
„Sweet Country” – 24. Wiosna Filmów
„Sweet Country”, reż. Warwick Thornton Ocena: 3,5/5 Akcja “Sweet Country” rozgrywa się w Australii w 1929 roku i obraca wokół zabójstwa białego ranczera Harry’ego Marcha

Na co do kina #53: Cotygodniowy przegląd premier
Zbliżający się weekend nie zapowiada wielkich hitów frekwencyjnych (żadnych dinozaurów ani herosów), ale nie znaczy to jednak, że można zupełnie spokojnie poddać się futbolowej gorączce.

Krótki format – „Sense8” (odcinek finałowy)
„Sense8” (odcinek finałowy), reż. Lana Wachowski Ocena: 4.5/5 Serial stworzony dla Netflixa przez siostry Wachowskie mimo jedynie dwóch sezonów zyskał rzeszę fanów na całym świecie.

Ponad metaforą – recenzja filmu „Zimna wojna”
Odmówmy litanię, miejmy to już za sobą. Paweł Pawlikowski. Autor nagrodzonej Oscarem „Idy”. Tegoroczny zdobywca Złotej Palmy w Cannes za reżyserię. Jakiego filmu? Ano „Zimnej

Wyrzutki – recenzja filmu „Han Solo: Gwiezdne Wojny – historie”
Miłośnicy najpopularniejszej space opery na świecie, w oczekiwaniu na przyszłoroczne danie główne, otrzymali przystawkę, o którą nigdy nie prosili. Czy Gwiezdne wojny w awanturniczo-przygodowej otoczce,

Na co do kina #52: Cotygodniowy przegląd premier
Przed nami ostatni tydzień bez trudnego wyboru: iść do kina czy jednak rozkoszować się zieloną murawą w ramach telewizyjnych transmisji z rosyjskiego mundialu. Tydzień, dodajmy

Oryginał Made in China – recenzja filmu „Duża ryba i begonia”
„Duża ryba i begonia”, pełnometrażowy debiut niezależnych filmowców, Liang Xuana i Zhang Chuna, efekt wieloletniej pracy sfinansowany w dużej mierze z prywatnych darowizn, to rzadki

Sędziowie – recenzja filmu „1945”
Prowincjonalna miejscowość szykuje się do wesela syna burmistrza. Skrupulatne przygotowania dobiegają końca, jeszcze tylko ostatnie poprawki. Młodzi nie mogą się doczekać nocy poślubnej, a mieszkańcy

Ta obca: Przebudzenie – recenzja filmu „Thelma”
Thelma spokojnie mogłaby być przybraną siostrą Carrie z dzieła De Palmy, dzieląc wraz z nią psychiczny ból płynący z brzemienia posiadania psychicznych supermocy. Nadnaturalny thriller,

Bonnie i Clyde 50 lat później – recenzja filmu „Ella i John”
Filmów o miłości w kinie dostatek. O miłości wbrew wszystkiemu i wszystkim pchającej bohaterów do ucieczki z rodzinnych domów też wszyscy widzieliśmy zapewne niejeden. Gdy

Na co do kina #51: Cotygodniowy przegląd premier
Wyjątkowy zbieg okoliczności, czyli spotkanie Bożego Ciała z Dniem Dziecka skutkuje tym, że piątek wypada w tym tygodniu w środę. Jeśli nie planujecie długiego weekendu

European Arthouse Movie: The Movie – recenzja filmu „Zimowi bracia”
Nurtów w filmie jest bez liku. Różne kultury, różne charaktery, różne sposoby artystycznego widzenia świata. Te wszystkie dyferencje między twórcami owocują różnorodnością tego, co możemy

Na wybiegu życia – recenzja filmu „Miss Holocaust”
Z szerokim uśmiechem na twarzy wychodzi zza kulis i pewnym krokiem przemierza wybieg. Przystaje na jego końcu, kłania się i z gracją wraca na miejsce.

Młodzi chłopcy z Berna – recenzja filmu „Mario”
Piłkarska gorączka z dnia na dzień narasta, do mundialu pozostał niespełna miesiąc, a kadra z Lewandowskim na czele do tego stopnia opanowuje media, że strach

Unnecessarily Mercenary – recenzja filmu „Deadpool 2”
Sukces finansowy pierwszego Deadpoola teoretycznie otworzył furtkę filmom superbohaterskim z kategorią R, czego pokłosiem był choćby dobrze przyjęty “Logan”. Niestety okazało się, że producenci nadal

Przeminęło z Jangcy – recenzja filmu „Najczystszy jest popiół” – Cannes 2018
„Wędrówką życie jest człowieka” pisał pół wieku temu Edward Stachura o jednym z najstarszych motywów literackich w dziejach. Wielcy mistrzowie od wieków opowiadali o tym

Piekło jest puste – recenzja filmu „451° Fahrenheita”
Ponoć mamy istnieć bez książek. Ponoć tak ma być lepiej. Ponoć prościej. W świecie przedstawionym w „451° Fahrenheita” straż pożarna zamiast gasić ogień roznieca go.

Plaże Agnès i JR-a – recenzja filmu „Twarze, plaże”
Kto ich zobaczy razem, pomyśli pewnie, że oto babcia i jej wnuczek. Bo co może przecież łączyć 89-letnią Agnès Vardę i o ponad 50 lat

Na co do kina #50: Cotygodniowy przegląd premier
Lżejsza tematyka premier kinowych idzie w parze z coraz lepszą pogodą za oknami. Priorytetem dla większości będzie zapewne kolejny spin-off Gwiezdnych Wojen. Tymczasem w kinach

Rumuński system rozgrywek – recenzja filmu “W otchłani futbolu”
Kultura kocha bohaterów beznadziejnych, Syzyfów toczących bezowocne boje każdego dnia, zapatrzonych na swoje nieosiągalne cele Don Kichotów, czy nieustannie cierpiących Werterów. Takim bohaterem jest Laurenţiu

Zwyczajni ludzie – recenzja filmu “Dina”
Albert Einstein, Ludwig van Beethoven, Michał Anioł, Steven Spielberg, Eminem. Zadanie: znajdź dwie rzeczy, które łączą te słynne osoby. Odpowiedź: 1) to geniusze w swoich

Kinoorgazm kinooka – recenzja filmu „The Image Book
11 maja geniusz kina autorskiego Jean-Luc Godard powrócił do Cannes ze swoim nowym esejem filmowym “Le livre d’image”, dzięki któremu wysadził mózgi widzów. W “Le

Pociąg do wolności – recenzja filmu „Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka”
Walerian Borowczyk to artysta, którego nazwisko raczej nie utrwaliło się w świadomości polskiego widza. Mimo zdumiewających osiągnięć w dziedzinie surrealistycznej animacji, udziału w największych światowych

Opowieść wigilijna – recenzja filmu „Trzy twarze” – Cannes 2018
Jafar Panahi przed ośmioma laty usłyszał wyrok 20 lat zakazu pisania scenariuszy i reżyserowania filmów, a także opuszczania kraju. Od tego czasu jego domowa kolekcja

Cannes 2018 – nasza relacja i recenzje
Festiwal w Cannes się już zakończył, a my wciąż dostarczamy Wam kolejne przedpremierowe recenzje. Zapraszamy do jedynego miejsca w sieci, gdzie znajdziecie wszystkie nasze canneńskie

Bajka o głupim Jasiu – recenzja filmu „Dzika grusza” – Cannes 2018
Gdy jeden ulubieniec Cannes zdobywa najważniejszy laur (Hirokazu Koreeda), drugi musi obejść się smakiem na głodówce. Nuri Bilge Ceylan do tej pory za każdym razem,

Płonie stodoła – recenzja filmu „Płomienie” – Cannes 2018
Dotychczasowe próby przekładu prozy Harukiego Murakamiego na język filmu kończyły się spektakularnymi klęskami, albo w najlepszym przypadku mieszanymi opiniami. Zapewne, w dużej mierze jest to

Wielki błękit Mayola – recenzja filmu “Człowiek delfin”
„Wielki błękit” to jeden z najważniejszych francuskich filmów lat 80., esencja nurtu cinéma du look i jeden z niewielu francuskojęzycznych filmów, które umościły sobie wygodne

Into the Wild – recenzja filmu “Stając się zwierzęciem”
Aż sześć lat Peter Mettler kazał czekać na swój najnowszy film. Kiedy wrócił wydaje się zupełnie innym człowiekiem. Zamiast próbować jak dotychczas zamknąć w słoiku

Słodki ptak młodości – recenzja filmu „Sorry Angel” – Cannes 2018
W ostatnim czasie francuscy twórcy poczuli pragnienie powrotu do czasów swej młodości. W zeszłym roku w słabo obsadzonym Cannes brylował Ruben Campillo ze swoimi “120