
Gatunek? Film na ważny temat – recenzja filmu „Ci, którzy pozostali”
Wszyscy to znamy: raz na jakiś czas musi powstać film wyglądający trochę jak produkcja telewizyjna, który w przystępnej dla podstawówek formie przypomni, że Holocaust był

Przyszłość ma twoje imię – recenzja filmu „Maggie” – Pięć Smaków
Kiedy młody mężczyzna, Sung-wan, spaceruje po barierce przy piosence „Maxine”, szukając drogocennego pierścionka, wygląda wtedy, jakby unosił się nad ziemią. Pozostawione samemu sobie młode pokolenie

Niech na całym świecie wojna – recenzja filmu „Krasue: zimne tchnienie”
Kino to rozrywka, rozrywka, z której wyrosła sztuka, rozrywka, w której może się kryć bardzo wiele treści, która może inspirować się bardzo wieloma źródłami, ale

Kowadła wojny – recenzja filmu „Ukryte życie” – AFF
„Ukryte życie” to obraz bardzo długo oczekiwany, przynajmniej przez fanów Terrence’a Malicka. Jak zapowiadano, Amerykanin porzuca tu narracyjne eksperymenty ze swoich ostatnich filmów i powraca

Morderca na urlopie – recenzja filmu „Pan Long” – Pięć Smaków
Znany bywalcom festiwali japoński reżyser Hiroyuki Tanaka, ukrywający się pod pseudonimem SABU, dwa lata temu przyjechał na Berlinale z nowym filmem. Startujący w konkursie głównym

Jestem Kazik, co po ulicach łazi – recenzja filmu „Kult. Film”
Filmy dokumentalne o zespołach muzycznych czy wokalistach powstają bardzo często: co roku na ekrany polskich kin kilka tego typu propozycja, a internetowe streamingi dorzucają dziesiątki

It Is What It Is – recenzja filmu „Irlandczyk” – Camerimage
Peter Greenaway na spotkaniu towarzyszącym swojej, fenomenalnej zresztą, wystawie w toruńskim CSW zarzucił koledze po fachu (reżyserskim, nie malarskim) hipokryzję. Scorsese krytykuje epidemię taśmowo produkowanych

Krwawy karnawał, czyli o fenomenie popularności „Jokera”
Minął już ponad miesiąc od premiery „Jokera”, a emocje wokół filmu Todda Phillipsa nie słabną. Takiej pozaekranowej żywotności nie doczekało się chyba żadne kinowe dzieło

Babcia weszła na dach – recenzja filmu „Kłamstewko” – AFF
Chińsko-amerykańskie „Kłamstewko” było jednym z przebojów tegorocznego Sundance. Na ekrany w USA weszło już parę miesięcy temu, a dziś M2 Films ogłosiło, że wprowadzi ten

Om mani padme hum – recenzja filmu „Balon” – Pięć Smaków
W roku 2016 na 10. jubileuszowej edycji festiwalu Pięć Smaków nagrodę NETPAC odebrał Tybetańczyk Pema Tseden. Jego „Tharlo” urzekło widzów i jurorów głównie przepiękną stroną

List miłosny – recenzja filmu „Całuję, Antosha” – AFF
Anton Yelchin nie zyskał wielkiej popularności ani za życia, ani po swej tragicznej śmierci. Wiele osób zna jego twarz z drugoplanowych ról w „Star Treku”

Szkolne dni – recenzja filmu „Kwiaty zła” – Pięć Smaków
Kto z nas nigdy nie był nastolatkiem? Kto z nas wiedział, co ze sobą zrobić? Jak w tłumie ma się odnaleźć przypadkowy chłopak z prowincjonalnego

Jestem kurierem, więc rzucam paczkami – recenzja filmu „Nie ma nas w domu”
Bez umowy, bez zdzierania na podatkach i “ZUS-ach”, luźne relacje z pracodawcą, kłócenie się z klientami o piłkę nożną, potem robienie im niewinnych żarcików, własny

Na co do kina? #127 Cotygodniowy przegląd premier
Pomimo, że większość naszej redakcji jest fizycznie i emocjonalnie zaangażowana na festiwalu 5 Smaków, wyłuskaliśmy też trochę czasu na premiery nadchodzącego tygodnia. Dramat „Nie ma

Melodie z mojego podwórka – recenzja filmu “Serce Jamajki”
Słońce ledwo co wzeszło, a co sił w nogach dziarsko pomyka ku łodzi rybackiej staruszek z kiścią bananów. Nie musi już uwijać się tak jak

21st Century Women – recenzja filmu „Święta Frances” – AFF
Jak co roku na American Film Festival, sekcja Spectrum pełna jest niezależnych produkcji odległych od mainstreamu, czy to estetycznie, czy tematycznie. Zwyciężczynią tegorocznego konkursu okazała

Drogocenne wspomnienie – recenzja filmu „Amazing Grace: Aretha Franklin”
Bóg najwyraźniej kocha muzykę. Dla Niego Elvis przestawał kołysać biodrami, ponad piski podfruwajek stawiając cichy płacz w kaplicy, Little Richard schował nabrzmiałe seksualną potencją wrzeszczące

Na co do kina? #126 Cotygodniowy przegląd premier
Długie weekendy są dla dystrybutorów zazwyczaj gratką. Tym razem szansa na większą widownią w kinach będzie wypadający w poniedziałek Dzień Niepodległości. My wybraliśmy premierą tygodnia,

Ludzki dotyk – recenzja filmu „Oddział 5B” – AFF
W konkursie American Docs na tegorocznym American Film Festival startuje 13 dokumentów – wśród nich “Oddział 5B”, który wcześniej pokazywano m.in. w Cannes, podczas LA

Trzeba było (po)zostać dresiarzem – recenzja filmu „Proceder” [18+]
„Mordo, masz dla kogo żyć. Moja dupa cię słucha” – mówi stróż prawa do poszukiwanego złodzieja samochodów i rapera, który zaraz w malignie wykona skok

Pora mroku – recenzja filmu „Godzina oczyszczenia” – Fest Makabra 2019
Długie jesienne wieczory okalające Halloween to nieoceniona okazja, by sprawdzić czy słowa o renesansie filmowego horroru nie są przesadzone. Niegdyś gatunek święcący olbrzymie sukcesy artystyczne

Jak nowa, rezydencja Carów – recenzja filmu „Do domu”
Niedawno zakończyła się czwarta edycja Festiwalu Filmowego Ukraina. Zwycięzcą okazał się tegoroczny oscarowy kandydat naszego wschodniego sąsiada – „Do domu”. Czemu był to najlepszy możliwy

Dojrzewanie do umierania – recenzja filmu „Babyteeth” – WFF
Ciepło przyjęty na Festiwalu w Wenecji “Babyteeth” miał niedawno okazję zaprezentować się polskim widzom na Warszawskim Festiwalu Filmowym, gdzie zajął czwarte miejsce w plebiscycie publiczności.

Aleksander Wielki zapłakał – recenzja filmu „Bóg istnieje, a jej imię to Petrunia”
W jednym z najbardziej wymownych dialogów najnowszego filmu Teony Strugar Mitewskiej, tytułowa bohaterka, zapytana przez policjanta o wykształcenie odpowiada, że ukończyła historię. Mężczyzna nie ukrywa

Ziemia niczyja – recenzja filmu „Atlantyda” – WFF
Kiedy media całego świata informowały o rozstrzygnięciu tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji, wiadomością numer jeden stał się oczywiście zaskakujący sukces “Jokera”. W Polsce szerokim

Na co do kina? #125 Cotygodniowy przegląd premier
Strasznie, jak przystało na Halloween, prezentuje się line-up filmów jakie zostały wprowadzone od piątku do kin. Dystrybutorzy najwyraźniej zostawili hity na kolejne weekendy, dlatego po

Był czarny, czarny las – recenzja filmu “Koko-di Koko-da” – Fest Makabra 2019
Johannes Nyholm, autor nagrodzonego trzy lata temu na Warszawskim Festiwalu Filmowym “Olbrzyma” (dostępny na Netflixie!), pod płaszczykiem horroru z domieszką oniryzmu, czarnego humoru i elementów

Ten obcy – recenzja filmu „Boja” – WFF
Jedną z największych zalet Warszawskiego Festiwalu Filmowego była zawsze możliwość obejrzenia filmów z najdalszych zakątków świata. Jak zapewnia dyrektor Stefan Laudyn, w tym roku selekcja

Sny w domu wiedźmy – recenzja filmu „Dziewczyna z trzeciego piętra” – Fest Makabra 2019
Film „Dziewczyna z trzeciego piętra” udowadnia, że w odpowiednich okolicznościach z ludzi wychodzi ich prawdziwa natura. Opowieść rozgrywa się w autentycznie nawiedzonym domu, który wystawia

Pogrobowiec – recenzja filmu „Mowa ptaków”
Andrzej Żuławski zalicza się – obok Kieślowskiego, Polańskiego, Wajdy i Holland – do najbardziej kojarzonych za granicą polskich twórców filmowych. Tymczasem w kraju wciąż docenia