
Na co do kina? #94 Cotygodniowy przegląd premier
Nie każdy tydzień może być jak Gwiazdka, czasem zdarzają się chudsze lata, gdy Mikołaj i Dziadek Mróz są zajęci. Mimo, że kiniarze mają dla nas

Podwójne życie Ameryki – analiza filmu „To my”
Oscarowy sukces „Uciekaj!” był przypieczętowaniem wczesnej fazy, trwającego właśnie, renesansu kina afroamerykańskiego. Jordan Peele jawił się wcześniej jako “tylko” komik o wyrazistym charakterze pisma, naznaczonym

„Halo, tu Londyn” – recenzja filmu „Kurier”
Kino historyczne jest w ostatnich latach szczególnie często produkowane lub współprodukowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.Tylko w zeszłym roku mogliśmy zobaczyć w kinach aż dwa

Na co do kina? #93 Cotygodniowy przegląd premier
Od czwartku oficjalnie mamy wiosnę i choć pogoda jeszcze nie nadąża za kalendarzem, to w kinach dawno utopiono Marzannę. Już drugi marcowy weekend mamy sytuację

Strzeż się kotojadów – recenzja filmu „Ciemno, prawie noc”
Był czarny czarny las, w tym czarnym czarnym lesie był czarny czarny dom, w tym czarnym czarnym domu był czarny czarny pokój, w tym czarnym

Dobre kłamstwo jest jak magiczne zaklęcie – recenzja filmu „Kapitan”
Polowanie wymaga myśliwego, terytorium i zwierzyny. Czy ofiara, doprowadzona do skrajności, walcząc o przetrwanie, może przeistoczyć się w oprawcę? „Kapitan” rozpoczyna się sekwencją pościgu za

Wizyta – recenzja filmu „Schyłek dnia”
Kiedy świat zachwycał się „Synem Szawła”, ja stałem z boku. Produkcja, choć posiadająca niewątpliwie ciekawą formę i wielki ciężar emocjonalny, trąciła grzechami debiutanta – efekciarstwem

Na co do kina? #92 Cotygodniowy przegląd premier
Czyżby do kin wiosna dotarła nieco wcześniej? Powiew świeżości od filmów oscarowych i wysokobudżetowych przyniosą nowe dzieła Jagody Szelc, Claire Denis czy Asghara Farhadiego, a

Dyktando zaliczone na trójkę – recenzja filmu „O chłopcu, który ujarzmił wiatr”
Na tegorocznym festiwalu w Sundance odbyła się uroczysta premiera filmu “O chłopcu, który ujarzmił wiatr”, a od niedawna można go również oglądać za pośrednictwem Netflixa.

Zjazd absolwentów – recenzja filmu „Berlin, Barcelona”
Po raz drugi z rzędu na festiwalu w Maladze, najważniejszym hiszpańskim wydarzeniu filmowym obok MFF w San Sebastián i nagród Goi, nagrodzono w głównych kategoriach

Śmierć jak kromka chleba – recenzja filmu „Kobiety mafii 2”
Nie jestem zwolennikiem robienia z Patryka Vegi najgorszego reżysera w polskim kinie. Chociaż ciężko nazwać jego filmy wybitnymi, czy nawet dobrymi, nie można im odmówić

Na co do kina? #91 Cotygodniowy przegląd premier
Tradycyjnie weekend połączony z Dniem Kobiet to dla dystrybutorów wielkie łowy. Nie dziwota, że na polskie ekrany wchodzą aż trzy filmy próbujące wykorzystać fakt, że

Włoski magiczny sen – recenzja filmu „Szczęśliwy Lazzaro”
“Szczęśliwy Lazarro” oszałamia wielowymiarowością. Współczesne kino przyzwyczaiło nas do nadmiernej interpretacji filmu, zamknęło się na magię, stało się surowe, hiperrealistyczne. Przypomnieć się może historia abstrakcjonisty

Into the Tree-verse – recenzja filmu „Śmierć nadejdzie dziś 2”
Gdy w 2017 roku na ekrany kin wchodziło pierwsze „Śmierć nadejdzie dziś” gatunek slashera wydawał się melodią przeszłości. Wymyślona przez scenarzystę komiksów Scotta Lobdella wariacja

Portret wspinacza – recenzja filmu „Free Solo”
Wspinaczka wysokogórska robi duże wrażenie. Ogromna, wydaje się że całkowicie płaska ściana, przepaść i ufający jedynie kawałkowi metalu, liny i uprzęży człowiek. Nic dziwnego, że

Na co do kina? #90 Cotygodniowy przegląd premier
To nie będzie bardzo ruchliwy weekend w kinach. Na ekrany zawitają filmy mniejsze i niezależne oraz produkcje, które są niespecjalnie oczekiwane przez widzów. Warto na

Szczęście w nieszczęściu – minirecenzja filmu „Litość”
Są tacy, którzy twierdzą, że narzekanie i malkontenctwo to narodowy sport Polaków. Nawet, jeśli w tym stwierdzeniu jest trochę przesady, to i tak dobrze by

Jak brat i siostra – recenzja filmu „Złodziejaszki”
Są takie zespoły muzyczne jak Rolling Stones czy AC/DC, od których fani i rynek wymagają nagrywania non stop tej samej płyty. Znamy też aktorów odgrywających

Na co do kina? #89 Cotygodniowy przegląd premier
Zanim wiosna na dobre uderzy i wygoni ludzi do parków i na boiska kosztem sal kinowych dystrybutorzy łapią ostatnie chwile korzystnej dla nich aury, oferując

Samotność – recenzja filmu „Granica”
Canneńska sekcja Un Certain Regard przepełniona jest niezwykle intrygującym kinem niezależnym. Prezentuje niekonwencjonalne, inne spojrzenie na kondycję ponowoczesnego świata. Jej zeszłoroczny zwycięzca „Granica” idealnie wpasowuje

Kalejdoskop duszy superbohatera – rozważania o filmie „Glass”
M. Night Shyamalan często miewa ciekawe pomysły inspirowane rzeczywistością, tylko nie zawsze potrafi obudować je filmowo. W 2000 roku wraz z „Niezniszczalnym” wprowadza w życie

Na co do kina? #88 Cotygodniowy przegląd premier
Za oknami prószy biały puch, Oscary tuż tuż, a kina kuszą ciekawymi premierami, których nie wolno przegapić! A nie, to nie ten tydzień… Dziś, po

U Pana Szatana za ubojnią – recenzja filmu „Heavy Trip”
Mayfly bardzo się starało, by nikt nie obejrzał najnowszego filmu w ich ofercie. Nam się jednak udało i spieszymy z recenzją „Heavy Trip”- zeszłorocznego zwycięzcy

Dzieci niczyje – recenzja filmu „Kafarnaum”
Najnowszy film Nadine Labaki wyrobił już sobie opinię wyciskacza łez, a o jej słuszności najlepiej świadczą emocjonalne hasła na plakatach i chlipanie dobiegające podczas seansu

Na co do kina? #87 Cotygodniowy przegląd premier
Grzechem byłoby w ten weekend zostać na kanapie. Na ekrany polskich kin wchodzą dwa znakomite, oscarowe filmy, „Faworyta” i „Green Book”, z konkursu zeszłorocznego Berlina

Był sobie król, był sobie paź – recenzja filmu „Planeta Singli 3”
Fenomen „Planety Singli” w polskim kinie jest czymś niezaprzeczalnym. Pierwsza część przed trzema laty pokazała, że nad Wisłą może powstać świeża i udana komedia romantyczna.

Dzikość serca – recenzja filmu „Kraina wielkiego nieba”
Rodzina jest podstawową komórką społeczną. Wielokrotnie słyszeliśmy te słowa. O znaczeniu tej najważniejszej i najpowszechniejszej formy życia społecznego mówią nieustannie politycy i przywódcy religijni, a

So Many Tears – recenzja filmu „Nienawiść, którą dajesz”
Już w tytule „Nienawiść, którą dajesz” nakazuje nam odwołać się do jednego z najbardziej znanych haseł-akronimów myśli społecznej Tupaca Shakura. „THUG LIFE” w rozwinięciu oznacza

Na co do kina? #86 Cotygodniowy przegląd premier
Wzorem poprzedniego tygodnia dystrybutorzy zafundowali kinomanom podróż dookoła świata. Na polskie ekrany trafiają bowiem filmy z Argentyny, Brazylii, RPA, Islandii i Finlandii. Jednak ani latynoamerykański

Urodzony o brzasku – recenzja filmu „The Dawn Wall”
Filmy survivalowe to popularna gałąź kina. Liczne grono stanowią opowieści o tragicznych w konsekwencjach przygodach w górach. Ale są wyjątki od tej reguły. “The Dawn