TOP Pełnej Sali – Maciej Kowalczyk

Lista 100 najlepszych filmów wszech czasów według Macieja Kowalczyka. Ranking posłużył do stworzenia top50 redakcji Pełnej Sali.

1. Harmonie Werckmeistera (2000), reż. Béla Tarr
2. Spragnieni miłości (2000), reż. Wong Kar Wai
3. Zawrót głowy (1958), reż. Alfred Hitchcock
4. Zaćmienie (1962), reż. Michelangelo Antonioni
5. Do utraty tchu (1960), reż. Jean-Luc Godard
6. Osiem i pół (1963), reż. Federico Fellini
7. Jasny dzień lata (1991), reż. Edward Yang
8. Męczeństwo Joanny d’Arc (1928), reż. Carl Theodor Dreyer
9. Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela (1975), reż. Chantal Akerman
10. Kiedy szedłem przed siebie, widziałem krótkie mgnienia piękna (2000), reż. Jonas Mekas
11. Persona (1966), reż. Ingmar Bergman
12. 2001: Odyseja kosmiczna (1968), reż. Stanley Kubrick
13. Zwierciadło (1975), reż. Andriej Tarkowski
14. Trzy korony marynarza (1983), reż. Raúl Ruiz
15. Tokijska opowieść (1953), reż. Yasujirô Ozu
16. Zeszłego roku w Marienbadzie (1961), reż. Alain Resnais
17. Człowiek z kamerą filmową (1929), reż. Dżiga Wiertow
18. Obywatel Kane (1941), reż. Orson Welles
19. Sanatorium pod klepsydrą (1973), reż. Wojciech Has
20. Cléo od piątej do siódmej (1962), reż. Agnès Varda
21. Piękna złośnica (1991), reż. Jacques Rivette
22. Choroba tropikalna (2004), reż. Apichatpong Weerasethakul
23. Trzecia część nocy (1971), reż. Andrzej Żuławski
24. Niebiańskie dni (1978), reż. Terrence Malick
25. Czerwone trzewiki (1948), reż. Emeric Pressburger, Michael Powell

Trzeci człowiek, reż. Carol Reed

26. Ucieczka skazańca (1956), reż. Robert Bresson
27.
Atalanta (1934), reż. Jean Vigo
28. Idź i patrz (1985), reż. Elem Klimow
29. Trzeci człowiek (1949), reż. Carol Reed
30. Harakiri (1962), reż. Masaki Kobayashi
31. Gorzkie łzy Petry von Kant (1972), reż. Rainer Werner Fassbinder
32. M – Morderca (1931), reż. Fritz Lang
33. Mulholland Drive (2001), reż. David Lynch
34. Syndrom asteniczny (1989), reż. Kira Muratowa
35. Szatańskie tango (1994), reż. Béla Tarr
36. W kręgu zła (1970), reż. Jean-Pierre Melville
37. Zwiędły kwiat (1964), reż. Masahiro Shinoda
38. Powiększenie (1966), reż. Michelangelo Antonioni
39. Desperaci (1965), reż. Miklós Jancsó
40. Kanibale (1988), reż. Manoel de Oliveira
41. Hiroszima, moja miłość (1959), reż. Alain Resnais
42. Rzućmy książki, wyjdźmy na ulice! (1971), reż. Shûji Terayama
43. Nakarmić kruki (1976), reż. Carlos Saura
44. Złote sidła (1932), reż. Ernst Lubitsch
45. Pejzaż we mgle (1988), reż. Theodoros Angelopoulos
46. Piękna praca (1999), reż. Claire Denis
47. I raz, i dwa (2000), reż. Edward Yang
48. Czas Apokalipsy (1979), reż. Francis Ford Coppola
49. Zarządca Sansho (1954), reż. Kenji Mizoguchi
50. Słodki zapach sukcesu (1957), reż. Alexander Mackendrick

Amerykański przyjaciel, reż. Wim Wenders

4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni (2007), reż. Cristian Mungiu
Aguirre, gniew boży (1972), reż. Werner Herzog
Amerykański przyjaciel (1977), reż. Wim Wenders
Aż poleje się krew (2007), reż. Paul Thomas Anderson
Bez słońca (1983), reż. Chris Marker
Cienie zapomnianych przodków (1964), reż. Siergiej Paradżanow (Sarkis Paradżanian)​
Cienka czerwona linia (1998), reż. Terrence Malick
Człowiek, który zabił Liberty Valance’a (1962), reż. John Ford
DAU (2020), reż. Ilja Chrżanowski
Droga do miasta (1955), reż. Satyajit Ray
Dwunastu gniewnych ludzi (1957), reż. Sidney Lumet
Godzina wilka (1968), reż. Ingmar Bergman
Kapryśna chmura (2005), reż. Tsai Ming-liang
Kobieta z wydm (1964), reż. Hiroshi Teshigahara
Konformista (1970), reż. Bernardo Bertolucci
Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek (1989), reż. Peter Greenaway
Lampart (1963), reż. Luchino Visconti
Łowca androidów (1982), reż. Ridley Scott
Małgorzata, córka Łazarza (1967), reż. František Vláčil
Na wylot (1972), reż. Grzegorz Królikiewicz
Nashville (1975), reż. Robert Altman
Nie oglądaj się teraz (1973), reż. Nicolas Roeg
Niebo i piekło (1963), reż. Akira Kurosawa
Noce pełni księżyca (1984), reż. Éric Rohmer
Nóż w wodzie (1962), reż. Roman Polański

Spotkania Anny, reż. Chantal Akerman

Okno na podwórze (1954), reż. Alfred Hitchcock
Opowieści Hoffmanna (1951), reż. Michael Powell, Emeric Pressburger
Opowieści niezwykłe (2008), reż. Mariano Llinás
Out 1 (1971), reż. Jacques Rivette, Suzanne Schiffman
Parsifal (1982), reż. Hans Jürgen Syberberg
Pewnego razu na Dzikim Zachodzie (1968), reż. Sergio Leone
Płomienie (2018), reż. Lee Chang-dong
Podróż komediantów (1975), reż. Theodoros Angelopoulos
Reguły gry (1939), reż. Jean Renoir
Rękopis znaleziony w Saragossie (1964), reż. Wojciech Jerzy Has
Siedmiu samurajów (1954), reż. Akira Kurosawa
Sieranevada (2016), reż. Cristi Puiu
Słowo (1955), reż. Carl Theodor Dreyer
Spotkania Anny (1978), reż. Chantal Akerman
Spotkanie (1945), reż. David Lean
Stalker (1979), reż. Andriej Tarkowski
Szalony Piotruś (1965), reż. Jean-Luc Godard
Śmierć przez powieszenie (1968), reż. Nagisa Ôshima
Uzak (reż. Nuri Bilge Ceylan)
Vitalina Varela (2019), reż. Pedro Costa
Walkower (1965), reż. Jerzy Skolimowski)
Wschód słońca (1927), reż. F.W. Murnau
Wszystko, na co niebo zezwala (reż. Douglas Sirk)
Zama (2017), reż. Lucrecia Martel
Zmarli (1987), reż. John Huston