
Jedność – recenzja filmu „Ekstaza” – Fest Makabra 2019
Gdy jakiś przegląd filmowy ma w swojej nazwie słowo „makabra”, a dodatkowo rozpoczyna się przy okazji Halloween, trudno nie oczekiwać po pokazywanym w jego ramach

Ostatnia rodzina – recenzja filmu „Przenieść grób” – WFF
Widzieliśmy to już wiele razy – z pozoru idealne, poukładane relacje między członkami rodziny podczas wspólnej podróży lub uroczystości zaczynają ukazywać swe prawdziwe oblicze. W

Mój przyjaciel twarzołap – recenzja filmu „Wspomnienia: Geneza «Obcego»” – WFF
Czterdzieści lat po premierze „Obcego – 8. pasażera „Nostromo” powstał dokument o przełomowym filmie, który odcisnął piętno na kulturze masowej, obejmując zasięgiem kilka generacji w

Poznaj mojego tatę – recenzja filmu „Zdychaj, tatulku!”
Kirił Sokołow, młody rosyjski reżyser, w debiutanckim, wchodzącym właśnie na nieliczne polskie ekrany “Zdychaj, tatulku!” postawił na bezkompromisową rozrywkę w postaci mieszczańskiej makabreski. Nieistotne, czy

Potencjalnie dobry film – recenzja filmu „Nasze matki” – WFF
O pewnych zbrodniach pamięta cały świat, inne szybko popadają w zapomnienie. Gdy myślimy o ludobójczej dyktaturze w Ameryce Łacińskiej, do głowy jako pierwsze przychodzą krwawe

Na co do kina? #124 Cotygodniowy przegląd premier
Jesień to dla nas głównie czas festiwali, dopiero co skończył się Warszawski Festiwal Filmowy, trwa Tofifest, a na horyzoncie już kolejne: American, Ukraiński, Koreański, Pięć

Piękne dzieci pięknie umierają – recenzja filmu „Polityka jednego dziecka” – WFF
Działająca w latach 1977-2015 chińska polityka jednego dziecka była chyba najsłynniejszą akcją demograficzną w historii. Działania wprowadzone przez Pekin miały na celu uratowanie rozwijającego się

Przetrwać to zbrodnia w afekcie – recenzja filmu „Malowany ptak” – WFF
Stefan Laudyn, dyrektor Warszawskiego Festiwalu Filmowego, zapowiadając pokaz “Malowanego Ptaka” określił go najważniejszym tegorocznym filmem w Europie Środkowo-Wschodniej. I chociaż taką, nie odnoszącą się do

Requiescat in pace – recenzja filmu „Van Gogh. U bram wieczności”
Julian Schnabel to uznany malarz. Jednak sztaluga i farby to dla niego za mało, skoro sięga również po inne formy wyrazu, takie jak rzeźba oraz

Krótkowidzki – recenzja filmu „Winona” – WFF
Opustoszała plaża. Cztery dziewczyny rozbijające nań swój obóz. W tle tylko czyjś samochód i dom na wzgórzu. Nie, to nie podbudowa pod kino grozy, choć

Tamte treningi, tamte balety – recenzja filmu „A potem tańczyliśmy” – WFF
Chociaż reżyser Levan Akin urodził się pod Sztokholmem, to gruzińscy rodzice zaszczepili mu miłość do kraju swojego pochodzenia, do dawnej ojczyzny. W związku z tym,

Wędrowne rewolucje – recenzja filmu „Wędrowny kucharz” – WFF
W czasach, gdy kuchnia w wielkich restauracjach często przypomina laboratorium chemiczne, a gwiazdkami Michelina obdarowywane są w dużej mierze nowoczesne, bazujące na molekularności restauracje, równie

Wściekły Koń – recenzja filmu „Walka Atbaia” – WFF
Trzeba powiedzieć bez ogródek, że stały bywalec Warszawskiego Festiwalu Filmowego Adilchan Jerżanow nie należy do apologetów obecnego systemu panującego w Kazachstanie. Każdym dotychczasowym dziełem udowadniał,

Prawdziwy romans – recenzja filmu „Pierwsza miłość” – WFF
Po premierze w Cannes Takashi Miike zapytany dlaczego zatytułował swój nowy film “Pierwsza miłość”, przewrotnie odpowiedział, że dla pieniędzy. A jednak uczucia w nim nie

Lepiej przeżyć jeden dzień jako lew – recenzja filmu „Shindisi” – WFF
Najbardziej dramatycznej perspektywy dostarcza zawsze głos świadków wojny. Film „Shindisi” pozwala widzowi wczuć się w skórę szeregowca, dzielić z nim smak i zapach pola bitwy.

Na co do kina? #123 Cotygodniowy przegląd premier
Chociaż nadchodzący tydzień nie oszałamia ilością premier kinowych, to są wśród nich prawdziwe perły, których nie można przegapić. Święcący tryumfy wszędzie gdzie się pojawia francuski

Nie damy się zamknąć w klatce – recenzja filmu “Lalka” – WFF
W ramach pokazów specjalnych Warszawskiego Festiwalu Filmowego można zobaczyć “Lalkę” w reżyserii Mounii Meddour. Reżyserka opowiada w nim z perspektywy kilku studentek jak w latach

Siła wyporu – recenzja filmu „Na powierzchni” – WFF
Kraje anglojęzyczne mają utrudnione zadanie w swojej selekcji kandydata do oscarowej rywalizacji. Muszą stawiać na realizowane za granicami koprodukcje, tudzież dokumentalne opowieści. Taki właśnie los

Wyprowadzić w pole – recenzja filmu „W wysokiej trawie”
Stephen King należy do autorów, których dzieła najchętniej odnajdują drogę na mały i duży ekran. I choć o przynajmniej połowie z owych adaptacji trudno wyrazić

Każda potwora znajdzie swego amatora – recenzja filmu „Biały wąż” – WFF
Dawno temu, za czasów chińskiej dynastii Tang cesarscy medycy wynaleźli lecznicze zastosowanie dla węży. Od tego czasu biedni chłopi polowali na nie w zamian za

Na co do kina? #122 Cotygodniowy przegląd premier
Akurat, kiedy większość redakcji przebywa już na Warszawskim Festiwalu Filmowym, dystrybutorzy przygotowali naprawdę imponujący zestaw. Oprócz polskiego kandydata do Oscara, możemy zobaczyć zwycięzcę Berlinale, czy

Spektrum – recenzja filmu „Out”
Kino nie ma bogatej historii ukazywania dobrowolnego coming-outu: większość postaci LGBT żyje w ukryciu, a w filmach z ostatnich lat coraz częściej są już ujawnione

Daniel w jaskini lwów – recenzja filmu „Boże Ciało”
Daniel wie jak postępować z dzikimi zwierzętami. W końcu sam ma niemało tej dzikości w sercu. Zabił już jako kilkunastoletni chłopiec. W poprawczaku bójki mu

Wypisani z życia – recenzja filmu „Wysoka dziewczyna”
O Kantemirze Bałagowie zrobiło się głośno w 2017 roku, kiedy jego pełnometrażowy debiut, „Bliskość”, zdobył nagrodę FIPRESCI w sekcji Un Certain Regard festiwalu w Cannes.

Na co do kina? #121 Cotygodniowy przegląd premier
Jesienna aura za oknem sprzyja wizytom w kinie. W tym tygodniu znaleźliśmy jeden film, na który nie wypada nie pójść. Na rodzime ekrany trafia bowiem

Iluminacja – recenzja filmu „Ad Astra”
James Gray to jeden z najbardziej “europejskich” twórców we współczesnym Hollywood. Taki auteur w starym stylu, który jakby przypadkiem kręci kino (pozornie) gatunkowe, z wielkimi

I cząstką wieczności się staję – recenzja filmu „Ostatnia góra”
Uczestnicy wypraw na K2 świadomie godzą się na ekstremalne warunki, aby życie stało się cenniejsze i by poczuć wolność. Ryzyko tak duże, że wielu przypłaca

Na co do kina? #120 Cotygodniowy przegląd premier
Kinomanów czeka interesujący tydzień. Pokłosiem festiwalu w Gdyni są aż dwa polskie filmy – szykowana na jeszcze większy frekwencyjny hit niż włoski oryginał opowieść o

Perfect Strangers – recenzja filmu „(Nie)znajomi”
Gdy na początku nowego tysiąclecia do naszego kraju trafiały polskie odpowiedniki zachodnich programów rozrywkowych niejeden rodak pomyślał, że jesteśmy coraz bliżej Ameryki. Jednak w czasach,

Underground – recenzja filmu „Parasite”
Choć powszechnie uważa się, że pasożyty stanowią element wrogi dla środowiska, to istnieją teorie, które przypisują im ogromną rolę w procesie ewolucji i kształtowania życia