Złote Koniki 2021 – wyniki

Wielki plebiscyt Pełnej Sali dobiega końca. ZŁOTE KONIKI, czyli nagrody podsumowujące miniony rok, przyznano dzięki głosom naszych redaktorów i współpracowników oraz zaproszonych krytyków, ekspertów, dziennikarzy i blogerów. Akademię stworzyły w sumie 33 osoby zajmujące się kinem. W styczniu poznaliście nominowanych w aż 19 kategoriach, a teraz zapraszamy na ogłoszenie wyników.

W głosowaniu wzięli udział: 

  • Michu SzczepańskiAberracje
  • Karolina Marciszewska, Akademickie Radio Centrum 89.FM Rzeszów, audycja DEJA VU
  • Jan SławińskiAnonimowy Grzybiarz
  • Marta ChulińskaDrugi seans
  • Mateusz ŻebrowskiDrugi seans
  • Michał Lesiak, czasopismo Ekrany, podcast Ścieżka dźwiękowa
  • Kamila SzlagaEsoteric Surgery
  • Kamila CieślikFala Kina
  • Maciej KędzioraFilmawka
  • Michał Piechowski, Filmawka
  • Patrycja MuchaFilmowe odloty
  • Bartek CzartoryskiFilmweb
  • Michał ChudolińskiGotham w deszczu, Nowy Napis, Culture.pl
  • Jacek Cegiełka, miesięcznik KINO
  • Adrianna Prodeus, miesięcznik KINO, miesięcznik VOGUE
  • Marcin GrudziążPełna Sala
  • Paweł Guszkowskirecenzenci.pl
  • Maciej Kowalczyk, Pełna Sala
  • Marcin Prymas Pełna Sala
  • Jędrzej SławnikowskiPełna Sala
  • Dawid Smyk, Pełna Sala
  • Anna StrupiechowskaPełna Sala
  • Paweł Tesznar, Pełna Sala
  • Łukasz Baran, współpracownik Pełna Sala
  • Mateusz Marcin Mróz, współpracownik Pełna Sala
  • Julian PłoskiPłaski Kubek
  • Tomasz Poborca, Sorry, takie mamy kino
  • Michał Konarski, strajk.eu
  • Typowy Jędrzej – student filmoznawstwa
  • Mateusz RotWatching Closely
  • Maciej StasierskiWatching Closely
  • Mateusz Tarwacki, zawieszony.pl
  • Michał Zygmunt, krytyk niezależny

Najlepszy aktor drugoplanowy

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 za najlepszą męską rolę drugoplanową trafia do … BENA MENDELSOHNA za występ w filmie BABYTEETH. 

Zabawna, autentyczna i skromna kreacja ojca, który próbuje sobie poradzić ze świadomością nieuchronnej utraty swojego jedynego dziecka i na nowo zdefiniować swoje życie urzekła naszych głosujących i zachwyciła nawet tych, którzy nie zostali fanami tego filmu. 

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie, a także największą liczbę pierwszych miejsc zdobytych w głosowaniu preferencyjnym otrzymuje … COLIN FARRELL za przezabawną rolę Trenera w filmie DŻENTELMENI  Guya Ritchiego. 

Odtwórz wideo

3. David Thewlis za Może pora z tym skończyć

4. Frank Langella za Proces Siódemki z Chicago

5. Stellan Skarsgård za Nadzieję

6. Peter Macdissi za Wujka Franka

7. Fabrizio Ferracane za Zdrajcę

8. Malachi Kirby za Mangrove

9. Nicholas Hoult za Prawdziwą historię gangu Kelly’ego

10. Glynn Turman za Ma Rainey: Matka Bluesa

Drugi raz wskazuję na kogoś z „Może pora z tym skończyć”. David Thewlis gra bardzo ekspresyjnie, jak przystało na siebie na granicy szaleństwa. Choć zazwyczaj preferuje bardziej wycofane aktorstwo, trzeba przyznać, że Brytyjczyk tworzy swoja kreację w zgodzie z obraną przez Kaufmana konwencją. Razem z Toni Collette tworzą niezapomniany duet wykańczających się przez lata neurotyków.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Tu dla odmiany dominują "stare wygi". Dla mnie wygrywa Skarsgard, za rolę z drugiego planu, która wybrzmiewa perfekcyjnie, jednocześnie nie przesłaniając głównej gwiazdy.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
Pełna Sala

Nie od dziś wiadomo, że Stellan Skarsgard wielkim aktorem jest.

Nie było lepszych od Farrela w tej kategorii. No może w tych, które nie doczekały się polskiej oficjalnej premiery w 2020

Malachi Kirby - duże wrażenie przy użyciu niewielkich środków, bez uciekania się do przesady.

Thewlis to jeden z tych aktorów, którzy zawsze grają świetnie, a bardzo rzadko się ich docenia. Razem z Toni Collette stworzył fascynujący duet onirycznych rodziców głównego bohatera w "Pora z tym skończyć". Dlatego... doceńmy Davida!

Duża konkurencja w tej kategorii.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Najlepsza realizacja artystyczna

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 za najlepszą realizację artystyczną wędruje do twórców filmu … 1917. 

To specyficzna i bardzo szeroka kategoria, w której postanowiliśmy nagrodzić tytuły, których pietyzm, kreatywność, widowiskowość lub jakość technicznego wykonania powaliła nas na ziemię. Braliśmy tu pod uwagę: scenografię, kostiumy, charakteryzację, udźwiękowienie i efekty specjalne. Dzięki tak szerokiemu polu zainteresowań znalazło się tu miejsce zarówno dla klasycznego kina kostiumowego, wojennej satyry, widowiskowej adaptacji baśni, produkcji biograficznych, a nawet dalekowschodniego kina walki. Nasi głosujący nie mieli jednak wątpliwości, który z zeszłorocznych tytułów był największym technicznym osiągnięciem. Sztab techników i artystów pracujący nad 1917 pod czujnym okiem Sama Mendesa dokonał rzeczy niesamowitej, niemal przenosząc widzów w sam środek pierwszowojennego pola walki, a przy tym niczym Dante Alighieri prowadząc nas z ziemskiego padołu przez Piekło, Czyściec i Niebol każde posiadające swój unikalny kod wizualny. Film ten otrzymał ponad 40% pierwszych miejsc na kartach do głosowania, prawdziwa dominacja. 

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie, a także bycie jedynym nominowanym, który realnie rzucił wyzwanie zwycięzcy trafia do filmu…  JOJO RABBIT za twórczą kreatywność i nieprzebrane morze scenograficznych i kostiumograficznych pomysłów przy kreowaniu cukierkowo-przerażającego świata nazistowskich Niemiec oczami dziecka.

Odtwórz wideo

3. Może pora z tym skończyć

4. Małe kobietki

5. Zdrajca

6. Mank

7. Prawdziwa historia gangu Kelly’ego

8. Cień

9. Pinokio

10. Ma Rainey: Matka Bluesa

W kategorii stosunek scenografii do kostiumów, charakteryzacji, efektów specjalnych, dźwięku, montażu dźwięku i zdjęć - "1917" i długo długo nic. Zespolenie efektów technicznych to największa moc tego filmu.

Małe kobietki były przepięknie zrealizowane. Zdecydowany zwycięzca.

"Małe kobietki" - za kostiumowy przepych prosto z XIX wiecznych żurnali. Za barwne materiały i wnętrza, immersyjnie przenoszące nas w czasie.

Trochę z komiksu, trochę z baśni, sporo pastelowych barw, duże poczucie humoru w kreacji świata, a jednocześnie umiejętność nadania całości odpowiedniego ciężaru emocjonalnego. Tak wygląda "Jojo Rabbit".

Dlaczego brak Jak najdalej stąd Piotra Domalewskiego?

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Najlepszy scenariusz adaptowany

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 za najlepszy scenariusz adaptowany trafia do …. CHARLIEGO KAUFMANA za film MOŻE PORA Z TYM SKOŃCZYĆ będący adaptacją powieści pod tym samym tytułem autorstwa Iana Reida.

Miniony rok zdecydowanie należał do scenariuszy oryginalnych, dzięki temu jeszcze jaśniejszym blaskiem świecił film Charliego Kaufmana. Przerworny psychologiczny i bardzo dopracowany tekst, pełen intertekstualnych nawiązań i nieoczywistych rozwiązań narracyjnych zachwycił naszych akademików. Równo połowa głosujących umieściła go na pierwszym miejscu swoich kart do głosowania. 

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie, a także zostawienie w tyle adaptacji klasycznej literatury trafia do… RITY KALNEJAIS za scenariusz do filmu BABYTEETH, który przenosi na ekran jej własną sztukę pod tym samym tytułem. Debiutująca w kinie dramaturżka pokazała wielkie zrozumienie dla materii filmowej, tworząc tekst dynamiczny i pozbawiony charakterystycznej dla teatru statyczności i telewizyjności. 

Odtwórz wideo

3. Eleanor Catton za Emmę., adaptację powieści Jane Austen

4. Greta Gerwig za Małe kobietki, adaptację powieści Louisy May Alcott

5. Alice Wu za Więcej niż myślisz, adaptację sztuki Cyrano de Bergerac autorstwa Edmonda Rostanda

"Małe kobietki" - za pierwszą w historii adaptowanego materiału próbę twórczego przepracowania i skomentowania adaptowanego materiału oraz zderzenia go z rzeczywistością.

Kaufmana nie miał za bardzo kto pobić, tylko on zabawił się z widzem prowadzeniem akcji i nie puścił narracji "płaskiej" co niestety było przekleństwem minionego roku w kinie

Chciałbym mieć mózg i wyobraźnię Charliego Kaufmana.

Kaufman to najlepszy scenarzysta naszych czasów i mówię to ja, psychofan Tarantino.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
Pełna Sala

Co tu będę zużywał klawaiturę. Kaufman jest wybitnym scnarzystą i jak się okazuje równie utalentowanym reżyserem. Gęsty, oniryczny, jak zawsze psychotyczny, klimat oddany w dialogach i sennej niekoherentności świata w "Może pora z tym skończyć", to główna zaleta tej produkcji..

Tu też przydałyby się polskie przykłady.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Najlepszy fabularny debiut reżyserski

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 za najlepszy fabularny debiut reżyserski trafia do …. KITTY GREEN za film ASYSTENTKA.

Przejście z dokumentu do formy fabularnej nie zawsze jest proste. Wielu bardzo oddanych i uzdolnionych dokumentalistów ponosi porażki nie rozumiejąc nowej materii. Tym większy sukces odniosła Kitty Green, tworząc obraz jednocześnie spełniony i bardzo wyjątkowy. Asystentka to produkcja w pełni autorska, Green nie tylko ją wyreżyserowała, ale także napisała i zmontowała. Koncepcja wykorzystania języka współczesnego horroru artystycznego by opowiedzieć o ruchu #metoo i sytuacji kobiet w amerykańskim przemyśle filmowym dzięki jednoczesnej rezygnacji z jakiejkolwiek gatunkowości stworzyła mieszankę wybuchową i obraz o którym trudno zapomnieć.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie, a także długą walkę zakończoną porażką o włos wędruje do… LADJ LY za reżyserię filmu NĘDZNICY. Ubiegłoroczny francuski kandydat do Oscara podzielił naszych głosujących, głosy uwielbienia mieszały się z pogardą i ostatnimi miejscami na listach i te drugie przeważyły o minimalnej porażce francuskiej produkcji. 

Odtwórz wideo

3. Shannon Murphy za Babyteeth

4. Alex Thompson za Świętą Frances

5. Autumn de Wilde za Emmę.

6. Andrew Patterson za The Vast of Night

7. Rose Glass za Saint Maud

8. Radha Blank za 40-stoletnią raperkę

9. Raymund Ribay Gutierrez za Werdykt

10. Susanne Heinrich za Melancholijną dziewczynę

Rok 2020 obfitował w udane debiuty. Na naszej liście zebraliśmy naprawdę ciekawy zestaw młodych twórców, z których chciałbym wskazać na Kitty Green. Porusza ona w „Asystentce” nie tylko sprawę najwyższej wagi, która dotyczy bardzo wielu kobiet, ale kręci w niezwykle, chłodny i wyważony sposób. Usłyszymy o tej pani jeszcze nie raz.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Team "Święta Frances". Witamy bardziej wyrafinowaną wersję Amy Schumer. Świat Cię potrzebuje, Kelly O'Sullivan. Ja na pewno!

Nędznicy jako zapowiedź tego, co niebawem się będzie działo na Starym Kontynencie

Michał Chudoliński
Gotham w deszczu, Culture.pl, Nowy Napis

Rok 2020 obfitował w ciekawe debiuty. Bardzo cieszy zwłaszcza obecność kobiet, wśród których moim zdaniem wyróżnia się zwłaszcza Kitty Green, autorka bezkompromisowej "Asystentki".

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Pełna Sala

"Werdykt" - za dojmujący naturalizm portretu życia w otchłani dzikiego, filipińskiego, odartego ze sprawiedliwości kapitalizmu, idącego w parze z nepotyzmem oraz faworyzowaniem uprzywilejowanych. Wstrząsający głos przeciwko pogłębiającej się przepaści klasowej i za elementarnymi prawami człowieka. Ostatni krąg piekła kobiet - przemoc systemu sprawiedliwości.

Autumn de Wilde stworzyła niesamowitą atmosferę na planie, dzięki czemu chemia pomiędzy aktorami była tak realistyczna. Wielkie osiągnięcie jak na debiut.

Choć widziałem tylko "Świętą Frances" to naprawdę nie wierzę, że jakikolwiek film mógłby spodobać mi się bardziej.

Typowy Jędrzej - student filmoznastwa

Dobre kino policyjne górą.

Najlepsza przełomowa rola aktorska

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 za najlepszy przełomową rolę aktorską trafia do …. JULII GARNER za film ASYSTENTKA.

Debiut u aktorów jest rzeczą bardzo względną, wszak większość zaczyna od epizodów i małych ról, gdzie nie mogą pokazać pełni skali swojego talentu. Julia Garner co prawda dała się już poznać publice serialowej, za sprawą nagrodzonej dwiema statuetkami Emmy roli w netfliksowym Ozarku, ale dla kina odkryła ją dopiero Kitty Green. Bardzo zimna i zachowawcza kreacja w Asystentce, dała okazję młodej Amerykance by pokazać pełnię kunsztu oszczędnego aktorstwa. W jej delikatnych grymasach, ukradkowych spojrzeniach i znaczących pauzach kryje się więcej emocji niż w wielu głośnych oscarowych monologach.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie, a także największą liczbę pierwszych miejsc na kartach do głosowania otrzymuje … MARIANA DI GIROLAMO za tytułową kreację w filmie EMA. Debiutująca w kinie  aktorka telewizyjna, członkini wpływowego chilijskiego rodu filmowego swoją nieujarzmioną i niepokojącą energią zachwyciła publikę na całym globie. Chociaż o włos musiała ustąpić Amerykance, występującej w bardziej lubianym przez naszych akademików filmie, to ich walka jest jedynie dowodem na nieuczciwość głosowań jako takich i faktu, że ostatecznie może być tylko jeden zwycięzca. 

Odtwórz wideo

3. Maciej Musiałowski za Salę samobójców. Hejter

4. Sidney Flanigan za Nigdy, rzadko, czasami, zawsze

5. Maria Bakalowa za Kolejny film o Boracie

6. Levan Gelbakhiani za A potem tańczyliśmy

7. Talia Ryder za Nigdy, rzadko, czasami, zawsze

8. Zofia Stafiej za Jak najdalej stąd

9. Kelly O’Sullivan za Świętą Frances

10. Juraj Loj za Szarlatana

Pierwsza kategoria, w której miałam poważny moment zawahania między Marianą Di Girolamo ("Ema"), Sidney Flanigan ("Nigdy, rzadko, czasami, zawsze"), Maciejem Musiałowskim ("Sala samobójców. Hejter") i Zofią Stafiej ("Jak najdalej stąd"). Ostatecznie wybrałam powalającą charyzmę Di Girolamo, ale myślę i mam wielką nadzieję, że wszystkie te osoby zrobią kariery, na jakie zasługują.

Maciej Musiałowski był fenomenalny i mam nadzieję, że jeszcze nie raz dostanie możliwość wykazania się talentem. Maria Bakalova w nowych przygodach Borata bez wątpienia zapada w pamięć, nie zdziwiłabym się więc, jeśli byłby to początek jej wielkiej międzynarodowej kariery.

Kamila Cieślik
Fala Kina

Garner najlepsza zagraniczna, Musiałowski najlepsza polska. Przykro mi Kelly za to ostatnie miejsce 🙁

Maciej Musiałowski to największe objawienie polskiego kina tego roku. Change My Mind.

Ładne oczy masz. Komu je dasz?

Wśród aktorek drugoplanowych wybrałem, choć z dużym trudem, bo konkurencja była duża, weterankę Hollywood, czyli Candice Bergen. Jej rola w „Niech gadają” Soderbergha (podobnie jak sam film) przeszła nieco niezauważona. Niesłusznie. Bergen fantastycznie wygrywa wszystkie niuanse swojej bohaterki, od niemal dziecięcej naiwności po żmijowate ciągoty do nadużyć i chodzenia na skróty.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Sidney Flanigan - za atorski rytm, za ciche wrzenie emocji, które dzięki skromnemu, choć pełnemu portretowi dziewczyny przeżywającej piekło zgotowane przez patriarchat, tym mocniej dają o sobie znać w scenie przywoływanej przez tytuł filmu.

Tu już lepsza proporcja między polskim a zagranicznym kinem.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Wybór arcytrudny. Poza Jurajem Lojem, który sportretował swojego bohatera w "Szarlatanie" bez wyrazu, cała reszta zaprezentowała naprawdę świetne role. Ileż tu nazwisk do zapamiętania, ileż przyszłych ról do zachwytów. Wybieram Marię Bakalową, bo poza aktorskim kunsztem i świetnie pokazaną przemianą bohaterki, Bakalowa udowodniła, że jest performerką nie mniej utalentowaną niż Sacha Baron Cohen (ileż zimnej krwi musiała wykazać w scenie z Giulianim!). A to niemała sztuka!

Wyjątkowo mocny zestaw nazwisk i świetnych ról. Trudny wybór.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Pełna Sala

Najlepsze zdjęcia

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 za najlepsze zdjęcia trafia do …. ROGERA DEAKINSA za film 1917.

Pierwszowojenna Boska  komedia Sama Mendesa zachwyca po pierwsze swoją jakością techniczną. Na czele z powalającym i wspaniale wykonanym udawaniem kręcenia na jednym ujęciu. Nic dziwnego, że wybór naszych akademików nie mógł być inny. Łupem zdobywcy Oscara padła połowa najwyższych miejsc na kartach do głosowania, a także liczne zachwyty. 

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymuje … JASPER WOLF za powalające zdjęcia w filmie MONOS.  Holenderski operator, znany do tej pory głównie z kameralnych produkcji psychologicznych (współpracował m.in. z  Urszulą Antoniak) w Monosie w zachwycający sposób odmalował pejzaż kolumbijskich szczytów górskich i dżungli, i to jak mały jest człowiek w starcu z naturą i siłami od niego potężniejszymi. Może tylko żałować, że trafił na takiego behemota jak Deakins w 1917.

Odtwórz wideo

3. Serio Armstrong za Emę

4. Dong Jinsong za Jezioro dzikich gęsi

5. Carlos Reygadas za Nasz czas

6. Łukasz Żal za Może pora z tym skończyć

7. Shabier Kirchner za Lovers Rock

8. Michael Latham za Asystentkę

9. Artur Tort za Liberté

10. Hélène Louvart za Nigdy, rzadko, czasami, zawsze

Było w tym roku sporo wspaniałej operatorki, od klaustrofobicznych zdjęć Żala, Louvart czy Lathama, przez podglądactwo Torta i potańcówki Kirchnera, aż po rozbuchane barwami prace Donga i Armstronga. Cesarz jest jednak jeden i jest nim Deakins. Nikt tak w 2020 roku nie przytłoczył obrazem jak dwukrotny laureat Oscara.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Jestem wielką fanką Dong Jingsonga - mistrza w operowaniu sztucznym światłem, cesarza "neonów", który odpowiada za zdjęcia do "Jeziora dzikich gęsi" i poprzedniego filmu Diao Yinana - "Czarnego węgla, kruchego lodu". Jego kadry to małe dzieła sztuki, na które mogę patrzeć bez końca. W 2020 Dong całkowicie skradł moje oczy. Aczkolwiek to był fenomenalny rok pod względem zdjęć. Niemal tak samo mocno zawładnęło moim sercem kadrowanie, oświetlenie i nasycenie zdjęć Jaspera Wolfa w "Monosie".

Żal Łukasza, bo zrobił świetną robotę. Ale mimo tego, że szczerzę mu kibicuję, obiektywność każe uznać wyższość Deakinsa i Reygadasa.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
Pełna Sala

Z Deakinsem konkurencja bez szans, ale bardzo mocni rywale. Żal też świetnie.

Niektóre filmy widziane w kinie, inne nie - trudno porównywać.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Widzę Monos to też klikam.

Ależ mocna kategoria! W zasadzie każdy film zasługuje na wyróżnienie, choć Deakins swoimi zdjęciami do 1917 sięgnął najwyżej, bo aż do operatorskiego kosmosu.

Łukasz Żal ręka w rękę z montażystą "Może pora z tym skończyć", Robertem Frazenem, wykreowali bodaj najlepszą wizję snu/majaków człowieka jaką było nam dane oglądać w historii kina.

Sergio Armstrong - za neony, ogień i emocje. Nie tylko choreografia może być taneczna - obraz również może tańczyć i pożądać.

Najlepszy montaż

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 za najlepszy montaż trafia do …. RONALDA BRONSTEINA I BENNIEGO SAFDIE za film NIEOSZLIFOWANE DIAMENTY.

Zabójcze tempo napędzanej muzyką elektroniczną i chciwością podróży na dno ludzkiej egzystencji zaimponowało naszym głosującym, którzy niemal jednogłośnie wskazali na pracę Benniego Safdie i Ronalda Bronsteina jako najlepszą w swojej kategorii w minionym roku. 

WYRÓŻNIENIE przyznajemy JEFFOWI SEYMANNOWI GILBERTOWI za film BOYS STATE. Dokument  stworzony na zamówienie Apple TV został obejrzany przez mniej niż 15% głosujących w tej kategorii, w związku z czym nie miał matematycznej możliwości wygrania. Jednak wszyscy znający go, umieścili na szczycie swoich kart do głosowania. 

Odtwórz wideo

3. Robert Frazen za Może pora z tym skończyć

4. Jan Belcl za Wszyscy moi przyjaciele nie żyją

5. Robert Fenton za Prawdziwą historię gangu Kelly’ego

Szkatułkowa i precyzyjna robota Roberta Frazena. Poukładać myśli Charliego Kaufmana to dopiero prawdziwa sztuka.

W dokumencie "Boys State" montaż materiału był kluczowy i zrobili tam kawał dobrej roboty.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Pełna Sala

"Nieoszlifowane diamenty" - za szybki, dynamiczny montaż wielu atrakcji, dostający do wymogów zarówno fabuły, jak i złaknionego bodźców współczesnego umysłu.

Jako (chyba) największy fan „Boys State” nie mogę sobie odmówić, żeby docenić kunszt realizacyjny wciąż za mało znanego dokumentu. Materiał zbierano przez tydzień, kręcąc równocześnie kilku bohaterów. Jeff Seymann Gilbert złożył wszystko w zgrabną całość, którą się ogląda jak doskonały thriller polityczny.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Największe rozczarowanie roku

Odtwórz wideo

Anty-ZŁOTY KONIK 2021 za najbardziej rozczarowujący film roku trafia do …. CHRISTOPHERA NOLANA i dystrybutora  WARNER POLSKA za film TENET.

Antynagrody to zawsze delikatna kwestia. W końcu niska jakość niektórych filmów jest jasna od momentu ich zapowiedzi i wszyscy idziemy na seans, nie spodziewając się arcydzieła. Inna sytuacja następuje, kiedy tytuł zostaje podpisany przez twórców, którym wcześniej zaufaliśmy. Jagoda Szelc, Xavier Dolan, Ciro Guerra, Ben Wheatley czy Sofia Coppola, oni wszyscy sprezentowali nam w minionym roku gorzkie poczucie zawodu. Żadnemu z tych obrazów nie towarzyszyły jednak takie oczekiwania i nadzieje jak Tenetowi, który w sierpniu wchodził do kin z łatką pandemicznego zbawcy branży. Wskazanie tego projektu, jako największego rozczarowania roku przez zdecydowaną większość naszych głosujących jest tylko smutnym epilogiem opowieści. 

Anty-WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w naszym plebiscycie otrzymują RON HOWARD i NETFLIX za film ELEGIA DLA BIDOKÓW. Twórca z opinią znakomitego wyrobnika, w obsadzie Amy Adams, Glenn Close, i nominowana do Złotych Koników za rolę w Niedosycie  Haley Bennett, scenariusz oparty na głośnej i nagradzanej powieści, wiele wskazywało na przynajmniej przeciętne kino skrojone pod amerykańskie nagrody. Rzeczywistość okazała się jednak inna i straszliwa, Elegia dla bidoków w opinii wielu jest jednym z najgorszych tytułów ubiegłego roku, a u nas zajęła drugie miejsce z olbrzymią przewagą nad resztą stawki. 

Odtwórz wideo

3. Ben WheatleyNetflix za Rebekę

4. Małgorzata SzumowskaKino Świat za Córkę boga

5. Florian Henckel von DonnersmarckAurora Films za Obrazy bez autora

6.  Olga Chajdas, Anna Kazejak, Jagoda Szelc, Kasia Adamik, Anna Jadowska i Netflix za Eroticę 2022

7. Xavier DolanGutek Film za Matthias i Maxime

8. Sofia CoppolaApple TV za Na lodzie

9. Grímur HákonarsonGutek Film za Daleko od Reykjaviku

10. Ciro GuerraMonolith Films za Czekając na brabarzyńców

To specyficzna kategoria, bo przeznaczona dla tych filmów, które są nie tyle słabe, co odbierające marzenie kinomana. Idąc na dzieło uznanego twórcy, kogoś komu już nieraz zaufaliśmy, szykujemy się na równie dobry seans. Gdy jednak nasz ulubieniec sromotnie nas zawiedzie, często z dużo większym smutkiem czy gniewem reagujemy na takie niepowodzenie. W tym roku porażką roku według mnie był „Tenet”.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Widziałam tylko "Tenet", ale nie uznaję go za rozczarowanie 😉

Tenet nie był rozczarowaniem, bo nie spodziewałem się niczego dobrego.

Chyba tutaj wszyscy będziemy zgodni. Christopher Nolan pogubił się w swojej układance...

Ciekawa kategoria, szczególnie, że wymienione tu "Czekając na barbarzyńców" ociera się u mnie o najlepszą dziesiątkę 2020 i tak niska ocena filmu Ciro Guerry niezmiennie mnie zastanawia. Daleki jestem również od negatywnej oceny "Córki boga", ba! być może to mój ulubiony film Szumowskiej. Najbardziej rozczarowała mnie chyba "Elegia dla bidoków", która jest kuriozalną fantazją bogatych panów z Hollywood na temat prawdziwych problemów społecznych rejonu pasu rdzy.

Mimo że nie jestem fanką Szumowskiej, to jednak nadzieje były, tymczasem Córka boga okazała się filmem wizualnie grafomańskim i zwyczajnie kiepsko wyreżyserowanym. Z przykrością też stwierdzam, że Dolan już tylko męczy wydumanymi dramami, zamiast ujmować ładnie skomponowanymi kadrami. Tenet natomiast sprostał moim oczekiwaniom, co do kina mainstreamowego, dobrze się bawiłam.

Kamila Cieślik
Fala Kina

Jest pewna ulga w zobaczeniu, że z kategorii największych rozczarowań większości filmów nie widziałem 😉

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
Pełna Sala

"Obrazy bez autora" może nie są najgorszym filmem w tym zestawieniu, ale zdecydowanie moim największym rozczarowaniem.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Pełna Sala

Bardzo problematyczna kategoria. Pomieszane filmy dobre i złe. To bardziej o oczekiwaniach niż o rzeczywistych filmach.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

"Matthias i Maxime" to żadne rozczarowanie! Świetna zabawa <3 Za to "Erotica"...

Typowy Jędrzej - student filmoznastwa

Najlepszy film animowany

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 dla najlepszego filmu animowanego trafia do …. TOMMA MOORE’A, ROSSA STEWARDA i APPLE TV za SEKRET WILCZEJ GROMADY.

Miniony rok obrodził w bardzo udane filmy animowane. Nawet jeśli niestety do Polski nie dotarło wciąż chwalone na zachodzie Co w duszy gra, to europejscy animatorzy stanęli na wysokości zadania. Efektem tego na pięć nominowanych filmów  za aż cztery odpowiadają  nasi ziomkowie i ziomkinie z Włoch, Rumunii, Wielkiej Brytanii i Irlandii. Główna nagroda trafia właśnie do tych ostatnich. Tomm Moore po raz kolejny wziął na tapet ludowe wierzenia i legendy i postanowił przybliżyć je publice na całym świecie. Przepiękna, nawiązująca do średniowiecznego malarstwa kreska, połączona z uroczą queerującą historią i rewelacyjną oprawą muzyczną roztopiła nasze serca.

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymują ANCA DAMIAN i STOWARZYSZENIE NOWE HORYZONTY za film MARONA – PSIA OPOWIEŚĆ. Dystrybutor kojarzony raczej z kinem artystycznym od lat działa bardzo aktywnie na polu edukacji filmowej najmłodszych rokrocznie do kin wprowadzając bardzo liczne animacje, głównie europejskie. Nic dziwnego, że aż dwie nominowane pozycji pochodzą z jego biblioteki. Marona to jeden z ciekawszych i piękniejszych tytułów tego roku i w walce o zwycięstwo poległa o włos. 

Odtwórz wideo

3. Dan Scanlon i Disney za Naprzód

4. Will Becher, Richard Phelan i Monolith Films za Baranka Shauna: Farmageddon

5. Lorenzo Mattotti i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty za Słynny najazd niedźwiedzi na Sycylię

Powtórzę tutaj swój komentarz z kategorii Najlepszego Filmu: "Marona", za filmowe ożywienie francuskiego kubizmu, za przypomnienie o kruchej emocjonalności nie tylko zwierząt, lecz również ludzi, oraz za szalenie trafną diagnozę kondycji ludzkiej.

Wyjątkowo nieudana produkcja Pixara - u mnie na końcu tej listy. Ale ja też nie jestem fanem tego studia.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Pełna Sala

Szkoda, że zabrakło "Away".

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Nie zdziwi mnie jak wygra tutaj doskonały, przygodowy film Tomma Moore’a i Rossa Stewarta, czyli „Sekret wilczej gromadzie”. Pięknie łączy motywy znane z popularniejszych „bajek”, jak „Samuraj Jack”, „Merida Waleczna” czy „Król Lew”, z wizualnymi motywami ze sztuki średniowiecznej i twórczości Klimta. Moje serce bije jednak nieco mocniej dla animacji Anci Damian.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Najlepsza aktorka drugoplanowa

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 dla najlepszej aktorki w roli drugoplanowej trafia do …. TONI COLETTE za rolę w filmie MOŻE PORA Z TYM SKOŃCZYĆ.

Wybitnych kreacji kobiecych w minionym roku nie brakowało, żadna jednak nie zachwyciła naszych akademików tak bardzo, jak występ australijskiej weteranki kina gatunkowego w roli matki głównego bohatera najnowszego filmu Charliego Kaufmana. Niejednoznaczna i bardzo trudna kreacja wymagała od Colette pokazania bardzo szerokiego walchlarzu umiejętności, wcielając się w postać w różnym wieku i sytuacji zdrowotnej. 

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie a także największą liczbę pierwszych miejsc na kartach do głosowania otrzymuje FLORENCE PUGH za rolę  Amy March w filmie MAŁE KOBIETKI. Pugh to wielki skarb brytyjskiego kina, w filmie Grety Gerwig po raz kolejny to udowodniła swoją kreacją, która przyćmiła takie gwiazdy swojego pokolenia jak Saoirse Ronan i Timothée Chalamet. Niewiele jej zabrakło do końcowego triumfu, ale nie mamy wątpliwości, że jeszcze nie raz będzie miała okazję zdobyć Złotego Konika.

Odtwórz wideo

3. Shuzhen Zhao za Kłamstewko

4. Charin Alvarez za Świętą Frances

5. Amanda Seyfried za Manka

6. Letitia Wright za Mangrove

7. Monika Krzywkowska za Wszyscy moi przyjaciele nie żyją

8. Candice Bergen za Niech gadają

9. Martine Chevallier za My dwie

10. Marisa Tomei za Króla Staten Island

Wśród aktorek drugoplanowych wybrałem, choć z dużym trudem, bo konkurencja była duża, weterankę Hollywood, czyli Candice Bergen. Jej rola w „Niech gadają” Soderbergha (podobnie jak sam film) przeszła nieco niezauważona. Niesłusznie. Bergen fantastycznie wygrywa wszystkie niuanse swojej bohaterki, od niemal dziecięcej naiwności po żmijowate ciągoty do nadużyć i chodzenia na skróty.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Rola babci w "Kłamstweku" to petarda! Zasługa w tym zarówno scenariusza, który zgotował nam babcię absolutną z wszystkimi babcinymi zaletami i drobnymi wadami, jak i Shuzhen Zhou. Aktorka wskoczyła w te babcine bambosze z pełnią werwy i uroku.

Florence Pugh od 2019 zasługuje na wszystkie nagrody za aktorstwo.

Florence Pugh - rewelacyjna jako dorosła Amy w drugiej połowie "Małych kobietek" i przezabawna w roli 12-letniego dziecka.

Dziwnie brzmi tu jedna propozycja polskiej aktorki. Albo więcej albo osobna kategoria.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Shuzhen Zhao - za wyśmienitą, pozornie niewinną kreację, stalowym uściskiem trzymającą karby fabularne "Kłamstewka", za bogaty w ironię i czarny humor portret przepaści pokoleniowej.

Cieszy sporo nieoczywistych nazwisk w tej kategorii.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Pełna Sala

Najlepszy scenariusz oryginalny

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 za najlepszy scenariusz oryginalny trafia do …. XIAOSHUAIA WANGA i MEI AH za film ŻEGNAJ, MÓJ SYNU.

W tej kategorii niespodziewanie wynik był rozstrzygnięty już od samego początku zbierania głosów. Nagrodzona na Berlinale w 2019 roku chińska produkcja wygrała w swojej kategorii z największą przewagą spośród wszystkich zwycięzców tegorocznych Złotych Koników. Naszych akademików  urzekła prostota i uniwersalność tej rozpisanej na wiele dekad opowieści o miłości i rodzinie na tle przemian w Chińskiej Republice Ludowej. 

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymują RONALD BRONSTEIN, BENNY SAFDIE i JOSHUA SAFDIE za scenariusz do filmu  NIEOSZLIFOWANE DIAMENTY. Wśród nominowanych w tej kategorii znakomitą większość stanowiło amerykańskie kino niezależne, nie powinno nas więc dziwić, że w konkurencji „wewnątrz niszy” zwycięstwo odniósł film najgłośniejszy i najbardziej uwielbiany. 

Odtwórz wideo

3. Kelly O’Sullivan za Świętą Frances

4. James Montague, Craig W. Sanger, Andrew Patterson za The Vast of Night

5. Radha Blank za 40-letnią raperkę

Safdie stworzyli świetny scenariusz, ale nie było to nic nowego w ich wykonaniu. Żegnaj mój synu zaś zostało napisane od serca, z racji potrzeby społecznej i opowiedzenia tej historii. Scenariusze roku, jak dla mnie.

"Żegnaj, mój synu" - za misterną konstrukcję, doskonale oddającą meandy życia na przestrzeni 3 transformacyjnych dekad, lecz również oddającą samo życie: pełne żalu, smutku i braku możliwości na spełnienie.

Święta Frances, co to za historia, fantastyczna zabawa!

Typowy Jędrzej - student filmoznastwa

Najlepszy film dokumentalny

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 za najlepszy film dokumentalny trafia do …. MADSA BRÜGGERA i dystrybutora AGAINST GRAVITY za film KTO ZABIŁ SEKRETARZA GENERALNEGO ONZ?.

To że życie bywa dziwniejsze niż fikcja stało się już kliszą, ale cóż z tego skoro stwierdzenie wciąż na nowo udowadnia swoją prawdziwość? Mistrz prowokacyjnego dokumentu łączonego z fabułą, Duńczyk Mads Brügger zbiera nas w podróż do lat 60. by opowiedzieć o procesie dekolonizacji i zakulisowych działaniach europejskich mocarstw na kontynencie afrykańskim. Ten przerażający, ale i szalenie zabawny obraz nie przez przypadek na pokazach kinowych był wyposażony w żółte napisy, zamiast tradycyjnych białych. Być może ten fakt rozkochał w  nim naszych głosujących?

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie i walkę na noże ze zwycięzcą otrzymują BENIAMINO BARRESE i dystrybutor AGAINST GRAVITY za film ZNIKNIĘCIE MOJEJ MATKI. Grudniowe uruchomienie platformy vod.mdag.pl umożliwiło walkę o Złote Koniki licznym pozycjom z programu dwóch ostatnich edycji festiwalu Milenium Docs Against Gravity i to one zdominowały tę kategorię. Produkcja, która znalazła się w TOP10 ubiegłego roku Pełnej Sali miała dokładnie tyle samo pierwszych miejsc co duński zwycięzca. 

Odtwórz wideo

3. Witamy w Czeczeniireż. David France, dystr. HBO

4. Między nami, reż. Dorota Proba, dystr. Studio Munka

5.  Malarka i złodziej, reż. Benjamin Ree, dystr. Against Gravity

6. Obóz godności: rewolucja w życiu niepełnosprawnych, reż. James Lebrecht, Nicole Newnham, dystr. Netflix

7. Acasa, mój dom, reż. Radu Ciorniciuc, dystr. HBO

8. Boys State, reż.  Amanda McBaine, Jesse Moss, dystr. Apple TV

9. Kolektyw, reż. Alexander Nanau, dystr. HBO

10. Na wiarę. „Egzorcysta” Williama Friedkina, reż. Alexandre O. Philippe, dystr. Against Gravity

W naszej dziesiątce nie zmieściło się mnóstwo świetnych dokumentów, także wybrać najlepszych już z tych wybranych było niemal niemożliwością. Stawiam jednak na projekt, który mnie totalnie zachwycił i zamierzam polecać każdemu. Jak już wspominałem przy montażu, „Boys State” to fantastyczny film, który krótko opisać można jako „W obręczy marzeń” + „Wybory Paytona Hobarta” + życie Krzysia Bosaka.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Chcę oglądać takie dokumenty jak "Zniknięcie mojej matki". Prawdziwe filmy o silnych osobowościach. Takie, które potrafią uchwycić charakter i energię bohaterów. Eseistyczne, a nie sentencjonalne. Prowokujące do działania. Po których sam chcesz sięgnąć po kamerę, a chwilę później przestać robić zdjęcia.

Jestem pod wrażeniem rzutkości umysłu Friedkina, który z lekkością opowiada, co myślał 50 lat temu, podczas gdy ja mam problem, żeby przypomnieć sobie, co robiłam wczoraj.

Kamila Cieślik
Fala Kina

Najlepsza muzyka oryginalna

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 za najlepszą muzykę oryginalną trafia do …. DANIELA LOPATINA za film NIEOSZLIFOWANE DIAMENTY.

W kategorii muzycznej byliśmy świadkami wielkiego pojedynku muzyki klasycznej reprezentowanej przez Alexandre’a Desplat i Thomasa Newmana oraz elektronicznej w postaci prac Mici Levi i Daniela Lopatina. Triumfował ostatecznie ten ostatni, za wzbudzającą ciarki oprawę filmu braci Safdie. 

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie i zwycięstwo w walce bardziej konwencjonalnych soundtracków otrzymuje THOMAS NEWMAN za film 1917. 

Odtwórz wideo

3. Mica Levi za Monos

4. Alexandre Desplat za Małe kobietki

5. Bruno Coulais i Kíla za Sekret wilczej gromady

Królową polowania powinna zostać Mica Levi, która po genialnych ścieżkach dźwiękowych dla Jonathana Glazera („Pod skórą”) i Pablo Larraína („Jackie”), teraz przygrywająca tajemniczo w „Monos”. Cóż za niesamowity koncert w środku dżungli!

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Mój faworyt to Daniel Lopatin. Słychać nieoszlifowane diamenty w brzmieniu tych syntezatorów. Aczkolwiek uwielbiam też agresywny minimalizm muzyki Miki Levi do "Monosa".

Soundtrack Newmana to arcydzieło muzyki filmowej. Okrestracja, styl, harmonia. Jako zawodowy muzyk daję znaczek jakości.

TU TU RU RU TU TU RU RU TU TU TU TU TU TU TU [L'amour Toujours playing in the background]

"Sekret wilczej gromady" jest tu bezkonkurencyjny.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Pełna Sala

Thomas Newman - za muzyczne współgranie z obrazem w zadaniu oddania pokoleniowego doświadczenia Wielkiej Wojny.

Bardzo sugestywna, nowoczesna, transowa muzyka udanie buduje plemienną atmosferę "Monosu". Nie można jednak zapomnieć o Bruno Coulaisie, jednym z najlepszych i najbardziej niedocenionych kompozytorów, który po raz trzeci stworzył muzyczne wrota do irlandzkiego świata baśni Tomma Moore'a.

Znów szkoda, że brak polskich filmów.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Najlepsza obsada aktorska

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 za najlepszą obsadę trafia do osób aktorskich z filmu … MAŁE KOBIETKI.

Szeroka obsada, pełna wielkich nazwisk i literacka podstawa dająca dramatyczne sceny większości bohaterów . Oto klucz do zwycięstwa najnowszego filmu Grety Gerwig w tej kategorii Złotych Koników. 

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymuje  obsada filmu JOJO RABBIT. 

Odtwórz wideo

3. Babyteeth

4. Zdrajca

5. Emma.

6. 1917

7. Proces Siódemki z Chicago

8. Diabeł wcielony

9. Ma Rainey: Matka Bluesa

10. Wujek Frank

"Proces Siódemki z Chicago" - za zaangażowany popis całego zespołu aktorskiego, stanowiący polityczno-społeczny manifest i parabolę komentującą dzisiejszą sytuację w Stanach i na świecie.

Ma Rainey: Matka Bluesa to aktorski tour de force. Teatr telewizji najwyższych lotów. Chadwick Boseman, spoczywaj w pokoju.

Obsada Babyteeth nie ma sobie równych!

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Dramaty sądowe mają to do siebie, że pozwalają błyszczeć w widowiskowych monologach. Stąd u mnie w top 3 Proces Siódemki z Chicago i Zdrajca. A między nimi Małe kobietki.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
Pełna Sala

Pierwsze miejsce to dla mnie ex aequo Emma i Małe Kobietki. Zarówno Grecie Gerwig, jak Autumn de Wilde udało się stworzyć udany remake starych historii.

„Emma.” to komediowa petarda, w której wszyscy aktorzy grają jak zaczarowani. Poczynając od wcielającej się w główną bohaterkę Taylor-Joy, przez zawsze trzymającego timing Nighy'ego i bawiącego się każdą linijką tekstu O’Connora po absolutnie wyjątkowy epizod Mirandy Hart.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Dla mnie zdecydowanie ekipa "Jojo Rabbita". Filmu, w którym wszyscy główni aktorzy pokazali skalę swoich możliwości i który nie mógłby się obyć bez żadnej z postaci drugoplanowych. Perfekcyjny casting.

"Jojo Rabbit". Dlaczego? Ponieważ Waititi zebrał fantastyczny team i każdemu pozwolił zabłysnąć i pomógł wpasować w konwencję nieoczywistej satyry. Świetnie patrzy się tu na wszystkich, na obłędnie scastingowane dzieciaki, na Sama Rockwella w kreacji queerowego dobrego hitlerowca, na slapstickowego chaplinowskiego Taikę Waititiego i oczywiście na komediowo-drmatyczną, niezwykle spełnioną w tej roli, Scarlett Johansson.

Żadnego z tych filmów nie lubię.

Najlepsza reżyseria

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 za najlepszą reżyserię trafia do … BENNY’EGO i JOSHA SAFDIE za film NIEOSZLIFOWANE DIAMENTY.

Opus magnum pochodzących z żydowskiej rodziny amerykańskich braci zachwyciło naszych głosującuch  dynamiką i oddaniem stanu psychiki bohatera. Godne uwagi jest także poprowadzenie przed kamerą amatora, jakim był Kevin Garnett. Brawa dla rodzeństwa!

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie  a także najwięcej pierwszych miejsc  na kartach do głosowania otrzymuje  SAM MENDES za reżyserię filmu 1917.

Odtwórz wideo

3. Charlie Kaufman za Może pora z tym skończyć

4. Carlos Reygadas za Nasz czas

5. Kitty Green za Asystentkę

6. Eliza Hittman za Nigdy, rzadko, czasami, zawsze

7. Terrance Malick za Ukryte życie

8. Steve McQueen za Lovers Rock

9. Pablo Larain za Emę

10. Anca Damian za Maronę – psią opowieść

Ukryte życie to jeden z najważniejszych filmów, jakie widziałam w 2019 roku. Piękne, przejmujące kino – Malick w formie! Mimo to doceniam, z jaką lekkością bracia Safdie poprowadzili tak żywą historię.

Kamila Cieślik
Fala Kina

Charlie Kaufman - za wspięcie się na wyżyny mobilizacji w samoizolacji i załamaniu. Za oddanie atmosfery zamknięcia zanim jeszcze owe drzwi naprawdę zostały zamknięcie.

Bardzo mocna kategoria, w której chętnie doceniłabym więcej osób, w tym Elizę Hittman i Charliego Kaufmana, ale jednak Carlos Reygadas jest tu dla mnie bezkonkurencyjny. Kocham poziom i styl panowania nad tą dość osobistą historią (nawet jeśli nie autobiograficzną, to odważnie eksplorującą męski punkt widzenia i pełną refleksji własnych).

Rok świetnych reżyserów. Same strzały w dziesiątkę.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Ukryte życie nie zostało docenione w tegorocznym rozdaniu Złotych Koników, więc Mallick bardziej niż ktokolwiek inny zasługuje na nagrodę za reżyserię.

Odwieczne pytanie czym jest dobra reżyseria, pozostaje nadal nierozwiązane. Każdy ma chyba inne kryteria oceny. Mnie bardzo imponuje jak widać na ekranie pewną reżyserką dezynwolturę, ale cenię równie mocno projekty wychodzące spod ręki twórczych dyktatorów i ludzi ogarniętych dyscypliną. Stawiam na braci Safdie, bo ich film jest po prostu tykającą bombą, która jednak w każdym momencie jest w dobrych saperskich rękach.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Uwielbiam to co zrobili Reygadas, Kaufman i debiutująca Green, ale muszę przyznać że pełnometrażowy film wojenny stylizowany na mastershota to po prostu reżyserska perfekcja. Panie Mendes. Chylę czoła.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
Pełna Sala

Widzę Malicka to klikam.

Że kocham wszystko od Terrence'a Malicka to wiadomo nie od dziś. Ale cóż poradzić mogę na to...

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 za najlepszą pierwszoplanową rolę kobiecą trafia do … JULII GARNER za film ASYSTENTKA.

To był rok młodych aktorek, wszystkie czołowe występy minionych 12 miesięcy pochodziły od wykonawczyń przed 30 rokiem życia. Naszych głosujących najbardziej zachwyciła kreacja oparta na oszczędnym występie, półuśmiechach, grymasach i przemilczeniach. 

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymuje  MARIANA DI GIROLAMO za rolę w filmie EMA.

Odtwórz wideo

3. Haley Bennett za Niedosyt

4. Jessie Buckley za Może pora z tym skończyć

5. Andrea Bræin Hovig za Nadzieję

6. Morfydd Clark za Saint Maud

7. Mei Yong za Żegnaj, mój synu

8. Barbara Sukowa za My dwie

9. Radha Blank za 40-letnią raperkę

10. Chutimon Chuengcharoensukying za Happy Old Year

Jedzenie przedmiotów > jakiekolwiek inne czynności przed kamerą

Typowy Jędrzej - student filmoznastwa

Trochę na zachętę, dla aktorki dotychczas anonimowej, ale po prostu zasłużone. Mariana Di Giarolamo skradła mi serce.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
Pełna Sala

Wszystkie aktorki z mojego TOP4 zasługują na zwycięstwo, ale jednak intymna rola Garner była dla mnie najlepsza

Wśród aktorek moją faworytką od września, kiedy zobaczyłem nowy film Kaufmana, jest Buckley. Śledzę jej karierę od „Pod ciemnymi gwiazdami” i widzę jak się cudownie rozwija. Trzymam też kciuki, żeby dostała się do stawki oscarowej.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Firestarter. Mariana Di Girolamo. Takiego ognia nie da się powstrzymać!

Jessie Buckley - za fenomenalny portret introwertyzmu i psychicznej izolacji na kilka sekund przed izolacją, której doświadczył cały świat.

Na samą myśl o kreacji Hovig do dzisiaj mam ciarki na plecach i łzy w oczach...

Najlepszy aktor pierwszoplanowy

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 za najlepszą pierwszoplanową rolę męską trafia do … WILLEMA DAFOE za film TOMMASO.

Walka między przełomowym występem nieszanowanego przez krytykę komika i dramatycznego uznanego aktora wcielającego się w reżysera kina klasy B w autobiografii tego ostatniego, była bardzo długa i zajadła. Ostatecznie Złoty Konik wędruje do Willema Dafoe, przeważyło zapewne to jak bardzo wybijał się na tle reszty produkcji. 

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymuje  ADAM SANDLER za rolę w filmie NIEOSZLIFOWANE DIAMENTY.

Odtwórz wideo

3. Pierfrancesco Favino za Zdrajcę

4. Levan Gelbakhiani za A potem tańczyliśmy

5. Ingvar Sigurðsson za Biały, biały dzień

6. Ivan Trojan za Szarlatana

7. Jingchun Wang za Żegnaj, mój synu

8. Gary Oldman za Manka

9. Delroy Lindo za Pięciu braci

10. Shaun Parkes za Mangrove

Miałem dwóch mocnych kandydatów: Dafoe i Sandlera. Wybrałem ostatecznie tego drugiego, bo to jest niesamowity progres, względem tego co zwykle prezentuje gwiazdor „Nieoszlifowanych diamentów”. Już lata temu Paul Thomas Anderson udowodnił, że w odpowiednich rękach Sandler potrafi grać naprawdę na poziomie, ale dopiero bracia Safdie wtłaczając go w konwencję żywcem z „Wodzireja” Falka ukazali jakie pokłady talentu jeszcze skrywał.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Adam Sandler i długo, długo nikt.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Favino czy Gelbakhiani? Aktorzy w swoich filmach wcielają się w skrajnie różnych bohaterów - maczo i wrażliwiec, mafioso i tancerz. Dodajmy do tego, że Favino to aktor doświadczony, a Gelbakhiani debiutant. Favino magnetyzuje pewną włoską manierą, Gelbakhiani wykorzystuje szalony potejcał młodości. Obaj jednak hipnotyzują, kradną dla siebie ekran i wspaniale dopełniają się z resztą aktorskiego teamu. Laury należą się im ex aequo i tyle!

Z tej listy dla mnie najlepsza jest intymna rola Willema Dafoe, która chyba nie jest tylko i wyłącznie popisem, ale wydaje się utkana również z osobistych doświadczeń aktora.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
Pełna Sala

Adam Sandler <3

Typowy Jędrzej - student filmoznastwa

Willem Dafoe będący Willemem Dafoe grającym Abla Ferrarę. Dla mnie doskonały wybór!

Willem Dafoe - za niezwykłą, aktorską elastyczność, za umiejętność obserwacji zachowań oraz ich przetwarzania, za przeprowadzenie swojemu przyjacielowi aktorskiej terapii.

Naprawdę bardzo się cieszę, że Adam Sandler w końcu dostał szansę się wykazać i został obsadzony w roli dramatycznej. Świetny występ.

Kamila Cieślik
Fala Kina

Make it right, vote Dafoe!

Nie sądziłem że kiedykolwiek to powiem: "Rola Sandlera była w tym roku definitywnie najlepsza". Myślałem że po (zasłużonym) Oscarze Bullock już nic mnie nie zaskoczy 😉

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
Pełna Sala

Lindo i jego wybuch szaleństwa w słynnym monologu. Prawdziwy aktorski wyczyn!

Najlepszy film polski

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 za najlepszy film polski trafia do … JANA KOMASY i KINO ŚWIATA za film SALA SAMOBÓJCÓW. HEJTER.

Dominacja Hejtera w kinie polskim minionego roku jest niezaprzeczalna, nie mozemy się doczekać, czy Komsasa dostanie za niego zasłużonego Oscara…. oh well…. Druga część Sali Samobójców zachwyciła naszych akademików, rzadko polskie filmy bywają tak aktualne i poruszające. 

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymuje  JAN BELCL i NETFLIX za film WSZYSCY MOI PRZYJACIELE NIE ZYJĄ.

Odtwórz wideo

3. Marcin Borchardt Mayfly za Tony’ego Halika

4. Dorota ProbaStudio Munka za Między nami

5. Marcin Paduch Best Film za Skandal. Ewenement Molesty

W tym zestawieniu zabrakło kilka intrygujących polskich tytułów, takich jak Eastern, Nic nie ginie czy chociażby głośne 25 lat niewinności, co nie zmienia faktu, że król jest tylko jeden i jest nim Jan Komasa, który niech nam żyje długo i dalej tworzy w duecie z Mateuszem Pacewiczem świetnie opowiedziane, gęste historie o współczesnej Polsce.

Coś mało tych filmów do wyboru - gdzie np. "W lesie dziś nie zaśnie nikt", "25 lat niewinności" albo "Jak najdalej stąd"?

Mam wrażenie, że polskie kino, zwłaszcza autorskie, trochę dało się pokonać pandemii, skoro w szranki stanęły 3 dokumenty, 2 filmy mniej lub bardziej ocierające się o kino rozrywkowe i ani jeden dramat. W tej kategorii chciałabym wyróżnić film "Wszyscy moi przyjaciele nie żyją". Jeśli nie za oryginalność, to na pewno za rewelacyjny montaż. Wciąż mi mało takich energicznych eksperymentów na rodzimym rynku. Dlatego bez zawahania przymknęłam oko na wszelkie nieprawdopodobieństwa i niedociągnięcia.

Dlaczego brak Jak najdalej stąd Piotra Domalewskiego?

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Ten rok zdecydowanie należał do polskiego dokumentu.

Michał Chudoliński
Gotham w deszczu, Culture.pl, Nowy Napis

Kolejny rok z rzędu w kinie polskim królował duet Komasa - Pacewicz. „Hajter” (odrzućmy ten nieszczęsny marketingowy wygibas nawiązujący do „Sali samobójców”) jak w soczewce ukazuje współczesne niepokoje w naszym kraju, posługuje się przesadą i skrótem (przy zachowaniu proporcji) jak „Taksówkarz” Martina Scorsesego. W tym równaniu bohater Musiałowskiego staje się Rastignacem doby fejknewsów.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

Sala samobójców. Hejter - bo porusza bardziej niż Boże Ciało, i pokazuje jak łatwo współcześnie można zniszczyć drugiego człowieka. Przerażające, bo prawdziwe.

Karolina Marciszewska
Radio Centrum Rzeszów, DEJA VU

Nie było w tym roku zbyt wielu dobrych polskich filmów, aczkolwiek zapowiedzi 2021 jawią się znacznie przystępniejszą

"Hejter" jest wyborem bardziej niż oczywistym. To film spełniony, świetnie wpisujący się w aktualny klimat społeczno-polityczny. Barkuje mi jednak wśród nominowanych kilku naprawdę ciekawych filmów. Bardzo oryginalnego "Easternu", słodko-gorzkiej komedii "Nic nie ginie", czy naprawdę pożądnie zrealizowanego "25 lat niewinności". Za to jak najbardziej pochwalam docenienie kina gatunkowego wysokiej próby jakim jest film "Wszyscy moi przyjaciele nie żyją".

Tylko polskie rapsy! Co tutaj robi Wieniawa, ludzie zlitujta się.

Typowy Jędrzej - student filmoznastwa

Najlepszy film

Odtwórz wideo

ZŁOTY KONIK 2021 za najlepszy film roku trafia do … JOSHUY SAFDIE, BENNY’EGO SAFDIE i NETFLIXA za film NIEOSZLIFOWANE DIAMENTY.

Walka była tu szalenie zacięta, ostatecznie pierwsze miejsce wzięli nowojorscy Żydzi, o włos przed innym nowojorskim Żydem oraz rozważającym swój związek Meksykaninem. 

WYRÓŻNIENIE za drugie miejsce w plebiscycie otrzymują  CHARLIE KAUFMAN i NETFLIX za film MOŻE PORA Z TYM SKOŃCZYĆ.

DRUGIE WYRÓŻNIENIE za największą liczbę pierwszych miejsc na kartach do głosowania otrzymują CARLOS REYGADAS GUTEK FILM za NASZ CZAS.

Odtwórz wideo

4. Sam Mendes i Monolith Film za 1917

5. Kitty Green i Galapagos za Asystentkę

6. Jan Komasa i Kino Świat za Salę samobójców. Hejter

7. Anca Damian i Stowarzyszenie Nowe Horyzony za Maronę – psią opowieść 

8. Wang XiaoshuaiAurora Films za Żegnaj, mój synu

9. Steve McQueenHBO za Lovers Rock

10. Eliza Hittman UIP za Nigdy, rzadko, czasami, zawsze

Takie filmy jak 1917 czy nawet Hejter jawią się na tej liście jak echa kina z innej ery. W tym roku, raz jeden, musieliśmy odwrócić nasze oczy od epickich opowieści za setki milionów dolarów i docenić te mikrobudżetowe tytuły, niszowych twórców, które w innych latach nazawalibyśmy czarnymi koniami różnych rankingów i zestawień. Coż, teraz mamy rok samych czarnych koni. Małych, niepozornych filmów, takich jak Niedosyt, Może pora z tym skończyć czy Asystentka, które wreszcie mogą mieć swoje pięć minut. Ale spokojnie, niedługo wszystko wróci do normy i za rok wszyscy będziemy rozmawiać tylko o Diunie.

Postawiłem na dość nieoczywistego zwycięzcę, czyli „Maronę - psią opowieść”. Ta wyjątkowa animacja nie tylko urzeka bogactwem animacyjnych technik i wartką narracją, ale nawiązaniami do malarskich sław takich jak Magritte, Ensor czy Chagall. Ponadto jest to przykład wciąż rzadko praktykowanego kina postludzkiego.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

2020 był dla mnie rokiem filmów, które w bardzo subtelny, pozbawiony szantażu sposób dotykały prawdziwego życia i autentycznych emocji. Moim faworytem w tej kategorii jest "Nasz czas" Carlosa Reygadasa. To połączenie niezwykłej szczerości i intymności z fenomenalnie kontrolowaną dynamiką scen i ujęć totalnie mnie zachwyciło.

Należę do tej niedużej grupy osób, których 1917 wyjątkowo nie przekonał. Uderzanie w bardzo wysokie tony i estetyzowanie wojny – nie wiem, czy drugiej dekadzie XXI wieku nadal. Za to bracia Safdie nakreślili niezwykle wciągającą historię, która wydobyła nieoczywiste talenty Sandlera.

Kamila Cieślik
Fala Kina

1917 - za świetną reżyserię, wybitne zdjęcia i ogromne emocje. Bez patosu o prawdziwym bohaterstwie.

Karolina Marciszewska
Radio Centrum Rzeszów, DEJA VU

"Marona" - za filmowe ożywienie francuskiego kubizmu, za przypomnienie o kruchej emocjonalności nie tylko zwierząt, lecz również ludzi, oraz za szalenie trafną diagnozę kondycji ludzkiej.

Może pora z tym skończyć w tym roku bezkonkurencyjne. Film wielki scenariuszem, symboliką i po prostu swoją oryginalnością. Chciałbym żeby równie dużo nominacji otrzymał na Oscarach, a sam Kaufman wreszcie został należycie doceniony przez Akademię.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
Pełna Sala

dodałabym od siebie "Emmę." Autumn de Wilde, której mi tu mocno zabrakło 😉

Kauffman po raz kolejny stworzył kino nieoczywiste, dla intelektualistów co prawda, ale przedstawiającą nową perspektywę na kino jako narzędzie toksyczne, świadczące bardziej o pustce kinomaniaków aniżeli sile ich pasji.

Michał Chudoliński
Gotham w deszczu, Culture.pl, Nowy Napis

1917 i Lovers Rock były dla mnie pięknym filmowym doświadczeniem. Ten pierwszy wzniósł kino na wyższy poziom techniczny, a drugi sprawił, że mocno zatęskniłem za domówkami (co w moim przypadku nie jest takie oczywiste).

Reygadas to był mój pierwszy post-kwarantannowy seans i przeżywałem go tak, jakbym był pierwszy raz w kinie. Piorunująca historia.

Typowy Jędrzej - student filmoznastwa

Najlepsze filmy tego roku mówią o miłości. Widać tego nam brak. Nikt tak pięknie nie mówi o niej jak Reygadas, McQueen i Hittman.

Adriana Prodeus
KINO, VOGUE

Film z 2018 roku, pokazywany na NH w 2019, ma szansę dostać nagrodę w 2021. Czy z kinem jest wszystko w porządku?

2020 to bardzo specyficzny rok - tak zaczyna się prawie każde podsumowanie ZOZO. Ale tak jest w istocie i udowodniły mi to Złote Koniki. Wśród wysypu tytułów VOD trudniej o zbieżność nie tylko typów, ale i obejrzanych filmów. Ba, w niektórych kategoriach pojawiły się filmy, o których słyszę po raz pierwszy, co chyba przy żadnych podsumowaniach do tej pory nigdy mi się nie zdarzyło. Pojawiają się też dylematy związane choćby z "Lovers Rock", który jest trochę filmem, a trochę częścią antologii, więc niemal odcinkiem serialu (i tak go jednak traktuję). Wytypowana dziesiątka Pełnej Sali pokrywa się z moją własną, zaledwie w trzech punktach. Tyle dobrego, że "Asystentka" i "Może pora z tym skończyć" to dla mnie creme della creme zeszłego roku, a film Kitty Green to mistrzostwo minimalizmu i niezwykle przenikliwy komentarz do czasów #metoo, który można czytać również poza kontekstem afer.

Smuci brak nominacji dla Jojo Rabbit, ale Uncut Gems jest dla mnie zdecydowanym zwycięzcą. Największe rozczarowanie to Nuetro Tiempo Reygadasa.