Perfect Strangers – recenzja filmu „(Nie)znajomi”
Gdy na początku nowego tysiąclecia do naszego kraju trafiały polskie odpowiedniki zachodnich programów rozrywkowych niejeden rodak pomyślał, że jesteśmy coraz bliżej Ameryki. Jednak w czasach,
Underground – recenzja filmu „Parasite”
Choć powszechnie uważa się, że pasożyty stanowią element wrogi dla środowiska, to istnieją teorie, które przypisują im ogromną rolę w procesie ewolucji i kształtowania życia
Rodzina po przejściach – recenzja filmu „Gniazdo kolibra”
Seul, 1994. W domu z wielkiej płyty gnieździ się rodzina 14-letniej Eunhee (Park Ji-hu). Wiecznie niewyspana nastolatka jest najmłodszą z trójki rodzeństwa. Interesuje się rysunkiem.
Zbrodnia i wiara – recenzja filmu „Dzięki Bogu”
François Ozon jest jednym z najbardziej znanych twórców francuskiego kina, chociaż nie wypracował jakiegoś charakterystycznego dla siebie języka, który sprawiałby, że z łatwością rozpoznajemy jego
Dumni i mokrzy – recenzja filmu „Krewetki w cekinach”
Jeden z bohaterów „Krewetek w cekinach” zapytany o genezę nazwy tytułowej drużyny odpowiada, że „w krewetce najlepszy jest ogon, a cekiny dodają uroku”. To mimochodem
Życie drugiego – recenzja filmu „Mój ojciec” – w drodze na Oscary: Peru
Wielka zaletą corocznej nagrodowej rewii zwanej Oscarem dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, jest zwracanie uwagi na perły z państw filmowego „trzeciego świata”. Produkcje, których poza festiwalami
Na co do kina? #119 Cotygodniowy przegląd premier
Długo nie mieliśmy tak interesującego weekendu. Do kin wchodzi aż sześć produkcji, które wzbudzają nasze zainteresowanie. Począwszy od rewelacyjnego zwycięzcy Cannes przez ważny głos w
Chłopiec na dżihadzie – recenzja filmu „Młody Ahmed”
Jean-Pierre i Luc Dardenne’owie wygrali już w Cannes wszystko, co się dało. Mają na koncie Złote Palmy za „Rosettę” w 1999 i „Dziecko” w 2005,
Kochankowie z Księżyca – recenzja filmu „Niezbędna konieczność”
Perypetie Pierre’a i Juliette, bohaterów jednej z premier tego tygodnia, zatytułowanej „Niezbędna konieczność”, przypominają przejścia zakochanej pary innej dziwacznej opowieści o pierwszej wielkiej miłości. Francuska
To miało się nie udać – recenzja filmu „Piłsudski”
Marszałek Józef Piłsudski należy do ścisłej czołówki najbardziej rozpoznawalnych postaci w Polsce. Ciężko więc uwierzyć, że mimo umiłowania wielu rodzimych twórców do dzieł historycznych i
Na co do kina? #118 Cotygodniowy przegląd premier
W tym tygodniu kiniarze nie oczekują tłumów na nowych filmach. Rządzić będzie nadal Vega i druga część „To”. O rząd dusz chciałaby zapewne powalczyć opowieść
Trzy mustangi – recenzja filmu „Opowieść o trzech siostrach”
Emir Alper, mimo ledwie trzech filmów na koncie, stał się jednym z najciekawszych współczesnych tureckich twórców. Debiutanckie „Za wzgórzem” mogli w Polsce zobaczyć tylko nieliczni,
Na co do kina? #117 Cotygodniowy przegląd premier
Wrzesień rozpoczyna się z przytupem – od walki tytanów. Zerkając na rezerwacje sądzimy, że klaun Pennywise przegra i to z kretesem z rodzimym zawodnikiem. Patryk
Pozwól mi spróbować jeszcze raz – recenzja filmu „Między morzem a oceanem”
Dehumanizacja pewnych grup społecznych jest w języku debaty publicznej zjawiskiem starym i niestety używanym dość powszechnie. Cele tego zabiegu bywają różne, ale jednym z zakładanych
SK8 IS GR8 – recenzja filmu „Najlepsze lata”
Choć Jonah Hill wielokrotnie udowodnił swój talent aktorski, wydawało się, że już na stałe przylgnęła do niego łatka komika. Niesłusznie, bo zdarzyło mu się dowieść,
Na co do kina? #116 Cotygodniowy przegląd premier
Ostatni weekend wakacji zapowiada się raczej leniwie. Nie będziemy tak pędzić jak w ubiegłym tygodniu. Skupimy się na rozważaniach o mijającym lecie, kończących się dniach
Ból, w którym żyję – recenzja filmu „Ból i blask”
W pierwszych ujęciach najnowszego filmu Pedro Almodóvara widzimy półnagiego mężczyznę zanurzonego w wodzie, który unosi się w niej niemal jak dziecko w wodach płodowych. Potem
Gomorrina – recenzja filmu „Piranie”
Roberto Saviano jest najbardziej znany z opublikowanej w 2006 r. „Gomorry”, za którą neapolitańska mafia wydała na niego wyrok śmierci. Niedługo później Matteo Garrone zaadaptował
Southworld – recenzja filmu „Bacurau”
Autor Aquariusa Kleber Mendonça Filho zaprosił na reżyserskie krzesło swego stałego współpracownika, scenografa Juliano Dornellesa. Kolektywnym wysiłkiem stworzyli oni Bacurau, które zdobyło nagrodą Jury w
Ponure chwile – recenzja filmu „Ray & Liz”
Niekończące się układanie puzzli wypełnia, zdawałoby się, cały dzień otyłej matki, która w tym czasie wypala niezliczoną liczbę paczek papierosów. Równie trudna do policzenia jest
Na co do kina? #115 Cotygodniowy przegląd premier
Przedostatni weekend wakacji będzie stał pod znakiem akcji. Do kin trafia aż 10 nowych filmów z czego przeszło połowa ma zdecydowanie eskapistyczny charakter. O ból
Następny krok – recenzja filmu „The Souvenir”
Joanna Hogg w swoim najnowszym filmie łączy elegancję z wyważeniem i stotonowaniem. Kwintesencją „The Souvenir” jest ognisty związek surowej prostoty z ogromnym ładunkiem emocjonalnym. Reżyserka
Śmietanka towarzyska – recenzja filmu „Magiczne noce”
Świat usłyszał o Paolo Virzìm w 2010 roku po premierze jego ciepło przyjętego filmu „Coś pięknego”, od tego czasu Włoch zyskał status specjalisty od ciepłych
Epicedium – recenzja filmu „Pewnego razu… w Hollywood”
W większości recenzji „Pewnego razu… w Hollywood” przeczytacie, że film jest listem miłosnym do kina. Te słowa, wypowiedziane zresztą przez samego Tarantino, są oczywiście zgodne
Na co do kina? #114 Cotygodniowy przegląd premier
Czy długi weekend warto wybrać się do kina? Oczywiście, że tak. Oprócz wyczekiwanego, dziewiątego (a więc według zapowiedzi – przedostatniego) filmu Quentina Tarantino, znajdziecie w
Zmarszczki – recenzja filmu „Twoja twarz”
Niezrównany w filmowaniu ludzkiej twarzy Ingmar Bergman powiedział kiedyś, że szczytem możliwości kina jest moment, kiedy odpowiednio oświetlone, wyreżyserowane i zagrane zbliżenie pozwala nawiązać kontakt
Kwestia zaufania – rozważania o filmie „X&Y”
Kwestia zaufania w sztuce od zawsze wzbudza gorące dyskusje. Czy możemy ufać artyście? To pytanie, które można sobie zadać w niezliczonej ilości kontekstów. To także
Bycza symfonia – recenzja filmu „Nasz czas”
Na tegorocznych Nowych Horyzontach swoje polskie premiery miały filmy dwóch poważanych twórców, których łączy w zasadzie tylko to, że obaj są hiszpańskojęzyczni i oba ich
Witaj w domku dla lalek – recenzja filmu „Make Me Up”
Wyobraźcie sobie filmowy świat będący połączeniem odcinka Black Mirror z lukrową stylistyką Grand Budapest Hotel podszyty humorem Latającego Cyrku Monty Pythona. Albo inaczej… Wyobraźcie sobie
Koniec z Hollywood – recenzja filmu „W deszczowy dzień w Nowym Jorku”
Chyba wszyscy zdążyliśmy się już przyzwyczaić, że czegokolwiek nie nakręciłby Woody Allen zawsze na plakatach obwieszczą to jego ‘najśmieszniejszą komedią’, ‘wielkim powrotem do formy’ lub