
Słodki ptak młodości – recenzja filmu „Sorry Angel” – Cannes 2018
W ostatnim czasie francuscy twórcy poczuli pragnienie powrotu do czasów swej młodości. W zeszłym roku w słabo obsadzonym Cannes brylował Ruben Campillo ze swoimi “120

120 uderzeń Daniela Blake’a – recenzja filmu „Na wojnie” – Cannes 2018
Brutalny korporacyjny kapitalizm za nic ma człowieka. Życie ludzkie to tylko kolejna zmienna wprowadzona do generowanego w Excelu wykresu zysków, a naczelną wartość stanowi wysokość

Portret duszy – recenzja filmu „Książę i dybuk”
Polski książę zmuszony przez hitlerowców do opuszczenia zabytkowego zamku pod Warszawą. Wizjoner, którego wszystkie filmy spłonęły w wojennej pożodze. Szczęśliwy dziedzic wielkiej fortuny. Homoseksualny Żyd

Na co do kina #49: Cotygodniowy przegląd premier
Choć nasze myśli zajęte są przede wszystkim trwającymi festiwalami, nie zapomnieliśmy o regularnych premierach. Jest w czym wybierać: Islandzki arthouse i francusko-włoski dramat polityczny obok

„The Pluto Moment” – Cannes 2018
„The Pluto Moment”, reż. Zhang Ming Ocena: 3,5/5 Co dla życia oznacza śmierć? Czy akt tworzenia jest cudem czy jedynie wielkim fałszem? I wreszcie, czy

Twarz córek krów – recenzja filmu „Fuga” – Cannes 2018
Swoimi „Córkami dancingu” Agnieszka Smoczyńska rozbudziła apetyty i serca kinomanów na całym świecie. Film najpierw zachwycił na Sundance, potem zelektryzował amerykańską dystrybucję, kończąc jako jeden

Prawo do migracji – recenzja filmu „Wędrówki ludów”
Filmy dokumentalne rzadko bywają traktowane na równi z fabularnymi podczas imprez filmowych. Wyjątkiem zdaje się być Międzynarodowy Festiwal w Wenecji, którego selekcjonerzy rokrocznie dbają o

Encore, jeszcze raz – recenzja filmu „Mirai” – Cannes 2018
Mamoru Hosoda mógł debiutować „Ruchomym zamkiem Hauru”. Będąc uznanym twórcą mangi i początkującym, acz utalentowanym reżyserem, stał się pierwszym wyborem studia Ghibli do tej produkcji.

Za wszelką cenę – recenzja filmu „Bez wytchnienia”
Przewlekłe schorzenie z dnia na dzień przykuwa cię do łóżka, uniemożliwiając normalne funkcjonowanie i obarczając twych bliskich brzemieniem nie do udźwignięcia. Tkwiąc w stalowym uścisku

Sknocony Top Detektyw – recenzja filmu „Detektyw samuraj”
Fala nostalgii za latami 80. i 90. jest nadal bardzo wysoka. W dyskontach kuszą gumy „Turbo”, młode dziewczyny z dumą noszą niegdyś obciachowe wytarte jeansy

Najtrudniejszy pierwszy krok – recenzja filmu “Call Me Tony”
Szukając bohatera zaliczeniowego dokumentu student łódzkiej Filmówki Klaudiusz Chrostowski zajrzał do kółka teatralnego w Katowicach, do któregoś niegdyś sam uczęszczał. Nie spodziewał się jednak, że

Fata morgana – recenzja filmu “Można kochać ziemniaki”
Autorka poruszających “Wodnych dzieci”, Aliona van der Horst powraca na festiwal niezwykle osobistym filmem. Śmierć ciotki inspiruje reżyserkę do podróży sentymentalnej. Przybywa więc do zapomnianej

Kim jestem? – recenzja filmu „Hatsune Miku – świat należy do mnie”
Miku Hatsune ma szesnaście lat. To radosna dziewczyna o długich, turkusowych włosach uczesanych w dwa kucyki. Zwykle jest pewna siebie, choć, jak każdą osobę, nawiedzają

Nim pochłoną nas fale – recenzja filmu „Znikająca wyspa”
Kiribati to obok Tuvalu i Malediwów jeden z krajów najbardziej zagrożonych podnoszącym się poziomem oceanów. Naukowcy szacują, że jeśli tempo tego zjawiska się utrzyma, to

Ciemna strona macierzyństwa – recenzja filmu „Tully”
Owoce współpracy scenarzystki Diablo Cody z reżyserem Jasonem Reitmanem rozrosły się właśnie do trylogii. W każdym ze wspólnych projektów podejmują problematykę dojrzałości do pewnych życiowych

„Poetka z Arabii” – 15. Millennium Docs Against Gravity
„Poetka z Arabii”, reż. Stefanie Brockhaus, Andreas Wolff Ocena: 3/5 Arabia Saudyjska posiada wiele restrykcyjnych praw, do których muszą dostosować się kobiety. Niczym własność męża

Spoza czasu – recenzja filmu „Wspomnienia wschodu”
Gustaf John Ramstedt (1873-1950) był fińskim językoznawcą, etnografem i dyplomatą. Wspomnienia tego poligloty i naukowca stały się kanwą, na której swą opowieść snują Martti Kaartinen

Polański Cinematic Universe – recenzja filmu „Prawdziwa historia”
Niezależnie co można powiedzieć o życiu prywatnym, charakterze i czynach dokonanych przez Romana Polańskiego, jest to absolutnie wyjątkowy twórca, jeden z najwybitniejszych reżyserów kina gatunkowego

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #48
Przyroda zdecydowanie rozbudziła się do życia, a wraz z nią rozkwitła aktywność dystrybutorów, którzy zafundowali kinomanom różnorodny repertuar. Spora rozpiętość gatunkowa i jakościowa premier nie

Władcy marionetek – recenzja filmu „Czyściciele internetu”
Niemieccy reżyserzy pochylają się nad kondycją globalnej wioski zamkniętej w okowy mediów społecznościowych. Celnie zauważają, że użytkowników Facebooka jest obecnie więcej niż obywateli jakiegokolwiek państwa

„Mercy” – 11. Netia Off Camera
„Mercy”, reż. Tali Shalom – Ezer Ocena: 4/5 Wkraczająca w dorosłość Lucy (Ellen Page) wraz ze starszą siostrą Marthą (Amy Seimetz) i młodszym bratem Benjaminem

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #47
Choć majówka nie sprzyja wypadom do kina, dystrybutorzy przygotowali w tym tygodniu aż osiem powodów, dla których w ich mniemaniu warto oderwać się od grilla.

Podróże kulinarne Masato – recenzja filmu „Ramen. Smak wspomnień”
Kultura kulinarna w Polsce rozwinęła się nadzwyczaj szybko. Jeszcze dekadę temu jedzenie surowej ryby w formie sushi było dla nas czymś dziwnym. Dzisiaj ta japońska

Miłosny trójkąt poza rajem – recenzja filmu „Nie wracaj do mnie w snach”
Gdzieś na łonie dzikiej natury: „Tajemnica serc, za straszna dla lękliwych oczu ludzkich, powróci, nieodgadniona, do Nieprzeniknionego Twórcy dobra i zła, do Pana zwątpień i

Granica przyzwoitości – recenzja filmu “Utoya – 22 lipca”
Dołączona niemal w ostatniej chwili do konkursu głównego w Berlinie “Utoya – 22 lipca” od początku polaryzowała odbiorców. Pokazy kończyły się mieszanką gwizdów i entuzjastycznych

Na co do kina? Cotygodniowy przegląd premier #46
Piękna pogoda zachęca raczej do spacerów niż wizyty w kinie. Wiosna wybuchła nam prosto w twarz, a na wielkim ekranie wybuchają pociski wymierzone w najsłynniejszych

Thanos kontratakuje – recenzja filmu „Avengers: Wojna bez granic”
Film kreowany na największe dotychczasowe widowisko w dziejach popkultury, a do tego zwieńczenie dziesięciu lat żmudnej pracy przy budowaniu spójnego uniwersum. Za sterami najwięksi magicy

Pewnego razu w Afryce – recenzja filmu “Pięć palców dla Marsylii”
Reżyser Michael Matthews filtruje meandry skomplikowanej historii swojego kraju przez tradycję spaghetti westernu. Nie zamierza wykonywać prostego równania i oceniać postępków postkolonialnego reżimu. Apartheid oparty

Zaklęty krąg – recenzja filmu „Fokstrot”
Stan permanentnej wojny, nieustającego życia w strachu, służba w armii jako nieodzowny element życia mężczyzny, spędzanie lat młodości pilnując szlabanu pośrodku pustyni. Izrael to kraj

„Walc w alejkach” – 24. Wiosna Filmów
„Walc w alejkach”, reż. Thomas Stuber Ocena: 3/5 Zjednoczenie Niemiec, jego polityczne i ekonomiczne reperkusje to bardzo ciekawy temat, wciąż mam wrażenie zbyt rzadko podejmowany