Tydzień Kina Hiszpańskiego (27 marca – 10 kwietnia 2025) ogłosił tegoroczny program. Najnowsze produkcje znad Ebro, Gwadalkiwiru i Tagu zostaną pokazane w siedmiu miastach w całej Polsce: Warszawie (Kino Muranów / LUNA kino studyjne), Wrocławiu (Kino Nowe Horyzonty), Krakowie (Kino Pod Baranami), Poznaniu (Kino Muza w Poznaniu), Katowicach (Kino Światowid), Łódzi (Kino - Galeria Charlie), Gdyni (Gdyńskie Centrum Filmowe) i Gdańsku (Klub ŻAK). Pełna Sala po raz pierwszy objęła patronat nad iberyjskim przeglądem, w związku z czym przybliżamy kilka smaczków.
SEANS OTWARCIA: AGENTKA (REŻ. ARANTXA ECHEVARRIA)
Na seans otwarcia wybrano AGENTKĘ, „rasowy thriller, pełen zwrotów akcji film policyjny i poruszająca historia kobiety, poświęcającej się dla dobra kraju” [aż 13 nominacji do nagród Goya, laury za najlepszy film i Carolina Yuste za rolę pierwszoplanową].

Oparta na prawdziwych wydarzeniach historia tajnej agentki, która osiem lat spędziła infiltrując lewicowe środowiska sympatyzujące z ETA. Młoda policjantka Mónika ma przeniknąć w struktury baskijskiej organizacji, by przekazywać władzom informacje o planowanych atakach. Choć w sukces niedoświadczonej agentki wątpią sami przełożeni, udaje jej się nawiązać kontakt. Jej mieszkanie staje się kryjówką dwóch członków ETA. Rozpoczyna się najtrudniejsza misja w jej życiu – musi przekazywać informacje policji, nie wzbudzając podejrzeń terrorystów, którzy nie zawahają się jej zabić.
Agentka to nie tylko trzymający w napięciu rasowy thriller z dramatycznymi zwrotami akcji. To także poruszająca historia młodej kobiety, która dla dobra kraju decyduje się poświęcić niemal dekadę życia – czas, gdy większość jej rówieśników imprezuje, podróżuje i przeżywa pierwsze miłości. Wcielająca się w Mónikę Carolina Yuste precyzyjne wygrywa samotność i wątpliwości wiodącej podwójne życie bohaterki. Za swoją rolę otrzymała Nagrodę Goya dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej.
SEANS ZAMKNIĘCIA: NIECH PŁONIE (REŻ. DANI DE LA ORDEN)
Przegląd zamknie natomiast NIECH PŁONIE, „wybuchowa mieszanka komedii i dramatu, mistrzowsko poprowadzona opowieść, która konsekwentnie buduje napięcie i stopniowo odsłania skrywane rodzinne tajemnice” [Goya za scenariusz].

Wakacyjny dom na Costa Brava. Dla wielu obiekt pożądania, a dla wkraczającej w trzeci wiek Montse wspomnienie rodzinnych wakacji i czasu spędzanego z bliskimi. Dziś, kiedy jej dzieci i były już mąż skupiają się na własnych sprawach, okazji do spotkań brakuje. Kiedy Montse postanawia sprzedać pusty od dawna dom, cała rodzina spotyka się w nim na ostatni wspólny weekend. Marzenia o idyllicznym wypoczynku w zachwycającej scenerii katalońskiego wybrzeża okażą się jednak płonne – dawne kłótnie i napięcia wcale nie odeszły w niepamięć, a każde słowo może stać się iskrą, która roznieci niszczycielski płomień.
Dani de la Orden, reżyserska gwiazda hiszpańskiej komedii, sięga po połączenie dramatu i czarnego humoru, tworząc najciekawszą gatunkową mieszankę w swoim dotychczasowym dorobku. Główni bohaterowie – żądna uwagi matka, nieobecny ojciec, sfrustrowana rodzicielstwem córka i narcystyczny syn – jak w soczewce skupiają w sobie wszelakie ludzkie przywary, a ich absurdalne kłótnie i dziecinne zachowania potrafią rozbawić do łez. Jednak szybko okazuje się, że za komiczną fasadą kryją się wielowymiarowe postaci z lękami, marzeniami i boleśnie ludzkimi historiami.
ZWYCIĘCA GOYA 2025: AUTOBUS 47 (REŻ. MARCEL BARRENA)
AUTOBUS 47, opowieść o „kierowcy autobusu linii 47”, którego „akt obywatelskiego nieposłuszeństwa na zawsze zmienił obraz stolicy Katalonii”, w tej roli Eduard Fernández [Goya za najlepszy film ex aequo z Agentką oraz cztery inne nagrody na gali w Granadzie].

Zdobywca Nagrody Goya dla najlepszego hiszpańskiego filmu ubiegłego roku.
Barcelona, lata 70. Eleganckie centrum i zapomniane obrzeża, odcięte od bieżącej wody i prądu. Jedno z przedmieść to dom Manola, kierowcy miejskiego autobusu, który wierzy, że jego sąsiedzi zasługują na transport miejski we własnej dzielnicy. Kiedy kolejni urzędnicy pozostają głusi na jego argumenty, postanawia wziąć sprawy w swoje ręce. Jego akt obywatelskiego nieposłuszeństwa na zawsze zmienił obraz stolicy Katalonii.
Autobus 47 oparty jest na prawdziwej historii Manuela Vitala, który w walce o prawa swojej społeczności nie obawiał się zaryzykować utraty pracy i wolności. Jego życie jak w soczewce skupia w sobie losy Barcelony – miasta migrantów, budowanego przez różnorodną społeczność, która nie zawsze była w nim jednak mile widziana.
Film Marcela Barreny, który z pietyzmem odtwarza realia epoki i płynnie łączy współczesne zdjęcia z fragmentami archiwalnych kronik, zachwycił nie tylko mieszkańców stolicy Katalonii – Autobus 47 był jednym z najbardziej kasowych hiszpańskich filmów ubiegłego roku. W główną rolę wcielił się niekwestionowany mistrz ekranu, Eduard Fernández, a na ekranie partnerują mu nagrodzeni Goyami Clara Segura i Salva Reina.
HISZPAŃSKI KANDYDAT DO OSCARA:
DRUGIE MIEJSCE (REŻ. ISAKI LACUESTA, POL RODRÍGUEZ)
Hiszpański kandydat do Oscara, czyli DRUGIE MIEJSCE (reż. Isaki Lacuesta, Pol Rodríguez) opowiada o losach kultowego zespołu Los Planetas. Swoista podróż do najnistowej Granady, perły Andaluzji i jej indie-rockowych tradycji.

Granada, późne lata 90., czas artystycznego fermentu i przemian kulturowych. Tuż przed nagraniem trzeciej płyty, popularna indie rockowa kapela przechodzi poważny kryzys. Odchodzą basista i perkusista, a gitarzysta popada w autodestrukcyjną spiralę. Zespół może uratować tylko determinacja wokalisty, który walczy o jego przetrwanie. Czy trudy tworzenia albumu zbliżą muzyków do siebie, czy przypieczętują rozpad grupy?
Hiszpański kandydat do Oscara, (nie) inspirowany losami kultowego zespołu Los Planetas, który do dziś elektryzuje fanów na festiwalach i w salach koncertowych. Drugie miejsce to porywający zapis rewolucyjnego momentu w historii hiszpańskiej muzyki, który wywarł na niej nieodwracalne piętno, oraz hołd oddany ostatniej dekadzie XX wieku – jej modzie, dźwiękom i nieujarzmionej energii. To także pełen nostalgii i uroku portret Granady, miasta kulturowego fermentu i rewolucji.
Za kamerą stanął mistrz kina dokumentalnego Isaki Lacuesta (Legenda o czasie, Między morzem a oceanem), we współpracy z Polem Rodríguezem. Wspólnie zdobyli liczne reżyserskie wyróżnienia, w tym Nagrodę Gaudí i Nagrodę Goya, a Drugie miejsce stało się jednym z najbardziej nagradzanych filmów w historii hiszpańskiego kina.
POWRÓT MISTRZA: CZWORO DO TANGA (REŻ. ÁLEX DE LA IGLESIA)
Najnowsze dzieło największego szaleńca iberyjskiej kinematografii: Álex de la Iglesia powraca z CZWORGIEM DO TANGA, czarną komedią o wspólnej podróży przez Kastylię blablacarem grupy nieznajomych.

W życiu Juliána dobrze już było. Dziś dorabia wożąc pasażerów z aplikacji, a jedynym promykiem nadziei w jego ponurej egzystencji jest atrakcyjna towarzyszka cotygodniowych podróży z Bilbao do Madrytu. W dniu, w którym Julián chce w końcu wyjawić jej swoje uczucia, w trasę nie wyruszą sami. Czy irytujący Janusz biznesu i niepokojąco atrakcyjny nieznajomy pogrzebią jego szanse na romans?
Najnowszy film mistrza czarnej komedii, Álexa de la Iglesii, jednego z najbardziej rozpoznawalnych i kreatywnych hiszpańskich twórców. „Czworo do tanga” to przewrotny film drogi, w którym nie zabrakło elementów charakterystycznych dla szalonego, tarantinowskiego stylu reżysera – przyprawiającego o zawrót głowy tempa, błyskotliwych dialogów i fabularnego wariactwa. W rolach głównych jak zwykle nie zabraknie hiszpańskich gwiazd, w tym Alberta San Juana i Blanki Suárez.
Więcej opisów filmów i szczegółową rozpiskę seansów w poszczególnych kinach znajdziecie na stronie Tygodnia: https://tydzienkinahiszpanskiego.com/