W dniach 22–26 października 2025 Warszawa ponownie stanie się miejscem wyjątkowego spotkania ze sztuką filmową. W Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbędzie się 3. edycja Tramway Film Festival – wydarzenia, które udowadnia, że kino może być nie tylko rozrywką, lecz także przestrzenią dialogu, eksperymentu i odkrywania nowych twórców. Pełna Sala, tak jak w poprzednich edycjach, objęła patronat nad festiwalem.
Tegoroczną edycję, już po raz kolejny, objął patronatem honorowym Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy – Rafał Trzaskowski. Partnerem Strategicznym trzeciej edycji jest, tak jak w latach ubiegłych, Veolia Energia Warszawa.
Pomysł organizacji festiwalu zrodził się z potrzeby zaprezentowania w Polsce kina artystycznego, zwłaszcza eksperymentalnego, eseistycznego i hybrydowego – form dotąd u nas niemal nieobecnych. Od pierwszej edycji TFF konsekwentnie promuje świadome i oryginalne kino autorskie.
Sercem festiwalu są znane już widzom dwa konkursy międzynarodowe, których celem jest poszukiwanie i promocja wschodzących talentów o charakterystycznej sygnaturze i niezwykłej wizji twórczej. Cineverso: dedykowane krótkometrażowym filmom fabularnym oraz Cine Sin Fine: hybrydy fabularno-dokumentalne, eseje i filmy eksperymentalne.
W sekcji Cine Sin Fine prezentującej hybrydy fabularno-dokumentalne, eseje, filmy eksperymentalne na 14 filmów prezentowanych w tej sekcji konkursowej, 12 będzie miało polską premierę podczas TFF. W sekcji Cineverso, która została stworzona dla krótkometrażowych filmów fabularnych – spośród 13 prezentowanych filmów, aż 9 polskich premier.
Na koniec festiwalu Jury nagrodzi najlepsze z zaprezentowanych obrazów.
Duszą festiwalu jest bogaty program sekcji pozakonkursowych:
Cinemundo– w tym roku ta sekcja będzie poświęcona kinu z hiszpańskiej Galicji („Nowe kino galicyjskie”). W programie znajdzie się m.in. film Alberta Gracii The Rim, pokazywany między innymi na festiwalach filmowych w Rotterdamie, Nowym Jorku i Viennale oraz Arraianos (Eloy Enciso, autor Nocy bez końca z programu Nowych Horyzontów 2020), jeden z najbardziej docenianych i nagradzanych filmów z początku ruchu Nowego Kina Galicyjskiego. Poza tym obejrzymy zestaw filmów krótkometrażowych, w tym dzieła już tak uznanych twórców jak Oliver Laxe (jego najnowszy film pt. Sirāt miał premierę w konkursie głównym na tegorocznym festiwalu w Cannes) i Loisa Patino (najnowszy film pt. Ariel – premiera na festiwalu filmowym w Rotterdamie).
Partnerami tej sekcji są Ambasada Hiszpanii, Instytut Cervantesa oraz jeden z galicyjskich festiwali filmowych – Bueu International Film Festival (FICBUEU).
Cinephile– jak zwykle w tej sekcji zaprezentowane zostaną dzieła twórców istotnych dla historii kina, jednocześnie często nieznanych w Polsce.
Podczas tegorocznej edycji wśród pokazów pozakonkursowych zaprezentujemy dwa filmy wybitnego, acz zapomnianego i nieznanego w Polsce, francuskiego reżysera Marcela Hanouna: Une simple histoire (1959, 68′) i Le Printemps (1970, 79′).
Hanoun zadebiutował za sprawą Une simple histoire (1959), który spotkał się ze stosunkowo szerokim uznaniem – film został zaprezentowany m.in. na Festiwalu Filmowym w Nowym Jorku i zdobył uznanie nie tylko takich osób jak Jonas Mekas i Noël Burch, ale również Variety i Time Magazine. Jednak reszta jego długiej kariery upłynęła pod znakiem niezrozumienia i poważnego zaniedbania, zwłaszcza za granicą. Pomimo nieustannego wsparcia garstki wielbicieli (w tym Mekasa, który promował jego filmy przez całe lata 60. i 70. i pomógł wprowadzić trzy z nich – Une simple histoire, L’hiver i Le Printemps – do kolekcji repertuarowej Anthology Essential Cinema), Hanoun z łatwością kwalifikuje się jako jeden z najbardziej niesprawiedliwie pomijanych i rzadko pokazywanych filmowców ostatniego półwiecza.
Cine Polaco – blok krótkometrażowych filmów polskich twórców. Dla wielu z nich TFF może być jedną z nielicznych okazji do zaprezentowania swoich prac publiczności w Polsce z uwagi na brak festiwali zorientowanych na kino artystyczne.
Drogi Leo Sokolosky (reż. Weronika Szyma)
Horyzont (reż. Małgorzata Mazur)
Noc zabłąkanego dziecka (reż. Gerard Tumidajski)
Odyseja (reż. Daniel Jaśniewski)
Ty rzeko (reż. Izabela Zubrycka)
Żeby tylko nas nie znaleźli (reż. Maja Górczak)
W tej edycji Tramway Film Festival wprowadzamy drobne zmiany w stosunku do wcześniejszych – pozostajemy przy dwóch sekcjach konkursowych Cineverso i Cine Sin Fine, ale rozbudowujemy sekcje Cine Polaco dedykowaną młodym polskim twórcom. Postanowiliśmy przeznaczyć tę sekcję (1 blok) na pokaz filmów krótkometrażowych polskich autorów, których prace stanowią „obietnicę” na przyszłość. Tak jak podejrzewaliśmy, dla części z nich TFF to jedno z nielicznych miejsce w Polsce, w którym mogą zaprezentować swoje filmy z uwagi na brak festiwali w Polsce, które koncentrują się na kinie artystycznym i eksperymentalnym – mówi pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu Bartosz Reetz.
Wybór filmów do sekcji Cinemundo był niezwykle trudny. To tylko trzy bloki filmowe, a ta kinematografia zasługuje na zdecydowanie dużo więcej, bez problemu mógłbym zapełnić jeszcze kilka bloków. Wybierając filmy, starałem się kierować, poza jakością artystyczną i znaczeniem dla „ruchu”, chęcią pokazania bogactwa i różnorodności tego nadal mało znanego w Polsce kina. Podczas tegorocznej edycji Tramway Film Festival zaprezentujemy filmy zrealizowane w okresie od 2007 roku aż do 2024 roku – mówi pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu Bartosz Reetz.
Program, opisy filmów oraz bilety na trzecią edycji można znaleźć na:
Organizatorem festiwalu jest Fundacja Editions Spotkania, która poprzez wydarzenia kulturalne, takie jak koncerty, wystawy, spektakle promuje polską kulturę, w kraju i za granicą.
Wydarzenie wspierają także Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Ambasada Hiszpanii, Instytut Cervantesa, Re:Voir, FICBUEU (festiwal filmowy z Galicji).
Patronami medialnymi festiwalu są: TVP Kultura, Radio Kampus, Pełna Sala, Magazyn Filmowy (pismo SFP), Caligari – Revista de cine (portal filmowy z Argentyny).