
Bezsilność w Tunisie – recenzja filmu „Piękna i bestie”
Afryka rzadko trafia na ekrany naszych kin, kiedy to się jednak staje, to zazwyczaj są to filmy skupione albo na tzw. Arabskiej Wiośnie („Ostatnie dni

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #43
Przed nami zadziwiająco, jak na tą porę, ciekawy tydzień kinowy. Spragnionych popkulturowej frajdy przyciągnie najnowsze dzieło Spielberga (nasz film tygodnia). Na ekranach też laureatka Oscara

Krótki Format #3 – „Player One”
„Player One”, reż. Steven Spielberg Ocena: 3.5/5 W kinach możemy zobaczyć nowy film Stevena Spielberga, którym wraca do przygodowego science-fiction. Fabuła “Player One” oparta została

Pęknięcie – analiza filmu „Wieża. Jasny dzień”
Poruszanie się po filmie „Wieża. Jasny dzień” jest porównywalne do przechadzki po polu minowym. Mnogość podejmowanych przez Jagodę Szelc zagadnień, jak również otwarcie przez reżyserkę

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #42
Trudno nie odnieść wrażenia, że dla kinomanów nadchodzi najnudniejszy okres roku. Widzowie, nawet mimo nagłego nawrotu zimy, coraz częściej będą wybierać spacery. Na mniejszą frekwencję

Strach zżera duszę po cichu – recenzja „W czterech ścianach życia”
Dokument „Ostatni w Aleppo” ukazał przejmujące świadectwo grupy cywilnych aktywistów ratujących ofiary z gruzów ich mieszkań. W horrorze „W cieniu śmierci” (2016) konflikt zbrojny

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #41
Niby sezon ogórkowy właśnie się zaczął, ale w tym tygodniu więcej filmów wzbudza nasze zainteresowanie niż by nam się pierwotnie wydawało. Wiosna powoli przeziera

Zstępując do piekieł – recenzja filmu „Anihilacja”
Netflix od 12 marca kusi najnowszym filmem Alexa Garlanda. Anglik odpowiada za scenariusze „28 dni później” czy „Nie opuszczaj mnie”, a jego fabularny debiut “Ex

Zimny trup – recenzja filmu „Wielkie zimno”
„Debiuty rządzą się swoimi prawami” – to truizm tak wyświechtany, że nikomu z pewnością nie chce się z nim nawet polemizować, jednak kiedy oglądałem „Wielkie

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #40
Z siedmiu wchodzących w ten weekend filmów aż pięć to komedie. To wyraźny znak, że polscy dystrybutorzy po oscarowej gonitwie chcą publice dać nieco więcej

Rola czołówki – recenzja filmu „Uciekaj!”
Kilka dni temu odbyła się gala rozdania nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej, gdzie “Uciekaj!” było jednym z faworytów do zdobycia głównej statuetki. Ostatecznie twórca obrazu –

Ja, skandalistka – recenzja filmu „Jestem najlepsza. Ja, Tonya”
Emocje związane z Zimowymi Igrzyskami Olimpijskimi są już za nami. Jak zwykle, nie obyło się bez skandali sportowych i tych mających miejsca poza stadionami. Rosjanie

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #39
Pierwszy weekend marca upłynie na odliczaniu do rozdania nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Do polskich kin trafiają więc dwa ostatnie filmy liczące

Gra pozorów uwodzi kształtem – recenzja filmu „Kształt wody”
Miłość pokonująca wszelkie bariery, bezwarunkowa i wzbogacająca, ujęta w baśniowej otoczce. O ile motyw ten jest wiecznie żywy dla ludzi sztuki, to wymagającego widza może

Retro przyszłość – recenzja filmu „Bez słowa”
Na papierze wszystko wyglądało idealnie – reżyser z doświadczeniem w gatunku science-fiction, trójka popularnych i utalentowanych aktorów, pieniądze Netflixa, a przede wszystkim dopieszczany przez wiele

Miejsca, których nie ma na mapach – recenzja filmu „The Place”
Kameralna włoska komedia „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”, ku zdziwieniu wszystkich, była rok temu w Polsce fenomenem niemalże na skalę słynnych francuskich „Nietykalnych”. Nic

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #38
W myśl zasady inżyniera Mamonia statystyczny polski widz lubi to, co dobrze zna. Dla niego właśnie Patryk Vega w ekspresowym tempie przygotował nową produkcję według

Miłość nie widzi barier – recenzja filmu „Blask”
Chociaż czasy mistrzów takich jak Ozu czy Kurosawa minęły bezpowrotnie, kino japońskie zdaje się nie wychodzić z mody. Zwłaszcza jeśli mówimy o obsadzie konkursów podczas

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #37
Walentynki już za nami. Mimo to spodziewamy się, że kina nadal oblegane będą przez fanki Greya i komiksomaniaków szturmujących seanse „Czarnej Pantery”. Tymczasem, nowy tydzień

Krótki format #2 – „Ja, Godard”
„Ja, Godard”, reż. Michel Hazanavicius Ocena: 3,5/5 Z filmu „Ja, Godard” jasno wynika, że jeden z protoplastów Nowej Fali jest wiecznie żywy. Francuski rewolucjonista,

Krótki format #1 – „Księżyc Jowisza”
„Księżyc Jowisza”, reż. Kornél Mundruczó Ocena: 4/5 Latający muzułmanin odmieniający oblicze ziemi, węgierskiej ziemi – w dobie kryzysu uchodźczego oraz ostrych sporów politycznych takie

Bestia ludzka – recenzja filmu „Jeszcze nie koniec”
Pierwsza połowa lutego stoi w polskich kinach pod znakiem opowieści o konfliktach małżeńskich. Obok „Niemiłości” – metafizycznej epopei Zwiagincewa – pojawia się kameralny dramat debiutującego

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #36
Styczeń i luty każdego roku upływają dla kinomanów w Polsce pod znakiem Oscarów. Takie też były poprzednie tygodnie i taki zapowiada się następny. Inaczej jednak

Taniec ślepców – analiza filmu „Niemiłość”
Zapewnienia o wiecznej miłości są najszczerszymi i jednocześnie najbardziej kłamliwymi obietnicami, jakie człowiek może złożyć człowiekowi. Konia z rzędem temu, kto patrząc w oczy bratniej

Brytyjskie spory – recenzja filmu „Czas mroku”
Postaci angielskich elit są ostatnimi czasy nośnym tematem wśród filmowców. Wystarczy spojrzeć na „Jak zostać królem” sprzed kilku lat czy netfliksowe nieco nowsze „The Crown”.

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #35
Pszczółka Maja bzyczy nam do ucha, że już za tydzień igrzyska w Pjongczang, ale my nie zamierzamy siedzieć bezczynnie w domu. W pierwszy weekend lutego

Bhutan noir – recenzja filmu „Miód dla dakini”
Debiut reżyserski Dechen Roder niebawem zagości na polskich ekranach, dzięki, stawiającym pierwsze kroki w dystrybucji, Pięciu Smakom. Film produkcji bhutańskiej jest tylko pozornie wysoce ryzykownym

Come on, Vogue – recenzja filmu „Wszystkie pieniądze świata”
„Wszystkie pieniądze świata” już od publikacji pierwszego zwiastuna wzbudzały wielkie zainteresowanie. Drugi w tym samym roku film Ridleya Scotta, powrót do thrillera po tragicznym „Adwokacie”

Pocztówki z przeszłości – recenzja filmu „Tamte dni, tamte noce”
“Tamte dni, tamte noce” były rewelacją pierwszej fazy tegorocznego sezonu amerykańskich nagród filmowych. Teraz zdobywca czterech nominacji do Oscara wchodzi do polskich kin. Czy dzieło

Train to Besson – recenzja filmu „Pasażer”
Kiedy w 2008 r. do kin weszła wyprodukowana przez Luca Bessona niskobudżetowa „Uprowadzona”, specjaliści od analizowania wyników box office’u przecierali oczy ze zdumienia, a lekko