Festiwal Filmowy odbędzie się w formule hybrydowej: od 17 do 24 listopada w warszawskich Kino Muranów i Kinoteka PKiN, pięć dni dłużej będzie można oglądać filmy online. Od 28 lipca trwa sprzedaż karnetów (ceny: 290 zł. kino + online i 160 zł, online). Organizatorzy uchylili rąbka tajemnicy i podali, że w tym roku odbędzie się retrospektywa filmów Wong Kar-waia. Dowiedzieliśmy się też jakie będę inne sekcje
Wong Kar-wai to najbardziej znany międzynarodowo hongkoński autor, którego osobista wizja tego niezwykłego miasta, zamknięta w wystylizowanych kadrach i uwodząca lirycznym pięknem, zapewniła mu trwałe miejsce w sercach widzów oraz w historii kina. W retrospektywie jaka zostanie zaprezentowana na 15. Pięciu Smakach znajdzie się siedem wyjątkowych tytułów z jego dorobku: od drapieżnego debiutu, romansującego z estetyką najlepszego hongkońskiego kina akcji (Kiedy łzy przeminą), poprzez pulsujące teledyskowym rytmem czułe portrety mieszkańców labiryntowego miasta (Chungking Express i Upadłe anioły), po wyrafinowane, zmysłowe arcydzieła o miłości niemożliwej (Spragnieni miłości i 2046).
Seanse te będą zupełnie nowym przeżyciem – blask filmów został bowiem przywrócony przy użyciu nowoczesnych cyfrowych technik pod nadzorem reżysera (odrestaurowane w jakości 4K). Jak mówi sam reżyser: Nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki. Za każdym razem jest to już inna rzeka i inna jest osoba, która do niej wchodzi. (…) Zapraszam widzów, by dołączyli do mnie w tym nowym początku, bo nie są to te same filmy, a my nie jesteśmy tą samą widownią.
W skład retrospektywy filmów Wong Kar-waia wejdą:
– Kiedy łzy przeminą (1988)
– Dni naszego szaleństwa (1990)
– Chungking Express (1994)
– Upadłe anioły (1995)
– Happy Together (1997)
– Spragnieni miłości (2000)
– 2046 (2004)
Organizatorzy ponadto przygotowali stałe punkty programu takie jak Nowe kino Azji i Asian Cinerama oraz młodą i lubianą sekcję, czyli Azjatycki VR. Na fanów kina azjatyckiego czekają w tym roku także:
– tajwańskie kino queer (codzienność osób LGBT w tajwańskim społeczeństwie),
– sekcja olimpijska (pasjonujące sportowe zmagania niepokornych jednostek i drużyn walczących o wszystko),
– Birma dziś (codzienność mało dostępnego kraju, borykającego się z trudną sytuacją polityczną)
– Filmy Grozy (będzie strasznie!).
PROGRAM RETROSPEKTYWY WONG KAR-WAIA
Kiedy łzy przeminą
Wong Gok Kamoon / As Tears Go By (Hongkong 1988)
Wah zajmuje się ściąganiem długów i mimo młodego wieku cieszy się szacunkiem hongkońskiego półświatka. Niestety jego podopieczny, Fly, ma skłonność do wikłania się w zatargi z bardzo niewłaściwymi osobami. Tymczasem w surowo urządzonym mieszkaniu Wah nieoczekiwanie pojawia się jego daleka krewna, delikatna Ngor, nieświadoma profesji kuzyna. Czy jednak za jej spokojnym, rozumiejącym spojrzeniem nie kryje się również niepokorna dusza… ?
Debiut Wong Kar-waia to autorskie podejście do filmu gangsterskiego – gatunku, który pod koniec lat osiemdziesiątych przeżywał w Hongkongu złote dni. Stylistyka kina akcji staje się dla twórcy narzędziem do opowiedzenia bardzo osobistej, emocjonalnej historii. Drapieżna, rozedrgana forma doskonale współgra tu z melancholią i melodramatycznym napięciem.
Dni naszego szaleństwa
Ah fei zing zyun / Days of Being Wild (Hongkong 1990)
Yuddy, nieco zbyt pewny siebie kobieciarz o kpiącym spojrzeniu, zaczyna znajomość z Lai-chun od zagadki. Skąd zna jej imię? I sny? Dlaczego uwodzi dziewczynę, by zaraz zniknąć z jej życia? Pełna pytań jest również relacja mężczyzny z jego ekscentryczną matką, która zabija melancholię towarzystwem podejrzanych utrzymanków. Bohaterowie, dryfujący w szarozielonym świetle, otulającym Hongkong z lat 60., spotykają się w pełnych pasji momentach, by za chwilę odpłynąć w nieuchronną samotność.
To pierwszy film jaki Wong Kar-wai zrealizował we współpracy z legendarnym autorem zdjęć, Christopherem Doylem. Artysta eksperymentuje tu z narracją, zwodząc i uwodząc widza z równą gracją jak jego bohater, w którego wcielił się legendarny Leslie Cheung.
Chungking Express
Chung hing sam lam (Hongkong 1994)
Dwóch hongkońskich gliniarzy o złamanych sercach, dwie przewrotne historie o niemożliwych spotkaniach. Policjant z plakietką o numerze 223 nie może się pogodzić z tym, że został porzucony, kiedy los stawia na jego drodze tajemniczą kobietę w prochowcu i blond peruce. Ona szuka Hindusów, którzy zniknęli z niezwykle cennym i niezbyt legalnym pakunkiem. Tymczasem w nocnym barze z jedzeniem na wynos bystre oczy milczącej Faye śledzą mundurowego 663, z którego uczuciami brutalnie obeszła się pewna stewardessa…
Zadziorna, lekko prowadzona fabuła to jeden z najważniejszych filmów definiujących estetykę lat 90. Jego neonowo-chropowata stylistyka stała się punktem odniesienia dla całego pokolenia twórców ze wszystkich stron świata. Od stylowego kina akcji po teledyskowy romans pulsujący w rytm “California Dreaming” – to urzekająca i zagadkowa historia o samotności i mijaniu się w tłumie.
Upadłe anioły
Do lok tin si / Fallen Angels (Hongkong 1995)
Płatny zabójca Wong Chi-ming dostaje instrukcje co do miejsca następnej akcji od sprawdzonej partnerki. Choć nigdy się nie spotkali, działają w idealnej synchronii. Dla kobiety bycie cieniem nonszalanckiego gangstera staje się jednak impulsem do coraz dalej posuniętych fantazji. Ich historia przeplata się z poszarpaną trajektorią losów niemego Ho Chi-mo, który włamuje się nocami do małych sklepików, by sprzedawać z nich towar. Mieszkający z ojcem mężczyzna nieustannie wpada na Charlie, opłakującą złamane serce i pomstującą na niewiernego chłopaka.
Fabuła filmu powstała jako jeden z elementów barwnej układanki “Chunking Expressu”, rozrastając się jednak w zupełnie inny, jeszcze bardziej halucynacyjny i ekstrawagancki projekt. Groteska, absurd, brutalność i nieodzowna wongkarwaiowska samotność mają tu bardziej mroczne oblicze, pozostając wciąż imponującym wizualnym spektaklem.
Happy Together
Chun gwong cha sit (Hongkong, Japonia, Korea Południowa 1997)
Namiętność i chorobliwa zazdrość, potrzeba ekscytacji i stabilności, rozstania i powroty. Ho Po-wing i Lai Yiu-fai wyjeżdżają do Buenos Aires, by tchnąć nowe życie w swój niespokojny związek. Kochanków łączy więź mocna i destrukcyjna zarazem, emocji nie sposób pozostawić za sobą na drugim kontynencie. Pod deszczowymi chmurami i w palącym słońcu Argentyny, w pełnych napięcia rytmach tanga, mężczyźni odnajdą się i zagubią po raz kolejny.
Mistrzowski melodramat z największymi gwiazdami hongkońskiego kina – Leslie Cheungiem i Tonym Leungiem. Choć kamera Christophera Doyle’a łapie w obiektyw znacznie więcej przestrzeni niż zwykle, uczuciowa pułapka, w jakiej tkwią bohaterowie, pozostaje źródłem bólu, z którego nie potrafią zrezygnować. Jedna z najbardziej poruszających historii miłosnych w dziejach kina – i jedna z najważniejszych fabuł dla społeczności LGBTIQ w Hongkongu.
Spragnieni miłości
Fa yeung nin wah / In the Mood for Love (Hongkong, Chiny 2000)
Hongkong, skąpany w złotym świetle lata 60. Chow Mo-wan i Su Li-zhen mieszkają w sąsiadujących ze sobą wynajętych mieszkaniach. Idealnie uczesany dziennikarz i elegancka sekretarka w perfekcyjnie skrojonych sukienkach wymieniają na schodach zdawkowe uprzejmości. Do czasu, gdy nie odkryją, że ich małżonków połączył romans. Milczące porozumienie stanie się podłożem relacji, która w tym miejscu i w tym czasie nie powinna była się wydarzyć.
Ekstrawagancko zmysłowe arcydzieło to poemat o niespełnionych pragnieniach i dotkliwej samotności. Jeden z najpiękniejszych obrazów w historii kina, mistrzowsko skrojony z cieni, lustrzanych odbić, ukradkiem chwytanych gestów i spojrzeń. Gęsto wypełniająca kadry muzyka, dym papierosów, ornamenty tapet i jadeitowe filiżanki budują tło dla przenikliwej nostalgii – tęsknoty za tym, co odeszło i za tym, czego nigdy nie było.
2046
(Hongkong, Chiny, Francja, Włochy, Niemcy 2004)
Tytułowa data to również numer pokoju, w którym Su Li-zhen mieszkała w czasie, gdy poznała Chow Mo-wana. Pisarz powraca do miejsca, które wiąże go z dawną niespełnioną miłością; w licznych romansach z innymi kobietami szuka inspiracji dla futurystycznej powieści. Czy da się wypełnić pustkę, jaką zostawiły po sobie wspomnienia? Czy skok w przyszłość, w utopię pozwalającą odzyskać utraconych kochanków, to fantazja przynosząca ukojenie, czy jeszcze większy ból?
Fragmentaryczne, rozproszone na kilka opowieści post-scriptum do “Spragnionych miłości” wymyka się z formuły typowych sequeli melodramatów. Retro glamour spotyka się tu ze strzelistymi, cyberpunkowymi sceneriami, cyborgi noszą perłowe kolczyki, a eklektyczna wizja reżysera splata ze sobą najbardziej charakterystyczne wątki jego dotychczasowych filmów – od zmysłowego napięcia po gorączkowe rozedrganie.