
Kochankowie z Księżyca – recenzja filmu „Niezbędna konieczność”
Perypetie Pierre’a i Juliette, bohaterów jednej z premier tego tygodnia, zatytułowanej „Niezbędna konieczność”, przypominają przejścia zakochanej pary innej dziwacznej opowieści o pierwszej wielkiej miłości. Francuska

To miało się nie udać – recenzja filmu „Piłsudski”
Marszałek Józef Piłsudski należy do ścisłej czołówki najbardziej rozpoznawalnych postaci w Polsce. Ciężko więc uwierzyć, że mimo umiłowania wielu rodzimych twórców do dzieł historycznych i

Na co do kina? #118 Cotygodniowy przegląd premier
W tym tygodniu kiniarze nie oczekują tłumów na nowych filmach. Rządzić będzie nadal Vega i druga część „To”. O rząd dusz chciałaby zapewne powalczyć opowieść

Trzy mustangi – recenzja filmu „Opowieść o trzech siostrach”
Emir Alper, mimo ledwie trzech filmów na koncie, stał się jednym z najciekawszych współczesnych tureckich twórców. Debiutanckie „Za wzgórzem” mogli w Polsce zobaczyć tylko nieliczni,

Na co do kina? #117 Cotygodniowy przegląd premier
Wrzesień rozpoczyna się z przytupem – od walki tytanów. Zerkając na rezerwacje sądzimy, że klaun Pennywise przegra i to z kretesem z rodzimym zawodnikiem. Patryk

Pozwól mi spróbować jeszcze raz – recenzja filmu „Między morzem a oceanem”
Dehumanizacja pewnych grup społecznych jest w języku debaty publicznej zjawiskiem starym i niestety używanym dość powszechnie. Cele tego zabiegu bywają różne, ale jednym z zakładanych

SK8 IS GR8 – recenzja filmu „Najlepsze lata”
Choć Jonah Hill wielokrotnie udowodnił swój talent aktorski, wydawało się, że już na stałe przylgnęła do niego łatka komika. Niesłusznie, bo zdarzyło mu się dowieść,

Na co do kina? #116 Cotygodniowy przegląd premier
Ostatni weekend wakacji zapowiada się raczej leniwie. Nie będziemy tak pędzić jak w ubiegłym tygodniu. Skupimy się na rozważaniach o mijającym lecie, kończących się dniach

Ból, w którym żyję – recenzja filmu „Ból i blask”
W pierwszych ujęciach najnowszego filmu Pedro Almodóvara widzimy półnagiego mężczyznę zanurzonego w wodzie, który unosi się w niej niemal jak dziecko w wodach płodowych. Potem

Gomorrina – recenzja filmu „Piranie”
Roberto Saviano jest najbardziej znany z opublikowanej w 2006 r. „Gomorry”, za którą neapolitańska mafia wydała na niego wyrok śmierci. Niedługo później Matteo Garrone zaadaptował

Southworld – recenzja filmu „Bacurau”
Autor “Aquariusa” Kleber Mendonça Filho zaprosił na reżyserskie krzesło swego stałego współpracownika, scenografa Juliano Dornellesa. Kolektywnym wysiłkiem stworzyli oni “Bacurau”, które zdobyło nagrodą Jury w

Ponure chwile – recenzja filmu „Ray & Liz”
Niekończące się układanie puzzli wypełnia, zdawałoby się, cały dzień otyłej matki, która w tym czasie wypala niezliczoną liczbę paczek papierosów. Równie trudna do policzenia jest

Na co do kina? #115 Cotygodniowy przegląd premier
Przedostatni weekend wakacji będzie stał pod znakiem akcji. Do kin trafia aż 10 nowych filmów z czego przeszło połowa ma zdecydowanie eskapistyczny charakter. O ból

Następny krok – recenzja filmu „The Souvenir”
Joanna Hogg w swoim najnowszym filmie łączy elegancję z wyważeniem i stotonowaniem. Kwintesencją „The Souvenir” jest ognisty związek surowej prostoty z ogromnym ładunkiem emocjonalnym. Reżyserka

Śmietanka towarzyska – recenzja filmu „Magiczne noce”
Świat usłyszał o Paolo Virzìm w 2010 roku po premierze jego ciepło przyjętego filmu „Coś pięknego”, od tego czasu Włoch zyskał status specjalisty od ciepłych

Epicedium – recenzja filmu „Pewnego razu… w Hollywood”
W większości recenzji „Pewnego razu… w Hollywood” przeczytacie, że film jest listem miłosnym do kina. Te słowa, wypowiedziane zresztą przez samego Tarantino, są oczywiście zgodne

Na co do kina? #114 Cotygodniowy przegląd premier
Czy długi weekend warto wybrać się do kina? Oczywiście, że tak. Oprócz wyczekiwanego, dziewiątego (a więc według zapowiedzi – przedostatniego) filmu Quentina Tarantino, znajdziecie w

Zmarszczki – recenzja filmu „Twoja twarz”
Niezrównany w filmowaniu ludzkiej twarzy Ingmar Bergman powiedział kiedyś, że szczytem możliwości kina jest moment, kiedy odpowiednio oświetlone, wyreżyserowane i zagrane zbliżenie pozwala nawiązać kontakt

Kwestia zaufania – rozważania o filmie „X&Y”
Kwestia zaufania w sztuce od zawsze wzbudza gorące dyskusje. Czy możemy ufać artyście? To pytanie, które można sobie zadać w niezliczonej ilości kontekstów. To także

Bycza symfonia – recenzja filmu „Nasz czas”
Na tegorocznych Nowych Horyzontach swoje polskie premiery miały filmy dwóch poważanych twórców, których łączy w zasadzie tylko to, że obaj są hiszpańskojęzyczni i oba ich

Witaj w domku dla lalek – recenzja filmu „Make Me Up”
Wyobraźcie sobie filmowy świat będący połączeniem odcinka Black Mirror z lukrową stylistyką Grand Budapest Hotel podszyty humorem Latającego Cyrku Monty Pythona. Albo inaczej… Wyobraźcie sobie

Koniec z Hollywood – recenzja filmu „W deszczowy dzień w Nowym Jorku”
Chyba wszyscy zdążyliśmy się już przyzwyczaić, że czegokolwiek nie nakręciłby Woody Allen zawsze na plakatach obwieszczą to jego ‘najśmieszniejszą komedią’, ‘wielkim powrotem do formy’ lub

O kobiecie, która wraca nocą sama do domu – recenzja filmu „Ghost Tropic”
W konkursie głównym Nowych Horyzontów startował belgijski “Ghost Tropic” Basa Devosa. Film pokazywano wcześniej w Cannes w sekcji Quinzaine des Réalisateurs. Jego fabuła rozgrywa się

Duchy z Jante – recenzja filmu „Antologia duchów miasta”
1. Nie sądź, że jesteś kimś. 2. Nie sądź, że nam dorównujesz. 3. Nie sądź, że jesteś mądrzejszy od nas. 4. Nie wyobrażaj sobie, że

Moje noce są piękniejsze niż wasze dni – recenzja filmu „Długa podróż dnia ku nocy”
Świat marzeń sennych, od zawsze fascynował psychologów i stanowił inspirację dla filmowców. Zarówno kino rozrywkowe, jak i artystyczne regularnie sięga po narrację opartą na oniryzmie,

Na co do kina? #113 Cotygodniowy przegląd premier
Drugi sierpniowy weekend może nie rozpieszcza mnogością propozycji kinowych, ale są one chociaż w większości jakościowe. Fala nostalgii za latami dziecięcymi zdecydowała o tym, że

(Nie)codzienna czułość – recenzja filmu „Adam”
Debiutancki film Maryam Touzani i jeden z najpiękniejszych obrazów tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty, swoją światową premierę miał w Cannes, gdzie konkurował z

Iron Maiden – recenzja filmu „Maiden”
Nieważne jak głęboko, my mężczyźni, schowamy głowę w piasek, nie unikniemy wstydliwego stwierdzenia, że kobiety musiały długo walczyć o równe traktowanie. A pomimo odpowiednich zapisów

Kroniki portowe – recenzja filmu „Przynęta”
W minioną sobotę najlepszym filmem konkursu 19. edycji festiwalu Nowe Horyzonty wybrano brytyjską “Przynętę” Marka Jenkina. Podobnie jak jury uczyniła wrocławska publiczność. O tej produkcji

Draw me like one of your French girls – recenzja filmu „Portret kobiety w ogniu”
W tle pobrzmiewają potężne dźwięki zamaszystych pociągnięć smyczków z ostatniej części “Lata” Vivaldiego. Obserwujemy profil samotnej kobiety, jej gardło ściśnięte, a ona jakby całą sobą