W nietypowym dokumencie Lesa Blanka Werner Herzog – tak jak mówi sam tytuł – zjada swój but, co jest następstwem przegranego zakładu z filmowcem Errolem Morrisem o to, czy kiedykolwiek zdoła on ukończyć debiut fabularny Gates of Heaven.
Filmowanie statycznych faktów jest jak bycie turystą robiącym zdjęcia, które docierają zaledwie do powierzchni i ulegają prawdzie prostej referencji. Sam akt rejestrowania rzeczywistości wydaje się zbyt bierny, bo ekstatyczna prawda objawia się w ruchu. W wywiadzie dla Der Spiegel Herzog stwierdził, że fabrykacja w jego filmach nie ma na celu zwodzenia, wprowadzenia w błąd czy oszukiwania. Bez ogródek przyznaje się do wytwarzania sytuacji na potrzeby filmu dokumentalnego, ale wydaje się być zachwycony tym, że może podzielić się taką informacją. Tak jakby wtajemniczenie nas w sekret było konieczne do pełni doświadczenia ekstatycznej prawdy, która rodzi się gdzieś na przecięciu realności świata i dopełniającej go fikcji.
1 W. Herzog, Deklaracja z Minessoty. Prawda i fakt w kinie dokumentalnym, przeł. Ł. Mojsak [w:] Herzog. Przewodnik Krytyki Politycznej, opracowanie zbiorowe, Warszawa s. 112.
2 J. Rancière, Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka, przeł. M. Kropiwnicki, J. Sowa, Kraków 2008, s. 140.
3 Zob. M. Wark, Ficting and Facting, wykład wygłoszony podczas RIBOCA2 2020 [online:] https://www.moussemagazine.it/magazine/ficting-facting-mckenzie-wark-sofia-lemos-riboca2-2nd-riga-international-biennial-contemporary-art-2020/
4 Herzog on Herzog, red. P. Cronin, Londyn 2002, s. 66–67.
5 J. Rancière, dz. cyt., s. 70.;
6 M. Michaels, Speculative Design and Digital Materialities: Idiocy,Threat and Compromise [w:] Digital Materialities: Anthropology and Design, red. S. Pink, E. Ardèvol, D. Lanzeni, s. 99–113.