
Życie jak film – analiza filmu „Samui Song”
Pen-Ek Ratanaruang to jeden z czołowych reżyserów tajskiej Nowej Fali. Twórca znany przede wszystkim z błyskotliwych zabaw tropami kina gatunkowego i łączeniu ich z arthousem,

Na co do kina? #85 Cotygodniowy przegląd premier
Najbliższy tydzień będzie stał pod znakiem arthouse’u. Na naszą premierę wybraliśmy tajski kryminał „Samui Song” prosto z festiwalu Pięć Smaków. Warto poszukać też chwalonej w

Jakucki slow life – recenzja filmu „Ága”
“Ága” to pełnometrażowy debiut Milko Lazarova. Wycinek z życia starszego małżeństwa przeżywającego kolejne monotonne dni w akompaniamencie skrzypiącego śniegu. Ich codzienność ubarwiają wspomnienia. Jednym z

Make America Great Again – recenzja filmu „Vice”
Kiedy Oliver Stone nakręcił “W.” w 2008 roku, wydawało się to odważnym krokiem, szczególnie zważając na fakt, że jego podmiot dalej grzał centralny fotel w

Na co do kina? #84 Cotygodniowy przegląd premier
Styczeń pod względem premier kinowych prezentuje się naprawdę obiecująco. Nadchodzący tydzień wydaje się jeszcze bardziej atrakcyjny od poprzedniego. Na ekranach m.in. kolumbijski kandydat do Oscara,

Wojna i pokój – recenzja filmu „Faworyta”
Wiele plotek otacza królewskie dwory, a o nieco zbyt bliskie relacje ze swoimi dwórkami posądzano wiele monarchiń. Była szwedzka królowa Krystyna i jej kompanka łoża

Zapiski zbrodni – recenzja filmu „Kto napisze naszą historię”
Minęły 74 lata od czasu zakończenia II wojny światowej, a dla Polski nadszedł kluczowy moment jeżeli chodzi o debatę dotyczącą miejsca historii we współczesnym społeczeństwie.

Na co do kina? #83 Cotygodniowy przegląd premier
Z nadejściem drugiego tygodnia nowego roku przygotowaliśmy bardziej czytelny i przejrzysty układ naszego przeglądu premier. Mamy nadzieję, że przypadnie Wam do gustu. Nowością są wybrane

Znowu w życiu mi nie wyszło – recenzja filmu „Zabawa zabawa”
O pewnych reżyserach mówi się, że wciąż kręcą ten sam film. Nie jest to obelga, nie jest to wada. Charakterystyczny własny styl i pomysł koncepcyjny

KSW: The Movie – recenzja filmu „Underdog”
W ciągu piętnastu lat swojej historii federacja KSW doczekała się statusu marki nie tylko rozpoznawalnej, ale i szczerze uwielbianej przez Polaków. Nic więc dziwnego, że

Tykalni – recenzja filmu „Green Book”
Crowdpleasery, filmy obliczane na zdobywanie nagród publiczności i czołowe miejsca w rankingach Filmwebu. Oglądanie i pisanie o tych obrazach bywa ciężkie, zwłaszcza że często stają

Na co do kina? #82 – cotygodniowy przegląd premier
W kalendarzu zagościła oczekiwana liczba 2019. Nie tylko dla tych, którzy ciągle zmagają się z pokłosiem sylwestrowej imprezy, przygotowano nowy film Van Groeningena o uzależnionym

Limits of Control – recenzja filmu „Czarne lustro: Bandersnatch”
Jednym z niekwestionowanych hitów Netflixa jest serial “Czarne lustro”, będący na dobrą sprawę cyklem, zazwyczaj sześćdziesięciominutowych, filmów science fiction. Opowieści nie łączą się ze sobą

Kochankowie muzyki – rozmyślania o filmie „Narodziny gwiazdy”
Kino powraca wciąż do tych samych historii. Ta prawidłowość jest w jakiś sposób wpisana nie tylko w sztukę narracyjną, ale też w naturę ludzką. Człowiek

Treasure – recenzja filmu „Mój piękny syn”
Pierwsze co skusi większość na seans “Mojego pięknego syna” to zapewne nazwisko Timothée Chalameta na plakacie. Wschodząca gwiazda Hollywood ma charyzmę, która przyciąga. Mimo tego,

Na co do kina? #81 – cotygodniowy przegląd premier
Filmowy rok 2018 kończy się z przytupem. Możecie pożegnać go seansem najbardziej lirycznego kryminału roku, oklaskiwanego w Cannes najnowszego filmu Lee Chang-donga, lub wyczekiwanego dzieła

Tańcz, jak ci zagrają – recenzja filmu „Over the Limit”
„Over the Limit” niczym „Whiplash” ukazuje zmuszającą do skrajnego wysiłku relację między apodyktycznym mistrzem i uczniem. Kręceniu dokumentu towarzyszyła niepewność, czy powstanie. Marta Prus jako

Dlaczego? – recenzja filmu „Kursk”
W ostatnim roku minionego stulecia trzydziestojednoletni Thomas Vinterberg wciąż objeżdżał świat, zbierając gdzie się tylko pojawił ciężarówki nagród za swoje „Festen”. W tym samym czasie

Na co do kina? #80 – cotygodniowy przegląd premier
Od pewnego czasu okres świąteczny, podobnie jak za oceanem, choć nadal w mniejszej skali, jest żyłą złota dla kin. Polacy stadnie ruszają z domów, zostawiając

Wściekłość i wrzask – recenzja filmu „Peterloo”
Roger Ebert napisał kiedyś o “Ludziach honoru” (1992), że jest to “ten typ filmu, który mówi ci co zrobi, robi to, a następnie tłumaczy ci,

Wszyscy jesteśmy Pająkami – recenzja filmu „Spider-Man Uniwersum”
Jeśli zaczytywaliście się kiedyś w komiksach spod znaku Marvela czy DC, a jednocześnie sądzicie, że kino superbohaterskie w ostatnim czasie zaczęło zjadać własny ogon, koniecznie

Na co do kina? #79 – cotygodniowy przegląd premier
W przedświątecznej zawierusze, pomiędzy kupowaniem choinki, wybieraniem gwiazdkowych upominków i wypełnianiem po brzegi lodówek wigilijnymi rarytasami łatwo zapomnieć o kinie. My jednak zawsze o nim

Sz6ść – recenzja filmu „Plagi Breslau”
Dziwnie się myśli o filmie, który na dwa dni przed swoją szeroką premierą traci rację bytu. „Plagi Breslau” powstawały jako symbol mający wprowadzić Showmax, a

Ludzkie szczenię – recenzja filmu „Mowgli: Legenda dżungli”
Niektóre decyzje producenckie sprawiają, że zastanawiam się, czy osoby za nimi stojące straciły kontakt z rzeczywistością. Jedną z nich jest powstanie kolejnj adaptacjii powieści Rudyarda

Bez przebaczenia – recenzja filmu “Ballada o Busterze Scruggsie”
Mogę się mylić, ale premiera najnowszego dzieła braci Coen została nieco zlekceważona, nie zupełnie pominięta, ale właśnie zlekceważona. Po festiwalu w Wenecji, gdzie “Ballada o

Na co do kina? #78 – cotygodniowy przegląd premier
Niewątpliwie mieliśmy w tym roku ciekawsze tygodnie. Czuć w powietrzu już letarg w jaki zapadają kina tuż przed świętami, by obudzić się z nowymi siłami

Katecheza na wesoło – recenzja filmu „Nadmiar łaski”
Polscy dystrybutorzy lubią kino włoskie, a ono często odwdzięcza się im dobrymi, jak na relatywnie niskie koszty zakupu, wynikami frekwencyjnymi. Na podobną transakcję wiązaną prawdopodobnie

„Ajka” – W drodze na Oscary: Kazachstan
Portrety kobiet doświadczanych okrutnie przez los kreślili we wcześniejszych dekadach m.in. Robert Bresson w „Mouchette”, Agnès Varda w „Bez dachu i praw” czy bracia Dardenne

„Sny wędrownych ptaków” – W drodze na Oscary: Kolumbia
Co zachodniemu ignorantowi może przychodzić na myśl po usłyszeniu hasła „Kolumbia”? Prawdopodobnie góra trzy byty: Pablo Escobar, Gabriel García Márquez, Shakira. Ta ostatnia niestety nam

Droga donikąd – recenzja filmu „Via Carpatia”
Polskie kino społecznie zaangażowane zamyka się ostatnimi czasy w bezpiecznej bańce problematyki krajowej, nadzwyczaj rzadko otwarcie mówiąc o bolączkach kontynentu europejskiego i świata. Wyjątkiem były