
Ostatnia rodzina – recenzja filmu „Happy End”
Widmo krąży po Europie – widmo katastrofy. Powszechnie uważa się, że okres stabilizacji dobiega końca, zaś cywilizacja zachodnia w bolesnych konwulsjach kieruje się w stronę

W potrzasku – recenzja filmu „Dzikie róże”
Być może, z uwagi na dosadność formy, najchętniej patrzy się dziś w kinie polskim na wieś przez pryzmat filmografii Wojciecha Smarzowskiego. Mieszkaniec zaścianka o twarzy

Let’s do „Glee” again! – recenzja filmu „Król rozrywki”
Rok 2017 w polskich kinach przyniósł nam zarówno wybitny musical („La La Land”), jak i ponadprzeciętną kreację Hugh Jackmana (w „Loganie”). Jako że bogowie dziesiątej

Krętą ścieżką do korzeni – Recenzja filmu „Na drodze mlecznej”
Najnowszy film twórcy słynnego „Undergroundu” na premierę w polskich kinach musiał czekać ponad rok od pierwszych pokazów na festiwalu w Wenecji. W dodatku był wyświetlany

Hakerska utopia – recenzja serialu „Mr. Robot” (sezon 3)
A co gdyby zlikwidować wszystkie nasze długi? Usunąć historię kredytową. Brzmi dobrze, prawda? Sprawić, że wszyscy będą równi… ale pod względem nieposiadania niczego. A gdybyśmy

Prawda nas wyzwoli? – recenzja filmu „The Party”
W styczniu 2017 roku serca Polaków podbiło wprowadzone przez Aurorę włoskie „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”. Dystrybutor wyciągnął wnioski z tego sukcesu i chce

Zatrzymać zegar – recenzja filmu „Louise nad morzem”
Wielka szkoda, że “Louise nad morzem”, animacja stworzona przez Jeana-Françoisa Laguionie, nie ma szans dotrzeć do szerszej publiczności. Francuski film wpisuje się bowiem w nurt

Gra o honor – recenzja filmu „Wojna płci”
Lata 70. to niezwykle ważny okres dla amerykańskich kobiet. To czas feminizmu drugiej fali, którego jednym z najważniejszych postulatów była równość na rynku pracy. Nic

Nowy porządek – recenzja filmu „Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi”
Rian Johnson to prawdziwy wywrotowiec. Po klasycznym, lecz bardzo bezpiecznym „Przebudzeniu mocy” J.J. Abramsa, odbił w zupełnie innym kierunku. „Ostatni Jedi” to powiew świeżości, wręcz

Nic dwa razy się nie zdarza – recenzja serialu „Belfer” (sezon 2)
Pod koniec października „Belfer” powrócił z pierwszym odcinkiem drugiego sezonu. Poprzedzała go jednak tajemnicza kampania reklamowa rozpoczęta z dużym wyprzedzeniem. Po fali wszechobecnych medialnych zachwytów

Chicago is the new NY – recenzja filmu „I tak cię kocham”
Wakacje raczej nie łączą się z dobrym kinem. Rozleniwiony wysokimi temperaturami i relaksacyjnymi urlopami widz według dystrybutorów woleć będzie „Valeriana” od „Manchester by the Sea”.

Ballada o tym, że nie giniemy – recenzja filmu „Coco”
Niech nikogo nie zmylą pstrokate plakaty, z których spoglądają uśmiechnięte buźki animowanych bohaterów – w „Coco” o wiele poważniej i dojrzalej podejmowane są sprawy życia

Podnosząc się z błota – recenzja filmu „Mudbound”
„Mudbound” pozytywnie zaskakuje doborowymi kreacjami aż siedmiorga aktorów, dzięki którym zdawałoby się typowa opowieść o podnoszeniu się z tragedii życiowych wybija się ponad przeciętność. Estetyka

Narodziny legendy – recenzja filmu „The Disaster Artist”
Nakręcenie filmu, określanego przez wielu jako najgorszego w historii, chluby nie przynosi, niemniej jednak to dzięki temu „The Room” Tommy’ego Wiseau osiągnął status niemalże kultowego.

Puste historie – recenzja filmu „Atak paniki”
Udana polska komedia, brzmi to w ostatnich latach trochę jak oksymoron. Kolejne „Volty”, „Wkręceni” i „Kobiety bez wstydu” wzbudzały w widzach raczej zażenowanie niż autentyczną

Zbrodnia w tak pięknych okolicznościach przyrody – recenzja filmu „Morderstwo w Orient Expressie”
Kiedy na jaw wyszło, że nakręcona ma zostać kolejna adaptacja „Morderstwa w Orient Expressie”, jeden z moich znajomych uznał, że stworzenie kryminału na podstawie historii,

O sztuce jako życiu – recenzja filmu „Serce miłości”
Polskich eksperymentów filmowych w kinach jak na lekarstwo, także z tym większym zainteresowaniem wyczekiwano najnowszego obrazu Łukasza Rondudy. Wojciech Bąkowski, Zuzanna Bartoszek, a w tle

Allen w sosie własnym – recenzja filmu „Na karuzeli życia”
Wielu już było astrologów i wszelkiej maści proroków próbujących ustalić datę końca świata. Każdy poniósł klęskę, Ziemia wciąż się kręci. Bogatsi w wiedzę od poprzedników,

tREFNy towar – recenzja filmu „Totem”
Na króla polskiego kina gangsterskiego samozwańczo koronował się Patryk Vega. Jego przynoszące krociowe zyski dzieła to produkty rozciągnięte między dowcipasami, a tanią próbą szokowania publiczności

Głośny chaos – recenzja filmu „Cicha noc”
Polskie kino po miałkości początków stulecia zaczęło się odradzać. Powstają uznawane na całym świecie dzieła jak „Ostatnia rodzina”, „Wszystkie nieprzespane noce”, „Demon”, czy „Córki dancingu”.

Krótki format – „DRIB”
„DRIB”, reż. Kristoffer Borgli Ocena: 3,5/5 Mockument, który częściowo oparto na prawdziwych zdarzeniach. W roku 2014 komik Amir Asgharnejad wrzucił do sieci nagranie, w którym

Krótki format – „Niech ciała się opalają”
„Niech ciała się opalają”, reż. Helene Cattet, Bruno Forzani Ocena: 4/5 Od pierwszych sekund wiadomo, że mamy do czynienia z filmowym złotem. Szybko montowane zbliżenia

Evviva l’arte! – recenzja filmu „Manifesto”
Nad „Manifesto” Juliana Rosefeldta od dłuższego czasu unosi się aura dużego zainteresowania. Przypominanie manifestów z poprzedniego wieku, jak również Cate Blanchett w kilkunastu odsłonach, przyciągają

„Afera Maryjska” – recenzja filmu „Matylda”
O „Matyldzie” w naszych rodzimych mediach jest bardzo głośno od wielu miesięcy. Dziennikarze bardzo chętnie rozpisywali się o udziale jednej z czołowych polskich aktorek młodego

Po trupie do celu – recenzja filmu „Najlepszy”
Łukasz Palkowski ostatnimi filmami otwiera polskie kino na rejony zarezerwowane dotąd dla amerykańskich produkcji. Przedstawia naładowane pozytywną energią historie z cyklu „od zera do bohatera”,

Fargo w ogniu – recenzja filmu „Suburbicon”
Ideał męskiego piękna według badań bliżej nieokreślonych amerykańskich naukowców, George Clooney, postanowił po raz kolejny stanąć za kamerą, tym razem wyciągając z szuflady bardzo stary,

The house that Joko built – recenzja filmu „Słudzy diabła”
Druga edycja przeglądu Fest Makabra przyniosła do naszych kin sporo egzotycznych horrorów. Jednym z nich jest najnowszy utwór Indonezyjczyka, Joko Anwara. Po raz pierwszy będzie

Gnoza dla opornych — recenzja filmu „mother!”
Darren Aronofsky nigdy nie bawił się w subtelności i nie krył swoich fascynacji metafizyką. Już w debiucie dał się poznać jako poszukiwacz boskiego znaczenia liczby Pi, a

Nadzieja umiera ostatnia – recenzja filmu „Łagodna”
Siergiej Łoźnica w prezentowanej na tegorocznym festiwalu w Cannes “Łagodnej”, wbrew tytułowi, wcale nie mierzy się z powieścią Fiodora Dostojewskiego, ale uderza w istotę relacji

W szponach systemu – recenzja filmu „Skazany”
„Skazany” („Shot Caller”) to ostatnia część amerykańskiej trylogii więziennej Rica Romana Waugha. Czym różni się od poprzedniej odsłony tryptyku („Felon”)? Jakie są motywy wiążące tego