Retrospektywa filmów Wong Kar-wai’a na Pięciu Smakach!

Retrospektywa filmów Wong Kar-wai’a na Pięciu Smakach!

Festiwal Filmowy odbędzie się w formule hybrydowej: od 17 do 24 listopada w warszawskich Kino Muranów i Kinoteka PKiN, pięć dni dłużej będzie można oglądać filmy online. Od 28 lipca trwa sprzedaż karnetów (ceny: 290 zł. kino + online i 160 zł, online). Organizatorzy uchylili rąbka tajemnicy i podali, że w tym roku odbędzie się retrospektywa filmów Wong Kar-waia. Dowiedzieliśmy się też jakie będę inne sekcje

Wong Kar-wai to najbardziej znany międzynarodowo hongkoński autor, którego osobista wizja tego niezwykłego miasta, zamknięta w wystylizowanych kadrach i uwodząca lirycznym pięknem, zapewniła mu trwałe miejsce w sercach widzów oraz w historii kina. W retrospektywie jaka zostanie zaprezentowana na 15. Pięciu Smakach znajdzie się siedem wyjątkowych tytułów z jego dorobku: od drapieżnego debiutu, romansującego z estetyką najlepszego hongkońskiego kina akcji (Kiedy łzy przeminą), poprzez pulsujące teledyskowym rytmem czułe portrety mieszkańców labiryntowego miasta (Chungking Express i Upadłe anioły), po wyrafinowane, zmysłowe arcydzieła o miłości niemożliwej (Spragnieni miłości i 2046).

Seanse te będą zupełnie nowym przeżyciem – blask filmów został bowiem przywrócony przy użyciu nowoczesnych cyfrowych technik pod nadzorem reżysera (odrestaurowane w jakości 4K). Jak mówi sam reżyser: Nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki. Za każdym razem jest to już inna rzeka i inna jest osoba, która do niej wchodzi. (…) Zapraszam widzów, by dołączyli do mnie w tym nowym początku, bo nie są to te same filmy, a my nie jesteśmy tą samą widownią.

W skład retrospektywy filmów Wong Kar-waia wejdą:

Kiedy łzy przeminą (1988)
Dni naszego szaleństwa (1990)
Chungking Express (1994)
Upadłe anioły (1995)
Happy Together (1997)
Spragnieni miłości (2000)
2046 (2004)

Organizatorzy ponadto przygotowali stałe punkty programu takie jak Nowe kino Azji i Asian Cinerama oraz młodą i lubianą sekcję, czyli Azjatycki VR. Na fanów kina azjatyckiego czekają w tym roku także:

– tajwańskie kino queer (codzienność osób LGBT w tajwańskim społeczeństwie),

– sekcja olimpijska (pasjonujące sportowe zmagania niepokornych jednostek i drużyn walczących o wszystko),

– Birma dziś (codzienność mało dostępnego kraju, borykającego się z trudną sytuacją polityczną)

– Filmy Grozy (będzie strasznie!).

PROGRAM RETROSPEKTYWY WONG KAR-WAIA

Kiedy łzy przeminą

Kiedy łzy przeminą

Wong Gok Kamoon / As Tears Go By (Hongkong 1988)

Wah zajmuje się ściąganiem długów i mimo młodego wieku cieszy się szacunkiem hongkońskiego półświatka. Niestety jego podopieczny, Fly, ma skłonność do wikłania się w zatargi z bardzo niewłaściwymi osobami. Tymczasem w surowo urządzonym mieszkaniu Wah nieoczekiwanie pojawia się jego daleka krewna, delikatna Ngor, nieświadoma profesji kuzyna. Czy jednak za jej spokojnym, rozumiejącym spojrzeniem nie kryje się również niepokorna dusza… ?

Debiut Wong Kar-waia to autorskie podejście do filmu gangsterskiego – gatunku, który pod koniec lat osiemdziesiątych przeżywał w Hongkongu złote dni. Stylistyka kina akcji staje się dla twórcy narzędziem do opowiedzenia bardzo osobistej, emocjonalnej historii. Drapieżna, rozedrgana forma doskonale współgra tu z melancholią i melodramatycznym napięciem.

Dni naszego szaleństwa

Dni naszego szaleństwa

Ah fei zing zyun / Days of Being Wild (Hongkong 1990)

Yuddy, nieco zbyt pewny siebie kobieciarz o kpiącym spojrzeniu, zaczyna znajomość z Lai-chun od zagadki. Skąd zna jej imię? I sny? Dlaczego uwodzi dziewczynę, by zaraz zniknąć z jej życia? Pełna pytań jest również relacja mężczyzny z jego ekscentryczną matką, która zabija melancholię towarzystwem podejrzanych utrzymanków. Bohaterowie, dryfujący w szarozielonym świetle, otulającym Hongkong z lat 60., spotykają się w pełnych pasji momentach, by za chwilę odpłynąć w nieuchronną samotność. 

To pierwszy film jaki Wong Kar-wai zrealizował we współpracy z legendarnym autorem zdjęć, Christopherem Doylem. Artysta eksperymentuje tu z narracją, zwodząc i uwodząc widza z równą gracją jak jego bohater, w którego wcielił się legendarny Leslie Cheung.

Chungking Express

Chungking Express

Chung hing sam lam (Hongkong 1994)

Dwóch hongkońskich gliniarzy o złamanych sercach, dwie przewrotne historie o niemożliwych spotkaniach. Policjant z plakietką o numerze 223 nie może się pogodzić z tym, że został porzucony, kiedy los stawia na jego drodze tajemniczą kobietę w prochowcu i blond peruce. Ona szuka Hindusów, którzy zniknęli z niezwykle cennym i niezbyt legalnym pakunkiem. Tymczasem w nocnym barze z jedzeniem na wynos bystre oczy milczącej Faye śledzą mundurowego 663, z którego uczuciami brutalnie obeszła się pewna stewardessa…

Zadziorna, lekko prowadzona fabuła to jeden z najważniejszych filmów definiujących estetykę lat 90. Jego neonowo-chropowata stylistyka stała się punktem odniesienia dla całego pokolenia twórców ze wszystkich stron świata. Od stylowego kina akcji po teledyskowy romans pulsujący w rytm “California Dreaming” – to urzekająca i zagadkowa historia o samotności i mijaniu się w tłumie.

Upadłe anioły

Upadłe anioły

Do lok tin si / Fallen Angels (Hongkong 1995)

Płatny zabójca Wong Chi-ming dostaje instrukcje co do miejsca następnej akcji od sprawdzonej partnerki. Choć nigdy się nie spotkali, działają w idealnej synchronii. Dla kobiety bycie cieniem nonszalanckiego gangstera staje się jednak impulsem do coraz dalej posuniętych fantazji. Ich historia przeplata się z poszarpaną trajektorią losów niemego Ho Chi-mo, który włamuje się nocami do małych sklepików, by sprzedawać z nich towar. Mieszkający z ojcem mężczyzna nieustannie wpada na Charlie, opłakującą złamane serce i pomstującą na niewiernego chłopaka.

Fabuła filmu powstała jako jeden z elementów barwnej układanki “Chunking Expressu”, rozrastając się jednak w zupełnie inny, jeszcze bardziej halucynacyjny i ekstrawagancki projekt. Groteska, absurd, brutalność i nieodzowna wongkarwaiowska samotność mają tu bardziej mroczne oblicze, pozostając wciąż imponującym wizualnym spektaklem.

Happy Together

Happy Together

Chun gwong cha sit (Hongkong, Japonia, Korea Południowa 1997)

Namiętność i chorobliwa zazdrość, potrzeba ekscytacji i stabilności, rozstania i powroty. Ho Po-wing i Lai Yiu-fai wyjeżdżają do Buenos Aires, by tchnąć nowe życie w swój niespokojny związek. Kochanków łączy więź mocna i destrukcyjna zarazem, emocji nie sposób pozostawić za sobą na drugim kontynencie. Pod deszczowymi chmurami i w palącym słońcu Argentyny, w pełnych napięcia rytmach tanga, mężczyźni odnajdą się i zagubią po raz kolejny. 

Mistrzowski melodramat z największymi gwiazdami hongkońskiego kina – Leslie Cheungiem i Tonym Leungiem. Choć kamera Christophera Doyle’a łapie w obiektyw znacznie więcej przestrzeni niż zwykle, uczuciowa pułapka, w jakiej tkwią bohaterowie, pozostaje źródłem bólu, z którego nie potrafią zrezygnować. Jedna z najbardziej poruszających historii miłosnych w dziejach kina – i jedna z najważniejszych fabuł dla społeczności LGBTIQ w Hongkongu.

Spragnieni miłości

Spragnieni miłości

Fa yeung nin wah / In the Mood for Love (Hongkong, Chiny 2000)

Hongkong, skąpany w złotym świetle lata 60. Chow Mo-wan i Su Li-zhen mieszkają w sąsiadujących ze sobą wynajętych mieszkaniach. Idealnie uczesany dziennikarz i elegancka sekretarka w perfekcyjnie skrojonych sukienkach wymieniają na schodach zdawkowe uprzejmości. Do czasu, gdy nie odkryją, że ich małżonków połączył romans. Milczące porozumienie stanie się podłożem relacji, która w tym miejscu i w tym czasie nie powinna była się wydarzyć. 

Ekstrawagancko zmysłowe arcydzieło to poemat o niespełnionych pragnieniach i dotkliwej samotności. Jeden z najpiękniejszych obrazów w historii kina, mistrzowsko skrojony z cieni, lustrzanych odbić, ukradkiem chwytanych gestów i spojrzeń. Gęsto wypełniająca kadry muzyka, dym papierosów, ornamenty tapet i jadeitowe filiżanki budują tło dla przenikliwej nostalgii – tęsknoty za tym, co odeszło i za tym, czego nigdy nie było. 

2046

2046

(Hongkong, Chiny, Francja, Włochy, Niemcy 2004)

Tytułowa data to również numer pokoju, w którym Su Li-zhen mieszkała w czasie, gdy poznała Chow Mo-wana. Pisarz powraca do miejsca, które wiąże go z dawną niespełnioną miłością; w licznych romansach z innymi kobietami szuka inspiracji dla futurystycznej powieści. Czy da się wypełnić pustkę, jaką zostawiły po sobie wspomnienia? Czy skok w przyszłość, w utopię pozwalającą odzyskać utraconych kochanków, to fantazja przynosząca ukojenie, czy jeszcze większy ból?

Fragmentaryczne, rozproszone na kilka opowieści post-scriptum do “Spragnionych miłości” wymyka się z formuły typowych sequeli melodramatów. Retro glamour spotyka się tu ze strzelistymi, cyberpunkowymi sceneriami, cyborgi noszą perłowe kolczyki, a eklektyczna wizja reżysera splata ze sobą najbardziej charakterystyczne wątki jego dotychczasowych filmów – od zmysłowego napięcia po gorączkowe rozedrganie.