Złote Koniki 2022 – wyniki

Początek roku to w świecie kina czas podsumowań w postaci rozdań nagród. Pełna Sala po raz drugi rozdaje swoje wyróżnienia, czyli ZŁOTE KONIKI, których zwycięzców wyłoniono w wyniku plebiscytu. Grono akademickie stworzyło tym razem 45 osób zajmujących się kinem, w tym nasi redaktorzy i współpracownicy oraz zaproszeni krytycy, eksperci, dziennikarze i blogerzy. Nominowanych w 18 kategoriach poznaliście w styczniu, a dziś zapraszamy na ogłoszenie wyników.

W głosowaniu wzięli udział: 

  • Michu SzczepańskiAberracje
  • Karolina Marciszewska, Akademickie Radio Centrum 89.FM Rzeszów, audycja DEJA VU
  • Mateusz ŻebrowskiDrugi seans
  • Miłosz Stelmach, czasopismo Ekrany
  • Kamila SzlagaEsoteric Surgery
  • Jan Brzozowski, film.org.pl
  • Kasia WolaninFilmaster
  • Maciej KędzioraFilmawka
  • Kamil Walczak, Filmawka
  • Patrycja MuchaFilmowe odloty
  • Karolina KostyraFinal Girls
  • Daniel OklesińskiFundacja Replika
  • Adam Krośnicki-Midoń, Godardowskie igraszki i wujkowie Apichatponga Weerasethakula
  • Maja Madejowska, Godardowskie igraszki i wujkowie Apichatponga Weerasethakula
  • Jacek Cegiełka, miesięcznik KINO
  • Piotr Czerkawski, miesięcznik KINO
  • Adriana Prodeus, miesięcznik KINO, miesięcznik VOGUE
  • Marcin GrudziążPełna Sala
  • Michał KonarskiPełna Sala, wPunkt
  • Maciej Kowalczyk, Pełna Sala
  • Mateusz Marcin Mróz, Pełna Sala
  • Julia PalmowskaPełna Sala, Palma kulturalna
  • Agnieszka PilacińskaPełna Sala, Fundacja Replika
  • Tomasz Poborca, Pełna Sala, Sorry, takie mamy kino
  • Marcin Prymas Pełna Sala
  • Jędrzej SławnikowskiPełna Sala
  • Kacper SłodkiPełna Sala
  • Dawid SmykPełna Sala
  • Anna StrupiechowskaPełna Sala
  • Paweł Tesznar, Pełna Sala
  • Łukasz Baran, współpracownik Pełna Sala
  • Adrian Burz, współpracownik Pełna Sala
  • Michał KaczońRadioZET.pl
  • Paweł Guszkowskirecenzenci.pl
  • Typowy Jędrzej – student filmoznawstwa
  • Bartłomiej NowakSezon nagród filmowych
  • Michał Oleszczyk, SpoilerMaster
  • Bolesław Racięski vel Racięski, Ścieżka dźwiękowa: podcast filmowy
  • Mateusz RotWatching Closely
  • Maciej StasierskiWatching Closely
  • Mateusz Tarwacki, zawieszony.pl
  • Mateusz Demski, krytyk niezależny
  • Daria Sienkiewicz, krytyczka niezależna
  • Sebastian Smoliński, krytyk niezależny
  • Marcin Stachowicz, krytyk niezależny (Filmweb, Dwutygodnik, CzasKultury i inne)

Najlepszy aktor drugoplanowy

ZŁOTY KONIK 2022 za najlepszą męską rolę drugoplanową trafia do … ALBRECHTA SCHUCHA za występ w filmie BERLIN ALEXANDERPLATZ. 

Przerażająca wizja diabła w ludzkiej skórze, który swoimi słabościami i inteligencją manipuluje i rządzi życiem naiwnego uchodźcy. Współczesna reinterpretacja toposu z klasyki literatury, która wchodzi pod skórę widza.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie, a także największą liczbę pierwszych miejsc zdobytych w głosowaniu preferencyjnym otrzymuje … PAUL RACI  za pełną zadumy rolę głuchego edukatora w filmie SOUND OF METAL Dariusa Mardera. 

Odtwórz wideo

3. Kodi Smit-McPhee za Psie pazury

4. Jacek Braciak za Żeby nie było śladów

5. Lakeith Stanfield za Judasza i Czarnego Mesjasza

6. Simon Helberg za Annette

7. Leslie Odom Jr. za Pewnej nocy w Miami…

Najlepszy test dla aktora? Usprawiedliwić w naszych oczach nawet najbardziej antypatyczną postać. W Śladach Braciak wychodzi z tej próby zwycięsko, a w gratisie daje nam pokaz swej zwyczajowej nonszalancji. Spróbujcie wypowiedzieć na głos z tą niepodrabialną, Braciakową emfazą kwestię: "I co ty teraz będziesz jadł? Wiersze, kurwa, pani Sadowskiej?"

Piotr Czerkawski

Gdyby to był film po angielsku, to pewnie Schuch dostałby Oscara.

Ukłony dla szaleńca, który ukradł spektakl! Brawo, Albrecht Schuch!

W kontrze do 1 planu męskiego uważam, że na drugim planie brak naprawdę wybitnych występów (filmu Stanfielda nie znam, może chociaż on). Na pewno trzeba oddać kunszt Raciemu i Smitowi-McPhee, a także docenić wokalne zdolności Odoma Jr. Być może z tej grupy najwięcej udowodnił jednak Helberg, który w Annette wypadł rewelacyjnie.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Do wszystkich ról poza rolą Smita-McPhee mam jakieś "ale", więc wybór był oczywisty. Smit-McPhee jako przewrotny "słabiak" na Dzikim Zachodzie i długo, długo nic

Złoto nie rola! Za grę niskimi rejestrami - całą postać można wyczytać niemal z oczu - gdzie był ten gość wcześniej i czemu nie ma już 10 Oscarów, tego nie wiem. - Paul Raci.

Agnieszka Pilacińska
Agnieszka Pilacińska
Pełna Sala, Replika

Simon Helberg to jedyny powód dla którego czułem jakąkolwiek przyjemność z oglądania Annette, bez kitu

Typowy Jędzej Student Filmoznastwa

Niespecjalnie mocna stawka, zdecydowanie wyróżniają się Braciak i Raci (z naciskiem na tego pierwszego).

Kacper Słodki
Kacper Słodki
Pełna Sala

Jacek Braciak - za doskonały portret wrażliwej osoby w spektrum autyzmu.

Mateusz Tarwacki
Zawieszony

Najlepsza realizacja artystyczna

ZŁOTY KONIK 2022 za najlepszą realizację artystyczną wędruje do twórców filmu … DIUNA

W tej niepowtarzalnej kategorii, w której łączymy niemal wszystkie technikalia odpowiadające za warstwę audiowizualną filmu, tak więc: scenografię, kostiumy, charakteryzację, efekty specjalne i dźwięk, wirtualna statuetka powędrowała do Diuny, za wykreowanie przepięknej, ale również budzącej strach planety, na której życie rządzi się zupełnie innymi prawami, niż na starej dobrej Arrakis, a każda kropla wody jest na wagę złota. Nie pierwszy raz w tym plebiscycie zwycięstwo przypada hollywoodzkiemu filmowi o wielkim budżecie, rok temu triumfy święciło tu 1917.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie trafia do ANNETTE, nieszablonowego musicalu Leosa Caraxa, w którym różnorodność kadrów i scenografii rzucała na kolana, a udźwiękowienie sprawiało że partie wokalne miały okazję wybrzmiewać z całą mocą.

Odtwórz wideo

3. DAU. Natasza

4. Kurier Francuski z Liberty, Kasas Evening Sun

5.  Spencer

6. West Side Story

7. West Side Story

8. Noc królów

9. Żeby nie było śladów

10. Legion Samobójców: The Suicide Squad

W kostiumach i charakteryzacji wygrywa Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun. W efektach specjalnych, scenografii i dźwięku – Diuna. Więc chyba Diuna. Niezgorsza w sumie w kostiumach.

Nie pamiętam kiedy ostatni raz jakiś seans filmowy był dla mnie równie intensywnym doświadczeniem zmysłowym jak tegoroczne "Sound of Metal".

Piotr Czerkawski

Wychodzę z założenia, że to, co w filmie kryje się na drugim planie (scenografia) albo pozornie wydaje się tylko dopełnieniem opowieści (kostiumy), może być równie ważne, jak plan pierwszy. Szkoda, że najciekawsze kategorie potraktowane są po macoszemu i ściśnięte w jednej „dyrekcji artystycznej”.

Karolina Kostyra
Final Girls

Za dźwięk – Sound of Metal. Za scenografię – Diuna. Za kostiumy – Spencer. Za całokształt – DAU. Natasza (choć świetną robotę polskiej ekipy w Żeby nie było śladów również trzeba docenić).

Jędrzej Sławnikowski
Jędrzej Sławnikowski
Pełna Sala

DAU. Natasza za unikatowe, dopracowane na wielu poziomach, wykreowanie świata przedstawionego.

Kacper Słodki
Kacper Słodki
Pełna Sala

W przeciwieństwie do większości blockbusterów, ten film zakłada, że nie zawsze musi być wszystko widać. Podążamy w półmroku, oślepia nas słońce, oczy zawiewa nam piaskowa burza, a czasem cały kadr zasłania łopocząca tkanina. Jeśli widzimy brutalistyczne budowle czy cyberpunkowe osiągnięcia techniki, to nie po to, żeby się nimi zachwycać. Beton ma się sprawdzać w praktyce, a nie kazać nad sobą rozpływać. Dizajn tego filmu jest elegancki, a więc pozwala sobie na nonszalancję. Efektów specjalnych używa w nienachalny sposób, na przykład nakładając drżącą poświatę na ciało jako tarczę. Narracja płynie nieśpiesznie, bo celem jest wykreowanie atmosfery, jakby pod wpływem psychodelików czy raczej inhibitorów, czyli spowalniaczy akcji.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Jeżeli cokolwiek u Andersona gra, niezależnie od jakości samego filmu, to właśnie kostiumy, charakteryzacja i scenografia.

Wątpię, by było coś lepszego w tej kategorii niż film twórcy Mortal Kombat i Jeżeli..., ale wstrzymuję się, bo nie widziałem dostatecznie dużo.

Adrian Burz
Adrian Burz
Pełna Sala

W tej kategorii szczególnie odczuwam brak Zielonego rycerza, ale również Ostatniego pojedynku.

Diuna - za wykreowanie zupełnie "nowego" świata.

Agnieszka Pilacińska
Agnieszka Pilacińska
Pełna Sala, Replika

Wydaje się, że największe wyzwania mieli twórcy Diuny i DAU (nawet jeśli budowali obiekty na 14 filmów), trzeba oddać część fenomenalnym scenografiom i kostiumom w Kurierze (Wes zawsze o to dba). Wysoki, hollywoodzki poziom trzyma również Spielberg czy James Gunn.

Najlepszy scenariusz adaptowany

ZŁOTY KONIK 2022 za najlepszy scenariusz adaptowany trafia do …. FLORIANA ZELLERA i CHRISTOPHERA HAMPTONA za film OJCIEC będący adaptacją sztuki Floriana Zellera pod tym samym tytułem (oryg.  Le Père).

Zdobywcy zeszłorocznego Oscara w tej samej kategorii okazali się bezkonkurencyjni również w Złotych Konikach. Nie ma się czemu dziwić, sposób, w jaki udało im się przewrotnie i dowcipnie pokazać proces utraty świadomości, wraz z pogarszającym się stanem zdrowia robi wrażenie i pozwala traktować Ojca jako najlepiej napisany film minionego roku.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie trafia do Jane Campion za film PSIE PAZURY i scenariusz będący adaptacją powieści Thomasa Savage’a pod tym samym tytułem. Za zbudowanie fantastycznej historii trudnej rodzinnej relacji dwóch braci, hodujących bydło na dzikim zachodzie.

Odtwórz wideo

3. Martin Behnke i Burhan Qurbani za Berlin Alexanderplatz, adaptację powieści Alfreda Döblina

4. Kelly Reichardt i Jonathan Raymond za Pierwszą krowę, adaptację powieści The Half-Life Jonathana Raymonda

5. Eric Roth, Danis Villeneuve, Jon Spaihts za Diunę, adaptację powieści Franka Herberta

6. Wes Anderson za Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun, adaptację artykułów prasowych w tygodniku The New Yorker

7. Patrick Imbert, Magali Pouzol i Jean-Charles Ostorero za Szczyt bogów, adaptację mangi  Kamigami no Itadak autorstwa Baku Yumemakury i Jirô Taniguchiego

Jak mówi chińskie przysłowie: daj krowie w żłobie, ona da i tobie. Dlatego w tej kategorii wybór jest prosty - Pierwsza krowa.

Bolesław Racięski vel Racięski
Ścieżka dźwiękowa

Znaleźć coś nowego w książce sprzed wieku, która na dodatek została już wyeksploatowana przez Fassbindera? Burhan Qurbani wyważył sobie drzwi do artystycznej ekstraklasy.

Piotr Czerkawski

Ojciec - za umiejętność zachowania ram sztuki teatralnej na ekranie, bez szkody dla jednego i drugiego.

Agnieszka Pilacińska
Agnieszka Pilacińska
Pełna Sala, Replika

Lepszej adaptacji Diuny się nie doczekamy.

Bardzo wyrównany poziom i trudny wybór, ale ostatecznie stawiam na Berlin Alexanderplatz.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Pełna Sala

Dużo karkołomnych przedsięwzięć w przekładaniu na język filmowy bardzo trudnych tekstów, ale o tak precyzyjny scenariusz jak Psie pazury naprawdę dziś trudno.

Dawid Smyk
Dawid Smyk
Pełna Sala

Lepiej tej Diuny zrobić się nie dało, ale kocham to, jak Martin Behnke i Burhan Qurbani tchnęli nowe życie w Berlin Alexanderplatz. Proszę mi tak ożywiać wszystkie przykurzone książki.

Gwiezdne wojny dla wrażliwców – wysmakowane, wydizajnowane, transowe przedstawienie najważniejszych spraw, jakimi żyjemy. Tematyka ekologiczna, feministyczna, postkolonialna i równościowa aktualna jak nigdy dotąd, choć książka, na podstawie której powstał film, ukazała się w 1965 r. Timothée Chalamet w głównej roli ucieleśnia delikatność, powściągliwość i nieustępliwość młodego pokolenia. Niech przejmą władzę nad Ziemią – jednorożce, elfy, snowflaki – będą się nią opiekować lepiej niż ich poprzednicy.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Najlepszy fabularny debiut reżyserski

ZŁOTY KONIK 2022 za najlepszy debiut reżyserski trafia do …. DEI KULUMBEGASHVILI za film POCZĄTEK.

Ciężko o lepsze wejście w branżę niż to, na które zapracowała sobie młoda Gruzinka. Po wzięciu szturmem Międzynarodowego Festiwalu FIlmowego w San Sebastián i zdobyciu nagrody specjalnej w Toronto, a także zaskarbieniu sobie sympatii krytyków i fanów kina niezależnego na całym świecie reżyserka może dopisać sobie do CV Złotego Konika. Nagrodę jak najbardziej zasłużoną, bo sposób w jaki zbudowała ona postać Yany, żony lidera wspólnoty Świadków Jehowy oraz dramat jakiego kobieta doświadczyła, był godny najbardziej doświadczonego reżysera.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymuje CATARINA VASCONECELOS za METAMORFOZĘ PTAKÓW, poruszający, poetycki dokument o rodzinie, która mimo wielkiej miłości zmuszona jest do funkcjonowania na odległość, przez pracę ojca-żeglarza.

Odtwórz wideo

3. Florian Zeller za Ojca

4. Darius Marder za Sound of Metal

5. Emerald Fennell za Obiecującą. Młodą. Kobietę.

6. Dawid Nickel za Ostatni komers

7. Ninja Thyberg za Pleausre

8. Camilo Restrepo za Po kablach

9. Michael Sarnoski za Świnię

10. Prano Bailey-Bond za Censora

Uległość pojęta jest tu jako solidarność ze wspólnotą, koniec wiary w indywidualizm, który ma dać poczucie, że jesteśmy częścią czegoś większego. Pokazuje wędrówkę bohatera od życia w hałasie do ciszy. Choć świat głuchych to żadne Eldorado, tylko wywieszenie sobie białej flagi, zakończenie wewnętrznych walk. Riz Ahmed to nowy Ryan Gosling – kochanek piękny, smutny, idealny. Jego wielkie lśniące ciemne oczy stają się przepaścią, w którą chce się skoczyć. Paradoksalnie dopiero, gdy jego bohater traci słuch, staje się w pełni człowiekiem.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Jestem zawiedziony, że w Sound of Metal nikt nie grał metalu, co najwyżej jedna koszulka Motórhead się przewinęła.

Bolesław Racięski vel Racięski
Ścieżka dźwiękowa

Kino debiutami stoi. Ojciec i Obiecująca. Młoda. Kobieta to były moje zeszłoroczne olśnienia. Z wypiekami na twarzy czekam, co nam zaproponują w kolejnych swoich filmach Florian Zeller i Emerald Fennell.

Bardzo różnorodny zestaw. Mnie najbardziej uwiodło poetyckie puzderko, którym zabawiła się Catarina Vasconcelos. Kino zwiewne, nostalgiczne (w dobrym tego słowa znaczeniu), kameralne, ale jednocześnie odnoszące się do trudnej historii najnowszej Portugalii czy malarstwa. Pokłon także dla innej reżyserki, czyli Dei Kulumbegashvili, której Początek nie tylko dotykał tematu tabu w Gruzji, pozycji kobiet w społeczeństwie, ale odznaczał się zajmującą stroną formalną.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Ojciec, to nie tylko najlepszy debiut, ale jeden z najlepszych filmów roku.

Maciej Stasierski
Maciej Stasierski
Watchling Closely

Za jedyne w swoim rodzaju oddanie natury doświadczenia portugalskiego "saudade".

Niezwykle uczciwy i emocjonujący, ale bez tanich chwytów, obraz starości i odchodzenia. A Anthony Hopkins zachwycający.

Mieliśmy w tym roku naprawdę fenomenalne i niezwykle dojrzałe debiuty. Mój głos idzie na Początek, ale Sound of Metal, Obiecującą. Młodą. Kobietę i Ojca cenię sobie niemal równie mocno.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
Pełna Sala

Sound of Metal - za dekonstrukcję teraźniejszości poprowadzoną w surowy, chropowaty sposób, bez szukania poklasku. Także za emocjonalną prawdę i portret bohatera bliski sercu.

Agnieszka Pilacińska
Agnieszka Pilacińska
Pełna Sala, Replika

Cały ten film jest jak użyty na ścieżce dźwiękowej cover Toxic - drapieżny, przewrotny i na długo pozostający w głowie.

Piotr Czerkawski

To moja ulubiona kategoria w tym roku. Pełna cudownych filmów, z których wszystkie zapamiętam. Takiego kina właśnie szukam. Ostatecznie w moim sercu wygrała Emerald Fennell za Obiecującą. Młodą. Kobietę., bo to już w pełni dojrzały reżysersko debiut, bardzo przemyślany i bardzo starannie skonstruowany. Bezkompromisowy jak rzadko. Ale równie ciepło będę wspominać odwagę i warsztat Ninji Thyberg (Pleasure) i Prano Bailey-Bond (Censor), tak samo zresztą jak koncepcje i konstrukcję filmów Floriana Zellera (Ojciec), Dei Kulumbegashvili (Początek), Dariusa Mardera (Sound of Metal), Catariny Vasconcelos (Metamorfoza ptaków) i Dawida Nickela (Ostatni komers).

Najlepsza przełomowa rola aktorska

ZŁOTY KONIK 2022 za najlepszy przełomową rolę aktorską trafia do …. ALANY HAIM za film LICORICE PIZZA.

Kategoria ta, nie bez przyczyny nie nazywa się wprost debiutem, wszak kariera aktorska często rozpoczyna się od ról całkowicie marginalnych, by potem dostawać coraz ciekawsze wyzwania. Jednak tym razem nagradzamy absolutną debiutantkę, która w filmie Paula Thomasa Andersona po raz pierwszy wystąpiła w filmie fabularnym. Nie znaczy to, że Alana nie ma żadnego doświadczenia przed kamerą, gdyż jako członkini grupy muzycznej Haim nagrywała wiele teledysków czy też wypowiadała się w filmach dokumentalnych. Swojego Złotego Konika dostała za pełną wdzięku kreację w sentymentalnej podróży do lat 70., gdzie wraz z innym debiutantem Cooperem Hoffmanem stanowili duet, od którego ciężko było oderwać wzrok. 

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie, otrzymuje MAGDALENA KOLEŚNIK za film SWEAT, w którym brawurowo wcieliła się w trenerkę fitnessu i gwiazdę mediów społecznościowych portretując zarówno blichtr internetowej sławy, jak i przygnębiającą samotność.

Odtwórz wideo

3. Sofia Kappel  za Pleasure

4. Ariana DeBose  za West Side Story

5. Hubert Miłkowski  za Hiacynta

Przebojowa Alana Haim i długo nikt, choć bardzo doceniam wysiłek (aktorski i fizyczny) Sofii Kappel i Magdaleny Koleśnik.

Dla mnie chyba najwięcej wygrała Koleśnik. Rolą w Sweat weszła do pierwszej ligi aktorstwa w Polsce, już widać kolejne projekty z nią i oby więcej. Ponadto trafiła do mnie bardzo naturalna Haim oraz bardzo temperamentna DeBose, być może najlepsza z obsady spielbergowskiego rimejku.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Zawsze dotąd w tle sióstr z zespołu tu odsłoniła niebywałą siłę i charyzmę. Żywe srebro, twarz zmieniająca się w brzydką i piękną w okamgnieniu. chce się oglądac ją naokrągło.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Koleśnik bezkonkurencyjna, choć warto wyróżnić również Huberta Miłkowskiego, który uniósł całego Hiacynta i charyzmatyczną Alanę Haim.

Kacper Słodki
Kacper Słodki
Pełna Sala

Świetne występy, ale największe wrażenie zrobiła na mnie Magdalena Koleśnik. Poproszę o więcej ciekawych ról dla tej znakomitej aktorki!

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Pełna Sala

Mam nadzieję, że powstanie film, w którym Alana Haim przez 90 minut będzie prowadziła samochód na wstecznym. I że będą go puszczać w WORD-ach.

Bolesław Racięski vel Racięski
Ścieżka dźwiękowa

Koleśnik niesie na barkach cały film. Gdyby nie ona, nie byłoby czego oglądać. Nasze narodowe złoto.

Agnieszka Pilacińska
Agnieszka Pilacińska
Pełna Sala, Replika

Nie przepadam za nowym filmem P.T Andersona, ale - na przemian silna i krucha, sarkastyczna i melancholijna - Alana Haim to faktycznie aktorskie odkrycie.

Piotr Czerkawski

Cieszy solidna polska reprezentacja w tej kategorii. Mam nadzieję, że i Koleśnik, i Miłkowskiego jeszcze nie raz będziemy mieć okazję oglądać.

Jędrzej Sławnikowski
Jędrzej Sławnikowski
Pełna Sala

Jedyna kategoria, w której Licorice Pizza zasługuje na nagrodę...

Julia Palmowska
Julia Palmowska
Pełna Sala

Trudny wybór pomiędzy genialnymi rolami kobiecymi - Haim, Kappel i Koleśnik, ale to jak genialnie zagrała Kappel postać tak niebotycznie trudną i łatwą do przeszarżowania, zasługuje na wyróżnienie.

Najlepsze zdjęcia

ZŁOTY KONIK 2022 za NAJLEPSZE ZDJĘCIA wędruje do… CLAIRE MATHON za film SPENCER.

Spencer to jeden z filmów, które zachwyciły w tym roku swoją warstwą audiowizualną. Ogromna w tym zasługa operatorki dzieła Larraína, Claire Mathon (zdobywczyni Cezara za Portret kobiety w ogniu [2019] i nominowanej do tej nagrody za Nieznajomego nad jeziorem [2013]). Jej zdjęcia powstałe na taśmie 16 mm czynią film dusznym, w swój specyficzny sposób nostalgicznym i baśniowym. Francuzka pozostaje skupiona na głównej bohaterce, a przy tym pomysłowo prezentuje również jej otoczenie, dzięki czemu optyka jednej protagonistki, do jakiej tak przywiązany jest reżyser, wypada jeszcze lepiej.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymuje ARI WEGNER za film PSIE PAZURYChoć dalecy pozostajemy od wskazywania zdjęć jako esencjonalnej zalety dzieła Jane Campion, trzeba przyznać, że jej poetycki antywestern faktycznie wygląda niesamowicie, napięcie można w nim kroić nożem, a inscenizacja kadrów pozwala na wiele fascynujących zabiegów reżyserskich.

Odtwórz wideo

3. Jürgen Jürges za DAU. Natasza

4. Paul Thomas Anderson i Michael Bauman za Licorice Pizza

5.  Juraj Chlpík za Sługów

6.  Bartosz Świniarski za Niepamięć

7. Oscar Ignacio Jimenez za Zabójstwo dwojga kochanków

Słudzy - za klasyczne zdjęcia, uwodzące prostotą i obezwładniające łączeniem monumentu z ciszą.

Agnieszka Pilacińska
Agnieszka Pilacińska
Pełna Sala, Replika
Za oddanie nastroju dwóch autorytaryzmów (państwowego i kościelnego) samym tylko obrazem.

Najpiękniejszą robotę wykonali z tego zestawu Jürges (kamera z ręki, ciasne kadry, lecz nigdy nie brak jedna przestrzeni, totalna kontrola) i Mathon (Spencer wygląda zjawiskowo), więc europejscy operatorzy górą. Trzeba oddać też, że super prezentują się Słudzy. Wyróżnienie dla Australijki Ari Wegner za Psie pazury.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

35mm i niezrównana umiejętność reprodukcji stylu lat 70.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Film pokroju DAU. Natasza łatwo mógł zamienić się w przeciągniętą transmisję patostreamingową, ale nie stało się tak między innymi właśnie dzięki zdyscyplinowanym zdjęciom Jurgesa.

Piotr Czerkawski

Kolejna przepiękna robota Claire Mathon. Wyprzedziła u mnie nawet wyróżnione w Berlinie zdjęcia do DAU. Nataszy.

Jędrzej Sławnikowski
Jędrzej Sławnikowski
Pełna Sala

W tym roku wybór był banalnie prosty (bo też ładne widoczki, czarno-białość czy inne retro same w sobie mi nie robią). Oscar Ignacio Jimenez za Zabójstwo dwojga kochanków. Najbardziej australijskie zdjęcia roku. Format, kadrowanie, tonacja, klimat, przestrzeń – miodzio!

Najlepszy montaż

ZŁOTY KONIK 2022 za najlepszy montaż trafia do AFFONSO GONÇALVESA i ADAMA KURNITZA za film THE VELVET UNDERGROUND w którym zjawiskowo połączyli zdjęcia z muzyką legendarnej kapeli, portretowanej przez Todda Haynesa w jego najnowszym dziele.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymał FRÉDÉRIC THORAVAL za film OBIECUJĄCA. MŁODA. KOBIETA swoim efektownym montażem sprawiając, że tempo ekscytującego debiutu Emmerald Fennel nieustannie wciska widza w fotel i nie pozwala na chwilę nudy.

Odtwórz wideo

3. Mikkel E.G. Nielsen za Sound of Metal

4.  Paul Machliss za Ostatniej nocy w Soho

5. Nelly Quettier za Annette

6. Sebastián Sepúlveda za Spencer

7. Joi McMillon  za Zolę

 

To, co dzieje się w montażu The Velvet Underground, przechodzi ludzkie pojęcie. Niesamowitą narracyjną siłę dzieło Haynesa zawdzięcza w dużej mierze temu właśnie aspektowi. Innowacyjne łączenie archiwaliów z wywiadami, dzielenie ekranu, dostosowywanie tempa cięć do bohaterów i zmieniającego się charakteru muzyki zespołu... W idealnym świecie ten wielki dokument powinien otrzymać wszystkie nagrody za montaż.

Kacper Słodki
Kacper Słodki
Pełna Sala

Podtrzymuję to, co pisałam przed rozdaniem zeszłorocznych Oscarów. Obiecująca. Młoda. Kobieta i jej szatańsko dobry montaż. Idealnie oddający intencje scenarzystki-reżyserki, podążając krok w krok za myślami głównej bohaterki.

Dla mnie istnieje tu jeden typ: The Velvet Underground. Tyle materiału zmontowanego perfekcyjnie, z biglem, ze skutkiem takim, że zapominamy, że to skrawki archiwaliów, a nie ciąg nagranych przed sekundą nagrań.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Nie wiem, jak to skomentować. Po prostu działa. Sound of Metal.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Zola to zdecydowanie najbardziej energetyczny film roku

Piotr Czerkawski

Genialny dokument The Velvet Underground nie tylko montażem stoi, ale jest to bez wątpienia jedna z jego najmocniejszych stron.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Pełna Sala

Najlepszy film animowany

ZŁOTY KONIK 2022 dla najlepszego filmu animowanego trafia do …. PETE’A DOCTERA i dystrybutora DISNEY za CO W DUSZY GRA.

Podczas zeszłorocznego sezonu nagród, ten przepełniony jazzem i metafizycznymi rozmyślaniami o sensie życia film zdominował swoją kategorię i inaczej nie chce być również na Konikach. Mimo ciekawej konkurencji ze strony animacji mniejszych producentów Pixar okazał się w tym roku nie do pokonania, a my jesteśmy pewni, że do historii Joe Gardnera — sympatycznego nauczyciela muzyki widzowie na całym świecie będą wracać jeszcze nie raz.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymują MARIUSZ WILCZYŃSKI i GUTEK FILM za film ZABIJ TO I WYJEDŹ Z TEGO MIASTA. Można więc powiedzieć, że rok ten zdominowały animacje o mocnym muzycznym zabarwieniu, jednak w przeciwieństwie do zwycięzcy kategorii, polska animacja jest przepełniona bólem i tęsknotą, a zamiast jazzu wypełnia ją blues autorstwa Tadeusza Nalepy — przedwcześnie zmarłego przyjaciela reżysera, któremu on sam dedykował swoje dzieło.

Odtwórz wideo

3. Michael Rianda i Netflix za Mitchellowie kontra maszyny

4. Enrico Casarosa i Disney za Lucę

5. Patrick Imbert i Netflix  za Szczyt bogów

6. Christian Ryltenius i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty za Filonka Bezogonka

7. Aurel i Amazon Prime za Josepa

Jako że na Filonka Bezogonka prawdopodobnie nikt nie zagłosuje (tylko 67 głosów na Filmwebie), ja przyznaję mu nagrodę w kategorii: Najbardziej uroczy tytuł.

Karolina Kostyra
Final Girls

Uzasadnienie wielkości Zabij to i wyjedź z tego miasta poniżej w dziale polskim.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Chociaż wśród nominowanych nie brakuje jakościowych animacji typowo dziecięcych moim numerem jeden jest fenomenalna historia o himalaizmie czyli Szczyt bogów. Chociaż chciałbym specjalnie wyróżnić Filonka Bezogonka jako zdecydowanie najlepszą w tym roku animację dla dzieci, dopiero zaczynających przygodę z kinem.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
Pełna Sala

Zabij to... - za sentymentalną podróż w czasie, po której prowadzi dźwięk i emocje.

Agnieszka Pilacińska
Agnieszka Pilacińska
Pełna Sala, Replika

Mitchellowie kontra maszyny, a potem długo, długo nic.

Typowy Jędrzej - student filmoznastwa

Nigdy nie słyszałem o filmie Filonek Bezogonek, ale teraz bardzo chcę go obejrzeć.

Bolesław Racięski vel Racięski
Ścieżka dźwiękowa

To nie był zbyt mocny rok dla animacji wielkich studiów. Netflix dostarczył nam piękną niespodziankę w postaci Mitchellów, można zawsze też liczyć na niezależna animację, Wilczyński, Szczyt bogów czy Josep to najlepsze dowody na to, że europejska sztuka ma się wybornie.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Najlepsza aktorka drugoplanowa

ZŁOTY KONIK 2022 dla NAJLEPSZEJ AKTORKI DRUGOPLANOWEJ otrzymuje… OLIVIA COLMAN za występ w filmie OJCIEC.

Olivia Colman wciela się w Ojcu w córkę tytułowego bohatera. Jej rola ma bardziej znaczenie towarzyszące dla centralnej postaci Anthony’ego Hopkinsa, jednak jako że choroba Alzheimera ma ogromny wpływ na życie całej rodziny, a to właśnie Anne jest jedyną osobą, która pozostała mężczyźnie, to Colman ma do odegrania tutaj wiele naprawdę trudnych emocjonalnie scen. Największe wrażenie robi zdecydowanie sekwencja urojonego duszenia rodzica.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie wędruje do… YOUN YUH-JUNG za rolę w filmie MINARI. Występ ten ujmuje swoim urokiem i bezpretensjonalnością, nawet tych, którym daleko do jakkolwiek pozytywnego odbioru samego filmu. Zaowocował on zresztą Oscarem za najlepszą rolę drugoplanową dla aktorki znanej dotąd głównie na rodzimym, południowokoreańskim poletku.

Odtwórz wideo

3. Kirsten Dunst za Psie pazury

4. Ellen Burstyn  za Cząstki kobiety

5. Weronika Książkiewicz za Powrót do tamtych dni

7. Léa Seydoux za Kuriera Francuskiego z Liberty, Kansas Evening Sun

8. Rita Moreno za West Side Story

Olivia Coleman - wiadomo. Aktorka marzeń, znakomita gdziekolwiek się pojawi. Wolę napisać o miejscu drugim. Oceniłam Weronikę Książkiewicz tak wysoko, bo po raz pierwszy pokazała, na co ją stać i że nie jest tylko lalą grającą sztywne ogony. W Powrocie do tamtych dni zapamiętałam głównie ją - zdesperowaną, bezbronną, opętaną ratunkiem dla uzależnionego. Książkiewicz udowadnia, że ma wielki, niewykorzystany talent. Mam nadzieję, że zacznie się dla niej nowa epoka.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Tu w moim odczuciu pięknie wypadły weteranki: Burstyn, którą haniebnie pominięto na Oscarach, Youn, która trzyma kiepskie Minari na jakimkolwiek poziomie czy Moreno, która przyprawiła mnie podczas seansu o łzy. Pochwały należą też naszej Książkiewicz, być może to jej rola życia, ale życzę jej oczywiście dalszych sukcesów.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Z podziwem i aplauzem dla Olivii Colman, przyznaję, że czekałam na taką Kirsten Dunst od czasu Melancholii.

Wśród tych nominowanych ról stawiam na Kirsten Dunst, która na tle świetnej obsady w filmie Campion nie otrzymuje tyle uwagi, na ile zasługuje. Moim zdaniem to najlepsza rola z tej listy.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Pełna Sala

Oddałbym cały roczny budżet PISF-u za film o wspólnych przygodach babci z Minari i Marii Maj z Wszystkich naszych strachów.

Piotr Czerkawski

Dobrze, że wracamy do tej niebywale niedocenionej roli Burstyn - co za moc!

Maciej Stasierski
Maciej Stasierski
Watching Closely

Dunst umie zagrać wszystko. Tutaj perfekcyjnie oddała postać z niskim poczuciem własnej wartości, której łatwo można dorzucić kolejne cegiełki do podkopania fundamentów.

Agnieszka Pilacińska
Agnieszka Pilacińska
Pełna Sala, Replika

W filmie z kilkudziesięcioma znanymi nazwiskami pokazującymi twarz na pięć sekund, Seydoux wciąż się wyróżnia — żywy dynamit. Jakaś część mnie jednak wciąż pragnie kolejnego triumfu koreańskiej weteranki.

Dawid Smyk
Dawid Smyk
Pełna Sala

Królowa jest tylko jedna i nazywa się Olivia Colman!

Kacper Słodki
Kacper Słodki
Pełna Sala

Najlepszy scenariusz oryginalny

ZŁOTY KONIK 2022 za najlepszy scenariusz oryginalny trafia do …. LAWRENCE’A MICHAELA LEVINE’A za film CZARNY NIEDŹWIEDŹ.

Dość niespodziewanie zwycięzcą tej kategorii został autor prezentowanego na Warszawskim Festiwalu Filmowym, a następnie American Film Festivalu (podczas edycji łączonej z Nowymi Horyzontami) Czarnego niedźwiedzia, który w Polsce nie doczekał się szerokiej premiery kinowej, a dopuszczony do nominacji był ze względu na pojawienie się w repertuarze HBO GO.

Ten utrzymany w mumblecorowym duchu autotematyczny film o reżyserce w kryzysie i jej procesie twórczym uwiódł nas swoim nieoczywistym podejściem do fabuły, w którym akcja filmu tworzonego przez bohaterkę niejednokrotnie miesza się z prawdziwymi przeżyciami, jakich doświadzca.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymuje EMERALD FENNEL za scenariusz do filmu OBIECUJĄCA. MŁODA. KOBIETA. — świeżego i autorskiego podejścia do kina rape and revenge, za który Brytyjka dostała w zeszłym roku swojego jedynego Oscara.

Odtwórz wideo

3. Emmanuel Mouret za Dyskretny urok niebezpiecznych myśli

4. Lili Horvát za Przygotowania, żeby być razem przez czas nieokreślony

5. Chaitanya Tamhane za Ucznia

6.  Damiano D’Innocenzo i Fabio D’Innocenzo za Złe baśnie

7. Vanessa Block i Michael Sarnoski za Świnię

Nie chciałbym podpaść braciom D'Innocenzo. Krytykują swoich bohaterów równie ostro, co Seidl i Solondz razem wzięci, a co najgorsze zawsze trafiają w sedno.

Piotr Czerkawski

Czarny niedźwiedź to najlepsza i najświeższa zabawa w kino od naprawdę dawna. Konstrukcja i dopracowanie scenariusza koncertowe.

Bardzo mnie cieszy, że w zestawieniu znalazł się Uczeń, który jest jednym z najbardziej niedocenionych filmów roku (choć z wenecką nagrodą za scenariusz właśnie). Ma mój skromny głos.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Pełna Sala

Niezły zestaw. Chciałbym docenić skrypt filmu Moureta, iskrzący się zwrotami akcji, bonmotami i słownymi igraszkami. Fajnie pisze też Lili Horvát czy nagrodzona Oscarem Emerald Fennell. Zwracam uwagę też na wyróżnionych w Berlinie Włochów, braci D'Innocenzo, dostarcza nam jeszcze nieraz wrażeń. Oczywiście trudno pominąć zabawy z tekstem jaką wykonał Lawrence Michael Levine w Czarnym niedźwiedziu.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Obiecująca. Młoda. Kobieta. - Za umiejętność budowania dramaturgii i zwrotów akcji, bez fałszów i zbytecznych treści.

Agnieszka Pilacińska
Agnieszka Pilacińska
Pełna Sala, Replika

Zaskakujący i potrzebny tekst z celną dramaturgiczną woltą. Obiecująca. Młoda. Kobieta.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Najlepszy film dokumentalny

ZŁOTY KONIK 2022 za najlepszy film dokumentalny trafia do …. TODDA HAYNESA i platforma APPLE TV+ za film THE VELVET UNDERGROUND.

Znakomicie zrobiony na podstawie wywiadów i archiwalnych materiałów dokument przedstawiający losy jednego z najbardziej ikonicznych zespołów rockowych w historii muzyki stworzony przez niezwykle doświadczonego reżysera, który nie pierwszy raz w karierze znajduje czas między swoimi fabularnymi projektami, aby oddać hołd jednej z legend muzyki poprzez stworzenie o niej filmu dokumentalnego.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymuje CATARINA VASCONCELOS i STOWARZYSZENIE NOWE HORYZONTY za METAMORFOZĘ PTAKÓW. Absolutnie niepowtarzalną, poetycką i okraszoną przepięknymi zdjęciami uniwersalną opowieść o miłości, rozstaniach, dorastaniu i rodzinie, stanowiącą niezwykle obiecujący debiut tej portugalskiej reżyserki.

Odtwórz wideo

3.Questlove i Disney za Summer of Soul

4. Tomasz Wolski i Mayfly za 1970

5.  Kuba Mikurda i Against Gravity za Ucieczkę na Srebrny Glob

 

6. Gregory Kershaw, Michael Dweckv i M2 Films za Truflarzy

7. Wiktor Kossakowski i Gutek Film za Gundę

The Velvet Underground bez konkurencji. Nowatorski w sposobie opowiadania, fenomenalnie zmontowany i udźwiękowiony. Dogłębny portret epoki, który pozwala wybrzmieć każdemu ze swoich bohaterów. Czołówka najlepszych filmów ubiegłego roku.

Kacper Słodki
Kacper Słodki
Pełna Sala

Za umiejętność poprowadzenia dokumentu na poziomie filmu fabularnego - z takimi samymi emocjami, zwrotami akcji i dramaturgią - Kossakowski MISTRZEM!

Agnieszka Pilacińska
Agnieszka Pilacińska
Pełna Sala, Replika

Chociaż bardzo lubię Metamorfozę ptaków, to pierwsze miejsca w tym zestawieniu przyznaję The Velvet Underground! Oglądajcie, ludziska!

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Pełna Sala

Kolejna kategoria dla Velveta. Todd Haynes ożywił tamte lata, uatrakcyjnił przekaz, namalował cały pejzaż powiązań członków zespołu z innymi wielkim z epoki. Niezwykła była też Metamorfoza (rodzinna historia jak kolaż) oraz rodzima Ucieczka, gdzie Mikurda zdołał opowiedzieć i o wielkim dziele polskiego kina i jego twórcy, ale też o tym jak podważać autorytety demiurgów.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Metamorfoza ptaków - Czy dokument czy coś innego - grunt, że raz zobaczony, wchodzi pod skórę.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Metamorfoza ptaków, czyli portret rodziny Vasconcelos. Nieskończenie piękna mozaika, w której obraz oddaje osobistą prawdę bohaterów lepiej od słów.

Sympatyczny dowód na to, że starość nie musi być spojrzeniem w otchłań, a nawet Luca Guadagnino może zaangażować się w tworzenie filmu, który będzie przyziemny i bezpretensjonalny

Piotr Czerkawski

Gunda też jest doskonała, ale film Haynesa to bez wątpienia jeden z najbardziej dopieszczonych dokumentów muzycznych w historii.

Dawid Smyk
Dawid Smyk
Pełna Sala

Najlepsza muzyka oryginalna

ZŁOTY KONIK 2022 za NAJLEPSZĄ MUZYKĘ otrzymują… RON MAEL i RUSSEL MAEL za film ANNETTE.

Bracia Mael z zespołu Sparks to umysły stojące za samą ideą projektu o nazwie ANNETTE. Film opiera się zarówno na ich scenariuszu oraz ścieżce dźwiękowej, stanowiącej właściwie jego większość. Charakterystyczne brzmienie zespołu w połączeniu z ich idiosynkratycznym podejściem do branżowych standardów idealnie sprawdza się w reżyserskich rękach Leosa Caraxa, twórcy o postmodernistycznej wrażliwości, niebojącego się eksperymentów. Poza zaskakującymi inscenizacjami niektórych numerów muzycznych czy zapierającymi dech w piersiach montażami znalazło się tu również miejsce dla wpadających w ucho utworów. Któż nie nucił po wyjściu z sali kinowej So may we start…?

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie wędruje do… JONNY’EGO GREENWOODA za film PSIE PAZURY. Muzyk zaprezentował w tym roku aż dwie ścieżki dźwiękowe — obie zachwycjące swoją inwencją twórczą. Choć pośród nas znajduje się wielu fanów Spencer, to wyższą pozycję ostatecznie zajęła ta do filmu Campion, charakteryzująca się niekonwencjonalnym podejściem do westernowego brzmienia i znakomicie budująca napięcie.

Odtwórz wideo

3. Jon Batiste, Trent Reznor i Atticus Ross za Co w duszy gra

4. Jonny Greenwood za Spencer

5. Hans Zimmer za Diunę

6. Howard Shore  za Cząstki kobiety

7. Nicholad Britell  za Nie patrz w górę

Ron Mael i Russel Mael za Annette. Jak dla mnie pozbawieni konkurencji. Wciąż wielbię, wciąż nucę.

Ukochany Jonny Greenwood - czekałam, aż zacznie więcej komponować, nie tylko do filmów PTA i Lynn Ramsey i się doczekałam.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Podczas seansu Nie patrz w górę czułem się jakbym oglądał pełnometrażowy odcinek Sukcesji i działo się tak również dzięki muzyce Britella.

Piotr Czerkawski

Ten rok należał do Jonny'ego Greenwooda, ale tuż za jego plecami byli braciszkowie ze Sparks. Odnotowałem też najlepszą od lat ścieżkę Zimmera, choć to wciąż nie są moje nutki. Pięknie wypadł też soundtrack do Soul, gdzie mieliśmy trochę elektronik, trochę jazzu.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Król muzyki filmowej ostatnich lat w 2021 podwójnie umocnił swoją pozycję. Jonny Greenwood, łącząc muzykę klasyczną i jazz, skomponował do Spencer prawdziwe arcydzieło i to ono zajmuje u mnie najwyższą lokatę. Trzymam kciuki za, co najmniej, oscarową nominację.

Kacper Słodki
Kacper Słodki
Pełna Sala

Znakomity rok Jonny'ego Greenwooda; mnie bardziej oczarował w Spencer, choć score z Psich pazurów również zasługuje na pochwały. Mimo krytycznej opinii o filmie, cenię też muzykę Britella do Nie patrz w górę.

Jędrzej Sławnikowski
Jędrzej Sławnikowski
Pełna Sala

Każdy rok ze ścieżkami Greenwooda jest rokiem Greenwooda.

Dawid Smyk
Dawid Smyk
Pełna Sala

Jonny Greenwood ma u mnie dwa pierwsze miejsca, a przecież nie są to jedyne filmy, do których muzykę skomponował w tym roku. Jak widać potrafi odnaleźć się w wielu stylistykach i gatunkach, nie tracąc przy tym nic ze swojej indywidualności.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Pełna Sala

Najlepsza obsada aktorska

ZŁOTY KONIK dla NAJLEPSZEJ OBSADY AKTORSKIEJ otrzymują osoby aktorskie z filmu… DAU. NATASZA.

Występ w projekcie DAU dla wielu stanowił wielkie wyzwanie przede wszystkim w aspekcie psychologicznym. Dzięki wysokiemu poziomowi występów każdego z członków obsady możemy mówić o filmie w pełni spełnionym aktorsko. Surowość i naturalność, która cechuje kolektywną pracę członków ekipy, zachwyca i nie daje zapomnieć o dziele jeszcze długo po seansie. 

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie wędruje do obsady filmu ODKUPIENIE. Dzieło w konwencji rozmowy dwóch par rodziców, których dzieci kilka lat zginęły w szkolnej strzelaninie, brzmi jak coś, w czym uświadczymy znakomitych, szczerze poruszających występów aktorskich. I takie faktycznie są role Anny Dowd, Marthy Plimpton, Jasona Isaacsa i Reeda Birneya. Trudno wskazać, kto tu był najlepszy, stąd wyróżnienie dla całej obsady.

Odtwórz wideo

3. Licorice Pizza

4. Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun

5. Diuna

6. Pewnej nocy w Miami…

7. Zabij to i wyjedź z tego miasta

8. Słudzy

9. Im dalej w las, tym więcej drzew

10. Teściowie

Filmy, w których aktorzy dali prawdziwy popis, a reżyserzy castingu dokonali tytanicznej pracy, żeby skompletować i zorkiestrować trupy. Od ogromnych przedsięwzięć jak Diuna i Kurier po bardzo kameralne, rozpisane na cztery osoby dramaty jak Pewnej nocy i Odkupienie. Wyróżnienie należy się także dla niezwykłego dubbingowego osiągnięcia z jakim mamy do czynienia w filmie Wilczyńskiego. Mamy tu wszak do czynienia z pudełkiem z głosami wielu sław, także tych których już z nami nie ma (Wajda, Kwiatkowska, Kowalewski, Krafftówna), ale które reżyser zbierał skrupulatnie przez lata.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Trudno porównywać te ekipy, wśród których kilka jest naprawdę znakomitych: ekscentryczny mikroświat Wesa Andersona, niemająca słabych punktów obsada Diuny, przepełnione świetnymi epizodami, z wiarygodnymi młodymi aktorami na pierwszym planie Licorice Pizza czy grający niczym w transie aktorzy z DAU. Natasza. Najwyższe wyróżnienie przyznaję jednak niepowtarzalnej obsadzie głosowej z dzieła Wilczyńskiego.

Kacper Słodki
Kacper Słodki
Pełna Sala

Stawiam na film stojący dialogami, z czterema bardzo silnymi i dobrze napisanymi niemal równorzędnie ważnymi postaciami: Pewnej nocy w Miami...

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
Pełna Sala

Pafrazując Rohmera, ten film w punkcie wyjścia śmierdzi trochę wodą święconą, ale właśnie intensywność aktorskich kreacji pozwala o tym zapomnieć i w pełni zaangażować się w opowiadaną historię.

Haim, Hoffman, a na drugim planie najlepszy w życiu Cooper - coś cudownego!

Nikt nie ma takiej pozycji we współczesnym kinie, by spełniać literalnie wszystkie swoje reżyserskie marzenia – kręcić, gdzie tylko chce, jak tylko chce, zatrudnić dowolną aktorską gwiazdę, umieścić w filmie niezwykły rekwizyt, a nawet stworzyć go od postaw jak najlepsze dzieło dizajnu. I znaleźć na to wystarczający budżet. Wes Anderson maluje tu pejzaż duchowy ludzi oddanych jednej sprawie, która może nie ma większego znaczenia, ale dla tych osób jest całym życiem albo i czymś więcej. Wiarą w przyszłość, sensem istnienia, motorem działania. Choćby to był najbłahszy temat, nic innego nie mamy. Dlatego też robi się kino.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Faworyzuję Teściów, bo to nasze, polskie. Poza tym Adam Woronowicz to jest mój krasz.

Sama śmietanka, która jest jedyną rzeczą, trzymającą uwagę w Diunie.

Agnieszka Pilacińska
Agnieszka Pilacińska
Pełna Sala, Replika

Diuna ma genialnie dobranych aktorów do ról, Kurier Francuski - najbardziej wyrazisty casting (jak zawsze u Wesa Andersona i nigdy mi się to nie znudzi), najbardziej zachwyciła mnie jednak ekipa Licorice Pizza. Tak pierwszym planem, jak i epizodami. Alana Haim, Bradley Cooper i Sean Penn – mistrzostwo!

Licorice Pizza to nie tylko rewelacyjne role główne, ale bardzo smakowite epizody - i to zarówno gwiazd, jak i aktorów mniej znanych.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Pełna Sala

DAU. Natasza - Za odwagę, brawurę i zdecydowanie doskonale funkcjonującego razem zespołu.

Najlepsza reżyseria

ZŁOTY KONIK 2022 za NAJLEPSZĄ REŻYSERIĘ trafia do… ILJI CHRŻANOWSKIEGO i JEKATERINY OERTEL za film DAU. NATASZA.

Dyskusje nad oceną etyczną projektu DAU będą pewnie jeszcze trwały wiele lat. Trzeba jednak przyznać, że film zachwyca swoją artystyczną świadomością i niezwykłą inwencją twórczą. Dzięki znakomitemu prowadzeniu kamery i poświęcaniu ogromnej ilości uwagi zarówno jednostkowej historii Nataszy, jak i budowaniu mitologii Instytutu Dau, dzieło Chrżanowskiego i Oertel trzyma w napięciu przez cały seans, skłania do rozważań i immersyjnego przeżywania, a potem nie pozwala o sobie zapomnieć.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce trafia do PAULA THOMASA ANDERSONA za film LICORICE PIZZA w którym skutecznie przenosi widza w świat swoich wspomnień z lat dzieciństwa oraz niezwykle brawurowo pracuje z dwojgiem debiutantów, obsadzonych w głównych rolach, pozwalając im wejść w branżę aktorską bez najmniejszych kompleksów.

Odtwórz wideo

3. Leos Carax za Annette

4. Dea Kulumbegashvili za Początek

5. Jane Campion za Psie pazury

6. Emmerald Fennel  za Obiecująca. Młoda. Kobieta.

7. Pablo Larraín za Spencer

8. Kelly Reichardt za Pierwszą krowę

9. Lili Horvát za Przygotowania, żeby być razem przez czas nieokreślony

10. Ivan Ostrochovský za Sługów

Jane Campion - za subtelność w dekonstrukcji maczyzmu i demaskacji natury. Również za koronkową reżyserię, tkaną niedopowiedzeniami.

Agnieszka Pilacińska
Agnieszka Pilacińska
Pełna Sala, Replika

Lili Horvat zagubioną siostrą - bliźniaczką mojej ulubionej Ildiko Enyedi!

Piotr Czerkawski

PTA to mistrz precyzji reżyserskiego warsztatu. Tu w wersji równościowej, demokratycznej, niby banalnej, a niejednoznacznej, radosnej, sentymentalnej. Wolę go takiego o niebo bardziej niż w hieratycznej, koronkowej wieży z kości słoniowej Nici Widmo.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Ciężko zdecydować, kto najlepszy. Leos Carax i rozmach jego widowiska, Paul Thomas Anderson i jego powrót do przeszłości, duet Ilja Chrżanowski / Jekaterina Oertel i ich 200% realizmu czy Emerald Fennel i jej kontrolowana jazda po bandzie.

To Pierwsza Kategoria, w której pojawia się Pierwsza Krowa! Pamiętajcie: kto ma morgi, krowy, świnie, tego zawsze głód ominie.

Bolesław Racięski vel Racięski
Ścieżka dźwiękowa

Mogę nie być największym fanem Psich pazurów, a zwłaszcza Annette, ale w tej kategorii Campion i Carax naprawdę zasługują na laury. Choć sercem jestem mimo wszystko po stronie Larraina i duetu od DAU.

Jędrzej Sławnikowski
Jędrzej Sławnikowski
Pełna Sala

Wydaje mi się, że reżyserowanie filmu tworzonego tak nietypowymi metodami jak DAU. Natasza jest szczególnie trudne, stąd mój głos na duet Chrżanowksi - Oertel.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
Pełna Sala

Trudno było tu zdecydować. Postawiłem na osoby, których wizję widać najbardziej i dla których zadanie kierowania ogromnym projektami są najbardziej spełnione. Zatem Carax, Chrżanowski i Campion.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa

ZŁOTY KONIK 2022 dla NAJLEPSZEJ AKTORKI PIERWSZOPLANOWEJ wędruje do… JASNY ĐURIČIĆ za rolę w filmie AIDA.

Kolejny film Jasmili Žbanić to kolejna bolesna karta z bośniackiej historii najnowszej. Tym razem reżyserka porusza temat masakry w Srebrnicy z 1995 roku. Opowiada ją z perspektywy tłumaczki pracującej dla ONZ — tytułowej Aidy, która próbuje uratować swoją rodzinę przed wymordowaniem przez Serbów. To właśnie w jej rolę wciela się znakomita Jasna Đuričić, dźwigająca ogromne brzemię emocjonalne opowieści. Wielokrotnie obserwujemy ostrożne zbliżenia na jej pełną skonfundowania i przejęcia twarz. Aktorka została za ten występ nagrodzona Europejską Nagrodą Filmową i również nasza mała akademia postanowiła przyznać jej miano najlepszej w tej kategorii.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymuje NATALIA BIEREŻNAJA za rolę w filmie DAU. NATASZA. Choć dzieło to z założenia opiera się na improwizacji i niekoniecznie spodziewanych reakcjach, to rola Biereżnaja miejsce zajmuje tu szczególne, gdyż ta konkretna część monumentalnej instalacji DAU jest skupiona stricte na jej postaci. Występ ten emocjonalnie niezmiennie fascynuje, niektórych burzy, ale trzeba przyznać, że przede wszystkim po prostu zachwyca.

Odtwórz wideo

3. Carey Mulligan za Obiecującą. Młodą. Kobietę.

4. Vanessa Kirby  za Cząstki kobiety

5. Frances McDormand za Nomadland

6. Kirsten Stewart za Spencer

7. Natasa Stork za Przygotowania, żeby być razem przez czas nieokreślony

8. Aubrey Plaza za Czarnego niedźwiedzia

9. Paula Beer za Undine

10. Jennifer Hudson za Respect

Tytułowa Aida - na jej kreacji głównie opera się film, aktorka znakomicie oddaje poczucie bezsilności i zaciętość w walce o rodzinę. Rola poruszająca do głębi.

Karolina Marciszewska
Akademickie Radio Centrum 89.FM Rzeszów, audycja DEJA VU

Đuričić jest jednocześnie zupełnie zwyczajna i heroiczna w nieustępliwości, z jaką próbuje znaleźć wyjście z sytuacji ekstremalnej. Nic dziwnego, że niemal w pojedynkę dźwiga ciężar jednego z najlepszych filmów roku

Piotr Czerkawski

Chwała Frances McDormand za bycie postacią, Kristen Stewart za nie bycie postacią, Aubrey Plazie za plastyczność, Vanessie Kirby za ekspresję i Natalii Biereżnej za mocną głowę, ale nikt nie przebije wycofanej, wisielczej drapieżności Carey Mulligan. Życióweczka.

Na pewno sporym wow, była Frances McDormand, gdy po zdobyciu Oscara za Trzy billboardy za Ebbing, Missouri zagrała totalnie inaczej w Nomadland. Szukałem wręcz szczątków maniery poprzedniej postaci i nie znalazłem.

Adrian Burz
Adrian Burz
Pełna Sala

Jedzenie przedmiotów > jakiekolwiek inne czynności przed kamerą

Typowy Jędrzej - student filmoznastwa

Bardzo mocny zestaw. Trzymam kciuki za Nataszę, ale triumf McDormand, Stewart lub Mulligan również mnie ucieszy.

Jędrzej Sławnikowski
Jędrzej Sławnikowski
Pełna Sala

Film pokazuje ją jako dyssocjalną osobę, która źle znosi głębsze, codzienne związki z ludźmi. Wybiera styl życia marynarza, pilota albo kierowcy tira, żeby zniknąć i na co dzień kontaktować się tylko na powierzchownym poziomie. Prawdopodobnie Fern nie zawsze taka była, wspomina dawne życie jako idyllę. Widać jednak na tyle rozczarowała się rozpadem marzenia, że ma blokadę przed tym, by ponownie się wiązać. Frances McDormand gra to więcej niż przekonująco.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Chyba najtrudniejsza kategoria, niemal same wybitne role: Kirby, Mulligan, Biereżnaja, Plaza. Jakkolwiek nie zachwyca mnie „Aida”, to jednak nie mogę nie oddać sprawiedliwości tytułowej roli.

Dawid Smyk
Dawid Smyk
Pełna Sala

Doceniłbym fantastyczne i przełomowe kreacje Stork i Plazy, ale trudno przejść też obojętnie przed poświęceniem Bierżnaji czy złożoną rolą Kirby. Lubię też jak grają Mulligan (pełna lekkości, ale gdy trzeba potrafiąca zagrać na dramatycznych nutach) czy Stewart (która chyba ostatecznie przekonała niedowiarków, że jest dobrą aktorką).

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Ależ moc wspaniałych kobiecych ról - Aida w moim sercu.

Za kreację, która dała solidny zastrzyk satysfakcji, tak potrzebnej w męskocentrycznym świecie.

Najlepszy aktor pierwszoplanowy

ZŁOTY KONIK 2022 dla NAJLEPSZEGO AKTORA PIERWSZOPLANOWEGO wędruje do… ANTHONY’EGO HOPKINSA za rolę w filmie OJCIEC.

Rola w Ojcu Floriana Zellera przyniosła Anthony’emu Hopkinsowi jego drugiego Oscara (pierwszego otrzymał w 1992 za Milczenie owiec), czyniąc go tym samym najstarszym zdobywcą tej nagrody (83 lata). Aktor gra tutaj tytułową postać mężczyzny chorującego na zaawansowanego Alzheimera, który z każdym dniem traci zaufanie do swojej córki i innych otaczających go osób oraz coraz gorzej radzi sobie z funkcjonowaniem w środowisku domowym. Hopkins znakomicie pokazuje poczucie wyobcowania i braku sprawczości. Jako że film jest w dużej mierze skupiony na jego postaci, to właśnie od jego gry zależy, jak ta kameralna, zlokalizowana w domowym zaciszu opowieść działa. Nie można również zaprzeczyć, że to występ bardzo efektowny. Nic więc dziwnego, że zdobył tak wiele głosów.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymuje BENEDICT CUMBERBATCH za rolę w filmie PSIE PAZURY. Od wielu lat Brytyjczyk należy do czołówki hollywoodzkich aktorów, a jego rola w dziele Jane Campion tylko udowadnia, że zdecydowanie zasługuje on na miano jednego z najlepszych. Znakomicie wypada jako Phil, bohater pełen moralnych niejednoznaczności, sprzeczności i skrywanych pod skórą traum oraz pragnień.

Odtwórz wideo

3. Riz Ahmed za Sound of Metal

4. Adam Driver za Annette

5. Mads Mikkelsen za Na rauszu

6. Javier Bardem za Szefa roku

7. Daniel Kaluuya za Judasza i Czarnego Mesjasza

8. Luca Marinelli za Martina Edena

9. Suvinder Vicky za Milestone

10. Franz Rogowski za Undine

Wybitna rola Anthony'ego Hopkinsa, bez szarżowania, ukazująca całe spektrum emocji, poruszająca. Zasłużony Oscar.

Karolina Marciszewska
Akademickie Radio Centrum 89.FM Rzeszów, audycja DEJA VU

Anthony Hopkins odsadza resztę nominowanych, ale Mikkelsen i Cumberbatch również zasługują na wyróżnienie.

Kacper Słodki
Kacper Słodki
Pełna Sala

W tej kategorii liczę, że Anthony Hopkins powtórzy na Złotych Konikach swój oscarowy sukces. Choć konkurencję ma znakomitą, ze wskazaniem na Mikkelsena.

Jędrzej Sławnikowski
Jędrzej Słąwnikowski
Pełna Sala

Hopkins jest bezkonkurencyjny - mistrzowsko oddaje upadek człowieka pod jarzmem choroby.

Agnieszka Pilacińska
Agnieszka Pilacińska
Pełna Sala, Replika

Mocne zestawienie, są tu świetni aktorzy z europejskich filmów jak Bardem, Mikkelsen, Rogowski czy Marinelli, są (specjalnie ich wyodrębniam z poprzedniej grupy) aktorzy brytyjscy jak Cumberbatch, Ahmed i sir Hopkins, mamy nawet rodzynka z Indii (Vicky), na koniec też Amerykanie Kaluuya (jego kreacji niestety nie widziałem) i Driver. Trudno w sumie zdecydować kto był najlepszy, ale chyba najbardziej zaimponowali mi Brytyjczycy.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Wspaniale, że niektóre gwiazdy wciąż potrafią wziąć chwilę urlopu od superbohaterskiej peleryny, żeby przypomnieć nam, że są aktorami. Brawo Cabbagesnatch!

Dawid Smyk
Dawid Smyk
Pełna Sala

Kocham Adama Drivera za wszystkie jego oblicza złego, a Mads Mikkelsen mógłby dla mnie tańczyć wiecznie, ale to Anthony Hopkins złamał mi serce.

Martin Eden to zaskakująco aktualny film o destrukcyjnym pragnieniu uznania, które prowadzi do zdrady własnych ideałów. Przemiana bohatera, z zaangażowanego, ideowego pisarza w zepsutego karierowicza, okazała się tak przekonująca właśnie dzięki kreacji Luki Marinellego, który potwierdził status jednego z najciekawszych włoskich aktorów swojego pokolenia.

Piotr Czerkawski
Za to, że nie dał się uprzedmiotowić i stworzył przekonujący postać czującej, wrażliwej osoby w rozpaczy.
Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Za portret skonfliktowanego wewnętrznie wrażliwego twardziela, hipokrytycznego modelu męskości, który ukrywa swoją tożsamość.

Nie było lepszej roli w...ostatniej dekadzie? - Anthony Hopkins

Najlepszy film polski

ZŁOTY KONIK 2022 za NAJLEPSZY FILM POLSKI wędruje do… MARIUSZA WILCZYŃSKIEGO i GUTEK FILM za film ZABIJ TO I WYJEDŹ Z TEGO MIASTA.

Prawie piętnastoletnią pracę nad animacją Zabij to i wyjedź z tego miasta zwieńczyła najpierw jego premiera na 70. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie, a następnie Złoty Lew na 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (pierwszy raz dla filmu animowanego) i Orzeł 2020 również w głównej kategorii. O dziele Wilczyńskiego słychać było nieustannie, również dzięki wielu pokazom, które miało ono zarówno w internecie, kiedy jeszcze kina były zamknięte, oraz później — na wielkim ekranie. Okazało się również zaskakująco uniwersalne. Wilczyński zderza się z tematem śmierci i postaci, jaką wobec niej przyjmują skrywane podskórnie traumy oraz reminiscencje, a wszystko to w akompaniamencie muzyki jego przyjaciela, zmarłego zaledwie rok po rozpoczęciu prac nad filmem, Tadeusza Nalepy.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymuje DAWID NICKEL i GALAPAGOS FILMS za film OSTATNI KOMERS. Kameralna opowieść o nastoletnich rozterkach zaskoczyła nas naturalnością językową, której próżno szukać w polskim kinie. Jak Wilczyński pokazał na ekranie uniwersalną kwestię umierania, tak Nickel zrobił pocztówkę z wchodzenia w dorosłość.

Odtwórz wideo

3. Tomasz Wolski Mayfly za 1970

4. Konrad AksinowiczKino Świat za Powrót do tamtych dni

5. Kuba Mikurda Against Gravity za Ucieczkę na Srebrny Glob

6. Jan P. Matuszyński i Kino Świat za Żeby nie było śladów

7. Mateusz Rakowicz Next Film  za Najmro

8. Magnus von Horn Gutek Film za Sweat

9. Piotr Domalewski Netflix  za Hiacynta

10. Iwona Siekierzyńska Autograf za Amatorów

Świetny rok dla polskiego kina. Dostaliśmy dobre kino o współczesnej codzienności (Sweat, Ostatni komers) czy ciekawe kino o historii PRL-u (Żeby nie było śladów, Hiacynt, Najmro). Ale to Zabij to i wyjedź z tego miasta uchwyciło przez pryzmat indywidualnej historii reżysera odchodzenie wybitnego pokolenia dla polskiej kultury. Wystarczy powiedzieć, że dziś już z osób, które podkładały głosy do postaci w filmie nie żyją: Andrzej Wajda, Irena Kwiatkowska, Krzysztof Kowalewski czy zmarła ledwo co, Barbara Krafftówna.

Powrót do tamtych dni - Za emocjonalną szczerość, nie udawanie czegoś, czym się nie jest. Ale też za realizm (także emocjonalny) w portretowaniu społeczeństwa - każdy z na jest którymś z bohaterów tego filmu.

Agnieszka Pilacińska
Agnieszka Pilacińska
Pełna Sala, Replika

Mam już dosyć kina pomnikowego; filmów odrysowywanych od szablonów; produkcji o kontrowersyjnych w Polsce sprawach kręconych tak, by zadowolić wszystkich. Większość zeszłorocznych polskich filmów to produkcje szalenie nieoryginalne i mało kreatywne. Tym bardziej doceniam Ostatni komers Dawida Nickela i Zabij to i wyjedź z tego miasta Mariusza Wilczyńskiego. Wilczyński ze swoją cudną patologiczną kreską mógłby mieć ciut większy dar opowiadania. Do Nickela zarzutów nie mam żadnych. Jego debiut rewelacyjnie oddaje energię pokolenia, zachwycając przy tym lekkością i świetnym vibem.

Rzadko się ostatnio zdarza, żeby film polski okazywał się najlepszym obrazem roku. Tak się jednak stało w 2021: animacja Mariusza Wilczyńskiego to triumf rodzimego kina.

Kacper Słodki
Kacper Słodki
Pełna Sala

Lepszy rok dla dokumentu (świetne filmy Wolskiego i Mikurdy, wybitny Film balkonowy, który policzy się dopiero za rok) niż dla fabuły, z której zdecydowanie najbardziej lubię wspaniałą animację Wilczyńskiego.

Jędrzej Sławnikowski
Jędrzej Sławnikowski
Pełna Sala

Jedyna polska animacja od wielu lat, która rozbiła bank. Ma w sobie wielką dawkę miłości – do życia, bliskich, lubych, do zwierząt, rodziców i samego kina. Pokazuje, jak odrzucić złudzenia, jak kochać tu i teraz. Czas przestaje płynąć, a raczej płynie we wszystkie strony równocześnie. Wilczyński podgląda nas, kobiety, gdy zapominamy, że ktoś na nas patrzy. Wie o nas to, czego same nie chcemy wiedzieć, opisuje ślepą plamkę, którą każda z nas nosi z tyłu głowy. Ale nie tylko przyszpila wstydliwe momenty, lecz jest też w swych portretach bardzo czuły.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Bardzo bolesny i prawdziwy obraz nałogu alkoholowego. Brawurowa rola Macieja Stuhra, warta wszelkich nagród. Film na długo pozostaje w pamięci.

Karolina Marciszewska
Radio Centrum Rzeszów, DEJA VU

Rok 2021 był zdecydowanie dobrym czasem dla polskich filmów, zwłaszcza tych, które garściami czerpały z lat PRL-u i kina gatunkowego

Daria Sienkiewicz

Tak właśnie powinno wyglądać rodzime kino gatunkowe. Najmro to brawurowy debiut.

Zapomniałem już prawie o istnieniu Żeby nie było śladów, po co przypominaliście o tym niewypale.

Typowy Jędrzej - student filmoznastwa

Żeby nie było śladów dowodzi wielkiego kunsztu reżyserskiego Jana P. Matuszyńskiego, który nie tylko zachowuje formę w przedstawianiu cichych dramatów rodzinnych, ale jest w stanie w równie angażujący sposób poprowadzić ponad dwugodzinną intrygę polityczną

Adam Krośnicki-Midoń
Adam Krośnicki-Midoń
Godardowskie igraszki i wujkowie Apichatponga Weerasethakula

Za oddanie uniwersalności ponurego, wisielczego doświadczenia życia w Polsce - za reanimację wspomnień nie tylko "z tamtych lat". Za myśli ostateczne, że nie da się tego zabić i nie da się uciec.

Hiacynta kręcili pod moim blokiem.

Bolesław Racięski vel Racięski
Ścieżka dźwiękowa

Jedyny film, do którego powstania mogły przyczynić się jednocześnie TVP i Wixapol. Młodzi bohaterowie Komersu mogą cieszyć się, że mają tak wyluzowanego i empatycznego kumpla jak Dawid Nickel.

Piotr Czerkawski

Nr 1 na mojej liście to Śniegu już nigdy nie będzie, a nr 2 to Moje wspaniałe życie.

Jacek Cegiełka
KINO

To był niewątpliwie udany rok dla polskiego filmu, trzeba odnotować wybitną animację Wilczyńskiego (która co prawda po drodze już zmęczyła ogół odbiorców), kilka świetnych dokumentów (Mikurda, Wolski). Wśród fabuł warto odnotować pojawienie się komercyjnego debiutu, czyli Najmro, ale też wreszcie spełnionego spojrzenia na młodych ludzi (Ostatni komers) czy przejmującą rozprawę na temat alkoholizmu (Powrót do tamtych dni). Cieszy, że choć nie do końca mnie satysfakcjonujące, ale jednak bardzo obecne w kinie są próby twórców robiących swoje 2 czy 3 filmy (Domalewski, Horn, Matuszyński). Można nie lubić samych dzieł, ale trzeba im oddać wysoki poziom realizacyjny.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Najlepszy film

ZŁOTY KONIK 2022 za najlepszy film roku trafia do… ILJI CHRŻANOWSKIEGO i JEKATERINY OERTEL oraz STOWARZYSZENIA NOWE HORYZONTY za film DAU. NATASZA.

Nasze gremium postanowiło nagrodzić film reprezentujący imponujący wieloletni projekt DAU. Będący absolutnym poświęceniem się twórców dla sztuki i prawdopodobnie najważniejszym dziełem w życiu znacznej części biorących w nim udział twórców.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymują  PAUL THOMAS ANDERSON i FORUM FILM POLAND za film LICORICE PIZZA — przepiękną sentymentalną pocztówkę z Ameryki lat 70., będącej jednocześnie romansem dwójki nieszablonowych bohaterów.

Odtwórz wideo

3. Catarina Vasconcelos i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty za Metamorfozę ptaków

4. Emmerald Fennel i UIP za Obiecującą. Młodą. Kobietę.

5 .Leos Carax i Gutek Film za Annette

6. Jane Campion i Netflix za Psie pazury

7. Lili Horvát i HBO za Przygotowania, żeby być razem przez czas nieokreślony

8.  Pablo Larraín UIP za Spencer

9. Kuba Mikurda i Against Gravity za Ucieczkę na Srebrny Glob

10. Ivan Ostrochovský i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty za Słudzy

Dramatycznie trudna decyzja, szczególnie w przypadku pierwszych trzech miejsc. Annette podzieliła widzów i krytyków, ale w moim odczuciu nie było w zeszłym roku bardziej dojmującego "kinowego" doświadczenia. Nie będę tutaj zbyt oryginalny - w filmach najbardziej lubię wielopoziomową i trudną do zdefiniowania "dziwność", różnej maści przekroczenia norm wizualnych i narracyjnych, które jednocześnie nie mają nic wspólnego z klasyczną awangardą filmową. Taka "dziwność" wielu przyprawia o ból głowy albo ciarki wstydu, mnie natomiast zostawia w stanie szoku, że komuś chce się jeszcze zaskakiwać i bawić w bycie niepokornym. Tak było z nowym Caraxem i nikt mi tej przyjemności nie odbierze.

Marcin Stachowicz

Bez wahania DAU. Natasza. Za prawdziwe mięso, żywe emocje i soczyste dialogi, za 200% realizmu. Dogma 2020 warta tej z 1995-go.

W dobie filmów o istotnej roli i potrzebie redefiniowania tożsamości komórki rodzinnej, Metamorfoza ptaków to najpiękniejsze i najczulsze spojrzenie na swoje korzenie. Cichy szept do ucha oraz uczta dla oka. Dobro ma dużą siłę, Tak wielką, że wśród dzieł o torturach psychicznych i fizycznych obywateli ZSRR, zaszczuciu księżnej lub toksycznej męskości, film Vasconcelos lśni najjaśniej!

Adam Krośnicki-Midoń
Adam Krośnicki-Midoń
Godardowskie igraszki i wujkowie Apichatponga Weerasethakula

U mnie tak naprawdę nr 1 to Nomadland, a nr 2 Ojciec. Brakuje też Aidy czyli europejskiego filmu roku.

Jacek Cegiełka
KINO

Undine i Przygotowania, żeby być razem... – te dwa filmy z zeszłego roku wywarły na mnie wyjątkowe wrażenie. Niekoniecznie dlatego, że wyróżniały się jakoś specjalnie pod względem wartości artystycznej, ale z uwagi na niedzisiejszą romantyczną wrażliwość, jaką proponowały. Kino najnowsze z reguły nie jest przychylne bohaterom, którzy powodowani miłością, podejmują nieracjonalne decyzje. Faworyzuje się związki kontraktowe i rozważne. Zarówno w Undine, jak i Przygotowaniach... mamy natomiast do czynienia z rzeczywistością rządzoną magicznymi zbiegami okoliczności, gdzie kilka minut rozmowy z kimś wspaniałym może doprowadzić do diametralnej zmiany życia, a nieobecność kochanka w miejscu spotkania staje się końcem świata. Jako rzeczniczka romantyzmu głosuję na film Lili Horvát.

Karolina Kostyra
Final Girls

Najwięcej miejsca w moim serduchu zajęły poetyckie, wzruszające i niezwykle mistyczne Metamorfozy ptaków, które z łezką w oku wspominam z hybrydowej edycji NH. To jednak Psie pazury stawiam na pierwszym miejscu z listy, które oglądając na weneckim ekranie zrobiły na mnie ogromne wrażenie. Podobnie ze Spencer, która, tak jak film Campion zszargała nieco moją psychikę (w pożądany sposób) i zafascynowała oniryzmem oraz wysublimowaną estetyką.

Daria Sienkiewicz

W komentarzach obok mogą (chociaż nie muszą) pisać, że Licorice Pizza jest chaotycznym zbiorem epizodów. A guzik tam. Relacja Alany i Gary'ego to ciągła linia przeprowadzająca nas przez całą historię i czyniąca ją bardzo składną.

Adrian Burz
Adrian Burz
Pełna Sala

Za niezmiennie zachwycającą postmodernistyczną wrażliwość Leosa Caraxa i niezapomniane doświadczenie kinowe, jakie za każdym razem daje Annette.

Julia Palmowska
Julia Palmowska
Pełna Sala

Za kinofilską fascynację materią filmu, pogłębioną filmoznawczym zapałem, tak wyjątkowym, jak i sama postać i kino Andrzeja Żuławskiego, dorównującą być może nawet wielkości ego reżysera.

Stawiam butelkę palinki na to, że jeszcze długo nie zobaczymy równie pomysłowego filmu o miłości oraz tej specyficznej mieszance ekscytacji i lęku, która towarzyszy stanowi zakochania.

Piotr Czerkawski

Spośród moich tegorocznych faworytów w nominacjach zabrakło Nomadlandu i Zabij to i wyjedź z tego miasta. Są za to wspaniałe Spencer i Metamorfoza ptaków, a także najlepszy, najodważniejszy film roku, czyli DAU. Natasza.

Jędrzej Sławnikowski
Jędrzej Sławnikowski
Pełna Sala

Jane Campion na dzikim zachodzie maluje obraz prawdziwego męstwa. Wspaniały wizualnie i z ciekawym zakończeniem.

Karolina Marciszewska
Radio Centrum Rzeszów, DEJA VU

Paul Thomas Anderson bogiem, zespół HAIM nałogiem jak to mówią. Prawdziwe kino, takie jak wszyscy lubimy.

Typowy Jędrzej - student filmoznastwa

Znakomite połączenie coming of age movie i screwball comedy. Kino otwarte. Widz może w pełni zanurzyć się w filmie, zamiast go analizować i przewidywać zakończenie. Chodzi o wrażenie płynności świata na ekranie i jego rozległości – nie kończy się on w punkcie widzenia kamery, ale ciągnie się dalej, choć oglądamy tylko jego mały wycinek. Historia rozwija się i gwałtownie skręca, jakby pędziła po górskiej serpentynie. Nikt nie przewidzi, co czeka za zakrętem. Życie według Licorice Pizza to ciągły chaos, bieg przed siebie w ekscytującą niewiadomą.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Najlepszy film tego roku to oczywiście Spider-Man: Bez drogi do domu. Informację potwierdziła Komisja Wyboru Najlepszego Filmu Roku, Którym Jest Spider-Man: Bez drogi do domu (www.komisjawyborunajlepszegofilmurokuktórymjestspider-manbezdrogidodomu.pl/wyniki, dostęp 02.02.2022).

Bolesław Racięski vel Racięski
Ścieżka dźwiękowa

Zdecydowanie najwyżej cenię sobie film, który przesuwa granice i udowadnia że wielka sztuka wymaga poświęceń. DAU. Natasza, czyli jeden z filmów zrealizowanych w ramach projektu DAU, podczas którego aktorzy zgodzili się na izolację w wybudowanym na potrzeby przedsięwzięcia ośrodku gdzie realizowali ten częściowo improwizowany spektakl.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
Pełna Sala

Zdecydowanie brakuje w tej stawce Zabij to i wyjedź z tego miasta, Nomadlandu oraz The Velvet Underground, ale DAU. Natasza to godny kandydat na zwycięzcę: odważne, bezkompromisowe, innowacyjne kino, które znajduje nowy, łączący naturalizm i paradokumentalny sznyt, język opowiadania o klaustrofobicznym stłamszeniu totalitaryzmu. Immersyjne, namacalne, wielkie kino.

Kacper Słodki
Kacper Słodki
Pełna Sala

Za nakreśloną z niezwykłą subtelnością historię o dobru i złu, będącą rozliczeniem z polityczną przeszłością reżimu i Kościoła. Słudzy to kino wielkie w swoim minimalizmie, przyprawione fenomenalnymi zdjęciami.

Agnieszka Pilacińska
Agnieszka Pilacińska
Pełna Sala, Replika

Moim faworytem jest DAU. Natasza, dzieło wyjątkowe i bezkompromisowe, które wyprzedza całą resztę tych tytułów o kilka długości.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Pełna Sala

To jeden z tych filmów, do których będę wracał wiele razy w przyszłości. PTA znowu zrobił robotę.

Choć w 2021 roku nie brakowało udanych filmów, a wiele z nich (patrząc również po naszych nominacjach) było spełnionych na wielu poziomach. Żaden nie przewidywał tak radykalnego i pełnego podejścia jak projekt DAU Chrżanowskiego, którego jeden z odcinków, DAU. Natasza trafił na naszą listę. Takiego kina się już nie robi, bo jest nazbyt czasochłonne i (co z tego wynika) bardzo kosztowne, ale też rodzi wiele pytań natury etycznej. Niemniej jest to kino najczystszej próby, nie biorące jeńców, nie proszące o pozwolenie komitetów i mody, po prostu dotykające do żywego.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Rok pełen zarówno kolejnych dokonań sprawdzonych mistrzów na oczekiwanym poziomie (P.T. Anderson, Campion, Carax), jak i intrygujących prac mniej opatrzonych w reżyserii nazwisk, które mogą być wprawką do, być może, czegoś wielkiego (Vasconcelos, Horvát, Fennell). Jednak tylko jeden projekt wstrząsnął mną do głębi, uwierał niczym kamyk w bucie i skłonił do tylu dręczących refleksji na temat granic sztuki filmowej. I jest to DAU.

Dawid Smyk
Dawid Smyk
Pełna Sala

To tak. Wśród nominowanych filmów wygrywa u mnie Obiecująca. Młoda. Kobieta. - za nowoczesny (niemal komediowy!) sposób w jaki opowiada o niezwykle ważnych sprawach. Ale odczuwam doskwierający brak Zielonego rycerza, Ojca i Zabij to i wyjedź z tego miasta.