TOP Pełnej Sali – Dawid Smyk

Lista 100 najlepszych filmów wszech czasów według Dawida Smyka. Ranking posłużył do stworzenia top50 redakcji Pełnej Sali.

1. Harmonie Werckmeistera (2000), reż. Béla Tarr
2. 2001: Odyseja kosmiczna (1968), reż. Stanley Kubrick
3. Męczeństwo Joanny d’Arc (1928), reż. Carl Theodor Dreyer
4. Stalker (1979), reż. Andriej Tarkowski
5. Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela (1975), reż. Chantal Akerman
6. Chłopcy z ferajny (1990), reż. Martin Scorsese
7. Córki pyłu (1991), reż. Julie Dash
8. Ran (1985), reż. Akira Kurosawa
9. Okno na podwórze (1954), reż. Alfred Hitchcock
10. Osiem i pół (1963), reż. Federico Fellini
11. Piękna praca (1999), reż. Claire Denis
12. Barry Lyndon (1975), reż. Stanley Kubrick
13. Nić widmo (2017), reż. Paul Thomas Anderson
14. Ojciec chrzestny II (1974), reż. Francis Ford Coppola
15. Słońce pośród liści pigwy (1992), reż. Victor Erice
16. Powiększenie (1966), reż. Michelangelo Antonioni
17. I raz, i dwa (2000), reż. Edward Yang
18. Persona (1966), reż. Ingmar Bergman
19. Psychoza (1960), reż. Alfred Hitchcock
20. Czas apokalipsy (1979), reż. Francis Ford Coppola
21. Kobieta pod presją (1974), reż. John Cassavetes
22. Lawrence z Arabii (1962), reż. David Lean
23. DAU. Natasza (2020), reż. Ilja Chrżanowski
24. Amadeusz (1984), reż. Miloš Forman
25. Mechaniczna pomarańcza (1971), reż. Stanley Kubrick

opętanie
Opętanie (1981), reż. Andrzej Żuławski

26. Obywatel Kane (1941), reż. Orson Welles
27. Kabaret (1972), reż. Bob Fosse
28. Ojciec chrzestny (1972), reż. Francis Ford Coppola
29. Harakiri (1962), reż. Masaki Kobayashi
30. Wściekły byk (1980), reż. Martin Scorsese
31. Dawno temu w Ameryce (1984), reż. Sergio Leone
32. Malpertuis (1971), reż. Harry Kümel
33. Ścieżki chwały (1957), reż. Stanley Kubrick
34. Taksówkarz (1976), reż. Martin Scorsese
35. Opętanie (1981), reż. Andrzej Żuławski
36. Wstręt (1965), reż. Roman Polański
37. Obcy – 8. pasażer Nostromo (1979), reż. Ridley Scott
38. Piętno śmierci (1952), reż. Akira Kurosawa
39. Człowiek z kamerą filmową (1929), reż. Dziga Wiertow
40. Ostatni seans filmowy (1971), reż. Peter Bogdanovich
41. Szatańskie tango (1994), reż. Béla Tarr
42. Andriej Rublow (1966), reż. Andriej Tarkowski
43. Aż poleje się krew (2007), reż. Paul Thomas Anderson
44. Szczęki (1975), reż. Steven Spielberg
45. Pianistka (2001), reż. Michael Haneke
46. Zawieście czerwone latarnie (1991), reż. Yimou Zhang
47. Twarze na sprzedaż (1966), reż. John Frankenheimer
48. Nadzy (1993), reż. Mike Leigh
49. Cienie zapomnianych przodków (1964), reż. Siergiej Paradżanow
50. Scena zbrodni (2012), reż. Joshua Oppenheimer

Kto się boi Virginii Woolf?
Kto się boi Virginii Woolf? (1966), reż. Mike Nichols

Bez dachu i praw (1985), reż. Agnès Varda
Cleo od piątej do siódmej (1962), reż. Agnès Varda
Czerwony Psalm (1972), reż. Miklós Jancsó
Dowcip (2001) reż. Mike Nichols
Dogville (2003), reż. Lars von Trier
Dzieci Triady (1992), reż. John Woo
Dzika banda (1969), reż. Sam Peckinpah
Egzorcysta (1973), reż. William Friedkin
Fargo (1996), reż. Ethan Coen, Joel Coen
Gorzkie łzy Petry von Kant (1972), reż. Rainer Werner Fassbinder
Historia z Tajpej (1985), reż. Edward Yang
Hiroszima, moja miłość (1959), reż. Alain Resnais
Idź i patrz (1985), reż. Elem Klimow
Jackie Brown (1997), reż. Quentin Tarantino
Jasny dzień lata (1991), reż. Edward Yang
Koyaanisqatsi (1982), reż. Godfrey Reggio
Kto się boi Virginii Woolf? (1966), reż. Mike Nichols
Kwaidan, czyli opowieści niesamowite (1964), reż. Masaki Kobayashi
Lighthouse (2019), reż. Robert Eggers
Łowca androidów (1982) reż. Ridley Scott
McCabe i pani Miller (1971), reż. Robert Altman
Na los szczęścia, Baltazarze (1966), reż. Robert Bresson
Nie oglądaj się teraz (1973), reż. Nicolas Roeg
Niebo i piekło (1963), reż. Akira Kurosawa
Oaza (2002), reż. Lee Chang-dong

Rób co należy
Rób, co należy (1989), reż. Spike Lee

Osławiona (1946), reż. Alfred Hitchcock
Orlando (1992), reż. Sally Potter
Palacz zwłok (1968), reż. Juraj Herz
Portret kobiety w ogniu (2019), reż. Céline Sciamma
Poszukiwacze zaginionej arki (1981), reż. Steven Spielberg
Rękopis znaleziony w Saragossie (1964), reż. Wojciech Has
Rozstanie (2011), reż. Asghar Farhadi
Rób, co należy (1989), reż. Spike Lee
Sekrety i kłamstwa (1996), reż. Mike Leigh
Sklep przy głównej ulicy (1965), reż. Ján Kadár, Elmar Klos
Spotkanie (1945), reż. David Lean
Światła wielkiego miasta (1931), reż. Charlie Chaplin
Teoremat (1968), reż. Pier Paolo Pasolini
To my (2019), reż. Jordan Peele
Trzeci człowiek (1949), reż. Carol Reed
Ukryte (2005), reż. Michael Haneke
Uta (1972), reż. Akio Jissoji
Walkabout (1971), reż. Nicolas Roeg
Z biegiem czasu (1976), reż. Wim Wenders
Zawrót głowy (1959), reż. Alfred Hitchcock
Zarządca Sansho (1954), reż. Kenji Mizoguchi
Zmierzch bogów (1969), reż. Luchino Visconti
Zwierciadło (1975), reż. Andriej Tarkowski
Żałobna parada róż (1969), reż. Toshio Matsumoto
Żołnierze kosmosu (1997), reż. Paul Verhoeven