
Confusão – recenzja filmu „Jeszcze dzień życia”
Wyobraźcie sobie bardzo ciekawą grę przygodową, powiedzmy ze świętej pamięci studia Telltale. Estetyczna, acz ze względu na wiekowość silnika graficznego, mocno już niedzisiejsza grafika, przyzwoici

Rozterki pastora – recenzja filmu „Pierwszy reformowany”
Paul Schrader to scenarzysta, który wraz z Martinem Scorsese za kamerą, podarował filmowemu światu klasyki jak „Taksówkarz” „Wściekły byk” czy „Ostatnie kuszenie Chrystusa”.„Pierwszy reformowany” został

„Marlina: Zbrodnia w czterech aktach” – w drodze na Oscary: Indonezja
„Marlina: Zbrodnia w czterech aktach”, reż. Mouly Surya Ocena: 4/5 Indonezja bez wątpienia kinem gatunkowym stoi i „Marlina” jest tego kolejnym doskonałym przykładem. Reżyserka Mouly

Po drugiej stronie lustra – recenzja filmu „Suspiria”
Wzrok małego Luki Guadagnino przyciągnął nietypowy, barwny plakat z tajemniczym tytułem „Suspiria”. Skorzystał z tego, że mama miała trochę sprawunków do załatwienia i wszedł do

„Zostaw moje maleństwo” – recenzja filmu „Poroniony”
Temat przytłaczających obowiązków młodej matki wydaje się w kinie niedostatecznie wyeksploatowany. Cieszy więc fakt, że mniej więcej w podobnym czasie powstały dwa filmy, portretujące historię

Robinson Crusoe i zombie – recenzja filmu „Noc pożera świat”
Film o zombie może mieć różne oblicza, ale zbyt często twórcy wybierają formułę, w której jedyną atrakcją są ataki hordy nieumarłych. Świeże spojrzenie na ten

„Khrustal” – w drodze na Oscary: Białoruś
Surowy Mińsk, imprezy techno, brak pieniędzy, czarny rynek, wypłata w kryształach na eksport i zapijaczona wieś. Taki obraz Białorusi przedstawia tamtejszy kandydat do Oscara “Khrustal”.

Uciekając przed sobą samym – recenzja filmu „Zatrzyj ślady”
Temat traumy był już niejednokrotnie eksploatowany w kinematografii. Najczęściej o trudach radzenia sobie ze stresem pourazowym opowiadano w kontekście weteranów wojennych, jak choćby w klasycznym

To jest nas dwoje – recenzja filmu „Mrok”
W kinie często stykamy się z opowieściami o monstrach. W „Kształcie wody” wodny „wybryk natury” był niebezpieczny dla otoczenia, nie licząc jednostek, z którymi znalazł

Krótki Format: „Znikające góry” – WFF
„Znikające góry”, reż. Yuxi Cui Ocena: 3,5/5 Odkąd w latach 80. XX wieku nauka zaczęła zajmować się procesem postępującej globalizacji, zaczęto zauważać coraz to nowe

„Delegacja” – recenzja zwycięzcy Warszawskiego Festiwalu Filmowego 2018
„Delegacja”, reż. Bujar Alimani Ocena: 3/5 Jeśli można powiedzieć, że albańska kinematografia jest z czegoś znana na świecie, to są to polityczne komediodramaty. Kraj o

„Noc przez dwanaście lat” – w drodze na Oscary: Urugwaj
Álvaro Brechner (“Zły dzień na wędkowanie“, “Mr. Kaplan”) po raz trzeci stara się o nominację do Oscara dla Urugwaju. Być może tym razem jego współprodukowany

Krwawa zemsta – recenzja filmu „Mandy”
Kiedy w 2010 roku nieznany twórca Panos Cosmatos wypuścił na festiwalowy świat filmowy swoje debiutanckie dzieło „Beyond the Black Rainbow”, od razu wiadomo było, że

Śmiechoterapia – recenzja filmu „Motyle” – WFF
Nie jestem typem widza, który śmieje się w kinie pod byle pretekstem. Często, nawet, gdy filmowi uda się mnie rozbawić, nie uzewnętrzniam swoich reakcji. “Motyle”

Na co do kina? #72 – cotygodniowy przegląd premier
Jesienna słota zaskoczyła nas wszystkich – być może to lato trwające do października nieco nas zmyliło. Ale my czy słońce czy deszcz szukamy okazji, żeby

Przyjaźń czy kochanie? – recenzja filmu „Koleżanka” – WFF
Korea Południowa często kojarzy się z konserwatyzmem, jako kraj w którym młodzi ludzie pozostają pod silnym wpływem rodziców nawet, kiedy już dawno osiągnął dorosłość. Oczywiście

Zawód: komornik – recenzja filmu „I odpuść nam nasze długi” – WFF
Wielu reżyserów na pewnym etapie swojej kariery zdecydowało się na działalność producencką. Przypadki Quentina Tarantino czy Zacka Snydera pokazują, że często efektem takiej współpracy są

Odyseja cielesna – recenzja filmu „High Life” – WFF
Robert Pattinson wyrusza w kosmos rakietą zaprojektowaną przez Claire Denis. Perspektywa eksploracji gwiezdnej przestrzeni to tylko pretekst. Francuska reżyserka zapuszcza się powtórnie w głąb ludzkich

Krwawe sceny z życia małżeńskiego – recenzja filmu „Zabij i żyj”
Duet The Vicious Brothers stał się rozpoznawalną marką na rynku kanadyjskim za sprawą horroru found footage „Tropiciele mogił”. Film z miejsca okazał się kultowy nie

Ananke – recenzja filmu „53 wojny”
Sytuacja kobiet i równouprawnienie to tematy coraz częściej spotykane we współczesnym kinie. Powoli przyzwyczajamy się, że ukazywane nam są kobiety silne, niezależne, spełnione zawodowo i

Dziennik pani służącej – recenzja filmu „Jej praca” – WFF
Władze Unii Europejskiej od dłuższego czasu bacznie i z obawą przyglądają się sytuacji ekonomicznej w Grecji, gdzie od 2010 roku trwa kryzys zadłużeniowy, który w

Ukryty w mieście krzyk – recenzja filmu „Gorące prochy” – WFF
Ryôko i jej mąż wychowywali się razem w latach 80., kiedy to powojenny kryzys zmienił się w oszałamiający wzrost gospodarczy. Z początkiem lat 90. nastąpił

Czerwona sukienka – recenzja filmu „Łagodna obojętność świata” – WFF
Cenię, że Warszawski Festiwal Filmowy wprowadza na kinowy firmament nowe reżyserskie gwiazdy i gwiazdeczki. Przed laty zupełnym przypadkiem znalazłem się na seansie “Właścicieli” Adilchana Jerżanowa.

Czterdzieści lat minęło – recenzja filmu „Upadek” – WFF
Niezależnie w jakim kraju żyjemy, są zjawiska, które pozostają niezmienne. Jednym z nich jest bezlitosny upływ czasu. Drugim sytuacja prywatnych przedsiębiorców, próbujących przetrwać w świecie

W górach szaleństwa – recenzja filmu „Mrzyj, monstrum, mrzyj” – WFF
Argentyńczyk Alejandro Fadel wraca na Warszawski Festiwal Filmowy po sześciu latach od swojego debiutu “Dzikusy”. W sekcji Wolny Duch oglądaliśmy jego oniryczny horror o enigmatycznym

„Wielki Mistyczny Cyrk” – w drodze na Oscary: Brazylia
„Wielki Mistyczny Cyrk”, reż. Carlos Diegues Ocena: 1,5/5 Brazylijski kandydat do Oscara, “Wielki Mistyczny Cyrk” Carlosa Dieguesa, dąży od samego początku do oczarowanie widza. Już

„Zdecyduj się” – w drodze na Oscary: Estonia
„Zdecyduj się”, reż. Liina Trishkina Ocena: 4/5 Są różne klucze wybierania oscarowego kandydata. Niektóre komisje kierują się rozpoznawalnością twórcy, inne budżetem i fajerwerkami. inne czują,

Gdyby miało nie być jutra – recenzja filmu „Jesteśmy gorączką” – WFF
Jednym Kolumbia kojarzy się z lasami równikowymi, innym z kawą czy narkotykami, a jeszcze innym ze znakomitą reprezentacją piłkarską, która w tym roku pozbawiła naszych

Wszystko płynie – recenzja filmu „Rzeka” – WFF
“Rzeka” stanowi zwieńczenie „trylogii Aslana”, kazachskiego reżysera Emira Baigazina. Od początku kariery zgłaszał on akces raczej do malarzy kina, niż tych, którzy operują dialogiem czy

Miłość ma swoje granice – recenzja filmu „Ederlezi Rising” – WFF
„Człowiek wyruszył na spotkanie innych światów, innych cywilizacji, nie poznawszy do końca własnych zakamarków, ślepych dróg, studni, zabarykadowanych, ciemnych drzwi”. Stanisław Lem w swojej twórczości