
Gra pozorów uwodzi kształtem – recenzja filmu „Kształt wody”
Miłość pokonująca wszelkie bariery, bezwarunkowa i wzbogacająca, ujęta w baśniowej otoczce. O ile motyw ten jest wiecznie żywy dla ludzi sztuki, to wymagającego widza może

Retro przyszłość – recenzja filmu „Bez słowa”
Na papierze wszystko wyglądało idealnie – reżyser z doświadczeniem w gatunku science-fiction, trójka popularnych i utalentowanych aktorów, pieniądze Netflixa, a przede wszystkim dopieszczany przez wiele

Miejsca, których nie ma na mapach – recenzja filmu „The Place”
Kameralna włoska komedia „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”, ku zdziwieniu wszystkich, była rok temu w Polsce fenomenem niemalże na skalę słynnych francuskich „Nietykalnych”. Nic

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #38
W myśl zasady inżyniera Mamonia statystyczny polski widz lubi to, co dobrze zna. Dla niego właśnie Patryk Vega w ekspresowym tempie przygotował nową produkcję według

Miłość nie widzi barier – recenzja filmu „Blask”
Chociaż czasy mistrzów takich jak Ozu czy Kurosawa minęły bezpowrotnie, kino japońskie zdaje się nie wychodzić z mody. Zwłaszcza jeśli mówimy o obsadzie konkursów podczas

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #37
Walentynki już za nami. Mimo to spodziewamy się, że kina nadal oblegane będą przez fanki Greya i komiksomaniaków szturmujących seanse „Czarnej Pantery”. Tymczasem, nowy tydzień

Krótki format #2 – „Ja, Godard”
„Ja, Godard”, reż. Michel Hazanavicius Ocena: 3,5/5 Z filmu „Ja, Godard” jasno wynika, że jeden z protoplastów Nowej Fali jest wiecznie żywy. Francuski rewolucjonista,

Krótki format #1 – „Księżyc Jowisza”
„Księżyc Jowisza”, reż. Kornél Mundruczó Ocena: 4/5 Latający muzułmanin odmieniający oblicze ziemi, węgierskiej ziemi – w dobie kryzysu uchodźczego oraz ostrych sporów politycznych takie

Bestia ludzka – recenzja filmu „Jeszcze nie koniec”
Pierwsza połowa lutego stoi w polskich kinach pod znakiem opowieści o konfliktach małżeńskich. Obok „Niemiłości” – metafizycznej epopei Zwiagincewa – pojawia się kameralny dramat debiutującego

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #36
Styczeń i luty każdego roku upływają dla kinomanów w Polsce pod znakiem Oscarów. Takie też były poprzednie tygodnie i taki zapowiada się następny. Inaczej jednak

Taniec ślepców – analiza filmu „Niemiłość”
Zapewnienia o wiecznej miłości są najszczerszymi i jednocześnie najbardziej kłamliwymi obietnicami, jakie człowiek może złożyć człowiekowi. Konia z rzędem temu, kto patrząc w oczy bratniej

Brytyjskie spory – recenzja filmu „Czas mroku”
Postaci angielskich elit są ostatnimi czasy nośnym tematem wśród filmowców. Wystarczy spojrzeć na „Jak zostać królem” sprzed kilku lat czy netfliksowe nieco nowsze „The Crown”.

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #35
Pszczółka Maja bzyczy nam do ucha, że już za tydzień igrzyska w Pjongczang, ale my nie zamierzamy siedzieć bezczynnie w domu. W pierwszy weekend lutego

Bhutan noir – recenzja filmu „Miód dla dakini”
Debiut reżyserski Dechen Roder niebawem zagości na polskich ekranach, dzięki, stawiającym pierwsze kroki w dystrybucji, Pięciu Smakom. Film produkcji bhutańskiej jest tylko pozornie wysoce ryzykownym

Come on, Vogue – recenzja filmu „Wszystkie pieniądze świata”
„Wszystkie pieniądze świata” już od publikacji pierwszego zwiastuna wzbudzały wielkie zainteresowanie. Drugi w tym samym roku film Ridleya Scotta, powrót do thrillera po tragicznym „Adwokacie”

Pocztówki z przeszłości – recenzja filmu „Tamte dni, tamte noce”
“Tamte dni, tamte noce” były rewelacją pierwszej fazy tegorocznego sezonu amerykańskich nagród filmowych. Teraz zdobywca czterech nominacji do Oscara wchodzi do polskich kin. Czy dzieło

Train to Besson – recenzja filmu „Pasażer”
Kiedy w 2008 r. do kin weszła wyprodukowana przez Luca Bessona niskobudżetowa „Uprowadzona”, specjaliści od analizowania wyników box office’u przecierali oczy ze zdumienia, a lekko

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #34
Porównując obecne premiery, z tym co widzieliśmy przez ostatnie dwa tygodnie, przed oczami klaruje nam się wizja przyczajonego przy komputerze grafika, który czeka na ogłoszenie

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #33
Każdy rewelacyjny kinowy okres musi napotkać też na gorsze tygodnie. Dwie z ośmiu wczorajszych premier są powszechnie chwalone, aczkolwiek nie bez zastrzeżeń, dwie powszechnie krytykowane.

Za wszelką cenę – recenzja filmu „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”
Martin McDonagh jest Midasem w świecie współczesnej sztuki. Czego się nie dotknie, od razu zamienia w złoto i w przeciwieństwie do losów mitycznego króla –

Jeszcze w zielone gramy – recenzja filmu „Plan B”
Jak mawia klasyk, to życie pisze najlepsze scenariusze. Z tego też względu kreślenie dalekosiężnych planów może wywołać li tylko chichot losu. Idąc tym tropem, Kinga

Kolorowe nic – recenzja filmu „Good Time”
Robert Pattinson to nie jest już wymuskany młodzieniec rodem z kolejnych części „Zmierzchu”, do którego wzdychały miliony dziewcząt na całym globie. Aktor zdążył od tamtego

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #32
Po rewelacyjnym poprzednim tygodniu, przyszedł czas na trochę posuchy wśród premier. Najciekawsze z nich, to film, na którym po pokazach w Wenecji nie pozostawiono suchej

Popcorn i duże nachosy poproszę – recenzja filmu „Gra o wszystko”
Prowadzone przez najlepszych choreografów bójki, wybuchające samochody, dziury w niebie, z których wylewają się kosmici. Tego wszystkiego nie uświadczymy w filmach współtworzonych przez Aarona Sorkina.

Ostatnia rodzina – recenzja filmu „Happy End”
Widmo krąży po Europie – widmo katastrofy. Powszechnie uważa się, że okres stabilizacji dobiega końca, zaś cywilizacja zachodnia w bolesnych konwulsjach kieruje się w stronę

W potrzasku – recenzja filmu „Dzikie róże”
Być może, z uwagi na dosadność formy, najchętniej patrzy się dziś w kinie polskim na wieś przez pryzmat filmografii Wojciecha Smarzowskiego. Mieszkaniec zaścianka o twarzy

Let’s do „Glee” again! – recenzja filmu „Król rozrywki”
Rok 2017 w polskich kinach przyniósł nam zarówno wybitny musical („La La Land”), jak i ponadprzeciętną kreację Hugh Jackmana (w „Loganie”). Jako że bogowie dziesiątej

Krętą ścieżką do korzeni – Recenzja filmu „Na drodze mlecznej”
Najnowszy film twórcy słynnego „Undergroundu” na premierę w polskich kinach musiał czekać ponad rok od pierwszych pokazów na festiwalu w Wenecji. W dodatku był wyświetlany

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #31
Pierwsze dni nowego roku obficie obrodziły w interesujące produkcje. Do kin wchodzi aż 8 filmów, z czego co najmniej połowa wydaje się warta obejrzenia Jednoznaczny

Hakerska utopia – recenzja serialu „Mr. Robot” (sezon 3)
A co gdyby zlikwidować wszystkie nasze długi? Usunąć historię kredytową. Brzmi dobrze, prawda? Sprawić, że wszyscy będą równi… ale pod względem nieposiadania niczego. A gdybyśmy