
Pewnego razu w Afryce – recenzja filmu “Pięć palców dla Marsylii”
Reżyser Michael Matthews filtruje meandry skomplikowanej historii swojego kraju przez tradycję spaghetti westernu. Nie zamierza wykonywać prostego równania i oceniać postępków postkolonialnego reżimu. Apartheid oparty

Zaklęty krąg – recenzja filmu „Fokstrot”
Stan permanentnej wojny, nieustającego życia w strachu, służba w armii jako nieodzowny element życia mężczyzny, spędzanie lat młodości pilnując szlabanu pośrodku pustyni. Izrael to kraj

„Walc w alejkach” – 24. Wiosna Filmów
„Walc w alejkach”, reż. Thomas Stuber Ocena: 3/5 Zjednoczenie Niemiec, jego polityczne i ekonomiczne reperkusje to bardzo ciekawy temat, wciąż mam wrażenie zbyt rzadko podejmowany

Póki nie jest za późno – recenzja filmu “Dziedziczki”
“Dziedziczki” nieoczekiwanie stały się rewelacją tegorocznego festiwalu w Berlinie, zbierając nie tylko dobre noty od krytyków, ale otrzymując też nagrodę im. Alfreda Bauera i Srebrnego

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #45
Dystrybutorzy wyczekując już majówki (czytaj: martwego sezonu) nie wpuszczają wielkich tytułów, więc zadbają w tym tygodniu o widza festiwalowego. Fani Wesa Andersona zaklasną w dłonie,

Wykorzenieni – recenzja filmu „Nie jestem czarownicą”
Rungano Nyoni, wychowana w Walii Zambijka, w swoim pełnometrażowym debiucie zabiera widza w podróż do Afryki, ukazując jej mniej znane, aczkolwiek niezwykle interesujące oblicze. Czy

„120 uderzeń serca” – 24. Wiosna Filmów
„120 uderzeń serca”, reż. Robin Campillo Ocena: 3/5 Francuskie kino nie jest w ostatnich latach w najlepszej formie, dobitnie świadczy o tym chociażby fakt, że

Na krańcu Europy – recenzja filmu „Tranzyt”
Christian Petzold, autor “Barbary” i “Feniksa”, nie bierze jeńców. Na festiwal w Berlinie przyjechał z filmem o ucieczce przed nazistowską obławą z melodramatem w tle,

Recenzja serialu “Seria niefortunnych zdarzeń” (sezon 2)
czyli o tym jak dwulatka zostaje sekretarką, okulary potrafią odmienić człowieka, a sport to zdrowie. W sezonie drugim, hrabia Olaf wciąż próbuje przejąć majątek sierot

„Do zobaczenia w zaświatach” – 24. Wiosna Filmów
„Do zobaczenia w zaświatach”, reż. Albert Dupontel Ocena: 2,5/5 „Do zobaczenia w zaświatach” to film rozpoczynający się od kilkunastosekundowej sekwencji śledzenia słodziutkiego psa biegnącego radośnie

Ja cię kocham, a ty znikasz – recenzja filmu „Znikasz”
Fredrik jest dyrektorem szkoły oskarżonym o defraudację. W tym samym czasie zostaje wykryty u niego guz mózgu w płacie czołowym. Czy szanowany kierownik placówki oświatowej

Prorok – analiza filmu „Twarz”
Polskie kino wciąż zbyt rzadko nagradzane jest na największych festiwalach, wyjątek od tej reguły niewątpliwie stanowi Berlinale. Ze stolicy Niemiec od 2013 roku prawie zawsze

Abbottowie prawdziwi – recenzja filmu „Ciche miejsce”
John Krasinski, znany aktor, mniej znany reżyser, zagościł u nas na ekranach, ze swoim nowym filmem „Ciche miejsce”. To opowieść o morderczych istotach, wrażliwych na

Pozycja dziecka – recenzja filmu „Lato 1993”
Realizacja filmu z perspektywy dziecka to dla twórcy zawsze nie lada wyzwanie. Znalezienie i okiełznanie małego aktora to jedno, ale stworzenie wiarygodnej opowieści bez popadania

Wyspa przyjaźni, wyspa wyobraźni – recenzja filmu „Wyspa psów”
Wes Anderson dał się poznać jako twórca z wyraźną autorską wizją, którą konsekwentnie realizuje w filmach łatwo rozpoznawalnych dzięki unikalnej mieszance perfekcyjnie dopracowanych elementów. Poszczególnym

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #44
Zapewne piękna wiosenna pogoda przekona Was do parków, wiślanych skarp i Zalewu Zegrzyńskiego. Nie zapomnijcie, jednak że wieczory nadal są chłodne, a sale kinowe ogrzewane

Listy miłosne – recenzja filmu „Barbara”
Czasami bywa tak, że bardzo chcemy dać upust naszej fascynacji jakimś artystą. W dobie Internetu mamy niezliczone możliwości, by to uczynić. Można tworzyć fanarty, fanfiki,

Bezsilność w Tunisie – recenzja filmu „Piękna i bestie”
Afryka rzadko trafia na ekrany naszych kin, kiedy to się jednak staje, to zazwyczaj są to filmy skupione albo na tzw. Arabskiej Wiośnie („Ostatnie dni

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #43
Przed nami zadziwiająco, jak na tą porę, ciekawy tydzień kinowy. Spragnionych popkulturowej frajdy przyciągnie najnowsze dzieło Spielberga (nasz film tygodnia). Na ekranach też laureatka Oscara

Krótki Format #3 – „Player One”
„Player One”, reż. Steven Spielberg Ocena: 3.5/5 W kinach możemy zobaczyć nowy film Stevena Spielberga, którym wraca do przygodowego science-fiction. Fabuła “Player One” oparta została

Pęknięcie – analiza filmu „Wieża. Jasny dzień”
Poruszanie się po filmie „Wieża. Jasny dzień” jest porównywalne do przechadzki po polu minowym. Mnogość podejmowanych przez Jagodę Szelc zagadnień, jak również otwarcie przez reżyserkę

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #42
Trudno nie odnieść wrażenia, że dla kinomanów nadchodzi najnudniejszy okres roku. Widzowie, nawet mimo nagłego nawrotu zimy, coraz częściej będą wybierać spacery. Na mniejszą frekwencję

Strach zżera duszę po cichu – recenzja „W czterech ścianach życia”
Dokument „Ostatni w Aleppo” ukazał przejmujące świadectwo grupy cywilnych aktywistów ratujących ofiary z gruzów ich mieszkań. W horrorze „W cieniu śmierci” (2016) konflikt zbrojny

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #41
Niby sezon ogórkowy właśnie się zaczął, ale w tym tygodniu więcej filmów wzbudza nasze zainteresowanie niż by nam się pierwotnie wydawało. Wiosna powoli przeziera

Zstępując do piekieł – recenzja filmu „Anihilacja”
Netflix od 12 marca kusi najnowszym filmem Alexa Garlanda. Anglik odpowiada za scenariusze „28 dni później” czy „Nie opuszczaj mnie”, a jego fabularny debiut “Ex

Zimny trup – recenzja filmu „Wielkie zimno”
„Debiuty rządzą się swoimi prawami” – to truizm tak wyświechtany, że nikomu z pewnością nie chce się z nim nawet polemizować, jednak kiedy oglądałem „Wielkie

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #40
Z siedmiu wchodzących w ten weekend filmów aż pięć to komedie. To wyraźny znak, że polscy dystrybutorzy po oscarowej gonitwie chcą publice dać nieco więcej

Rola czołówki – recenzja filmu „Uciekaj!”
Kilka dni temu odbyła się gala rozdania nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej, gdzie “Uciekaj!” było jednym z faworytów do zdobycia głównej statuetki. Ostatecznie twórca obrazu –

Ja, skandalistka – recenzja filmu „Jestem najlepsza. Ja, Tonya”
Emocje związane z Zimowymi Igrzyskami Olimpijskimi są już za nami. Jak zwykle, nie obyło się bez skandali sportowych i tych mających miejsca poza stadionami. Rosjanie

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #39
Pierwszy weekend marca upłynie na odliczaniu do rozdania nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Do polskich kin trafiają więc dwa ostatnie filmy liczące