co tu się dzieje i dlaczego to się dzieje i dlaczego te teksty są takie drętwe


Kraj: Francja
Reżyseria: Luc Besson
Dystrybucja: Monolith Films
9. Anna
Zamiast zastanawiać się, kim tak naprawdę jest Anna, warto przyjrzeć się pomysłowo skontruowanej fabule z użyciem retrospekcji na wzór matrioszki. Odwołania do przeszłości są za każdym razem krótsze i bliżej teraźniejszości. Luc Besson stworzył przyzwoity pastisz kina szpiegowskiego z kreacją niezawodnej Helen Mirren.
Średnia: 2,83/5
3 oceny
Nawet fajne i z pomysłem. Realizatorsko niemrawe, choć ma momenty. Wierzę, że to pastisz (Mirren, zdjęcia) z dystansem do gatunkowych (i bessonowskich) klisz.

Sprawdza się jako pastisz. Gwiazdka mniej za mało przekonującą aktorkę (ale jej rola była złożona xp)

Akcyjniak kategorii B, wielokrotnie bardzo, bardzo słaby, ale ma w sobie coś że oglądanie go to jednak guilty pleasure.


Kraj: Dania, Francja, Hiszpania
Reżyseria: Jaime Rosales
Dystrybucja: Aurora Films
8. Petra
"Petra" zachwyca ascetyzmem i powrotem do korzeni europejskiej kultury. Jaime Rosales stworzył dzieło, którego nie powstydziłby się sam Sofokles. Krajobrazy, sztuka oraz duch "Króla Edypa" przeplatają się i tworzą coś, na co warto zwrócić uwagę.
Średnia: 3,13/10
4 oceny
Gdyby Rosales nie pilnował dyscypliny (montażu i fenomenalnych zdjęć - znowu Louvart!) byłaby to najzwyklejsza telenowela. Kocham Cię Bárbaro Lennie

Nie dajcie się zwieść nieco telenowelowej fabule. Pod tą powierzchnią jest sporo kości do odkrycia.

Żelazna konstrukcja narracyjna, żonglowanie i zabawa konwencjami, każdy kocha twisty;) chyba najbardziej satysfakcjonujący finał ever

Telenowela i Slow Cinema jako gatunki bardzo źle się dodają a zabawa chronologią by ukryć mielizny scenariusza to zabieg za który powinno się odbierać licencje


Kraj: Niemcy
Reżyseria: Lars Kraume
Dystrybucja: Aurora Films
7. Milcząca rewolucja
Niezawodna Aurora dostarczyła nam niemieckie dzieło o mniej znanym epizodzie z historii NRD, którego przesłanie wydaje się być równie aktualne dzisiaj jak w pół wieku temu. Tego filmu nie można przemilczeć, polujcie na niego w kinach studyjnych.
Średnia: 3,16/5
3 oceny
Cum tacent, clamant, moje przemyślenia w recenzji

Kino moralnego niepokoju dotarło również do filmów lgbt (jakby gejowski Zanussi nakręcił raz jeszcze "Strukturę kryształu").

Poprawny. Dobrze by było, gdyby przemówił do młodych, którzy nie zawsze zdają sobie sprawę z konsekwencji tego, co dzieje się w polityce.


Kraj: Polska
Reżyseria: Paweł Borowski
Dystrybucja: Kino Świat
6. Ja teraz kłamię
Powrót Pawła Borowskiego po dekadzie filmowego milczenia znalazł u nas kilku zwolenników. Nie nie docenić wyjątkowego kunsztu i konsekwencji w tworzeniu świata przedstawionego w "Ja teraz kłamię". Retrofuturyzm w polskim filmie jeszcze nigdy nie wyglądał tak stylowo, a syntezatory nie brzmiały tak dobrze. Żałujemy jedynie, że scenariusz nie idzie w parze z tą audiowizualną ucztą.
Średnia: 3,0/5
4 oceny
Jestem zauroczony prawdopodobnie najlepszą retrofuturystyczną stylówą jaką widziało polskie kino. Niestety film ma jeszcze scenariusz, ale wybaczam.

Cała para poszła w wymyślenie retrofutystycznej oprawy (design z lat 70. romansujący z Blade Runnerem), więc Borowski na na szybko zremakował "Rashōmon".

Ocena trochę naciągana ze względu na wizualia i stylówę.


Kraj: Francja, Islandia, Ukraina
Reżyseria: Benedikt Erlingsson
Dystrybucja: M2 Films
5. Kobieta idzie na wojnę
Nikomu ostatnio tak nie kibicowaliśmy, jak eko-wojowniczce sabotującemu zakłady przemysłowe przy użyciu łuku i strzał. Filmy z Jamesem Bondem i z serii Mission Impossible mówią inaczej, ale jednym z największych zagrożeń stojących przed ludzkością są zmiany klimatu. "Kobieta idzie na wojnę" chce być czasem na siłę fajna niczym hollywoodzkie akcyjniaki, ale doceniamy w niej garść pomysłów i humor.
Średnia: 3,20/5
5 ocen
Już dawno nikomu tak nie kibicowałem!

Lubię tę dzielną dziewuchę na wyrost, bo jest bliźniaczką Lady Stark, ma extra gadżety i serducho po właściwej stronie. Film ciut przefajnowany.

Bardzo amerykański. Oddany swojemu przesłaniu oczywisty I przewidywalny. Szkoda że,zwłaszcza w końcówce,zbyt toporny. Dobra zabawa,fajne pomysły i bohaterowie.

Obywatelskie nieposłuszeństwo to nie kaprys czy prowokacja, a zobowiązanie. Szanuję czyste intencje, mimo że jakieś to powierzchowne. Fajny zabieg z muzyką.

Lubię ten film, bo jest szpanerski w przyjemny sposób. Tyle, że "muzycy" to powtarzanie ciągle tego samego dowcipu, a wniosków mało.


Kraj: Łotwa / Czechy / Szwajcaria
Reżyseria: Witalij Manski
Dystrybucja: Against Gravity
4. Świadkowie Putina
Hit tegorocznego Docs Against Gravity urzekł nas wszystkich swoją prostotą oraz "insajderską" wnikliwością. Mimo że jest złożony z materiałów archiwalnych, okazuje się zaskakująco aktualną diagnozą patologii u podstaw rosyjskiego systemu i trafną charakterystyką najważniejszych postaci, które go tworzyły.
Średnia: 3,40/5
5 ocen
Film o przekazywaniu władzy. Manski mógł zajrzeć tam, gdzie już nikt nie ma dostępu. Spod maski tyrana wystaje jeszcze twarz cwaniaka i kunktatora.

Jelcyn to moja ulubiona postać literacka XX weku. Powtarza oczywste prawdy co do Putina, ale forma opowieści ze strony osoby która tam była i to robiła robi.

Gadanie z offu niepotrzebnie dopowiada. "Wielka polityka" jako niezręczna uroczystość rodzinna, na której nikt nie chce być – złoto! Jelcyn zaskakująco memiczny

Putin: geneza. Prosta, a jakże czytelna narracja.

Milczący świadkowie stają się współwinni. Film trochę męczący, ale nigdy dość takich przestróg. Polsko, oglądaj!


Kraj: Wielka Brytania, USA
Reżyseria: Dexter Fletcher
Dystrybucja: UIP
3. Rocketman
"Rocketman" udowodnił, że muzyczny biopic można ubrać w atrakcyjne sekwencje musicalowe dla każdego i nasycić energią wzorem wielkich poprzedników. Nawet jeśli pozostawia lekki niedosyt, wciąż warto dla wybornej kreacji Tarona Egertona.
Średnia: 3,50/5
6 ocen
Piosenki integralną częścią całości, kino autorskie pełną gębą, może tylko finał pozostawia lekki niedosyt

Ma dużo słabości. Ale dotyka intymną perspektywą, czaruje musicalem i blichtrem megalomanii, nie tracąc z oczu zmagań człowieka. Rok Eltona trwa w najlepsze!

Takie biopiki mogę oglądać - energia, inwencja, najlepsze wzorce (Fosse, Russell, Jarman, Temple). Egerton wyborny, a Howard wreszcie dobrze obsadzona.

Ile razy już to widzieliśmy? Tu wyjątkowo dużo sentymentalnych banałów, ale gwiazdka więcej za obłędne numery muzyczne. i że jest musicalem, w którym śpiewają aktorzy.

Fajny musical o samotności i potrzebie miłości. Dobrze, że nie idzie w generyczny muzyczny biopek.

Nie chciałem być jak co drugi internetowy filmoznawca za 5zł... ale "widzę wpływy Kena Russella". Dlaczego wszystkie muzyczne biopiki tak nienawidzą matek?


Kraj: Dania, Szwecja
Reżyseria: May el-Toukhy
Dystrybucja: Gutek Film
2. Królowa kier
Wraz z "Królową kier" widz wkracza na niepewny grunt. Film sprowokuje, oszołomi, a zasługa leży po stronie Trine Dyrholm, która swoją zmysłową grą oddaje ogrom nagromadzonych frustracji. W redakcji też ulegliśmy sztuczkom podstępnej bohaterki.
Średnia: 3,58/5
6 ocen
Stopniuje napięcie i zagęszcza atmosferę niczym rasowy thriller. Z czasem uderza w mocno publicystyczne tony, ale i wtedy nie wytraca tempa. Wspaniała Dyrholm

Dawno nie miałem efektu "noża otwierającego się w kieszeni" na skutek filmowych wydarzeń, a tu kilka razy. Dyrholm kradnie każdą sekundę.

1poł to wybitne kino psychologiczne o niszczącej potędze frustracji seksualnej. W perfekcyjny sposób przeplatające realnośc i imaginacje. 2poł to nudna sztampa

Największy żal do finału-niczego nie wnosi. Trine odegrała to świetnie-historia toczy się wokół Anny, a widz miota się między uczuciami niechęci i empatii

Podoba mi się poetyka tego filmu i rozumiem zamysł, ale fabuła momentami za bardzo szarżuje.

Kino niemoralnego pokoju (do czasu). Kamera genialnie oddaje stany postaci. Świetna Trine Dyrholm!


Kraj: Francja, Kanada, USA
Reżyseria: Lars Klevberg
Dystrybucja: Kino Świat
1. Laleczka
Tego chyba nikt się nie spodziewał. My festiwalowicze, wielbiciele niszowych dramatów, kontemplacyjnych obrazów slow cinema i azjatyckich snujów wybraliśmy na film miesiąca horror, remake klasycznego ejtisowego slashera, który zapowiadał się na kolejną nieudaną próbę odgrzewania kotletów na fali nostalgii za latami 80. A jednak, Mark Hamill kolejny raz pokazał, że jest królem dubbingu, a Klevberg awansował do grona reżyserów, których kolejnych filmów będziemy wypatrywać z wypiekami na twarzy.
Średnia: 3,60/5
5 ocen
Ależ zaskoczenie, świeży, pomysłowy, tak powinno się robić remaki

Klevberg wybiera kolejny scenariusz z "Gęsiej skórki". Naprawdę fajowa kolorystyka, kadrowanie, kreatywne zbrodnie. Wolę niż oryginał.

Wow. Gigantyczne pozytywne zaskoczenie. I straszno i śmieszno. Przepiękne zdjęcia, od cholery udanych nawiązań. Gdyby To było dobrym filmem to byłoby Laleczką.

Laleczka na miarę naszych czasów. Strawny miszmasz gatunkowy i prosta refleksja nad rzeczywistością, w której przemoc jest najłatwiej przyswajalnym językiem.

Metahorror przygodowo-familijny z krwawymi torturami i społecznym komentarzem. Plus świetna relacja Andy-Chucky i Krysiron na plakacie w pokoju Andy'ego.

Pozostałe filmy:
X-men. Mroczna Phoenix – 3 oceny, średnia: 2,50/5
Man in Black: International – 3 oceny, średnia 2,50/5
Godzilla – 5 ocen, średnia: 2,50/5
Oszustki – 2 oceny. średnia 2,50/5
Polaroid – 3 oceny, średnia 2,00/5
Tajemnice Joan – 2 oceny, średnia 2,00/5
Z pianą na ustach – 1 ocena, średnia 1,00/5
Ma – 2 oceny, średnia 2,00/5
Catalina – 1 ocena, średnia 0,50/5
